Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3543
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Jumpheri ja ne muut

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Sunnuntaina pääsin tutustumaan ensimmäisen kerran nykydieselin hiukkaspolttoon. Ajeltiin pojan kanssa kohti Hämeenlinnaa tossa Mäntsälän ja Hyvinkään välillä. Mulla on mittariston näytössä aina range näkyvillä, eli odotettavissa oleva ajomäärä ennen seuraavaa tankkausta. Samaten ajotietokoneen näytöllä on yleensä A-mittarin näkymä, jossa on mm. keskikulutus edellisestä tankkauksesta. Tankkasin lauantaina kotiin mennessä, joten kulutusnäyttö oli vielä aika "herkkä", kun kilsoja oli tankilla vasta vähän takana. Huomasin siinä 110 km/h mittarinopeudella vakionopeudensäätimellä edetessä, että range alkoi tippua n. 16 km per päivitys. Samalla tuntui siltä, että moottorin ääni tuli jotenkin oudosti kuuluville, kun se ei yleensä pahemmin itsestään ilmoittele, mitä nyt ihan kylmänä suuttimet nakuttaa ekoissa kiihdytyksissä. Tuntui myös siltä, että auton eteneminen ei ollut normaalin kevyttä, vaan menoon tuli aavistus väkinäisyyttä.

Matkan edetessä en voinut olla huomaamatta, että keskikulutus nousi 8.4-8.5-8.6-8.7-8.8, täh. Ridasjärven kylätiellä kulutus laski 8.6 ja pysyi myös motaripätkällä samaisella 110 km/h mittarinopeudella 8.6, kulkukin tuntui normaalilta. Kotiin ajaessa auto kulki kuin ajatus ja kotiin päästessä keskikulutus oli tasan 8.0 ! Tajusin vasta pienellä viiveellä, että hiukkasiahan siellä kymmenisen minuuttia polteltiin mennessä, josta tuntemukset johtuivat. Mittarilukema oli n. 2900 km, taisi olla autolle ihka eka moinen.

Paljon on tullut luettua kiroilua noista hiukkaspöntöistä ja niiden tempuista, mutta nyt vasta ensikokemus moisesta nykyajan ihmeestä. En yhtään ihmettele, että pöntöt ovat tukossa, jos noilla vaan pientä pyöritystä ajetaan. Vaatii käsittääkseni sen pidemmän ajon, että prosessi yleensäkään polttaa kuonat loppuun. Polton jälkeen auto kulki kevyesti ja kulutuskin laski maantieajossa alimmalle tasolle ikinä. Kovaa ajoa ja pitkää matkaa vaan, niin pysyy vetreänä. No, nyt on tuo koettu, joten ei tarvitse enää ensi kerralla ihmetellä, vaan tietää, mitä on menossa. Oppia ikä kaikki.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3543
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Jumpheri ja ne muut

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Täysiverinen sukunsa edustaja. Jumpperi nimittäin. Tänään, aamulla, poikia kouluihin viedessäni, kun liikennevaloissa pysähdyin.

BEEP. Mikäs hemmetin valo toi on ? Että airbagin merkkivalo. Ja mittaristossa vierii teksti: "Check airbag, take contact jne". Parikymmentä sekuntia se valo loisti, sitten katosi, eikä palannut loppupäivän ajeluiden aikana.

Sen vielä ymmärsin, että liki 12-vuotias Megane välkytteli airbag-valoa, mutta että reilut 3000 km ajettu ja pari kk käytössä ollut Jumpperi.

No, lähinnähän tuo huvitti, jos alkaa taajaan piippailemaan, niin toki testaan merkkiorganisaatiota, ei kai nyt liki 30000 euron kikottimessa tarvitse mitään valoshowta katsella. Eihän ?

Tätähän mä hain, parin vuoden testiä takuunalaisella ranskalaisella, kenties sitä ensimmäistä ja viimeistä tahi sitten ei. Jatketaan seikkailuja, kaikkialle päästiin tänäänkin minne piti ja vielä takaisinkin !
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Jumpheri ja ne muut

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Valo on vihdoin palannut lukijakuntasi elämään.

:lol:
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3543
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Jumpheri ja ne muut

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^ :lol:

Tiesimme, että se on vain ajan kysymys. Mitä kaikkea yhteinen matkamme vielä tuokaan tullessaan... Ensi keväänä viimeistään Corolla lähtee ja haetaan jotain muuta tilalle, olisiko esim. Skodan aika :wink: Tuumin tuossa autojen käyttöä tarkasteltuani, että työmatka-ajoon kelpaisi pienempikin kulkine johon mahtuu kohtuullisesti 4 henkilöä, kaikki tavaroihin ja eläimiin liittyvät kuljetukset voin hoitaa Jumpperilla. Skoda Citigo litran kolmipyttyisellä on alkanut kiinnostaa kovasti, mutta mieli on avoin mille tahansa pikkukinderille.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Jumpheri ja ne muut

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Ymmärsinkö oikein et sun ei oo tuota kumminkaan tarkoitus pitää ku pari kolme vuotta?
Jos itsellä joskus on varaa ostaa uus niin ajelisin kyl takuuaikana kaikki ajot sillä. Kuluttaahan toi vähä enempi ku joku pikkukippo mut jos laskee sen kolmannen auton kulut kaikki niin mahtaako sillä pikkukipolla juur tulla säästöökään.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3543
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Jumpheri ja ne muut

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Joo, vähintään kaksi vuotta on tarkoitus ajaa, mutta ennen takuuajan päättymistä tuo vaihtuu kuitenkin, ellei nyt synny jotain ihan tosirakkautta. Ei tuo kakkosauto ole mulle edes välttämätön, pärjäisin kyllä Jumpperillakin, enempi tuo on sellainen kallis harrastus. Olen viime vuosina kierrättänyt autoja aika vauhdikkaasti, ei tässä siitä ihan kokonaan eroon pääse. Tykkään seurata markkinoita ja haeskella kaikenlaisia "löytöjä", joita sitten osaa tulee vähän fiksattua ja myytyä eteenpäin. Tykkään tutustua eri autoihin, niiden ominaisuuksiin ja omituisuuksiin. Aina kun uusi kiesi tulee pihaan, on mukava istahtaa selaamaan ohjekirjaa ym. papereita ja hahmotella auton tarinaa nykypäivään. Nyt ei oikein jaksa fiksailla kolmen vuoden touhuamisen jälkeen, joten hankin tylsän auton, mutta ajettelin kuitenkin pari kertaa vuodessa kierrättää Corollaa ja seuraajia. Osana tätä harrastusta on tietenkin yrittää olla tekemättä tappiota kun autoja vaihdan, siinä saa kovasti luoda suhteita ja tarkkailla mitä on tarjolla.

Toki myönnetään, että mun ajot on aika kahtiajakoisia ja sen toisen puolen hoitamisessa henkilöauto on paljon näppärämpi kuin paku. Vaikka kuinka tykkään pakusta, myönnän, että arkisessa työmatka-ajossa ja kakaroiden kuskauksessa pitkin Porvoota henkilöauto on näppärämpi, kun ei tartte tehdä toimintasuunnitelmaa aina parkkipaikalle ajaessa :lol: Maantielle valitsen nykyään poikkeuksetta Jumpperin ja kuljetuskapasiteettia vaativat ajot menevät sillä luonnollisesti.

Kun on ollut jo vuosia käytössä 2-3 autoa kerrallaan, ei oikein yksi tahdo enää riittää. Pitää olla valinnanvaraa. Mennään tilanteen mukaan, nyt pystyy toteuttamaan itseään tällä saralla, jos tilanne muuttuu, niin sitten mennään eri eväillä.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3543
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Jumpheri ja ne muut

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Kuinkahan kylmä talvi ton ranskattaren ratissa mahtaa tulla :lol: Perkuleen hitaasti lämpiää. Tänä aamuna oli n. 2-3 astetta plussaa ja ajastimella käytin webastoa semmoiset vajaat 25 minuuttia, ennen kuin starttasin. Kabiinissa oli lämmin, joo, ikkunatkin sumuttomat. Katselin moottorin lämpömittaria ajaessa, eka liikahdus 2.5 kilometrin paikkeilla, normaalilämpö saavutettiin 7 kilsan kohdalla. Pari aamua sitten oli +6 enkä käyttänyt webastoa, jos oikein muistan, normilämpö oli mittarissa samoilla lukemilla.

Innolla odotan niitä -20 asteen aamuja. No, tossahan on pakollisena varusteena keulamaski, kuului kauppaan ja ovenpielessä on tarra, että sitä on kylmänä aikana käytettävä. Uskon kyllä jo tämän otoksen perusteella, että on tarpeellinen hyödyke. Hiaceen verrattuna tuo kone on sen verran nykyaikainen, että polttoainetta ei pahemmin hukkalämpöön pala. Hiacehan on dieseliksi pirun lämmin, toki kulutuskin on luokkaa suurempi, jotakuinkin suorassa suhteessa lämmöntuottoon siis.

Muuten ei ihmeempiä, Avensiksen vanteet vein tänään liikkeeseen, laittavat uudet valsseille torstaiksi ja sitten vaan kellariin talven tuloa odottamaan. Parin kuukauden tauon jälkeen sain tänään Avensiksen myös pestyä, on ollut niin liikkuvaa sorttia, ettei ole käynyt pesupyydykseen sitten heinäkuun. Parin viikon päästä pääsee toiselle leimalle, pari vuotta sitten ekalla oli mittarissa 64000 km, nyt tulee olemaan vajaat 130 tkm. Siitä se sitten se jokavuotinen katsastaminen alkaa. Olisiko aika alkaa miettiä vaihtoa...

Corolla toimii kuin sveitsiläinen kello.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2708
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Jumpheri ja ne muut

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Eipä siitä webastosta enää paljoa hyötyä ole, kun lähes kaikissa merkeissä se on Euro6-päästörajan myötä ohjattu lämmittämään vain kabiinia, itse moottorin esilämmitys ei enää onnistu, kun auton päästö- ja kulutuslukemiin lasketaan myös moottorin esilämmitys..

Mitään järkeähän tuossa ei ole esim. Suomen talvea ajatellen, mutta kunhan on ne pienet päästöt paperilla... :(
Tomppa & Saabit myyty :(
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8086
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Jumpheri ja ne muut

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Oho, aika typerää tommonen ratkaisu? kyllä ainakin toi meitin liisinkiraketti-skeida lämmitti Webastolla myös moottorin kun sitä ~20min käytin? Oli lämmöt jossain 50 asteen tienoilla kun löin pelin käyntiin.
Muutenkin, millä ihmeellä se Webasto kabiinia lämmittää jos ei lämmitä jäähdytysnestettä ja siten ollen myös moottoria?
Vai onko webastolle joku täysin erillinen kierto kabiiniin omine lämppärinkennoineen, vai onko joku kauhee venttiilihärdelli tehty joka kierrättää nesteitä webaston vesipumpulla ainoastaan lämppärin kennolle?
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2708
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Jumpheri ja ne muut

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

V.J.S kirjoitti:Oho, aika typerää tommonen ratkaisu? kyllä ainakin toi meitin liisinkiraketti-skeida lämmitti Webastolla myös moottorin kun sitä ~20min käytin? Oli lämmöt jossain 50 asteen tienoilla kun löin pelin käyntiin.
Muutenkin, millä ihmeellä se Webasto kabiinia lämmittää jos ei lämmitä jäähdytysnestettä ja siten ollen myös moottoria?
Vai onko webastolle joku täysin erillinen kierto kabiiniin omine lämppärinkennoineen, vai onko joku kauhee venttiilihärdelli tehty joka kierrättää nesteitä webaston vesipumpulla ainoastaan lämppärin kennolle?
Mikäli olen oikein käsittänyt, niin ainakin PSA ja BMW käyttävät tuota "venttiilihärdelliä", eli jäähdytysneste kiertää, mutta kierto on suljettu moottorille jollain tavalla. Mielestäni tuon myös pystyi jotenkin kiertämään, mutta silloinhan auto ei ole enää laillinen...
Tomppa & Saabit myyty :(
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3543
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Jumpheri ja ne muut

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Just joo. En edes ajatellut, etteikö webasto lämmittäisi myös moottoria. Edellisessä Hiacessa toimi hienosti sekä-että. Pitääpä oikein kysäistä, tuohan on täyttä idiotismia jos näin on. Kabiini lämmin ja kone kylmä. Siinä se ekojen kilsojen aikana kivasti viilenee kabiinikin sitten. Teoriassa tuo kai auttaa moottoriakin vähän, kun startin jälkeen menee lämmintä vettä kiertoon, vai meneekö ? Lieneekö tuohon sitten jokin säätöhommeli, että saisi sekä että. Citikan-sedät saa nyt vastailla.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3543
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Jumpheri ja ne muut

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Kauppias vakuutteli, että lämpiää sekä että. Taitaa olla vaan hidasta sorttia, pitää testata ajatuksen kanssa ja ehkä jopa raottaa konepeltiä. Täytyy tolle varmaan antaa ainakin 5-10 minuuttia eteen Hiaceen verrattuna, onhan tuossa kabiinissakin ilmatilaa ainakin 2 x siihen verrattuna. Jos ei näytä toimivan kuten luvataan, niin viedään sitten tarvittaessa syyniin. Ehkä tässä on vaan liian vaativa ite ja ehti jo tuossa välissä unohtaa miten hitaita nämä dieselit ovat lämpiämään, kun Lexus lämpesi sähkövastuksilla käytännössä muutamissa kymmenissä sekunneissa jo täyttä häkää...
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Jumpheri ja ne muut

Viesti Kirjoittaja AZP »

Parilla eurolla OBD-mokkula ja ilmaisversio Torquesta älypuhelimeen, niin ei tarvi peltiä raottaa. Näkee asteen tarkkuudella missä lämmöt menee ja onko sitä koneessa laisinkaan webastoinnin jäljiltä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3543
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper 110 HDi -16

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Muutaman tunnin turneelta palattu, Corollalla mennessä ja Mersulla tullessa. Mersussa tosin vaan kyydissä, kun olin jalkamies Corollan myynnin jälkeen. Nyt ei ole Jumperilla kilpailijoita pihalla, helppo valita millä lähtee kun on vaan yksi. On mahdollista, että joku halpa pikkukippo tms. tuohon rinnalle tulee, kovin suurta panostusta ei ole tarkoitus tehdä. Katellaan rauhassa, jotain pikku handelia pitää olla silloin tällöin, se pitää miehen ja mielen virkeänä.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper 110 HDi -16

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Itse ajattelin talveksi Peugeot 206:a.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Vastaa Viestiin