Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Ikävämpi juttu tollane loukkaantuminen mut nyttenhän voisi sitä automaattia harkita... :roll:
Edit. Tai eiks toi auriski oo cvt? Et pääsis testaa..

Kun oot noita autoja pojalle kattonu niin missä muussa on ajonvakautusta ku siinä accordissa?

Tuossa parin tonnin hintaluokassa on tietty mondeoita ja ng kolkkeja mistä niitä löytyy mutta ohan ne vähä isoja ylläpidettäväksi nuorisolle ja yleensä jo paljon ajettuja.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Joo, onneks on vasen käsi, joten katsotaan koska ajaminen lutviutuu. Tarvittaessa saa ajella Auriksella, kun siinä ei tarvitse pahemmin hämmennellä.

En oo niin tarkkaan nyt tsekkaillu noita autoja, enempi halvempaa hintaluokkaa, max. 3 tonnia, niissä ei mitään vakautuksia juurikaan ole. Hiacen kohtalo ratkaisee aika tarkkaan sen mitä poitsulle hankitaan. Paremminhan sitä oppii ajamaan, kun ei ole mitään vakautuksia :D Porvoossa on kyllä surkea tarjonta autoja, pelkkää *askaa, ei ole tarvinnut vaivautua tsekkailemaan mitään. Nyt olisi hyvin aikaa lomalla päivisin, mutta katsotaan nyt. Jotenkin on sellainen fiilis, ettei viitsi ottaa pihaan yhtään mitään ennen kuin saa jotain myytyä.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja Cona »

Tuo mun Viiru joutaisi nuorisolle harjoiteltavaksi... :wink: Pääsisi heti hyvän makuun. :saab:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Kaksi edellistä tuttavapiirini viirua on suorittanut ns. totaaliporsimisen, toinen ajaa nyt Mazdalla ja toinen Opelilla. Luotto noihin ysifemmoihin on asteikolla 0-10 noin -1. Muuten kyllä :lol: Kauhea todeta Saabistina näin Saab-foorumilla, mutta minkäs teet.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja Cona »

Tosiaan, onko sulla ollut ko. merkkiä joskus?! :lol:

Kohta 100tkm tullut omassa käytössä, eikä tuollaisista vielä havaintoa. Ehkä :saab: vaan vaatii enemmän huoltoja?!

Täytyy varmaan tehdä loppuunajo-topic Femmasta, kun 200 tkm tulee hetken päästä mittariin.. :roll:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Onhan niitä Saabeja ollut omassa omistuksessa kymmenen ja siihen lisäksi puolenkymmentä yksilöä enemmän kuin satunnaisessa käytössä. Taitaa olla edelleen eniten käyttämäni automerkki, vaikka Toyotia tai johdannaisia on jo kertynytkin. Silloin ennen vanhaan tuli ajeltua hieman pidempään ja pidemmin per auto. Toki myöhempien aikojen Saabit ovat jääneet vähälle huomiolle.

Focuksen vahasin loppuun, pyyhin pölyt sisältä ja pesin tuulilasin sisäpuolelta, sitten ulos tallista taas taivasalle. Hiacen akut olivat latauksessa yön yli, illalla kurkkasin n. 9 tunnin rupeaman jälkeen ja vielä vilkutti että homma on kesken, aamulla oli sitten homma hoidossa. Ennen kuin ajelin Hiacen takaisin talliin, avasin joka luukun ja suoritin nopean alarenunojen käsittelyn kotelosuojalla, sisä-ja ulkopuolelta.
Kuva
Kuva

Aamun ensimmäinen homma ennen näitä oli kuitenkin Auriksen pesu ja kuivaus, lisäksi pesin tuulilasin sisäpuolelta, huomasin pimeällä ajaessa, että tuulilasissa oli "paskarantu" sisäpuolella just inhottavasti näkökentässä. Sellainen huomio muuten Auriksen ajovaloista, että lyhyet ovat ledeinä kirkkaat ja ok, mutta kyllähän tuossa kaukovalot ovat aika surkeat, pieni ledi tuohon keulaan ei tekisi ollenkaan pahaa kaukovaloja avittamaan.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Lähitapiola lähetti Hiacen vakuutusmaksun, sillä oletuksella siis, että seuraavan 3kk jakson se on seisonnassa. Vaikka auto ei olisi ajossa, näyttää liikennevakuutus maksavan n.20e/vuosi, täyskaskosta joutuukin sitten pulittamaan 120e/vuosi, lueskelin ehtoja ja siellä mainittiin, että palo-ja varkausvakuutus pysyvät aktiivisina myös seisonnan aikana. Loogista, toki. Semmoiset 70% putoaa tässä tapauksessa vakuutusmaksuista pois, kun auto on liikennekäytöstä poistettuna. Kunhan itse näitä ihmettelin, kun tähän saakka on kaikki vehkeet olleet aina ajossa 100% eikä kokemusta tästä ole.

Museo-ajoneuvoja olen tsekkaillut innokkaasti. Jotkut merkit näyttävät olevan arvostetumpia kuin toiset, toisaalta, joistain merkeistä tunnutaan museoivan ihan ihmeellisiä versioita, surullista kyllä, jotkut itselle tutut ja "rakkaat "autot sieltä kasarilta, ovat kadonneet jos eivät nyt tyystin, niin melkein. Olen tsekkaillut myös tarjontaa siisteistä vm.1989-1991 autoista, jotka siis tulevat museoinnin piiriin seuraavina kolmena vuotena.

Ei tuossa oikein viisastenkiveä ole, pääsääntöisesti jo museorekisterissä olevat ovat kalliimpia kuin sellaiset, joista joutuu museokatsastuksen vaivan itse näkemään, mutta ei välttämättä. Tässä vaiheessa pidän todennäköisimpänä, että tulen hankkimaan jonkin japsi-sedanin, tyyliin Nissan Sunny, Toyota Corolla jne. Saabit ovat vähissä ja toisaalta auto on niin tuttu, kun niillä tuli koko nuoruus ja vähän päällekin ajeltua, ettei niistä välttämättä ihmeellisiä kicksejä enää saa, jos jotain vähänkin ihmeellisempää haluaa Saabien osalta, hinnat karkaavat käsistä että heilahtaa. Vähän sama Mersujen kohdalla, Volvot ovat yleensä hieman edullisempia.

Sen olen myös laittanut merkille, että meikäläistä innostavat autot löytyvät 90% osumatarkkuudella jostain ihan helskutan kaukaa, Pohjanmaalta, Savosta, Karjalasta, Lapista jne. Ei Etelän Pellet ymmärrä klassikoitten päälle, ei. Eipä siinä, onpahan bongailtavaa kevääseen saakka.

Hiace saadaan ensi kuun aikana talvikuntoon, pidän sen myynnissä lokakuun loppuun. Marraskuun alusta sitten kovaa ajoa kevääseen, jos mulle jää.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Tuossa mainitsemassasi ikähaarukassa laittaisin museokilpiin varmaan jonkin Celican tai Preluden. Miksei toki vaikka jokin Subaru XT:kin voisi olla hauska. Uudempikoppainen 626 coupekin on kyllä nätti.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Kyllä sitä vaan alkaa ikä painaa kun preludet ja celicat joita pikkupoikana kuolattiin alkaa päätyä mustiin kilpiin :roll:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^^Eipä löydy Preludeita tai Celicoita museoitaviksi ainakaan normihaulla. Minua ei kiinnosta jostain ylihintaisesta raadosta rakentaa autoa, toi mun talli ei oikein semmoiseen sovellu. Lähinnä on ideana hakea joku, jossa ei ole ruostehommia ja pitää huolta siitä ettei niitä myöskään tule, sekä hoitaa perushuoltoa ja pikku sipistelyä kun tarvitsee, pääosin vaan "nauttia" ajamisesta. Sen takia aloittanen vähän vaatimattomammalla peruskalustolla, toki ultimaattisena haaveena on jo pitkään ollut W124-koppainen CE Mersu bensakoneella ja automaattiloodalla, miksei sedankin käy. Toisaalta jos sattuisi W123-koppainen dieseli eteen sopivasti, niin mikä ettei. Ovat vaan sen verran suolaisen hintaisia, ettei tässä vaiheessa pysty moista laittamaan.

Tosin en ole ronkeli, tykkään noista kasarin lopun ja ysärin alun perusautoista, jokin niissä vetoaa sieluun.
Esimerkiksi tämä on kutkutellut kovasti -> https://www.nettiauto.com/mitsubishi/galant/10669747, aina olen tykännnyt tuon Galantin muotokielestä, ei ole hinnalla pilattu.
Tuota kun sipistelisi vuoden verran niin voisi viedä museoleimalle -> https://www.nettiauto.com/nissan/sunny/10725134.
Vähän enemmän panostamalla saisi emännälle oikeasti tilavan farkun -> https://www.nettiauto.com/volvo/240/10637235
Ja jos olis varaa, etsisin jotain tämäntyyppistä näöltään, toki mieluummin automaattina -> https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/ce/10435175
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Subaru XT:tä näyttää olevan rekisteröity vain 17 vuosina 89-91.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Niinpä. Siihen kun heijastelee sen, että esim. N13 Nissan Sunnya rekisteröitiin v. 1988-90 yli 28000 kpl, eikä niitä ole tarjolla kuin alle 10 kpl, niin ei tarvitse ihmetellä, ettei marginaalissa olleita Celicoita, Preludeita tai Subaruita tahdo löytyä. Ja jos löytyy, hinta on hurja. Minun ja monen muun rakastamaa OG 900:aa myytiin 1988-89 melkein 10000 kpl, eikä ole niitäkään minttikuntoisina tarjolla kovin montaa. Semmoista se on. Onhan 30v pitkä aika kulkuvälineelle, vaikka sitä mitenpäin kääntelisi.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja Risto »

Tuo Galant on kyllä hieno auto. Itselläni oli tuollainen 2/90 - 3/94 ja 60 - 214 tkm välin. Esim. sähköliittimet oli kullattu, tihkupyyhin säätyi ajonopeuden mukaan (BMW esitteli uutena keksintönään vm -88 E34:n varusteena), ohjaustehostin säätyi myös nopeuden mukaan, avaimia ei voinut lukita sisälle, koska ovet eivät menneet lukkoon avaimen ollessa virtalukossa, ikkunat eivät laahanneet ulkotiivistettä pitkin, vaan painuivat hieman sisäänpäin ensin, etuistuimien selkänojan yläosan kaltevuuden voi säätää erikseen, kuten sittemmin BMW:n kehutuissa Comfort-penkeissä ja tuulilasinpyyhkijöissä oli talviasento, jolloin pyyhkijät eivät menneet piiloon konepellin alle. Valinnaisvarusteina oli mahdollista saada mm. digitaalinen mittaristo ja ilmajouset. Varaosia ei usein tarvinnut, mutta niitä ei saanut muuten kuin valmistenumeron kertomalla ja muistan vieläkin ulkoa tuon JMBSRE15AGY000262 ja purkuautosta vaihdetun automaattilaatikon luovuttajan numero oli JMBSRE15AGY000929.

Ongelmana noissa oli ruoste. Mitsubishi valmisti galvanoituja autoja pohjoismaisiin olosuhteisiin, mutta Helkaman pölvästit tilasivat Suomeen Lähi-idän versioita, joita ei ollut galvanoitu mitenkään (Helkamalla töissä ollut kaveri kertoi). Viisivuotiaana autosta hitsattiin helmoja ja pieniä ruosteenalkuja rapsutellessa aina meni läpi. Niitä oli mm. ovenkarmien sisäpuolisissa osissa ja varsinkin lokasuojissa.
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Meillä oli -84 Galant 90 luvulla. Ensimmäinen mielikuva on että se ruostui helposti. Muistan myös, että isä ehti juuri laitattaa uudet monroet joka nurkkaan ennen kun joku päätti tuupata bemarin takaluukkuun ja Mitsun lunariin.

^^ Tuo yksilö näyttää kuvissa kyllä liiankin siistiltä. ^Ehkä se on Ruotsin tuontia :mrgreen:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kuvissa näkyy suomenkieliset ohjekirjat ja tarran mukaan 6/1986 tehty ruosteenestokäsittely Hangon Ruoste-Estossa, eli taitaa olla ehta Suomiauto. Ihan kiinnostava olis kyllä kuulla, miten noin iso ja tyyriimmänpuoleinen auto on säästynyt enemmiltä kilsoilta ja pysynyt noin hyvänä.

Sukulaisella oli tuollainen joskus 80-luvun lopulla. En muista siitä niin innostuneeni autona pikkupoikana kuitenkaan, mutta näin pidemmän aikaperspektiivin takaa täytyy sanoa, että onhan tuossa mallissa persoonalliset muodot ja mittasuhteet. Pari seuraavaa Galantin mallia on kyllä omaan silmään olleet aina jo aika hienoja, varsinkin nelivetona ja puhtikoneella.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin