Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13201
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

^Ei noissa Opeleissa ole sitten sellasta markkinatilannetta että kannattaa ei-toivottukin auto ottaa vastaan ja laittaa heti myyntiin pienellä voitolla? Toki vaikka olisikin sellanen tilanne, niin mikään ei takaa että sitten n kuukauden päästä kun saa auton, niin markkina keulii vielä. Sulla oli varmaan hankintatukihakemus sisällä joka nyt sitten kai paloi, kun korvaavaan hankintaan sitä ei enää saa?
petrisa kirjoitti:
Su Marras 06, 2022 13:54
Oman exel-taulukkoni mukaan minun ajoillani tämän hetken polttoaineiden ja verojen hinnoilla kaasu käyttöinen VAG -konsernin Passat, Golf tai Octavia tulisi vuodessa liki 2000 euroa edullisemmaksi kuin tämä nykyinen diesel Saab.
Tollasella vuosisäästöllä voi kyllä jo vähän panostaa autoon joka ne säästöt tuo. Toki kalliimman auton arvonalenema on aina kysymysmerkki varsinkin nyt kun markkina on sekaisin kuin Haminan kaupunki.

Perinteisesti auton kuin auton arvo laskee viidessa vuodessa puoleen, noilla vuosikilsoilla varmaan jo neljässä vuodessa. Jos neljässä vuodessa säästöä kertyis 8 t€, niin voisit panostaa 16 t€ välirahan uuteen autoon jolloin tuo säästö kompensoisi arvonaleneman. Eri asia sitten vielä se millä auton rahoittaa, eli jos tuota rahaa ei ole plakkarissa tai haluaa omallekin pääomalle laskea jotain hintaa (mikä on nyt pitkästä aikaa ihan perusteltua), niin se toki syö osan tuosta säästöstä taas.

Mutta ihan pelkkää ekselilaskelmaa ei pidä tuijottaa, koska uudessa autossa saa useimmiten myös maltillisemmat huolto- ja korjauskulut, mutta se riippuu myös autoyksilöstä. Voihan sitä osua käsi kakkaan oikein kunnolla ja siitä parinkymmenen tonnin kaasuvaggineesta porsii parissa vuodessa kaikki ne kolmikirjaimiset järjestelmät mitä siitä löytyy, plus jakopää, plus sylinterikansi plus sitäsuntätä joista aina vaggilaisten kanssa varoitellaan.

Tai voi sitä Saabistakin kilahtaa mukavasti niitä satasten tai tonnien osakokonaisuuksia, jotka vaan pitää laittaa kuntoon tai vaihtoehtona on myydä loppuunajettu Saappi osiksi tai korjattavaksi satasilla. Sitten huoltokuluissa vaikuttaa tietenkin vaikkapa koska jakopää pitää Saappiin huolto-ohjelman mukaan uusia taikka missä kunnossa on rengassarjat Saabissa vs. vaihdokki.

Mikään siis ei ole autokaupoilla varmaa ja muuttujia on tosi paljon. Kuitenkin tuollanen 2 k€:n vuosisäästö pelkästään käyttökuluissa kyllä nopeasti puoltaa autokauppaan lähtöä rahallisesti. Jos auto on pakko olla, niin eihän siitä kannattavaa sijoitusta koskaan saa mutta aina voi minimoida taloudelliset kulut. Samalla tietty kannattaa miettiä haluaako kuitenkin maksimoida sen henkisen nautinnon (tai minimoida henkisen tuskan) mitä autoilu mukanaan tuo, eli jos autossa pitää viihtyä usein ja/tai pitkiä aikoja, niin onhan silläkin vaikutusta asiaan. Tai estetiikalla, eli miten kaunista tai rumaa kippoa haluaa pihassa pällisteltävänä pitää. Tai kokeeko ettei kehtaa ajaa jollain kotterolla tai että toinen katiska ilmentää juuri minun persoonaani todella hyvin. Noi henkimaailman asiathan onkin sitten niitä joista voi kiistellä vaikka maailman tappiin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2841
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Kovin vaihtelevaa vaikuttavat toimitusajat ja niissä pitäytyminen olevan.

Tulossa olevaa EQE:tä tilattaessa toimitusajankohdaksi arvioitiin toukokuun puoliväli 2023. Viimeksi, kun myyjän kanssa olin pari viikkoa sitten yhteydessä, kuulemma tuo arvio vielä pitäisi kutinsa. Kuulemma, jos tilauksen olisi tehnyt keskusteluhetkellä, toimitusaika-arvio menisi jo vuoden 2023 loppuun. Hesarin taannoinen testiraportti oli kuulemma räjäyttänyt pankin ja tilauskirjat täyttyivät.
Ja kuulemma sellaistakin poikkeuksellista Mersulla nyt tehdään, että osien niukkuudesta johtuen joidenkin mallien valmistusta toisiin nähden priorisoidaan. Ja EQE olisi niiden mallien joukossa, joita kiirehditään.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Arhem
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Ma Elo 12, 2019 14:45
Paikkakunta: Tampere

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Arhem »

Noiden sähköooppelien hinnat on ainakin nyt just sen verran laskeneet, ettei ole paljon hyötyä jäädä odottelemaan. Tuki toki menee ohi, mutta senkin joutuisi maksamaan takaisin jos ooppelin myy heti.
Saab elää muistoissa. Sähköhärpätin kulkupelinä nykyään.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13201
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Täytyy vain toivoa että kovin moni Ioniq 5:n tilaajakin peruisi tilauksensa, josko sitten sais omansa nopeammin kun moni poistuu jonosta :mrgreen:

Vähän kateeksi käy kun tällä viikolla kuulin että yks uus työkaveri on kesäkuussa tilannut oman tilaukseni kanssa väriä vaille identtisen Ioniq femman ja toimitusajaksi luvattu 09/22. No kuulemma auto edelleen toimittamatta mutta pitäis tässä kuussa vihdoin olla luovutus. Itsehän tilasin heinäkuussa, toimitusaika sopparissa 06/23 mutta todennäköisesti siirtyy vielä vuodella eteenpäin :evil:

Tuon duunikaverin salaisuus olikin se että oli soittanut Suomen Hynkkykauppiaat läpi ja löytänyt sellaisen jolla oli sopiva auto jo tilattuna mutta myymättä. Ei päässyt mihinkään tehdasvarusteeseen vaikuttamaan, mutta tuleepahan autokin sitten nopeammin.

Model kolmosia muuten Nettiautossa yli 600 kpl, eli ei niistä nyt näytä kauppiailla pulaa olevan. Josko tää hulluus markkinoilla vihdoin kääntyis ja käytettyjen autojen arvot alkais taas noudattaa fysiikan lakeja.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Arhem
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Ma Elo 12, 2019 14:45
Paikkakunta: Tampere

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Arhem »

Mun sisko ainakin poistui ioniq5 jonosta, kun toimitus siirtyi vuodelle 2024. Pisti sähkö-Meganen tilaukseen, joka luvattiin vielä tämän vuoden puolella.
Saab elää muistoissa. Sähköhärpätin kulkupelinä nykyään.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13201
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Meganeja taitaa olla ihan Suomessa maahantuojan varastossa. Olis ihan kiinnostava ajopeli mutta kyllä se kokoonsa (ja merkkiinsä) nähden tyyriiltä tuntuu kun hinnat menee tuonne Ioniq 5/Enyaq/ID.4 -tasolle ja auto on selkeesti pienempi. Kaunishan se on kuin karkki.

Bongasin tollasen nyt Nettiautoa selaillessa:

https://www.nettiauto.com/13106696

2,5 kk vanha isoakkunen suomiauto koukulla, tehokoneella ja ok varusteilla. Lupaa vielä latausasemankin kaupan päälle. Nykyhinnastolla toi olis luokkaa 58 k€:n paketti, eli pyynti 5 k€ alle uuden vastaavan hinnan.

Toi olis vielä jokin aika sitten ollut normaalia käytetyn hinnoittelua, nythän tuo tuntuu oikein erikoistarjoukselta :mrgreen: Ehkä nää on niitä merkkejä markkinan terveellisestä viilenemisestä hiljalleen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
hei9n
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 12:21

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja hei9n »

IC1970 kirjoitti:
Su Marras 06, 2022 13:02
kurkkasin eilen 3.9 eurolla auton historian
Mikäs tämä tälläinen? Onko enemmän infoa Carfaxin tyyliin, vai samat tiedot kuin 2 eurolla traficomista?
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
mttm
"Turbo"
Viestit: 238
Liittynyt: Ma Marras 10, 2008 21:04

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja mttm »

AZP kirjoitti:
Su Marras 06, 2022 16:12
Meganeja taitaa olla ihan Suomessa maahantuojan varastossa. Olis ihan kiinnostava ajopeli mutta kyllä se kokoonsa (ja merkkiinsä) nähden tyyriiltä tuntuu kun hinnat menee tuonne Ioniq 5/Enyaq/ID.4 -tasolle ja auto on selkeesti pienempi. Kaunishan se on kuin karkki.

Bongasin tollasen nyt Nettiautoa selaillessa:

https://www.nettiauto.com/13106696

2,5 kk vanha isoakkunen suomiauto koukulla, tehokoneella ja ok varusteilla. Lupaa vielä latausasemankin kaupan päälle. Nykyhinnastolla toi olis luokkaa 58 k€:n paketti, eli pyynti 5 k€ alle uuden vastaavan hinnan.

Toi olis vielä jokin aika sitten ollut normaalia käytetyn hinnoittelua, nythän tuo tuntuu oikein erikoistarjoukselta :mrgreen: Ehkä nää on niitä merkkejä markkinan terveellisestä viilenemisestä hiljalleen.
Tuo ko. auto on ollut muutaman kk myynnissä melkeen samalla hinnalla. Hyvän hintanen toki, mutta ns karvalakkimalli / fast lane, jossa mm. takakontti, penkit yms ilman sähköä. Niin ja ei toisia renkaita tai vanteita.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13201
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Se on tietty suhteellista mitä pitää karvalakkina, mutta halvin eli perusmalli ID.5:stä olisi Pro 128 kW. Fastlane Pro Performance tuo perusvarustelun päälle sitten 30 hv lisää tehoa ja varusteluun mm. peräkameran, kessyn ja parkkiavustimen, mutta noi mainitut sähköavustimet ei vielä tuohon varusteluun kyllä kuulu. Makuasioita kaipaako niitä, itselleni tuossa autossa olis siis isossa kuvassa ihan riittävät varusteet. Sähköluukkua vois ehkä jäädä kaipaamaan, mutta suurimman osan elämääni olen ilman toimeen tullut enkä moista kaivannut.

Mutta varusteista ja renkaista viis, pointti oli se että toi Fastlane Pro Performance on nykyhinnastossa 55 370 oiroa ja tuohon autoon ruksittuna vielä väri ja koukku, jotka molemmat pyöreästi tonnin varusteita. Satasia voi jyvittää luvatusta latausasemasta, niin vastaava paketti nyt ostettuna olis se n. 5 k€ enemmän kuin tuon kiesin pyynti, mikä on täysin poikkeuksellista tässä markkinassa. Molemmissa tapauksissa talvirenkaat pitää hankkia vielä tuohon päälle markkinahintaan.

Suhteessa vaikka siihen että hinnaston halvin Ioniq 5 (77 kwh) on 52 t€ ja Nettiauton halvin vastaava on lähes puolitoista vuotta vanha 18 tkm ajettu yksilö hintapyynnillä 56 t€.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3553
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

hei9n kirjoitti:
Su Marras 06, 2022 16:27
IC1970 kirjoitti:
Su Marras 06, 2022 13:02
kurkkasin eilen 3.9 eurolla auton historian
Mikäs tämä tälläinen? Onko enemmän infoa Carfaxin tyyliin, vai samat tiedot kuin 2 eurolla traficomista?
Tais olla Rekkari.fi, yhdestä ja samasta paikastahan se tieto tulee, siellä oli joku 2 euron vaihtoehto ja sitten pari kalliimpaa = enempi tietoa. Tuntui ensin turhalta rahanmenolta, mutta ei sittenkään. Silloin kun itselle tulee fiilis epämääräisestä menneisyydestä, tulee se itse autoa myydessä myös potentiaaliselle ostajalle. Parempi sekaantua vain selkeän historian autoihin, jos meinaa joskus säällisellä hinnalla päästä eroonkin.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

petrisa kirjoitti:
Su Marras 06, 2022 10:45


Kaasu-bensa hybridi olisi ainakin tällä hetkellä itselleni ehdottomasti paras ratkaisu. Pystyisin ajamaan kaikki viikottaiset ajot pelkästään kaasulla. Käytännössä myös muutkin ajot mm. lomareissut ym menisivät kaasulla, koska ajot kohdistusivat sellaisille alueille, joissa on kaasuasemia. Ainoaksi valinnan vaikeudeksi tekee pari kolme seikkaa.

Vaikka pääasiallinen ajo menisi lähes aina kaasulla haluaisin silti auton jossa on "oikean" kokoinen bensatankki. Tämä rajaa silloin pois käytännössä vm 2018 -> kaasuautot. Niissä kun on mini bensatankki n. 10 litran luokkaa. Tosin kaasusäiliö on sitten kyllä kookas. Esimerkiksi Skoda Octavioita on runsaasti tarjolla, mutta suuri osa niistä on 1.5 G-Tec malleja, joissa on tuo pieni bensatankki. Joitain vanhempia löytynee 1.4 versiona ja niissä käsittääkseni on vielä iso bensatankki. Ennen vuotta 2018 valmistettuja VW Passatteja ja Golfeja löytyy ja niissä on ihan kunnon 50 litran bensatankki. Nämä ovat noita 1.4 TGI (G-Tec) malleja. Ajokilometrit ei välttämättä tuon ikäisissä vaihtoautoissa ole vielä ongelma, koska hyvin usein ne ovat 150 tkm kahta puolta. Minulle se sopii. Löytyy nettiauton mukaan jopa alle 100 tkm ajettujakin.

Vaihtoa hillitsee epävarmuus siitä, että mihin suuntaan polttoaineiden hinta kehittyy ja se koskee lähinnä biokaasun hintaa. Bensa ja diesel tuskin tulee nykyisistä juurikaan halpenemaan vaan tulee jäädäkseen nykyisiin hintoihin tai jopa jossain vaiheessa edelleen nousee. Tämä biokaasun hintakehitys on täysin ainakin minulle arvoitus. Tuleeko käymään samoin kuin kävi bioetanolin, jonka edullisempi ajo pikku hiljaa kuihtui pois. Itsekin siirryin aikoinaan konversion kautta etanoliautoiluun ja sain nauttia selvästi edullisemmasta ajosta muutaman vuoden kunnes etu alkoi kaventua. Lopulta tästä syystä luovuin koko autosta ja vaihdoin nykiseen dieseliin. Nyt taas dieselillä ajosta joutuu maksamaan kovan hinnan.
Biokaasun tuotantoa ja myyntiä on lisätty (uusia tankkauspaikkoja) ainakin fabo-ryhmien perusteella ja lisääkin näyttäisi olevan tulossa ainakin jyväskylästä alaspäin. Ja nämä eivät ole Gasumin laitoksia. Gasum pitää järjetöntä hintaa tavarallaan ja huhujen mukaan myy maakaasua blandattuna biolla sen verran että voi sitä biona myydä. No tämä on enempi internetsikeskusteluista luettua.

Mitä biokaasun hintakehitykseen tulee niin onhan se jo noussut mutta näiden yksityisten toimijoiden johdosta uskoisin hintojen pysyvän maltillisina. Ainakin täällä Oulussa polttoainekustannukset manuaalilootaisella tgi-golfilla ovat alle 8€/100km. Eikä ole tarvinnut Gasumilla tankata.

Mitä näiden uudempien 1.4 koneiden jakopäähän tulee niin remmillähän ne on, eikä tuo oma ~150tkm ajettuna vielä öljyä syö. Moottorinlämmityksen valintakin on helppoa, säteilylämmitin lohkon kylkeen tai webasto. Letkulämppäri ei kuulema toimi. Vastauksena kysymykseen että miksi ei letkulämppäriä oli kaksi jäähdytintä eikä letkulämppärin paine riitä avaamaan venttiilejä? No kaksi alaletkua lähti syylär(e)istä mutta sen kummemmin en järjestelmää tutkinut kun säteilylämmittimen asensin.
"Hevoseton" mies on huoleton mies
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2708
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Arhem kirjoitti:
Su Marras 06, 2022 14:29

Eilen vein kaiholla vuorokauden testissä olleen Tesla Model 3 pois. Siinä oli jänskä laite. Kävi mielessä että tämä ei ole enää edes auto vaan jotain ihan muuta. Olipahan miellyttävä ajaa! Nyt kun Elon häseltää Twitterin kanssa ja muutenkin mölisee hölmöjä niin näitä firmansa kulkupelejä saa vähän edullisemmin. Saatanpa tarttua tilaisuuteen! Teslat eivät kuulemma just nyt oikein liiku autokaupassa. Ostajalla on etu puolellaan.

Niin, mihinkäs tuon saabin nyt hukkais?
Se on kyllä jotain muuta kuin perinteinen auto, niin hyvässä kuin pahassa. Teslassa on se kivaa, että asioita uskalletaan tehdä omalla tyylillä, joillekkin uppoaa ja joillekin ei, mutta niille joita miellyttää, niin miellyttää sitten vähän enemmänkin.
Koen Teslassa vähän samaa, minkä takia itseäni kiinnostanut mm. Saab ja Citroen, nämäkin kummatkin tekivät asioita omalla tavallaan kopioimatta muita ja uskalsivat kulkea omia polkujaan.

Itselleni Teslassa on parasta voimalinjan toimivuus(hauskuus), auton kosketusnäytön helppokäyttöisyys, mobiilisovelluksen toimivuus, ajettavuus ja oikeastaan monet käytännön pienet yksityiskohdat kuten Teslan laturin oma Teslanappi, jolla latausluukku aukeaa samalla kun nostaa kahvaa laturista autoon tai vaikkapa isolta näytöltä kunnon näkymän mahdollistava peruutuskamera, jonka jälkeen Bemarin 10" näytöllä oleva kamera josta puolet jaettu parkkitutkalle tuntuu siltä, että pitää tihrustaa niin pirun tarkkaan, että näkee mitä siellä takana, tai vaikkapa navigoinnista osoitteen syötön yksinkertaisuus, parissa sekunnissa saa halutun osoitteen navigointiin jnejne

Jos Tesla maistuu jo koeajolla, niin uskon, että tulisit tykkäämään jatkossakin, monet yksityiskohdat avautuvat vasta pidemmällä käytöllä, eli ei muuta kuin rohkeasti kokeilemaan, eiköhän se Saab hyvin vaihdossa kelpaa 8)
Tomppa & Saabit myyty :(
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2845
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Cona »

Onko sulla Tomppa analyysiä siihen, että miksei Tesla ole näennäisestä ylivoimaisuudestaan huolimatta myynnillisesti ylivoimaisempi?! Onko kysymys ennakkoluuloista, mieltymyksistä, markkinoinnista tms?
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2708
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Cona kirjoitti:
Su Marras 06, 2022 23:25
Onko sulla Tomppa analyysiä siihen, että miksei Tesla ole näennäisestä ylivoimaisuudestaan huolimatta myynnillisesti ylivoimaisempi?! Onko kysymys ennakkoluuloista, mieltymyksistä, markkinoinnista tms?
Onhan myyntimäärät sinänsä jo nyt huikeita. Uskotaan, että Model Y tulisi olemaan globaalisti myydyin automalli ensi vuonna kappalemääräisesti ja dollareissa mitattuna parhaiten myyvä malli jo tänä vuonna. Onhan ne aikamoisia odottamia, kun siellä kuitenkin on ~20k maksavaa Corollaa ja Golfia, sun muita maailmanautoja vastassa, kun taas Model Y halvinkin versio 60k.

Mutta ei nyt mitään suurempaa analyysiä ole antaa, mutta veikkaan, että kyse on siis osittain hinnasta, halvimmatkin mallit on siellä 50 000e paikkeilla uutena, niin ei niitä jokainen pysty ostamaan, vaikka haluaisikin. Näkisin, että sellainen 20-30k väliin osuva spekuloitu model 2 olisi jotain mitä tarvittaisiin, jos oikeasti haluttaisiin nousta myyntilistojen korkealle pidemmällä aikavälillä.

Ja sitten toisaalta en tiedä onko Tesla mitenkään erityisen ylivoimainen, se vaan tekee asioita tavalleen, joka maistuu joillekin, joillekin ei. Suurimmalle osalle ostajista auton ei tarvitse tarjota fiilistä tai mitään kikkailuja, vaan pitää olla tuttua ja turvallista, moni Volkkariin tottunut halusi ehdottomasti sen Volkkarin sähkiksen, kun toiminnot edes jotenkin muistuttaa Golfia tai Passattia, tai kun bensalla toimivasta Auriksesta siirrytään Corolla Hybridiin, niin jo käynnistyksen tapahtuminen napista avaimen sijaan saa yllättävän monet hyperventiloimaan, ja sen napin painalluksen oppiminen tuntuu jo ylivoimaiselta, niin saati sitten siirtyminen täysin avaimettomaan ja kosketusnäytöltä tapahtuvaan kontrollointiin. Sopii ehkä omasta sukupolvesta nuorempiin, jotka tottuneet toimimaan näyttöjen kanssa tai vanhemmille teknofriikeille, mutta kun vaikka katsoin omaa isääni taistelemassa XC90:n keskinäytön kanssa, niin hänelle en kyllä suosittele Teslaa :D
Tomppa & Saabit myyty :(
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2845
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Cona »

Mä puhuinkin Suomen tilanteesta. Itselleni tulee joka kuukausi aviisi, jossa merkki- ja mallikohtaista rankingia ja olen odotellut, että milloin esim. Model 3 alkaa näkymään 10 sakissa... tällä hetkellä myydyimmistä 3/4 taitaa olla Toyotan itselataavia...

Ja on niitäkin, jotka ostaa uusia/uudehkoja autoja mörkömoottoreilla, "koska mä voin", polttoainetta saa jne. Eli kaikki varakkaatkaan eivät automaattisesti halua ajaa patteriautolla. :mrgreen:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Vastaa Viestiin