Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Onhan se välillä näitten enemmän käytettyjen kanssa tervanjuontia.

"Rakas päiväkirjani"

Aamulla starttasin Mustalla liikenteeseen, pakkasta oli pari astetta ja auto oli lämmennyt johdon päässä 1.5 tuntia. Heti käynnistyksessä syttyi moottorin vikavalo, joka paloi koko 23 minuutin reissun ajan. Auto toimi täysin normaalisti.

Töiden jälkeen auto käyntiin, lämpöä pari astetta, mutta auto oli auringonpaisteessa lämmennyt sisätiloiltaan hyvinkin lämpimäksi. Käynnistyksessä moottorin vikavalo syttyi, mutta, 3 minuutin kohdalla sammui, eikä syttynyt ennen sammutusta anoppilassa 6 minuutin kohdalla. Auto toimi täysin normaalisti.

Puolen tunnin pysähdyksen jälkeen auto käyntiin, ei syttynyt vikavaloja, 3 minuutin reissu marketin pihaan, auto toimi täysin normaalisti.

Vartin pysähdyksen jälkeen auto käyntiin, ei syttynyt vikavaloja, 20 minuutin reissu kotiin, auto toimi täysin normaalisti.
Kuva

On tämä jännä tapaus. Kyllähän tässä erittäin vahva tuntemus sitkeästä ja salakavalasta sähkö/kontakti/anturi/mikälie-viasta tulee, pyörii oman mielensä mukaan kuin pieru housuissa. Nyt saa levätä pari päivää ja maanantaina taas ajellaan ja ihmetellään.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2706
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Rommitommi kirjoitti:
Ke Syys 21, 2022 07:06
Jatketaan samalla aiheella, mutta siirrytään nykyisen mallin Civicciin, vuosimallit 2017-2019.

Juuri vaihdettiin 50tkm ajettuun 1.0T Hondaan turbo, toisesta 70tkm ajetusta mureni jakohihna öljyn sekaan ja poikki, eikun kone vaihtoon ja kolmannesta n. 70tkm ajetusta halkesi lohko ja nyt odotellaan maahantuojan näkemystä asiaan, kun näille on kuulemma ihan 5v jatkotakuu tästä aiheesta, mutta parilla kuukaudella on yli 5v auto 8O

Tuo 1.0T sellainen kone mistä ainakin itse pysyn kaukana jatkossa.
Ja taas meni yksi 2017 1.0t jakohihnan takia.
108tkm mittarissa.
Jos tällä koneella on auto, niin jakohihnan tsekkailu on erittäin suotavaa...
Tomppa & Saabit myyty :(
nittifemma
"Turbo"
Viestit: 234
Liittynyt: To Syys 18, 2008 19:59

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja nittifemma »

Onko muuten saman vuotisissa, mutta 1.5 Civiceissä samaa hihnaongelmaa?

Ainakin "oil dillution" ilmiö koskee tuota isompaa konetta...

https://youtu.be/ld0pggD5HNc

https://mycarvoice.com/news/honda-oil-d ... t=cmp-true
-*-Elämä on-*-
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Cona »

Mikähän työtapaturma Hondalla on tuon pikkuturbon kohdalla käynyt? Onko sulla Rommitommi muuten tietoa, onko Toyotan 1.2T yhtälailla "kannattaa välttää" - osastoa?

Eilen meni ilta "Pohjolan tallissa" Mondeon jarruja ropatessa. Kyllä tässä voi syyttää vaan omaa laiskuuttaan, sillä levyt ja palat oli puolikuntoiset eli pintaa reilusti vielä, mutta auki olis pitänyt käyttää aiemmin. Oikean etujarrusatulan liukutapit oli aivan jumissa, ruuvipenkissä lähti voimalla irti. Mäntäkin hieman jumitti. Kävin molemmat puolet ajan kanssa läpi ja putsasin. Laitoin nyt samalla uudet levyt ja palat, kun ne kerran oli jo hankittuna.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Niin se on saanut Hondakin munattua nykytyylin mukaisen maitopurkkikoneen, voi voi. Pysyn näissä vapaasti hengittävissä loppuun saakka, vaikka kuten olemme huomanneet, ne alkavat käydä vanhoiksi ja järjestää jos jotakin kotkotuksia.

Siitä aasinsiltaa pitkin Mustaan. Kaivelin sen mun iCarsoft JP 2.0 testerin naftaliinista ja päivitin ohjelmiston. Lueskelin käyttöohjeet nyt tällä kertaa kunnolla, katselin pari videota, jonka jälkeen vasta autoon ja piuha kiinni OBD:n.

Vikakoodeja löytyi vaihteistosta kaksi, juurikin kyseisen vaihdetun solenoidin "high pressure" ja "low pressure". Okei... Koodejahan ei luettu osan vaihdon yhteydessä, joten en tiedä, olivatko nuo vanhasta vai uudesta solenoidista. No, ne sain nollattua eikä siinä autoa puoli tuntia käynnistellessä ja sammutellessa vikavaloja syttynyt.

Koitin sitten suorittaa lopuksi sopeutuksen, jossa proseduurissa viimeksi onnistuin sytyttämään vsa:n toimimattomuudesta kertovan keltaisen kolmion kojelautaan, no niin onnistuin nytkin. Laite pyysi yhdessä vaiheessa vsa sensor neutral position memorizationin. No ei tolla testerillä sellaista tehdä. Googlailin vähän ja kas, tähän kokonaisuuteen kuului pari auton kojelaudassa olevan vsa-kytkimen painallusta tietyllä tavalla, tietyssä kohdassa. A VOT, niin sammui triangeli kojetaulusta, koodit siivottu ja nollattu.

Pöytä on siis putsattu uusien häiriöilmoitusten tulla. Jätin testerin autoon ja jos alkaa vikavalot vilkkua, lyön testerin kiinni samointein ja katsotaan, mitä sieltä löytyy.

Pojan kanssa puhuttiin äsken ja hän kertoi nyt, että oli miettinyt Mustan käytöstä ja luulee löytäneensä "kaavan". Hänen mielestään vsa + moottorin vikavalo syttyy useimmiten, kun autolla ensin peruuttaa lyhyesti ja sitten heittää D:n päälle. Minä olen ammatissa oppinut, ettei autoa koskaan jätetä nokka kohti pilttuuta, joten sillä tavalla yleensä pysäköin, että pääsee keula edellä liikkeelle. Kokeilen nyt ensin piruuttani pari reissua niin, että pyrin välttämään pakkia kaikin keinoin. Sitten vaihdan taktiikkaa ja pyrin jättämään auton niin, että aina joutuu peruuttamaan ensin. Katsotaan, saadaanko jotain esiin.

Mietiskelin tuon äskeisen pohjalta sitten sitä, että sen vaihdetun solenoidin lisäksi toinen yleinen ongelmakohta on nyt se pyöränkotelossa oleva johtosarja ja automaattivaihteiston asentotunnistin siinä yhteydessä. Sehän sopisi tuohon aika hyvin, P->R->D. Tokihan aina mennään tuon kautta, kun ei eteenpäin pääse ilman että käy pakilla vaihteenvalitsinta siirtäessä, mutta onko juju sitten siinä, että liikutetaanko autoa ärrällä vai ei.

Ei tässä vanhan Hondan kanssa ainakaan pääse mietintämyssy pölyyntymään !
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Kaksi työmatkaa ajettu, ei raportoitavaa, Musta toimii ihan normaalisti. Jatketaan testaamista, eli ajetaan tarvittavia ajoja pääosin Mustalla. Täytyy varmaan perjantaina ajella yksi työreissu Konalla, ettei Nintendo luule tulleensa hylätyksi ja boottaa itseään takalukkoon.

Mites muuten, Mustassa on alkanut tuulilasin yläreunan tiiviste lerpatella ajossa, sehän on sellainen huulitiiviste joka vaan painetaan kiinni uraan, nyt vaan näyttää ettei enää viihdy siinä vaan irtoilee osittain. Niin että mitäs tärpättiä sinne olisi hyvä laittaa, että pysyy ? Laitoin nyt kaksipuoleista elefanttiteippiä vähän kuskin päätyyn mistä irtoilee ja ruiskuttelin kotelosuojaa hiukkasen tiivisteen saumaan, josko sen verran tarraisi kiinni että pysyisi. Tuohonhan on tuulilasi vaihdettu jokunen vuosi sitten, tiiviste on varmaan alkuperäinen ja alkaa olla auringon marinoima mallia korppu, tai en minä tiedä, eipä ole tuollaistakaan tullut vastaan aiemmin.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Aika kylmää puuhaa oli, autotallissa oli +2 astetta "lämmintä", mutta vaihdoin Mustaan alle kesärenkaat, kun ei sillä ole pakko ajella.
Alta pois 17-tuuman Dezentit ja alle 16-tuuman CIvicin mukana tulleet Aezit, jotka melkoisen loppu, kuten niillä olevat yhdeksänvuotiaat Michelinitkin, pintaa 2-4mm. Vaan saa välttää nyt toistaiseksi, kunnes tiedän mitä Mustalle tehdään.
Kuva
Kuva

Kuskin puolen etupyörän takana on tosiaan kotelo, jonka alla on automaattilaatikon "Neutral Safety Switch", johon tulee johtosarja, joka taas johtaa solenoidille, joka juuri vaihdettiin. Tuo mainittu kytkin välittää laatikolle tiedon myös siitä, missä lovessa vaihdekeppi on, eli asentoanturi löytyy siitä. Niin, tuossa on kotelo ja siihen tulee johtosarja, ettekö näe :D
Kuva

Ette varmasti näe, paskaa oli ja paljon. Vähän aikaa putsailin messinkisellä harjalla, niin onhan siellä kotelo ja pystytte hahmottamaan myös oikean yläkulman johdon.
Kuva

Irrottelin tuon kotelon, vituikshan se meni sekin, koskapa alin pultti katkesi avatessa. Eikä mulla mitään askartelusarjaa ole, joten jäi nyt kahdella kiinni. Unohdin siinä kiroillessani ottaa kuvat, mutta tuo kotelo oli täynnä kuivunutta kuraa ja kaikki alla oleva oli kyllästetty sillä. Annoin pesun WD40:llä ja johan alkoi erottua johtoliittimeen tulevia sinisiä ja punaisia yms. johtoja. Putsailin mitä pystyi ja laitoin takaisin kiinni, niillä kahdella pultilla mitkä sain ehjänä ulos. Täytyy käydä korjaamolla joku päivä poistamassa katkennut ja laittamassa uusi.

Niin, tuo Safety Switch on näissä aika yleinen vika mitä selvittelin, Mustassahan sitä perusoiretta ei ole ollut, eli kun tuo vikaantuu, auto lakkaa käynnistymästä sillä ainoalla tavalla millä automaatin pitäisi käynnistyä, eli P-asennossa. Jos alkaa krenaamaan, niin kokeilee esim. N-asennossa käynnistää ja jos käynnistyy, niin syypää on tuo kytkin. Mutta, tuo ei välttämättä oireile pelkästään noin, vaan saattaa sytyttää milloin mitäkin vikavaloja ja heittää laatikon onnutaan kotiin-moodiin. Nyt alkaa jo kuulostaa tutulta...

Tuo näytti olevan alkuperäisenä osana maailmalla hinnaltaan 117-168 dollarin välissä, eli varmaan alta 200 euroa kuitenkin. Mutta selvitellään sitä sitten, jos alkaa taas vikavalot räpsiä. Tuon jo vaihdetun solenoidin ohella on mitä ilmeisimmin toiseksi yleisin automaattilaatikon ongelmien takana oleva komponentti.

Niin että ei tässä ole luovutettu Mustan osalta, alkaa olla jo niin rakas(raskas) vehje, että päätyyn saakka. Helpompihan se on johonkin muuhun vaihtaa kun on kunnossa. Eipä tarvitse muita projekteja hankkia, kun on jo pihassa niitä tarpeeksi.

Kysäisin Autoverkkokaupan myyjältä, että mikä on tämänhetkinen arvio i20:n saapumisesta. Nimittäin, jos vastaavan tilaisin nyt, kertoo heidän kotisivunsa toimitusajaksi alkaen 4 viikkoa. Siis kuukauden päästä. Tästä voisi päätellä, että kenties Hyundai on alkanut saamaan noita perusvessoja ulos linjastolta taas vaihteeksi. Pitäisin kovin kohtuuttomana, jos nyt tilaamalla saisi kuukauden päästä ja marraskuussa tilattua pitäisi odottaa syksyyn. Toki hintakin on ihan eri, en minä nykyisellä hinnalla edes vilkaisisi. Luin sopparistakin taas pienen präntin kun jotain uutisointia oli Ruotsista noitten yksityisliisareitten sopparien yllätyksistä. En löytänyt mitään huolestuttavaa, tokihan sen luin jo aikoinaan ja Konankin yhteydessä.

Ei ole vastannut myyjä, katsotaan tuleeko auto vai vastaus ennemmin.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
nittifemma
"Turbo"
Viestit: 234
Liittynyt: To Syys 18, 2008 19:59

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja nittifemma »

Oho, yläkautta koteloon pääsee kaikki schaisse...

Johtolähdön juureen kannattanee jostakin tiivisteestä tms. muotoilla sopiva tukko tai pesusienen palasta?

Tuulilasin tiivisteeseen voisi koettaa crc:n ns. vesivaseliinia = sitkostettu rasva ja tiivisteen L-sauman päälle mustaa teippiä, muuten tuskin pysyy ajoviiman takia...

Musta silikoni myös yksi
vaihtoehto, mutta saattaa jäädä vesitaskuja joista ruostuu, sitten tulee äitiä ikävä kun puskee vettä lasin saumasta sisälle... Näitäkin on nähty, (ei Saabeissa)...

Hyvät mämmikemut jäsenille :)
-*-Elämä on-*-
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Kiitos, pitää kokeilla jos ei meinaa pysyä. Jos uusi kytkin pitää hommata, niin siinä vaiheessa täytyy tosiaan tilkitä vähän paremmin tuo kotelo.

Onkohan tuolla Huutokaupat.comissa yhä enenevissä määrin persaukisia hupihuutajia, vai mikähän siinä on, että noita uusintoja tulee tosi paljon. Statukseksi tulee "myyty" heti kun auton oikeasti maksaa, mutta usein näkyy, että "tarjous hyväksytty" pysyy aikansa, auto katoaa ja ilmestyy sitten uudestaan myyntiin. Eli voittaja ei lunastanut huutoaan, ilmeisesti.

Tätä Aeroa seurailin viimeksi 3500 saakka, mutta tuon Mustan takia loppuu rahat kesken. Viimeksi jäi muistaakseni 4160 euroon ja tarjous hyväksytty, mutta nyt on taas myynnissä ja samalla myyjällä.

https://huutokaupat.com/4096748/saab-sa ... ronic-2005

En minä keksi tuosta mitään sellaista, miksi ei voisi neljää tonnia ja risat maksaa. Kohtuullisesti ajettu, säntillisesti huollettu, siistin oloinen päältä ja sisältä, hyvät renkaat ja sitä rataa. Erittäin tyylikäs kokonaisuus. Tuommoinen voisi olla se mielekäs harrasteauto, eikä farkkukori haittaa yhtään sekään.

Ei mulla rahaa ole tarpeeksi nytkään ja pitäisihän tuota käydä koittamassa ehdottomasti, kun on femmasta kysymys, tiistaina on kyllä vapaapäivä. Se siinä on, että tosissaan on todella vaikea huudella jos ei käy kokeilemassa, että pöllyttääkö turbo tai löytyykö jotain muuta fataalia kun vähän kaivelee.

Mahtaako olla jollekin tuttu auto ?
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Huutokauppa.com:n toimintaperiaate on ihan :twisted: :twisted: .
Tässäkin Saabissa on hintavaraus :!:
Mikä se on :?:
Jos on hintavaraus, niin reilusti se hintavaraus esiin eli lähtöhinta huutokaupalle. Ei tuollainen nykyinen toiminta ole mitään oikeaa huutokauppaa.

Porukka "huutelee" ja joku voittaa huudon, mutta mitään takeita ei ole, että sait tuotteen itsellesi. Itse en tuollaisiin huutokauppoihin osallistu. On toki niitä missä korkein tarjous voittaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Hintavarauskin on parempi kuin "pidättää oikeuden hylätä tai hyväksyä tarjous", koska jos hintavaraus ylittyy, päivittyy ilmo automaattisesti "myydään korkeimman tarjouksen tekijälle". Ainakin tietää, että on tarjoamassa tarpeeksi. Jos ei sitä tule näkyviin, niin sitten se on ihan herran haltuun. Mutta joo, samaa mieltä, reilu huutokauppa olisi parempi tai kuten moni jo tekee, lähtöhinta sellaiseksi, millä on valmis luopumaan ja siihen sitten huudot päälle, että on oikea huutokauppa.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Mä olen hintavarauksesta samaa mieltä, mutta toisaalta niissä kohteissa (ja noissa myyjä hyväksyy/hylkää tarjouksen) pääsääntöisesti hinnat myös jäävät alemmaksi. Eli jos vähän vasemmalla kädellä huutelee milloin mitäkin kivaa, niin sieltä voi jotain jäädäkki käteen halvemmalla kuin sinisen ylänurkan kohteissa.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Cona »

Pitäiskö tuon hintavarauksellisen/ehdollisen myyntitavan nimi olla jokin muu kuin "huutokauppa".

Olen samaa mieltä, että lähtöhinta reilusti esiin tai sitten pitäisi myydä korkeimman tarjouksen tekijälle ilman ehtoja. Ihan turhaa ajan haaskausta muuten.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Nii sehän on periaattees sitten vain tarjouskauppaa, joka sitoo vain toisen osapuolen.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Neljän puuduttuvan työpäivän rupeaman päätteeksi jaksoin vaivautua Harmaan renkaanvaihtoon. Mikäs siinä, tallissa oli nyt +10 astetta vs. muutama päivä sitten +2, vähän oli eri fiilis vaihdella. Talliin ajellessa kiinnitin huomiota tutun kuuloiseen pärinään. Kuulosti takapöntön lämpösuojalta. Mutta eihän niitä pitänyt enää olla paikallaan...!? No ei tavallaan enää ollutkaan, kun lepäsi yhden mutterin varassa oikeanpuoleisen takapöntön päällä pärisemässä. Mustasta tosiaan poistin kummatkin, tästä lähti joskus vuosi tai pari sitten vasen, mutta tämä oikea oli vielä jäljellä. No ei ole enää, repäisin sen pois roskiin, nyt on kaikki poissa.
Kuva

Hyvinhän se siellä jaksoi liki 15v ja 290000 km.

Harmaa sai tosiaan kasvojenkohotuksen, kun laitoin siihen alle Mustan 17-tuumaiset Honda-vanteet. Itse asiassa, nämähän sopivat ainakin omaan silmään paremmin tähän ja nuo tummasävyisemmät 16-tuumaiset paremmin Mustaan. Tämä on ok !
Kuva

Mutta, mutta. Harmaa onkin toiminut turhan kauan ilman ongelmia, edellinen merkintä 30.11 viime vuodelta öljynlisäyksestä. Eikä tarvinnut lisätä nytkään, ei juuri ole vajennut. Mutta se mutta. Bongasin auton käydessä tyhjäkäyntiä tallissa, kun valot näyttivät seinää vasten, että kummatkin xenon-lähivalot välähtivät nopeasti useamman kerran. Kokeilin renkaanvaihdon jälkeen pimeässä tallissa ja 4 minuutin tyhjäkäynnin jälkeen räpsähti kerran nopeasti kumpikin, vähän kuin silmää räpäyttäisi. Ei liity mitenkään ilmastoinnin kompuraan tms. Teki vielä toisen kerran siinä pihalla käydessä. Talliin ajaessa kun kylmän koneen käynnistin, räpsytteli varmaan 4-5 kertaa vajaan 10 minuutin tyhjäkäynnin aikana.

Helpoin diagnoosi varmaan itse polttimot, ei ole vaihdettu ja auto on ollut meillä jo yli 3.5 vuotta, eikä tietoa koska on vaihdettu jos on. Tuskin sentään alkuperäiset. Mutta kun ne räpsähtivät yhtä aikaa. Ei kai ne noin tasalaatuisia ole. Tulee mieleen, että sähkönjakelussa on häikkää. Akku tuossa pitäisi olla kunnossa, viimeksikin näytti täydet palkit lähes heti. Laturi ? En tunne noita xenon-systeemejä, ballasti ?

Mutta hei, joku ihmeellinen sähkövika varmaan sopisi kuvioon tähän Harmaaseenkin, tai laturin uusinta, se kun on niin halpaa. Täytyy Googlailla, muuten kai vaan kovaa ajoa, jos siellä jotain on vähän hajalla niin kaippa sen sitten huomaa kun se lopullisesti/kunnolla hajoaa.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Vastaa Viestiin