Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3092
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja viggen »

Naapurilla samanlainen auto ja kummatkit katto sekä takaboksi. Takaboksi vain erinlainen luultavasti muovia ja kapeampi.
https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... rukningen/
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja torque »

^aika jännä, tuollaisia "viritelmiä" en ole Suomen autoissa nähnyt. Voishan tuokin olla hieman areodynaamisemmin muotoiltu (tuulitunnelissa käväisy?).
Jotain karavaanihenkisiä jne toki nähnyt missä kaikenlaista boksia siellä paksin perässä roikkuu. :) Jotenkin tuli tunne että jos minä laittaisin volleen tuollaisen, jos panda olisi näkemässä liikenteessä niin saattaisivat viittoilla tienlaitaan hetkeksi.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja McStadey »

viggen kirjoitti:
Ke Maalis 01, 2023 12:12
IC1970 kirjoitti:
Ke Maalis 01, 2023 11:48
Pitkä takuu on itselläni kriteeri lähinnä sen vuoksi, ettei ainakaan ensimmäiseen 5 vuoteen joudu maksamaan kone-tai laatikkoremonttia tai muuta fataalia, joka aiheuttaisi kalliimman remontin, kun osan käyttöikä ei ollut sitä mitä sen olisi pitänyt olla. Eli jos maksan autoa pätkällä, on sen oltava takuunalainen. En maksa kuukausimaksua autosta, johon voi tulla kalliita yllätyksiä. Ne ostetaan heti omiksi.
Kaikilla uusilla autoilla on kai kahden vuoden takuu, sen jälkeen liikkeet antaa usein vuoden tai kahden lisä takuun. Muussa tapauksessa on vakuutus yhtiöt jotka vastaavat takuista 8-10 vuotta 120000-150000km asti riippuen vakuutus ehdoista, kun huoltaa auton niin kuin pitää. Täten auton merkillä ei pitäisi olla väliä.
Motor och elektronik 10 år
Du får ersättning för skador på motor, elektronik, växellåda och klimatanläggning ända upp till 12 000 mil under förutsättning att din bil inte är äldre än 10 år. ​​​
tetammi kirjoitti:
Ke Maalis 01, 2023 16:28
Otettiin kumminki jiiturva lisäks.
Eikös nuo autoliikkeiden lisäturvat oo käytännössä vakuutustuotteita? Suomessa ei kasko korvaa jos ei aja kolaria...

Itsellä vähän sama periaate nyt kun takuun alaisella päässyt ajelemaan. Ylipäätään mukavaa, kun euromääräinen sitoumus on sellaista luokkaa jonka voisi pahassa paikassa maksaa kerralla pois. Se tässä verkkiksen sopparissa on etuna. Toisaalta tekis mieli mennä sovittelemaan istuimia johonkin T-merkkiseen kulkineeseen :roll:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

McStadey kirjoitti:
To Maalis 02, 2023 16:39

Eikös nuo autoliikkeiden lisäturvat oo käytännössä vakuutustuotteita? Suomessa ei kasko korvaa jos ei aja kolaria...
Siis takuun jatkeita noi on, korvaa esim. konerikon yms. Ei kumminkaa kulumia kuten kytkin, jarrupalat
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Kävin töitten jälkeen kurkkaamassa Harmaan konepellin alle 3kk tauon jälkeen. Ei siitä mitään spektaakkelia saanut, kop kop vaan. Kilsoja oli tullut hillitysti reilut 2K, öljyt olivat melkein tapissa, ei tarvinnut lisätä, mikä oli positiivista. Vaihdon jälkeen ajettu 6600 km ja lisätty 8 desiä, eiköhän tuon kanssa pärjätä.
Täytin pissapojan, tsekkailin ledillä käyttöhihnan, erilaiset nesteet ja mahdolliset vuodot yms., kuuntelin hetken koneen käyntiä ja siirtelin omalle paikalleen. En löytänyt mitään kulmia kurtistavaa. Akkukin oli täydessä lyönnissä, 5min ja Defa kertoi homman olevan ok.
Vähän väsyneeltähän se tuntuu kun Konasta hyppää rattiin, kuskin oven saranatappi vähän napsuu, kuskin penkki tuntuu hieman väsyneeltä, oikean etuoven alareunasta meinaa puskea ruoste ulkopuolelle, etuoikea turvavyö roikkui puolitangossa ja piti jonkun tovin herkistellä, että alkoi taas kelautumaan. Sen sellaista.
Vanhempi poika vaan totesi, että hyvin se kulkee edelleen eikä ole valittamista. Siis nuorella miehellähän on asenne kunnossa, melkein herkistyi :heart_eyes: No, hän on sillä jo 3.5 vuotta ajellut ensiautonaan, joten varmaan jonkinlainen lämmin suhde siihen on jo muodostunut. Aina se on perille vienyt ja takaisinkin tuonut !
Jatketaan samalla linjalla, pari kertaa vuodessa kunnon putsaus ulkoa ja sisältä, ruosteen pyrkimykset kuriin, vahaukset, öljynvaihto yms. perushuolto kerran vuoteen, katsastus ja korjaukset tarvittaessa ja matka jatkuu, kunnes on aika sanoa hyvästit.
Nämä mietteet kilometrilukemalla 289130. Autohan pääsee rippikouluikään 19.3, kun ensirekisteröinnistä on tasan 15 vuotta.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Cona »

Sellasia ne vanhat autot on. Itse hain Mondeon tänään laturin vaihdosta. Ei ollut tukkurilla kuin aitoa Boschia ja kiristinkin oli vainaa. 556€ teki itkun ja hampaiden kiristelyn jälkeisen varaosa-alen jälkeen. Mutta jotain positiivista niin se alhaisten kierrosten rak-lak-klak-lak-klak ääni hävisi eli peli tuli sinänsä parempaan kuntoon. Nyt sitten saa luvan palvella seuraavat pari-kolme vuotta ilman ongelmia (jälleen koputan puuta)... :roll:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja torque »

Toisaalta tekis mieli mennä sovittelemaan istuimia johonkin T-merkkiseen kulkineeseen
arvelen että toinen kirjain on "e", jos se käden sivulla oleva peukalo on kädessä yhä eikä siirtynyt, en vielä innoistuisi noihin "teefoordehiin".
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Toisinaan tuo kuukausimaksun maksaminen tai toisaalta nykyaikainen sähköauto ominaisuuksineen ei harmita kovinkaan paljoa.

Tein 10 tunnin työpäivän ja laitoin Konan 10 minuuttia ennen lähtöä lämpeämään kännykästä. Tullessani autolle työkaveri rapsutteli vieressä vanhaa Accordiaan, samanlaista kuin tuo meidän Harmaa. Kova tuuli ja sopivasti pakkasta, ei ollut ihan ykköshommaa ikkunoita raaputella.

Mulla siinä vieressä Konassa oli ikkunat kirkkaina, ei tarvinnut rapsutella. Sisällä +21 astetta ja ratti lämmin, kun senkin olin asetuksista laittanut päälle, kuten myös lasien ja peilien lämmityksen.

Työkaveri kertoi "panneensa merkille" vieressä itseään lämpimäksi puhisevan Konan ja vaihdettiin muutama sananen autoilun talvisista iloista yleensä. Useamman päivän tässä peräkkäin kun on taas aamuin ja illoin saanut nauttia esilämmitetystä autosta, niin on se vaan ihan mahtavaa ! Webastollinen autokin kun oli useamman talven, niin kyllä tuo sähkiäinen siihenkin verrattuna on lämmin auto.

Täytyy nauttia vielä kun voi, ensi talvena palellaan sitten i20:n kanssa ilman mitään lämppäreitä. Toki jos saan auton ajoissa, että ehdin muodostaa siitä käsityksen ennen talven tuloa ja päätän, että sillä ajetaan useampi vuosi käyttökinnerinä, niin saatanpa lohko-ja sisälämppärin tai peräti bensawebaston siihen hankkia, sen näkee sitten. Ja mistä sitä tietää, vaikka i20 jäisi vuoden tähdenlennoksi eikä Kona lähde vuosiin minnekään. On tässä sekin mahdollisuus edelleen, kun ajatus siitä luopumisesta tuntuu ainakin näin talvikeleillä hyvinkin vieraalta.

Romut pois pihasta ja Kona + i20 combo ei ole poissuljettu sekään. Semmonen 3-4 vuotta kahdella Hyundailla ja siinä sivussa keskityn tekohengittämään Harmaata Accordia. Joku vanha Saab tms. kesäpeliksi.

Täysi talvi taas vaihteeksi, voisi jo alkaa hellittämään. Viiden viikon päästä alkaa parin viikon kevätloma, silloin olisi kiva vaihdella kesärenkaita ja puunata autoja. Oikeesti.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja torque »

Täysi talvi taas vaihteeksi, voisi jo alkaa hellittämään. Viiden viikon päästä alkaa parin viikon kevätloma, silloin olisi kiva vaihdella kesärenkaita ja puunata autoja. Oikeesti.
Kyllä vaan, saisi jo rittää näillä leveyasteilla. Tänään lumen kolaamista, Sununntaina lisää lunta tulossa, kuulemma.
Viimeksi muokannut torque, To Maalis 09, 2023 21:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Viiden päivän työputki ohi, varmasti lyheni elinajan odotus tuona aikana enemmän kuin sen viisi päivää... Konan mittariin tuli 180 km, nautin kaikista auton suomista lämmitysmahdollisuuksista täysin siemauksin. Lunta ja polannetta riittää, pakkasta oli pahimmillaan -18 astetta, ihan oikean talven tuntua näin kevään korvalla.
Ajoakkua kului 55% ja auto kertoi varauksen olevan taas siellä mistä 5pv sitten lähdettiin, eli 90%, tasan 19 tunnin kuluttua, kun sen tallissa kotiin tullessa töpselin päähän pistin. Selkeä homma.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

IC1970 kirjoitti:
To Maalis 09, 2023 20:32
Viiden päivän työputki ohi, varmasti lyheni elinajan odotus tuona aikana enemmän kuin sen viisi päivää... Konan mittariin tuli 180 km, nautin kaikista auton suomista lämmitysmahdollisuuksista täysin siemauksin. Lunta ja polannetta riittää, pakkasta oli pahimmillaan -18 astetta, ihan oikean talven tuntua näin kevään korvalla.
Ajoakkua kului 55% ja auto kertoi varauksen olevan taas siellä mistä 5pv sitten lähdettiin, eli 90%, tasan 19 tunnin kuluttua, kun sen tallissa kotiin tullessa töpselin päähän pistin. Selkeä homma.
Kyllähän noi patteriautojen esilämmitysominaisuudet ovat aivan omaa luokkaansa ja ihmiset, jotka joutuvat pitämään autoa taivasalla, säästävät kyllä vuositasolla melkoisesti aikaakin, kun skrabailut ja huurteen poistumisten odottelu jää kokonaan pois.

Mitä tuossa aiemmin spekuleerasit kahden Hynyn mallista, niin ei pöllömpi ajatus sekään, mutta jos arvata pitäisi, niin ennustelisin, että Kona jää ja i20 katoaa aika nopeasti Autovexin kautta pihasta.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Vaikea sanoa. Toisaalta tekisi mieli kustannuksia karsia, mutta toisaalta nyt vaikka nämä viimeiset 5pv, nautin ihan suunnattomasti näistä talviominaisuuksista, joista tuo esilämmitys on ihan kurko, kun tuo sähkökiuas lämpenee niin tajuttoman hienosti. Kohta on taas talvi edessä ja en välttämättä halua luopua tästä. Muutenkin tuo, että sähköautolle on ihan sama onko +20 vai -20 astetta, aina liikahtaa samalla lailla ilman että pitää odotella vaihteiston ja moottorin lämpiämistä ym., on aika veikeä tunne kun on vähän muuhun tottunut tässä vuosikymmenten varrella.

Samaten tämä mun sopimus Konan osalta on erinomainen ja jos sen nyt laittaa lihoiksi, ei mitään vastaavaa ole saatavilla. Autoverkkokaupan takaisinostosopimus on ihan ylivoimainen homma vertailussa, kun ei tarvitse yhtään välittää automarkkinoiden (Tesla ym.) hintatempoilusta, kun se on voimassa loppuun saakka. Ei ole riskiä jälleenmyyntiarvosta, vaikka Tesla laskisi autojensa hinnan puoleen ja muu markkina seuraisi mukana.

Jos hävitän Konan ja alan hetikohta haikailla takaisin sähköauton rattiin, niin mitä löytyy tilalle ? Ei yhtään mitään, paitsi paljon korkeammalla hinnalla tai vaihtoehtoisesti puolet pienemmällä rangella, joka ei kiinnosta yhtään. Eikä kyllä kiinnosta kalliimmatkaan pelit. Konassa viehättää myös se, että se on ihan tavallinen auto, jossa vain on sähköinen voimalinja, sopivan vaatimaton olemus, ei mitään järjetöntä 20-tuuman rengastusta yms., Kona on kaikin puolin aika tavalla mun näköiseni auto. Jos siinä ärsyttäisi yksi tai kaksi seikkaa tai olisin muuten tyytymätön, ei tarvitsisi pohdiskella, mutta kun olen autoon oikein tyytyväinen.

Toisaalta olen suunnitellut aurinkopaneelien hankkimista ja siihen menee äkkiseltään kotitalousvähennyksineen sellaiset 8000-9000 euroa, parin Honda myynti pihasta edesauttaisi tätä kummasti. Samalla osa Konan kulutuksesta tulisi katettua omalla tuotannolla. Nythän myöskin tulevan i20:n sopimus on vertailussa erinomainen ja siitäkin kannattaisi pitää kiinni mahdollisimman pitkään, eikä tuo 229e/kk lisää vaikuta mun talouteen juurikaan, ynnä vuoden päästä siitä sopparista pääsee eroon jos haluaa ja Konasta voi tilanteen eskaloituessa luopua 18.3 alkaen kuukauden varoitusajalla koska tahansa.

Tuuliviiri pyörii eestaas, mutta oma mukavuudenhalu talviautoilua ajatellen on aika painava pelaaja näissä mietinnöissä. Webasto-Hiacesta luopuminen otti koville ja sähkö-Kona pesee webaston 6-0 joka osa-alueella, joten... Kun nyt tuolla töissä raataa, niin eihän se väärin ole, jos käyttää osan palkastaan asiaan, joka tuottaa itselle tyydytystä. Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän haluan palella talvella autoillessa. Kyl mä nii pal kauhiast kärssi sain Hiacesta luopumisen jälkeen :) Tässä on hyvässä lykyssä tulossa lähiaikoina jopa 5% palkankorotus joka on verojenkin jälkeen melkein tuon i20:m kuukausimaksun verran netto/kk, joten tilanne on hyvä, olkoonkin, että elämisen hinta on noussut.

Ja kyllähän jos tuosta pari Hondaa realisoi, niin niistä saa muutaman tonnin pätäkkää ja kiinteitä kuluja ynnä etenkin niitä yllättäviä kuluja poistuu vuositasolla ihan merkittävästi. Ehkä sitten jaksaisi panostaa tuon Harmaan ylläpitämiseen täysillä jatkossa ja jäisi paukkuja myös jonkinlaisen wanhan liiton harrasteen hankintaan, kun varsinaiset käyttikset Harmaan lisäksi olisivat enempi noita pese ja pinnoita yksilöitä.

Simmottis tommottis.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Ensi viikon keskiviikolle sovin Civicille tarkastusajan korjaamolle ja katsastuksen. Ainahan voi toivoa, ettei löydy mitään laitettavaa vaan leima tulee että napsahtaa, sen näkee sitten.

Aktivoidun myös Mustan vaihteisto-osan suhteen, kotimaasta ei ole tärpännyt ja en ala mitään kokonaista vaihdelaatikkoa tilailemaan ja siitä osaa irrottelemaan. Alkuperäisen osan suhteen oli maailmalla aika lailla "out of stock"-meininki ja jos oli olevinaan Hondan OEM-osa, niin ei välttämättä ollut, kun pakkauksissa luki milloin Made In Thailand tjsp ja mullahan on tuolla hyllyssä häpeämerkkinä se Made In China osa, kun en sitä jaksanut takaisin lähettää. Verkonpainoksi kesällä sitten. Made In Japan by Honda se nyt tarttis olla.

Niinpä varmaan koitan tinkiä joka euron marmorilta ja ottanen osan sieltä. Katsotaan kuin käy ja mihin hintaan.

Ostoslistalla olisi myös kesärenkaat 205/55/16, mutta en viitsi vielä mitään hankkia, ennenkuin tiedän, että korjaantuuko Musta varaosalla vaiko eikö. Jos korjaantuu, niin noitten Civicin mukana tulleiden vm.2014 Michelin-korppujen tilalle pitää saada pari milliä enempi pintaa ja vähän tuoreempaa kumia ja ne tulevat sitten Mustan alle, kun kierrätän olemassaolevia hyviä sarjoja Harmaaseen ja Civiciin. Oon koittanut käytettyjä haarukoida sieltä täältä, mutta heikosti on tarjontaa tai poskettomia hintapyyntöjä slickseistä.

No, venytään sitten uusiin Tigareihin tai Bf Goodricheihin jos ei muu auta. Varsinkin, jos sattuisi niin hullusti, että Mustasta tulisi mulle ajoauto siihen saakka, kunnes i20 saapuu. Taisi olla Vette kun horisi Töpselikärsä-ketjussa siitä toteuttamatta jääneestä projektista, jossa ostaisi mahdollisimman halvan auton ja ajelisi sillä 12 kk ja koittaisi minimoida kustannukset. Joskus sitä itsekin miettinyt ja punniskellut, mutta ei ole tullut toteutettua. Huomasin eilen katselevani juuri katsastettuja halpiksia, että mitä siellä onkaan ja miten jännää olisi (yrittää) vedellä vuosi vaikkapa -02 konttiperä Meganella :lol:

Meinaan, olisi alla kaksi vuoden pätkää noilla liisareilla, kahdella eri käyttövoimalla, voisi, jos ei muuta kuin omaksi ilokseen, verrata kolmen eri autoilun toteutustavan kustannuksia.

Tuuliviiri yllä talon katon
monelta se huomaamatta jää
se kun on liikkumaton
on tyyni silloin sää
hieman se saa levähtää
Tuuliviiri katollansa pysyy
tekee mitä tuuli haluaa
ja linnuilta se kysyy
ne minne katoaa
tuuleen kun lentää ne saa
Tuuliviiri rauhaton (kun tuuli vain sai)
mun sydämeni on (kun tuuli huminoi)
tuulen teitä vaeltaa (kun tuuli vain sai)
nyt sekin haluaa
Levoton ja suruton ja vapaa
joka tuulen mukaan menemään
kun sellaisia tapaa
niin kysyy itseltään
miksi mä paikallein jään
itätuuli kutsuu mua itään
kesätuuli vetää etelään
ja siteitä en mitään kestä pitempään
nyt joko lähden tai jään
Tuuliviiri rauhaton (kun tuuli vain sai)
mun sydämeni on (kun tuuli huminoi)
tuulen teitä vaeltaa (kun tuuli vain sai)
nyt sekin haluaa ...
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Cona »

Kyllähän noita Accordeja on purettavana Suomen maassa. Ongelma tulee siinä, kun eivät osaa markkinoida ts. laittaa purettavia autoja ja osia esim. varaosahakuun. On aivan käsittämätöntä, miten -23 tuollainen perusasia ei ole kunnossa ja ostaja joutuu selvittämään ja kyselemään...
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

IC1970 kirjoitti:
Ma Maalis 13, 2023 21:56
Taisi olla Vette kun horisi Töpselikärsä-ketjussa siitä toteuttamatta jääneestä projektista, jossa ostaisi mahdollisimman halvan auton ja ajelisi sillä 12 kk ja koittaisi minimoida kustannukset.
Mä olen muuten testannut tän. Syksyllä 1999 ostin MY1983 VW Polon 3900 markalla. Ajoin sen kanssa aika tarkkaan vuoden, siihen asti että vaihdoin sen tuohon allekirjoituksen 1973 Möhkökuplaan.

Ei tullut pidettyä kuluista ihan hirveesti kirjaa, mutta tuohon aikaan vuosivero taisi olla sadan markan luokkaa, liikennevakuutus joitain satasia ehkä, bensaa meni jotain 8-9 litraa satasella, mitään huoltoja en tuohon ruoskaan tehnyt, en ostanut renkaita, takajarrusylinterit siitä porsi niin ne piti vaihtaa, ja pakoputki oli ruostunut poikki etupäästä silleen että sain sitä hinutettua sentin eteenpäin siihen klemmarin alle niin että en joutunut siihen käyttämään kuin ehkä puoli tuntia omaa työtä.

Takajarrusylintereissakin minimoin kustannukset niin että kun toinen porsi ja huomasin sen ajossa niin ajoin faijan talliin ja hain yhden uuden sylinterin, maksoi ehkä 20 markkaa. Faija sitten sanoi että pian se menee toinenkin puoli, mutta säästöspedenä en tietenkään reagoinut toteamukseen.

No sitten viikko pari myöhemmin se toinen porsi. Olin mökillä ja keli oli liukas, niin en uskaltanut ajaa vajaajarruisella kotiin. Pummasin kaverin hakemaan ja heittämään mut kotiin, toiselta kaverilta traikku lainaan faijan Vanin perään ja hakemaan Polotin mökiltä. Sitten se 20 markan sylinteri laittoon toisellekin puolelle. Tässä foorumilla jo ennenkin esiintyneessä kuvassa on jarruremontti työ alla:

Kuva

Akku siinä tais olla aika finaalissa, kun kerran seisoin ehkä 5 min parkit päällä paikallaan niin ei meinannut enää jaksaa startata. Peruuttaessa vaihdekeppi kolisi ja tärisi kuin malariapotilas. Autohan oli ruma kuin ruosteinen koirankoppi ja sisämelu aivan karsea jo 60 km/h nopeuksissa, mutta ei sitä kyllä porsimaan vuoden aikana tosiaan saanut.

Stereothan siihen piti ostaa, ja kaikuttimia varten askartelin vanerista, huovasta ja Eri Keeperistä hattuhyllyn, alkuperäinen kun oli jonnekin ajan saatossa kadonnut. Samat stereot ja kaiuttimet toki meni sitten Oldsiin kun Polon hävitin, eli ei ne investointeja Volkkariin käytännössä olleet. Hattuhyllyn tarpeet maksoi varmaan kymppejä ja siisti tuli.

En mä siitä oikein mitään rahaa Kuplaan vaihdossa saanut, mutta kunhan sai vaihdettua. Ihan siis kavereiden kesken vaihdettiin. Tais se sillä kaverilla sitten jäädäkin aika pian seisomaan kuusen alle muistaakseni, eli kai siitä jotain hajos eikä jaksanut tai kannattanut korjata.

Ei enää näin keski-ikäisenä kyllä sielu sietäis ajaa päivittäin tollasella rumalla metelöivällä ruoskalla, vaikka hintaansa suhteuttaen se oli varmaan mun autoiluhistorian paras auto.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin