Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Kai tuon ikäisten taksikäytössä olleiden Mersujen huoltoväli oli joku 15 tkm. Eli Veholla piti käydä paperia leimaamassa ja valohoidosta maksamassa parin kuukauden välein
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Noista 124:sista toi 260E muovilistoineen on kyllä kiinnostava. Iso Mersu manuaalina ja karvalakkina on tavallaan kauimpana siitä, mitä esim. tämän foorumin nimikkomerkki yleensä tarjoaa.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Ajoin 1991-1996 Fordeilla juuri ennen saabismin puhkeamista. Ei enää ikinä, ellei sitten ole Mustang.
Jos minulla olisi vitonen käytössä, käyttäisin sen mieluiten vm. 2007-2008 NG9-3 Cabriolettiin.IC1970 kirjoitti: ↑Ke Helmi 19, 2020 11:55Eilen just haarukoin noita "klassikkoja" ja mietin samalla, että jos laittaa vaikka vitosen tähän -> https://www.nettiauto.com/volvo/240/10765197 tai tähän -> https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/200/11098105, niin mitä nykyaikaisempaa sillä saa, puhumattakaan jos mättää vajaan kympin tähän-> https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/e/11003541.
Vähän reilu 200 000 km - vähän alle 300 000 km ajettuja on aina silloin tällöin kaupan ihan kohtuuhintaan ulkomailla.
Siihen rahtikustannukset Suomeen + verot, niin ollaan lähellä sitä 5 000 €.
Samanlaisesta laitoksesta pyydetään Suomessa karvan alta 7 000 €
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
^Syystä tai toisesta avot eivät ole koskaan oikein innostaneet, toisaalta kiinnostus "uuden ajan" Saabeja kohtaan on myös aika nollissa. Vanhempia Saabeja tsekkailen lähes päivittäin, mutta tarjonta on kyllä todella suppea ja surkea. On kai vaan hyväksyttävä, että hyvät yksilöt ovat ja pysyvät visusti omistajillaan ja toisaalta omissa muistoissa
Onneksi ei väkisin tarvitse ostaa yhtään mitään. Kymppitonnilla on kyllä valinnanvaraa ja tarjontaa myös todella hienoista yksilöistä, merkissä kuin merkissä. Ja kyllä se niin taitaa olla esim. Mersun kohdalla, että automaatista ei ole syytä tinkiä. Jotenkin myös Mersun kohdalla diesel kiinnostaa enemmän kuin nuo bensat, joku fiini W124 250D automaattina ja muovikyljillä on aika lähellä se mitä tässä mieli halajaa. Jotenkin vaan sen Mersun pitäisi olla diesel.
Onneksi ei väkisin tarvitse ostaa yhtään mitään. Kymppitonnilla on kyllä valinnanvaraa ja tarjontaa myös todella hienoista yksilöistä, merkissä kuin merkissä. Ja kyllä se niin taitaa olla esim. Mersun kohdalla, että automaatista ei ole syytä tinkiä. Jotenkin myös Mersun kohdalla diesel kiinnostaa enemmän kuin nuo bensat, joku fiini W124 250D automaattina ja muovikyljillä on aika lähellä se mitä tässä mieli halajaa. Jotenkin vaan sen Mersun pitäisi olla diesel.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
¨IC1970 kirjoitti: ↑Ke Helmi 19, 2020 20:33^Syystä tai toisesta avot eivät ole koskaan oikein innostaneet, toisaalta kiinnostus "uuden ajan" Saabeja kohtaan on myös aika nollissa. Vanhempia Saabeja tsekkailen lähes päivittäin, mutta tarjonta on kyllä todella suppea ja surkea. On kai vaan hyväksyttävä, että hyvät yksilöt ovat ja pysyvät visusti omistajillaan ja toisaalta omissa muistoissa
Minä olen aina ollut sellainen saabisti, että olen yrittänyt elää noissa Saabeissa modernia aikaa, eli aina lähellä sitä suht uutta mallia, eikä vanhoja pommeja
Silloin kun aloitin vm. 1991 OG900i16V:llä, eivät 99:t ynnä muut kiinnostaneet.
Nyt kun nuo suht viimeiset Saab -mallit ovat käyttöautoina, ei 9000:t ja OG9-3/9-5 kiinnosta, vaikka ovatkin (ainakin aikanaan olleet) hienoja autoja. On niitä hienoa ihailla jos jollakulla on sellainen hyväkuntoinen, mutta itse ei kiinnosta omistaa sellaista.
Mutta tässä se saabistimin monimuotoisuus ja rikkaus onkin: joku tykkää puunata noita vanhoja pre-GM-Saabeja, joku taas haluaa harrastaa niitä viimeisimpiä, eikä välttämättä halua käyttöautoksi muun merkkistä.
Nyt kun se NEVS saisi pukattua jonkinlaisia saabmaisia sähköautoja markkinoille, ettei tarvitsisi sitä ennen ostaa käyttikseksi jotain muun merkkistä
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
^Valtavasti autoa tuohon rahaan. Speksit ja hinta kohdillaan. Jolle tuo tavaratilan "kaasukorotus" ei ole ongelma, eikä 600 euron vuotuinen vero, niin varmasti hyvä laite. Minä tuossa joku aika sitten vastaavasta innostuin, kunnes tajusin, että vero syö hyödyt kaasun käytöstä. Typerä valtio.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Tuossa on kyllä ”hauska” tuo verojakauma. 213g päästöillä perusvero noin euron päivä ja siihen 50 senttiä päivässä lisää käyttövoimaveroa. Ja kuten tunnettua, niin pahimman haitan periaatteella verotetaan päästöjä :/
Toinen kaasun epämiellyttävä puoli on saatavuus. Esimerkiksi meilläpäin ei tee mitään nykyaikaisella kaasuautolla, jossa on pieni (esim. 9l) bensatankki.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Puolalaiset noita kaasukonversioita ovat tehneet jo monta aikaa. Sieltä kurkkailemaan käytettyjä jos aihe kiinnostaa. Huollot ja korjaukset viimosen päälle ei varmaankaan ois kallis rasti vrt. suomi. Joku veronkiertäjä vois tietty keksiä tähän omat jekkunsa. Tuomittavaa, mutta palkitsevaa?
Fiat Multiplan tsekkasin italiasta. alk. 200eur. Ois komea itäisellä uusimaallakin. Pieni pommiriski, et en ihan vkl reissuksi laskisi
Accordin viimeinen farkku ei näyttänyt pahalta kun sellaisen tänään näin. Moottorit vaan jotain sellaista mikä ei välttämättä kiinnosta.
Fiat Multiplan tsekkasin italiasta. alk. 200eur. Ois komea itäisellä uusimaallakin. Pieni pommiriski, et en ihan vkl reissuksi laskisi
Accordin viimeinen farkku ei näyttänyt pahalta kun sellaisen tänään näin. Moottorit vaan jotain sellaista mikä ei välttämättä kiinnosta.
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Aika pienet piirit noissa Mersuissa Suomessa pyörii.
Tämä -> https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/240/11158040 oli vielä muutama hetki sitten Villen Automyynnin listoilla hintapyynnillä 9900 euroa.
No nyt on auto siirtynyt Joensuuhun ja hinta pompsahtanut paikkakunnan, myyjän ja öljynvaihdon avustuksella 5000 euroa ylöspäin Taitaa olla Heikillä tuhoon tuomittu yritys, varmaan aika samat tyypit noita stalkkaa ja onhan tuo pöyristyttävä pyynti, mutta kuten todettua, yrittänyttä ei laiteta !
Tuommoisen oikein vanhan olen valmis laittamaan myös manuaalina tarvittaessa. Laitoin nyt oikein hakuvahdin noista Mersuista, kaikki kiinnostavat ovat vain pidemmällä, suurta intoa ei ole ajella ympäriinsä. Huhtikuun lopulla on parin viikon loma, siihen asti kun katselee, niin luulisi olevan markkinat hallussa.
Olisko tässä tarpeeksi verkkainen auto rauhalliseen työmatkan ajeluun -> https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/200/10743403, ilmoituksessa on virhe, tuossahan on kaikki 60 hevosta ! Täytyy varmaan soitella ja kysellä tiukkaa hintaa , tuon voisi käydä katsomassa ja ottaa kuljetuksella kotiin jos on hyvä ja pääsee hinnasta sopuun.
Tämä -> https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/240/11158040 oli vielä muutama hetki sitten Villen Automyynnin listoilla hintapyynnillä 9900 euroa.
No nyt on auto siirtynyt Joensuuhun ja hinta pompsahtanut paikkakunnan, myyjän ja öljynvaihdon avustuksella 5000 euroa ylöspäin Taitaa olla Heikillä tuhoon tuomittu yritys, varmaan aika samat tyypit noita stalkkaa ja onhan tuo pöyristyttävä pyynti, mutta kuten todettua, yrittänyttä ei laiteta !
Tuommoisen oikein vanhan olen valmis laittamaan myös manuaalina tarvittaessa. Laitoin nyt oikein hakuvahdin noista Mersuista, kaikki kiinnostavat ovat vain pidemmällä, suurta intoa ei ole ajella ympäriinsä. Huhtikuun lopulla on parin viikon loma, siihen asti kun katselee, niin luulisi olevan markkinat hallussa.
Olisko tässä tarpeeksi verkkainen auto rauhalliseen työmatkan ajeluun -> https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/200/10743403, ilmoituksessa on virhe, tuossahan on kaikki 60 hevosta ! Täytyy varmaan soitella ja kysellä tiukkaa hintaa , tuon voisi käydä katsomassa ja ottaa kuljetuksella kotiin jos on hyvä ja pääsee hinnasta sopuun.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Isos pyynnis on se hyvä puoli, et on varaa hyvittää vaihdokista hyvä hinta. Tuntuu ostajasta kivalta, kun saa "parhaan hinnan" yli muiden liikkeiden
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Noita vanhoja W123:ia kun katsoo, niin miettii, että missä se paljon puhuttu premium on. Kyllä minä pidän OG900:n sisustusta paljon hienompana.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Juteltiin tänään puolison kanssa Superbin fiiliksistä tähän saakka. Mites se meni, Ford ei oo auto, piika ihminen ja dsg vaihdelaatikko. Tai jotain sinnepäin. Mutta ainakin jälkimmäisin pitää paikkansa.
Ainakin yhdistelmä kaupunkiliikenne, start & stop ja dsg on aika katastrofi. Auto sammuttaa itsensä, kun pitäisi jatkaa matkaa, tulee pieni viive siitä kun starttaa ja vähän isompi siitä, että normaali kaasunpainallus ei aiheuta mitään liikettä, sitten kun survaisee lisää niin syöksähtää eteenpäin. No sitähän se on. Tuttu yhdistelmä työpaikan Golfin tdi + dsg-paketista. Pelkkää skeidaa. Todettiin, että pitää ottaa autoa käynnistäessä tavaksi eliminoida napista tuo start & stop, joka on paholaisen keksintö minunkin mielestäni, aina ollut. Ei auta dsg:n viiveeseen, mutta auttaa siihen, ettei tuo kaupunkimatelu ole aivan töks töksiä. Isojen teitten auto on Superb, onneksi iso osa ajosta on juuri sitä.
Silti minulla on kalvava tunne, että seuraavan auton vaihto tulee eteen nopeammin kuin uskoinkaan. No, aina pitää yrittää.
Suosikkilistalla olevien Mersujen historiaa tsekkailin Trafista tänään. Isoimman osan sai karsia pois, sieltä löytyi katsastamattomia, verot maksamatta, just Kamuxista ostettuja ja heti myyntiin laitettuja = ei tiedä autosta oikeasti mitään, varastettuja, romutuspoistettuja tai muuten vaan oudon historian omaavia. Ei jäänyt kuin muutama jäljelle, joissa ei ollut mitään ihmeellistä tiedoissa ja historiassa. Kyllä saa tommosten vanhojen ropposten kanssa olla pirun tarkkana. Kun on ikää, mahtuu väliin vaikka ja mitä. Tuon otannan perusteella sanoisin, että voin tinkiä muutamasta varusteesta jne., kunhan historia on kuosissa.
Ja mitä tulee noitten W123 tai W124 premiumiin, niin sitä ei minunkaan mielestäni ole, ainakaan noissa perusmalleissa, joita katselen. Ihan mielenkiintoisia yksilöitä on tänäänkin napsunut myyntiin, mutta kyllä Etelän Pellen on vaikea mitään konkreettista tehdä, koska autot ovat 90% jossain perähikiällä. Kertoo jotain tämän yhteiskunnan nykyisestä rakenteesta näin autojenkin valossa. Syvässä etelässä ajetaan uudemmilla kieseillä ja muualla Suomessa ovat vielä perinteet kunniassa.
Yhtä todennäköisenä kuin että löydän jonkun retropelin kesäksi pidän sitä, etten löydä. Ylihintaakaan en suostu maksamaan, melkoisia kalaveikkoja tuolla on liikkeellä, huh huh.
Ainakin yhdistelmä kaupunkiliikenne, start & stop ja dsg on aika katastrofi. Auto sammuttaa itsensä, kun pitäisi jatkaa matkaa, tulee pieni viive siitä kun starttaa ja vähän isompi siitä, että normaali kaasunpainallus ei aiheuta mitään liikettä, sitten kun survaisee lisää niin syöksähtää eteenpäin. No sitähän se on. Tuttu yhdistelmä työpaikan Golfin tdi + dsg-paketista. Pelkkää skeidaa. Todettiin, että pitää ottaa autoa käynnistäessä tavaksi eliminoida napista tuo start & stop, joka on paholaisen keksintö minunkin mielestäni, aina ollut. Ei auta dsg:n viiveeseen, mutta auttaa siihen, ettei tuo kaupunkimatelu ole aivan töks töksiä. Isojen teitten auto on Superb, onneksi iso osa ajosta on juuri sitä.
Silti minulla on kalvava tunne, että seuraavan auton vaihto tulee eteen nopeammin kuin uskoinkaan. No, aina pitää yrittää.
Suosikkilistalla olevien Mersujen historiaa tsekkailin Trafista tänään. Isoimman osan sai karsia pois, sieltä löytyi katsastamattomia, verot maksamatta, just Kamuxista ostettuja ja heti myyntiin laitettuja = ei tiedä autosta oikeasti mitään, varastettuja, romutuspoistettuja tai muuten vaan oudon historian omaavia. Ei jäänyt kuin muutama jäljelle, joissa ei ollut mitään ihmeellistä tiedoissa ja historiassa. Kyllä saa tommosten vanhojen ropposten kanssa olla pirun tarkkana. Kun on ikää, mahtuu väliin vaikka ja mitä. Tuon otannan perusteella sanoisin, että voin tinkiä muutamasta varusteesta jne., kunhan historia on kuosissa.
Ja mitä tulee noitten W123 tai W124 premiumiin, niin sitä ei minunkaan mielestäni ole, ainakaan noissa perusmalleissa, joita katselen. Ihan mielenkiintoisia yksilöitä on tänäänkin napsunut myyntiin, mutta kyllä Etelän Pellen on vaikea mitään konkreettista tehdä, koska autot ovat 90% jossain perähikiällä. Kertoo jotain tämän yhteiskunnan nykyisestä rakenteesta näin autojenkin valossa. Syvässä etelässä ajetaan uudemmilla kieseillä ja muualla Suomessa ovat vielä perinteet kunniassa.
Yhtä todennäköisenä kuin että löydän jonkun retropelin kesäksi pidän sitä, etten löydä. Ylihintaakaan en suostu maksamaan, melkoisia kalaveikkoja tuolla on liikkeellä, huh huh.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8087
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Juu, start&stop +DSG ei ole kyllä äkkipikaisen ihmisen valinta. Onneksi sen s&s:n saa tosiaan napista pois ja kyllä sen(kin)kanssa oppii elämään. Muuten kyllä tykkään DSG:stä, paljon kivempi mitä ajamani perinteiset mehumaijat.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
^Hollannikkaan loppuun ajettu Aisin vs. dsg, 6-0, helposti
Unohtui edellisestä, Hondan uusi sivupeili on saapunut, maalattu ja vaihto tehdään ensi tiistaina. Vakuutuksesta menee. Hyvä niin. Etupään naarmuista sain tarjouksen, 600e koko puskuri irti ja maalaukseen. Enpä taida, parempi katsoa vaikka 1. vuosi, että mitä muuta siihen tulee. Muutenkin, tuo on 15% auton arvosta, joten maanantaina asiansa osaava kaveri kokeilee illalla myllyttää ja vesihioa sen mitä lakka kestää, lähtee mitä lähtee ja paikkaan itse loput, jos ärsyttää.
Eihän tuo mikään näyttelyesine ole, vaan ensiauto, se vasta harmittaakin, jos omaan piikkiin maalattuun tulee taas jotain. Eikös sananlaskukin sano, ettei kahta ilman kolmatta.
Unohtui edellisestä, Hondan uusi sivupeili on saapunut, maalattu ja vaihto tehdään ensi tiistaina. Vakuutuksesta menee. Hyvä niin. Etupään naarmuista sain tarjouksen, 600e koko puskuri irti ja maalaukseen. Enpä taida, parempi katsoa vaikka 1. vuosi, että mitä muuta siihen tulee. Muutenkin, tuo on 15% auton arvosta, joten maanantaina asiansa osaava kaveri kokeilee illalla myllyttää ja vesihioa sen mitä lakka kestää, lähtee mitä lähtee ja paikkaan itse loput, jos ärsyttää.
Eihän tuo mikään näyttelyesine ole, vaan ensiauto, se vasta harmittaakin, jos omaan piikkiin maalattuun tulee taas jotain. Eikös sananlaskukin sano, ettei kahta ilman kolmatta.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634