Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13212
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

IC1970 kirjoitti:
Pe Elo 19, 2022 15:41
Pitääpä tarkkailla, pari vuotta aikaa maalauttaa konepelti takuuseen, jos rupeaa enemmän tulemaan.
Onko jokin takuu, jonka piikkiin voi laittaa kiveniskemien maalaamisen?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

^^Mikään, minkä on tarkoitus liikkua, ei kestä kovin pitkään, jos se ei säännöllisesti liiku. Palikat jumahtaa, jämähtää, ruostuu kiinni, jos ei niitä käytä. Tämä koskee kaikkea muutakin kuin seisontajarrua - itse käyttöjarrukin jämähtää, jos ei sitä käytä (kukaan törmännyt jumiutuneisiin takasatuloihin, kun käyttäjä ei jarruttele kovempaa?), kuten myös pidemmän päälle oven saranat, itse moottori yms. Jopa omat lihakset on aika entiset, jos ei niitä käytä, etenkään 10 vuoteen.

Ihan kuin Petri totesi, käsijarru(kin) tykkää kun sitä käytetään. Enkä kyllä keksi että miten se olisi turha, kyllä ainakin itte tykkään että auto pysyy rinteessä(kin) paikallaan, vaikka jättäisi käyntiin. Automaateissa on toki se mainittu parkkisalpa, mutta harvassa sitä on ihan seisontajarruksi mitoitettu - puhumattakaan siitä, että se taitaa yleensä olla ennen perävälitystä, eli tietyissä tilanteissa auto on sillä käytännössä vain yhden pyörän varassa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3561
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Aina käsijarru päälle kun parkkeeraa automaattivaihteisen auton. Ja muutenkin. Ei autoa jätetä vaihteiston varaan. Piste. Vanha ohje, jota olen noudattanut ja myös pojilleni ohjeistanut. Käsijarru pelaa, kun sitä käytetään. Jos ei käytetä ja sitten kun tarvitaan, tulee ongelmia. Muutamankin auton olen töissä käynyt tarkastamassa, joka on ollut eri paikassa mihin se on jätetty, kun ei käkkäriä ole käytetty. Paras oli asentanut itsensä edellä parkissa olleen säiliöauton perään, meni lunastukseen se.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13212
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Se automaatin parkkisalpa voi monessa vaihteistomallissa olla yllättävän heikko. Se ei siis välttämättä kestä kunnon töytäisyä autoon. Ja rakenteeltaan vielä sellainen että jos se töytäisystä pettää niin sen jälkeen auto on vapaalla ja lähtee minne mäki viettää ja renkaat näyttää.

Seisontajarru sen sijaan ei lähtökohtaisesti hajoa jos jokin voima autoa väkisin lykkii. Eli auto voi moisesta siirtyä, mutta seisoo siinä sitten liikkeen jälkeen edelleen paikallaan kuin tatti.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Soki
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Su Touko 12, 2019 12:57

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Soki »

Paha vanha tapa, en ole löytnyt käkkärille käyttöä kun etuvetoseen talvikelillä ja vanhemmiten sitten enää sitenkään. Varsinkaan kun nykyautoissa menee vedot käkkärin käytössä limppiin… vasurin jarrusta puhumattakaan. Vaarallista!
Sitä kampea käyttää oikeestaan vain katastus ingenjöör ja korjaa/herkistää sitten mekaanikko pajalla… hyvin on autot paikoillaan pysynyt täällä hyvinkin jykkämäkisellä suomalaisella peltomaisemalla :lol:
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3104
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja viggen »

Pariisissa eri tapa, autot vissiin vapaalla, kun työntävät toisiaan, että sopii parkkiin. 8O Omasta autosta oli lisävalot aina kääntynyt maskia vasten, kun tulin aamulla autolle.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Sepek
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: To Syys 23, 2004 08:34
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Sepek »

Olen edelleen liian Saabisti, en ole käyttänyt käsijarrua automaatti Diudi A4:ssä kuin jyrkemmissä mäissä.
Audi A4 Avant-TSFI 2.0 -19 , Pihassa myös Saab 9-5 2.3t -05 + Biosofta kaikella nastan kääntäjällä.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4625
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Soki:lla on käsijarrulle näköjään ihan eri käyttötarkoitus mihin se on varsinaisesti tarkoitettu. Sehän on virallisesti seisontajarru eli juuri siihen itse sitä käytän. Myös vaimolle ja lapsille olen opettanut että sitä käytetään aina, myös talvella. Ellei talvella toimi tai jäätyy niin silloin on vika ja se pitää korjata.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4625
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja petrisa »

..
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13212
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ketjukoneista tuli mieleen että venyy ne ketjut muistakin kuin Saabeista ja Vaggineista. Selvää rohinaa on ollut jonkin aikaa kuultavissa ja tainnut useamman kerran hypätä ketju hampaan tai pari yli. Silti moottori on jaksanut vaan rullailla eteenpäin ilman suurempia tuhoja, mutta tänään viimein kävin korjaamolla kysymässä kustannusarviota ketjunvaihdolle. Halpaa ei ole tämäkään, mutta sentään edullisempaa kuin TSI:n tai T7:n ketjunvaihto, arvio työstä ja osista oli 250-300 oiroa, kun uusiksi menee myös kaikki rattaat ja vähän muutakin osaa.

Ajettu alle 20 tkm, eli aika surkeaa laatua jopa verrattuna Vaggineisiin.



Venymän näkee jo aika hyvin paljain silmin, tuossa kuvassa on kuitenkin kiristin ihan tapissa:


Kuva
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Sepek
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: To Syys 23, 2004 08:34
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Sepek »

Tuossa ei auta edes hammaslääkäri. :lol:
Audi A4 Avant-TSFI 2.0 -19 , Pihassa myös Saab 9-5 2.3t -05 + Biosofta kaikella nastan kääntäjällä.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7350
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Sepek kirjoitti:
Pe Elo 19, 2022 19:55
Olen edelleen liian Saabisti, en ole käyttänyt käsijarrua automaatti Diudi A4:ssä kuin jyrkemmissä mäissä.
Sen yhden kerran kun joutuu hakee tuuppasu apuu et saa pakkilukon automaatista vapautettuu niin kummasti sitä on jaksanu käppärii käyttää. Tosin ng900/og9-3 käppärivaijerit oli niin kuraa et joutu joskus vähä tinkaa tuosta..

Noi 2-väriset vanteet on kyl paremman näköiset kuin täysin mustat :mrgreen:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
Soki
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Su Touko 12, 2019 12:57

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Soki »

Tuos ketju ja pari kiristintä mitä mosasta kaivettiin ulos.

Kuva

Ketju on, mekaanikon mukaan, venynyt 18mm. Tuo täsmäisi aika hyvin verratuna tuon kiristimen liikevaraan. Mitään klappia ei ole yhdessäkään linkissä eikä tuo kovin kuluneeltakaan vaikuta.
Saabin tai muiden valmisteista en tiedä, mutta kuulemma aika rimpula verrattuna mursun tai bimmerin vastaaviin?

Kiristimissä on kevyehkö jousikuormitus, sellanen etusormella painettava. Toisessa on myös mekaaninen säätyvä pakitusesto, liekö tämä ajotusketjun kiristin ja tuo hepposempi sitten öljypumpun? Koneessa on 3 ketjua, joista 2 lyhyitä, liekö se kolmas joku tasapainohässäkkä?
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4625
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Noista jakoketjuista vielä.

Eihän tuo sinällään mikään niin kamala juttu olisi, jos käyttäisi tuon Vaggineen kaiken varalta ketjun vaihdossa, kun merkkihuollon kaverin mukaan kamppeet on nyt muutaman vuoden jo ollut vahvistettua mallia. Tässä meni kuulemma 10 vuotta että asia saatiin korjattua.
Onhan noita ketjuremontteja tehty 200 .. 250 tkm kohdalla mm. Saabin B207 koneisiin ja Opelin 2.0 ja 2.2 koneisiin. Hyvä esimerkki oli meidän ja sitten tyttären ex C Vectra 2.2 johon aikaisempi omistaja oli tehnyt ketjurempan (kuitit löytyi). Oireena oli ollut käynnistyksen jälkeinen rapina.

Autohan on siisti ja hyvillä varusteilla oleva Golf sekä molemmat renkaat uudenveroiset. Luultavasti kesärenkaat tänä kesänä hankittu. Siinä mielessä, kun ajatus olisi vaimolle siitä moneksi vuodeksi kauppakassi, voisi vaikka uhrata sen puolitoista tonnia jakopäähän. Olisi sitten turvallisempi olo. Muutoinhan kone on kestävä. DSG:stä ei koskaan tiedä, mutta tämä on kai jo sitä mallia missä suurimmat ongelmat on selätetty. Öljyt ja suodatin siihen on ainakin vaihdettu aina 60 tkm välein.

Ei näitä muutaman tonnin autoja voi koskaan ajatella, ettei mitään tarvitsisi tehdä. Tai sitten pitää olla koko ajan vaihtamassa ja yleensä tonni kauppalla tulee takiin vaihtohommassa. Olihan se C Vectrakin meidän perheessä 5 vuotta välin 240 tkm ... 315 tkm. Koko ajan oli tiedossa M32 manuaalilaatikon mahdollinen porsiminen. Vaan ei hajonnut. Heti oston jälkeen vaihdoin RedLinen öljyt sekä lisäsin jotain ihmeainetta öljyn sekaan. Ainoastaan keppi heilui koko meillä olon ajan ykkösellä ja vitosella kun löysäsi kaasua ja kiihdytti. Kerran meni korkeapaine bensapumppu, mutta se saatiin romuautosta ilmaiseksi :!: Tämä pumppukin oli jo aiemmin ainakin kertaalleen vaihdettu (luultavasti kahdesti).

Tällaista se on, ei vanhojen muutaman tonnin autojen kanssa tiedä mitä pitää tehdä. Joutuu niitä kalliimpiinkin. Toki mikäli olisi ostanut jonkun Tojotan niin ne ei tarvitse muuta kuin tankkausta ja ajoa.
Silti....jokuhan on sanonut, että mieluummin ajan autolla X (esim VAG) kuukaudessa 29 päivää nauttien hyvistä ajo-ominaisuuksista ja pidän korjaamolla päivän, kuin kärsin Tojotan huonoista ajo-ominaisuuksista joka päivä :lol:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
Soki
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Su Touko 12, 2019 12:57

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Soki »

Ihan järkevästi pähkitty kyllä.

Mulla oli ennen aina ”uusi” auto alla, koska työ. Sitten aloin vuntsii mitä se oikeasti maksaa. Ja miksi pitää olla ”uusi” ei sitä kuitenkaan kukaan näe millä neuvotteluihin saavun jos sen jätän jonnekin parkkikselle… eikä vaikuta lopputulokseen tai no jos on liian pramea pirssi se voi olla miinusta. Asiakas helposti ajattelee että tuola menee liika hyvin, hinnoittelu on varmaan tapissa 8O

N 2 vuotta pidin aina yhtä kikotinta, kilsoja tuli se 50-70tkm vuoteen. Eli reilusti aina alle 200tkm vaihtoon. Muutin sitten speksit katolleen ja myin ”työauton” pois, vähensin kaiken turhan ajon pois, perään tuli sopivasti vielä korona ja epätyö. Täydellinen ajoitus. Nyt tienaan joka kuu reippaan tonnin enemmän kun ei tarvii maksaa osareita, autojen arvot ei enää sanottavasti alene tai ainakaan kilsoilla ei ole merkitystä siihen. Pientä remonttia tietysti tulee ja koitan nekin ennakoiden hoitaa, mutta ne on silti aika piinuts osarimaksujen ja arvonaleneman sekä vaihtokaupassa menetetyn rahan rinnalla.

Tällä skeida-saab-yhdistelmällä ajattelin pärjätä about siihen asti että polttomoottorit kielletään ja sitten on muutenkin jo sopiva aika siirtyä taksikyytiin :lol:
Vastaa Viestiin