Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tturku »

Tää on kyllä mahtava ketju. Aina sattuu ja tapahtuu jotain. Kivaa luettavaa. Pieni jännitys päällä että mitähän sitä nyt tulee :D
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
nittifemma
"Turbo"
Viestit: 234
Liittynyt: To Syys 18, 2008 19:59

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja nittifemma »

Nyt saadaan poijjaat kyllä patonkia pöytään... ja kaikilla herkuilla...

Äh, kumminkin akkortti
-*-Elämä on-*-
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Kiitos arvuuttelijoille. Pieleen meni kaikilla, vaikka eihän tämä nyt varmaan varsinaisesti ketään yllätä, kun tähän "sähkömunaan" minulla rakkautta on vielä jäljellä ja parihan näitä jo on ollutkin.
Kuva

Väri on kyllä nätti, valmistaja tuntee sen nimellä Seaside Pearl, ainakin on ollut värin nimeäjällä kunnianhimoa.

Tuosta lähdettiin liikkeelle, elämää on hän jo nähnyt, mutta tuntuu, että sitä on vielä jäljellä ja vaikkei tämä mikään helmi olekaan, niin matkasta on selvitty kohtuullisesti ja jonkin verran on huoltakin pidetty, ilmiselvästi. Käyttöönotettu tämä on 30.3.2006.
Kuva

Tyrkkäsin Porvooseen päästyäni ensi töikseni paikalliselle Toyota-diilerille ja kysäisen, että ehtisivätkö tehdä hybridijärjestelmän testin joku päivä. Tiskin takana kysyttiin klo 15.15, että kävisikö nyt ? No minä että jo vain, koskas on valmista. Ovet menivät säppiin neljältä, joten ennen sitä :lol: Valmista oli jo varttia vailla ja istuksin puoli tuntia rauhoittumassa myymiössä, moikkailin tuttuja ja tapitin tätä miettien, että "joku päivä vielä kun olen varakas, tuollaisen hankin..."
Kuva

Eipä ollut hybridijärjestelmässä moitittavaa, kaikki kunnossa. Toki sen tiesin, koska systeemi toimi todella jouheasti, minusta se edellinen paljon ajettu oli paljon krouvimpi liikkeissään. No, nyt on todistus kenties sille seuraavalle omistajalle, kun tästä varmaan ekana kysytään, kun auto myyntiin valmistuu. Kustannus 30e, joka on minusta kohtuullinen, menihän asentajalta sentään melkein 30 minuuttia auton kanssa touhutessa, mitä siinä sivusilmällä seurasin.
Kuva

Sen verran tähän väliin, että tässä on hybridiakusto eli korkeajänniteakusto nro 2., papereista löytyi kuittikin, vaihdettu kauan sitten lokakuussa 2012, kun autolla oli ajettu 151000 km. Takuuhan noissa oli aikoinaan 8v tai 160 tkm. Operaatiolla oli aikoinaan hintaa 1950e. Kysäisen listahinnan tänä päivänä, nyt kuulemma 1940e + työt. Varmaan saisi tingattua jos olisi tarve, eipä ole juuri 10v mitään tapahtunut. Toki tämä 2004-2009 on katoava luonnonvara. Tällä "uudella" on nyt ikää 10.5 vuotta ja 140 tkm. Sen verran minulla on näistä kokemusta, että akuston kunto tuntuu tässä todella terhakalta, vaihdot käyttövoiman suhteen ovat huomaamattomia, parkissa pysyy pitkään hiljaa, kaupungissa menee sähköllä jatkuvasti ja päivän ajojen kulutus oli todella maltillinen. Tuossa on kuitenkin runsaasti moottoritietä, paljon kaupunkipyöritystä ja ajoipa autolla poikakin 20 km, eikä todellakaan hybridi-oppien mukaisesti :) Ei pääse nykyaikainen Hyundai lähellekään, litra enempi menee samoilla ajoilla. Tuossa on näkyvissä palkkeina viimeiset 30 minuuttia eestaas kaupunkireissusta, pihein viisiminuuttinen n. 2 litraa ja janoisin alle 5, päivän saldo 102 km ja kk 4.2, ei huono, vaan hyvä.
Kuva

Ei tämän halvemmalla kovin helposti Suomessa autoilla, liikennevakuutus + osakasko kustantaa 188.88e vuodessa minun bonuksilla + alennuksilla, vero on satasen paikkeilla ja kulutus pieni. Pääomakustannus ei päätä huimaa ja arvonalenema on pieni ellei olematon.

Kotona tärkeä homma taas heti alkuun, eli kaukosäätimien paristot. Tässähän on avaimeton käyttö, avain taskuun, ovi aukeaa kun laittaa käden kahvalle ja autossakaan ei tarvitse avainta laittaa koloonsa, vaan jalka jarrulle ja start-napin painallus, ynnä menoksi. Tässä näyttää vielä siistiltä.
Kuva

Ja totuus on tämä, olenko koskaan maininnut, että vihaan noita hemmetin pieniä ruuveja, hyvä kun näkee saati saa auki. Vanha kunnon ompelijan työkalusetti nousi taas arvoon arvaamattomaan. Eipä siinä, paristot vaihtuivat ja kumpikin kaukkari toimii moitteettomasti, ehkäpä juuri siksi, kun ei näitä ole tarvinnut pahemmin painella, kun nappeja löytyy autosta edestä kuskilta ja pelkääjältä, sekä takaluukusta. Kaikki toimii.
Kuva

Talvirenkaat ovat +6mm Nokian Hakkapeliitta Kasit, kelpaavat vielä pariksi talveksi ainakin. Kesärenkaat ovat sanalla sanoen huonot, etuset ovat juuri ja juuri lailliset, takana hieman parempi tilanne. Leima vuodelta 2015, aika monta kesää ovat alla pyörineet. Täytyy vähän tarkkailla, josko jostain löytyisi paremmat pikku budjetilla. Tässähän on hölmö koko 195/55/16, mutta 10mm leveyttä ja onkin peruskoko 205/55/16, joita taas löytyy joka paikasta. Täytyy tsiigailla. Noissa on muuten jotkut ihan hölmöt muovikapselit alumiinivanteiden päälle liimattuna, ilmeisesti tätä samaa "muotoonvalettua" sheissea, kuin esim. Rellulla on ollut tapana tehdä. Outo ratkaisu. Kesävanteista puuttuu Toyotan keskiöt kolmesta vanteesta, talvisissa oli kaikissa, pitää katsoa irtoavatko/sopivatko kesävanteisiin.
Kuva

Koska, vaikka kävin jo öljytkin ostamassa (kelpaa kyllä Hondillekin), niin voi olla, että jätän öljyt vaihtamatta. Ovat nimittäin sen verran kirkkaat, että epäilen juuri vaihdetuiksi. Täytyy kurkata, miltä öljynsuodatin näyttää, jos kovasti kiiltelee se vahvistaa, mutta jos kovin törkyinen ja kulunut, niin sitten vaihtuu. Kurkkasin nimittäin moottorin ilmansuodattimenkin ja se oli erittäin siisti. Raikkari sentään oli vähän likainen, sen vaihdan. Vielä on paperit kunnolla käymättä läpi, mutta tässä on hieman aukkoinen huoltohistoria paikoittain. Varmasti on huollettu, mutta ei ole jaksettu merkitä :?

Vaihteistoöljyt saatan vaihtaa, huoltokirjassa on merkintä syyskuulta 2020 ja kilometrit 243 tkm, ettei nyt ihan mahdottoman vanhat kuitenkaan.

Pelleissähän tässä on sanomista, kävin maalikaupassa ja ostin jo pullon harmaata kiveniskumaalia, samaten paukkupullon omaa väriä ja pienemmän paikkauspullon omaa väriä, lakkaa löytyy hyllystä. Joudun hiomaan kummankin helman pyörien välistä paikka paikoin, sitten ruosteenestomaalia, päällemaalattavaa kiveniskumaalia, omaa väriä + lakka. Meinasin ensin vetää mustaksi helmat, mutta en kehtaa, pidetään omassa värissä. Kallista lystiä, maaleihin meni 60 euroa.

Takapyörien edessä olevat kurahyllyt ja niiden edusta on siinä kunnossa, että jos ei nyt tee jotain, niin parin vuoden sisään saa hitsata uutta peltiä. Helmoissa menee muutama iltapuhde, se on varma. Muutenhan tuossa on lähinnä pientä paikkamaalattavaa, pääpiirteittäin siisti ja melko lommotonkin, eikä myöskään kovin pahasti naarmuuntunut. Tuulilasi on kulunut, mutta ehjä. Etu-umpiot siinä rajalla, että kiillotanko. Varmaan kiillotan. Sumuvalot ovat ehjät ja toimivat.
Kuva
Kuva

Sisältä tämä on yllättävän siisti, penkit hienossa kunnossa, paitsi kuskin penkki, joka on kulunut ja selkänojassa on tupakan tms. tekemä reikä. Reunat ei toki ole rikki ja penkki on ryhdissään, mutta kuviointi kulunut, istuttu on. Siinä on sitä uutta tekemistä, opettelen paikkaamaan moisen reiän mahdollisimman huomaamattomaksi. Yhtään en ennen kuvanottoa siistinyt, joten suoraan tehtaalta !
Kuva

Toimiva peruutuskamera löytyy, samoin navigaattori, toimii sekin tosin vähän vanha :lol: On myös bluetooth ja handsfree, pitää testata oikeinko moinen vielä pelittäisi. Mikä ettei, kun kaikki muukin toimii. Vakionopeudensäädin löytyy niinikään, ikkunat ja peilit sähköllä, toimiva automaatti-ilmastointi (joutui vähentämään +21 pyynnillä puhallusta motarilla kun alkoi tulla kylmä). Cd-soitinkin toimi ja Kirka jytisi oikein hyvin, kaikki kaiuttimet ovat pelissä mukana. Löytyy moottorinlämmitin ja sisäpistoke, puhallinkin valmiiksi asennettuna.

Tämähän myytiin "korjattavaksi", syynä se, että toinen lähivalo on pimeä ja toinen takavalo. Takavalot vaihdoin jo uusiin vanhasta varastosta, todella helppo kahden minuutin homma. Lähivalot ovatkin sitten hieman ahtaissa paikoissa, mutta pari videota tiirasin ja uskoisin, että onnistuu, saattaa vähän kyllä mennä aikaa ja pikkasen pitää purkaa juttuja tieltä. Investoin kahteen perus-Osramiin yht. 10 euroa, toki voisin säästää ja vaihtaa vain kuskin puolen joka on pimeä, koska se on vielä se helpompi puoli. Ehkäpä jopa teen niin, oikea puoli pelaa ja siellä on tosi ahdasta ja enemmän purettavaa.

Näille hybrideille erittäin tärkeä 12v akku sijaitsee takakontin oikeassa kulmassa ja jätin sen yöksi keskustelemaan Defan älyttömän älyllisen laturin kanssa. Alkoi kyllä heti vilkuttamaan viidettä pykälää, joten lienee iskussa. Näytti olevan kooltaan 45Ah ja tuskin alkuperäinen enää tällä ikää. Keskustelu kuvattuna lasin läpi, täytyi sulkea luukut ja lukita auto, ettei ole liikaa herätevirtaa kehissä latauksen aikana, kun tämä hybridi muutenkin touhuaa omiaan jatkuvasti.
Kuva

Varovaisen tyytyväinen tässä vaiheessa, puuhastelua riittää, mutta ajolleen auto oli oikein mainio, parempi kuin muistinkaan. Rehellisesti on todettava, että pesee käytöksessä tuolla minun työmatkallani Hyundain ainakin 4-2, ei sentään 6-0. Suurimpana erona tietenkin karmea kaksoiskytkin ja Priuksen kuin ihmisen mieli-laatikko. Helppo ja lupsakka etenijä, tuntuu ettei mitään tapahdu kun painaa kaasua, mutta silti digimittarin numerot vilistävät kivasti ylöspäin ja liikennevaloissakin jäi Bemaristit hakemaan seuraavaa pykälää kun vanha Prius syöksähti etiäppäin.

Muutaman tonnin hintaluokassa aika pätevä peli, sanoisin. Toki, vanha ja paljon ajettu, ei tarvitse iso vika olla, kun mennään persnetolle. Tässähän on yksi kapea käyttöhihna vielä, joka pyörittää vesipumppua. Sitä täytyy pitää silmällä. Seuraavassa mallissa pumppu on jo sähköinen. Mutta eipä ole laturia, starttia ym. vikaantuvaa tässäkään.

Nyt täytyy painua nukkumaan, hemmetin pitkä päivä ollut, ensin ansiotyötä ja sitten tätä harrastusta aamuvarhaisesta lähtien.

Lisään vielä oikolukemisen jälkeen sivuprofiilin, joka unohtui. Ihan yhtä ruma se on kuin uutenakin. Tai kuluneena vähän rumempikin. Mutta sympaattinen. Jotenkin. Emmä tiiä, olen omituinen. Sillä tavalla.
Kuva
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Onnea löydöstä! Kaivoin kuvat huutokaupasta ja kyl on semmoset pershiet penkis, et verhoilupesuri maksaa viides minuutis ittensä takasi 8O

Muuten kyl yllätyin, et näitä säästöpossuja saa noinki sopurahalla. Siis kun saman hintasia TSI+DSG -raatoja ostetaan "halvan kulutuksen peräs" ja niis ei oo halpa kulutus eikä myöskään halvat kulut (paitti tuurilla). Toyotasta en tiä kuluiltaan, mut kulutus on ainaki uudemmis oikeen kiva. Ja samalla tontilla kai noi vanhatki vie Atkinsonin voimalla.

Nyt kun Priuksille on tilaa sydämes, niin hankippa sellanen ysärillä tehty alkupään vehje ja fiksaa mustille kilville. Ei siihenkää enää montaa vuotta mee, kun ne kelpaa veronkiertokerhoon :D
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tturku »

Nonii, pääsit yllätämään, ja eiku... ei sittenkään :lol: Onnea uudelle hankinnalle! Jotenkin kuulostaa erittäinkin hyvältä löydöltä. Toivottavasti myös osoittautuu sellaiseksi.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

Pitänee varmaan lopettaa tämän ketjun lukeminen. Toki vasta 1 accord ollut pihassa tämän innoittamana mutta, nyt rupesin pohtimaan josko tuon -07 jazzin tilalle vaihtaisi edullisen priuksen tai insightin :facepalm_man: Onneksi on lomalaisella muuta puuhaa ettei ehdi autokaupoille :lol:
"Hevoseton" mies on huoleton mies
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Cona »

Hahhah, tervetuloa klubiin eli Priuksen (onnelliseksi?!) omistajaksi. :mrgreen: Just ajelin tolla uudempikorisella Vantaa-Kotka-Vantaa ja kevyesti menee motarilla ja luokkaa 6l/100km kulutuksella, kun mittarissa reilu matkavauhti eli sähköautoista saa ajaa ohi. :D Kaupungissa sitten menee 5 alkavalla.. ja verot ja vakuutukset on tosiaankin halpoja!

Varmaan tiedätkin, että suurin sudenkuoppa näissä on katalysaattori, niitä kun varastetaan noista vanhakorisista ihan älyttömästi. :roll:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Juu, tiedossa on. Sama koskee myös Accordeja, joten hyvin on valikoitunut autot... Jos joutuisin autoani säilyttämään kaupunkien lähiöiden isoilla parkkipaikoilla öiden yli, niin en välttämättä hankkisi näitä kattivarkaiden suosikkeja. Lunastus on tässä hintaluokassa hyvin lähellä, jos katalysaattorin joutuisi varkauden takia uusimaan.

Työt haittaa harrastuksia, joten tänään ei ehtinyt juurikaan puuhastella. Varattu aikaikkuna iltanokosten ja saunanlämmityksen välillä menikin sitten totaalisesti palaneen lähivalon vaihtoon. Ei paikkana niitä kaikkein hankalimpia mitä on tullut vastaan, mutta kuitenkin rajoitettu näkyväisyys ja ahdas kolo, lopputuloksena n. 40 minuutin ähellys. Mutta nyt on taas valoa keulalla kaksin kappalein. Jätin oikean puolen suosiolla vaihtamatta, vaihdan sitten jos pimenee, muuten saa mennä tällä yhdellä. Tympeää puuhaa.

Raamattuun voisi varmaan kirjoittaa, ellei jo ole: Kämmenselkäsi verillä tulee sinun lähivalosi vaihtaman
Pikkunaarmuilla selvisin, mutta ärräpäitä kyllä lenteli. Onneksi saa puuhata rauhassa kenenkään näkemättä, tosta kun olisi Youtube-videon polkaissut eetteriin, niin varmasti olisi ollut viraalihitti, mutta ihan muusta syystä kuin siitä, miten ammattitaitoisesti H4 vaihtui.

Sulakerasian kotelon kun irrotti ja käänsi syrjään, niin sai tilaa sen verran, että pystyi tekemään. Liitin lähti hyvin irti, samaten kumitutilla varustettu muovisuoja. Metalliklipsu oli helppo irrottaa ja polttimokin tuli ulos pikku akrobatialla ongelmitta. Mutta se kasaus. Metalliklipsu oli yli-innokas ja halusi olla uuden polttimon asennuksen tiellä koko ajan, jouduin lopuksi ruuvimeisselillä kangottamaan sen syrjään, että sain polttimon ujutettua koloonsa. Klipsu meni helposti paikalleen, mutta sitten se *aatanan muovikotelo kumitutilla, oikein *elvetin *erkeleen keksintö. Sain sen vihdoin oikeille jengoille ja loksahtamaan paikalleen. Muuten hyvä, mutta se kumi halusi turvota ulospäin niin, että polttimon kannat jäivät koloon, eikä liitintä tahtonut saada paikoilleen painettua millään. Lopuksi jouduin vielä irrottamaan muovikotelon kumitutteineen uudestaan ja kuivaharjoittelemaan liikerataa liittimen painamiseen polttimon kantoihin niin, että se oli selkärangassa. Sitten uusi ähellys ja sähellys muovikotelon kanssa ja kun se lopulta oli taas jengoillaan, sain liittimen lihasmuistista oikeassa kulmassa kiinni, vaikka tutti vastustelikin.

Kaippa tuo harjoituksella menisi mestariksi asti, mutta ymmärrän hyvin, miksi auton kuiteissa oli mm. lähivalojen vaihto merkkikorjaamolla. Veloitus oli työn osalta 25.7 euroa vuonna 2011. Voisin jopa maksaakin. Ehkä minussa asuva perverssi haluaa kokeilla oikeaakin puolta, siellä saattaa olla jopa enemmän tilaa ja näkyvyyttä, kunhan ensin purkaa hieman enemmän muovia pois ympäriltä, eli varmaan 50/50 menee kumminkin.

Auton kuitit kävin äsken läpi ja huoltohistoria oli hyvin dokumentoitu aina vuoteen 2016 saakka, eli ekat 10v. Sen jälkeen vain huoltomerkinnät vuosilta 2017 ja 2018, sekä yksittäinen merkintä vaihteistoöljyn vaihdosta vuonna 2020 kilometreillä 243000. Saatanpa nekin vaihtaa, ei varmasti pahaa tee.

Aika lailla tämän mallin Priuksen tyyppivaivat oli edellisillä omistajilla olleet tapetilla. Lyhyt oppimäärä:
1. Parit pyöränlaakerit vaihdettu, kulutustavaraa näissä.
2. Jarrut todella vähällä käytöllä koska hybridi, oli mm. pompannut katsastuksesta ruostuneiden takalevyjen takia. Tähän oli jumpattu levyjä, paloja, liukutappeja, tiivisteitä jne.
3. Vesipumppu alkanut vuotamaan ja uusittu 185 tkm kohdalla, ihan hyvin kesti alkuperäinen. Jos tämmöisellä pitkään ajelisi, niin varmaan vaihdattaisin pikkuisen käyttöhihnan, kiristimen ja pumpun n. 100 tkm välein, varmuuden vuoksi. Ulkonäöstä päätellen vesipumppu on juurikin tuon vaihdon jäljiltä edelleen.

Noitten lisäksi tähän oli vaihdettu mm. katkennut takajousi ja suurimpana mainitsemani korkeajänniteakusto. Mutta kuten edeltä voi huomata, aika vähän on ollut häiriöitä normihuoltojen lisäksi. Toki en tiedä, millaista jumppaa on mahtunut viimeiseen kolmeen vuoteen. Silti, pyöränlaakerit-vesipumppu-jarrut, siinä se pyörii.

Katsotaan jaksaisiko huomenna käydä sen verran kaupoilla, että hankkisi vaihteistoöljyt, raikkarin ja zoomailisi vähän niitä pesureita. Tilille tulee pääsiäisen työaikakorvaukset, joten tällä kertaa muutakin kuin vain hiluja.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Nyt on kyllä huono aika ostaa tekstiilipesuri, ellei Prisman asiakasomistajapäivät ole myös siellä etelässä (ja Prismassa sopivaa valikoimaa). Taitaa olla joku kesäsiivousten sesonkiaika, kun nopealla googlauksella Kärcher SE 6.100 maksaa lähemmäs 300 €, vaikka normaalisti niitä on alennuksissa ja "alennuksissa" alle kahden sadan. Clasulla esimerkiksi viime syksynä oli 178,50 €. Toki en sitte tiä työkuvioista, y-tunnuksista ja muista, et jos noi verotukseen saat, niin ei se hintaero sitte niin älytön ole, kerta ne pershiet tarttis pestä sieltä nyt eikä joskus kun sopiva alennus tulee kohdalle :)

Tekstiilipesurilla pesee noita tekstiilejä, mutta jos meinaa montaa muutaki hommaa tehdä, niin imevä höyrypesuri voi olla kans vaihtoehto. Tosin niissä hinta sitte pomppaa ja ilmeisesti tietyt liat voi palaa höyryllä kiinni, mutta itseäni vähän harmittaa, kun on pelkkä tavishöyrypesuri, vaikka ton tekstiilipesurin ja sen höyrypesurin yhteishinnalla olis pienellä lisäpanostuksella saanu myös sen imevän höyrypesurin...
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2132
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja anv »

Tuossa höyrypesurijutussa kannattaa muistaa että ne on mitoitettu 10A sulaketta varten. Joten, jos sisältää imun, se on pois höyrypesupuolen tehosta.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Samaa kattelin, että hinnoissaan ovat. Eikä sille kovin paljoa käyttöä ole, joten ihmetellään. Imuroitsin ym. auton sisältä ja siellä oli itse asiassa hyvin vähän hiekkaa tai kiveä saati edes pölyä, aivan kuin autolle olisi joku perusputsi tehty jonkun toimesta, hyvinkin siisti. Onhan mulla pesuaineet kaapissa tuon sisustan puhdistukseen ynnä vettä ja Viledaa ja toimivat kädet, että äkkiäkös mä sen kuskin penkin nyt vanhoin konstein putsaan, muuten ei Kärcheröinnin (imuri) jälkeen muut osiot autosta olleet enää ollenkaan luotaantyöntävät.

Rengaspaineet tuli tsekattua myös, nekin olivat prikulleen oikein, hämmästyttävää. Tässä on vanteena 5x100 keskireiällä 54.1mm ja sehän on vähän kaikkien Toyotien vanne, joten kaikenlaista löytyy rengaspuolelle Torista yms., kun noita Corollia ja muita on täällä Suomessa aika paljon. Eiköhän tuohon jotain hiukka parempaa löydy alle, kun ehtii katsella.

Konepeltiin testasin paikkamaalia ja hyvin osuu sävy, nyt on paljon siistimpi, pohjavärinä tuossa on sinisen alla käytännössä valkoinen, niin pisti konepeitosta turhan hyvin silmään iskemät. Takapyörien kurahyllyt jo putsasin kaikesta ja lopuksi vielä tuulettelin paineilmalla, tyrkkäsin ruosteenestopohjamaalia pari kerrosta alimmaiseksi. Ledivalon kanssa kun kävin helmat läpi, niin ei ne nyt niin pahat olleetkaan, taidan tehdä vaan täsmäsiistimisen takapyörien eteen ja poistan pienet siellä täällä olevat ruvet. En välttämättä maalaa edes koko matkalta. Enemmän keskitytään alustasuojaukseen ja koteloihin. Jonkun verran joutuu lokarinkaaria takana hiomaan, mutta pelti on mukavasti vain yksikerroksinen, ei tuplapeltiä kuten Accordissa, niin on aika helppo juttu.
Ovien alareunoille en tee mitään muuta kuin ruiskutan sisäpuolelle kotelosuojaa ja kevyen kerroksen sivelen alasaumaan ulkopuolelle.

Muutama vapaapäivä tuossa mennee, mutta ei sen enempää. Sitten saakin jo laittaa vahat niskaan maalipintaan ja miettiä, millaisen huollon tuohon teen. Ehkä teen kuitenkin hieman kattavamman, kun tuosta kerran puuttuu merkinnät kolmen viime vuoden ajalta, niin pääsee auto kartalle senkin suhteen. Koitan kuitenkin pitää budjetin kurissa, ettei lähde rönsyilemään liikaa. Jos jää pihaan, niin sitten on aikaa tehdä jos vaikka ja mitä. Täytyy huomenna ulkoiluttaa Priusta työmatkan verran, hybridit tykkää, kun niillä ajetaan.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
387
"Hirsch"
Viestit: 914
Liittynyt: Pe Loka 21, 2005 18:00
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja 387 »

Huomenna lähdetään katsomaa 153 tkm ajettua -06 Mitä tuossa pitäisi erityisesti huomioida. Toinen omistaja myy ollut hänellä 13v Toinen vaihtoehto -10 mallin.
Hese
nittifemma
"Turbo"
Viestit: 234
Liittynyt: To Syys 18, 2008 19:59

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja nittifemma »

Perusjutut kun katsoo eli säännöllisesti huollettu ja öljyt vaihdettu 15tkm välein.

Sitten akuston kunto eli hybriditesti, josta A4-lappu. Tyyppivikoina pyörän laakereita ja jousia menee usein sekä nokkapelti kesii (katso konepellin sisäpuolen sauma ja myös ovien alaosat sisäpuolelta).

Yhden -08 mallin omistaneena voin suositella. Varustetaso ja luotettavuus sekä pieni kulutus plussaa!

Korimalli vaihtui 2009 ja itse ainakin kuullut että juuri v. 2009 olisi paras vuosikerta Gen3 korista ja v. 2010 eteenpäin esiintynyt öljynkulutusta (ei ole omakohtaista kokemusta uudemmasta mallista)...
-*-Elämä on-*-
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

SIinäpä ne yllä tulivatkin tärkeimmät. Tämä vanhempi malli ja viimeiset vuosikerrat ovat parempi vaihtoehto kuin uudempi malli, nimenomaan tuon polttomoottorin kanssa on ollut enemmän ongelmia, eli 1.5 on parempi kuin 1.8. Vesipumpun, sekä sen käyttöhihnan ja kiristimen vaihdosta jos on merkintä, niin hyvä. Kestää yleensä sen 150-200 tkm ja on syytä olla kunnossa.

Työt haittaa edelleen harrastuksia, revin itseni väkisin autotalliin tunniksi ennen iltapesua-ja palaa, hyvä kun revin, koska nyt on mieli paljon virkeämpi. Otin Dremelin esiin, pohjamaalin ja oman värin ja muita tykötarpeita. Kuskin kynnys oli saatu puolen metrin matkalta kulutettua puhki, joten siihen ihan kevyt hionta että lähti pieni paikoittainen pintarusketus pois, pohjamaali ja omaa väriä. Nyt on paljon siistimpi. En ymmärrä miten ihmiset autoihinsa nousevat, kun kynnys on tuon näköinen. Tähän saakka elämääni en ole koskaan tuossa onnistunut, pystyn nostamaan jalkani kynnyksen yli autoon ja toisaalta ei ole tarpeen tanssia kynnyksen päällä. Mä vaan ihmettelen.

Fiksasin vielä kuskin oven terävän reunan ja vastakappaleen takaoven etuosasta, kovasti myös kulunut ja pintarusketusta havaittavissa. Nyt on taas siisti. Hemmetin hyvin osuu tuo maaliliikkeen sekoittama oma väri, pitää ledivalolla tiirailla, että näkee eron. Paikkasin myös muutaman silmiin sattuneen kiveniskemän kuskin puolen etulokarista, kuljettajan ovesta ja saman puolen ovien yläkarmeista.

Jätin välineet valmiiksi huomista varten, jospa saisi vasemman takalokarin hoideltua kokonaisuudessaan, eli sisäreunan hionta tarvittavin osin ym., sekä helmasta muutama sanomisen paikka. Hitaasti etenee. Lauantaina on nuoremman pojan lakkiaiset, joten se päivä menee siinä, sunnuntaina jos hyvin käy, niin voi ottaa pitkän päivän autotallissa. Huomenna pitää täydentää varastoja, ettei tarvitse lähteä ostoksille, vaan voi puuhailla kotosalla. Kotelosuojaa, rust primeria, tarpeita ajovalojen kiillotukseen, vaihteistoöljyä, öljynsuodatin, raitisilmasuodatin ja mitä nyt muuta tarvitsee.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Cona »

Millä kilsoilla ton uudemman 1.8-litraisen pitäisi alkaa syödä öljyä? :roll: Ainakaan toi meidän - 09 130tkm ajettu ei vie vielä ollenkaan.. Huollettu aina 15tkm mukaan.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Vastaa Viestiin