Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

Aika pienellä menee joten on se kehitys kehittynyt. On tässä bensahinnan noustessa alkanut itsekkin huomioimaan ajotapaansa. Jos muodikkaasti eli ympäristöystävällisesti ajelisi niin kaasupullon laitattaisi akkoon ja ajelisi biokaasulla. Ilmeisesti säästöäkin saattaisi syntyä ainakin mitä nettiautoa selatessa katselin kaasun kulutusta muutamista autoista. Liekö sitten myyntipuheita ne 4-5kg/100km kulutukset?
"Hevoseton" mies on huoleton mies
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

IC1970 kirjoitti:
Pe Elo 13, 2021 23:10
^Corollan kaltainen kulkine on niin tylsä, että ainoa ilo on pelailla pihistyspeliä, jotain mielenkiintoa pitää kehittää, että jaksaa tylsistellä 12kk.
Mut tämä viimeisin ei oo enää tylsän näköinen, oikeastaan hyvän näköinen. Varsinkin keula ja peräki, kylillä on muutama näkyny isoil vanteil niin sit on makee kokonaisuus.

Aika maltillisella kulutuksella menee jos miettii et 180heppane automaatti vaikka tuskin ite pääsiskään alle nelosella :mrgreen:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

En ole tollasta Corollaa ajanut, enkä kai sisällä edes istunut, mutta mun mielestä tollasessa ei ole kyllä perheautoksi tylsää korkeintaan kuin merkin ja mallin imago ja varmaan vielä jännityksen puute korjaamolaskujen suhteen.

Auto näyttää persoonalliselta ja hyvältä, 180 hv perhevankkurissa on vähintään riittävästi ja nykyaikainen hybridivoimalinja lisää suolaa annokseen. Ei mikään Saab, mutta nykyautoista omassa luokassaan ihan kiinnostavimpia laitoksia.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Näin muutaman sadan kilometrin perusteella pätevä laitehan tuo Corolla on, ei siinä mitään. Kai se tylsyys on sitä, ettei tartte koko ajan miettiä, että mikä paikka seuraavaksi hajoaa. Sellaista positiivista tylsyyttä. Tilat, käyttökulut, suorituskyky ja ulkonäkö varauksin ovat hyvin linjassa. Ja todellakin, noilla 16-tuuman pullarenkailla on aika aneeminen ilmestys sivulta, vaikka perä ja keula ovat minunkin mieleeni, järeämmällä rengastuksella hyvinkin linjakas laite myös sivulta katsottuna. Täytyy vilkuilla niitä muiden pirsseissä, näihin lainahöyheniin on nyt tyytyminen.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja JKen »

Lainataan ketjua, onko kestävyydessä eroa 1.8 hyb vs. 2.0 hyb, siis jos muut tietää? Lähinnä tuo bensakone, hybriditekniikka lienee sama?
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Kaksilitrainen kuuluu M20A moottoriperheeseen, tuossa yhteenveto ominaisuuksista yms. in english
https://www.motorreviewer.com/engine.php?engine_id=156

Sanovat ongelmien kohdalla, ettei moottorista ole vielä tarpeeksi dataa, että voisi analysoida kestoa tai ongelmakohtia. Ollut tuotannossa kolmisen vuotta. Sen verran sanovat, että on tehty sillä tavalla, että korjaaminen on käytännössä mahdotonta tai ainakin kannattamatonta, eli isojen ongelmien ilmaantuessa uutta konetta keulille.

Tuo 1.8 on vanhempaa perua siinä mielessä, että kuuluu ZR moottoreihin, jotka juontavat juurensa vuodelta 2007. Täsmällisempi versio on 2ZR-FXE, joka on ollut eri versioina saatavilla aina vuodesta 2011, Priukseen, Lexus CT200:een ja edellisen kopan töpö-Aurikseen tuli ekana. Erilaisia tehoversioita ja variaatioita. Tuon koneen ongelmia enemmän ajettuna toisinaan lisääntynyt öljynkulutus , jäähdytysnestekierron pumppu, EGR:n karstoittuminen ja jos kone alkaa kuulostaa karkealta, niin jakoketju ja kiristin ovat tiensä päässä. Hienoa tekniikkaa on niin paljon, että on vaikuttanut jonkun verran luotettavuuteen. Yleensä se 150-200 tkm menee ilman ongelmia, poislukien jäähdytyspumppu, joka on lyhytikäinen. Mylly kyllä kestää kovia kilsoja, mutta matkalla saattaa joutua vähän ruuvauttamaan.

Tuossa analyysia https://www.motorreviewer.com/engine.php?engine_id=155

Tuskin tuo kaksilitrainen kovin kauas puusta putoaa, kun ei ainakaan ole tekniikka yksinkertaistunut.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Cona »

Ilmoittaudun ujosti hybridi-Toyotamieheksi. :roll:

Toivottavasti toi gen 3 Prius ei osoittaudu ihan virheliikkeeksi. Kyseessä siis pieni projekti, kun koko ajan pitää olla jotain tekemistä. :facepalm_man:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
nittifemma
"Turbo"
Viestit: 234
Liittynyt: To Syys 18, 2008 19:59

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja nittifemma »

Ei kannata ujostella, ihan soiva peli se gen3:kin on - onko isokin projekti?
-*-Elämä on-*-
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Cona »

Toivottavasti ei. Vähän silitysrautaa ja väriä pellille ja muutama osa ripustukseen, josko niillä pääsis jo alkuun. :roll:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Ei gen3 virheetön ole, mutta vaikea sen ostoa on virheeksi sanoa, koskaan. Pistä ihmeessä fotoa projektista !?

Itse olen tässä seitsemättä päivää "lomalla", eli aika tiiviisti on aika kulunut karvakuonojen kanssa jostain aamu-seiskasta/kasista jonnekin ilta-neljään/seitsemään yhtä päivää lukuunottamatta. Eipä ole sen jälkeen oikein jaksanut kuin ottaa rennosti. Kelikin on ollut äärettömän epävakainen, vettä tulee jatkuvasti ja välillä paistaa, aikamoista.

Tänään kuitenkin keli suosi iltasella, joten herättelin Mustan tallista n. 1½ viikon unilta, sehän ajettiin sinne vähän likaisena, joten korjasin asian ja pesin epäpuhtaudet pois !
Kuva
Kuva

Sitten takaisin talliin, poika tulee intistä ens perjantaina 12 päivän lomalle, kun lähtee takaisin otetaan Musta taas liikennekäyttöön ja otan Harmaan kotiin. Tarkoituksena pestä ja puunata sisältä ja päältä, ynnä vahata. Sitten voisi takalaakerit vaihtaa, ilmastointi mahdollisesti korjauttaa ja katsastuskin hoidetaan, vaikkei sillä kiirettä olekaan.

Mustan ajattelin huomenna putsata sisältä ja pyyhkäistä myös nahkapenkit vedellä, Viledalla ja hoito-aineella.Jotain sentään, siis. Öljyt katselin ja vähän reilu 3000 km ei ole pudottanut pintaa yhtään, näyttää olevan siis Harmaata parempi yksilö sillä saralla. Akku näytti varausta 12,54, vaikka vähän laskikin kun avasin oven ja mittaristo heräsi ynnä ovivalo syttyi. Näyttää siis selvinneen talven kommelluksista akku hyvin.uusihan se toki oli, mutta ei nuo tyhjentymiset koskaan hyvää tee.

Corollalla on ajeltu joka päivä tarpeelliset ajot. Lukuunottamatta jotain parin kilsan kaupunkipyrähdyksiä kulutus on ollut siirtymä-ajossa kaupungin ja kodin välillä max.4.4 ja min 3.7. Vähällä menee ! Toki vasta tankkauksesta näkee totuuden, mutta näissä on yleensä ollut aika tarkka toi kulutusnäyttö. Rengasmelua on moni moittinut ja ymmärrän hyvin, on kyllä luvattoman kova tuollaisille pullarenkaille, hyvällä pinnalla ok, mutta karkeammilla aika paha. Onneksi aluksi moittimani audiolaitteisto on osoittautunut ihan asialliseksi, kyllä tuon rengasmetelin kanssa pärjää, mutta korkeita pisteitä en anna. Kuskin ovessa on joku resonointi, jonka olen havainnut, muuten tuntuu viimeistely hyvältä, ei nitise tai natise ylimääräisiä. Odotellaan, mitä talvi tuo tullessaan, mutta onhan tässä minimaalisesti kovaa muovia vaikkapa kovamuovin kuninkaaseen, edellisen sukupolven Priukseen verrattuna.
Koiraakin on jo kuskattu, kovaa käyttöä :D
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

No tuntuuko se pirteemmältä?

Vähän noita kattelin nettiautost niin onko kumminki 150heppane toi 2L?

Ja Cona tosiaan kuvia :wink:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Nettiauto iskee hybrideille ilmoitukseen automaattisesti polttomoottorin tehon, hybridivoimalinjan yhteisteho on 2.0 Corollassa kuitenkin 180 hv.

Töpselikärsässä sama juttu, Nettiauto näyttää ankeat 121 hv, mutta yhteisteho on 195 hv. Uudemmissa MY2020-> malleissa luvut on 135/224 hv.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Mä mää jo vähän aattelinki etku Porvoon automyynnin pj on yleensä kovin tarkka tiedoissaan :lol:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Heh. Toyota ilmoittaa erikseen moottoritehon ja hybridivoimalinjan yhteistehon. Se on kuitenkin sama, ilmoittavat moottoritehon kilowateissa 1.8 = 90kw ja 2.0 = 135kw, hybridivoimalinjan yhteisteho taas ilmoitetaan hevosvoimissa, eli 1.8= 122hv ja 2.0 = 184hv.
Ihme kikkailua, ei mikään ihme, että väki raapii päätään.

Toihan menee ihan varvaskaasulla normiajossa, jos tarvii tehoja, niin kyllä se lähtee ihan iloisesti, ei vaan jaksa kuunnella sitä huutoa konehuoneesta, niin harvemmin tulee käytettyä, kun kiihtyy ilman huudattamistakin riittävästi, se varmaan parhain puoli on 1.8 verrattuna, että tehoa on selkeästi enemmän, jolloin ei tarvitse kengittää.

Toinen homma mikä tuossa on hyvää 1.8 verrattuna on selkeästi isompi ajo-akku. Kerran taitaa olla nyt käynyt niin, ettei auto ole ollut hiljaa pysähdyksissä, on ollut kyse sitten valoissa seisomisesta tms. Kuulosti itse asiassa ihan kauhealta, kun moottori mörisi tyhjäkäyntiä valoissa, hyi olkoon :lol: Ajattelin jo, että tuliko tähän vika...

Pähkinänkuoressa, 1.8 vs 2.0

Teho: 122 vs 184 hv
Vääntö: 142 Nm vs 190 Nm
Hybridiakku: lithium vs nikkeli
Hybridiakun kapasiteetti: 3.6 Ah vs 6.5 Ah
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Jotta noi teholukemat ei olis liian helppoja, niin sähköteho löytyy Traficomin kannasta sitten vielä eri tavalla laskien kuin todellinen teho.

Esim Mitsussa on kaksi 60 kW sähkömoottoria, parhaimmillaan siis 120 kW käytettävissä vedon ollessa sähköllä. Siihen on sitten autotekniikan peruskurssi, miten 89 kW polttomoottoritehoa + 120 kW sähkötehoa muuttuu lopulta n. 143 kW:n yhteistehoksi, mutta ei mennä siihen nyt.

Joka tapauksessa Traficomin mukaan Mitsun polttomoottorin teho on 89 kW ja sähköteho onkin vain 25 kW. Tämä johtuu siitä että erinäisten EU-säädösten vuoksi rekisteriin päätyy ns. "tunnin teho", eli se teho jonka sähkövoimalinja pystyy keskimäärin tunnin aikana toimittamaan. En tiedä miten tuo on tarkkaan ottaen mitattu, Mitsullahan ei pysty talla pohjassa pelkällä sähköllä ajamaan, eikä varsinkaan tuntia putkeen. Joka tapauksessa tämä johtaa siihen että sähköautojen tehomerkinnät eroavat polttomoottoriautojen tehomerkinnöistä huomattavasti.

Ja asiaa hämmentääkseen viranomaiset ovat muuttaneet näitä vaatimuksia, ja syyskuussa 2020 voimaan astuneessa EU-asetuksessa vaaditaankin tunnin tehon sijasta 30 minuutin tehon ja maksimitehon ilmoittamista. Eli oikein mihinkään ei voi luottaa, kun pelataan perinteistä autokorttipeliä, jossa tehokkain/nopein/suurin/mikälie auto aina voittaa :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin