Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja torque »

Etanoliautoilijat Ry
Olen ollut pihalla tai kiireinen. En tiennyt että olemassa tuollainen yhdistys, vaan kiitos infosta.
Minä en jostain syystä naamakirjaa käytä.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Minuuttiperusteinen on no no, ilmeisesti kuitenkin alkaa olla jo aika harvinaista ? Optimaalisissa olosuhteissa pitäisi Konan ottaa tuollaisesta 150-pömpelistä max. 72-73 kWh tunnissa, olen ymmärtänyt. Eihän se tuo kWh hintakaan enää mikään edullinen ole, mutta onhan sähkönkin hinta rajussa nousussa, kuten kaikki muukin. Kyllä tässä palkansaajan ostovoima kovasti ottaa hittiä, ei voi mitään. Palkankorotus on tuloillaan, 1.6 alkaen 2% taulukkoon, se on tässä odotellessa jo kadonnut taivaan tuuliin monta kertaa, mutta korotus on korotus.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3092
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja viggen »

Löysin tällaisen netiltä, vaikuttaa hyvältä.
https://www.lumise.fi/ajoneuvojen-lisav ... escription
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Arhem
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Ma Elo 12, 2019 14:45
Paikkakunta: Tampere

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Arhem »

Mä olen suunnitellut hommaavani tällaisen, osin ominaisuuksiensa, mutta myös ulkonäkönsä vuoksi:
https://www.kotilaturi.fi/tuote/sahkoau ... home-11kw/
Tykkään siitä kun ei ole roikkuvia johtoja. Uuden auton mukana tulee latausjohto niin sitä ei tarvitse olla kiinteänä tuossa latausasemassa. Tuota CTEK laturia myydään lukittavan kiinnikkeen kanssa. Sellainen tuosta echargerista puuttuu.

Tuota CTEK laturia muuten myy tosi moni yritys. Mm Motonet.
Saab elää muistoissa. Sähköhärpätin kulkupelinä nykyään.
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Perjantaina tämä komistus otetaan nurin.
Kuva

Tällä kertaa ei itse, vaan ammattilainen soitettiin tekemään työ, on sen verran iso, valmiiksi kallellaan + oksat toispuoleiset ja ympärillä 5 x rakennusta, jotka vaaravyöhykkeessä jos tulee pienikin virhe. Jossain menee raja harrastemetsurillakin.

Saadaan vähän parempi näköala merelle, n. 1000 käpyä vuodessa vähemmän kerättäväksi ja yksinäinen soturi pois tuulelle alttiista paikasta, jossa tosiaan tuhon kohteita joka suunnassa. Samalla toimeksiannolla suht läheltä nurin myös yksi pystyynkuollut iso koivu, joka ei enää jaksa pukata edes lehteä esiin, suosiolla nurin, ennenkuin kaatuu lahoonsa. Itse asiassa näkyy kuvassa vasemmalla ja nousee mäntyä korkeammalle. Itse kaadetaan pienempi mänty sitten kun nuo ovat poissa.

Ennenkuin kaikki on pätkitty, siirretty ja halottu, kuluu taas monta puuhakasta tuntia !
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Komea puu ja taivasta vasten sen silhuettia olen joskus aiemminkin ihaillut. Mutta elinkaarensa niilläkin oli, eli paloiksi vain :D
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
aero
-
Viestit: 8652
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

Ae että, komiata puuta.

Vaikka talokin lämpiää reippaasti moisella, niin jons on hyväkuntoista etenkin tuossa paksussa tyvipäässä, kiikuttasin ehkä pari pitkää pölkkyä lähimmälle sahurille lankutettavaksi. Me tehtiin noin toissakesänä, nyt meillä on tuollasta 2-metristä, jopa 50cm leveetä ja 4-5cm paksua tuppeensahattua lankkua, josta voi tehdä kaikkea Ikeavalkoista hienompaa.

Esmes tää meikäläisen työpöytä - n. 80x200cm, sänkörungolla tietenkin - kyllä kelpaa duuniexceleitä neppailla:
Kuva

Olkkarin stereohylly tulee kanssa tulemaan tästä samasta puusta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Meillä oli isompi savotta vuosia sitten, kun kaadettiin reilusti metsää talon ympäriltä, metsä alkoi aikaisemmin käytännössä heti talon nurkalta. Siltä turneelta teetettiin lankkua reilusti läheisellä sahalla. Puuliiteri ja autotalli on rakennettu tästä tavarasta ja sitä on edelleen kivasti jemmassa liiterin "välikatossa". Mä luulen, että tuo vanha mestari pääsee tulipesään kokonaisuudessaan. Tämän meidän tilan nimi on vapaasti suomennettuna Mäntymäki, joten noita komeita mäntyjä vielä riittää, jotka saavat myös olla rauhassa. Parikin reilusti tuota järeämpää löytyy, hieman turvallisemmista paikoista. Onhan tuon tappotuomion saaneen profiili tälläkin foorumilla monessa kuvassa esiintynyt, mutta nyt on aika. Tuo ja toinen mänty sotkevat ajotietä ja naapurinkin pihaa valtavalla käpykuormalla vuosittain, joten tässä on vähän naapurisuhteidenkin ylläpitoa mukana, on justiinsa tuossa tonttien rajalla.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
aero
-
Viestit: 8652
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

No niiiin jos kerran hyllyssä on jo kivasti lankkua niin sitten itekin pistäsin palasiksi polttonäkymällä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3092
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja viggen »

Kunnon mäntypuulle löytyy aina käyttöä. Itse jätin kolmen metrin mittaiset puut, osan olen halkaissut moottorisahalla. Voi tehdä penkkejä tai käyttää tolppina grillikatoksessa ym. :idea:
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Mainittu "toinen mänty" jonka oksia vähän ylemmässä kuvassakin oikealla näkyy, kaadettiin tänään pois isomman tieltä. Normicombo, appiukko, minä, saha, kiila ja köysi varmistuksena. Kaatui just sinne minne pitikin, mutta kun tuossa rakennusten välissä touhuaa, niin toinen yleensä on köyden päässä varmistamassa, jos meinaa mennä pieleen. Vielä ei ole mennyt, mutta ei vara venettä kaada vaikka puu kaatuisikin.
Kuva

Oksia jäi vielä kuljetettavaksi, mutta tuhdimman puutavaran sain kärrättyä jo tuotantolinjan seuraavaan paikkaan ja kivaltahan se tuore mäntyklapi näyttää ja tuoksuu ! Vähän tahmeaa, kyllä.
Kuva

Kylmiä öitä on pidellyt, joten ihan kevyt peruslämpö on vielä talossa, melkein jo kesäteloilla. Vaihdoin sähkölle ja puita menee kattilaan kun on aika saunoa tai suihkutella. Otan tämmöisen viikon tähän ja seuraan sähkönkulutusta, seurailen vähän mitä kattilan vastus vaikuttaa sähkönkulutukseen näillä asetuksilla.

Autoille ei nyt ole jaksanut tehdä mitään, pesut, vahaukset ja suojaukset odottavat inspiraatiota ja kenties sitä todellista kevätlämpöä. Puuhommelit on nyt prioriteetti 1. Tänään vetreyttelin Mustaa ja heitin tulevan kuskinsa sillä kouluun, jarrut toimivat kuten pitää ja ei lämpenemistä, joten satuloiden vaihto hoiti homman kotiin.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Olen vähitellen lataillut appeja puhelimeen, jos ja kun joutuu kesän kuluessa käymään vähän pitemmälläkin. Testasin tänään kauppareissun yhteydessä K-Latausta hetken päähänpistosta.
Ihan eka kerta laturissa muualla kuin kotona, minulle ja autolle.
Eipä ollut hankalaa, appikin toimi hyvin. Sen sijaan latausnopeus ja hinta olivatkin ihan perceestä. Eli ainoastaan hätätapauksissa K-Lataukseen Konalla. Okei, ilmeisesti akku oli liian täynnä ja kun vain kilometrin ajoin, niin akkukin kylmä. Mutta silti, aika naurettavaa.

Laturina 50 kW:n pömpeli. Vajaan minuutin jälkeen vauhtia 29 kW.
Kuva

Autosta pienen hetken päästä kurkattuna 27 kW.
Kuva

Lopputulos 14 minuutin latauksesta 5.7 kWh latausta, hinta 2.85e ! Sehän tekee aika tarkkaan 50 senttiä/kWh ja nopeutta 24 kW ja risat. Prosentit 67->74%.
Kuva

Se on tuo K-Lataus minuuttipohjaisella hinnoittelulla "pikalatauksessa". Jos olisin kytkenyt Konan 22 kW pömpeliin, olisi tuon saman latauksen hinta ollut 1.14 euroa ja nopeuskin melkein sama. Toki jos samassa suhteessa hidastelee kuin tuolla teoriassa nopeammalla pömpelillä, niin ei olisi ladannut kuin puolet.

Tämä kokeilu oli nyt lähinnä siksi, että kokeilin onko minulla yhteys K-Lataukseen myös käytännössä. Oli ja hyvä niin, muuten ei juuri hymyilyttänyt.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Minuuttitaksa on ihan jees, kun kyse on pysäköintimaksusta joka sisältää latauksen. Muuten kWh on luonnikkaampi maksuperuste, kun autot ottaa sen minkä ottaa. Toki minuuttitaksa kannustaa siirtämään auton pois ruudusta, mikä asiointilatauksessa on tietysti sekin yksi tavoite :roll:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
aero
-
Viestit: 8652
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

2,85€ ja 14min tekee rennosti reippaat 12€/h. Jos itse pysäköinti on saman hintaista kuin Helsingin keskustan parkkihallissa (vaikkapa esim. P-Kamppi) kovimpaan ruuhka-aikaan (3,30€/30min), ei sähkölle jää hintaa kuin naurettavat 24snt/kWh.

Pitää siis vaan henkisesti hahmottaa, että Tarmolan Kmarketin pihalla pysäköinti on saman hintaista kuin P-Kampissa kalleimmillaan :D
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Se ei selkeästi ole persaukisten kauppa :mrgreen:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Vastaa Viestiin