Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Cona »

Jotenkin sieluni silmin voin kuvitella tuon hetken, kun märkää jalkarättiä tulee ja kaivan itse sitä alikokoista 20 vuotta vanhaa vararengasta ja lasten leluksi kelpaavaa tunkkia kontista. :twisted:

Normaalitilanteessa etätyö on optio, ei normi. Harvalla meistä on kotona samanlaiset fasiliteetit, kuin toimistolla. Itse olen käytännössä 4 viikkoa puuhastellut himassa kahden tarhaikäisen skidin ja välillä rouvan seurassa ja voin kertoa; Selkä ja niskat on kipeänä koska huono ergonomia. Ja hermot... No ei tarvitse kertoa enempää. Ja aika yksinäistä on, puuttuu ne yhteiset hetket, kun puhutaan jostain muusta kuin työstä kahvikupin tai soppalautasen äärellä. :roll:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Hyvä diagnoosi, niin ensimmäisessä, kuin toisessa kappaleessa. Mulla on nyt neljä päivää toimistolla, tänään meitä oli kolme, mutta olipa kiva ihan oikeasti jutella ja tehdä töitä omassa officessa. Osaa ihan eri tavalla arvostaa, kun on kotona touhunnut. Tämän rupeaman jälkeen onkin kuusi peräkkäistä etätyöpäivää. Aikaan kyllä saa ja viestimet laulaa, kun porukka kyselee kotoaan jos jonkinlaista, hommat tulee tehtyä jne., mutta onhan tuo aika steriiliä touhua kun naputtelee vastauksia jne. Mutta sitähän tässä haetaan.

Olen kyllä myös sitä mieltä, että koti on koti ja työpaikka on työpaikka. Ne olisi kiva pitää erillään. Poikkeusolot vaativat kuitenkin poikkeusratkaisuja ja sen mukaan mennään. Uskon myös, että tämä muuttaa käytänteitä pysyvästi jatkossa, etätyö lisääntyy. Eipä siinä, jos siitä tulee uusi normi, täytyy panostaa kotityöpisteen ergonomiaan jne.

Mutta se siitä, postaan päivän kuvan sen jälkeen kun olen vähän heilutellut löylykauhalla vettä kiukaalle !
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

No niin. Ihailin :lol: työhuoneen ikkunasta Mazdaa. Sopivasti kohti kurkottavista puunkräntyistä sain ajatuksen ottaa kauhuelokuvamaisen otoksen. No, kokonaisuuden pilasi kollegan Peugeot, kun ei sitä saanut rajattua kuvasta mitenkään pois.

Sitten käsitin. Suurin kauhuelokuvan aines kuvassa on juurikin tuo Peugeot. Mitä jos siitä tarttuu jotain "ominaisuuksia" Mazdaan.
Puistattava ajatus. Joten, päivän valokuvauksellinen taidepläjäys, olkaa hyvä.

Kuva
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Tänään oli sen verran nätti keli työpäivän jälkeenkin, että vaihdoin Volvon alle kesärenkaat, mittarilukemalla 278718 km. Sava-kitkoilla tuli kilometrejä 3929. Uudenveroiset luonnollisesti edelleen ja yksi aivan uusi rengasrikon takia, kunhan ennen ensi talvea kotiutuu muiden seuraksi. Vararengas on taas paikallaan 4 kilon paineet sisässä ynnä työkalut ja samalla tuli takakonttikin siivottua.

Olisihan se tietenkin ollut "miehekästä" jättää vanteet nakuiksi...
Kuva

...mutta laitoin kuitenkin uudet kapselit ja aika paljonhan nuo sivuprofiilia keventävät.
Kuva

Autokin nuoreni ainakin vuodella, koska nuo tosiaan ovat uudemman V50 jne. kapselit, menivät kyllä 100% tiukasti tähänkin.

Laitoin uuden parin eteen ja kaksi kesää ajetun taakse, vaikka kai pitäisi tehdä päinvastoin, sen verran hyvä tuo pari kesää ajettu parikin, että kehtasin.

Sen verran huomioita renkaita vaihtaessa, että takajarrupalat alkavat olla ehtoopuolella, jos tämä ensi talveen lähtee minun käytössä, niin sitä ennen täytyy takapalat vaihtaa ja huollattaa jarrut, vaikkei, kop kop, jarrujen kanssa ole mitään ongelmia ollutkaan.

Tiistain vapaapäivälle jäi Skodan renkaanvaihto ja Hondan + Volvon talvivanteiden pesu.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

^Pysyn vahvasti mantrassani, että paremmat vetäville, kun siellä tuppaavat kulumaan enemmän. Jos ero on niin suuri, että tämä vaarantaa auton käytöstä epätasapainoiseksi, heikompi pari vaihtoon ja paremmat vetäville. Jälkimmäinen toistetaan tarvittaessa. Tasaisesti kulutettu kierto uusitaan sitten kivasti kerralla.

Poislukien tietty staggered -sarjat, joissa etu- ja takapareja ei vain voi vaihtaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

^ Jos tuota asiaa ajattelee vain renkaiden kulumisen perusteella, niin sittenhän eturenkaita kierrätetään paljon useammin kuin takarenkaita ja kohta ikäero edessä ja takana käytettävän sarjan välillä voi tulla aika suureksi.

Parashan olisi tietysti se, että kaikki neljä rengasta ovat tasaisesti kuluneet ja tätä pystynee edistämään renkaan paikkojen vaihtamisella kesken kauden.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tturku »

ei kun Aeron idea on juuri se että kun pistää etuvetoiseen paremmat renkaat eteen, kuluvat ne enemmän jolloin juuri kuluneisuus tasoittuu aina. Näin mäkin toimin. Tosin aina menee kerralla kaikki 4 sitten vaihtoon, sekarengaistukseen en ikinä enään lähde. Vaikka itselle tulee kohtuu paljon kilometrejä vuodessa, on toistaiseksi riittänyt että kerran laittaa kesä ja talvirenkaat alle ja kesken kauden ei tarvitse akselien välillä puljata renkaita. Aina on kuluneisuusero pysynyt noin 1-1,5 mm sisällä.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mutta gallupin mukaanhan suurin osa saabisteista haluaa ajaa lippistyyliin tyylikkäästi yliohjaavalla autolla, ja sen vuoksi taakse pitää laittaa huonommat renkaat, jotta Saab saadaan sladiin sateella :mrgreen:

viewtopic.php?f=28&t=122763
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

lauriolio kirjoitti:
Ma Huhti 06, 2020 11:50
^ Jos tuota asiaa ajattelee vain renkaiden kulumisen perusteella, niin sittenhän eturenkaita kierrätetään paljon useammin kuin takarenkaita ja kohta ikäero edessä ja takana käytettävän sarjan välillä voi tulla aika suureksi.
Ei ku paremmat, ei vaan parempipintaiset.

Ja siis: jos menee liian epätasapainoiseksi, niin se huonompi pari vaihtoon, jos edelleen menee epätasapainoiseksi, se toinenkin pari vaihtoon.Pointti on se, että jos renkaan asennusakseli vaikuttaa turvallisuuteen, on visiitti rengaskauppaan ainakin täällä perusteltu, vaikkei poliisi vielä sakottaisi tai inssi hylkäisi.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3875
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Itse laittanut volleen aina keväällä paremmat eteen ja etu/taka vaihto loppukesästä tai seuraavana vuonna jolloin kaikki neljä kuluvat keskeltä tasaisesti.
Tuolla aina eteen etuvetoisessa huomaa kohta takana olevan vähän kuluneet mutta +5 vuotiset koppurat.

Eri merkkisiä edessä/ takaa en niin karsasta, kunhan kummallakin akselilla on ne samanlaiset.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Tämä ajatuksena itselläkin, kulumaeron tasoitus, siis. Sen verran enemmän kuluvat edessä, että ero on pienempi syksyllä. Tuo taakse mennyt parikin on tosiaan vielä siellä 5mm paremmalla puolen, joten tämä setti palvelee ainakin minun käytössäni pari kesää ja sitten kaksi vaihtoon. No, minun on parempi olla tekemättä liian kauaskantoisia suunnitelmia, vaikka tilanne tällä hetkellä stabiili onkin.

Sanotaanko vaikka näin, että ilman suunnittelemattomia havereita, ei tuon rikkoutuneen kitkan lisäksi tarvitse Volvon takia rengaskauppaan mennä kuin aikaisintaan keväällä 2022.

Pieni totuttelu on taas kesiksiin kitkojen jälkeen, hieman enemmän melua, terävämpi ohjaustuntuma ja yleisesti kovempi, joskin myös jämäkämpi fiilis. Silti, kyllä tuo kitkoilla tapahtuva silkinpehmeä lipuminen on ihan jees fiilis :D
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Mulla ainakin menee huonommat (n.5mm) taakse kulumiseroa tasaamaan. Vastaavasti ensi talvena nyt edessä palvelleet menee taakse. Se viimeinen kausi vedetään sitten paremmat taakse-periaatteella.
Hurjassa nuoruudessa lainasin kaverin -89 fiestaa ja ajoin hirveässä kaatosateessa Espoosta Kouvolaan. Keula nousi vähän väliä vesiliirtoon mutten pitänyt kauhean pahana ja ajelin rauhaksiin kotia. Seuraavana päivänä katsoin sitten renkaita. Etusissa näkyi kankaat läpi reunoilla, keskellä juuri ja juuri näkyvissä uran paikat, takana pari milliä pintaa. Olisin varmaan nukkunut abc:llä sateen ohi jos olisin tiennyt minkälaista kumia auton alla on 8O Samana päivänä meni auton mukana tulleet n.3-4mm pinnalla varustetut "talvirenkaat", eli nastansa luovuttaneet hakkapeliitan koppurat, alle. Ajoin niillä marraskuisen ensilumen ja lumettoman joulukuun 2006 töihin kunnes palautin auton. Se oli sitä aikaa kun olin vielä kuolematon 19-v.

Vieläkin muistan sen fiiliksen miten auto oli kuitenkin hallittavissa kun etupää vähän väliä nousi patjan päälle ja sitten vain kaasun nostolla pidon palautus. En tajunnut edes pelätä. Takapään yllättävä irtoaminen olisi voinut olla kohtalokasta. Ylipäätään tuo reissu olisi voinut olla kohtalokas, mutta ymmäränpä nyt hyvin miksi paremmat pitäisi laittaa taakse.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Tuollaistahan se oli. Kun nyt miettii millaisilla renkailla tuli ajettua nuorena miesnä, on ensinnäkin tyytyväinen, että on hengissä sitä muistelemassa ja mikä tahansa mitä nykyään alle laittaa, on parempi kuin silloin persaukisena kakarana. Etuvetoisessa parempien renkaiden laittaminen taakse perustuu viisaiden mukaan siihen, että vetäville pyörille aina huonommat, jolloin varoittavat ensin, eikä niin, että takana on heikommat, kun se pidon lähteminen sieltä ensin voi tosiaan olla kohtalokasta. Mutta kun tuon tiedostaa, eikä renkaiden ero ole tyyliin kankaalla ja uudet, niin eipä tuosta ongelmaa ole.

Tänään oli mahtava keli ja vapaapäivä. No, siitähän tuli viiden tunnin rupeama ulkosalla pääosin renkaiden parissa.

Kuva
Oranssiin luotettiin tänäänkin, on tuolla vaan kiva tehdä hommia, Bahcolla. Edessä on kesävanne ja takana vielä talvivanne. Kahdensan samanlaista ei ole huono vaihtoehto ollenkaan.

Skodan kanssa renkaanvaihto alkaa tämmöisellä työvälineellä.
Kuva
Tuolla saa irti pulttien muovisuojat. Kaikenlaista turhuutta... No, onhan ne nätimmät noilla suojilla, toki. Takakontin lattian alta tuo löytyi kun etsi.

Kuvahan ei tietenkään näytä sitä, mutta otin kumminkin, en ole koskaan nähnyt jarrupaloissa noin paljoa kulutuspintaa kuin tässä edessä. Takapaloissa oli varmaan puolet vähemmän. Nyt ei puhuttu enää milleistä, vaan senteistä 8O Onko tuosta nyt ymmärrettävä, että valmistaja on etupainottanut jarruja vai mikä kuvio. Aika monen auton jarrupaloja on tullut tuijotettua, enkä tuollaista eroa ole havainnut vielä koskaan.
Kuva

Joskus käy mielessä, että millaista olisi olla yhden auton taloudessa...
Kuva

Niinpä. Skodaan vaihtui tassut lukemalla 4396 km. Nokialaisissa ei nastakatoa ja 8mm merkki näkyvissä renkaissa. Toivottavasti kestävät kaksi seuraavaa talvea, niin ei tarvitsisi ostaa uusia lainkaan, sikäli kun auto vaihtuu kahden vuoden päästä. Kesärenkaat on Continentalin SportContact 5:t, pintaa mittasin olevan n. 7.5 mm, niilläkin on tavoitteena ajella kaksi kesää, katsotaan kuin käy.

Rengaspaineiden luetuttaminen tietokoneella oli todella helppo ja selkeä homma, kävin pienellä koeajolla, eikä ainakaan alkanut herjailemaan. Sen kyllä totesin, että minun EI pidä ajaa Skodalla yhtään. Välittömästi nosti autokuume päätään, kun konkreettisesti tajusin, millaisilla ritsoilla sitä tulee itse ajettua :lol: Meni niin hemmetin hiljaa, pehmeästi, mukavasti jne. Melkein 2kk sitten auton tullessa ajoin sillä viimeksi enkä muistanutkaan, miten hurjan hyvä ajettava tuo oli. Pyrin välttämään Skodaa !

Pesin kolmen auton vanteet ja renkaat, kuivasin ja varastoin. Kaupan päälle vielä "huolsin" vaahdottimen ja vaahdotin Volvon, huuhtelin ja kuivasin. Läheltä katsottuna ei hyvä, naarmuja, ruostetta jne., mutta parin metrin päästä ihan ok. Eikun kovaa ajoa, tuntuu taas kohta maailman kivoimmalta autolta. Pissapojat täyttelin, öljyt tsekkailin ja sellaista pientä.

Ensimmäinen oikea kevätpäivä oli tänään. Ei palellut ja mikään ei kelissä häirinnyt. Vesiletkunkin laitoin ulos, perjantaina pitää laittaa sisään, koska pe-la yöksi luvattiin taas pakkasta ja muutenkin näytti kylmenevän reilusti.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Pitäisköhän penkoo tarkemmin ooppelin konttii jos sieltäki löytyis pihdit.
Saabin setis oli...

Contin sporteissa näemmä reilu milli enempi pintaa ku eco-malleis.

Hakkiksen kitkoist oli toisesta etusesta 8mm merkki hävinny samoil kilsoil, on toki pari kertaa pyörähtäny joutavaa ku työmatkal on yks tiukka liittymine. Mittasin n. 7.5mm.

Itekki just tollee noita kierrättäny et jossei ero iso niin paremmat eteen. Jos iso ero niin sitten huonot vetäville ja kattelee uusii tilalle.
Paitti tänä talvena kävi vahinko ku laitoin dusteriin huonommat eteen ja aattelin hakee uudet ku talvi tulee niin 3.5mm oli keskel pintaa ku vaihdoin kesikset :lol:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 497
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

Pikkuisen lykkää 'sijaintikateutta' kun katsoo kuvia sieltä länsirannikolta.
Meillä täällä Pohjois-Kurjalassa maisemat ikkunoista näkyy vielä enimmäkseen valkoisena (paikallisia eroja on).
Viime vkl tuli vapaa-ajan asunnon kohdalla niin reippaasti lisää lunta, että ajelin sunnuntaina moottorikelkalla.

Eilen iltapäivällä kävi lämpömittarissa yli 10 asteen lukemia, mutta se tuo lumi hyydyttää tehokkaasti ilmanalan sulaessaan.

Ainakin yhdelle pääsiäispäivistä povaa tämänhetkiset ennusteet lisää räntää/lunta.
Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Vastaa Viestiin