Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Mä arvasin, että tällä kertaa tulee paappa-Avensis!
Ei siinä, toimiva pirssi, mitä itsekin tollasella 2.0 farkulla joskus sen hetken ajoin kunnostuksen ja myynnin ajan, liikkuu todennäköisesti muuten Porvoossa hän.
Olen nyt tuskaillut seuraavan korisen Anjoviksen osien kanssa. Niitä on niukasti ja hinnat on sanalla sanoen törkeitä. No odotellaan, kun 2 autoa on ajossa...
Ei siinä, toimiva pirssi, mitä itsekin tollasella 2.0 farkulla joskus sen hetken ajoin kunnostuksen ja myynnin ajan, liikkuu todennäköisesti muuten Porvoossa hän.
Olen nyt tuskaillut seuraavan korisen Anjoviksen osien kanssa. Niitä on niukasti ja hinnat on sanalla sanoen törkeitä. No odotellaan, kun 2 autoa on ajossa...
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
^Hyvin arvattu, kun en itsekään tiennyt että herranjestas mitä sieltä oikein tulee. Ehkä tämä oli johdatusta ja tuli jotain järkevää nyt kuitenkin. Tylsää, mutta järkevää. Vaan ei siinä, kyllä mä tosta jollain tasolla tykkään, miellyttävä ja tilava auto se on. Tänään tuli imuroitua auto läpi, laiteltua rasvaa moneen paikkaan, tsekattua rengaspaineet alla olevista ja varapyörästä ja sen sellaista normihommaa. Kevät on siihen malliin peruutettu, että ei tuolla liikaa huvita tetsailla, pesuletkunkin vein takaisin kellariin ja katkaisin vedet ja kuivasin putket. Näyttäisi tämä pesu-ja vahaushommiin osittain suunniteltu loma menevän ihan reisille kelien puolesta. No, tää on tätä. Eniten *ituttaa, kun ei meinaa saada talosta lämmityskiertoa pois millään. Ehkä juhannukseksi ?
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Hyvä Hiace-päivä oli tänään. Käytiin pääkaupungissa ostoksilla, tässä omimmassa ympäristössä teollisuusalueella koneiden ja konttien keskellä kuvattuna, odottaessani myyjää.
Renkaiden myyjää, siis. Kärsivällisyys palkittiin ja bongasin eilen kesärenkaat myynnissä takaveto-Hiacen peltivanteilla. Tuollaiset kotiutin 150 euron hintaan.
Vianorin myymä halpismerkki, eli GT Radial Maximiler Pro. Jokaisessa renkaassa sama paistoleima 0219, vanteet oli avuliaasti merkattu missä olivat pyörineet, ilmiselvästi samassa autossa ollut sarja. Rengaspaineetkin olivat kunnossa ja sen mukaiset, miten olivat vanteiden merkintöjen mukaan olleet taka/etuakselilla. Pintaa toisessa parissa 6mm ja toisessa 7mm. Noilla ajelen monta kesää.
Eihän siinä sitten muuta kuin pesin vanteet ja pyöräytin uutukaiset alle. Perehdyin vielä naapurin avustuksella siihen, miten koristekapselien liian tiukat metallipannat saatiin muokattua sopiviksi ja kas, nyt on niin prameana Haisu, että
Tankilla kävin palatessa ja melkoinen säästöpossuhan Hiace on, keskikulutus tällä kertaa vain 8.77 litraa satasella, eli yli litran vähemmän kuin viimeksi. Tuossa sentään on mukana katsastuksen ryntäytykset sekä urku auki ajamiset moottoritiellä ennen sitä, mutta kyllähän se näyttää kovasti helpottavan kulutusta kun hiekkalaatikko takakontissa on tyhjä ja kevät vähän lämmittänyt, vaikka tänäänkin Webastoa käyttelin ennen lähtöä.
Renkaiden myyjää, siis. Kärsivällisyys palkittiin ja bongasin eilen kesärenkaat myynnissä takaveto-Hiacen peltivanteilla. Tuollaiset kotiutin 150 euron hintaan.
Vianorin myymä halpismerkki, eli GT Radial Maximiler Pro. Jokaisessa renkaassa sama paistoleima 0219, vanteet oli avuliaasti merkattu missä olivat pyörineet, ilmiselvästi samassa autossa ollut sarja. Rengaspaineetkin olivat kunnossa ja sen mukaiset, miten olivat vanteiden merkintöjen mukaan olleet taka/etuakselilla. Pintaa toisessa parissa 6mm ja toisessa 7mm. Noilla ajelen monta kesää.
Eihän siinä sitten muuta kuin pesin vanteet ja pyöräytin uutukaiset alle. Perehdyin vielä naapurin avustuksella siihen, miten koristekapselien liian tiukat metallipannat saatiin muokattua sopiviksi ja kas, nyt on niin prameana Haisu, että
Tankilla kävin palatessa ja melkoinen säästöpossuhan Hiace on, keskikulutus tällä kertaa vain 8.77 litraa satasella, eli yli litran vähemmän kuin viimeksi. Tuossa sentään on mukana katsastuksen ryntäytykset sekä urku auki ajamiset moottoritiellä ennen sitä, mutta kyllähän se näyttää kovasti helpottavan kulutusta kun hiekkalaatikko takakontissa on tyhjä ja kevät vähän lämmittänyt, vaikka tänäänkin Webastoa käyttelin ennen lähtöä.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Minulla tuli RS Ocun mukana viime vuoden tammikussa GT Radial - "halpismerkin" nastarenkaat. Ne oli aivan uudet, mitkä myyjäliike oli alle asennuttanut. Ajattelin, ettei noilla kyllä tee mitään ja on mentävä välittömästi rengaskauppaan. Yllätyin melkoisesti noiden renkaiden toimivuudesta. Ajoin nillä tietenkin koko viime talven sitten loppuun.
Rengasmelu oli ainoa häiritsevä piirre noissa GT Radialeissa, joten jostain ihmeen syystä aloin alkutalvesta tutkailla muita rengasmerkkejä. Kävi mielessä myös kitkarenkaatkin. Rengastestejä tuli luettua ja valinnan vaikeus laadun - hinnan - nasta/kitka välillä oli haastavaa. Lopulta päädyin aiemmin Saabeissa käyttämiini Hankookin nastarenkaisiin. Toriin laitoin myyntiin lähes uuden veroiset GT Radialit ja ne meni kaupaksi heti.
Nyt näin lähes yhden koko talvikauden ajettuani noilla Hankookeilla niin voin todeta, että koko renkaanvaihto homma oli kyllä liki turha. Hankookit meluaa aivan siinä missä ne GT Radialitkin eikä pito tai ajettavuus ole juuri sen kummempi. Ehkä itseäni lohduttaakseni talvipito vähän parempi, niin ei harmita koko homma.
Tuossa Skodassa mahtaa kuulua rengasmelu kovempaa kuin NG 9-3 Saabissa, näin väittäisin kokemukseni perusteella. Osansa varmaan tuohon vaikuttaa RS Ocun rengaskoko, talvirenkaat 205/50/17, kun Saabissa oli 205/55/16. Nyt keväällä varsinkin täysin sulalla ja paljaalla asfaltilla nämä Hankookit Ocun alla huutaa melkoisesti. Keskellä talvea edes paljaalla asfaltilla ei melu ollut samanlaista . Asfaltin ja renkaiden lämpötila siihen ilmeisesti vaikuttaa.
Olisiko sittenkin pitänyt ostaa ne kitkat....
Nyt tekee mieli vaihtaa kesärenkaat alle mahdollisimman pian, kunhan vain ei liian aikaisin. Näyttää kovin epävarmasti tuo kesä tulevan
Rengasmelu oli ainoa häiritsevä piirre noissa GT Radialeissa, joten jostain ihmeen syystä aloin alkutalvesta tutkailla muita rengasmerkkejä. Kävi mielessä myös kitkarenkaatkin. Rengastestejä tuli luettua ja valinnan vaikeus laadun - hinnan - nasta/kitka välillä oli haastavaa. Lopulta päädyin aiemmin Saabeissa käyttämiini Hankookin nastarenkaisiin. Toriin laitoin myyntiin lähes uuden veroiset GT Radialit ja ne meni kaupaksi heti.
Nyt näin lähes yhden koko talvikauden ajettuani noilla Hankookeilla niin voin todeta, että koko renkaanvaihto homma oli kyllä liki turha. Hankookit meluaa aivan siinä missä ne GT Radialitkin eikä pito tai ajettavuus ole juuri sen kummempi. Ehkä itseäni lohduttaakseni talvipito vähän parempi, niin ei harmita koko homma.
Tuossa Skodassa mahtaa kuulua rengasmelu kovempaa kuin NG 9-3 Saabissa, näin väittäisin kokemukseni perusteella. Osansa varmaan tuohon vaikuttaa RS Ocun rengaskoko, talvirenkaat 205/50/17, kun Saabissa oli 205/55/16. Nyt keväällä varsinkin täysin sulalla ja paljaalla asfaltilla nämä Hankookit Ocun alla huutaa melkoisesti. Keskellä talvea edes paljaalla asfaltilla ei melu ollut samanlaista . Asfaltin ja renkaiden lämpötila siihen ilmeisesti vaikuttaa.
Olisiko sittenkin pitänyt ostaa ne kitkat....
Nyt tekee mieli vaihtaa kesärenkaat alle mahdollisimman pian, kunhan vain ei liian aikaisin. Näyttää kovin epävarmasti tuo kesä tulevan
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
^jos meteli kyrsii, niin kitkat laittoon. Ainoa huono puoli niissä on se, että keväällä ei halua vaihtaa niihin meluisiin kesärenkaisiin
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Riippuu varmaan myös kitkojen profiilista. Omat kokemukset kitkoista on että ne ovat olleet niin löllöt rungoistaan ettei niilläkään viittinyt ajaa yhtään tarvittavaa pidempään
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
^Vaimon kakkosauton Blizzakit (225/50R17) on hämmentävän tukevat siitä huolimatta, että ovat hyvät talvirenkaat. Sama kokemus mulla toistuu CVC6/7:ssa, vaikka niistä etenkin pienemmissä kokoluokissa on kuulunut myös päinvastaista kokemusta.
Olen siis ajanut samoissa kokoluokissa löllömmillä kesärenkailla. Toki taas sporttiset kesärenkaat on vielä eri levelillä.
Olen siis ajanut samoissa kokoluokissa löllömmillä kesärenkailla. Toki taas sporttiset kesärenkaat on vielä eri levelillä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Hyundai palautettu Auto Bassadonelle. Tarkistettu ja hyväksi havaittu heidän toimestaan, ostivat sen takaisin ja velvoitteeni autoa kohtaan päättyivät tähän päivään, johon päivään asti myös kaikki velvoitteet hoidettu.
Taaskaan en saanut kilometrejä täyteen, sentään selvästi enemmän kuiin viimeksi sähkö-Konaa palauttaessani.
Hyvä auto muuten, paitsi kaksoiskytkinvaihteisto ei jatkoon, eikä lämpiävyys talvella kovemmissa pakkasissa. Maantiellä erittäin vakaa ja kokoaan suuremman tuntuinen, kulutus erittäin pieni kautta linjan.
Kaksi vuotta nyt ajettu uusilla Hynyillä, nyt sitten jatketaan vanhoilla. Lähitulevaisuudessa ei ole näkyvissä jatkoa tälle liisarimeiningille, raha on liian kallista. Ajetaan romuilla, joihin on oikeasti varaa.
Kuukausittaiset kuluni putosivat tämän myötä nyt aika tasan 300e/kk, kun lasketaan kuukausimaksu, vero, vakuutus ja vuosihuolto. Sen verran on romuja varaa korjata kuukaudessa, ennenkuin mennään persnetolle.
Taaskaan en saanut kilometrejä täyteen, sentään selvästi enemmän kuiin viimeksi sähkö-Konaa palauttaessani.
Hyvä auto muuten, paitsi kaksoiskytkinvaihteisto ei jatkoon, eikä lämpiävyys talvella kovemmissa pakkasissa. Maantiellä erittäin vakaa ja kokoaan suuremman tuntuinen, kulutus erittäin pieni kautta linjan.
Kaksi vuotta nyt ajettu uusilla Hynyillä, nyt sitten jatketaan vanhoilla. Lähitulevaisuudessa ei ole näkyvissä jatkoa tälle liisarimeiningille, raha on liian kallista. Ajetaan romuilla, joihin on oikeasti varaa.
Kuukausittaiset kuluni putosivat tämän myötä nyt aika tasan 300e/kk, kun lasketaan kuukausimaksu, vero, vakuutus ja vuosihuolto. Sen verran on romuja varaa korjata kuukaudessa, ennenkuin mennään persnetolle.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Meinasi unohtua tämänpäiväisen Vantaan reissun kohokohta. Ajelin Kehä Kolmosta suhteellisen rauhallisessa liikenteessä 85 km/h vakkarissa kun huomasin peilistä takaa lähestyvän auton, jonka keulaprofiilista ei voinut erehtyä, og ysisatkuhan se sieltä lähestyi.
Ohi mennessään huomion, että viimeistä -93 vuosimallia oli, Classic ja 2.1-litrainen, viisiovinen viistoperä ja naisoletettu ratissa. Metallin viininpunainen, keula vähän pystyssä ja ruoste oli napannut kevyesti kiinni tankinluukkuun ja sitä rataa. Mutta, ei mitenkään rivo missään mielessä. Jos kuski lukee tätä, niin takavalojen tuplista oikealla puolella vasen oli pimeä, että sen voisi uusia. Kokemushan oli lähes täydellinen, kun kuski ohjasi samalle kaistalle heti kohta ohituksen jälkeen ja sain tarkastella rauhallisesti loittonevaa peräprofiiliakin hyvän tovin.
Ei voi sanoa, että tuota maailman parasta ja minulle rakkainta automallia enää arkiliikenteessä kovin usein näkee.
Ohi mennessään huomion, että viimeistä -93 vuosimallia oli, Classic ja 2.1-litrainen, viisiovinen viistoperä ja naisoletettu ratissa. Metallin viininpunainen, keula vähän pystyssä ja ruoste oli napannut kevyesti kiinni tankinluukkuun ja sitä rataa. Mutta, ei mitenkään rivo missään mielessä. Jos kuski lukee tätä, niin takavalojen tuplista oikealla puolella vasen oli pimeä, että sen voisi uusia. Kokemushan oli lähes täydellinen, kun kuski ohjasi samalle kaistalle heti kohta ohituksen jälkeen ja sain tarkastella rauhallisesti loittonevaa peräprofiiliakin hyvän tovin.
Ei voi sanoa, että tuota maailman parasta ja minulle rakkainta automallia enää arkiliikenteessä kovin usein näkee.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
"The winter is long and full of horrors"
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Oliko noissa kakkoskopan Anjoviksissa joku yleinen / tunnettu heikkous vanhemmiten jossain takapään tukivarsissa...?
Selasin taannoin noiden tarjontaa mielenkiinnosta ja aika monessa kehuttiin vaihdetun. Myös jokunen siellä öljysiepoiksi tunnustettiin, jota kyllä hieman ihmettelin. Eikö se tunnettu öljynkulutusvaiva ollut siellä nollanollaluvun alkupuoliskon puolella alle 2.0 kokoisten moottoreiden männänrenkaiden heikkous, jotka kampanjoissa korjattiin vaihtamalla hyvin laajasti ja vähin äänin, ainakin muistelen että jonkun nuoruusvuosien kaverin vanhempien silloin tuoreehko 1.6 Korolla sai vuosihuollon yhteydessä juuri sellaisen kamppistoimenpiteen, vaikka ei se kyseinen yksilö öljyä kuluttanut ja oli tosiaan siihen aikaan varmaan luokkaa 5v ikäinen ja jotain 60tkm ajettu.
Selasin taannoin noiden tarjontaa mielenkiinnosta ja aika monessa kehuttiin vaihdetun. Myös jokunen siellä öljysiepoiksi tunnustettiin, jota kyllä hieman ihmettelin. Eikö se tunnettu öljynkulutusvaiva ollut siellä nollanollaluvun alkupuoliskon puolella alle 2.0 kokoisten moottoreiden männänrenkaiden heikkous, jotka kampanjoissa korjattiin vaihtamalla hyvin laajasti ja vähin äänin, ainakin muistelen että jonkun nuoruusvuosien kaverin vanhempien silloin tuoreehko 1.6 Korolla sai vuosihuollon yhteydessä juuri sellaisen kamppistoimenpiteen, vaikka ei se kyseinen yksilö öljyä kuluttanut ja oli tosiaan siihen aikaan varmaan luokkaa 5v ikäinen ja jotain 60tkm ajettu.
#3418
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
On. Ne ruostuu puhki ne takatukivarret.
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
^Juuri näin. Tästä kurkkasin ja ainakin kerran on vaihdettu, vaikkei nyt paikallaan olevat uuden näköiset olleet enää nekään. Oli vielä tarrat jotenkuten näkyvissä ja mutterit suht tuoreen näköiset, mutta hyvin olivat jo ruostetta pintaan keränneet. Sinänsä hyvin käsillä, suorastaan tarjottimella. Toitsun koneet ennen Valvematicia n.vm.2009 syövät öljyä mikä milloinkin, etenkin 2.4-litrainen on vanhemmiten perso. Dual-versio Corollissa on käsittääkseni ok sekin, mutta nämä 2000-luvun taitteen eri reinkarnaatiot 1.6, 1.8, 2.0, 2.4 aina vuoteen 2008, pääosin Avensiksissa, eivät ole öljynkulutukselle vieraita.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2850
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Miten muuten tuollaisessa nosturissa, onko yhtäjaksoisella ylhäälläoloajalla jokin maksimi? Tarkoittaen päiviä, viikkoja tai kuukausia. En heti keksi, miksi olisi, mutten toisaalta tiedä kaikkea muutenkaan.HEV kirjoitti: ↑Ke Huhti 10, 2024 22:48Tästä nosturi: https://www.elekma.com/autonostimet/sii ... 00v/p/644/
Aika ylellistä kun voi ropata jarruja jakkaralla istuen ja renkaanvaihdossa suurin osa ajasta kuluu niiden siirtämiseen pelipaikalle ja pois. Vajaa 3 vuotta sitten hankin tuollaisen omaan talliin ja ainoa harmitus on ollut se, että miksi ihmeessä en hankkinut sitä aikaisemmin!
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Niissä on jonkinlainen mekaaninen lukitus minkä varaan voinee jättää pitkäksiki aikaa. Joku matalanostin vedettiin markkinoilta kun toi mekaaninen ei ollu luotettava niissä..
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992