Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja torque »

^ ok 30tkm, tai aika tulee täyteen :lol: Hieman erilaista kun joku vanha saabi.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3541
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Kerran vuoteen pitää vissiin viedä A-huoltoon ja raitisilmasuodattimen vaihtoon, jos tulee vähempi kuin 30 tkm vuodessa. Tähän tulee pyöreesti se 15-16 tonnia, joten aika sopiva väli on. Autosalpa huoltaa Porvoossa ja kun sieltä auton ostaa, pääsee Autosalpa-Klubiin, johon kuuluu aina veloituksetta huollon sijaisauto, mikä on hyvä, kun Kuninkaanportissa pari kilsaa keskustan ulkopuolella sijaitsee. Siellä Qashqaikin Laakkosella huollettiin ja appiukko ajeli sinne polkupyörä takakontissa, kun ei Laakkosella sellaista palvelua ollut...
Klubista saa lisäksi 2 x vuodessa veloituksetta pakettiauton lainaan ja oli jotain muutakin, ihan asiallinen bonus. Tai veloituksetta ja veloituksetta, johonkin hintoihinhan noikin on leivottu, mutta silti, jos on kalliimpi huoltaa kuin Nissan Laakkosella, niin sitten on jo todella kallis.
Tuosta vanhasta katsastustilastosta tuli vielä mieleen, että siinä esiintyvät Dusterit lienevät kaikki nelivetoja, joilla joku lintubongari tai metsästäjä on vedellyt pitkin metsiä surutta, saattoi olla jotain väljää alustassa aina välillä :D
Ajelin itsekin Dusterilla tänään muutaman kilsan koeajon, hyvä näkyvyys oli joka suuntaan, tilan tuntua sisällä, hyväntuntuiset penkit ja kone veti ihan pontevasti kun paikaltaan liittyi vähän rivakammin liikenteeseen. Kaksoiskytkin-automaatti oli kevyellä kaasulla hidas reagoimaan ja kick-downissa mietti parikin sekuntia, ennenkuin pykälsi alaspäin. Mäkisellä mutkapätkällä nopeuden ylläpitäminen oli hankalaa, kun ei juurikaan reagoinut kaasunpainallukseen. No, kun Konalla olen pitkät siivut nyt ajellut viime päivinä, niin asetelma oli Dusterille epäreilu, koska tuollainen kolmisylinterisellä koneella varustettu kaksoiskytkin-laite tuntuu aika alkeelliselta vehkeeltä, ei sille mitään voi. Ihan sama mikä vastaava polttis siinä olisi ollut Dusterin tilalla, ei voi verrata tohon sähkölaitteen välittömyyteen, vääntöön ja viiveettömyyteen.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Täytyy itsekin osallistua tähän tarinointiin.

Vaimolle on suunnittelu pitkään pikku auton hankintaa. Itse olen viikot toisella paikkakunnalla Saabilla, joten vaimo on liikkunut vain polkupyörällä kaikki menot, töihin ym. Työmatkaakin 13 km sivunsa.

Ikää alkaa jo olla sekä koko ajan tulee lisää, niin voisi se oma kauppakassi olla paikallaan. Tuli sitten ostettua se auto mitä en vielä kuukausi sitten olisi ikinä uskonut ostavani.

Hinta sai olla vain muutama tonni ja auto pieni bensa käyttöinen max 1.6 koneella. Ensin kattona oli pari tonnia. Kun ehdoksi tuli mukaan automaatti, niin tarjontaa ei oikein ollut. Nostin hintakattoa lisää parilla tonnilla, niin sitten alkoi löytyä. Myöskään tuon hintaluokan autoa ei viitsi lähteä etsimään kovin kaukaa.

Niinpä siinä sitten kävi, että kaupat tuli VW Golf 5D GT Sport 1.4 TSI DSG automaatista. Huh...saa nähdä miten käy, jotuuko katumaan ja pahasti. Auto on todella siisti vuosimallia 2008. Ajettu on 240 tkm. On huollettu aina samassa paikassa Kauhajoen Käyttöautossa. Aivan uudesta asti tähän päivään. Öljyt ja suodatin vaihdettu 15 tkm välein. Dsg laatikon öljyt ja suodatin 60 tkm välein. Viimeksi nuo molemmat tehty muutama tuhat sitten.

En itse löydä autosta mitään vikaa tai puutetta. Kaikki pelaa ja kone sekä laatikko nätisti. On Saabiinkin tottuneelle aivan loistava ajettava. Jämäkkä alusta. Liekö GT Sportissa urheilualusta. Ainakin maski ja helmat eri kuin perus mallissa.

Tehdään niinkuin IC1970 ja otetaan vastaan se mitä tulee jos on tullakseen eli takkiin voi tulla,tai sitten ei.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja torque »

Niinpä siinä sitten kävi, että kaupat tuli VW Golf 5D GT Sport 1.4 TSI DSG automaatista. Huh...saa nähdä miten käy, jotuuko katumaan ja pahasti. Auto on todella siisti vuosimallia 2008.
Rohkea veto tuo. En nuista tiedä vaan jos partneri tarvii liikkumalaittetta arkiajoon, kerro toki lisää kuinka Sportti toimii jatkossakin.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
Soki
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Su Touko 12, 2019 12:57

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Soki »

Tää on niitä jossa menee koko mosa vaihtokuntoon kun ketju hyppää -> paaliin. Eli kannattaa herkällä korvalla kuunnella joka startilla… Pienikin pärähdys nin heti seis ja lavetilla pajalle. Toki herättää aina mietteitä kannattaako muutaman tonnin kikottimeen laittaa parin tonnin ketjuremonttia…itse tekemällä tokkiis säästää, ei ole vaikea tai vaadi erityistyökaluja.

Oliko tähän tehty öljyrengas junmppa jo? Vaikka varmaankin kyl kun kilsoja on noin paljon. Öljyn kulutusta on kanssa hyvä seurata sekä imusarjan karstottumista sen seurauksena jota tulee varsinkin pätkäajosta, kierrättää pakokaasut alkuun koneen nopeammaksi lämmittämiseksi.
Öljynä kannattaa käyttää castrolin 5w-30, tuntuisi olevan niitä ainoita joka pysyy siellä ja säädetyn ajan missä kuuluukin 8O

Muute loistopeli, hyvä ajaa ja menee tosi pienellä jos on malttia.


Ainiijoo:
Käkkärin käyttöä on hyvä suosia em ketjun keston lisäämiseksi, vaikka automaatissa P-asento jumittaakin liikkeen. Kiristin toimii öljynpaineella ja ilmeisesti (hevosmiesten tietotoimiston mukaan) olisi mahdollista että loivaankin mäkeen pysäköidessä vaihteen varaan jätetty moottori pikkuhiljaa pohjaa kiristimen, joka sitten ei ehdi paineistua kun moottoria aletaan pyörittää.
Itse en ole tuosta ollut kovinkaan huolissani, kun 1,8TSI:ssä ketju kiertää kahden rattaan kautta nokassa. Mutta pikkukoneessa on vain ylä ja alaratas.
Tosin mulla sitten taas (ilmeisesti) venyi ketju vaihtoon lainakuljettajan sählätessä yhden kytkin ylhäällä-vaihdepäällä-startin…
Viimeksi muokannut Soki, Pe Elo 19, 2022 07:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Risto »

AZP kirjoitti:
To Elo 18, 2022 20:49
Eipä varmaan kauheasti Vaggineiden TSI- ja DSG-probleemat katsastustilastossa näy, mitä nyt joku voinut erehtyä menemään katsastuksen päästötestiin savupilvi perässään :mrgreen:
Kerran hain Audin Audi Centeristä öljynkulutusmittauksesta ja ajoin suoraan katsastukseen. Kaasua painaessa tuli putkesta musta pilvi, mutta läpi meni. Mitattu kulutus oli 7,9 litraa/1000 km.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja petrisa »

En sitten tiedä että onko tähän yksilöön takuuseen vaihdettu ketju jo kuinka monta kertaa. Alkuperäinen se tuskin voi olla :lol:

Minun käsitykseni mukaan mitä netistä lueskelin lähinnä VAG- Areenasta niin ketju menisi takuuseen mikäli on säännöllisesti huollettu ja aina merkkihuollossa. Koskeeko tämä sitten vain tiettyyn kilometrimäärään tai ikään asti :roll:
Periaatteessa kai valmistajan ilmoittama selvä valmistusvirhe ketjussa, joka siis venyy ja johtaa takuukorjaukseen, ei poista vastuuta jatkossakaan niin kauan kuin ketju on muutettu kestävämmäksi. Jos samaa venyvää ketjua vain laitetaan aina uudelleen ja uudelleen, niin eihän se tilanne siitä korjaannu. Tämä kyllä täytyy selvittää.

Minun käsitykseni mukaan ketjuremontti ennen mitään vahinkoja ei maksaisi tonneja vaan puhuttaisiin saman hintaluokan kustannuksista kuin normaali jakohihnan vaihto. Olenko väärässä vai onko jollain asiasta lähempää käytännön tietoa :?:
Myös sellaisen tiedon kalastelin netistä, että ennen katastrofia ketju ääntää ja kone täristää kylmänä ja /tai syttyy vikavalo kun nokka-akselin ajoitus ei täsmää kampiakselin kanssa venyneen ketjun takia. Tehot kuulemma saattaa kadota ja siinä vaiheessa heti lavetille eikä yhtään ajoa.

Vaimon veljellä on myös samalla koneella oleva Touran, jolla ajettu nyt jo yli 270 tkm ja hänellä ollut tämä varmaan vuoden eikä mitään ongelmaa koneen kanssa ole ollut. Touran on kyllä vm -06 joten onko siinä sitten eri ketju :?: Sellaistakin tietoa oli saatavilla, että näissä 1.4TSI koneissa olisi aluksi ollut kestävä(mpi) ketju, ja siten myöhemmin ketjun valmistaja olisi vaihtunut ja se on se heikko, kunnes taas edelleen ketjua vahvistettiin tai siirryttiin hihnoihin :roll:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
Soki
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Su Touko 12, 2019 12:57

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Soki »

Varmaan joo, jos uusittu ketju katkeaa niin joku vastuu on sen valmistajallakin. Vaihtajankin takuu on työlle ja osille aina 2 vuotta, jos sitten pystyy osoittamaan että vika on ollut tekijässä tai viallisessa tarviikeessa. Mutta enimmäkseen ongelma on ollut että ketju löysänä pääsee hyppäämään jolloin venttiiili(t) ottaa mäntään kiinni ja pienestä viasta tulee iso remontti.

Olen kohtuullisen vakuttunut, ettei Keskoa kiinnosta enää neljännemiljoonan rullattu laite joka VAG:nkin spekseissä on jo kierrätysjae. Toki sitten myyjäliikkeen good will ja maine on toisessa kupissa eli neuvotteluvaraa on ollut jossain määrin, enempi tosin uudemmissa ja kalliimmissa laitteissa.

Liittyen vastuunkantoon; oma juttu noista öljynkulutuksista kun ihan uusiakaan ei ole korjattu. +60K vasta sisäänajettu audi vei vain 7dl/1000km öljyä ja se on ”normaalia”. Rajahan on litra/tonni. Sillä tulee jo aika sauhu. Tää kaveri teippasi autonsa kauniisti tekstein ”auto kuluttaa vain 7dl/1000km öljyä ja tämä liike ei suostu sitä korjaamaan kun se on normaalia” oli sitten parkissa kuukausia Airiston auton edessä :lol:

Helkamaa (Skoda) ei pätkääkään (tavallaa ymmärrettävää, koska tuontiauto) kiinnostanut minun ketjuongelma, eikä myöskään tehdasta eikä Saksan jälleen(merkkiliike)myyjää, vaikka autolla oli ajaettu vasta 150K ja huoltokirja on ”täydellinen” merkkihuoltoleimoineen.
Ihan ”hihnanvaihdon hinnalla” ei selvinnyt, lasku oli rapeat 2000.- kun vaihdettiin kaikki jakopään ketjut, kiristimet ja laahaimet. Auki kun oli niin tarkistettiin samalla alakerta ja putsattiin imuputken siivilä. Toki meneehän sillä sitten tuo 10v ja toiset 150K (toivottavasti) paaliin asti.

Yhellä kaverilla katkesi Turkasesta ketju ajossa. Tästä on aikaa, auto oli tuolloin reilun 100K ajettu ja alle 10v. Moottorivalo syttyi Turun satamassa kun käynnisti laivassa. Soitti huoltoon että mitä tehdään, kävi tarkistuttamassa Turussa huollossa ja antoivat vihreää ajaa Helsinkiin ja korjaamoon sielä kun ehtii. Kone levisi 5km kuluttua Kupittaalla. :roll: se meni sitten liikkeen piikkiin pienellä taistelulla, koska olivat antaneet luvan ajaa.
Toisella ei käynyt yhtä hyvä flaksi, käynnistyksen yhteydessä moottori lakkasi yhteistyön. Ketju oli ehjä. Turkanen oli sekin. Ei mtn vastaantuloa mistään. Oli ajettu n 200K. Merkkiliikkeen korjausarvio 6-7K€ (vaihtomoottori) ei ollut enää muutenkaan ihan helmi, niin meni paaliin… Ajaa nykysin Toijjotalla.

Niintainoin ja jokainen taapertaa tyylillään. Itse olen aika herkällä korvalla enkä luota toiveeseen että joku muu maksaisi… Kone kyllä varoittaa ensin pärinällä, mutta paljoa en luottaisi siihen merkkivaloon.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tämän Golfin osalta selvisi asioita soittamalla Käyttöauton huoltoon Kauhajoelle. Autohan on siis sieltä ostettu ja siellä aina huollettu. Auto ollut kahdella omistajalla. En sen enempää kysellyt että ketä nämä olivat ja tuskin olisivat kertoneetkaan. Tämän saa kyllä selville Trafin sivuilta, kun pari euroa maksaa. Mikäli tällä asialla olisi jotain merkitystä.

Autoon on vaihdettu turbo joskus takuuseen. Jakoketjulle ei ole tehty mitään 8O
Nyt siis herää epäilys, ettei tuo ketju voine olla ainakaan sitä heikkoa venyvää mallia. Sillä tuksin olisi veivattu liki neljännesmiljoona kilometriä. Se ei silti poista sitä mahdollisuutta, että ketju tai ketjun kiristäjä alkaisivat olla tiensä päässä.

Oikein ystävällinen huollon kaveri kertoi, että mikäli käynnistyksen jälkeen kuuluu rapinaa, niin se on ensimmäinen merkki remontin tarpeesta. Viimeinen varoitus on tosiaan tuo vikavalon syttyminen. Sitten auto heti seis ja pajalle. Kyselin jakopään remontin hintaa mikä se heillä on. Tulee parannettu eli vahvistettu koko setti ja kustannus on paketti hinta 1600 euroa. Ei osannut sanoa mikä hinta on Etelässä, mutta arveli sen hyvinkin olevan pari tonnia.

Pistin auton käyntiin eilis illan seisonnan jälkeen eikä mitään ylimääräisiä ääniä kuulu. Käy heti tosi nätisti. Olisiko tämä nyt tässä vaiheessa hyvä merkki eikä nyt tässä vaiheessa lähdetä avaamaan jakopäätä :?:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja anv »

torque kirjoitti:
Pe Elo 19, 2022 02:23
Niinpä siinä sitten kävi, että kaupat tuli VW Golf 5D GT Sport 1.4 TSI DSG automaatista. Huh...saa nähdä miten käy, jotuuko katumaan ja pahasti. Auto on todella siisti vuosimallia 2008.
Rohkea veto tuo. En nuista tiedä vaan jos partneri tarvii liikkumalaittetta arkiajoon, kerro toki lisää kuinka Sportti toimii jatkossakin.
Huhhuh, rohkia rotan syö :lol:
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
Soki
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Su Touko 12, 2019 12:57

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Soki »

Aika erikoista että ei huoltomies sen ihmeemmin tuohon mitään sanonut, ihan kuin ois normaalia et tuolai kestää :roll: varmaa jo joku epävirallinen ennätys. Tai sitten on hissukseen jossain huollossa vaihdettu takuuseen, niitäkin on hevosmiesten mukaan hiljaisuudessa tapahtunut.

Yhelle kaverille huoltomies ihmetteli kun toi kolopallonsa korjattavaksi kun dsg lakkasi vaihtamasta. Sanoi vaan että ei nuo meggatroniikat ennen ole alta 60tkm porsinut, normaalia siinä 90-100tkm kohdalla :lol: ko kaverin kyl piti aina valoista koittaa et vieläkö kiihtyy yhtänopeasti… saahan sen rikki pienemmälläkin yrittämisellä.

Tuskin sitä kannattaa varuiksi alkaa vaihtaa/avaamaan. Jos itse ropaa, niin voi tietysti tarkistaa kiristäjän tilanteen vaikka onhan tuossa sen 1/2 vuotta kuluttajan suojaa, et saa ainakin jotain myyjän piikkiin jos alkaa ääntämään. Eipä mullakaan mitään oireita ollut ennen kun se kaunis aamu kun pärähti äänimerkki soimaan.

Kovaa ajoa vaan! Mutta herkällä korvalla :wink:
aero
-
Viestit: 8669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

Volkkariin jumautumatta, noin teoreettisella tasolla:

-Kun ketju venyy, mutta kiristimessä riittää varaa, ajoitus siirtyy myöhemmälle ja aikanaan sytyttää vikavalon, kun heittoa on liikaa. Tämä on periaatteessa normaalia kulumaa, mutta pitäisi kestää pitkään ennenkö näin käy. VVT saattaa kyetä taklaamaan/maskaamaan tämän osittain tiettyyn pisteeseen asti.

-Kun ketju venyy, mutta kiristimestä loppuu kiristysvara tai -voima, ketju myös löystyy. Tässä kohtaa kuuluu rallatusta, kun ketju heiluu kotelossaan ja venttiiliajoitus saattaa heilua vähän edestakaisin, mutta on pääosin myöhäisellä.

-Kun kiristin löystyy, jää ketju helposti todella löysälle ja saattaa hypätä. Ajoitus hyppää kertaheitolla selvästi myöhäiselle. Hyvällä säkällä näkee vikavalon ja kuulee rallatusta, huonolla säkällä löytää rusetille solmittuja venttiileitä.

Näistä kaksi ensimmäistä indikoivat tarpeen jakopään uusimiselle ennen katastrofia, kolmas puolestaan ei. Jos kaksi ekaa vaan jättää huomiotta liian pitkäksi aikaa, pääsee tekemään isomman remontin kuin ajoissa toimimalla, kun niissäkin lopulta mäntä kohtaa venttiilin. Teoriassa kai kutakuinkin jokainen ketjujakopää voi kärsiä kaikista kolmesta, mutta konstruktiosta riippuu, mikä näistä on yleisin.


Sitten siihen Volkkariin jumautuen: tarina kertoo, että joissain TSI-moottoreissa jakoketjun kiristin toimii käytännössä vain öljynpaineella (joko jousi puuttuu tai on liian löysä) ja kun auton jättää mäkeen "vääränsuuntaisen" vaihteen varaan (pakki alamäessä tai ykkönen ylämäessä) vääntää alamäki moottoria "vastapalloon". Kiristimestä loppuu öljynpaine sammutuksen yhteydessä ja kun kampura pyörähtää väärään suuntaan, vetää se kiristimen pohjaan ja siirtää ketjun löysät väärälle puolelle, eli sille puolelle mistä kampura vetää nokka-akselia ja luonnollisesti löysä ketju roikkuu niin, että se tipahtaa kampuran puolella vähintään osittain pois hampailta. Jos tähän tilanteeseen päätyy, niin startin pyöräyttäminen saattaa saada ketjun hyppäämään kampuralla ja saadaan ikävän suurella todennäköisyydellä jälleen rusettisolmuja venttiilinvarsiin.

Manuaalivaihteistolla on "mäkiongelma" sinänsä helposti taklattavissa, että valitsee tupaan ykkösen tai pakin riippuen siitä, valuuko auto vapaalla eteen- vai taaksepäin. DSG:ssä lie perinteisempien automaattien tapaan erillinen (todennäköisesti aika hento) parkkisalpa, joka estää pyörimisen ainakin osittain. Mutta mihin asentoon DSG:n vaihteisto varsinaisesti jää? Vapaalle (onko siellä varsinaista vapaata, vai tehdäänkö se kytkimillä), pakille (keppi perinteisesti heilahtaa R:n ohi kun viedään D:ltä N:lle, mutta sähköaivolaatikko ei välttämättä seuraa orjallisesti) vai ykköselle ("heti lähtövalmiina")? No, seisontajarrun aktiivisella käytöllä joka tapauksessa vähentää riskiä, kun auto ei lepää moottorin varassa vaan jarrulla.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3541
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Dusteristit kävivät moikkaamassa, kuten melkein joka päivä. Hienosti se kiilteli kuumassa (liian) kelissä.
Kuva

Eka vikakin varmistunut, koeajolla jo havaittiin, ettei bensatankin luukku ponnahda auki, kun vivusta vetää auton sisältä, vaan pitää kynnenkärjellä avittaa luukku auki. Huolto ja vetokoukun asennus on 7.9, joten samalla saavat sitten hoitaa tuon kuntoon, takuuseen. Lienee joku säätökysymys, toisaalta ihan sama, kunhan tulee kuntoon.

Tässä on varapyörä auton alla ja appi ihmetteli missä on tunkki, no se löytyi takapaksin oikeasta laidasta lokerosta. Siinä tuli samalla katseltua bensatankille tulevaa vaijeria. Lokarin sisällä oleva muovinen "ohjain" roikkui jonkun teipinpalan varassa mitenkuten, oli vissiin liima antautunut kuumalla. Ei kovin luottamusta herättävää.

Ehkä olen vaan ylikriittinen ja haeskelen niitä halpuuttamisen merkkejä, jolla tämä on halvempi kuin verrokkinsa. Konehuoneen puolelta en löytänyt mitään irtonaista, sentään. Vaan sen huomasin, että konepellin etureunassa oli ihan selvästi kaksi kiveniskemää, joista paistoi oranssin alta harmaa pohjamaali. Hyviä osumia vajaat 2500 km ajetussa autossa. Pitääpä tarkkailla, pari vuotta aikaa maalauttaa konepelti takuuseen, jos rupeaa enemmän tulemaan.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Täyttä asiaa kirjoittaa @aero.

Meillä käytetään käsijarrua aina oli vaihteisto mikä tahansa, joten tuo asia ei tuota ongelmaa. Ei tietenkään ole käsijarrun käytön syynä ollut tämä jakoketju vaan ihan käsijarrun toimivuuden kannalta, kun käsijarru "tykkää" kun sitä käytetään :lol: .

Autoon ihastuin vaikka vaimolle se tulikin, kun on hyvä ajaa, pieni bensa moottori kiitettävän tehokas olematta suuriruokainen ja tämä yksilö todella siisti. Ei virheitä tai kolhuja ulkona tai sisällä ja kaikki toimilaitteet pelaa. Lisäksi tämä GT malli on ihan sporttisen näköinenkin. Erottuu normi Golfista.

Varteenotettavana vaihtoehtoina alle 1.6 bensalla ja automaatilla ja ko. hintaluokassa olisi ollut käytännössä joku Opelin Easytronic Astra/Corsa (Vecta C liian iso) tai Citroen C3. Citikan C4 malli piti tässä hylätä "tyhmän" mittariston takia. Citikan C2 on jo liian pieni. Japsit tai Korealaiset eivät kiinnosta eikä vähiten ihan omasta mielestäni huonon ajettavuuden vuoksi.

Näistä ennakoivista remonteista sen verran että tulipa nykyiseen tupla turbo diesel Saabiinkin vaihdettua uusi imusarja "varmuuden" vuoksi, jotta ei läpät lennä koneeseen. Toki se ajoitettiin jakohihnan vaihdon yhteyteen. Tästä irtoilevista läpsitä kun ei mikään varoita ennakkoon.
Siinä mielessä VW:n jakopäähän kurkkaaminen varmuuden vuoksi ei olisi nyt niin hölmö temppu, vaikka se mitä ilmeisemmin oiretta antaa ennen vahinkoa. Tätä asiaa nyt sitten voi tässä pohtia.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
Soki
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Su Touko 12, 2019 12:57

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Soki »

Se on toi käkkäri…muaaliman turhin keksintö… Ekaa kertaa vetäsin maatila-auton käkkäristä laivalla vkonloppuna (uutena ostettu vm -12 8O ) ihan lenkoksi jäi kahva, jumissa? No eikun laivasta etelähelssinkissä ulos ja baanalle. Heti tuntui että ahistaa, vaikka nyt tuolanen iso lava-auto voimakkaalla diiselillä nyt jarruille, varsinkaan rumpusellaisille antaudu.
Kaupungista ulos päästyä stoppi ja tarkistus, juu ihan aavistuksen kuumat on rummut. Hiukan kolistelua, offroadia ja helpotti. Matka jatkuu. Pitänee laittaa jo alta 10 vanhaan uudet liinat ja ehkä sipaista rumpujen pinnatkin…. Mikään ei nykysin kestä :lol:
Vastaa Viestiin