Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3541
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Rahanmenoa ei liene pysty estämään.

Anyway, pari tuntia ainoasta elämästäni käytin tänään vanteiden putsaukseen ja kiillotukseen.

Jos ei muuta, niin nyt näkyvät kaikki virheet ja ovat liukkaat käsitellä...

Kuva

Katsotaan, saadaanko noille kumit huomenissa, niin voisi asennella allekin jossain vaiheessa.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Täytyy kiittää sinua, oli miten ankea päivä tahansa kun tätä juttusarjaa lukee niin piristää :D , onneksi olkoon hankinnasta.
Tonnari itselle " se" saabmalli joka läheisin.

Omassa ruostui kontinpuolelta sisältäpäin jousen alatuen kohdilta pelllit, ulkoapäin ei nähnyt ja siistiltä näytti mutta naputellessä ääni paikoin pehmeä.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3541
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Eipä kestä :lol:

Täytyy koittaa vaan pitää tästä oikein hyvää huolta ja katsoa, alkaako maa jostain läpi paistaa, jos ei normitarkastelulla mitään hälyttävää löydy, niin kelpaa minulle, ei jaksa vääntöraudalla väkisin kaivella.

Auto poistettu nosturilta ja ajettu pikapesun kautta talliin. Otin viimeiset kuvat talvilookissa, kun näytti vaan niin hyvältä, että oli pakko kuvata :oops:

Kuva

Liukas pinta oli, diagnoosi, aivan hiljattain, jopa myyntiä varten ?, vahattu. Hyvä vaan, ei ole niin kiire itsellä. Vaikka toki varmaan tässä ennen vesipumpun vaihtoa senkin teen. Tarkkasilmäinen huomaa "maitoa" tuulilasin reunoissa siellä täällä, on ollut olemassa ainakin viimeiset 12 vuotta ja lasi on originaali, eipä tuo haittaa, kuin korkeintaan esteettistä silmää. Lasi ei sinällään ole lainkaan huonokuntoinen, joten väkisin sitä ei vaihdeta.
Takapaneelissa oleva FIN-tarra saa huutia ihan kohta, rikkoo ikävästi takapään zenin.

Kuva

Kuva

Akun testasin, oli aivan täynnä, Defa ei suostunut latailemaan, napsautti vaan täydet palkit ja totesi, että hyvä on. Lienee siis akku ja laturi kunnossa. Turhamainen mies maalaisi hiukan tuota kantta ja sytkäkasetin seutua, eihän sitä koskaan tiedä...

Kuva

Talliin laittaessa totesin, että lähivalot ovat kovin kellertävät, edelleen. Poistin vanhat H1 ja ne olivat varmaankin tosi vanhat, tekstistä ei saanut enää selvää, kun ihmettelin mitä merkkiä ovat. Ostin tilalle Osramin Cool Blue Intenset, jotka simuloivat xenoneita jopa 4200 Kelvinin kirkkaudella. Sanoo paketti.

Kuva

Tiedä sitten mitä simuloivat, mutta näyttivät kirkkailta Saabinkin keulilla, joten keltaisen valon ongelma on poistettu. Ja kyllä minä nautin polttimonvaihdosta, kun oli tilaa vaikka parille muulle autolle jakaa. Ihanaa !

Uudet kesävanteet on rengastettu ja odottavat tallissa, että ehdin/jaksan laittaa ne alle. Päälle tuli Tigar UHP koossa 205/55/16. Made in Europe, Serbia, by Michelin. Kahden edellisen käytössä olleen kierroksen perusteella ovat edullisen hintansa väärti.

Huomenissa varmaan alan kunnostaa/huoltaa ovien alareunoja ja fiksaan ne pari pientä sanomisen paikkaa ulkokuoresta. Uusi etuvilkku on lähtenyt Saksasta liikkeelle ja kuskin aurinkolippa pitäisi tilata. Sitten joutuu kyllä hieman hengähtämään. Tulevien kuukausien ykkösagenda on käteisvarannon kasvattaminen, alkaa laarinpohjat olla näkyvissä, eikä se ole kivaa se.

Kaiken :saab: ismin keskellä kiitän tässä lopuksi Cruzea, joka on kuljettanut ihmisiä ja tavaroita ympäriinsä vauhdikkaan miellyttävästi ja taloudellisesti. Korean Chevy tekee oman osansa Saab-harrastuksen tukemiseksi :)
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3541
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Ei ihan joka puussa kasvanut tuota kuskin puolen aurinkolippaa tähän malliin. Saabin Webshopissa oli out of stock, lähtöhinta olisi ollut siedettävät 29e ja risat. Skandixilla olisi ollut alkuperäisosa varastossa, hintaan 163e :!: Siellä täällä oli yksittäiskappaleita 80-90 euron hintaan. Otin sitten loppujen lopuksi Saabits.comista, josta kokonaishinnaksi muodostui postikuluineen, VATteineen ja punnista euroiksi muunnettuna 58.32 euroa. Sen verran olen valmis maksamaan siitä, ettei aina autoon noustessa Fredriksson-lippiksen tai karvalakin reuna kohtaa sen lerppuvan aurinkolipan kanssa... Nyt jään sitten odottamaan, tuleeko sieltä mitään perille vai ei.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3095
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja viggen »

https://webshop.saabparts.com/9000/inte ... lskydd9000

jaha, ne oli tietenkin loppu.

Jos haluaa ostaa käytettyjä Saabin osia, niin monesti löytyy www.tradera.se
Siellä myydään kiinteään hintaan ja huutokaupalla eniten tarjoavalle.
Joskus menee pilkkahintaan.
https://www.tradera.com/search?q=saab&categoryId=301894
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3541
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Tulipa sitten vaihdettua kesälook alle. Renkaanvaihto pidemmän kaavan kautta, taisi joku 5-6 tuntia tuhraantua. En mä tiedä, mihin se aika meni. Aika kuluu, kun on kivaa ? Osittain kai rahdatessa renkaita eestaas pitkin pihaa, etupihalta on talliin kuitenkin 80 askelta, kuntoilusta kävi myös 35 kilon tunkin kanniskelu jne. Ihan ei ole optimaaliset tilat harrastamiseen, mutta näillä mennään, eikä tarvitse kuntosalilla käydä.

Mietiskelin aloittaessani, että kuinkahan kovassa mahtaa olla pultit, kun kerran ei enää muutamaan vuoteen ole ajeltu kuin noilla kitkoilla. Päätin aloittaa sillä, että pyöräytän kaikki 16 pulttia auki, ettei sitten tarvitse kirota, kun on yhtä pulttia vajaa kaikki auki ja työkalut hajalla... Takarenkaat olivat pala kakkua, mutta eturenkaat, tuli dejavu jostain takavuosilta, kun hajotin muutaman hylsyn ja ristikkoavaimen, yrittäessäni -88 kaasari-satkun pyöriä irti. Tuosta on aikaa n. 17-18 vuotta, silloin hankin voimahylsyn ja teleskooppivartisen avaimen, jotka olivat tänäänkin käytössä. Tukeva haara-asento, voimannostajille tuttu, alaselkä suoraksi, teleskooppivarsi täysin auki, voimahylsy kunnolla kiinni ja menoksi. Komean paukahduksen kera aukesivat kaikki kahdeksan eturenkaiden pulttia, mitään ei hajonnut, hiki tuli. Siitä oli hyvä jatkaa.

Alustaa suojatessa oli pyörät kiinni, joten takakaaret olivat saaneet vain roiskeita kotelosuojasta osakseen. Sinänsä näky oli aika hieno, oikealla puolella näytti tältä

Kuva

Reunoihin oli jonkun verran ruiskittu kiveniskua tms. joskus, mutta tuossa iskarin vieressä oli ihan korinväristä peltiä. Ruostetta ei ollut yhtikäs missään. Suihkuttelin kilikalipullosta riittävän kerroksen kotelosuojaa joka paikkaan.

Vasemmalla puolella oli käytännössä neitseellinen pyöränholvi

Kuva

Nätissä kunnossa olevaa peltiä, ruskeat pilkut ovat kotelosuojan roiskeita. Mietin, että laitan kiveniskua, mutta päätin, että kotelosuoja riittää, täydennellään aina renkaanvaihtojen yhteydessä, aika helppoa, varsinkin, kun kilometrit tullevat jäämään alle 5000 vuosittain. Nyt ruiskuttelin huolellisesti ja kattavasti. Kuvassa on uusi kesärengas jo paikoillaan, kullankeltainen sävy alkaa hiljalleen tummentua ja muuttuu melkein mustaksi vuorokauden sisällä.

Kuva

Kurkkailin ledillä ympäri autoa kriittisiä paikkoja. Vasemmalta puolelta takapyörän takaa, takahelman muovin reunasta löytyi pieni alue, jossa ihan alkavaa pientä ruostepilkkua maalin alla. Nappailen sen Dremelillä auki ja pohjamaalaan/päällimaalaan, jahka ennätän. Nyt raottelin helmamuovia ja valutin koko takahelman matkalta kotelosuojaa sisään kummallekin puolelle, ensin huuhtelin puhtaalla öljyllä, sitten päälle kotelosuojaa joka sitoo öljyn alleen kovettuessaan vahamaiseksi pinnaksi. Luulisin, että riittää, kun säännöllisesti tuon toistaa.

Edessä tässä on lokarit, sinne ei tarvinnut ruiskia suojaa kuin lokareiden yhtymäkohtaan iskarin yläpuolelle, jossa on muutaman sentin alue paljasta peltiä. Takana ei tosiaan lokareita ole, ainoastaan pyöränholvien alareunoissa on muovia, josta nuo helmamuovit lähtevät liikkeelle. Edessä oli jarrupaloja vielä runsaasti, takana vähemmän, levyt ok, niiden puolesta ei tarvitse tehdä mitään. Syksyllä varmaan puretaan, herkistellään ja kasataan ja tarvittaessa uusitaan tiivisteitä, liukutapit tms., jos siltä näyttää.

Huomenna otan Dremelin käteen ja agendaksi oikean takaloksun pieni ruostepaikka, vasemman takapyörän takana olevan helmamuovin sauma, sekä kuskin oven alareuna ja toinen ovi, jossa oli pieni sanomisen paikka, en enää muista mikä. Selviää kun kurkkaan.

Lopuksi ajelin auton tallista ulos ja otin kuvan uusilla vanteilla. Eivät nuo välttämättä kauniimmat ole kuin tarvikevanteet, tekevät autosta raskaamman näköisen, mutta ovat joka tapauksessa "oikeat" vanteet tähän malliin ja tuovat sen lookin, joka minulla oli hakusessa. Itseänihän minä tässä pyrin miellyttämään, jos joku muu siinä sivussa diggaa, on se vain bonusta !

Kuva
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3541
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Pari päivää olen enimmäkseen pällistellyt tonnarin ovien alareunoja ym. Vasen puoli alkaa olla kotelosuojaa myöten valmis, oikealla puolella on vielä vähän värityshommia ja kotelosuojaa sitten viimeiseksi. Otin Dremelillä auki kaikki pintaruostepaikat, joita oli melko vähän ja pienellä alalla, mutta kyllä siinä oma aikansa menee, kun hioo, maalaa, maalaa ja taas maalaa.

Vanha viisaus sanoo, että kun autoon on liimattu tarra outoon paikkaan, sillä peitetään jotain. Niin tälläkin kertaa. Ihmettelin takapaneelin oikeassa laidassa olevaa tökeröä FIN-tarraa. Lämmitin sitä vähän ja otin hitaasti irti. Ja alla oli tietenkin...

Kuva

...virheettömän paneelin ainoa virhe. No, tuossa valaisin sen lampulla, että näkyy, todellisuudessa ei pahasti satu silmään tuosta tummasta kohdata. Parempi tuolla virheellä, kuin sillä tarralla. Näillä mennään.

Vanha viisaus sanoo myös, että kun autosta löytyy teippiä, sillä on yleensä korjattu jotain, jota ei ole viitsitty uusia. Niin tälläkin kertaa. Kaikki muut ovivalot palavat, mutta etuoikealla oli pimeää. Ynnä palanen mustaa teippiä ja sen ainoan ruuvin alla suurehko prikka. Tämä kokonaisuus piti tietenkin nipussa jonkin verran rikkoutunutta ovivalon heijastinta. Hankala sitä oli kangoitella irti ja syykin paljastui kun aikani ähelsin, siellä oli kaksipuolista teippiä runsain mitoin. Polttimon pidikkeen kannat olivat oudossa asennossa ja liitinten päät teipattu.

Kuva

Ongelmaksi muodostunee lähinnä uuden korvaavan hankinta. Hieman olen yllättynyt, miten huonosti tonnariin on osia saatavilla. Näitten pikkuosien kohdalla on turhan usein out of stock ja sitä rataa. Ärsyttävää. Jos ei löydy ehjää/uutta tilalle, ranetan teippiversion takaisin. Ei tämä nyt niin tarkkaa ole.

Samaan aiheeseen, kuskin oven alareunahan näyttää tältä:

Kuva

Kun sen pitäisi näyttää tältä:

Kuva

Tuota oven alareunan tiivistettä jahtasin eilen ympäri internettiä ainakin neljällä kielellä ja varaosanumerolla, ei löydy, ei. Venäjää tms. en nyt Saabin takia ala opettelemaan. Noita tiivisteen kiinnikkeitä löytyy, mutta itse tiivistettä ei. Kaippa ilmankin pärjää, mutta ei kai siitä haittaakaan olisi.

Jos jollain sattuu olemaan mainittuja kuskin oven alatiivistettä ja oikean etuoven valon heijastinta jouten, heittäkää vaikka yv:llä. Romiksilta en ole vielä kysellyt, voisihan sitäkin sitten yrittää. Varmaan on myös jotain firmoja, joita en hauilla ole löytynyt. Kivahan se olisi, jos näitä osia voisi tilailla samasta paikasta köntän kerralla, eikä joka osaa eri firmasta ympäri maailmaa :?

Harrasteeksi tämä hankittiin ja harrastetta saatiin :D
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Risto »

Eikö tuota tiivistettä 4102075 löytynyt merkkiliikkeen varaosatiskiltä? Oriolla se näyttäisi olevan vielä valikoimissa. https://portal.orio.com/webapp/wcs/stor ... rm=4102075
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Olet varmaan jo tämän ilmoituksen tarkastanut?
viewtopic.php?t=193955
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3541
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^^Jännä homma, ettei tuota Oriota tullut vastaan yhdessäkään haussa, vaikka numerolla hain. Minkään osan kohdalla. Täytyy vissiin rekisteröityä tuonne, siellä on kai kaikki osat mitä noihin on koskaan tehty, ainakin luetteloituna. Se mitä sitten oikeasti on tarjolla, selvinnee.

Muutamassa firmassa oli maininta, ettei ole hyllyssä, mutta tilaamalla saa ja tehdään tilauksesta, mutta ei anneta takeita että koska lähetetään jos lähetetään ollenkaan plää plää, ei jaksa semmosia. Marmorin tiskistä en tiedä, kun ei täällä ole sellaista ollut piiitkään aikaan enkä lähtenyt jäljittämään lähintä.

^En vielä tsekannut, mutta sain jo toisaalta yv:llä viestin, joten eiköhän tämä tästä etene. Se taitaa kuitenkin paras varaosaliike Saabeihin olla Suomen Saab-klubi ry näin foorumin kautta :D
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Risto »

Lähin marmoritiski: https://autopisteporvoo.fi/
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3541
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Juu, tiedän firman ja omistajat, olivat aikoinaan mun luottokorjaajia kun Saabit olivat arkiajossa. Sattuneesta syystä en ole käyttänyt heidän palveluitaan yli vuosikymmeneen, enkä käytä jatkossakaan. Syitä sen enempää avaamatta.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3541
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Spekulointia on kiva harrastaa. Jos sattuisi niin, että realisoin tai ainakin yritän, Cruzen ennen talvea ja tarvitsisin tilalle farkun, mielellään automaatin, niin mikä mahtaisi olla järkevin/käyttövarmin vekotin Saabin mallistosta ? Sana on vapaa. Laatikot ovat vissiin Aisinin tms. tekeleitä, niissä ei kai ole mitään erikoista, mutta mites mo-mo-monesko moottorit ? Dieselit on Fiatin ja niissä piti muistaa jakopää tehdä ajoissa, muuten kai ihan soivia pelejä ? Bensakoneet on sitten asia erikseen, Aero vaan alle ja sormet ristiin :lol: Ei vainen, lähinnä se, että kannattaako tämmöisen ei-mekaanikon joka kaiken teettää ammattilaisella, edes etäisesti harkita moista. Vilkuilin noita loppuvuosien malleja yhtenä vaihtoehtona monien joukossa, kun ei noita 2000-luvun Saabeja ole vielä yhtään ollut omistuksessa. Kai semmoistakin pitäisi kokeilla. Tai sitten ei, jos parilta tutulta kysytään. Vai mitä -Hese- :lol:

Ruoste näyttää tarttuvan erinomaisen hyvin noihin viimeisimpiinkin ja mitä myyntitekstejä lueskelin, niin vaihdettujen komponenttien luettelo lyhyelläkin aikavälillä oli kunnioitusta, vaan ei välttämättä luottamusta herättävä. Tai sitten ovat vaan olleet tarkoilla omistajilla. Ei mitään järkeä taas tässäkään pohdiskelussa, mutta jotenkin vaan vanha tauti nostaa tonnarin myötä pahasti päätään.
Toisaalta taas kun mietin aikaisemmin, että Cruze pitää vaihtaa toiseen ongelmatapaukseen ja tunnistan siitä irtoavan pääoman rajallisen määrän, niin Saab täyttää sen kriteerin ja samalla toisi ensiavun tuohon pitkäaikaissairauteen.

Seurattuani AZP:n seikkailuja loppuunajetun diesel-kolkin kanssa esim. sellainen ei vaihtoehtona tunnu täysin mahdottomalta.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Itsellä ei 40 tkm kokemuksella ole tuosta TTiD:stä pahaa sanottavaa. Hihnan ja pumpun vaihto on dieseliksi edullinen ja vaihtoväli huonoimmillaankin kohtuu pitkä. Se vilkahtava öljynpainevalohan on hienoinen kauneusvirhe, mutta ei mikään akuutti ja työmäärästä johtuen kannattaa tehdä, jos muutenkin joutuu öljypohjaa käyttämään auki. Se kasiventtiilinen, 120-heppainen olisi kait huolettomin, mutta en tiedä, saako sen kylkeen tomaattia.

1,8i on ymmärtääkseni myös aika huoleton kone. Sitä taitaa olla ainoastaan käsinhämmennettävänä, enkä tiedä onko farkkuna.

Ruostepuolesta, NG-kolkit tuntuvat ainakin pintapeltien osalta käyttäytyvän siten, että maali kuoriutuu kaarien seudulta pois ja tulee kevyt pintaruostekerros. Tämä perustuu omiin havaintoihin. Saa korjata/täydentää.

Ajoprofiili varmaan aika paljon ratkaisee. Kaupunkiajoon laittaisin vaparibensan.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Ng9-3 T8-bensamoottorit on parempia kuin femmojen T7:t.
Jakopään niistäki voi joutuu laittaa.

Femmat on myös alttiimpia ruosteelle.

AZP:n topiikkia kun oot seurannu niin diisseleist ei tarvinne sen enempää kertoo :mrgreen:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin