Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Höh. Eiks muksu oo vihjaillut ees mistään kevytautosta...
:mrgreen:
Yariski on harmittavasti vähä liian vanha.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Tuon kevytautouudistuksen kanssa ollaan kyllä menty täysin autokauppiaiden lieassa, kun on rajattu käytännössä uusiin autoihin. Kenellä oikeasti on varaa ostaa uusi auto ja tehdä siitä hitaasti kulkeva kinneri? No, onhan niitä, mutta että tuota pykälää perustellaan turvallisuusnäkökohdilla on vähän tuulesta temmattu. Kyllä tonnin ruoskissakin on jo absit ja sipsit ja bägit.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja tetammi »

2014 alkaen ajonvakautus pakollinen, absit ei oo ollu missään vaiheessa, eikä varsinaisesti vieläkään.

Tuossa ois voinut käydä niin en ois ruvettu roudaamaan jotain karvalakkien karvalakkeja jostain turkista niin ois turvallisuusperusteet menny vähä poskelleen. :roll:

No ostaahan osa mopoautojaki mitkä osa kalliimpii ku halvimmat henkilöautot ja joiden kestävyys on vähä niin ja näin. Tuon kevytauton voi muuttaa sentään takas ku nuori saa varsinaisen ajokortin.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Halvin 2015 auto tais olla Dacia 5490 €, tosin en sen massasoveltuvuudesta ole varma. Ja vuosi pari, niin piankos niitä tonnin ruoskiaki saa, kun ikäraja on se 10 vuotta...

Ehkä toi nyt on hölmö päätös ja kirpaisee köyhiä, mutta jos hommaa kattoo vaikka viiden vuoden päähän, niin onhan toi ihan järkevä uudistus kaikin puolin. Kaikki muut voittaa paitti mopoautojen maahantuojat. Henkilömäärällisesti ajateltuna muutama tyyppi häviää ja satoja tuhansia voittaa. Ja voihan ne muutamat mautotrokarit sit alkaa vaikka maahantuomaan Tata Nanoja tms, jos on pakko maahantuoda jotain pientä ja kevyttä.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Jokohan muuten ens kesänä sit joku ES-Jonne pulttaa traktorikolmion tämmösen perään? :mrgreen:

Kuva

Omamassa ainaki josain karvalakis pitäs olla alle 1500 kg.

Curb weight
1,422 kg (3,135 lb) (without fluids)
1,553 kg (3,423 lb) (with fluids)[2]
1,542 kg (3,400 lb) Spyder (dry)
1,389 kg (3,062 lb) LP580-2 (dry)
1,509 kg (3,327 lb) LP580-2 Spyder (dry)
1,555 kg (3,429 lb) Performanté (curb)
1,509 kg (3,327 lb) Performanté Spyder (dry)
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3538
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Ei olla tosissaan tuota kevytautojutskaa mietitty, justiinkin ton tokia, että pitää olla niin uusi kiesi. Minä en kuulu siihen tuloluokkaan, joka pystyy ostamaan 2015 mallisen tai uudemman auton sitä varten, että sillä pääsisi ajamaan max. 60 km/h. Poitsun synttäreihin on 3kk kun tuo astuu voimaan, joten ei järkeä senkään suhteen. Nuoremman kanssahan tuo olisi ok ratkaisu, mutta tässäkin törmään realiteetteihin.

Minä tarvitsen auton. Avopuoliso tarvitsee auton. Vanhemmalla pojalla on auto. Nuoremmalle vm.2015 tai uudempi kiesi tuohon samaan rakoon, eli vaikkapa tommonen bussifirman liityntäsukkuloinnissa ollut Aygo https://www.nettiauto.com/toyota/aygo/10261292. Eipä ei. Jos haluaa jotain muuta kuin Aygon, Kia Picanton, jonkin Dacian, Micran tms., joutuu kaivamaan kuvetta huomattavasti enemmän.

N. kolmen vuoden sisällä meidän perheessä lienee se neljä autoa pihassa, mutta voisin kuvitella, että se neljäs ei ole Aygo, eikä ihan noin uusi :D Toki voi olla, että itse ajan sellaisella silloin ! Kolmen vuoden päästä voi kyllä olla (toivottavasti), että vanhempi vesseli enää piipahtelee kotona...

Täytyy sovitella itselle kuljetuspäällikön titteliä kohtapuoliin :lol: Tämä autotouhu sellaisena kuin sitä olen harrastanut viimeisen reilun vuosikymmenen, tulee muuttumaan aika radikaalisti lähivuosina, pitää yrittää hiljaksiin totutella ajatukseen. Justiinhan minä olin se, jota faija avusti kaikissa autoon liittyvissä asioissa, kohta joutuu ottamaan itse sen roolin. Tämmönen nuori poika. Mitä täällä tapahtuu ?
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8085
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Siis noi mopoautothan maksaa jo 10-15k€ uutena. Eiköhän niiden nykyisillä ostajilla ole varaa sitten ostaa myös 15k€ kevytauto teineillensä.
Tuosta vaikka Aixam Crossline, vähä vajaa 16k€: http://www.aixam.fi/fi/crossline
Skoda Fabia esim. hinnat alkaen 14k€, uutena. Citigo vielä halvempi, 12k€ hinnat alkaen.
Viimeksi muokannut V.J.S, Ke Helmi 27, 2019 12:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3538
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Jep, taitaa kohderyhmä olla edelleen sama. Siinä mielessä tuo uudistus on hyvä, kun vertaa vaikkapa sitten tommosta 7500 euron Aygoa mopoautoon, josta saa maksaa reilusti tai tuplasti enemmän, Aygo on kuitenkin autona noin 6000 kertaa parempi, jokainen, joka on noilla kammottavilla muovikinnereillä ajanut, pystynee olemaan samaa mieltä.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja AZP »

Parin-kolmen vuoden päästä ne ekat kevytautoiksi muutetut yli kymppiyonnin kiesit on tonnin ruoskia. On melko rankkaa kyytiä noiden 15-vuotiaiden käytössä, nääs.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3538
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Ja Yarikseen ensimmäinen vika. Jälleen raflaava aloitus tarinalle, kustannus jäi tällä kertaa 1.25 euroon, oma työ ei kustantanut muuta kuin pienen kylmettymisen ja kevyttä kiroilua, kun tutustuin jälleen kerran insinöörin aivopieruun, kun kyseessä on polttimon vaihto. Hemmetin kylmä, kevyttä räntää sateli, kova tuuli, alla jäätä ja kuraa, ai että :evil:

Niin, tiedättekös, mitä Yariksesta joutuu irrottamaan, kun haluaa uusia takarekisterikilven valon ?
Kuva

Aivan, rekisterikilven ja taustan. Onneksi oli vielä lievästi plussan puolella, niin sain ne kilventaustan muoviklipsut ehjinä pois. Katsokaas kun tämmöinen hökötys pitää laskea alas polttimonvaihdon takia...
Kuva

Siinä on muovihässäkän keskellä piskuinen 5W5 polttimo ypöyksin. Aika likainen oli kokonaisuudessaan hän. Ei sitten oltu osattu vaikkapa siihen heijastinosaan loveta paria koloa josta voisi polttimon vaihtaa. Tai laittaa sitä kiinni kahdella ruuvilla tms. Eipä tietenkään.

No, lopussa kiitos seisoi ja kaunista keltaista valoa on taas tarjolla paljastamaan, että mikäs se tuon ärhäkästi etenevän raaserin rekkari olikaan.
Kuva

Sarjassamme nolompia toteutuksia tällä kertaa, jää meinaan tämäkin valo pakkasessa huoltsikalla vaihtamatta aika monelta. Tutkailin myös hieman ajovalojen polttimoita, pelkääjän puoli on kohtalainen, mutta kuskinpuoli näytti olevan todella hankala ja aika monessa lähteessä suositeltiin puskurin irrotusta. Voi jestas sentään taas kerran. No, toivottavasti ei nyt mene lähiaikoina pimeäksi, otan Osramin Ultra-Lifet ohjelmaan kevään koittaessa, jos tämä perheeseen jää pidemmäksi aikaa.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3538
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Jotkut sääprofeetat ennustelee kevään tuloja yms. vuoden kiertoa sammakoista ja jos jonkinmoisista kummajaisista. Minä hivenen modernimpana shamaanina teen päätelmiä samoista asioista Hiacen kulutusta seuraamalla. Näyttäisi siltä myös numeroiden, ei pelkästään perstuntuman valossa, että kevättä kohden on menty ! Aikavälillä 4.2-3.3 Hiace imaisi keskimäärin 10.27 litraa menovettä, kun edellisen välin 15.1-4.2 lukema oli 10.78.

Jos noihin ammatikseen ennustaviin on yhtään uskomista, niin seuraava tarkasteluväli saattaa ottaa jopa takapakkia, sen verran talvista säätä runsaine lumisateineen taas lupailtiin.

Kysäisin muuten Yarpan vaihtoa tuohon -> https://www.nettiauto.com/honda/accord/10305903, kun olisi aivan hemmetin hieno vaihtoehto ensiks mun kesä-ja sitten penskan ensimmäiseksi autoksi. Aika lailla samanhintainen Yarpan kanssa, joten kyllähän sen tiesi, mutta juttelinpa mukavia myyjän kanssa. Niin, 7 luvattiin Yarpasta ja todettiin, että 8.8 pyynnillä tulisi heille myyntiin. Kai siitä olisi jonkun satasen saanut paranneltua, mutta en jaksanut lähteä, kun en tosissani ollut. Yarpan laittelen myyntiin jossain vaiheessa juurikin 8.9 pyynnillä ja siitä voi jokusen rahan tiputtaa jos joku innostuu, mutta kyllähän tavoitetila on, että tässäkin tapauksessa sen mitä Yarpasta saisi myydessä niin Accordista tinkaisi ostaessa ja n. +-0 kaupan tekisi.

Mutta, sinänsä kannustavaa, että noin hienoja yksilöitä vielä löytyy myyntiin ! Nyt kun noita Accordeja seuraan, niin semmoista 25 auton viikkovauhtia niitä tupsahtelee hakuehtojen sisään myyntiin / viikko.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Olipa komeassa kunnossa Accord ja millä varusteilla. Lisäksi autosta on osattu ottaa poikkeuksellisen hyvät kuvat. Tollasella voisi itsekin ajella kyllä.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

Haisulimiehellä kun on tietoa noista accordeista niin minkäslaisia kompastuskiviä niissä on? Jotain eroja mk1 ja mk2 välillä taisi olla. Tuon ikäiseksi vielä köyhän mielestä hintava, vaikkakin vähän ajettu tuo yllä linkitetty yksilö.
"Hevoseton" mies on huoleton mies
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3538
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Aika vähän on kompastuskiviä noissa 2003-2008 Accordeissa. Kone kestää ilman rutinoita puoli miljoonaa, jakoketju kilkkeineen on yleensä huoleton, joihinkin on joskus jouduttu rallattelun takia vaihtamaan jossain +300 tkm tienoilla, mutta harvoihin. Öljyä ei tuppaa kulumaan, eikä huohottele. Apulaitteista laturit kestää yleensä 100-150 tkm, ovat kulutustavaraa näissä. Startti menee yleensä 220-260 tkm välillä. Eipä juuri muuta.

Jarrusatulat menevät vaihtoon jossakin vaiheessa ja etenkin takajarrut olisi hyvä avata kerta vuoteen, mutta ei noissa sen enempää jarrujumppaa ole kuin muissakaan, kuluvaa osaa. Meidän -05 vihreä meni samoilla alustan palikoilla 250 tkm, todella huoleton alustan suhteen. Kaveri just vaihteli pari koiranluuta ja raidetangon päätä omaan melkein 250 tkm ajettuun, osat maksoi muutaman kympin. Kaverin broidilla on uutena ostettu -05 mallinen, jolla ajeltu vähän reilut 200 tkm, alustassa kaikki alkuperäistä, yhtään palikkaa ei ole vaihdettu. Kertoo jotakin...

Ruoste vaivaa yleensä takalokarin kaaria, jostain syystä mk1 eli 03-05 on tämän suhteen parempi, etenkin -06 ja -07 malleja vaivaa toi takakaarien ruostuminen, viimeinen tätä mallisarjaa eli -08 on taas parempi. Jotain ongelmaa varmaan maalauslinjalla tms. ollut. Mutta alkavat tosiaan olla sen ikäisiä, että kannattaa tsekata ajatuksella. Ovien alareunojen sauma kannattaa tsekata myös, huonosti pidetyissä yksilöissä on joskus ollut ruskeaa sielläkin, itsellä kolmessa yksilössä, eli -05, -06 ja -07, ei ollut tätä ongelmaa.

Keskuslukitus pottuilee toisinaan ovikohtaisesti, siihen löytyy täsmäapua aika edullisesti eikä työkään ole paha, farkuissa takaluukun johtosarja tykkää poiketa kun tarpeeksi availee ja aiheuttaa outoa sähkövikaa, korjautuu juottamalla ja sukittamalla.

Kytkin kestää näissä hyvin, tuppaa vaan monesti pitämään ikävää narinaa polkiessa, joka rauhoittuu rasvahoidolla ja pitkällä pillillä kuskin jalkatilasta oikeasta reiästä. Automaatti on miellyttävä 5-vaihteinen ja siitä ei oikein löydy mitään pahaa sanottavaa, ovat olleet kestäviä. Omasta mielestä tuo faceliftiin -06 tullut päivitetty automaatti on yksi parhaista, millä olen ajanut. Paljon parempi kuin uudemmassa -08 markkinoille tulleessa mallissa, missä kaupunkivauhdeissa pintakaasulla laatikko tykkää pudottaa kierrokset liian alas. Ärsyttävin piirre näissä on alimittainen (45Ah) perusakku ja sitä myötä laiskankuuloinen startti, ynnä säännöllisesti palavat polttimot. Aika moni on ranettanut tilalle 60-70Ah akun hieman alkuperäistä koloa modifioimalla.

Siinä jotain ulkomuistista. Jos löytää ruosteettoman ja maltillisesti ajetun yksilön, niin näissä on varmaa autoa vielä pitkäksi aikaa. Toisaalta joku 250-300 tkm ajettu on aika hyvä ostos myös kun löytyy hyvin hoidettu, niissä on yleensä just eka kierros kaikkea yllä mainittua takana ja eikun kovaa ajoa. Hinnat alkavat alle 3 tonnin ja 3-5 tonniin löytyy jos vaikka mitä. Ja yllä olevat kommentit bensoista, dieseleistä ei ole kokemusta.

Ei Accord mikään jumalauto ole sekään, mutta jos hakee tilavaa isompaa farkkua kohtuurahalla, esimerkiksi, niin en äkkiä keksi varmempaa vaihtoehtoa vähän enemmänkin käytettynä. Sen verran on itsellä kokemusta ja tuttavapiirissä, jossa kuitenkin on yksi Hondiin erikoistunut autokorjaamo. Sieltä on tässä parikymmentä vuotta saanut aika hyvää dataa siitä, mihin kannattaa sekaantua. Ei ole sattumaa, että korjaamon johtajalla on uudehko Civic, arkiajossa -08 Civic ja perheen pojilla -04 ja -05 Accordit, ynnä yksi -05 FR-V. Niin vähillä ongelmilla on menty vuodesta toiseen, ettei ole ollut tarpeen pirssejä pahemmin vaihtaa.

Tuosta ->https://www.nettiauto.com/honda/accord/10311325 kysäisen huomenna Kamuxilta, paljonko maksavat pesetaa väliin Yarppaan. Jos ei muuta, niin saa ainakin päivän kevennyksen itselle. Tosin mistä sitä tietää, pari kertaa on Kamux päässyt yllättämään kovalla tarjouksella, mitäs niitä nyt oli, Citroen Jumper <> PHEV Prius ja E-Mersu <> ensimmäinen (ja viimeinen) takatuuppari Hiaceni.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

On se harmi, että Accordia ei enää tuoda Suomeen. Tuo uusi Civic ei mielestäni täytä niitä saappaita.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Vastaa Viestiin