Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3552
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^^Ei tässä nyt varsinaisesti luovuteta, mutta ei tähän talvea vasten viitsi aivan mitä vaan ostaa, pitää olla kyllä helmien helmi oikealla hinnalla, että viitsin vaivautua. Tai sitten joku parin talven takaisen ysisatasen kaltainen kevyt museoprojekti, jota voi ropata tallissa hiljalleen pitkin talvea kun lämpötila sallii.
Lomanjälkeinen työhelvetti on pitänyt huolen siitä, ettei jaksa tehdä yhtään mitään ylimääräistä, töiden jälkeen välikuolema, pakolliset iltatoimet ja nukkumaan ja aamulla taas töihin. Sillai mennyt nyt monta päivää ja jatkuu...
Oon mä nyt sentään tehnyt joka päivä nopeat normitsekkaukset, mutta eipä tuolla mitään mielenkiintoista ole tarjolla ja budjetti on tarkoituksella erittäin tiukka, ettei lähde rönsyilemään.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
aero
-
Viestit: 8675
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

Outs, tuollanen arkiaikataulu/rutiini/paine on kyllä aika helevetin raskasta. Toivottavasti olen ymmärtänyt työroolisi väärin (tai se on vaihtunut), koska jos olen ymmärtänyt oikein, on sesonkisi kuitekin vasta edessä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3552
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Tiedä mistään sesongeista, juttua tulee ovista ja ikkunoista 24/7 vuoden ympäri ja työjonolla on mittaa ei kuukausia, vaan vuosia. Eipähän tuu aika pitkäksi, painetaan menemään ja lopetetaan kun lähtee henki, tulee monoa tai kenties pääsee kunnialla eläkkeelle !
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2708
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Rommitommi kirjoitti:
La Huhti 01, 2023 05:58
Rommitommi kirjoitti:
Ke Syys 21, 2022 07:06
Jatketaan samalla aiheella, mutta siirrytään nykyisen mallin Civicciin, vuosimallit 2017-2019.

Juuri vaihdettiin 50tkm ajettuun 1.0T Hondaan turbo, toisesta 70tkm ajetusta mureni jakohihna öljyn sekaan ja poikki, eikun kone vaihtoon ja kolmannesta n. 70tkm ajetusta halkesi lohko ja nyt odotellaan maahantuojan näkemystä asiaan, kun näille on kuulemma ihan 5v jatkotakuu tästä aiheesta, mutta parilla kuukaudella on yli 5v auto 8O

Tuo 1.0T sellainen kone mistä ainakin itse pysyn kaukana jatkossa.
Ja taas meni yksi 2017 1.0t jakohihnan takia.
108tkm mittarissa.
Jos tällä koneella on auto, niin jakohihnan tsekkailu on erittäin suotavaa...
Ja eipä tuosta mennyt kuin pari kuukautta, niin taas leipoi yhdestä kone ja sama maaginen 108tkm mittarissa...Taitaapi olla, että nyt kaikista meiltä myydyistä litraisista on lauennut kone, vai mahtaakohan vielä yksi olla, jossa ei näin ole käynyt.

Oli ensin merkkihuollossa, joka totesi ettei mitään tehtävissä ja tietystikään ei kuulu takuuseen, kun joku huolto mennyt joskus pari kuukautta ja jokusen tonnin pitkäksi ja muita höpöhöpöjä taas kerran. Sieltä seuraavaksi ei-valtuutetulle pajalle, joka totesi myöskin, että kone moks ei auta mikään, uutta konetta vaan. Tätä diagnoosia en täysin uskonut, kun edellinen korjattiin Virossa 1500e hintaan kuljetuksineen samanlaisen diagnoosin jälkeen, joten ei muuta kuin keikkamies hakemaan autoa trailerilla toiselta puolen Suomea takaisin meille.

Viron pojat noutivat auton pihasta viime viikolla ja kuulemma noin 1500e selvitään taas koko hommasta kuljetuksineen. On se kumma, ettei näitä pystytä Suomessa korjaamaan, mutta 80km meren yli, niin ei mitään ongelmaa ja säästyy 10 000e per korjaus..
Tomppa & Saabit myyty :(
aero
-
Viestit: 8675
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

^Ja jatkossa moisiin ennakoivasti, niin säästyy vielä hitusen? Sylettäähän se "extraa" tehdä, mutta jos ne kaikki paukkuu niin ajoissa operoiden päässee lopulta helpommalla ja halvemmalla.

...paitsi tietty jos korjauskustannukset saa työnnettyä jonkun vakuutuksen piikkiin, mutta ennakoivia ei.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6438
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, kaverin Fordin litranen ecobuusti jysähti reilusti alle 100K ajettuna ja ford olisi halunnut vaihtaa uuden pannun noin kymppitonnilla. Kaveri ei innostunut, kun löytyi konepaja, joka suostui korjaamaan sen noin 4000 ekulla. Auto vaihtui samalla toiseen samantien, eli autokauppa lunasti auton vaihdossa kone sökönä ja hoiti remontin em. pajalla...

Eski
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3552
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Surkiaa on noitten ahdettujen maitopurkkien kestävyys. No, sellainen on alla itselläkin, kuinkahan kalliiksi nämä mahtavat tulla Hyundaille, kun on 5v takuu. Täytyy kyllä tosiaan pitää näitten kanssa huoli siitä, että on huollot tehty asetettujen aika-ja kilometrimääreiden sisäpuolella.

Muistui eilen mieleen kun vanhoja Saabejani muistelin, että viime viikon Pohjanmaanreissun sykähdyttävin hetki oli paluumatkalla kääntyessäni Jämijärven pätkältä kolmostielle. Vastaan tuli nimittäin nätti tonnari ja rekkari OIG-911 soitteli kelloja, sehän oli mulla 3v sitten ollut yksilö, jonka Pölhökustaan kanssa vaihdoin hänen Golfiinsa ja joka hältä sittemmin eteenpäin meni. Hienolta näytti edelleen :heart_eyes: Terveisiä vaan, jos sattuu omistaja täällä vaikuttamaan.

Kuva

Tänään yksinäinen vapaapäivä, kerrankin sattui tuuri ja oli kertakaikkisen hieno ilma, oikein syysKESÄn päivä, semmoiset +22 varjossa, mikä on hypoteesi, koska varjoa ei juuri ollut auringon helottaessa kirkkaalta taivaalta ! Leikkasin kaikki nurmet mitä tontilta löytyy vaimon harjoituskenttää lukuunottamatta, siitä on on appiukko pitänyt ajettavalla huolen. Pari tuntia meni mukavasti ja hiki irtosi. Oliskohan se tämän sesongin osalta siinä. Sen verran ollut sateita, että nurmikko on elpynyt hyvin talvehtimaan.

Kuva
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2708
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

aero kirjoitti:
Ti Syys 12, 2023 11:13
^Ja jatkossa moisiin ennakoivasti, niin säästyy vielä hitusen? Sylettäähän se "extraa" tehdä, mutta jos ne kaikki paukkuu niin ajoissa operoiden päässee lopulta helpommalla ja halvemmalla.

...paitsi tietty jos korjauskustannukset saa työnnettyä jonkun vakuutuksen piikkiin, mutta ennakoivia ei.
Ehdottomasti ennakoiden, nämä vaan on myyty 2020 aikana ympäri Suomen alunperin ja joku saattoi tulla takaisin vaihdossa, mutta myyty uudestaan ennen kuin tiesimme näistä ongelmista, joten mahdollisuus vaikuttaa on ollut aika vähäinen.
Ensimmäiseen kilahtaneeseen ei kaikkea maksettu, kun huoltoja oli tekemättä parilta vuodelta ja luultiin yksittäistapaukseksi, mutta kun näitä alkoi tipahdella kuin sieniä sateella olemme myöhemmät hoitaneet joko niin, että maksettu remontti asiakkaalle tai vaihtoehtoisesti vaihdettu auto toiseen, jossa Civicistä hyvitetään ehjän auton hinta ja korjataan auto myöhemmin.
Näiden ostajat on meille tärkeää asiakaskuntaa, niin on fiksumpaa vaan hoitaa kuntoon omasta pussista kuin alkaa sen enempää kyselemään ja säätämään, kun selkeästi paskaa ollaan myyty.
Tomppa & Saabit myyty :(
aero
-
Viestit: 8675
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

Juu, niissä joutuu tietty takaperoisesti korjaamaan, jotka on ehtinyt myyntiin ennen vian yleisyyden selviämistä.

Saattaa myös tehdä ihmeitä asiakassuhteelle se, että korjaa auton suosilla ja hoitaa reklamaatiot kunnialla. Sellaisesta kaupasta on meinaan kiva ostaa uudestaankin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3552
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Mitäs läksit. Huomenna käväistään pojan kanssa hakemassa täytettä pihaan. Näillä näkymin Hyundai joutuu ulkoruokintaan talveksi. Ihan järjetön veto taas. Mutta hei, kerran täällä vaan eletään.

Voin samalla julistaa tämän kauden päättyneeksi, sillä huomenna kotiutettava yksilö on omistuksessa aivan varmasti vielä keväällä ja kenties paljon pidempäänkin. Siinä on paljon hyvää, mutta samalla ostin sen myös pitempiaikaiseksi projektiksi, jolla on tarkoitus harjoitella yhtä jos toista hommaa ja sipistellä autoa ilman kiirettä vähän erin mieleiseksi. Luvassa lienee myös jonkun verran seisonta-aikoja, koska kyseessä ei ole verojen ja maksujen suhteen aivan halpa tapaus.

Samalla pääsee tekemään tutkimusta/jännittämään, että kuinka paljon matkaa tuollainen vekotin oikeasti kestää, kun takana on kuitenkin jo rutkasti enemmän kilometrejä kuin maasta kuuhun on keskimäärin matkaa. Jos ei-toivottu Porsimux Maximus (kiitos taas lainasta you know who) sattuu kohdille, niin aivan varmasti harmittaa hirmuisesti, mutta toisaalta ei kovin korkealta putoa.

Jotenkin oli sellainen olo, että tarvitsen tuohon auton, yksilön, josta on pidetty pieteetillä huolta, mutta joka kuitenkin on ottanut matkan varrella sen verran osumaa, että siinä on sopivasti haastetta ja aihio on sellainen, ettei ole aivan pilkuntarkkaa sen kanssa tekeminen, jos vaikka maalaushommia harjoittelisi. Kenties parantaisi äänentoistoa. Toimimaton ilmastointikin pitäisi saada wörkkimään jne jne. Ja koska näkemättä ostin (sentään myyjälle soitin ja pitkän puhelun aikana tenttasin asian jos toisenkin), on mielenkiintoista a) pääseekö ehjänä kotiin, b) jos pääsee, millainen on vikalista perillä ajokokemuksen perusteella.

Olen toiveikas. Ja huolissani. Yin & Yan. Valkoinen ja Musta. Taivas ja Helvetti. Saa valita.

Palataan asiaan, kun asiaa on. Sitä saattaa olla tulevaisuudessa tasaisesti, kuten tähänkin asti. Ja pyydän anteeksi taas etukäteen :saab: - foorumilla kun ollaan, ettei tämäkään ollut SE Saab. Kovasti yritin, pariakin, mutta ei vaan lähtenyt. Mutta vielä joskus onnistuu. Lupaan.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
aero
-
Viestit: 8675
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

IC1970 kirjoitti:
Pe Syys 15, 2023 20:47
Mitäs läksit. Huomenna käväistään pojan kanssa hakemassa täytettä pihaan. Näillä näkymin Hyundai joutuu ulkoruokintaan talveksi. Ihan järjetön veto taas. Mutta hei, kerran täällä vaan eletään.
Määhän sanoin. Vielä on kesää jäljellä, vielä tulee hauskoja autoja. Olkaatten hyviä tästä korvamadosta, btw.
IC1970 kirjoitti:
Pe Syys 15, 2023 20:47
Ja koska näkemättä ostin (sentään myyjälle soitin ja pitkän puhelun aikana tenttasin asian jos toisenkin), on mielenkiintoista a) pääseekö ehjänä kotiin, b) jos pääsee, millainen on vikalista perillä ajokokemuksen perusteella.
Pääsee pääsee. Kun ostaa ehjän auton, se kuuluu ajaa kotiin. Kertaakaan ei ole tien päälle tuossa tilanteessa jääty, ei puhelimitse ostetuilla autoilla, ei erikoisilla tai vanhoilla autoilla, eikä edes niillä, joilla on ~25v ikää ja kotimatkaa ostopisteestä yli 1500km.

Hyvin se menee, hymy korviin ja baanalle!
IC1970 kirjoitti:
Pe Syys 15, 2023 20:47
ettei tämäkään ollut SE Saab.
Selkeesti siis varustetaso on pelkkä S, eikä SE :mrgreen:
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3552
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Arvasin, että joku nappaa tuohon jälkimmäiseen. 10p :mrgreen:
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
nittifemma
"Turbo"
Viestit: 236
Liittynyt: To Syys 18, 2008 19:59

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja nittifemma »

Siellä on Mercedes ML 320 taikka Honda CRV tontissa :)
-*-Elämä on-*-
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5361
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja VKe »

Hodna se on tulollaan :?:
Sininen Saab 9-3, '99
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3552
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Kovin kaukaa ei uutta tulokasta tarvinnut hakea, mutta kuitenkin yli 50 km päästä. Avaimien saannin jälkeen aloitin tutustumisen, eli konepelti auki ja öljyjen tsekkaus kylmästä koneesta. Reilut 9000 km ajetut öljyt olivat justiinsa ylämerkissä. Tarkempi arvaa jo tässä vaiheessa käyttövoiman öljyn väristä.
Kuva

Konehuone oli siisti, ulkokuori saattaa olla vähän rapistunut kilometreistä, mutta teknisesti tämä on kyllä timantti. Siitä myöhemmin lisää. Siinäpä se 2.5-litrainen D-4D, tässä versiossa turbo ja 102 hevosvoimaa.
Kuva

Akuista huolehtimaan oli edellinen omistaja laittanut tämmöisen vekottimen. Näyttivät tupla-akut olevan 09/2015 leimalla ja Pirkka-kouluvihkoon täytetty säntillinen huoltokirja kertoo, että akut on vaihdettu 11.1.2016 jolloin mittarissa 360500 km.
Kuva

Herra Finikoria auto on käynyt tervehtimässä muutamaankin otteeseen, noiden vuosien lisäksi myös vuonna 2016. Pohja onkin aivan huikean hienossa kunnossa. Varmaan sinne kotelosuojat laitetaan seuraksi ennen talvea, jotain laiskoja paikkoja varmasti on, vaikka näyttikin todella hyvältä. Edellinen omistaja osti auton 24.1.2008 ja ensimmäinen Finikor-käsittely huoltokirjansa mukaan 18.7.2008. Täydennyskäsittely tehty 10.6.2011 ja vielä löytyy merkintä ruostesuojauksesta 26.7.2014 ja 9.8.2016.
Kuva

Eikä ole tässä kuskin penkki revennyt ja raudat näkyvissä, hyväkuntoisten istuinsuojien alla on hyväkuntoinen alkuperäinen kuosi. Sitä se yksityiskäyttö teettää...
Kuva

Hyvin kulki kantatiellä kaheksaakymppiä,
Kuva

ja motarilla sen mitä on sallittu ! Sisäänajettukin näyttää jo tämä yksilö olevan.
Kuva

Kotona ihmettelin ensin kaukosäätimiä, kun eivät toimineet. Vain yksi patteri oli varastossa, joten vaihdoin tuohon suht tuoreen näköiseen. Tämän jälkeen sain kaukkarista ovat auki, mutta en lukkoon. Lähettimen valo kyllä paloi, mutta ei mennyt lukkoon. Ovesta menee avaimella lukkoon kaikki ovet ja aukeavatkin. Hyviä arvauksia ? Olisko joku tunnistin sitä mieltä, että joku ovi on auki, kun ei mene lukkoon. Onhan noita ovia auottu.
Kuva

Tavaratila on hyvässä kunnossa, tarina kertoo, että edellisellä omistajalla oli ollut tuon maahantuojan asentaman vanerin päällä oma vanerinsa suojana. Pitänee paikkansa, koska ei juuri uutta häpeä. Seinät kunnossa, kuten myös takalokarit, jotka yleensä aika hakattuja. Suorastaan huutaa peltipinnoille äänenvaimennusta.
Kuva

Pesin ja kuivasin, tässä menossa talliin.
Kuva

Tässä näkyy peltien kötöstyksiä edellisen omistajan jäljiltä, ei paha, mutta jonnin verran joutuu tekemään hommia nyt ja tulevaisuudessa, että pysyy säällisenä. Yritän hieman parantaa noita jälkiä, oli vähän innostus loppunut pakkelin asteelle... Takaluukkua en viitsinyt kuvata, se on törkein. Aloitin jo hiomisen, sen jäljiltäkin on jo parempi.
Kuva

Sellainen. Kun ei nelivetoon ollut varaa, niin tuli takaveto. Vuosimalli on 2006, justiinsa ennen faceliftiä. Pitkä malli, minä en pätkää huoli. Tähän on otettu varustuksena ilmastointi, webasto, oikean sivuoven tummennettu ikkuna, lattiavaneri ja seinävanerit. Kaikki muu kunnossa, paitsi ilmastointi. Vien diagnoosiin sen osalta jossain vaiheessa. Valo palaa kytkimessä, siinä se.

Renkaat ovat paskat, kaikki. Kesärenkaat vuodelta 2012 ja pintaa jokunen milli. Hyvin ne jyrisivät, tasapainossa, eipä sillä. Pärjää tämän loppukesän ja tarvittaessa ensi kevään alun. Toki haku on päällä. Talvirenkaat ovat hankalampi homma, vuodelta 2007 ja käytännössä kaatopaikkakamaa. Jos tällä meinaa yhtään talvella yrittää ajella, niin pitää ostaa kunnon renkaat. Ja satoja kiloja painoa taka-akselin nurkille :D

Paljon on suunnitelmia, raikastan ohjaamon ensin ja fiksaan nuo huonosti tehdyt ruostepaikkaukset, että kehtaa ajella. Muuten ei ole kiirettä mihinkään tämän kanssa. Otetaan parin vuoden aikajana. Toki tänään jo ehdin hieman, eli vaihdoin uudet moottoriöljyt ja suodattimen, sekä aloitin ohjaustehostimen nesteiden vaihdon. Ei mitenkään yllättäen autosta poistui Toyotan originaali suodatin. Tilalle Mann-tarvike. Kivassa paikassa öljynsuodin, ihan lähti käsivoimin irti kerrankin. Sitävastoin öljyt jouduin vaihtamaan alakautta, koska imulaite ei imenyt Hiacesta yhtikäs mitään, laite toimi normaalisti, mutta mittatikun kautta ei homma onnistunut. Ensimmäinen kerta !

Kytkin toimii hyvin, vaihteisto on jämäkkä ja täsmällinen, alustassa/perässä ei välyksiä, mistään ei kuulu mitään asiaankuulumatonta. Hyvin käynnistyy, tyhjäkäynti 780 kierrosta Hiacen rauhoittavaa raksutusta. Vedot tallella, turbo ei vihellä. Laturi ja tuulilasi on vaihdettu tänä vuonna, jotain mainitakseni. Se, että tämä tuntuu teknisesti täysin kunnossa olevalta, ei ole sinällään yllätys, vaikka mittarissa on liki 520000 km. On nimittäin ylihuollettu hieman samaan tyyliin, kuin tuo pojan Civic, johon on tosiaan vaihdettu 120 tkm jälkeen öljyt 5000 km välein, vaikka tehtaan huoltoväli on 20 tkm.

Öljyt on vaihdettu 50 tkm jälkeen aina tähän päivään 10 tkm välein,vaihdelaatikon öljyt ja peräöljyt joka vuosi 120 tkm eteenpäin. Polttoainesuodatin on vaihdettu joka ainoa syksy, jakopää kuten pitää eli 150,300 ja 450 tkm. Alkuperäinen vetopyörästö kesti 394 tkm, silloin se on kunnostettu. Siksipä varmaan ei välyksiä tms. outoa tunnu, kun on vasta 120 tkm ajettu kunnostuksen jälkeen.

Koitan jatkaa auton tarkkaa huoltamista, kun kerran hengenheimolainen on tätä hyvänä pitänyt. Kolmas omistaja olen ja edellinen tosiaan ajoi tällä 2008-2023, välin 42-519 tkm. Toki ymmärrän, että kaikesta huolenpidosta huolimatta tämmöinen voi hajota lopullisesti koska tahansa, mutta jatketaan nyt vaan matkaa päivä kerrallaan ja harrastetaan. Taustalla tässä hankinnassa on myös tosiseikka, että meiltä saattaa pojat lentää pesästä lähiaikona/vuosina ja ajattelin pitää pakua nyt ainakin muutaman vuoden, saattaa tulla muutto yms. kuljetushommia enemmänkin. Ehkäpä tämä vaihtuu nelivetoon jossain vaiheessa, aika näyttää.

Hiace on vähän kuin Saab. Kerran Saab, aina Saab. Kerran Hiace, aina Hiace !
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Vastaa Viestiin