Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Pölhökustaa
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: Pe Syys 16, 2011 19:15
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja Pölhökustaa »

Onnea uudelle ”perheenjäsenelle”!
Seuraan mielenkiinnolla. Itse tuollaisella nyt himpun yli vuoden kurvaillut, varustetasona mulla on karvalakki.
Opel Astra H wagon 1.6 2011
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Onnea ostoksesta!

Tavallaan voin uskoa noi ensiasennusrenkaiks. Eco-renkaat on kivikovat ja etelän tasainen ja vähän kuluttava (???) asfaltti on ollut alkukilometreillä ja sen jälkeen kumi kovettuu... Tuohon yhdistettynä kevyt kaasujalka rauhallisilla rattikäännöillä, niin siinähän se. Onhan BFG All Terrain ihan tunnettu siitä, että ne rullaa 100 tkm ja edelleen pintaa, miksei siis myös noi vois kestää vastaavasti :D

Edit: sit jos talvirenkaat on lykätty "ajois" alle ja laiskana vasta juhannuksena pois, niin eihän niitä kilsoja kerry.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3540
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Kyllä kaikki viittaa siihen, ettei noita ole koskaan vanteilta poistettu. Kivikovat, nimenomaan. Talvisatsi taitaa kuitenkin olla jo toinen. No, voihan se olla, että oli jotkut toiset alla ja vaihtaessa kaivettiin kellarin kätköistä sinne hylätyt alkuperäiset.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Oletteko nyt ihan tosissanne? Ranskassa vielä kurvattu ekat vuodet mahdollisesti vuodet ympäri kesärenkailla. Tarina ei yoisaalta kerro, missä noi kilsat on pääosin kertynert, Suomessa vai Ranskassa. Mutta silti.

Niin ja onnea hankinnalle!
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kyl mä oon tosissani. Jos talvirenkaat lyödään hallan tullen alle ja laiskana rullataan juhannuksena vasta pois, niin ei kesärenkaille tuu kilsoja.

Toinen tollaseen ekoautoon sopiva skenario on joku fillari-intoilija, joka ajaa kesäkelit fillarilla töihin ja vain huonot kelit plus talven autolla.

Kolmas skenario on isi, joka osti jonne-Jonnelleen kiinatinat mut säästi orkkikset myyntiä varte :D
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
aero
-
Viestit: 8669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja aero »

En nyt välttämättä sanoisi Primacya ekorenkaaksi (markkinoilla on ollut Energy -sarjaa tuolloinkin), mutta ei se myöskään nopeimmin kuluvaa kastia ikäluokassaan ole ollut.

Eikä sovi unohtaa sitäkään vaihtoehtoa, että hinta- ja ekotietoinen Pierré on voinut saada vanhaa paistoa olevan rengassarjan halvalla.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Joo no esim toi jonneskenaario vois olla ihan totta. Tai jos on laiskana ajettu kitkat alla kesät talvet monta vuotta. Alkuperäiset renkaat yli 300 Mm ajetussa autossa, mutta renkailla ei olisi silti ajettu lähellekään satkua. Tollaset renkaat nyt ei vaan edes Ranskan sileillä voi kestää luokkaa 150 Mm ajoa. Jotkut maastograbberit on eri juttu kun niissä on pintaa joku kolme senttiä uusina.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3540
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Jep, kyllä mä veikkaan, että noi on kaivettu jostain naftaliinista kun auto on lähtenyt kiertoon. Noilla kilsoilla pitäisi olla jo aika mones kesärengaskertakin menoillaan, vaikka tiedänkin, että Prius on myös renkaiden suhteen säästäväinen.

Karmeassa kunnossa nuo alkuperäiset kesävanteet kyllä ovat, täytyy pestä ja vahata sen mitä pystyy, skraaduista ei eroon pääse, pääasia, että olisivat suorat...
Kuva

Alkuperäinen koko on hassu 195/55/16, joten luonnollisesti ostan tilalle volyymikokoa 205/55/16, taidan kokeilla noita uusia valikoiman halvimpia, eli Tigar High Performanceja H-nopeusluokassa, ovat jonkun kympin BF:iä halvempia. Talvi näyttää jatkuvan, joten vielä ehtii ennen sesonkia vaihdattaa nuokin. Suomen talous kuntoon ja rahaa haisemaan, kerran täällä vain eletään.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3540
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Selasin Priuksen paperit läpi äsken ja kyllähän sieltä aika hyvin historian sai selville ynnä vähän mitä on tehty. Itse asiassa auto on käynyt säännöllisesti Toyotan merkkihuollossa 315000 km saakka. Sen jälkeen on sitten merkinnät omista öljynvaihdosta ym. edellisen omistajan toimesta. Rajustihan tuolla Ranskassa on alussa ajettu, käyttöönotto 12/07 ja 02/09 mittarissa jo 95000 km ! Suomessa eka huoltomerkintä 09/10, lukemalla 105000 km. Suomessakin vauhti jatkui rivakkana ja 11/12 on huollossa kilsat olleet 205000km, siitä kaksi vuotta eteenpäin ja 11/14 jo 280000 km, sitten on vähän tasaantunut, 11/16 katsastuksessa 330000 km.

"Hauska" tapahtuma oli kun kuitteja katselin, tuskin tosin omistajalla ollut niin hauskaa silloin, mutta:
9.11.16: Vaihdettu etupyöränlaakeri ennen leimaa
10.11.16: Katsastus, ok, mutta varmaan toinenkin laakeri on vinkannut olemassaolostaan, koska
17.11.16: Vaihdettu toinen etupyöränlaakeri, joka ei mennyt vissiin ihan putkeen, koska
30.11.16: ABS-valo syttynyt palamaan, diagnoosi: etupyörien laakereiden pölysuojat on asennettu niin, että tunnistin ei saa roottorista signaalia. Diagnoosin jälkeen on merkintä, että korjauttaa toisaalla, eli varmastikin reklamoi laakereiden vaihdon tehnyttä firmaa :lol:

Käytännössä papereiden perusteella Priusta on korjattu huoltojen ohella juurikin niiden parin "tyyppivian" osalta, jotka ovat sitä kuluvaa sorttia, eli pyöränlaakerit ja syksyllä 2016 on vaihdettu kaikki jarrulevyt ja palat ja vasemman takasatulan jumiutunut liukutappi korjattu. Olen kyllä henkisesti varautunut siihen, että jos tuo minulle jää, avautan nuo vähälle käytölle jäävät takajarrut ja tarvittaessa vaihdetaan satulat tai ainakin puretaan ja putsataan perusteellisesti, joka kyllä Priuksiin pitäisi tehdä takajarrujen osalta joka ainoa vuosi, muuten tulee ongelmia.

Tuulilasi on tosiaan vaihdettu tammikuussa ja vuoden takuulappu oli mukana, ilmastointihuolto on tehty viime kesänä joten siitäkään ei tarvitse huolehtia. Öljyt olivat kirkkaat ja ovat vaihdettu ajotietokoneen ja huoltomerkinnän mukaan vajaat 4000 km sitten, iridium-tulpat on vaihdettu 346 tkm kohdalla. Summa summarum, jos jotain outoa ilmenee ja vikaantuu, hoidetaan, mutta muussa tapauksessa ei toistaiseksi tarvitse huoltohommiin ryhtyä.

Loppuis nyt vaan tämä perskuleen talvi, piha on täynnä autoja, jotka kaipaavat, pesua, vahausta, hiontaa, maalausta, nahkapenkkien hoitajaa, imurointia, muoviosien kiillotusta ja kaikkea muuta pientä puuhastelua, joka piristää keski-ikäistä suomalaista miestä.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3540
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Aamulla ajeltiin Camry takaisin kotipihaan ja jatkettiin Priuksella, ihan tutun oloiset lukemat tulivat edestakaisella kotona käynnillä hieman raskaalla sohjokelillä normaalisti ajellen
Kuva

Mitään eroa en toistaiseksi ole toiminnassa huomannut taannoin omistamaani alle 30 tkm ajettuun vastaavaan.
Kohta taas kohti kaupunkia treenireissulle, muu perhe on Ahvenanmaalla, joten normaalitilanne eli kolme autoa ja kolme kuskia on vaihtunut kolmeksi autoksi ja yhdeksi kuskiksi, onneksi on varaa valita.

Samalta se näyttää kuin kaikki muutkin, jotkut rakastaa, useimmat vihaa :D
Kuva

Jatkan illemmalla kuvien kera, kun vähän ehdin puuhastellakin.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3540
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Piiitkä päivä alkaa olla pulkassa, kylmä olut tuossa vieressä ravitsee, pikkasen sipsejä ja suklaata, pysyy linjat kunnossa...
Euromasterilta on tilattu Priukseen uudet kesärenkaat, ihan uusi malli Michelinin ravintoketjun alimmasta päästä, eli Tigar High Performance koossa 205/55/16 on tilattu, tai no, ovat jo hyllyssä, joten vien huomenna Priuksen vanteet pojille ja haen ensi viikolla uutta kumia odottelemaan vaihtoa, jälleen kerran.
Töiden jälkeen kun pääsin kotiin, loppui lumimyräkkä sopivasti ja luonto soi minulle reilun tunnin verran tyyntä ja selkeyttä, ehdin vähän touhuta autojen kanssa. Tarkastin Priuksen loppuunajettujen Hkpl 7:n paineet, olivat alipaineiset ja nostin ne tasaiseen 2.4 bariin ympäri auton. Pintaa renkaissa on, mutta likimain kaikki nastat ovat painuneet kumin sisään, joten pito on heikompi kuin hyvässä kitkassa. Kaupunkiin ajaessa päivän kosteus meni pakkaselle ja oli vähän helvatan liukasta, melkoista luistelua oli, hallittua toki.

Pyyhin kaikista kolmesta autosta kojelaudan pahimmista pölyistä, Priuksesta sukeutui tämän jäljiltä liki uudenveroinen, niin kuin toki muistakin
Kuva

Kuskin penkki on tosiaan selvinnyt taipaleesta aika hyvin, patinaa on, mutta eihän tuo rikki ole, pitkät viivat ovat kuvaan tullutta lumitihkua, eivät virhe penkissä !
Kuva

Pelkääjän puolelta katsottuna tilanne näyttää liki pakasta vedetyltä
Kuva
En mä usko että tuo on edes oikeaa nahkaa, jotain nahkan ja vinyylin sekoitusta, en tiedä, ihan sama, tyylikäs on, aikuisviihdekäyttöön tämän voi lahjoittaa, jos lakkaa liikkumasta.

Tavallisen 12-voltin akun sain myös Defan päähän, aika nopeasti vilkutti viidettä palkkia, jota ei toki valmiiksi ladannut parissa tunnissa, mutta eihän tuo huolestuttavaa ollut. Ei hapettumia tms. Tavaratilan lattian alla olivat myös kaipaamani kesävanteiden pultit nätissä laatikossa.

Konehuoneen
Kuva
puolella kaikki vaikutti olevan kuosissa, öljyn pinta oli tikun puolessa välissä, mutta kone oli vielä puolilämmin, täytyy kurkata täysin kylmästä autosta heti kun ehtii. Se, että liki 359 tkm ajettu 1.5 litrainen kone söisi puoli litraa öljyä 4000 km matkalla, ei olisi mikään ihme. Mutta eiköhän tämäkin selviä kun jatketaan tutustumista.

Auton ainoan mainittavan ruostepaikan hinkkasin vanhalla t-paidalla näkyville, eipä ole iso homma, todellakaan. Ruiskutin puskurinsauman täyteen kotelosuojaa ja laitoin myös tuohon ruosteen päälle, olkoon siinä sen aikaa, että kelit mahdollistavat korjaushommat
Kuva

Sitten huumori-osastoon. Pimeän laskeuduttua lähdimme kaupunkiin, poika avasi ovensa ja innostui kovasti maahan piirtyneestä kuvasta, sama efekti myös kuskin puolella, ei voinut kuin nauraa, PIMP MY TOYOTA :lol:
Kuva
Kuva

Entisaikojen usb-liitäntä, eli cd-vaihtaja toimi myös, ensin luulin, että ei pelaa, mutta ilmeisesti load-nappulaa ei ollut pahemmin käytetty, koska vaati oikein kunnon survaisun, ennen kuin reagoi. Kaksi kallisarvoista levyä kokoelmastani uskalsin sinne syöttää ja vaikuttaa toimivan
Kuva

Marketin parkkipaikalla ikuistin armeliaassa valossa edustavan potretin, pimeässä ja etäisessä loistevalossa kaikki näyttää ihan hyvältä
Kuva

Päivän ajot summasivat reilut 110 km ja matkan päätteeksi osuttiin samaan lukemaan, kuin päivän ekan reissun jälkeen, tasaista työtä, siis
Kuva

Tässä vaiheessa olen tyytyväinen, hämmästyttävän paljon autoa ja ominaisuuksia onnistuin saamaan pikkurahalla, ennen kuin tämä porsii totaalisesti, olen sitä mieltä, että yksi parhaimpia kauppojani ikinä. Kilometrilukema on helppo unohtaa, koska kaikki toimii ja on yllättävän siistissä kunnossa. No, tällä on ajettu paljon ja arvatenkin pitkää matkaa, muuten ei selity kunto näille kilometreille. Itse asiassa, hyvin paljon samanlainen tapaus kuin tuo Hiace, jonka kilometrit on ajettu maantiellä ja kilometrit näkyvät vain mittarissa (vähän toki myös korissa :D ).
Eiköhän tämä riitä tältä erää, jatketaan harjoituksia.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Sisusta on kyl kaukana Suomi edition -tuulipukuviritelmästä. Viä kun pellit olis muut kuin hopeat ja kojelauta ei näyttäis haalistuneelta ämpäriltä. Nimim. musta Alfa 159 bordellinpunaisella nahkasisustalla nettiautos oli rakkautta ensisilmäyksellä. Ehkä joku päivä viä...
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Lerssinen
"Viggen"
Viestit: 596
Liittynyt: Su Tammi 26, 2014 11:08
Paikkakunta: Oulainen

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Tojotaan en osaa ottaa kantaa mutta olisit nyt jättäny ne tigarit kauppaan, surkeampaa rengasta saa etsimällä etsiä ja on kalliimpi kuin ihan aidosti toimiva linglong noin esimerkiksi..
Iveco 50C14 -05
Dacia Duster -18 4x4
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Honda HR-V -99
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5356
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja VKe »

Uskon että tigarit on ihan kelvolliset renkaat, mustat donitsit siis. Varmasti pysyy Prius raiteillaan noillakin.

On kyllä mageet penkit, vaikka joku vinyylistä puhuikin... Tuo väri tässä minun näytöllä näyttää joltain burgundinpunaiselta, eikö? Eikös tuo lie samaa sävyä kuin EU-alueen passikannet?

Eli paloautonpunainen sedan femma ja siihen punaiset nahkapenkit, semmoinen linulle saa olla, kiitos.
Sininen Saab 9-3, '99
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3540
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Bf Goodrich on ollut erinomainen budjettirengas, Tigarin uusi malli on vain hivenen sitä halvempi, en jaksa uskoa, että laatu olennaisesti romahtaa, tuskin Michelinin ohjastama Euromaster sitä muuten valikoimissaan pitäisi. Kävin tänään viemässä Priuksen vanteet pojille ja tutkailin samalla hyllystä mitä tuli ostettua, näytti pyöreältä ja mustalta. Jos BF:n kyljessä on liekit, niin tässä oli ruutulippu tms. kovaan ajoon liittyvä lippu, joten vaihtelua silläkin suunnalla. Testataan, kerron kyllä, jos rengas on kuraa.

Priuksen penkkien kyljessä on tälläinen lappu
Kuva
Tuon perusteella jotain tekemistä penkeillä lienee nahan kanssa. En ole kyllä tuollaisiin törmännyt Priuksen yhteydessä aikaisemmin, pitää vähän googlata, onko tämä jokin spesiaaliyksilö penkkien suhteen.

Suoritin Camryn ja Priuksen välillä vaativaa vertailua öljytikkuja tutkailemalla...
Prius, 359000 km, öljyt 4000 km
Kuva
Jonnin verran näyttää maistuvan, haen purkin 5w-30 ja lisään ylämerkkiin, tarkkaillaan, vaikken tuosta nyt sen enempää huolestukaan

Camry, 204000 km, öljyt n.7000 km
Kuva
Ei syö, ei. Vaikka Camry vanha onkin, kilometrien puolesta kone on vasta alkutaipaleella, näillä 2.2-litraisilla ajetaan järjestään puoli miljoonaa sen enempiä konetta avaamatta, yleensä kori pettää ennemmin.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Vastaa Viestiin