Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2132
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja anv »

Tossa -80-luvun alussa isäukon 99 saappi yhellä kaasarilla haukkas 16l/100km matka-ajossa kun kävin 18 kesäsenä jossain reissun. Isä kuulusteli kovasti miten se on mahdollista :lol: .
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Mä taisin saada palautetta aikanaan renkaiden ennenaikaisesta kulumisesta :lol: Varsinkin faijan vm. 1993 työsuhde-Mondeo sai kyllä monoa ihan kiitettävästi. Ei mitään typeryyksiä juurikaan tyyliin levottomia ylinopeuksia jne, mutta kaikki kiihdytykset aina lämä pohjassa...
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
Soki
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Su Touko 12, 2019 12:57

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Soki »

IC1970 kirjoitti:
La Kesä 25, 2022 09:40

Kiitos tästä kommentista. Vahvistaa omaa käsitystä siitä, että hankala on Superbille löytää verrokkia tällä hetkellä. Jos pienemmällä pärjäisi niin ei olisi vaikeaa ollenkaan, mutta kun tiedetään, ettei pärjätä. Nyt menee kaksi belggaria takapaksissa ja saksanpaimenkoira omassa häkissään takapenkillä aika nätisti. Paitsi tavaratila tuossa on iso, niin takapenkit tilat ovat hurjat, tehollista leveyttä on niin paljon, että iso kevythäkki menee ongelmitta, kun lääniä on. Ei onnistu monessa autossa tuon kokoisella häkillä.
Helppo ratkaisu:
Kuva
Tähän mahtuu 10 puuceeta kerralla takapaksiin, kahteen kerrokseen. Ajossa ei häpeä superille yhtään, on sellainenkin ollut ja hjyvähän se oli. Hiukan vain rajoittunut tilojen osalta 😂 Neljälle (2+2) on omat looshit filmistä ja loput vapaasti sijoittuen. Metallihohtokura-väritys pitää huolen ettei tilat kuumene. Talviaikaan jos pitää liikkua, niin onhan noilla turkki päällä… tai ottaa herkemmät citysesset takapenkille (tai siis tilaan jossa kuuluisi penkki olla)
Tietysti vähän isomman ruudun tarvii kun superi, mutta on tuolla toistaiseksi mahtunut joka paikkaan ja poieskin.
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^ :lol: Kyllähän niitä tuon tyylisiä ratkaisuja kieltämättä löytyy, mutta ei ehkä kuitenkaan se toivottu tähän kohtaan.

Tänään taisi muuten olla ensimmäinen kerta Konalla, kun aamun kulutus oli pienempi, kuin kotiin palatessa. Aamulla 10.8 ja nyt tullessa 11.3 kWh. Aamulla ennen seiskaa oli startatessa +20 ja kaupungissa +22, aika ideaali keli. Kotiin tullessa taas +26 ja risat ja autolla kovasti jäähdytettävää.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

^Sitikalla sama ilmiö tällä viikolla: aamuisin näytössä 5,7…6,0; iltapäivällä 6,0…6,3l/100km. Matkaa 50 kilometriä suuntaansa, eli matkustamo ehtii jäähtymään alkumatkan aikana, muuten olisi varmaan reilumpi ero. Aamulla ulko- ja sisälämpötila 17-18 astetta, iltapäivällä ulkona 30-32 ja sisällä varmaan 50+, kun ei työmaan parkkipaikkaa varjosta mikään ja aurinko porottaa täydeltä taivaalta.

Normaalisti täälläkin aamukulutus suurempi, osittain viileän yön mutta pääasiallisesti vähäisemmän liikenteen takia. Iltapäivällä joutuu monesti ajelemaan pitkät pätkät jonossa niin keskinopeus on merkittävästi alempi.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
hei9n
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 12:21

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja hei9n »

Ei se fru taida leikkipakun kanssa vedellä approx. 50tkm vuodessa. (Vai paljonko se oli)

Pasuuna taitaa ilmaantua 2023 ja supertti vähän sen jälkeen.
Sieltä hinnat alkaen malli ja kohtuukustannuksln autoiluja :D
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^No ei niitä kilsoja tule kuin 30-35 tkm vuoteen, pahimmillaan taisi tulla liki 40 tkm. Mitäs toi nyt on ollut, about 28kk ja kilsoja 65 tkm, semmonen keskimäärin 31 tkm vuoteen on tullut. Korona-aika laski kilsoja kyllä merkittävästi, varmaankin se kymppitonni olisi enempi mittarissa normitilanteessa.

Niin, uusi malli. Toihan voisi osua hyvin, jos vaikkapa viimeisen tätä vanhaa ns. "Classic"-mallia laittaisi seuraavaksi ja sitten vasta uutukaista, sikäli mikäli kun ei takatiloja uhrata muotoilun alttarilla tms. Kyl mää nyt veikkaan, että vuoteen ei tapahdu yhtään mitään tuolla rintamalla. Pestä pitäisi tai ainakin huuhtaista taas, jotain hiton kuratietä on ajettu niin että auto on ihan ravassa ja joku lintukin oli paskonut patalapun kokoisen osuman.

Autoa ei vaan näkynyt ihmisten aikoihin tänään, joten jää huomiselle, tai ylihuomiselle, tai... As always :D
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Viikon ajot on ajettu, ellei jotain yllättävää tule. Laitoin lataukseen, 212 km pudotti prosentit 100->64, eli laskennallisesti liki 600 km pystyisi puristamaan akullisella. No, nythän lämmöt ovat seilanneet viikon verran käytännössä +19-32 asteen välissä ja auton kulutuslukema 10.5-11.5 kWh välissä, vähällä menee kyllä tässä työmatkapyörityksessä. Sähköhimmeli tykkää lämmöstä kyllä kovasti, se on selvä. Isäntä ei niinkään, ainakaan ihan näin lämpimästä, mutta ennemmin tämä kuin metri lunta, toki.

Jos bensa riittää, alkaa nimittäin viime vuonna ostetusta jo kanisterin pohja jo näkyä, ajattelin huomenna kiduttaa itseäni ruohonleikkuulla. Muistuttaa kovasti kuivuneet nurmikot lähinnä kesantopeltoa, sama se vaikka ne nyt höylää, toipuivat ne viime vuonnakin äärimmäisen kuivuuden jälkeen, niin miksei nytkin.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Tästä tulikin aika asiallinen päivä, aurinko pysyi usvaverhon takana ja mereltä puhalteli tuuli, joten ei mikään lämpöhalvauskeli. Nurmikot ajettu, eikä tehnyt edes tiukkaa.

Nyt iltasella sitten vielä Superbille iltapesu, en tiedä tekeekö vaimo sen tahallaan, mutta viime pesun jälkeen auto oli parin päivän päästä likaisempi kuin kertaakaan tänä vuonna, jossain hiekkakuopalla oli rallattu ulkonäöstä päätellen. Siihen vielä kaupanpäälle konepelliin ämpärinpohjan kokoinen linnunpaska, niin pakkohan se oli pestä. Taas 8O
Kuva

Tähän onkin sopiva laittaa lyhyt oppimäärä Skodasta tähän saakka vaimon käytössä.

SKODA SUPERB 1.5 TSI ACT DSG Combi
Käyttöönotto 12.2.2020
Vajaat 2v 5kk ja 66000 km tänään 1.7.2022

1. Huollettu 30000 km välein
2. Kaukosäätimen paristo pitää vaihtaa n. 10-11 kk välein
3. Huoltovälillä pitää tarkkailla moottoriöljyä, lisäystarve < 1 litra per 30000 km
4. Toinen kesärengaskerta menossa (ensiasennus Continentalit kestivät 36000 km)
5. Tuulilasi vaihdettu, halkesi talvella

Toistaiseksi on siis riittänyt, että käyttää vuosittain huollossa, vaihtaa kaken pariston säännöllisesti ja lisäilee öljyä kun on tarvis. Pari kertaa oikein märällä kelillä sytytteli random häiriövaloja, mutta vika poistui itsestään eikä palannut, saati jättänyt vikamuistiin jälkiä.

Erittäin tilava, mukava ja hiljainen, sekä taloudellinen. Leppoisa lulla, pehmeän keinuvaa menoa. Pitkässä reissussa menee alle viiden litran kulutuksella ja sekalaisajossakin alle kuudella. Pitää olla todella kova pakkanen ja pelkkää pätkä-ajoa, että kuluttaa yli 6 litraa satasella. Dsg on mikä on, mutta ilmeisesti sen kanssa pärjää, kun ei ole napinaa liiemmin kuulunut.

Eihän näitä ilmaiseksi saa, mutta rahalle saa kyllä paljon vastinetta. Matka jatkuu, aika näyttää miten pitkään ja etenkin näin huolettomasti. Edeltäjistä Focuksella mentiin 100000 km ja Avensiksella 140000 km.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

Melkein ehdottaisin vastaavaa mutta G Tecinä eli kaasu/bensa versiona. Kulutus pienempää, polttoaine halvempaa mutta käyttövoimavero korkeampi. Octaviaa ainakin saa, suberpista en ole varma. Toki nuissa uudemmissa on todella pieni bensatankki mutta vastaavasti isompi kaasusäiliö kuin vanhemmissa. Tämä osaltaan saattaa aiheuttaa rangeahdistusta ja pakottaa ajelemaan kaasutankkauspisteiden kautta. Ja mikäli olen ymmärtänyt oikein ei kuskia juuri kiinnosta mutkitella turhia :D
"Hevoseton" mies on huoleton mies
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Kuolleena syntynyt ajatus :D Ei saa Superia kaasuna, jos en väärin muista, lisäksi kaasuvehkeissä myös takatilaan kajottu ja tosiaan se tankkausväli on aivan typerä, minusta tuo vie bensana niin vähän, että säästö olisi kerrassaan marginaalista ja kun tuossa on iso tankki, niin tankkausvälinä on käsittääkseni n. 1000 km per laaki ollut vaimon ajossa. Se on aika sopiva.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Mun mutulla kaasu on muutenki kuollut ajatus ihan jo maailmanpoliittisista syistä johtuen. Ainaki jos sen valitsee säästömieles :roll:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

^ Kotimaisen biokaasun tuotantoa yrittävät lisätä kokoajan. Eihän sitä joka paikasta vielä saa ja sillä missä asuu on suuri vaikutus kaasulla ajamisen kannattavuuteen ja järkevyyteen ylipäätään. Valtionlafka Gasum ei kyllä hinnoillaan asiaa aja yhtään eteenpäin.

Toistaiseksi kuitenkin polttomoottorikäyttöistä autoa ajavalle edullisin kun katsotaan polttoainekustannuksia. Käsittääkseni niistä ne kovimmat menot aiheutuu. Ympäristötekonahan kotimaisen biokaasun käyttö on tähän nesteen "erinomaiseen" My dieseliin ja bensaan verrattaessa hieman kovempi juttu
"Hevoseton" mies on huoleton mies
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Mut eikö se biokaasu mee tonne teollisuusen tarpeisiin? Ei siinä autoilijan lompakko taida ketään kiinnostaa kun maakaasuhana idästä on kiinni ja sitä sitte tehtaillaan sillä leasing-purkilla (jahka saavat sen terminaalinsa rakennettua ja purkin hinattua tänne saakka) meidän ja Viron tarpeisiin, jotta yhteiskunnat pyörivät. Mut tää on vain mutua eikä liity edes aiheeseen. Ite en vaan (etenkään pienellä bensatankilla olevaa) kaasuautoa huolis kuin romuraudan arvolla :roll:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
Soki
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Su Touko 12, 2019 12:57

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Soki »

Jossaan pohojanmaalla on jotain tiloja jotka ovat perustaneet omia kaasuasemia ja tekee ko menoainetta omista tarpeistaan. Jos sellainen olisi kylillä ja ajoa olisi ja vielä niin että voisi aina em asemalta/soveltuvalta vastaavalta täytellä, voisin jopa harkita skeidan kaasutusta. Mahtaisko tulla sanomista jos laittaisi suksiboksiin katolle 80kg kaasupullon? Säästyisi se takaboksi muulle kuljetettavalle.

Jos ajoa olisi enemmän, saattaisin myös tehdäkuin se Pöytyän mies eli peltoa rypsille ja puristelee sitten omat tupaöljyt koneisiin. Isompia otsikoita ei tuosta enää pitkään ole ollut, kuinkahan yleistä mahtaa olla ”kaikessa hiljaisuudessa”. Tuostahan pitäisi joku valmistevero maksaa, ainakin jos tieliikenteeseen tankkaa.

Paras konsti toistaiseksi on ollut rajoittaa ajaminen lähes nolliin, eli max 1/2 tankkillista kuussa. Samalla säästyy muutenkin rahaa tolkuttomasti kun ei tule heräteostoksia kauppareissuilla. Netistä kun tilaa, niin voi vielä palauttaa kun katuma-ajassa tajuaa että ostos olikin turha.
Korona-aikana oli käytäntö; vähintään 3 merkittävää asiaa toimitettava jotta tontilta poistuu. Nyt se on laajentunut viiteen :lol:
Vastaa Viestiin