Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Arhem
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Ma Elo 12, 2019 14:45
Paikkakunta: Tampere

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Arhem »

Tesla on ihana. Autoilu on niin helppoa ja huoletonta. Sitten on se teho. Vaikka alla on halvin ja hitain malli, tuokin saa selän painumaan syvälle penkkiin vähän reippaammin kiihdyttäessä.

Eilen DHL toi Teslan oman latausaseman. Aika hämmentävää miten se on halvimmasta päästä markkinoilla, vaikka ominaisuuksiltaan varsin mainio. Vielä kun pääsen hyödyntämään sen asennuksessa työpaikan etuja. Sähkötekniikan opettaja tulee opiskelijaryhmän kanssa asentamaan. Toivottavasti ei talo pala 😅

Tuskin tulee enää polttomoottoriautoihin palattua.
Saab elää muistoissa. Sähköhärpätin kulkupelinä nykyään.
kaseva
"Viggen"
Viestit: 615
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:21

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja kaseva »

Nyt tekis kyl mieli sanoa, että sähköauto on ihana. Merkistä riippumatta. Mitä Teslaan tulee niin... tekniikka edellä jos menee niin kai se riittää. Parilla työkaverilla on 3 ja Y. Aika sieluttomia kivirekiä molemmat.

Taas pääsi ajatus autoilusta, vaikkei pitäny :lol:
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Cona »

Teslan ylivertaisuutta perustellaan teknisillä ominaisuuksilla ja suorituskyvyllä. Ja jos edelleen on sitä mieltä, että itselle sopii joku muu merkki paremmin niin pyöritellään raivokkaasti päätä, kun ei se vastapuoli vaan ymmärrä hyvän päälle. Mutta autoilu on muutakin, kun 0-100 arvo ja brändi. Jos joku haluaa ostaa Mersun sähköauton Veholta tutulta automyyjältä tai vaikka sen itselataavan Corollan niin se sallittakoon? :wink:

https://www.is.fi/autot/art-2000009208622.html

Tässä vertailussa Tesla ei oikein pärjännyt.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Arhem
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Ma Elo 12, 2019 14:45
Paikkakunta: Tampere

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Arhem »

Mä en tiedä ylivertaisuudesta. Omaan käyttöön sopii tällainen neljällä pyörällä kulkeva älypuhelin. Ranskiksia lähinnä sähköautoista kokeillut, mutta olivat niin muovisia ettei sytyttänyt. Polestar teki mieli kokeilla mutta hinta karkaa jo liian ylös. Eikä saatavuuttakaan juuri ole.

Kuka tykkää mistäkin. Tesla karkottaa varmasti vanhan liiton automiehet, kun ei tunnu oikein edes autolta kaikkine digihärpäkkeineen.
Saab elää muistoissa. Sähköhärpätin kulkupelinä nykyään.
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Ymmärrän kyllä ylemmän viestisi ensimmäisen kappaleen mainiosti ja allekirjoitankin. Konasta on samat fiilikset, vaikka onkin vain korealainen sähkövatkain. On vähän jopa ikävää, että kun täyssähkön voimalinjaan tottuu, niin hyvän tuntuinen perinteinen kuljetinkin muuttuu aika ankeaksi.
Eniten on totuttelemista siinä, että ihan sama mikä on keli, niin napin painalluksella lähdetään liikkeelle aina samalla fiiliksellä, ilman kolkotuksia, hajuja, tärinöitä ja muuta mekkalaa, mitä tuo pakkanen kylmälle polttomoottoriautolle tekee. Sisälämmön tasaisuus ja lämpiämisnopeus miellyttää myös.
Kaukana täydellisestä, mutta kieltämättä usea etenkin talviautoilussa itseäni ärsyttävä tekijä ei juuri nyt ärsytä. Lähdin äsken töistä ja työkaveri alkoi rapsutella terävästi kalkattavan diesel-Bemarin ikkunoita puhtaaksi, mulla oli autossa pyynnön mukaisesti +21 ja ikkunat kirkkaat, näppäsin D:n päälle ja poistuin vierestä käämi viheltäen :lol: Samalla sekä nauratti, että vähän hävetti. Toisaalta, maksan tästä mukavuudesta ihan itse ansaitsemillani rahoilla, joten...
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5346
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja VKe »

Dieselbemarinkin lasit käsitykseni mukaan kyllä saa ennakkoon sulaksi jos vaan haluaa.

Tai ehkä se diiselpemarimies ei halua kellottaa elämäänsä... ja ajaa putkeen seuraavat 1300 km tankkaamatta :lol:
Sininen Saab 9-3, '99
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

"Olisi pitänyt laittaa webasto päälle" oli kommentti. Olisi se kalkattanut kuitenkin.

Olisi muuten todella hirveää, jos joutuisi ajamaan 1300 km putkeen. Onneksi ei tarvitse ja vaikka pitäisikin, en ajaisi, vaan pitäisin taukoja sopivin välein. Ei siksi, että on pakko, vaan siksi, että haluan. Kuten tähänkin saakka, riippumatta ajoneuvon käyttövoimasta. Itsensä kiusaaminen on aika hanurista, oli tapa mikä tahansa.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5346
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja VKe »

Myönnän, pitää olla v*tun tarkka mitä päästelee suustaan. En minäkään haluaisi ajaa 1300 km putkeen mutta tankkaamatta 1300 km on ihan jees. Mut ihan sama, mennään tälleen.

Onneksi webasto ei kalkata :D
Sininen Saab 9-3, '99
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Onneks sähkökonaa ei tarvi tankata koskaan :mrgreen:

Ellei pissapoikaa siis lasketa :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
kaseva
"Viggen"
Viestit: 615
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:21

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja kaseva »

VKe kirjoitti:
La Marras 19, 2022 21:19
Tai ehkä se diiselpemarimies ei halua kellottaa elämäänsä... ja ajaa putkeen seuraavat 1300 km tankkaamatta :lol:
Ja vaikka ajaiskin. Mä olen usein ajanut useita satoja kilometrejä dieselbemarilla ja perille päästyä on vähän pettynyt olo kun matka on päätöksessä. Ajamisen iloa tai jotain. :D
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Viime kesänä ajoin Hki - Oulu välin pysähtymättä kertaakaan. Tankkasin tankin täyteen dieseliä lähtiessä ja kotona oli vielä puoli tankkia jäljellä, vaikka ajotyyli ja -nopeus ei ollut "pisaralla pidemmälle" mallia. Sen kertoo jo ajoaikakin, tasan 6 h. Kaikki tämä kunnia kuuluu eräälle uskonnolliselle ryhmälle, jotka olivat yhtäaikaa palaamassa kesätapahtumastaan kohti pohjoista.

Sähkövatkaimien kanssa olisi pakostakin joutunut pysähtymään ainakin kerran ehkä toisenkin. Sitten kun taas olisi päässyt liikenteeseen, niin ne samat jääkaappipakastin yhdistelmät, jotka tuli aiemmin ohitettua, olisivat olleet uudelleen ohitusten kohteena.
No, asenne kysymys ja kai siihen sitten tottuisi, jos noilla sähkövatkaimilla liikkuisi :lol:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Cona »

Kyllähän jokaisella on omassa suhtautumisessa myös paljon tunnetta mukana.

Naapurin myyntimies perustelee joka kerta autoista puhuttaessa, että "hän ajaa 50tkm vuodessa, auton pitää olla hyvä ajaa ja ei tarvitse koko ajan olla tankkaamassa eli mitkään sähkövatkaimet ei käy" ja alla on siis 06-09 aikakauden Audi A6 3.0D Quattro. Voisin veikata, että suurin osa uusista sähkäreistä on parempia ja hiljaisempia kuin tuo loppuunajettu VAG. :mrgreen:

Sähköautot tuo erilaisen voimalinjan lisäksi paljon muutakin mukanaan. Toki osa näistä on kaikissa uusissa autoissa voimalinjasta riippumatta. Erilainen muotoilu tökkii aika pahasti. Joku Enyaq on minusta ihan OK. ID3,ID4, Model 3 jne ei sen sijaan istu omaan silmään yhtään.

Toinen asia on noi appit/seuranta/mobiilijutskat mitkä ei sinällään liity ajamiseen mitenkään. Itselle esim luurin vaihto on nykyään ahdistava kokemus. Enkä myöskään haluaisi aktiivisesti keskittyä mihinkään tietotekniikkaan autoon liittyen tai viettää puolta päivää säätäen jotain asetuksia valikoista.

Kolmas asia on ajamisen automatisaatio, ohjauksen sähköistyminen, avustimien jatkuva puuttuminen itse ajamiseen jne. Tämäkin varmasti osittain käyttäjän pään sisällä, mutta osa kuljettajista haluaa ajaa itse autoa. Vaikka se olisi raskaampaa, vaivalloisempaa, turvattomampaa jne. Tulevaisuudessa tällaisten ajoneuvojen tarjonta tulee olemaan vähäistä ellei olematonta.

Ymmärrän täysin tuon vaivattomuusnäkökulman, välittömän tehoreservin, hyvät tilat jne. Kyllähän toi on luxusta verrattuna siihen kalisevaan ja käryttävään diisseliin :D
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Cona kirjoitti:
Su Marras 20, 2022 11:39

Naapurin myyntimies perustelee joka kerta autoista puhuttaessa, että "hän ajaa 50tkm vuodessa, auton pitää olla hyvä ajaa ja ei tarvitse koko ajan olla tankkaamassa eli mitkään sähkövatkaimet ei käy" ja alla on siis 06-09 aikakauden Audi A6 3.0D Quattro. Voisin veikata, että suurin osa uusista sähkäreistä on parempia ja hiljaisempia kuin tuo loppuunajettu VAG. :mrgreen:

Ymmärrän täysin tuon vaivattomuusnäkökulman, välittömän tehoreservin, hyvät tilat jne. Kyllähän toi on luxusta verrattuna siihen kalisevaan ja käryttävään diisseliin :D
Ei kyllä tulisi mieleenkään sähkövatkain, jos tosiaan ajaa vuodessa 50 tkm. Se, että sähkö vempele olisi parempi kuin ko. Audi, niin enpä olisi niinkään varma. Väitänpä, ettei jokin aasialainen sähkövatkain pärjää yli 10 vuotta vanhalle Audille ajo-ominaisuuksissa alkuunkaan.

Ja sitä paitsi 6- diesel ei kalise eikä käryäkään. Nelos dieselit kalisee tyhjäkäynnillä ja kaupunki ajossa, siitä ei pääse mihinkään. Diesel on periaatteessa puhtaampi kuin bensa. Jo yli 10 vuotta sitten (esim. oma Saab) sisältää 2 kpl katalysaattoreita ja sitten vielä DPF. Pakoputkesta ei tule juuri muuta kuin CO2:sta ja sitäkin vähemmän kuin vastaavasta bensasta. No, ainoa huono näissä dieseleissä on toki typen oksidit. Niitäkin uusimmissa sadaan hävitettyä ad bluen avulla.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mulle ei tulis mieleenkään ajaa millään muulla kuin täyssähköautolla, jos vuodessa kertyisi 50 tkm ajoa. Ihan sen vuoksi, että pihimmälläkin polttomootoriautolla tuon määrän ajaminen maksaisi vuodessa monta tonnia enemmän kuin täyssähköllä. Päälle vielä satasia vuosiveroista ja lisää satasia tiuhemmasta huoltotarpeesta verrattuna viksuimmilla huoltoväleillä oleviin sähköautomalleihin. Kokonaiskustannusero on helposti 5 t€/v sähköauton hyväksi.

Jos tuo ajomäärä kertyisi vaikkapa arkipäivittäisestä 200 km ajoista, niin koskaan ei tarttisi pysähtyä latailemaan, kun aamulla vain lähtee täydellä akulla.

Toisena ääripäänä jos tuok kertyisi viikottaisesta 500 km + 500 km ajeluista niin molemmilla pätkillä riittäisi yksi välilataus. Kun valitsee automallin oikein (riittävä pikalatausteho) niin tauko ei edes olisi pitkä. Siinä pääsee vähintään 50 euron tuntipalkoille istumalla viikottain 1-2 tuntia kahvilla latauksen aikana.

Ainoa syy mitä keksin ajaa polttomoottoriautolla tuollaisia määriä on jos kotona ei pysty lataamaan tai ajot kertyy alueilla jossa pikalatausta ei ole hyvin saatavilla. Latauskarttaa katsomalla selviää kuitenkin että Lappia ja Kainuuta lukuumottamatta Suomessa ei oikein enää pääse 100 km päähän lähimmäatä pikalaturista, eli kyllä sellainen suurimmalla osalla matkoista osuu välille ja valikoimaakin on.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Arhem
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Ma Elo 12, 2019 14:45
Paikkakunta: Tampere

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Arhem »

Mielipiteet mielipiteinä. Kukin saa ajella sillä millä tykkää. Kiva kuulla kokemuksia voimalinjasta huolimatta. Itsekin olin alkuvuodesta ostamassa A5 3 litrasella diiselillä. Hintojen noustua olen nyt vähän helpottunut että en ostanut, vaikka se ison diiselin murina ja vääntö vieläkin mielessä siintää.

Tässä keskustelussa itse ihan hitusen meinaan triggeröityä siitä että toistetaan vähättelytarkoituksessa sähkövatkain-sanaa puhuttaessa täysin toisenlaisesta laitteesta. Voitaisko keskustella toisten valintoja kunnioittaen?

Blokkasin eilen anoppini somessa, kun tämä alkoi vaahtoamaan lapsityövoimalla käsin kaivetusta litiumista ja siitä miten sähköautolla ei voi ajaa 1000km metsäteillä ja tulla vielä takaisinkin.
Saab elää muistoissa. Sähköhärpätin kulkupelinä nykyään.
Vastaa Viestiin