Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Ja nyt odotellaan vesi kielellä, mikä sieltä tuli huudettua. :lol:
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Veikkaan, että Wunderbaumin tuoksun nimi on "kuolema" :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3541
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Eipä siinä. Vajaat 140 km takana ja kotona ollaan. Auto meni maantiellä kuin juna, kaikki toimii kuin se junan vessa. En ole löytänyt vielä mitään toimimatonta, saati ylimääräistä ääntä tai muuta outoa. Vajaat 299000 km ei tunnu oikein missään. En sitä tosin uskonutkaan.

Kytkin ottaa alhaalta joo, mutta toimii, tottumiskysymys, aloin jo tottua. Ei aiheuta toimenpiteitä jos ei ala luistamaan.
Kaaren ruoste oli paljon iisimpi, kuin miltä kuvissa näytti, fiksaan ite.
Rengaskaupassa ei tarvitse käydä.
Ilmastointi toimii, vakkari toimii, sähköinen takaluukku toimii, sähköinen kattoluukku toimii, niin, kaikki toimii.
Toki raportoin, jos havaitsen toisin ja tuttavuus on tosiaan ollut kovin lyhytkestoinen.

Niin, luulin ostaneeni siniharmaan auton kuvien perusteella, mutta tämä olikin sellainen vihreä tai vihreähkö. Ei sillä, hieno väri.
Tuokiokuva motarilta ja Porvoossa Motonetin pihassa. Pojan automaatti samalla koneella vei mennessä 6.9, tämä tullessa 7.4. Havainto motarilta, että automaatti kiertää mittarinopeudessa 130 km/h n. 2800 rpm, tämä reilut 3100 rpm. Se onkin tämän auton heikoin ominaisuus, mutta olkoon nyt ponnahduslautana kohti Executive X automaattia kokonahoilla.
Ai niin, wunderbaum on ok, penkki on paikattu ja hapsut olivat siitä, takapuskuri virheetön. Niin ja joku oli ranettanut tähän 3.5mm auxin. Ihan loistavaa !

Nyt menen pesemään sen ja alan teipata Yarista maalausta varten.
Kuva
Kuva
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Onnittelut! Kyllä täällä taas tapahtuu, hieno homma. Itsellänikin ihan ilman mitään suunnitelmia sattui silmään facelift avo. Saapa nähdä miten käy.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Asiallisen näköinen Accord! Onnittelut!
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2844
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Cona »

Asiaa. Oma jännityksensä noissa huutokaupoissa. Jäikö hinta alle nettiauton halvimpien tason?!

Tää oli vissiin kanssa "pikkulohko" ?!

Olen alkanut puolivakavissaan miettiä Rellun tilalle 2.4 automaatti-farmaria, kun niitä on tarjolla isommilla metreillä n. 3000€ ylöspäin. Täytyy ehkä koeajaa tuollainen niin tietää, olisko siinä ainesta Ranskalaisen sätkäkoneen korvaajaksi. :roll:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3541
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Mitä tarkoitat pikkulohkolla. 2.4 on tässä, eli se 190-heppainen, toinen vaihtoehto on 2.0 ja 155-heppaa. Diesel sitten vielä, muita variaatioita ei tässä mk7:ssa ole. Maksoin tästä 2999 euroa. Joka on olennaisesti halvempi kuin mitä tuolla on tarjolla. Pari samanlaista tuolta löytyy, niissä on pyynnit vajaat 2000 euroa isommat. Jos ei isommin porsi, niin voi tästä omat pois saada joskus.

Ehdin auton pestä ja kuivata, sekä kurkistella hieman ympäriinsä. Hyvällä pidolla näyttää olleen, aika vähän on minulle tekemistä. Sisältä kun imuroi, niin se on siinä, Autosalvan fiksausosasto on kyllä auton duunannut, sen verran liukasta ja kiiltävää oli kaikkialla.
Ulkopuolelle normivahaus, joku pikavaha siinä varmaan on, mitä ne nyt laittaa autoliikkeessä.

Ovet kävin läpi, kuskin ovessa on kantissa pieni kohta, joka vaatii huomiota, oikeassa takaovessa on kittisaumassa muutaman sentin kellertävä kohta, muuten ok. Tavallista paremmat ovet siis.

Etulokarien reunat ovat moitteettomat, kuten näissä on tapana. Oikea takalokasuoja, alkavaa ruostetta sisäkantissa, nopea homma, ihan alkua vasta. Vasen takalokasuoja on tullut jo ulkopuolelle, mutta sisäkantti ei kuitenkaan ole ihan mahdoton. Hion sen ja teen normisuojaukset. Ulkopuolelle teen aivan minimin, niin, ettei ruoste pistä enää silmään. En söhellä enempää, jos tulee itselle tai jollekulle muulle inspiraatio laittaa tai laitattaa kuntoon.

Muutenhan tuossa ei ole pelleissä sanomista, ei juuri lommoja eikä edes pahemmin naarmuja, konepelti on myös kilometreihin nähden ihmeen hyväkuntoinen. Kolariauto tämä ei ole, sen tarkistin jo ennen huutokauppaan ryhtymistä. Tuulilasi on hyväkuntoinen, ainakin kerran vaihdettu siis. Umpiot eivät juuri eroa pojan auton vastaavista. Toisen ksenonin vaihdosta oli merkintä huoltokirjassa.

Kuva

En ole ihan varma, onko tuo väri sama, joka meillä oli siinä ensimmäisessä vihreässä Accordissa. Pitää tsekata värikoodi. Jotenkin tuo käyttäytyy eri valaistuksessa hassusti, tai sitten en vaan enää muista, se kun oli meillä 2009-2012.

Tuossa tuo "oikea" värisävy näkyy varmaan parhaiten. Taas tuli muuten vetokoukullinen auto, niitä on edelleen piha täynnä.

Kuva

Takakontissa oli varapyörä ja pyöränvaihtokamat tallella, löytyi myös ensiapulaukku ja auton oma muovikaukalo, hyvä niin. Moottorilämppäri löytyy ja sisäpistoke, hanskalokeron kanteen oli Ranetettu törkeästi joku sisälämppärin pidike, johon ei Defa mennyt, pitää ruuvata se irti ja katsoa, kuinka kauheaa jälkeä siellä alla on.

Edessä on kangasmatot ja takana kumimatot... Tekniikkapuolella katsoin tyyppivian, eli laturin, ainakin kerran on vaihdettu, koska oli kierrätysleimalla, eli tehdaskunnostettu. Akku on vaihdettu vuosi sitten ja 55 ampeerinen löytyy vakion 45 ampeerisen sijaan. Hyvä juttu. Öljyt ja suodatin, ilmansuodatin ja raikkari on vaihdettu vajaat 2000 km sitten. Raikkarista ja öljyn väristä päätellen näin myös on. Eipä tarvitse vaivautua niidenkään takia.

Alustaan on merkintöjen mukaan vaihdettu jotakuinkin kaikki palikat viimeisen parin vuoden aikana. Mukana oli useita lappuja nelipyöräsuuntauksista. Ottaen huomioon, että tuossa on alla Continentalit kokoa 225/45/17, joista toinen pari 50% ja toinen 30%, auto meni moottoritiellä ja maantiellä erittäin suoraan, eikä ollut myöskään tuolla karmeakuntoisella kotitiellä mitenkään mahdoton. Aikaisempien kokemusten perusteella tuosta rengastuksesta tässä mallissa, odotin ihan muuta. Rattikin on suorassa.

Ja se kytkin. Irrottaa tosiaan aivan alhaalla, joten pikkusahauksessa ja lähdöissä saa olla tarkkana. Vauhdissa tuo on taas hyvä asia, ajo on hyvin sujuvaa. Täytyy testauttaa tuo korjaamon johtajalla, osannee sanoa, missä vaiheessa ollaan kytkimen elinkaarta ja/tai onko jotain tehtävissä tuon tuntuman suhteen. Vaihteisto toimii kyllä kuin unelma, kahdella sormella voi heitellä pykälää silmään. Laatikko on 6-lovinen, siinä oli vähän opettelemista, mutta loppumatkasta alkoi jo kutonenkin löytyi ilman nelosella käväisemistä, kun uskalsin ottaa tarpeeksi oikealle, samassa suunnassa on myös pakki, nimittäin.

Löysin kuiteista merkkikorjaamon huomautuksen vuodelta 2014, kun mittarissa oli 160 tkm. Mainittiin, että kytkin alkaa olla loppu ja olisi hyvä uusia. Voisin kuvitella, että joskus tuolloin se on uusittu. Jos kesto on vaihdetussa samaa luokkaa, niin tuosta voisi päätellä, että 20 tkm voisi mennä vielä hyvinkin.

Kuva

Sisällä on ehjää ja siistiä, yksi muovinkulma puuttuu vaihdekepin edessä olevasta listasta. Hanskalokero toimi huonosti, mutta huomasin, että stoppari oli unohtunut kiinnittää ja oli väärässä paikassa, vedin sen oikeaan paikkaan ja kiinnitin, toimii taas kuten pitää. Raikkarinvaihtaja-Rane ei tehnyt ihan täydellistä työtä, siis. Niin, ehjää, paitsi kuskin penkin vasen kulma, joka näissä kangasverhoilluissa on hyvin usein rikki Volvon tyyliin. Tämä on paikattu teipillä, mutta jotain kikkaa siinä on käytetty, koska istuu hyvin ja tiiviisti, ei tunnu, eikä edes huomaa ennen kuin alkaa tarkastella. Antaa olla, siis. Parempi noin, kuin valkea sisus näkyvissä.

Ihan hyvä ensikosketus siis. Katsotaan, mitä tuo järjestää ja mitä löytyy. Kuiteista löytyi mm. merkintä keskuslukituksen korjauksesta, kun ilmoituksia näistä lukee, isossa osassa on maininta ettei joku ovi osallistu lukitukseen jne. Vinkkinä kaikille, että syynä on 99% kyseisen oven tai jonkun oven johtosarja. Menee myös muualta, eikä vain takaluukusta.

Kuva

Väristä tykkään ja varusteet ovat hyvät, nyt tultiin jo aika lähelle. Kokonahkapenkit ja se automaatti, niin alettaisiin olla maalissa. Sellaisista maltillisilla kilometreillä saa maksaa vielä 3 x tämän hinta, joten ei kiitos. Ajattelin nuoremman pojan autoistaa parin vuoden päästä myös Accordilla, jos ei löydy sopivaa tätä mallia, niin sitten seuraavaa. Tässä on nyt hyvä harjoitella tällä omalla kaikkea tarvittavaa, voi tehdä sitten samat temput pojan autoon, kun osaa. Renkaita, vanteita jne. voi vaihtaa päikseen tarvittaessa, onhan tässä etuja. Voi siis olla, että jatkossa pysyn merkissä ja mallissa myös tämän oman käyttöauton kohdalla. Nuo kierrätettävät ovat sitten asia erikseen. Jostain kumman syystä minulla veri vetää näihin Accordeihin. Pestessä tuli ihan pikkuinen deja-vu kulmista ja kaarteista :lol: Onkos tämä nyt farkku nro.4 ja tuo sedan päälle.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2844
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Cona »

No prhana, muistin, että pojan Seedani oli 2.0i. :D

Må itse asiassa itsekseni veikkasin, että olit lyönyt 3000€ tarjouksen sisään....

Erittäin asiallisen oloinen pirssi! Kyllä tuossa taas on paljon autoa rahalla. En tiedä, mikä on määritelmä sille, että kytkin "pitää" vaihtaa. Mulla oli Aero 370tkm ajettuna, jossa kytkin ei luistanut, mutta otti huomattavan alhaalta. En tehnyt mitään, kun oli tottumuskysymys.. Sama juttu Mondeossa, melko alhaalta ottaa mutta ei todellakaan luista. En ole koskemassa ennen kuin hajoaa! *kop kop* :mrgreen:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3541
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Ei luista täälläkään. Nimenomaan tottumiskysymys. Periaatteessa hyvä, että oli kaupassa maininta siitä, pelotti varmaan osan huutajista pois. Vetelin motarilla vasenta kaistaa ja yksi täyskaasukiihdytys stopin takaa liikenteen sekaan suoraan sataseen, liikennevaloista lukuisia lähtöjä jne jne., ei mitään moittimista, ei kierrokset seilaillut kertaakaan eikä tuntunut oudolta. Ihan normisti toimi.

Joo, kolme tonttua oli tommosesta ehdoton maksimi, piti jättää yllätysvaraa. Eri asia, jos olisi sen käynyt etukäteen tsekkaamassa. Mutta kun ei aina pysty. Ei huutokaupasta ole perävalotakuulla mitään järkeä ostaa autoa markkinahintaan. Tämä lokasuojansa ruostuttanut Honda ei sopinut Autosalvan imagoon, ymmärsin, kun katsoin pihalla ja sisällä olevia autoja. Tuo firmahan huudattaa autojaan tosi vähän, toisin kuin esim. Saka ja Kamux. Niissäkin erona se, että Saka yleensä laittaa suoraan "myydään eniten tarjoavalle" tai sitten tekstissä on hinta, jonka jälkeen huudot automaattisesti hyväksytään. Kamux taas monessa tapauksessa jättää itselleen vallan hyväksyä tai hylätä, mikä on perseestä. No, snaali on snaali. Moni firma laittaa huutokauppaan poskettomalla lähtöhinnalla ja yrittää myydä samaa kiesiä kymmeneen kertaan. En ymmärrä sitäkään.

Tykkään esim. Sakan tyylistä. Auto kaupan ja korkein tarjous voittaa. Kuvia on runsaasti, tärkeimmät kohdat on kuvattu tarkasti ja selkeät viat tai ongelmat löytyvät tekstistä. Niiden perusteella voi jo päättää, kiinnostaako ollenkaan. Auton voi käydä koeajamassa ja tutkimassa normaalisti jne. Ei mitään nipotusta. No, samalla tavalla kuin normikaupassakin, tuolla huutokauppapuolella on monenlaista yrittäjää.

Itse systeemi on hyvä, auto oli mun nimissä ja vakuutuksissa 19 tuntia siitä, kun huuto päättyi. Sain laskun, kuitin, ohjeet noutoon ja Autosalvan mies soitti aamulla klo 09.30 koska tulen hakemaan. Vaihtoivat pyynnöstäni autoon kesärenkaat alle, mikä oli hieno ele. Matkalla hakemaan autoa sain viestin, että autosta oli tehty minulle luovutusilmoitus. Otin myyjää odottaessani autolle vakuutuksen ja siirsin sen Traficomissa omiin nimiini. Heiltä sain avaimen, Huutokauppa.com hoiti siis kaiken muun. On se aika helppo systeemi noille kauppiaillekin.

Vaikeahan tuolta on mitään järkevää huutaa, sieltähän tavallinen käytettyjen autojen kauppias noita hakee ja heitä on paljon. Mutta jos hakee käyttöautoksi vaikkapa tämmöistä isompaa Hondaa tai esim. Volvon V70, S60, 9-5 ja 9-3 Saabit, niin tuolta saattaa tehdä löytöjä. Ne ovat "ei niin muodin mukaisia" isoine bensa-tai dieselkoneineen ja kun olen seurannut, niin hinta jää välillä hämmästyttävän alas. Käytännössä siihen, jonka päälle autoliike lyö katteensa.

Tässä hyvä vertaus tuohon mun autoon https://www.nettiauto.com/honda/accord/11252575

Enemmän ajettu, vuoden vanhempi ja rankemmin ranetettu, penkki paikkaamatta, perusvermeen vanteet, takaroiskeläppä Citikasta, vasemmalla alkava ruoste takaloksussa kuten tässäkin jne. Pyynti 4780. Jep jep.

Toki tässä vähän odottaa, mikä pommi tuohon omaan hankintaan on piilotettu. Kaippa se kohtapuoliin selviää, kun matkaa kertyy :)
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja JKen »

Hyvä hankinta. Itselläkin on joku fetissi juuri tuohon korimalliin, kun tykkään farmareista :)
Pisteet kotiin sinne.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Risto »

IC1970 kirjoitti:
To Huhti 30, 2020 22:16
vuoden vanhempi... takaroiskeläppä Citikasta
Taitavat olla kuitenkin samanikäiset autot kyseessä, toinen on sitten maannut Hangossa vuoden ennen käyttöönottoa. Huutokauppailmoituksessa on vuosimalli väärin ilmoitettu. Takaroiskeläppä ei ole Sitikasta, vaan 1960 - 70 -luvuilla yleisesti käytössä ollut tarvikeroiskeläppä ns. alikessu: viewtopic.php?f=23&t=87661
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4207
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Itse kävin maanantaina hakemassa tonnarin tuuraajaksi 2004 elokuussa rekisteröidyn Nissan Maximan. Kolmelitrainen automaatti, nahkasisusta sähköpenkeillä, cruise, automaatti-ilmastointi yms. Ajettu 290tkm. Hinta 1450e.

Accord on varmasti hyvä auto mutta en tiedä olisiko se tuplasti parempi kuin tuo nisu :?
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3541
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^^Toki ovat samanikäisiä. Ennakkoilmoitus on tuosta 2006, mutta ensirekisteröinti merkkaa, eikä yhtään mikään muu. Oli sitten maannut Hangossa, Ivalossa tai vaikkapa autoliikkeen myyntivarastossa. Vai oletko nähnyt jonkun joskus myyvän autoaan vuosimallina 2006, kun se on ensirekisteröity 4/2007. Aika usein on juuri toisinpäin.

^Samaa vuosimallia olen omistanut ja eihän tästä ole kuin jokunen viikko, kun kävin yhtä tuollaista katsomassa. Maxima on hieno auto, suorastaan ilmainen, kun miettii mitä saa. Mainio kone, kestää kilometrejä, lambdajumppaa järjestää säännöllisesti, niitä on neljä kpl, etuset kestää yleensä 100-150 tkm ja takimmaiset pidempään, ilmamassamittari, tyhjäkäyntimoottori, tulpista on tosi tarkka, platinat 90 tkm välein. Siinäpä taisivat mainittavat vuosien varrella esiin nousseet "ominaisuudet" olla.
Hyvin erityyppinen auto Accordiin verrattuna. Accord on melkoisen kova ajettava Maximaan verrattuna, joka on aika lokoisa olohuone :) Jos onnistuit löytämään tuolla hinnalla yksilön, joka ei ole läpimätä, niin onnittelut. Suurin osa noista on karseassa kunnossa, kuten sekin "yksilö", jota erehdyin katsomaan. Mutta on siellä joukossa hyviäkin, kyllähän Maximakin aikaa kestää, kun pitää huolta kuten autosta kuuluu. Turvallista matkaa vaan !

Leipätyö syö sen verran miestä ja aikaa, että ei meinannut jaksaa mitään tehdä töiden jälkeen, mutta elvyin kuitenkin ja kävin viimein teippaamassa ja huputtamassa Yariksen perän. Hioin tosiaan pahimmat pois niin että oli terve pinta kauttaaltaan. Spray-fillerillä tasoittelin ja vedin vielä muutaman kerroksen rust primeria jatkeeksi. Huomenna ihan perus mattamustaa viimeiseksi. Saa kelvata tuohon lirpakkeeseen, ei ole hyvä, mutta lähtötilanteeseen verrattuna huomattava parannus.

Kuva

Kunhan tuon saan tehtyä, huuhtaisen koko auton ja hion sen jälkeen ajovalojen umpiot, jonka jälkeen vahaan auton. Sitten pääsee ajoon ja on Accordin vuoro.

Accordin loksun katsoin tänään tarkemmin ja totesin, ettei maksa vaivaa. Tarvitsee kyllä oikeaa peltiseppää, turha alkaa prötätä. Sipaisin näkyvät ruosteet piiloon, että kehtaa katsella. Ehkä käyn kysymässä pari tarjousta, ehkä en.

Työmatkalta tänään sellainen huomio, että kyllä nuo ehtoopuolella olevat Continentalit ovat aika myrkkyä tuolla kärrytiellä. Harkitsen vakavasti jotain tilalle, koossa päivitys 225/45/17 -> 215/50/17, joka rauhoittaa Accordia merkittävästi. Tuolla kuoppien pujotteluradalla ei montaa suoraan mentävää hetkeä ole tällä rengastuksella. On siinä raju ero kun vertaa pojan 205/55/16 renkaisiin. No, tämä oli vanha totuus, joka oli tiedossa. Selvästi eilen päällä ollut talvirengas ym. lasti rauhoitti menoa, tänään tyhjällä autolla oli sitä normaalia kiemurtelua tuolla rengastuksella. Tuo on sellainen mikroauto ohjaukseltaan, että on tosi herkkä rengastukselle.

Sellaista. Paree painua petiin, huomenna 10 tuntia töitä, ajattelin kyllä jaksaa maalata Yariksen loppuun vielä sen päälle. Jää nähtäväksi.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Hep, mulla oli aikanaan '94 rekisteröity kevari vuosimallia '93 ja myin sen rehellisesti '94 rekisteröitynä ysikolmosena. Syytä olikin, koska tuohon aikaan kauppaa käytiin Keltaisen Pörssin rivi-ilmoituksilla (lue: ilman kuvia) ja olisi matkan takaa tulleella ostajaehdokkaalla voinut naama venähtää kun edessä olisikin ollut edellistä sukupolvea oleva Honda NSR, kun ysinelosta eli uutta mallia tultiin katsomaan.

Ja hep, kaverilla oli '90 käyttöönotettu jenkkipikuppi, jonka myi rehellisesti MY89:nä. Niissäkin pieniä kosmeettisia eroja vuosimallien välillä.

Ja hep, tämä ei ole myynnissä, mutta tuo allekirjoituksen Oldsmobile on käyttöönotettu '81. En vain näe järkeä puhua siitä kasiykkösenä, kun siinä ei ole esimerkiksi kasiykkösen maskia tai muitakaan kasiykkösen osia.

Ja kyllä niitä on muutenkin näkynyt että osataan Nettiautoon laittaa oikein sekä käyttöönottovuosi että vuosimalli vaikka vuosimalli olisikin vanhempi kuin käyttöönotto. Eikä näitä kahta asiaa pitäisi keskenään sotkea, koska siitä ei voi seurata mitään hyvää mutta paljon pahaa.

Vuosimallin rinnalla siis käyttöönottopäivä on tärkeä tieto mm. siksi että viranomaiset ja vakuutusyhtiö katsovat sitä, mutta kyllä se minun mielestäni kertoo myös auton iästä. Voi olettaa, että silloin autoa on alettu käyttää, eli mm. uittaa suolapaskassa. Mitsu on MY2014 ja käyttöönotettu lokakuun 2014 lopulla. MY2014 Outlandereita on otettu käyttöön yli vuotta aikaisemmin, ja kyllä ne autot on mun silmissä vuoden vanhempia vaikka samaa vuosimallia ollaankin. Vastaavasti kun MY2015 ei tuonut mukanaan oikein mitään muutoksia, niin turha mulle olisi myydä 10/2014 käyttöönotettua MY2015 Outlanderia merkittävästi tuoreempana tai kalliimmalla kuin tätä nykyistä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3541
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Puolisentoista viikkoa vierähti vapaapäivät kokonaan ja ehtoot työpäivinä Yariksen majaillessa tallissa. Kyllähän siihen nyt tuli tehtyäkin.

- öljyt + suodatin, raitis-ja moottorin ilmansuodatin
- takahelmapelti, kumpikin sivuhelma, pyöränkotelot takaa, kummankin etuoven alaosa, on hiottu, suojattu, maalattu, massattu ja sen semmoista, tuommoista se oli monta päivää ->
Kuva
Kuva
- oikean takaoven lukituksen korjaus, purin kummatkin takaovet, että näin toiselta puolelta, miten sen pitäisi toimia. Ikkunakammen sokka oli yks *aatana, pitäis kehittää tuohon oma työkalu, mutta irtosi ne rikkomatta kuitenkin
Kuva
Kuva
- umpiot tuli kiilotettua Philipsin Ecovision kitillä käsin, puoli tuntia per umpio, ei tullut hyvät, mutta paremmat. Kelvannee katsurillekin taas pari vuotta. Aineita jäi vielä pariin käsittelyyn, paketin hiomapaperit oli 600-1500-3000, joten aika kevyttä meininkiä. Jemmasin aineet, niitä voi käyttää joskus kun hioo kunnolla jonkun.
Kuva

Torista olin väijynyt pari viikkoa sopivia renkaita/vanteita Yarikseen, noitten 8v vanhojen loppuunajettujen Bridgestoneiden tilalle. Eilen illalla bongasin sopivan satsin järkevällä pyynnillä Korialta, ja käväisin Hondalla hakemassa ne kotiin.
Kuva
Tilavaan konttiin oli kiva laittaa uudet, ajamattomat Radar Rivera Pro 2-kumit, siis ehdat Vianorin myymät Kiinankumit. Vianorin kotisivut kertoivat, että 279e/sarja asennettuna koossa 175/65/14. Tämä setti maksoi aika paljon vähemmän.
Kuva

Kaupan päälle tulivat wanhan liiton 5-puolaiset Mangelsin alut, Yariksen jaolla. Renkaat oli Kouvolan Vianorilla viime syksynä laitettu valsseille, paistoleima oli keväältä 2018. Tarkoituksena mennä Mazda 323:n alle nyt keväällä. Mazda oli kuitenkin niin rivossa kunnossa, että se mennee paaliin, joten omistaja luopui noista omakustannehintaan. Torissahan on pääosin myynnissä pelkkää peetä, ihmiset myy ruosteisia peltivanteita sakkokumeilla satasella. Vaan kun jaksaa seurata, niin välillä joku myy ihan kuranttia tavaraa järkevällä pyynnillä.

Nykäisin vanteissa olleet soviterenkaat huittuun ja nehän sopivat kuin nenä päähän. Peltivanteiden mutterit eivät tietenkään käyneet, mutta kas, minulle oli jäänyt matkan varrella kokonainen sarja uusia Toyotan aluvanteiden muttereita, muistaakseni jostakin Priuksesta ja nehän sopivat sen saman pään samaan nenään.

Ihan ok !
Kuva

Jossain vaiheessa pesu + vahaus ja öljyt alustaan. Sitten hän on valmis kovaan ajoon. Vaikka pääsee ajoon nytkin, koska Honda meni talliin nyt toistaiseksi, tänään piti jo aloittaa toisen takakaaren hionta, mutta tulikin vain vajaat 200 km ajoa. Eilen putsasin kaikkien ovien alareunat ja suoritin huolellisen kotelosuojakäsittelyn ovien sisäpuolelle ja alimpaan saumaan myös ulkopuolelle. Hyvässä kunnossa olivat, varmaan turha temppu, kun olivat jo 13 vuotta selvinneet, mutta tulipahan tehtyä.

Pelastan oikean takakaaren ja pysäyttelen vasemman takakaaren surkeuden, kuskin ovessa on pieni vertikaalinen sanomisen paikka, sen korjaan. Muuten on asiallinen peli. Pesu ja vahaus, jossain vaiheessa. Sitten pitää vähän miettiä, jompikumpi lähtee, mutta kumpi. Kyllähän maantiellä tänäänkin Honda oli vallan mahtava peli, mutta maantiellä viihdyn kovin vähän. Katsotaan, miltä Yaris tuntuu uusilla renkailla, kun pääsi noista koppuroista nyt eroon.

Se on kyllä selvä, että kaksi romua työn alla on liikaa. Käyttöauto pitää paikallista ja stabiloida pihaan pidemmäksi aikaa. Siinä sivussa sitten näitä terapia-Yariksia tms. Joko isompi farkku automaattina = Accord, tai sitten pieni, uudehko takuunalainen auto a´la Kia Picanto. Yksityisleasing on sekin vaihtoehto, mutta tällä hetkellä tarjolla ei ole oikein mitään kiinnostavaa, eikä "tyhjästä" maksaminen ehkä kuitenkaan ole minun juttuni.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Vastaa Viestiin