Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2845
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Cona »

Tollanen Cervi tai RAV4 ois aika ideaali talvi-/mökkiauto, taitaa vaan bensa maistua luokkaa 9-10l/100km?

Poloinen lähti perjantaina, kaava oli taas, että eka, joka vaivautui paikan päälle, vei auton. Hintapyynnöstä jouduin tinkimään rankasti, mutta ostajan perustelut oli hyvät ja toisaalta sain pihalle tilaa ja jonkin verran vaivanpalkkaakin.

Kun Polo lähti niin kävin hakemassa luottopeli Mondeon ajoon. Tallilla ihmettelin, että kyllä se ruoste alkaa löytämään tuon - 06 Fordinkin pelteihin. :roll: Kävin helmojen ja takapyörän edessä olevat pintaruosteet läpi ja suihkin re-maalia ja röpömassaa päälle ja muutamaan kohtaan pintamaalia. Käsittelemättä jäi varapyöräkotelon jäykiste, täytyy se tsekata keväällä.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3550
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^^Käytän noihin umpioihinkin Korrekin keraamista pinnoitetta. Varmaan toimii yhtä hyvin/huonosti kuin mikä tahansa. Eihän noi käsittelyt kauaa kestä, tämänkin yksilön umpiot oli kiillotettu viimeksi kolme vuotta sitten ja taas huomautettiin. No, tuo on puolen tunnin homma, vaikka tekisi joka vuosi.

^Tätä Cerviä edeltävä malli jollainen mullakin oli, ei mennyt automaattina ainakaan talvella alle 12 litran ikinä. Vaan tämän uudemman konehan on samaa sukua kuin tuossa meidän Civicissä, jossa on 1.8 ja 140hv, tässä 2.0 ja 150hv. Pojalla on nyt tammikuusta lähtien keskikulutus vaihdellut sekalaisessa suhailussa 6.7-6.9 litran välillä, tässä Cervissä oli viimeisen vuoden ja vajaan 30 tkm keskikulutus 7.3 litraa. Manuaalina tämä Cervi varmaan vie vähemmän, mutta minusta vie tosi vähän tuon kokoiseksi autoksi, tuo on kyllä tosi taloudellinen (ja kilometrejä kestävä) kone. RAViin tuli Valvematic muistaakseni vuonna 2009 kuten Avensikseenkin, sitä ennen vanhempi VVT-i kone. Näppituntumalla RAV taitaa kuluttaa hitusen enemmän, mutta tuskin iso ero on.

Tänään pikku sipistelyä, Accordiin piti lisätä vähän öljyä, kun poika oli päästellyt tavallista enemmän Hesan väliä isoa kovaa, 2 tkm kuudessa viikossa on liki tuplatahti normaaliin verrattuna.Tuo pari tuhatta kilometriä on sopiva tsekkausväli, muutama desi lisää ja matka jatkuu, ynnä öljyn määrä pysyy tikun puolivälin ja täyden välissä koko ajan.
Cervistä tsekkasin rengaspaineet, asentelin takakonttiin näkösuojan, olipa outo viritys muuten, sekä ryömiskelin alustan läpi ja kotelosuojasin kulutukselle alttiit paikat joissa oli suojauksessa sanomista, lisäsin desin moottoriöljyä vaihdon jälkeen että osui ylämerkkiin, pesin pari ikkunaa sisältä ym. pientä.

Viikko sitten vaihdoin kaverin Accordiin automaattilaatikon öljyt, kuulemma parani huomattavasti, mutta aivan pieni aavistus tietyn nopeusalueen epärönnistä oli vielä jäljellä, joten vaihdoin tänään vielä toistamiseen, toivottavasti häviää loputkin oireet. Toisen kaverin autoon samalla laatikolla nuo kaksi peräkkäistä vaihtoa auttoivat. Näissä kun vaihtuu vain n. puolet kerralla öljytilavuudesta ja Honda sanoo nou nou huuhteluvaihdolle.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tuolla muualla foorumilla spekuloitiin että OG-satku palaisi valmistukseen. Täällä sen sijaan sopinee skepuloida että Hiace tekee paluun :mrgreen:

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/suom ... 5e58ed47a1

https://tekniikanmaailma.fi/suomalaiste ... toriseksi/
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3550
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Paluun ja paluun, maailmalla Hiace porskuttaa ja voi hyvin. Eurooppaan sitä vaan ei ole tuotu vuoden 2012 jälkeen, kun nykydieselit pilanneet saastevouhotukset pahenivat. Tuo uutinenkin oli konseptiautosta, todella heikon luokan "journalismia". Artikkeli päättyi vielä loppuosaltaan täysin paikkansa pitämättömään lauseeseen: "Suomessa Toyota Hiacella on hyvä maine, vaikka suurin osa niistä on joko viety Afrikkaan tai ne ovat muuten poistuneet liikenteestä."

Käsittämätöntä scheissea. Hiaceja on liikenteessä vielä kun suurin osa tänään liikenteeseen otetuista Tesloista ja muista sähköhärpäkkeistä on jo poistunut liikenteestä.

Enkä nyt ammu viestintuojaa AZP, provosoiduin tuosta "artikkelista" jo aikaisemmin :lol:
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Joo samaa tasoa journalismissa kuin se iltapulun keksintö, että OG-satkua aletaan tehdä piensarjana :D

Näin muuten H200 Hiacen yks päivä Turussa. Siis tällasen viimeistä cab over -mallia:

Kuva

Piti hierasta silmiä kun en muista noita nähneeni kuin itämaiden reissuilla. Niin ja taisin tollasen bussin kyydissä istua kerran läntisemmälläkin matkalla.

Uusin H300 Hiace näyttää ainakin ulospäin siltä että vois miellyttää eurooppalaistakin raksaukkelia:

Kuva

Mielenkiintoista olis tietää onko siinäkin syynä Euroopasta poispysymiseen päästöt vai joku ihan muu.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3550
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

CR-V myyty, vielä jotensakin hyvän sään aikana. Tasan viikko siihen meni ilmoituksen julkaisemisesta. Toimeksiantaja vaikutti hyvin tyytyväiseltä ja ostajakin ainakin vielä. Täytyy sanoa, että aika täysi työpäivä tuli tuon myymisen suhteen, kun ostajana muun maan kansalainen, jonka englanninkielen taitokin oli lähinnä yes/no/car-tasolla. Onneksi on Google Kääntäjä, luovutin aika aikaisessa vaiheessa ja käänsin sanomiseni suosiolla suoraan ukrainaksi, niin homma helpottui. Toisen autoa kun ei ilman koko rahasummaa voi luovuttaa ostajalle, niin tänään tuli sellaiset 125 km ajoa kaupanteon aikana ja poikaakin tarvitsi lopun kuljetuksessa avuksi, vein auton ostajalle loppuviimein pihaan, kun ilmoitti saaneensa sovitun summan kasaan. Tehtiin yhdessä vakuutukset ja harjoiteltiin Traficomin käyttöä jne., koitin auttaa sen mitä pystyin. Erittäin mukava pieni perhe ja lopuksi toivottelin kaikkea mahdollista hyvää, ovat kuitenkin palaamassa kotimaahansa heti kun mahdollista. Taisinpa muutaman valitun sanan sanoa bunkkerirunkkaristakin...

Mutta joo, nyt voi keskittyä 100% omaan kalustoon, minkäänlainen kaupanteko ei kyllä kiinnosta pätkääkään ennen kevättä. Vaan eihän tässä mene kuin vajaat 5kk, niin ollaan jo lähempänä huhtikuuta ! Jolloin voi Hyundainkin viedä pois jos siltä tuntuu. Tänään palveli taas autokaupan apurina. Kilometrejä ei muuten ole juuri tullut, joten ollaan taas aikataulussa ja talvikuukausien ennustettu km-suorite on todella alhainen, joten tällä varmaan tehdään perheen kaikki pidemmät reissut, kuten ensi viikon Porvoo-Pori-Porvoo pyrähdys. Olisi suotavaa, että sen mitä 229e/kk saa vuodessa ajaa, olisi mittarissa ensi huhtikuussa, tottakai. Edellisellä jäi melkein 4000 km vajaaksi.

Accordille on katsastusaika tilattu ja siinä yhteydessä käyn entisen yrittäjän nykyisen eläkeläisen kanssa debatin siitä, tekisivätkö Hiaceen pari juttua, kun kerran pikku harrastekeikkaa edelleen tekevät. PA-suodattimen vaihto on tympeä homma tuohon ja laatikko/peräöljytkin vaihtuvat paljon näpäkämmin nosturilla, kuin maassa könyten.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Scraab
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2018 13:03

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Scraab »

IC1970 kirjoitti:
Pe Loka 20, 2023 18:19
PA-suodattimen vaihto on tympeä homma tuohon
Eikös tuossa ole samanlainen suodatin, kuin Hiluxissa? Liitin auki, kansi auki, O-rengas ja suodatin pois, uudet tilalle, kansi kiinni, johto kiinni ja muutama pumppaus. Huolellisesti tehtynä kymmenisen minuuttia.

Ei se peltipatruuna juuri helpompi ole.
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3550
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Voi olla, en tiedä Hiluxista. Ainoa kuvakavalkadi mitä tuosta löysin, niin purkaa piti jotain tieltä että sai tilaa jne. Oletin, että olisi ollut tosiaan vaan peltipatruuna järkevässä paikassa, mutta eipä ollut. Katotaan, just nyt ei kiinnosta naftan kanssa läträtä yhtään ja opetella. Enpä mä niihin edellisiinkään vaihtanut, vaan ulkoistin tuon homman.

Hiacelle kuuluu kumminkin hyvää. Toimii kuin japanialinen käkikello. En tiedä onko sellaisia, mutta jos olisi, niin varmasti toimisi.

Sen verran kylmää lupasivat, vähän lumisadettakin ja yöpakkasia, joten mitäpä sitä vääjäämätöntä viivyttämään.
Kuva

Kun pyörät olivat poissa, katselin vähän tarkemmin taustoja, puolisen pulloa meni kotelosuojaa "laiskoihin" paikkoihin, mutta aika vähän oli sanomista. Takajarrut, rummut siis, pitää avata jossain vaiheessa ja tsekata, että kaikki on kunnossa ja minimissään putsata ja voidella paikat. Etujarrut olivat mainiossa kunnossa, levyissä ei juuri olkaa ollut, paloja oli runsaasti jäljellä ja jarrukilvetkin olivat erittäin hyväkuntoiset. Tuskin alkuperäiset kilvet näille metreille ja vuosille. Autohan rullaa erittäin herkästi ja hanakasti, ei kyllä ole mikään jumissa/laahaa.
Kuva

Eipä mitään yllätyksiä löytynyt, joten upouudet nastat on nyt alla pimpatuilla vanteilla. Eteen painetta reilut 3.5 kiloa ja taakse karvan yli 4. Keskikupit ovat kaameat ruostekötöstykset , mutta niitä ei nyt tähän väliin ehtinyt fiksata. Oikealta edestä puuttuu kokonaan. Täytyy katsoa, josko jostain sattuisi silmään nämä takavetoon sopivat, muistaakseni uusihankintahinta on törkeää luokkaa.
Kuva

Latasin takatilan hiekkalaatikkoon 120 kiloa eli pohjan peittoon, näin alkutalven aloituspainoksi. Lisäillään tarpeen mukaan, jos siltä tuntuu. Kesärenkaat, eli 11 vuotta vanhat Michelinin Agilikset, ovat pinnaltaan 2-3.5mm ja kivikovat. Toisaalta, jos sattuu olemaan likviditeettivajausta tms., niin kyllä ne voi keväällä vielä alle pyöräyttää hätätilassa. Kovin vaikeaa ei luulisi olevan hieman pehmeämpiä ja paremmalla pinnalla olevia löytää. Vaan tällä asialla ei todellakaan ole kiirettä, kevääseen on pitkä matka.

Mielenkiinnolla odotan, miten ajotuntuma muuttuu, kun on tuoretta kumia alla vs. Retu Kivinen Edition kesikset.

Huomiselle valmistelin Accordin renkaat talliin oikeilla paineilla oikeisiin nurkkiin valmiiksi odottelemaan, josko se olisi huomisen projekti. Sitten olisi enää Superb jäljellä.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3550
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Omaehtoinen syysjumppa jatkui tänään Accordin parissa. Suoritusaika 3 tuntia 15 minuuttia. Ihmettelen aina niitä kertomuksia vartin renkaavaihdoista. No, kyllä ton varmaan 20 minuuttiin puristaisi, kun oikein keskittyisi, eikä tekisi mitään muuta.

Ensin Hyundai tallista ja Accord tilalle. Jokaisen renkaan kohdalla tsekkasin jarrut yms., hiekan ja kivien putsausta, kotelosuojaa jne. Sitten kesäpyörät kottikärryillä kaksi kerrallaan pesupaikalle, pesu. Kulutuspinnan mittaaminen, silmämääräinen tarkastus. Noilla BF Goodricheillä on ajettu nyt n. 11 tkm, joten pariksi kesäksi on vielä niistä iloa ainakin, tänä kesänä tuli vajaat 6000 km. Roudaaminen kellariin kuivumaan, kun hiukan kostea keli oli ulkona tänään.
Kuva

Accord pois tallista ja omalle paikalleen. Nyt kun viides talvi tällä autolla on edessä, on eka kertaa Honda-vanteet, eli nuo ovat siitä kaksi kertaa omistamastani farkku-Accordista, jonka tänä kesänä ostin uudestaan ja myinkin. Hyvin perinteinen sivuprofiili nyt tässä autossa. Uusissa Hankookeissa on muuten pintaa karvan vajaat 9mm, käytännössä sama oli tuossa toisessa parissa, joka ollut viime talven käytössä, ei ole paljoa ajettu niillä.
Kuva

Superbin renkaat kannoin kellarista ulos ja kottikärryillä talliin, laitoin paineet kohdilleen ja oikeisiin kulmiin odottamaan arvatenkin huomista myöhäisvaihtoa auton kotiutuessa. Alkuperäiset Hakkapeliitta Ysit ovat vielä hyvässä kunnossa. Sitten Hyundai takaisin talliin. Siinä se aika meni häärätessä.

Kohta saa levätä puoli vuotta :lol:
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3550
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Halleluja ! Vaimo tuli kotiin klo 20 ja minä siitä suoraan iltapalalta talliin renkaanvaihtoon. Reilu tunti meni, katselin paikat läpi vähän huolellisemmin, mutta eipä 3v 8kk ja vajaat 104 tkm näy oikein missään. Ehkä vasemman etujarrusatulan hopeisuus alkaa vähitellen väistyä ruosteenruskean tieltä, mutta muuten ei ole oikein edes pintaruostetta missään alustassa. Huomiselle jäi kesävanteiden pesu, jos nyt menee sen verran plussalle, että kehtaa vettä laskea ulkosalla. No saahan sitä sisältäkin, toki.

Takajarrupalat ovat uudesta asti näyttäneet ohkaisilta ja siltä ne näyttivät edelleen. Katsotaan, tuleeko mitään sanomista seuraavassa huollossa, johon on kymppitonni matkaa. Levyt kauttaaltaan ja etupalat ovat vielä hyvät, ei tarvetta vaihdolle.

Kesärenkailla, Kumho Ecsta, on nyt kaksi kokonaista kesää takana ja kilometrejä vajaat 34 tkm. Eipä tarvitse nyt talvella uusia ostaa, pintaa on pääurissa vielä 4-5mm, katsotaan joskus ensi kesän puolessa välissä, ellei auto vaihdu ennen sitä. Ensiasennus Continentalit olivat vajaan 37 tkm suoritteella ihan loppu, nämä näyttävät kestävän paremmin.

Kuittasin uudet rengaspaineet auton tietokoneelle ja ajoin parin kilometrin testilenkin. En minä yhtään ihmettele, että vaimo on Superbin ratissa viihtynyt, onhan tuo edelleen kuin luxusauto verrattuna vaikka Hyundaihin. Nätisti kyllä menee, nastarenkaita ei ajotuntuma tai äänet paljasta oikein kuin hiljaisissa käännöksissä.

Helmikuussa tulee 4v täyteen ja Superb pitää katsastaa ensimmäisen kerran, samalla täytyy tehdä 120 tkm huolto. Siitä olisi sitten kaksi vuotta seuraavaan katsastukseen ja ensimmäiseen jakohihnan vaihtoon. Semmoinen on suunnitelma, että niitä emme teetä. Mahdollisesti takajarrupalojen vaihto ensi vuonna, kenties uudet kesärenkaat. Talvirenkailla mennään vielä tämä talvi, ensi keväänä näkee, pitäisikö hankkia uudet seuraavaksi talveksi. Noin siis ilman yllätyksiä. Vaimo päättää, mutta ehkäpä ensi vuosi olisi oikea aika hänen autoa vaihtaa. Nythän taidetaan lanseerata uusi Superb ensi kuussa, täytynee vaivautua viimeistään keväällä hakemaan sellainen koeajoon. Ellei sitten keksitä jotain muuta.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3550
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

No nysse sitte alkoi. Taas saa hammasta purra kuukausitolkulla. Hyi olkoon.
Kuva

Sinänsä hyvä ajoitus renkaiden vaihdoille, kun tänään kuitenkin kaksi autoa lähti pihasta maailmalle, toinen jo klo 06.30.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Voisi melkein sanoa että ei yhtään liian aikaisin :P
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
nittifemma
"Turbo"
Viestit: 236
Liittynyt: To Syys 18, 2008 19:59

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja nittifemma »

Copart.fi:ssä vielä pari päivää rengassarjat -20% koodilla SYKSY20
-*-Elämä on-*-
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3550
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Kiitos, kuitti.

Niin, Hiacen ajotuntuma muuttui joustavammaksi tuoreella kumilla, mutta samalla n. 70 km/h ja ylöspäin tuli kaveriksi nastojen ulina :D Eiköhän siihen totu ja kyllä se tuosta asettuu, ynnä jos ja kun tulee oikea talvi, niin eipä enää kuulu. Yllättäen kuivalla asfaltilla uudet nastat jollottavat !

Muuten alkaa ajo taas sujua Hiacella, lihasmuisti on edellisten muistoista aktivoitunut ja peileistäkin on taas oppinut peruuttamaan ilman kameraa ja tarkkailemaan tilannetta enemmän, kun pituutta on kuitenkin 5.2 metriä ja akseliväli on pitkä.

Haukkukaa perverssiksi tai muuten oudoksi, mutta jotenkin minä vaan viihdyn tuon ratissa. Korkealta on kiva tarkkailla maailmaa. Autoa saa todellakin ajaa, eikä kukaan yritä auttaa pyytämättä... Paikaltaan voi lähteä tyhjäkäynnillä ja muutenkin vetoalueet ovat äärimmäisen selkeät, 1/20, 2/40, 3/60 ja siitä voikin sitten hypätä suoraan vitoselle. Kone on parhaalla vääntöalueella jo 1600 kierroksella ja n. 1300-1400 kierroksella vetää mukisematta isommallakin vaihteella.

Auto menee suoraan ja ohjastamatta, minkäänlaisia ylimääräisiä välyksiä ei ole, eikä muutenkaan ole löytynyt mitään ominaisuuksia. Osaa häiritsee uuden Toyota Corollan rengasmelu, mutta minä olen sinut vanhan Hiacen melun kanssa. Auton oma radio on ollut valmiustilassa ekan päivän jälkeen, audiona palvelee JBL:n kannettava bassokaiutin, jolle on sopiva paikka lattialla käsijarrun oikealla puolella, soi hyvin ja riittävästi.

Sellainen alustava suunnitelma minulla on tämän kanssa, että huollan säntillisesti ja kohtuullisia korjauskustannuksiakin saa tulla, sitten kun on aika päivittää niin koitan löytää tilalle sellaisen, jonka kanssa ei tarvitse tehdä kompromisseja, eli panostan vähän enemmän ja tarkoituksena, että jää ajoon pitkäksi aikaa. Ehdoton vaatimus seuraajalle on kaksi sivuovea, vanhasta tottumuksesta, kun edellisessä oli, aina autosta noustessa on hamuamassa kuskin puolen sivuovea auki. Jota tässä ei ole.

Pariovet takana eivät ole pakolliset, mutta suotavat. Webastosta en tingi. Siinä ne tärkeimmät. Sen verran hyvin pidetyltä tämä on vaikuttanut, että pidempikään tuttavuus tämän kanssa ei tuottane vaikeuksia.

Tämän talven jälkeen olen viisaampi sen suhteen, haenko nelivetoa, vai pärjäänkö takavedolla, niillä metodeilla, jotka nyt ovat käytössä lisäpainon ym. suhteen. Katselin oikein mitalla, että takapää laski pyöränkotelon kohdalta 1 sentti per 120 kiloa. Nyt kun on laatikossa 240 kiloa lisäpainoa, auto on ollut näin alkutalven keleillä erittäin jämäkän tuntuinen ja sopivasti maanläheinen ajettava, suorituskykyyn tuolla kilomäärällä ei ole mitään vaikutusta, hyvin pysyy muun liikenteen mukana.

Näillä kilsoilla mitä tahansa voi tapahtua, mutta mennään reissu kerrallaan. Vaan kylläpä on taas pirun kiva, kun on auto, jonka kohdalla ei tarvitse miettiä, että mahtuuko kyytiin sitä tai tätä. Kaikenlaista on jo tullut kuskailtua. Lukitaan siis pakumoodi hamaan tulevaisuuteen ja siinä sivussa pyöritellään pienempiä ritsoja fiiliksen mukaan.

Mietin tuossa yhtenä päivänä, että Hiace on vähän kuin Saab siinä mielessä, että kummankin kohdalla viimeinen Suomeen tuotu vuosimalli on 2011. Vanhaa varastoa Hiacea rekisteröitiin vielä vuonna 2012, kai joitain Saabejakin meni kilpiin vielä vuonna 2012 ? Katselin hieman tilastoja ja totesin, että viime vuoden lopulla Suomessa oli liikenteessä 33671 Hiacea. Näistä vuosimalleja 2006-2012 oli 15425. Jos otetaan mukaan koko tämä vuosituhat, niin autoja on liikenteessä 21437. Vertailun vuoksi seuraajaa, eli Proacea, tuota naamioitua ranskanpullaa, on rekisterissä 10v rupeaman jäljiltä 8474 kpl. Kauan kestää, ennenkuin Hiace on syrjäytetty. Jostain syystä nimittäin Nettiautossa on koko ajan alle 200 kpl Hiaceja myytävänä, mutta Proaceja selvästi enemmän.

Vertailun vuoksi Transportereita oli viime vuoden lopulla ajossa 48000 kpl.

Saabit tuli tsekattua samalla ja viime vuoden lopussa tilanne oli:

SAAB yhteensä 21684
9-3 9659
9-5 6475
900 2872
9000 1082
99 579
96 443
90 337
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3550
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Huomenna alkaa suosikkikuukauteni, marraskuu.

Maisema ja keli koirien kanssa happihyppelyllä valmisteli minua siihen jo tänään.

Kuva

Eipä tässä muuta.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Vastaa Viestiin