Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5314
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Viittaus viistokeulasatkun kauneuteen, niin veikkaan, että kesäheilasi on viistokeulasatku :D
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Numba
"Viggen"
Viestit: 674
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Numba »

IC1970 kirjoitti:
Su Heinä 09, 2023 21:25
^Veit jalat suustani. Itse asiassa olet oikeassa myös ng-kolkin suhteen, se on samalla lailla sopusuhtainen auto kuin tämä Accordkin, tuossa työpaikkani vieressä olevassa marketissa käy päivittäin eräs herrasmies 2010-mallisella Aero-kolkilla, joka on kertakaikkisen kaunis laite. Mittasuhteet on hyvä sana, siinä se varmaan on, ne ovat kunnossa sekä kolkissa, että Accordissa, profiili on ajaton ja sopusuhtainen, vuodet eivät ole syöneet tehoa juuri lainkaan. Toki kauneus asuu aina siellä katsojan silmässä, mutta meillä on siihen oikeus.
Siinäkö se, miksi olen hirttäytynyt näihin? :D NG9³ on siinä onnellisessa asemassa, ettei uusi malli pääse sitä vanhentamaan. Uutta maalia vaan pintaan, niin vanhakin näyttää nuorelta. :mrgreen:
tids -08 | biopower -11
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3555
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Joku juttuhan näissä on, miksi mieli ja teot vetää aina tietyn mallin puoleen. Vaikea sitä on selittää, mutta aina voi yrittää !

Valitettavasti ei tullut satkua vieläkään, sillä budjetilla millä operoin, eivät kriteerit täyty ja jos täyttyvät, hintapyynnöt ovat olleet poskettomia.

Kovan päivän ilta. Kohta pitää painua nukkmaan, 14 tuntia tuli mentyä yhtä soittoa. Otetaan alustus vähän kauempaa, eli kesällä 2013 minulla oli tämmöinen 3-litrainen V6 Maxima.
Kuva

Se vaihtui sitten syyskuussa 2013 farkku-Accordiin, 2-litran koneella, kilsoja oli ostaessa 133 tkm.
Kuva

Hintaa laitoksella oli silloin tämän verran, Maxima meni tosiaan vaihdossa.
Kuva

Tuo Accord lähti pihasta maaliskuussa 2014 mittarissaan 140 tkm ja vaihtui Rauman Rinta-Joupilla jossa tein automyyjä Jäntin kanssa useamman kaupan muutaman vuoden aikana, tämmöiseen Kanadasta muuttoautona Suomeen uitettuun Priukseen, jolla oli ajettu vain 60 tkm.
Kuva

Siitä tullaankin sitten tähän päivään. Nimittäin, ajelin hakemaan kesäheila nro3:n Hyundailla, mutta takaisin tullessa ajelin tämmöisellä, tässä Hämeenlinnassa tauolla.
Kuva

Aivan. Kyseessä on sama auto kuin tuo 9/2013 - 3/2014 ajossa ollut Accord. Katselin tutun oloista rekkaria kun se pamahti myyntiin ja varmistin kuvagalleriastani, että sama auto. Säntillisesti huollettu tähän päivään saakka, Raumalla ja rekkarinalunenkin Rinta-Joupin. Mietiskelin, että noinkohan oli samalla omistajalla sen jälkeen, kun minulta lähti. Ja kyllä vain, 40-luvulla syntynyt rouva oli pyörittänyt siihen vajaan 10 vuoden aikana 150 tkm lisää, nyt on mittarissa karvan vajaat 290 tkm.

Hintakin oli tippunut kymppitonnilla edellisistä kaupoista, niinpä tein sitten tämmöisen nostalgiaoston uteliaisuudesta, onko autossa enää mitään jäljellä siitä, mikä se oli aikoinaan.

Kyllä vain, ei ollut wunderbaumeja pidetty tässä autossa, tuoksui siltä miltä Accordit tuoksuvat, edelleen, erehtymättömästi. Alustaltaan ihan yhtä hyvä kuin silloin aikoinaan, erittäin napakasti ja vakaasti eteni vasenta kaistaa.
Kuva

En ole pitkään aikaan ajanut 2-litraisella, onhan siinä iso ero 2.4-litraiseen. Tuosta kuvastakin näkee, kierroksia on useampi sata enemmän tuossa marssivauhdissa vs. isolohko, kulutus oli reilun 100 km moottoritiepätkän jälkeen lukemassa 8.4, kotipihassa toisen mokoman jälkeen max. 100 km/h rajoituksen teitä näytti tältä.
Kuva

Se on vaan semmonen homma, että 2.4 menee helposti litran vähemmällä vastaavalla reissulla. Väännön ja tehon eron huomasi moottoritiellä hyvin, 2.4 ei jos vapaasti saa vakkari päällä ajaa, vaihda kertaakaan pienemmälle Hyvinkää-Tampere välillä. Tämä 2.0 pudotti parissa kohtaa pykälän pienemmälle, että toivottu vauhti pysyi. Samaten paikaltaan kun kiihdyttää tai liikenteessä hidastelujen jälkeen takaisin marssivauhtiin, veto on ohkaisen tuntuista ja kone kiertää kyllä reiluja kierroksia vs. 2.4. Kyllä se 40 hevosvoiman ero vaan tuntuu. Hyvinhän tuollakin kerkiää, ei sillä, mutta isompi on etevämpi ja taloudellisempikin.

Suht hyvänä tuo on pysynyt, selvästi on käytetty, mutta myös hoidettu. Huoltokirja on täydellinen, joka vuosi on ollut vähintään kerran huollossa, joinakin vuosina kaksi kertaa. Kilometrisuorite per vuosi erittäin tasainen n. 16000 km. Kolhuja ei ole käytännössä ollenkaan, tämähän on nimittäin...
Kuva
--- joka tarkoittaa lähinnä peruutustutkaa vs. normivarustelu, tutka tuntui toimivan edelleen kuten pitää.

Ruostehommia on jonkun verran, kolmen oven alareunat ovat virheettömät, mutta oikean etuoven alaosa on 1/3 matkalta ruostunut saumasta ja tullut vähän näkyviin ulkopuolelle. Helppo homma häivyttää ja sitten kotelosuojat saumaan, pysäytetään siihen missä on nyt. Sillä metodilla on Harmaa pysynyt jo kohta 4v kurissa, pysyy tämäkin.

Takalokarien kaaret ovat normaalia paremmat, sisätaitos pitää hioa toiselta puolelta pintaruosteen osalta kuntoon ja ulkopuolella on jonkun sentin verran sanomista, teen sen mitä täytyy. Jarrusatulat näyttivät uusilta tai uudehkoilta, etujarrupalat oli justiinsa vaihdettu, eli normaalia Accord-jumppaa on harrastettu, hyvä niin. Jarrut tuntuivat pelaavan ilman kitinöitä tai kuumenemisia.
Kuva

Muitakin peruskorjauksia oli tehty, laturi ei näyttänyt vanhalta ja tämä merkki kertoi, että vaihdettu oli
Kuva

Tyypillinen sukunsa edustaja on hän. Vaihdelaatikko vaihtoi todella hyvin, eikä ainakaan vielä vikavalot syttyneet :D En kerrasta oppinut, en, mutta näillä mennään. Vaihteistoöljy oli määrältään siellä missä pitää, mutta neste oli menettänyt punaisuutensa ja kallistui tummanharmaaseen, joten vaihdan sen asap, huoltokirjan mukaan on vaihdettu 211 tkm kohdalla ja taitaa olla juuri näin. Sen verran jäi Harmaan vaihdosta, että tosiaan litran ostolla selviän tästä. Muutenkin varastosta löytyy raikkari, moottorin ilmansuodatin jne., eli tsekkaan kaikki ja vaihdan jos on tarvetta. Öljyt ja suodatin tuohon on vaihdettu vajaat 2kk ja 3000 km sitten, joten sitä ei tarvitse tehdä. Tikussa oli täydet ja öljy oli kirkasta, suodatinkin näytti juuri vaihdetulta, eli uskon.

Umpiot ovat säilyneet hämmästyttävän hyvin, saattavat toki olla vaihdetut tai kunnostetut matkalla, en valita. Keltaiseen valoon pitää tässä tottua, kun ei ole ksenoneita isoveljiensä tapaan, vaan tässä 2-litraisessa on halogeenit. Kaikki polttimot toimivat, voipi olla, että vaihdan keulille kuitenkin Osramin Long Lifet, koska näillä on paha tapa syödä polttimoita kuin leipää, varsinkin, kun akku oli OEM-kokoa 45Ah. Sekään ei näyttänyt vanhalta ja Bosch oli.
Kuva

Ajolleen en löytänyt muuta moittimista kuin kumman äänen 60 km/h vauhdissa ja vain siinä. Joko tulee renkaista, tai sitten on jomman kumman takapyörän laakeri. Tuohan pitää katsastaa reilun kuukauden päästä, joten menee korjaamolle, saavat siellä tarkastaa tilanteen, jos en itse paikallista äänen lähdettä. Tai sitten vaan kuvittelen. Kesärenkaat ovat pari vuotta vanhat Goodyearit ja vielä ihan käyttökelpoiset. Tuossahan on nuo mielestäni Accordin näteimmät 17-tuumaiset vanteet, se on hyvä se. Talvirengassetissäkin on Hondan omat vanteet, joten tilanteen mukaan saatan vähän taas kierrättää ja laittaa noita Aezeja kiertoon... Talvirenkaista kaksi pitää uusia, kaksi oli viime vuoden paistoleimalla olevaa Hankookia ja kaksi vuoden -17 leimalla, niissä oli pintaa, mutta nastat olivat painuneet kumin sisään. Tuulilasi on hyväkuntoinen, varmasti vaihdettu matkan varrella.

Ainoa varsinainen vika on mykkä vasen takaovi. Myyjä sanoi, ettei reagoi keskuslukkoon, ei reagoinut Ajattelin, että vika on varmaan lukon aktuaattorissa, vai mikä se on, lukkolaite, kai. Tyyppivika. Osa ei ole kallis, mutta vaihto vähän tympeä. Vaan eipä toiminut kuskin ovesta myöskään samaisen takaoven sähköikkuna. En muistanut kokeilla, toimiiko kyseisen oven katkaisimesta. Jos sekin on mykkä, niin syypää voi olla johtosarja. Sekin ihan tyypillistä. Jäähdytysnestettä en tähän vaihda, tämä merkintä oli tuore, vaikka tuota kasia en ymmärräkään, nestekin on oikean väristä. Samaten näytti kun katselin keulaa, että joku ilmastoinnin kenno tms. oli vaihdettu jossain vaiheessa, koska siellä oli tuoreen näköistä tarraa. Ilmastointi toimi moitteitta ja viiveittä.
Kuva

Sain auton pestyä ja ajelin tallin suojiin, huomenna imuroin, pyyhin pölyt ja pesen ikkunat sisältä. Tuulilasin pesin jo, oli kyllä likainen. Sitten aloittelin pikku ruosteiden poiston ja suojaushommat. Eiköhän tähänkin laiteta kotelosuojat pohjaan ennen katsastusta, alusta ei näyttänyt pahalta, takapönttökin oli hiljan vaihdettu. Kaikki merkit viittaavat hyvään huolenpitoon, tässä vaiheessa olen lievästi tyytyväinen, vaikka kyllä tähän saa sen verran menemään jos kaiken tekee mitä suunnittelen, että menee aivan varmasti harrastuksen puolelle. Siinä vielä paska kuva ennen talliin ajoa, aina pitäisi kuvata varjossa, tuossakin näyttää siltä, että on ihan eri paria kyljen värit, mutta on vaan mailleen painuvan auringon ja ympäröivien rakennusten yms. tuottama harha. Tyypillinen esimerkki siitä, miksi kuvaan esim. myyntikuvat aina samassa, varjoisassa, tasaisen valon paikassa.
Kuva

Taas on mielekästä hommaa vähäksi aikaa. Saabien ohella tämä toinen rakkauteni eli Accordit, on kyllä taudin suhteen aika akuutissa vaiheessa. Tai sitten tykkään vaan keräillä paljon ajettuja Hondia...
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3555
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Se on hyvä, että sattui vapaapäivä uuden auton hankkimisen jälkeiselle päivälle. Sen verran vimmalla tuli tehtyä, mukava päivä, klo 11-20 kului kuin siivillä, toki välillä ulkoilutin koiria ja pidin pari paussiakin.

Tein niin paljon, että taidan vedellä ranskalaisilla viivoilla ja kuvittaa välillä.
-Koko auto imuroitu lattiasta kattoon, matot ulkoilutettu, pyyhitty pölyt joka pinnalta, kaikkien ovien kynnykset putsattu muovinhoitoaineella. Sisusta on ehjä, ei palkeenkieliä, ei repsotuksia, ei reikiä tai repeämiä, toki naarmuja ja kulumaa löytyy.

Accordin takakontissa on sairasosasto, josta varustuskin edelleen löytyi.
Kuva
Kuva

Takakontin pohja on poikkeuksellisen hyvässä kunnossa, sanoisin, että kuin suoraan valmistuslinjalta. Ei tuonne varmaan kukaan ole minun jälkeeni kurkannut, työkalut hohtavat uutuuttaan, ei roskan roskaa, kosteutta tms. Tehtaan tartunta-aineiden jäljet varapyörällekin näkyvät.
Kuva

Varapyörässä oli painetta vain 1 bar, lisäsin 4 bariin. Vuonna 2007 oli näköjään sopimus Dunlopin kanssa, yleensä nämä ovat olleet Bridgestonen tuotteita.
Kuva

- Penkit tuli paitsi imuroitua, niin nahkaiset osat käsiteltyä hoitoaineella etupenkkien osalta, takapenkit kunhan ennätän.

Sitä en kyllä tule koskaan ymmärtämään, miksi Honda ei voinut laittaa tätä nahka/alcantara-yhdistelmää tai kokonahkoja koko mallistoon. Miksi piti laittaa esim. 2.4-litraiseen Executiveen se kangassisusta, joka ei kestä mitään. Säästösyistä, tottakai, vastasin itse ihmettelyyni. Nimittäin, liki 290000 km ei tunnu eikä näy sisustassa edes tässä kuskin penkissä oikein mitenkään. Vähän ryppyyntynyt vasen reuna ja kenties hieman kangas venynyt, mutta se on jo hiuksien halkomista.
Kuva

- Kaikkien ovien alareunat käsittelin kotelosuojalla sisältä ja päältä, oikean etuoven 1/3 matkalla ulos näkynyt ruoste hiottu pois, pohjamaalattu ja paikkamaalattu. Korrekin pinnoiteen laitoin kattoon, konepeltiin ja etulokareihin. Huomenna jatkuu.

- Vasemman takalokarin hioin, sisäkantin pintaruosteet pois, sekä ulospäin näkynyt muutama sentti kröpelöä tasaiseksi, ynnä kantin reunassa olleet pistemäiset alkavat ruostepaikat. Tällä kertaa en Dremeliä käyttänyt ja avannut noita ulkopuolisia muutamaa kuprua, saavat olla nyt noin, pysyvät kyllä siellä kuprun sisällä helposti jokusen vuoden. Jos innostun, niin sitten pitää investoida häivytysteippiin yms., toistaiseksi en.

Tällä kertaa pohjamaalin, oman värin ja kotelosuojan sijaan otin hieman krouvimman ja kenties kulutuskestävämmän käsittelyn. Eli pohjalle ohut kerros tätä,
Kuva
Kuva
Kuva

Sitten pensselihommiin ja vanhaa kunnon Dinitrol 479:iä päällimmäiseksi primerin kuivuttua.
Kuva
Kuva

Ei ehkä niin nätti, mutta ei tarvitse jatkuvasti olla pulaamassa. Voisin tuohon Harmaaseenkin nyt syksyllä vetäistä kotelosuojan päälle tuota Dinitrolia.

Raitisilmasuodattimen kurkkasin ja se näytti siltä mitä huoltokirja sanoi, eli vaihdettu vuosi sitten keväällä. Niinpä otin hyllystä 9 euron Blueprintin perussuodattimen ja vaihdoin. Huomenna käyn hakemassa vaihteistoöljyä ja ohjaustehostimen nestettä ja vaihdan kun kerkiän. Moottorin ilmansuodatin pitää kurkata, miltä näyttää, niitäkin on hyllyssä pari jos on tarvis.

Viikonloppuna on vapaata, joten saanen omat hommat valmiiksi jo tällä viikolla. Sitten pitää sopia alustan suojauksesta naapurin kanssa ja kysellä, ehtiikö korjaamo tsekata auton ja käyttää leimalla. Katselin Traficomista auton historiaa muuttaessani verojen eräisyyttä, tämä auto ei ole koskaan pompannut leimalla, aina kerralla läpi. Sitä trendiä mielelläni jatkaisin.

Vasemman takaoven sähköikkuna toimii oven omasta katkaisimesta, mutta ei kuljettajan oven panelista. Sama vaiva on Harmaassa. Mutta, siinä toimii keskuslukko, tässä ei, joten ongelma lienee tyyppivikainen lukkolaite. Käyn kysymässä marmorilta, mitä maksaa ja punnitsen vastauksen perusteella, teenkö itse vai teetänkö.

Isoin kysymysmerkki on 60 km/h:n tienoilla havaitsemani vihellys. Eiköhän se täsmenny, kun pääsee taas ajamaan ja viimeistään katsastustarkastuksessa, kun ammattilainen tsekkaa. Noiden hommien jälkeen ihmetellään sitten missä mennään ja hankinko tähän vielä kaksi parempaa talvirengasta. Nuo kaksi hyvää ovat Hankook Winter iPike RS2 ja koko on 205/55/16. Olisi tietenkin kiva, jos olisi kaikki samaa merkkiä, mutta pitää vähän laskeskella, ilman yllätyksiäkin alkaa olla lähellä, että rakennan tästä itselleni talviautoa, kun tässä on lämmittimet, mutta Hynyssä ei. Jos siis tähän kaksi uutta Hankookia hankin.

Katselin, että esim. Kärkkäiseltä 2 kpl olisi 216 e ja postit päälle, sitten vielä vanteille. Täytyy varmaan kysyä hovihankkijalta tarjousta. Mutta tehdään nyt ensin muu suunniteltu.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3555
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Kävin marmorilla hakemassa vaihdelaatikon öljyn ja ohjaustehostimen nesteen. Kysyin samalla kaukkariin reagoimattomasta takaovesta. Sanoi, että hyvin suurella todennäköisyydellä syynä on johtosarja. Kuulemma korjaavat, jos on max. 5 säiettä poikki, jos enempi, niin sitten johtosarja uusitaan. Arvioi, että max. 180 euron homma, kolmen viikon jono tällä hetkellä, kun eletään heinäkuuta.

Laitan ensin muuten kuosiin ja koitetaan katsastaa ynnä mahdolliset "ullatukset" sieltä, jätetään tuo viimeiseksi.

Mietin myös tuota rengasasiaa. Mullahan olisi tuossa hyväkuntoinen sarja Misukoita Harmaasta, jotka on tarvikevanteella. En poissulje sitä, että ostan ne kaksi uutta rengasta, mutta laitan tuon auton mukana tulleen sarjan Harmaaseen, kun ovat Hondan omilla vanteilla, jotka ovat vielä suht nätissä kunnossa.

No, se on vain yksi skenaario. Edelleen mielen perukoilla kutkuttaa Hiacet ja pähkäilin sellaistakin kahden auton taktiikkaa, että Accordilla talvet ja Hiacella kesät, silloin voisi katsoa takavetoa, eikä tarvitsisi lukkiutua nelivedon etsintään, kun ne hinnat ovat edelleen poskettomia.

Ja mitä enemmän luen Juhon projektitallia, sitä enemmän olen alkanut nähdä unia Ysikutosesta :lol:
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5314
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

IC1970 kirjoitti:
Ke Heinä 12, 2023 20:39
Ja mitä enemmän luen Juhon projektitallia, sitä enemmän olen alkanut nähdä unia Ysikutosesta :lol:
Hae toi mun kuuppa pariks viikoks lainaan, niin alkaa taas ilmastoidut japanilaiset olemaan se juttu :mrgreen:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3555
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^No näinhän se. Kyllä mä ihan aikuisten oikeesti olen sillai miettinyt, että sitten kun nuo pojat lentävät pesästä, on kenties aika hankkia museo :saab: , jolla ajellaan harkitusti. Mutta ei ehkä ennen, koska levoton mieli vaatii liikuntaa toistaiseksi ja tämänhetkinen konsepti sopii siihen kuin nenä päähän.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3555
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Eilen oli niitä vuoden muutamia päiviä, kun aamulla töihin lähtiessä joutui pieneksi hetkeksi etuovella pysähtymään ja nauttimaan hetkestä. Vuoden mittaan erittäin harvinainen täysin tyyni hetki sattui kohdille. Kyllä siinä sellainen rauhallisen onnistunut fiilis tuli, ottaen huomioon että tosiaan oli työpäivä !
Kuva

Tänään taas työpäivän jälkeen vääntäydyin tallille ja ajelin Accordin ulos, lämmitin koneen ja kääntelin samalla ohjaustehostimen nesteet liikkeelle, niin sain uuden säiliöllisen vaihdettua. Jumangegga kun lämpenevä auto keräsi hyönteisiä kimppuunsa, sisään ajaessa sain armeijan hyttysiä tekemisiä häiritsemään kaupan päällisinä. Vaihdoin siinä sitten joutessani myös automaattilaatikon öljyt, itse asiassa vanha neste ei näyttänyt lainkaan hassummalta, oikeastaan aika hyvältä, kun sitä vanhaa jätepurkkiin lorotin. No, nyt on vielä parempaa.

Tuossa oli taannoin puhetta, että miten ne kotelosuojat siellä pohjassa pysyvät. No tuossa on kuva pohjasta, jonne edellisen kerran on kotelosuojat ruiskutettu 20.4.2020, kilometrejä kertynyt toki vain 25000.
Kuva

Suorilla pinnoilla tilanne oli edelleen oikein hyvä, nätti ja ruosteeton pinta. Kuten tuostakin näette. Accordinkin ongelma on taka-akselin seutu ja yleensä auton taka-osa. Siellä on mm. erittäin monimutkainen ja sokkeloinen apurunko, josta kotelosuoja oli syrjäytynyt jo suurimmalta osin. Taaksehan se kaikki rapa roiskuu, ettei se mikään ihme ole, mutta kyllä se tarttumapintakin on tosi hankala tuollaisessa labyrintissa vs. suora pohja. Vuosittain tai parin vuoden välein vähintään pitää esim. Accordiin tällä näytöllä tuo käsittely uusia. Jos on yksinkertainen, suora ja koloton pohja, niin kolmekin vuotta riittää hyvin käsittelyjen väliksi. Tai sitten täydentää ne kulutukselle alttiit paikat / taka-akselin jälkeisen pohjan vuosittain ja loput harvemmin.

Naapurilla on huomenna saunapäivä, joten hän lupautui sotkemaan itsensä sitä ennen urakalla. Ajelin Harmaan täydennyskäsittelyyn valmiiksi nosturille ja Kesäheila nro3 odottaa siinä kiltisti vuoroaan. En pääse näkemään kuin lopputuloksen Kesäheilan osalta, mutta luotan naapurin sanaan pohjan yleiskunnosta ennen käsittelyä. Mitä itse ryömin ja kyykistelin, näytti oikein hyvältä.
Kuva

Katsotaan miten tämä nyt muuttaa viikonlopun suunnitelmia, että pystyykö tuolle farkulle mitään tekemään tallissa, vai onko kotelosuojan käry liikaa. Ehkä se siinä vuorokaudessa asettuu sen verran, että pystyy. Joutuu kuitenkin pesemään kummatkin käsittelyn jälkeen ja kenties vähän putsaamaan roiskeita, ynnä niiltä osin kenties pinnoittamaan Harmaan uusiksi. Tuskin tulee aika pitkäksi.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3555
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Harmaa ja farkku on hoidettu alustan suojauksen osalta, kovasti tuoksuu pihapiirissä nyt kotelosuoja :D

Kyllä tuo farkkukin vielä pari vuotta mennee pohjan puolesta. Putki on tosiaan hiljan uusittu katista taakse asti, kaikki kiinni kuten pitää eikä muutenkaan ollut mitään toimenpiteitä aiheuttavaa.
Kuva

Muovihelmat olivat keränneet puoleenväliin aika rajusti hiekkaa ja kiviä, imaisee keulan puolelta tavaraa sisään ja junttaa siihen nostopisteiden väliin. Varmaan pari kiloa kaivelin tavaraa poies. Voihan se toki olla, että siinä oli 17 vuoden satsi !

Työpäivän päätteeksi pesin sitten peräkkäin kummatkin, kävi ihan työstä. Farkku talliin odottamaan huomista. Helmoista ainakin joutuu siistimään kotelosuojan roiskeita, muuten selvisi aika hyvin sotkemati.

Viikonlopun aikana olisi tarkoitus tehdä farkkuun pikku huoltohommia, hoitaa vasen takalokari kuntoon, viimeistellä sisustan siivous ja ylipäätään kaikki, mitä oli ohjelmassa. Kuvat voisi käydä ottamassa sitten, kun on valmista.

Maanantaina ajattelin soitella korjaamolle, että ehtiskö koska tehdä pienen katsastuskatselmuksen ja viedä sitten katsastukseen. Jos ei ihmeempiä ilmene, niin sitten ajellaan tovi ja mietitään tuota ovihommaa ja talvirenkaita.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3555
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Pisti silmään moottorin ilmansuodatinta farkkuun vaihtaessa yksi asia. Nimittäin, miten tiukassa mielikuvat ovat ja miten globaalia asioiden valmistus on. Jos minulle sanotaan, että MANN-suodatin, niin ajattelen heti Saksaa, tuota paskaa maata. Vaan aika kaukana Saksasta noita nykyään valmistetaan. Valkoinen vaihtoon mennyt oli Wix, joka valmistetaan melkein naapurissa, Puolassa, keltainen on Mann, joka on valmistettu Indonesiassa. Mutta saksalaista insinöörityötähän se Mann on tottakai, jo 70 vuoden kokemuksella.
Kuva

Muutamia pikku hommia jäi huomiselle, mutta illalla olisi tarkoitus ottaa autosta kuvat, onpa sitten otettu.

Nurmikonkin uskalsin pitkän tauon jälkeen leikata, kun oli vähän toipunut kuivasta kaudesta, mukavampi taas katsoa ympärilleen pihallakin. Huomiselle jäi vielä sitäkin hommaa vähän. Mainio keli, mainio päivä, kohta sauna lämpiämään !
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3555
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Takavuosien Hondat olivat tilaratkaisuiltaan aika fiksuja. Jazzista ja Civicistä tuttu "Magic Seats"-systeemi oli ja on aivan loistava. Vaan, kyllä tämä farkku-Accordin ratkaisu tavarankuljetuskapasiteetin kasvattamiseksi on myös harvinaisen fiksu, se japanialainen ingenjör joka tämän kehitti, sai toivottavasti hyvät bonukset.

Accordissahan ei vielä tavaratilaa uhrattu muotoilun alttarille, peräseinä on melko pysty, pyöränkotelot toki kaventavat reippaasti, johonkin vaimon Superbiin ei voi verrata, sehän on käytännössä neliön muotoinen tila.
Kuva

Nykyään on kuulemma taas muotia yöpyä autossa, siihenhän tämä passaa todella hyvin. Tuosta yllä olevasta näkymästä alla olevaan menee alta minuutti. Oikealla ja vasemmalla takapenkkien reunassa on vipu, sitä kääntämällä takaniskatuki napsahtaa eteenpäin ja alas, vetämällä selkänojaa eteenpäin, pumppu vetää istuinosan pystyyn etupenkkien selkänojia vasten ja niskatuki nojautuu omaan lokeroonsa. Lopputulos on tasainen pohja, jossa meikäläisen mittainen (181 cm) kapea heppu ja samankokoinen kaveri, mahtuvat nukkumaan ruoto suorana.
Kuva

Simmottis. Farkkua olen tänään sipistellyt siistiksi vähän liiankin kanssa, kun oli aikaa ja inspiraatiota. Kuvat on käyty ottamassa. Se mikä oli suunnitelmissa itse tehdä, on tehty. Seuraavaksi katsastus ja/tai mahdolliset korjaukset sen tiedossa olevan vasemman takaoven lukitusvian lisäksi.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3555
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Hyundailla täynnä 3kk, kilometrit vähän pörhöllään, 4072. On ollut totuttua aktiivisempi kesä, talvi tasoittaa, kun Kesäheilat jäävät lumen alle. Nyt on saanut Hyny levätä, ajelin pari työmatkaa farkulla, nautittavaa menoa. Lähimmän 1.5 kuukauden aikana on luvassa yksi tai kaksi pidempää reissua, joten kilometrejä kertyy Hynyyn kyllä vielä tämän jäljellä olevan kesän aikana runsaasti.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3555
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Farkku-Accord kävi tänään katsastuksessa, ei yllätyksiä, hyväksytty huomautuksitta. Kehuttu oli mm. siistiä, suojattua alustaa :)

Katsastuksesta ajoin auton näytille siitä kiinnostuneelle ihmiselle ja tällä hetkellä auto on jo uudella omistajallaan. Tänne Porvooseen jäi. Eipä tarvinnut tällä kertaa edes myynti-ilmoitusta tehdä. Pari muutakin ottajaa olisi ollut, mutta autoja oli vain yksi. Kyllähän tässä edullisessa hintaluokassa on siistille ja tilavalle farmarille kysyntää.

Vasemman takaoven reagoimattomuus kaukosäätimen komentoihin jäi uudelle omistajalle hoidettavaksi ja pudotin hintaa aikomastani pyynnistä sen korjausarvion verran. Muuta tiedossa olevaa vikaa ei autossa myyntihetkellä ollut.

Pientä kierrätystä päätin harrastaa ja säästin uuden omistajan renkaiden ostovaivalta, eli Harmaan Michelin-talvirengassetti tarvikevanteineen meni farkun mukana. Neljä talvea meillä tuo setti palveli ja kilometrit jäivät vähäisiksi, alle 11 tkm. Eiköhän noilla pärjää vielä monta talvea.
Kuva

Harmaaseen jätin farkun mukana tulleet Hondan omilla vanteilla olevat Hankookit, joista tosiaan kaksi on yhden talven ajettua ja kaksi vanhempaa. Mahdollisesti uusin nuo kaksi vanhemppa, tai sitten vaan ruuvaan ne eteen ja paremmat taakse. Nyt on Harmaassa kumpikin rengassetti Hondan omilla aluilla, auto tuli meille kaksilla tarvikevanteilla. En tiedä oliko tässä järkeä, mutta näin nyt mieli halusi tehdä. Nuo farkun Honda-vanteet olivat vielä selvinneet matkasta poikkeuksellisen hyvin.
Kuva

Tässä on pari viikkoa vielä töitä ennen kesälomaa. Täytyy katsella lomaheilaa nyt sitten sillä silmällä. Minulla on itse asiassa jo pari päivää ollut voittava huuto sisässä ja varat sidottuna autoon, jonka kohdalla ei myyjä kuitenkaan ole vieläkään päättänyt, myykö vai ei. Eli hintavarauksellinen auto ja huudossa hintavaraus ei ylittynyt, joten myyjä saa päättää hyväksyykö vai hylkää. EI nyt vaan ole päättänyt, minuahan tuo tarjous sitoo kunnes päättää.

Soittelin tänään myyjälle, että mikä kestää ? Vaan eipä tapahtunut mitään vieläkään. Piti oikein käydä katsomassa kauppaehdot ja siellähän seisoo, että kahden arkipäivän kuluessa pitää tarjous joko hyväksyä tai hylätä. Jos ei huomenna kuulu mitään, niin sitten voi katsella jotain muuta. Siinä mielessä *ituttaa toi touhu, koska tässä ollaan löyhässä hirressä ja rahat on ikäänkuin kanissa, kunnes tekevät jotain. En pystynyt osallistumaan yhden museoauton huutokilpaan ja auto meni sitten uudelle omistajalle todella edullisella hinnalla, kerpele sentään. Noilla ehdoilla on kyllä perceestä tommonen lauantaina päättyvä huuto. Pitäisi olla, että kahden vuorokauden kuluttua huudon päättymisestä. Maksaa pitää vuorokauden kuluessa, mutta myyjä saa miettiä päivätolkulla. Auton hinta meni ihan käypään haarukkaan vaikkei hintavaraus ylittynytkään, joten kaikki on mahdollista.

No, huomisen jälkeen olen viisaampi tai ainakin vapaa tuosta hommasta, jos ei mitään tapahdu.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
aero
-
Viestit: 8676
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

IC1970 kirjoitti:
Ma Heinä 24, 2023 21:19
Harmaaseen jätin farkun mukana tulleet Hondan omilla vanteilla olevat Hankookit, joista tosiaan kaksi on yhden talven ajettua ja kaksi vanhempaa. Mahdollisesti uusin nuo kaksi vanhemppa, tai sitten vaan ruuvaan ne eteen ja paremmat taakse.
Viisaat ihmiset osaavat kertoa, että paremmat renkaat pitää olla takana, koska puuhun on mukavampi törmätä keulan törmäysvyöhykkeellä kuin oven turvapalkilla.

Minä penseänä idioottina olen ennemmin sitä mieltä, että paremmat renkaat nopeammin kuluttavalle akselille, jota rengassetti pysyy parhaiten tasapainossa. Lisänä toki se, että jos rengasparien eri on niin iso, että asennusakselivalinnalla on oikeasti turvallisuuteen merkitystä, niin sen huonomman parin joutaa uusia. Näin auto pysyy tasapainosena ja loogisena ajettavana parhaiten, eikä yllätä kummastakaan päästä sen ihmeemmin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

aero kirjoitti:
Ti Heinä 25, 2023 07:12
IC1970 kirjoitti:
Ma Heinä 24, 2023 21:19
Harmaaseen jätin farkun mukana tulleet Hondan omilla vanteilla olevat Hankookit, joista tosiaan kaksi on yhden talven ajettua ja kaksi vanhempaa. Mahdollisesti uusin nuo kaksi vanhemppa, tai sitten vaan ruuvaan ne eteen ja paremmat taakse.
Viisaat ihmiset osaavat kertoa, että paremmat renkaat pitää olla takana, koska puuhun on mukavampi törmätä keulan törmäysvyöhykkeellä kuin oven turvapalkilla.

Minä penseänä idioottina olen ennemmin sitä mieltä, että paremmat renkaat nopeammin kuluttavalle akselille, jota rengassetti pysyy parhaiten tasapainossa. Lisänä toki se, että jos rengasparien eri on niin iso, että asennusakselivalinnalla on oikeasti turvallisuuteen merkitystä, niin sen huonomman parin joutaa uusia. Näin auto pysyy tasapainosena ja loogisena ajettavana parhaiten, eikä yllätä kummastakaan päästä sen ihmeemmin.
Varmaan tuossa ajatus on, että renkaiden kunnossa on merkittävä ero. Järkevät ihmiset vaihtaa ne vuosittain päittäin, niin kuluvat tasaisesti. Kyllä mä ainakin olen järkeillyt, että on parempi se, että edessä ja takana on 4mm kuin, että edessä 2 ja takana 6...
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Vastaa Viestiin