Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7475
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja mestari »

mulla oli hiacen kopiossa lyijylevyt takana niin eipä suditellut ja pito oli hyvä. onhan se aina raijuu kun ne kantelee konttiin ja kéväällä taas pois sieltä mutta parempi kuin kaverilla hiekkasäkit, net oli keväällä ihan hajalla ja siivo sen mukaan :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3555
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Senpä takia se laatikko tehtiin ja sinne tiukkaan säkit pinottiin, etteivät pääse liikkumaan/rikkoontumaan, niin voi sitten keväällä keventää ehjät säkit varastoon.

On duty
Kuva

Tuokiokuva marketin parkkipaikalta tänään, kun oli viety kotimatkalla kierrätykseen yhtä sun toista ja vähän käyty täydentämässä ruokavarastoja. Sekin hyvä puoli tämmöisessä rohjakkeessa on, että tuota ei kukaan kadehdi, enemmänkin ihmiset katsovat kuskia hieman säälien ja miettivät, että tiukassa se on euro tuollakin suharilla :D

Polttoaine vajeni mittarin mukaan puolenvälin alapuolelle ja kävin täyttämässä, vajaat 400 km meni keskikulutuksella 9.85. Webastoa käytetty runsaasti ja monipuolista talvikeliä, näyttää menevän hyvin samaan kuin nelivetokin, mitä katselin kirjanpidosta sen talvikulutuksia menneisyydestä. Puntit menevät varmaan aika tasan siksi, että sen mitä takaveto muuten voittaisi, menettää se tuon lisäpainon käytön takia, joka taas on pakollinen, että pääsee etenemään, joka kyky taas nelivedossa on vakiona.

Keväällä tuo luku putoaa sitten vajaalla parilla litralla tässä seka-ajossa.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3555
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Piti sanomani, no nyt muistin. Hiacessa tosiaan ovien avaus toimii kaukosäädöllä, mutta ei lukitus. Tämä heittää arvuutusta hieman sen suuntaan, että luuleeko auto jonkun oven olevan auki. Kyllä se luulee. Nimittäin, piti laittaa sisävalo toimimaan niin, että valaisee kun oven aukaisee ja päinvastoin. Mutku valaisee koko ajan. Siinähän se varmistus tuli sille, että joku ovi on auki auton mielestä. Koitin niitä katkaisimia painella ovissa, mutta en saanut mitään selvää koko hommasta. Epäilen itse takaovea, menee kyllä lukkoon, mutta kun kahvasta hipaisee, on jo auki. Jotenkin turhan helposti. Ei mitään käsitystä, mistä se nuo ovien statukset haistelee, täytyy kevväämmällä keskittyä asiaan ja kenties kysyä joltain, joka tietää. Että pitääkö sitä takaovea kenties jollain tapaa kiristää, vai onko nyt vain joku anturi/tunnistin, kaput. On se kumma, ettei vehkeet kestä edes puolta miljoonaa km.

Ei isoa eroa, tarkan tieteellinen tutkimus Yariksen kulutuksesta tänään, ensimmäinen kuva menomatkan (17km) päätteeksi, 70 minuuttia oli auto piuhan päässä lähtiessä, toinen kuva kotona ja kaupassa käydessä siinä välissä parikymmentä minuuttia ehti auto jäähtyä.
Kuva
Kuva

Ja kun keskuslukituksesta puhuttiin, niin luulin, että Yariksessa toimii vain kuskin ovesta, mutta ei, on luxusmalli, koska toimii myös pelkääjän ovesta. Aika huikeaa.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2845
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Cona »

^Yllättävän pihi se on tollaseksi vanhaksi vieteriksi. Joulun ajan motarivoittoisessa ajossa vastaava lukema Priuksessa on 5,3l, mutta kokemusperäisesti todellinen on hieman enemmän.

Kyllä tässä autokuumetta on ilmassa, mutta järkevintä olis vaan korjata vanha. Usein tunnettu paha on parempi kuin tuntematon hyvä. :roll:

Käytetyn auton ostaminen on kivaa. Myyminen on pahimmillaan synkintä p*skaa ja Polon myin vasta muutama kuukausi sitten. :mrgreen:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3555
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Ei niin minkäänlaista autokuumetta, olo on todella zen. Tämänhetkinen parivaljakko on kuin öljyä laineille. Kevätauringon kiriessä taivaalle tilanne arvatenkin taas muuttuu. Nyt on kyllä finanssipoliittinen tilanne sellainen ja nykyisessä kalustossa sen verran jo tiedossa olevia investointikohteita, että vaikka vähän kuumeilisikin, niin tyhjästä on paha nyhjästä.

Varmaankin kevät menee iloisesti Hondien ja Toyotien kanssa temutessa, sitten kun ne ovat kuosissa, niin rahatilanteen salliessa tsekkaan huutokauppoja ja katson, saako mitään aikaiseksi. Mutta mitään hinkua ei ole, tilanne on kumminkin se, että sekä Hiace että Yaris tuli ostettua niin myöhäisessä vaiheessa, että ei ehtinyt oikein keskittyä, mitä nyt Haisuun ehti sen parikymmentä tuntia uhrata, ettei ihan kuki piloille talven aikana. Kaikenlaista on mielessä kummankin suhteen.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3555
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Vuoden viimeisenä päivänä jatkamme kulutustutkimusta wanhalla Yarpalla. Kymmenen astetta kylmempää kuin muutama päivä sitten, jolloin lukemat edestakaisella kauppareissulla 5.9 ja 5.4 litraa.

Kylmänä näyttäisi kymmenen astetta vaikuttavan puoli litraa,
Kuva

mutta lämpimällä koneella ei pelkästään kylmyyden vaikutus olekaan niin suuri
Kuva

Tästähän voimme päätellä, että moottorin lämmittäminen kannattaa. Aina. Katsotaan, päästäänkö tähän tutkimukseen lisäämään kymmenen astetta pakkasta ensi viikolla, ainakin ennuste lupaa sellaista. Näin kylmillä keleillä Yaris toimii vapaapäivien kauppakassina ja Hiace työmatka-autona. Sitä silmällä pitäen laitoin taas Hiacen akut huoltolataukseen, kun ennen huomista aamustarttia tulee seisoneeksi sijoillaan viisi vuorokautta ja kylmää on luvattu liki parikymmentä astetta.
Kuva

Kyllä oli Hiace kerännyt lunta yllensä viime päivien aikana, putsauksen jälkeen kun kolasin auton ympärystän, niin 10 täyttä kolallista piti siirrellä syrjään. Ei se ihan optimaalista ole pakua taivasalla pitää, mutta se on mitä se on.

Nyt on muuten TALVI. Siinä omakuva päivältä. Erittäin onnistunutta Uutta Vuotta 2024 kaikille !
Kuva
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2645
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Sulla on korkeushyppääjän jalat :P
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5363
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja VKe »

Ylettyy paremmin Hijasen katolta pudottelemaan lumia :P

Hyvää vuodenvaihdetta, parempaa tulevaa vuotta 2024!
Sininen Saab 9-3, '99
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2645
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Niijja talon :idea:
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3555
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Vuosi on alkanut aika viileästi. Ja kalliisti, toki se on kaikille sama lämmitysmuodosta riippumatta, kun on parikymmentä pakkasta vuorokauden ympäri.

Minä: "-22, tuntuu kuin -30, hyi helv..."

Hiace: "Raks-raks-raks, maailmassa kaikki hyvin, tasaiset 780 kierrosta, kelistä viis"

Kuva
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5314
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Paina PWR HEAT -päälle, niin nousee kierrokset :wink:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
aero
-
Viestit: 8676
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

Off-topic, mutta minä oon edelleen sitä mieltä, että lumien pudotustarve on rakennus- tai suunnitteluvirhe, ellei oikeasti ihan erityisen megalomaanista lumimyrskyä iske päälle. Noi metri lunta -talvet niinku toissatalvi pitäisi kyllä mennä ihan sellasenaan.

Auton päältä lumen poisto on aiheellista ennen liikenteeseen lähtöä, ettei yllätyshanki ilmesti seuraajan tuulilasille.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3555
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^^Eipä koskaan tule käytettyä, kai siitä jotain apua on, kun on tuollainen laitettu, kuitenkin. Webaston jäljiltä kun käynnistää, tyhjäkäynti jää karvan alle 1000 kierrokseen ja heti liikenteeseen, niin ei ole tarvetta power hiitille. Tuohon kuvan lukemaan se sitten asettuu, kun kone lämpenee. Mun mielestä toi lämpenee ihan ok joka tapauksessa, eikä lähde lämmöt laskemaan koneessa tuolla peruskäynnilläkään, edes näillä pakkasilla. En käytä webastoakaan ajossa koskaan, webasto sammuksiin, kun auto käynnistyy. Lämpö piisaa hyvin.

Töissä kun Transporterilla ajeli aikoinaan näillä keleillä, niin ei voinut passissa olla kuin 10 minuuttia, kun alkoi mennä klasit huuruun, vaikka oli lisälämmitin päällä, oli pakko heittää tasaisin välein ajolenkki, jos meinasi nähdä ympärilleen, moottorin lämmöt lähti tyhjäkäynnillä tosi nopeasti kohti kylmää. No, onneksi Hiace ei ole Transporter, missään suhteessa.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4623
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja petrisa »

IC1970 kirjoitti:
Ti Tammi 02, 2024 23:40
No, onneksi Hiace ei ole Transporter, missään suhteessa.
Niin...aivan miten tykkää.

Itse en paljoa ole pakettiautoilla ajellut, mutta sen verran, että Hiaceenkin voisi ihan mielellään ottaa Transportterista ajo-ominaisuudet :wink: . Jollei muuta halua.

Joku 15 vuotta sitten kävin näin talvella ihan uudella työpaikan Hiacella reilun 150 km lenkin. Ajo-ominaisuudet olivat kaameat. Tuli mieleen 70- luvun Corolla, joka minulla aikonaan oli ensimmäisenä autona. Ei tehnyt yhtään mieli ajaa 100 alueella 80 kovempaa 8O .

Tutulla on firman autoina ollut aina Transporttereita ja niiden kyydissä olen ollut useinkin. Kyyti on ollut hyvää ja kyllä niissä Webasto hommansa on hoitanut kiitettävästi.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3555
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Transportereilla tuli 15 vuoden aikana ajeltua satojatuhansia kilometrejä, asiallisia ajettavia olivat jo vuonna 1993 kun ensimmäinen etuveto tuli, ajoin runsaasti myös viimeisellä takamoottorisella ja takavetoisella versiolla, sekin oli mainio tapaus. Kutsuin sitä lempinimellä "Leka". Se oli meillä "0-autona", kun toimin läänin talviajo-kouluttajana Utin lentokentän maisemissa viitisen vuotta. Radat kun tehtiin, niin Lekalla testattiin toimivuus, sillä kun selvisi kastumatta läpi, niin pystyi vaatimaan muiltakin. Leka tuli siitä, että takavetoisena ja takamoottorisena, kun pidon raja ylitettiin ja mentiin fysiikan lakien väärälle puolelle, perä lähti sivulle salamana, kuin joku olisi lyönyt tonnisella lekalla kylkeen. Siihen saakka sai vetää urku auki ja tossu lattiassa eikä tuntunut missään, mitä nyt ratti oli halkaisijaltaan pari metriä ja kehältään ohut, niin ohjaamo oli kyllä tuossa käytössä käsiä täynnä.

Etuveto-Transporter oli ensimmäinen paku, joka oikeasti lähestyi ajo-ominaisuuksiltaan henkilöautoa. Hiace on karu ja haastavampi verrattuna Transporteriin, puhtaasti vanhan koulun paku, mutta siinä näin satunnaisessa yksityiskäytössä piilee oma "viehättävyytensä". Huono ajettava, no ei. Toki jos odottaa, että auto ajaa sun puolesta eikä mistään kuulu mitään kitinää jne., niin on se sitten huono. Muutenhan se on ihan peruskamaa, oman aikansa tuote, hyvässä ja pahassa. Eihän sitä voi eikä pidäkään nykyautoihin verrata. Toisessa vaakakupissa on sitten Transporterin ylläpitokustannukset, käytettynä kammottava rahareikä, ei pysty suosittelemaan kenellekään. Toistakymmentä vuotta jumppasin työpaikan Transporter-armadan vastaavana hoitajana, täytyy sanoa, että 200 tkm täyttyessä ylläpitokulut ampuivat taivaisiin. Joo, käyttö oli kovaa, mutta hyvää oli huoltokin ja ennakoivasti yritettiin korjatakin. Sitä vaan riitti ja riitti.

Mutta mielipiteitähän nämä ovat, toki, se mikä on mulle totta, on toiselle epätotta :D
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Vastaa Viestiin