Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Nyt kun ei helteellä viitsi kevyttä käyskentelyä lukuunottamatta ulkona mitään isompia projekteja ottaa haltuun, niin tsekkailin vähän noita yksityisleasingeja tarkemmin, että missä noin ihan oikeasti mennään. Itsellä on tässä kokemusta parista uudesta autosta ja niiden arvonalenemasta, eli Avensis 4.5 vuotta ja lähtö 26 tonnia, ynnä Focus 3v ja lähtö 22 tonnia. Focuksen kohdalla siis laskettuna uutukaisen hinnasta, meille se tuli esittely-yksilönä jo pari tonnia hinnastaan kadottaneena.

Kummassakin tapauksessa auton arvonalenema on ollut n. 3000 euroa/vuosi tai 250e/kk. Siltä pohjalta siis lähdin tarkastelemaan. Jostain kumman syystä palaan tuohon Delta Driven Mitsubishi ASX-erikoistarjoukseen vaan takaisin. Se on kyllä houkutteleva. Kaksin renkain, metallivärillä, Defa-lämpöpaketilla ja kumimatoilla, 3v ja 50 tkm, tasan 240 e/kk. Käsirahaahan ei tarvita, mutta vähän voi maksaa jos haluaa.

Hain netistä pari samanlaista joissa oli tuplarenkaat mukana, lämpöpaketti uupui, 3v rahoitus kuluineen - oletettu arvonalenema noihin omiin kokemuksiin perustuen, sain kuluiksi 296 e/kk. Vaikka miten päin laskee, niin omaksi ei kannata ostaa, vaan 3v tarkastelujaksolla Deltan tarjous on reilut 1600e halvempi.

Yleistäen, jos uushankintahinnaltaan yli 20 mutta alle 25 tonnin autoa tarjotaan itselle riittävillä kilometreillä 250 euroon/kk tai alle, on liisari järkevä valinta. Virhemarginaalia varmasti on ja jos ajat huomattavan vähän, on arvonalenemakin pienempi, meillähän tuo on toteutunut emännän 35 tkm / vuosi ajojen mukaan.

Mitä noita muita katselin, niin Metro-Autolla on edelleen hybridi-Yaris 249e/kk, joka on hyvä tarjous ja nyt oli tullut uutena Toyota Corolla farkku 2.0 hybridinä 339e/kk, auto on kuitenkin yli 31 tonnin kiesi, joten ei huono tarjous ollenkaan, 180-hepan hybridi ja uusinta uutta.

Laakkosen Fiksudiilissä on edelleen potentiaalia, esim. Skoda Fabia-farkku on järkevyyden rajoissa, laskuri vaan on surkea ja systeemi sekava. Saisivat kaikki ottaa oppia Deltasta, varmasti ovat monta diiliä tehneet pelkästään sen takia, että laskuri ja systeemi on erinomaisen toimiva, ei jää epäselvyyksiä. Autoverkkokauppa on tuon vakuutussysteeminsä takia ampunut itseään jalkaan ainakin minun laskimeni mukaan. Captur "erikoistarjouksesta" 209+74 = 283e/kk ja jos ajaa paremmin kuin kukaan muu, niin 209+32= 241 e/kk. Kyseessä 3v ja 45 tkm sopimus, farkku-Clio muutaman kympin kalliimpi.

Eipä siinä, Volvo käsirahaksi ja ASX pihaan 3v alle 180 e/kk, peruskiesi ilman krumeluureja, mutta tilaa vähän enempi kuin miettimissäni pikkuautoissa.

:D
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja AZP »

Laskelmat tukee sitä kaavaa, että 4-5v käyttöajalla ja suhteellisen normikilsoilla auton arvonalenema on kuukaudessa 1 % hankintahinnasta. Lyhyemmällä pitoajalla enemmän ja pitkällä vähemmän. Pidätte sitä fikusta vielä pari vuotta, niin eiköhän kokonaisuus laske sinne 220 €/kk tasolle.

Tuon olen vain itse todennut hyväksi nyrkkisäännöksi jos miettii että paljonko siihen auton arvonaleneman pitää jyvittää kuussa, jotta välttyy ikäviltä yllätyksiltä pitoajan lopussa.

Ääritapaukset erikseen, joku iso luksusranskis menettää arvoaan huomattavasti nopeaammin ja esim nelivedot pitää arvoaan yleensä paremmin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Näin on, ekat 3-5v hinta putoaa kuin lehmän häntä, sitten tasoittuu, toki meillä viuhuu kilsoja siihen malliin, että hintaa kyllä jatkaa putoamistaan aika rivakkaan. Jos ajaa jonkun 15-20 tkm vuodessa, niin yhtälö pätee hyvin. Olenkin yrittänyt porukoille sanoa, että jos meinaatte autoa itsellenne maksaa, niin älkää nyt ostako sellaisia, joista teillä on varaa maksaa vaan satanen kuussa seuraavat 5v, kun sen auton arvo putoaa joka kuukausi tuplasti ja enemmän. Sitten on suru puserossa kun tulee vaihdon aika...

Siltä pohjalta Autoverkkokaupan vuodenvaihteen farkku-Clio 99e/kk olikin aivan järjetön tarjous, kuten nykyhinnoista huomataan.

Mulla nousi tämä ASX harkintaan, kun laskeskelin noita Aygoja sun muita mun todennäköisellä skenaariolla. Aika 1:1 meni laskelmat ja tuossa olisi tarjolla paljon enemmän autoa samaan rahaan.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja tturku »

Mitäs me sitten täältä luetaan jos repäiset ASX:n 3 vuoden sopparilla :D Jää kaikki hienot kertomukset ja käänteet jos sun autonvaihtotahti lopahtaa. Ei vainen, hyvää pohdintaa tämäkin ja tätä ketjua on aina ollut mielenkiintosta seurata.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Nääh. Se ottaa sen mitsun ja ostelee autoja samaan tahtiin kuin ennenkin. Kyllä tämä sukanvaihtaja senkin saa itselleen perusteltua :lol:
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja aero »

Käyttäjää svc lainaten:

Pitäähän miehellä leluja olla
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Vaikka ittelleni stabiilimman kulkineen hankkisinkin, niin eiköhän poikien autoistaminen aiheuta peliliikkeitä tulevina vuosina. ASX on edelleen mietinnässä, mua vaivaa siinä niinkin iso asia, kuin audiopuoli. Kas kun musiikin suurkuluttaja olen, enkä todellakaan kuuntele radiota, niin tuo tarjous-ASX:n musapuoli kaivertaa pahasti. Usb, cd-soitin ja 4 kaiutinta. Ööö. Ei. Jos meinaan useamman vuoden jotain autoa kestää, pitää olla bluetooth tai aivan minimissään se aux, että saan kännystä musat.

Tuohon voi valita varustepaketin mukaan, jossa tulee kaikki tarvittava parilla lisäkaiuttimella ja 6.5" kosketushärpäke. Tekeepä vaan mun laskelmassa 45 euroa/kk, eli suolaiset 1600 euroa lisää 3v aikana. Se on kyllä aika paljon...

Skoda Fabia Combi olisi kaikin tavoin aika passeli vehjes, siinä on hyväksi todettu Skodan musasysteemikin ja just hyvät tilat mun käyttöön, mutta kun sen hinta FIksudiilillä nousee aika kovaksi, ottaen huomioon, että kiesi on hankintahinnaltaan siellä 16-18 tonnin nurkilla, kk-hinnan pitäisi siis olla alle parinsadan, että pystyy nielemään. Täällä olisi Porvoossa Laakkosella touhuviikko meneillään, voishan sitä huomenna kauppareissulla käydä potkimassa vähän renkaita ja pyytää tarjous. Siellä on rivissä muutaman tonnin ajettu farkku-Fabia 110 hepan TSI:llä ja DSG:llä, ai ai mitä herkkua. Voisi myös ottaa tyypit Kodiaqista samalla ihan livenä. Tuplakaupat, mulle Faabio ja emännälle Kodiaq :roll:

Pyörittelin myös tovin laskurissa Mazda 6 farkkua automaattina, olisi esittelyauto ja mitään ei tarvitsisi ruksia mukaan, kun on metalliväri, lämpöpaketti ja toiset renkaat, ynnä hyvät varusteet muutenkin. Pikku käsirahalla alle 300e/kk, se on kummiskin yli 32 tonnin auto. Iso, tilava ja hieno.

Ihmetellään, musta on tullut niin sniidu, etten raaski tehdä mitään peliliikkeitä enään.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja AZP »

Onko toi Mazdan kk-maksu yksityisleasingilla vai tavan rahotuksella jossa vastaat itse jäännösarvoriskistä?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Delta Drive, eli kaikki käy:
Sopimuskauden päättyessä palautat auton meille tai lunastat sen itsellesi. Halutessasi voit valita uuden auton edullisella DeltaDrive-sopimuksella ja jatkaa uudella autolla ajamista.

Maksamalla viimeisen suuremman osamaksuerän, auto siirtyy omistukseesi. Viimeisen suuremman erän voi maksaa joko käteisellä tai osamaksurahoituksella. Voit myös palauttaa auton liikkeeseemme ennalta sovitulla hinnalla. Voit halutessasi myydä auton myös itse.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja AZP »

Aika halvalta kuulostaa, mikä käsiraha ja mikä pitoaika?

edit: piti käydä itse kaivamassa kun kuulosti niin hyvältä. 1500 oiroa käteen ja 3v/30 tkm pitoajalle niin kk-erä 296 oiroa. On kyllä edullinen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Jep, mä oon laskeskellut 3v/50tkm, joka riittää mulle. Laskuri antaa aina sitä mukaa kun muuttelee lukuja rahoitettavan osuuden ja myöskin sen jäännösarvon sivun alaosaan. Siitä kun laskee kk-kulun ja vertaa siihen mitä laskuri pyytää, saa kätevästi eurolleen sen summan, mitä maksan kk "ylimääräistä" oletettuun arvonalenemaan verrattuna. Siitä saa vähän osviittaa miten noi on hinnoiteltu, jonkin verran eroja on.

Olen tsekkaillut noita varusteita ja miettinyt omaa käyttöä ja mitä tarvitsee, ettei ala ottamaan kupoliin 3v aikana jos jonkun sopparin tekee. ASX nousee tarvittavan varustepaketin myötä muiden tasolle hinnaltaan, muutaman euron erolla saa uuden Kia Ceedin farkkuna, litraisella turbokoneella ja paremmilla varusteilla, luokkansa suurimmalla takakontilla. Onhan tuolla mukavasti valinnanvaraa ja variaatioita.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Pitäisi olla hakukone, johon voi syöttää absoluuttisen summan, mitä kuussa voi pistää liisinkiautoiluun ja se hakee kaikki tarjoukset sisältöineen.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Siinä markkinarako jollekin...

Käväisin Laakkosella ja pyysin ihan oikean tarjouksen. Skoda Fabia Combi 1.0 TSI 95 Soleil manuaalina. Kokonaishinnaksi moiselle metallivärillä, kaksilla renkailla ja lämpöpaketilla tuli 19106e. Rahaa pitäisi latoa tiskiin 292e/kk ja ajaa saa 55 tkm, sopimus 36kk.

Jos lasketaan sen 1%/kk arvonaleneman kautta, joka on aika lailla oikeaan osuva, niin tuollaisesta Fabiasta pitäisi 3v päästä irrota vielä n. 12 tonnia, jäännösarvoa en kysynyt, mutta varmaan jotain tuota luokkaa. Se nyt on selvä ja sen kauppiaskin sanoi, että semmoista ihmistä ei vielä ole tullut vastaan, joka liisingin päätteeksi haluaisi lunastaa auton itselleen, sen verran on jäännösarvoon marginaalia laskettu.

No, tuossa on nyt selkeä vertailukohta, täytyy pyytää Deltalta pari verrokkia, mutta voipi olla, että en tämmöiseen kelkkaan hyppää mukaan ainakaan ennen kuin Hiace on realisoitu. Muuten on liikaa tårtå på tårtå. Mikäs oli tänäänkin herraskaisesti Volvolla suhailla ympäri kaupunkia...
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Heh. Yli neljä sivuu tekstii ilman et volvoo mainittu.
Jossei jätkäs esitä painavaa sanaa volvon puolesta niin taitaa vaihtuu enne tammikuuta. :lol:

Edit. Asx ois kyl iha jees corsan tilalle mut aika kova toi paremman mankkarin hinta, corsan halvemmas soittimessakin on bt-handsfree kumminki. Eipä oo tullut huomattuu vaikka kylmät tyypit kävinki talvel ottamas.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Minä tuota ASX-audiohommaa olen tässä selvitellyt, törmäsin sellaiseen itselleni aikaisemmin tuntemattomaan käsitteeseen kuin FM-lähetin. Tökkäät tupakansytyttimeen, paritat puhelimesi lähettimen bluetoothin kanssa, säädät FM-radion samalle vapaalle kanavalle kuin lähettimessä ja niin soi Spotify sun muut vaikka museoauton kaiuttimista. Tein pientä tutkimusta ja Xiaomi Roidmi 3s vaikuttaa pätevältä laitteelta n. 30 euron hintaan.

https://www.youtube.com/watch?v=8fVrfGr0HBs

Muutama muukin oli, mutta tuosta ei löytänyt pahaa sanottavaa lainkaan. Ei mitään hifiä, mutta ilmeisesti kuitenkin häiriötöntä ja kuuntelukelpoista ääntä. Taidanpa tilailla, testataan Volvossa, jos en muuta saa aikaan. Lähettelin Deltalle joka tapauksessa tarjouspyynnön Kia Ceedistä litraisella turbokoneella ja farkkuna, tarjosin Volvoa käsirahaksi. Katsotaan mitä vastaavat jos vastaavat. Jos pääsee järkevään keskusteluyhteyteen, niin kysäisen tuosta ASX:stäkin, koska jos pystyn tuon "audio-ongelman" kiertämään sopivasti siten ettei se ole itselleni enää ongelma, niin auton kuukausimaksu laskee erittäinkin houkuttelevaksi verrattuna ihan mihin tahansa muuhun tarjoilla olevaan yksityisliisariin.

Jotenkin minua kiehtoo farkkua enemmän tuollainen hieman korkeammalta ajettava ajokki, varsinkin, jos ja kun sellainen jäisi Hiacesta luopumisen jälkeen ainoaksi. Toki ASX on vanhahtava ja poistuva malli ja esim. Ceed aivan uusi ja hyväksi haukuttu, mutta toisaalta, minäkin olen vanhahtava ja poistuva malli :lol:
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Vastaa Viestiin