Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Päivän ajelujen jälkeen olen erittäin tyytyväinen "uuteen" Accordiin, on kyllä pieteetillä pidetty yksilö. Ehostin sisätiloja ja hämmästelin kynnyslistojen yms. kuntoa, että jotkut osaakin olla siivosti autossaan. Jos ei tietäisi, voisi luulla olevansa parin vuoden ikäisessä autossa. Sentään kuskin penkin muovinen "potkusuoja" siellä selkämyksessä oli sen näköinen, että joku nassikka oli sitä sutinut kengillään, mutta lähti sekin yhtä naarmua lukuunottamatta puhtaaksi. Melkein pakosta tuolle on hiljattain tehty erittäin perusteellinen sisäputsi. Löysin kuitin, jonka mukaan Hondan omat kumimatot on ostettu vasta pari vuotta sitten ja niiden alla oleva verhoilu on tosi siisti, kun vertaa vaikkapa pojan Harmaaseen. Pelkällä imuroinnilla ei näytä kyllä tuolta.

Ettei mene ihan kehumiseksi, niin pieni pettymys tuli, kun yritin aamulla tarjota cd-soittimelle Kirkan R.O.C.K.-levyä. Otti kyllä levyn sisään, mutta sylkäisi ulos. Kokeilen varmuudeksi vielä The Spell-levyä tuolta Kirkan heavy-kaudelta, mutta ei kelvannut sekään. On sentään cd-soitin väsynyt matkan varrelle, näköjään. Ärsyttävin seikka tässä pre-facelift mallissa on, ettei tässä ole valomuistia. Jos on kytkin offilla, niin tosiaankin on auto pimeänä ja kun laittaa valot päälle, jäävät ne päälle kun auton sammuttaa, sentään pimputus muistuttaa, että käännä kytkintä. Tuommoistakaan muistanut siitä ekasta Accordistamme, muuten on hyvät varusteet, mutta tuo on ärsyttävä puute.

Opettelin hieman noita vaihteiston vetoalueita työmatkalla ja totesin, että vakionopeudensäädin on käypänen tässä laitteessa tuolle mäkiselle ja mutkaiselle osuudelle myös, mikä on ylen harvinaista. Mittari 60-62 km/h niin kierrokset ovat 3.vaihteella karvan yli 2000, jolloin meno on jouhevaa, ei nyi eikä nytky ja jaksaa vetää mainiosti. Nelosta sitten kympin kovemmassa mittarivauhdissa, niin kierrokset ovat n. 1700, joka riittää myös hyvin tärinättömään menoon. Automaattilaatikolla ei meno ole miellyttävää tuolla pätkällä vakkarilla, mutta näköjään manuaalilla homma toimii. Odottamaton bonus.

Vaikka automaatti on tietysti näppärämpi, niin täytyy myöntää, että vaihteeksi on taas kiva ajella manuaalilla, varsinkin, kun kytkin toimii erittäin hyvin, kone vääntää alhaalta ja kepin liikkeet ovat Hondamaisen täsmälliset ja napakat. Parissa kohtaa tuolla työmatkalla pystyy mennen tullen vedättämään kakkosella melkein punarajalle ja koitan joka reissulla näin tehdä, niin ei heti ole tukkeessa kone, kun ajo on näinkin lyhyttä. No, sentään se reilut 17km suuntaansa, että miten sen nyt sitten mieltää, pätkää vai ei tuollaiselle laitteelle.

Huomenna haen uuden pullon Korrekin pinnoitetta, joutuu myös Accordin pesemään uudelleen, kun tänään oli kaatosadepäivä. Torstaina on pyhäpäivä ja viikon ainoa vapaa, aloitin pinnoittamisen eilen ja viimeistelen torstaina. On sitten helpompi irrottaa pinnasta mahdollisia kotelosuojan roiskeita, kun sinne asti päästään. Kelit näyttivät taas aurinkoistuvan ja lämpenevän loppuviikkoa kohden, otan silloin työn alle ovet ja takalokarit, niissähän ei isoa hommaa ole, mutta poistan ne vähätkin ruosteen alut ja suojaan paikat. Päivätöitä riittää, mutta puuhastellaan iltasella vähän sen mukaan, miten riittää jaksamista.

Täytyy myös tiedustella pyöränkulmien säätöä jostakin, auto on muuten leppoisa ajettava, mutta kallellaan oleva ratti häiritsee ja minusta auto on tuolle 205/55/16 rengastukselle turhan äkkinäinen urille ja kallistuksille. Ainahan Accord sitä vähän on ja varsinkin 17-tuumaisilla, mutta tuolla peruskoolla sen pitäisi olla neutraalimpi. Renkaatkin ovat kyllä uransa ehtoopuolella, mutta väitän, että kaipaa suuntausta ja se on jätetty helmikuun lopun etupään osien vaihdon jälkeen tekemättä. Sen verran selkeä oire on.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Oisko helpoin asentaa päivävalot niin ei tartte opetella uusiks valojen päällelaittoa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Uteip
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ke Syys 19, 2018 20:53
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Uteip »

Ettei tuossa ole kytkintä jossain piilossa millä saa valoautomatiikan päälle ja pois, ainakin tuon ikäisessä Skodassa on sulakerasiassa. Oudolta kuulostaa tuon ikä- ja hintaluokan auto ilman automatiikkaa.
Ex:Saab 90i -86, (Micra -99, Punto -02)
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

^Toisaalta mulla 2007 Audi ja 2011 BMW onnistui olemaan ilman valoautomatiikkoja, kun ei ensiostajat olleet ruksineet sopivia varusteita. Nää toki oli aitoja suomiautoja ja usein muualla maailmassa on osattu suhtautua varusteisiin aherammalla ruksimisella. Samaten meidän 159:t, joita on 2009 asti, on ilman valoautomagiaa. Noihin kaikkiin on sitä kuitenkin tainnut saada (Audista en ole ihan satavarma, mutta luulisin).

Hondaa tuntematta, aika usein valoisuusanturi taitaa olla samassa pakassa pyyhkijäautomatiikan anturin kanssa ja kulkea sitä myöten varustuksessa rintarinnan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Taitaa olla niin, että vasta faceliftiin alkaen 2006, tuli automatiikka. Tai sitten tässä oli jotain eroa ksenonien ja näiden halogeenien välillä, viimeisimmät ovat kaikki olleet kaasupurkausvaloilla ja niissähän on auto-asento valokytkimessä, jota tässä ei ole. Täytyy vielä varmistaa.

Ensi viikon keskiviikolle on varattu aika ohjauskulmien tarkastukseen/säätöön + ilmastoinnin täyttöhuoltoon ja Kirkaakin pääsin kuuntelemaan kun laitoin parin vuoden takaisen Lagunan mukana tulleen Pregon FM-lähettimen tupakansytyttimen tilalle, eikun nappaa Spotifystä vaan soimaan, hyvin toimii.
Kuva

Huomenna on viikon ainoa vapaapäivä ja tekemistä on buukattu aivan riittävästi, toivon mukaan ehdin myös finalisoimaan maalipinnan kiillotuksen ja käymään ovet ynnä takalokarit läpi. Sitten voisikin ottaa riittävästi kuvia, jos sattuisi, että tänä kesänä on useampi kesäheila. Sisusta on nyt käyty läpi ja hämmästelen edelleen sisätilojen hienoa kuntoa, tekisi mieli sanoa "kuin uusi" ja sanonkin. Autoa on selvästi käytetty, mutta erittäin sievästi. En kyllä muista sisätiloiltaan siistimpää yli 17-vuotiasta autoa tavanneeni.

Ensi viikolla tosiaan korjaamokäynti mainittujen asioiden takia ja jos hyvin käy, ehditään tehdä alustaan ruostesuojaus. Sitten alkaa olla valmista, eikun kovaa ajoa ja/tai myyntiin. Jos auto jää pidempään, jarruihin täytyy jossain vaiheessa kiinnittää huomiota. Toimivat oikein hyvin, mutta pientä värinää on havaittavissa kun kovemmin jarruttaa ja kun tarkastelee ulkoasua, niin veikkaisin, että ainakin takalevyt-ja palat olisi syytä vaihtaa joskus lähitulevaisuudessa. Bensa tai dieseli, jos vähänkään pidempään Accordeilla ajelee, niin ensimmäisen vuoden aikana, ellei ole juuri uusittu, niin tuppaa levyt, palat ja satulatkin menemään vaihtoon.

Tuossa tunnelmakuva motarilta hakureissulta, 134 km/h vakkari-asetuksella kone kiertää vitosella n. 2400 kiekkaa. Tässähän on vielä 5-lovinen manuaali, seuraavassa vuosimallissa faceliftissä manuaali muuttui 6-portaiseksi. Kuulemma välitykset ovat tiheämmät ja sopivammat, siihen en voi sanoa mitään. Sen verran tosiaan havainnoin, että vitonen oli tässä käyttökelpoinen vasta jostain satasen korvilta, melkoinen aavikkovälitys kieltämättä.
Kuva
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

^ Omassa ’99-mallin Accordissa oli valomuisti/päiväajovalot, jolloin valot syttyvät kytkin nolla-asennossa. Kuulemma sama juttu kaverin aiemmassa ’97- ja nykyisessä ’05-mallisessa. Outoa ettei tuossa olisi. :?
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tässä näitä autotarinoita lukiessa ajattelin päivittää myös omaa tarinaa hiukan.

RS neliveto diesel Octavilla ja minulla on nyt yhteistä taivalta 4 kuukautta. Hyvin menee toistaiseksi. Kulutus oli talvella nastarenkailla, GTRadial IcePro3 205/50/17, maantiellä melko lailla 6 l/100 km. Nyt kesärenkailla, Nokian Hakka blue 225/45/17, kulutus on vähän alle 5,5 l/100 km. Ajonopeus on myös aavistuksen noussut eli jotain 3 - 4 km/h. Joten ei tämä neliveto yllä ihan ex Saabin lukemiin, mutta sen tästä nelivedon ilosta joutuu maksamaan. Onneksi verot, niin päästöjen kuin käyttövoimankin osalta, ovat Skodassa yllättäen pienenmmät. Siitä saa kompensaatiota kasvaneesta kulutuksesta.

Äärimmäisen vakaa ajaettava tuo Octavia kyllä on. Moottorin käyntiääni on paljon sivistyneempi ja pehmeämpi kuin mitä Saabin 1.9TTiD tarjosi. Se on plussaa. Takajalkatilat ja peräkontti (farkku) on huomattavasti suuremmat kuin mitä Saabissa oli. Eipä tuo nyt ole ollut ongelma ennenkään, mutta kunpahan olen pannut vain asian merkille.

Onneksi näihin VAG konsernin vehkeisiin löytyy hyvä OBD ohjelmisto, nimittäin VCDS. Vikoihin tätä en ole vielä tarvinnut, vaan sainpahan sillä nopeusmittarin näyttämän näyttäämään tasan tarkkaan oikeaa todellista nopeutta. Lisäksi sain "tapettua" typerän start/stop toiminnon lopullisesti. Se on ikäänkuin päällä, muttei tee sitä ikinä.

Edessä on IC1970:n tapaan auton puunaaminen: viimeisen päälle pesu ja vahaus. Sisältä autoni ovat aina puhtaat, joten se ei vaadi mitään erityista talven jäjiltä. Ulkopuolinen homma hoidetaan kunhan kesäloma alkaa perin viikon päästä :D .
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

aero kirjoitti:
Ke Touko 17, 2023 22:26
^Toisaalta mulla 2007 Audi ja 2011 BMW onnistui olemaan ilman valoautomatiikkoja, kun ei ensiostajat olleet ruksineet sopivia varusteita. Nää toki oli aitoja suomiautoja ja usein muualla maailmassa on osattu suhtautua varusteisiin aherammalla ruksimisella. Samaten meidän 159:t, joita on 2009 asti, on ilman valoautomagiaa. Noihin kaikkiin on sitä kuitenkin tainnut saada (Audista en ole ihan satavarma, mutta luulisin).
Äh, sekottelin tuossa valoautomatiikkaa, joka laittelee itse valoja päälle valoisuuden perusteella ja valomuistia, jossa voi vaan pitää valonappia aina samassa asennossa. Sehän toimi Bemarissa ja toimii Alfassa, että pitää valot aina päällä. Audissa ei käynyt se, vaan piti väännellä sitä katkaisijaa jos halusi kaukovaloja käyttää, lähivalot paloi nolla-asennossakin suomimallissa.
Rattivaihde kirjoitti:
To Touko 18, 2023 10:17
^ Omassa ’99-mallin Accordissa oli valomuisti/päiväajovalot, jolloin valot syttyvät kytkin nolla-asennossa. Kuulemma sama juttu kaverin aiemmassa ’97- ja nykyisessä ’05-mallisessa. Outoa ettei tuossa olisi. :?
Olisiko Hondassa samaa kuin Volkkareissa, että Suomeen uutena tuoduissa on kytketty noin, mutta Keski-Eurooppaan myydyissä nolla-asennossa valot on oikeasti pois? VAGgilaisissahan tuossa suomikytkennässä on tosiaan se lisäilo, että kaukovaloja varten pitää kuitenkin kääntää valot päälle - tarttiko Hondassa?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

aero kirjoitti:
To Touko 18, 2023 14:47
Rattivaihde kirjoitti:
To Touko 18, 2023 10:17
^ Omassa ’99-mallin Accordissa oli valomuisti/päiväajovalot, jolloin valot syttyvät kytkin nolla-asennossa. Kuulemma sama juttu kaverin aiemmassa ’97- ja nykyisessä ’05-mallisessa. Outoa ettei tuossa olisi. :?
Olisiko Hondassa samaa kuin Volkkareissa, että Suomeen uutena tuoduissa on kytketty noin, mutta Keski-Eurooppaan myydyissä nolla-asennossa valot on oikeasti pois? VAGgilaisissahan tuossa suomikytkennässä on tosiaan se lisäilo, että kaukovaloja varten pitää kuitenkin kääntää valot päälle - tarttiko Hondassa?
Piti kääntää.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Se on varmaankin juuri kuten toveri aero arvelee, sen takia en muistanut, että siinä meidän ekassa -05 olisi pitänyt valoja itse muistella, koska ei tarvinnut. OFF-asennossa on lähivalot käytössä ja jos haluaa kaukovalot mukaan, niin sitten pitää kääntää katkaisin ONnille. Tässä Luxemburgiin alunperin rekisteröidyssä OFF on OFF ja ihan pimeätä on. Jos tämä sattuisi jäämään pidemmäksi aikaa, niin pitäisi kysyä marmorilta, että onnistuuko sen Suomi-kytkennän tekeminen kuinkakos helposti.

Multa hommilta ehdin kuin ehdinkin vetää tähän iltaselle maratonin, eli koko auto on nyt vahattu, takalokarit käyty läpi ja suojattu, samoin kuin kaikki ovet. Dremeliä piti näyttää vain hivenen kummallekin takalokarille ja kuskin oven alareunalle 8 cm matkalla, kolme ovea meni vaan alasauman putsauksella ja kotelosuojan suihkuttelulla oven sisään ja alasaumaan. Ei voi valittaa, helpoin Accord tämän suhteen vähään aikaan. Konepellin yläreunassa on myös kittisauma ja siellä oli 10 cm pätkä joka oli vähän turvonnut, hioin sen auki ja maalasin pohjamaalin + oman värin, eiköhän se mene nyt loppuun saakka sekin.

Tässä yksilössä Accordin Akilleen kantapää eli takalokarien sisätaitteet näyttivät kliinerillä puhdistuksen jälkeen pääosin tältä.
Kuva

Kun sisäpuoli näyttää tuolta, niin ulkopuolikaan ei näytä hassummalta.
Kuva
Kuva

Kävin operaation päätteeksi normipaikassani kuvaamassa auton, ihan joka päivä ei viitsi puunata, silloin pitää kuvata, kun on kaikki putiputs.
Kuva

Ja asiasta ihan kukkaruukkuun, aamupäivällä talosta ulostautuessani havaitsin muutaman sadan metrin päässä kotisatamaansa pitävän Alexandra-jahdin olevan kotilahdellaan tuulettumassa talven jäljiltä. Naapuri tiesi kertoa, että siellä koulutettiin uutta miehistöä vanhojen merikarhujen johdolla. Hienoa, jos saavat uutta ja nuorempaa verta jatkamaan perinnettä !
Kuva
Kuva
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Ai niin. Liisinki-Hyundain 1kk täyttyi, otetaan kerta kuuhun pikku yhteenveto. Plagioin törkeästi muutaman muun kirjoittajan hyvää tapaa.

19.4-18.5:
Km 750
Kk-maksu 229 e
Polttoaine 60.52 e
Yht. 289.52 e

Seuraavan kk:n aikana saa ajaa 1750 km ja ollaan vielä aikataulussa. Ei taida ihan siihen yltää.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

^ tuon näköiset mk7 accordin takakaaret on verrattavissa graalin maljaan 8O

Mitä valo-automatiikkaan tulee niin meidän jazzissa pimeni kaikki valot viime kesänä viiksen ns. 0-asennossa (ja olikohan niin ettei viiksen pyörittely juurikaan tilannetta parantanut?) Valoreleen tsekkauksen jälkeen asiaa taas fabon honda-ryhmässä pohtiessani sain vinkiksi tarkistaa rattimuovien sisältä maahantuojan tekemän kytkennän jolla viiksen 0-asennossa ajovalot ovat päällä. Jos vilkkuviiksen liittimen läheisyydestä löytyy identtinen liitin irtaallaan ja mahdollisesti vieläpä lämmöstä vioittunut, on todennäköistä että cdti:ssä on ollut samanmoinen lisäkytkentä mt:n toimesta mutta liitin on sulanut. Ja valoautomatiikasta on luovuttu sekä palattu tehtaan tekemiin johdotuksiin ja erikseen päälle kytkettäviin ajovaloihin.
"Hevoseton" mies on huoleton mies
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Ensimmäinen tankillinen Hynyllä ajeltu. Kauhean söpö on toteutus bensavalolle, palkki muuttuu oranssiksi, taisi muuttua jo kun range näytti jotain 120 km. En nyt testannut, että muuttuuko vaikkapa kirkuvan punaiseksi sitten lähempänä nollaa. Loogista olisi se.
Kuva

Auto ilmoitteli tuollaisen lukeman ja tankkauksen perusteella laskin 5.65 L/100 km. Voihan se olla, että auto on tarkempi kuin oma epätieteellinen tankkausmenetelmä eli ekasta napsusta poikki ja pistooli pois. Riittävän lähellä kuitenkin ollaan, joten jatkossa luotan sokeasti auton dataan.
Kuva

Tankkauspisteeltä kotiin, tuo perinteinen testi ja kyllähän tämä optimiolosuhteissa vähällä menee. Tässä oli kyllä mukana kulutusta pienentämässä moottoripyöräletka, joka eteni marssirivistössä todella maltillista vauhtia, kun tuo arkinen työmatkani on yllättävän monen motoristin mielestä jonkin sortin maisemareitti, no onhan se, niin ajelin kiltisti heidän perässään.
Kuva
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Joutui vielä panostamaan "poistuvaan" lämmitysmuotoon. Käytettynä aikoinaan taloon tullut öljypoltin, joka on puhkunut vähillä vaivoilla melkein 15 vuotta, alkoi pätkimään. Konemestari-appiukkoni ei viikon temuamisen jälkeeknään saanut potilasta kuntoon, silloin se todellakin ON rikki, niin ostettiin uusi Oilon.
Kuva

Samalla uusittiin suodatinsysteemi, eli nyt tuossa on kaasun-ja ilmanpoistaja ja paperisuodatin, kovin tutun oloinen näin automiehelle. Vaihto kuten esim. öljynsuodatin, tiivisteeseen öljyä, käsin kiinni ja sitä rataa. Katselin, että Oilon 20-suodattimen saa esim. Puuilosta hintaan 17,9 euroa. Vaikka vaihtaisi kerran vuodessa. Systeemissä on mittari, josta näkee onko kaikki kunnossa.
Kuva

Jos paine nousee 0.4 barin kohdille, niin on aika vaihtaa. Valmistajan arvion mukaan joka 2. vuosi tai 5000-6000 öljylitran jälkeen. Polttimessa on huoltoväli myös 2v/5000L, ellei ongelmia ilmene. Koitetaan sitä noudattaa. Tarkoitus olisi nyt tämän investoinnin jälkeen askel kerrallaan vähentää öljyjälkeä, mittailtiin, että pesuhuoneen nurkkaan mahtuu 300L lämminvesivaraaja, sitä voisi käyttää kesäkaudella sähköllä ja pudottaa öljyn pois pelistä kokonaan n. touko-lokakuu välille. Aurinkopaneelit katolle, niin kesäkauden lämmin vesi hoituisi aika lailla aurinkosähköllä.

Jotenkin noin, katsellaan tämä kuvio nyt loppuun saakka ja isommat rempat, joskus.

Huomenna farkku-Accord suunniteltuun huoltoon ja sieltä palatessa ajan auton naapurin nosturille, alustan suojaus on ohjelmassa sitten torstaina. Normisuihkuttelut, mutta keskitytään hieman paremmin taka-akselin takaiseen alustaan, mm. taka-apurunkoihin, jotka ovat Accordin heikko kohta. Josko tämä auto sitten kestäisi myös pellien osalta yhtä kauan kuin tekniikka pelittää.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1344
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja koistha »

En varsinaisesti tiedä asiasta mitään mutta mites aurinkokeräimet sopisivat tuon nykyisen järjestelmän tueksi/rinnalle lämmittämään käyttövettä ?
Ihan noin vaihtoehtoisena ajatusmallina....
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Vastaa Viestiin