Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
-Hese-
"Aero"
Viestit: 316
Liittynyt: Ke Helmi 14, 2007 18:35
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja -Hese- »

McStadey kirjoitti:
Ke Touko 04, 2022 10:45
vaan ei noita takapenkkejä ole suunniteltu viisihenkisen perheen tarpeisiin kovinkaan monessa autossa...
Tässäpä se syy miksi tänne ei ole sähköautoa tullut tai ole ihan heti tulossa. Ei löydy mitään järkevän hintaista sähköautoa tuossa kokoluokassa mitä täälläkin vaaditaan. Kaksi pienintä on turva-istuimissa vielä useamman vuoden, esikoinen matkustaa sentäs jo ilman turvavälineitä.
Farmari Insigniassakin on tällä hetkellä ahdasta, sillä kun pääasiassa koko orkesteri kulkee.
#8411
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
9-3 -98 T5 2.0t 3D T7 mod Stage1 (Nappe) (KA)
9-3 -01 2.0t 5D (PR)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 1 x OG9-3
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3092
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja viggen »

Naapuri sai vihdoin ID4 kotia, tilasi sen viime syksynä. Itse tankkasin ¨halpaa¨ dieseliä, kun hinta oli vain 23,96kr/l, tuntu paremmalta mitä silloin, kuin se maksoi 28kr litra.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^^^Vaikea sinne edellisen sivun loppuun on mitään lohdullista sanoa... Poskettoman kovat hinnat näissä sähkövempeleissä on, sähköinen voimalinja maksaa kertakaikkisen maltaita vs. muu auto. Sitten kun voidaan alkaa viimein puhua auton kokoisesta autosta, vrt. Skoda Enyaq, niin hinta on jo niin kova, että ei ainakaan kenelläkään minun tuntemallani ihmisellä ole moiseen varaa, eli puhutaan +50000 eurosta. Eihän tuo Konakaan kaukana ole, tietenkään, mutta tunnen sentään muutaman ihmisen, itseni mukaanlukien, joilla perse kestää sen 395e/kk.

Näillä energian hinnoilla, enkä valitettavasti usko, että paluuta entiseen enää tulee, sähköauto on kyllä asiallinen peli muuten. Jos pääomakulun kestää ja auto on muuten riittävä, niin käyttö on kyllä halpaa ja voimalinjan miellyttävyys antaa hieman balsamia vs. maksupolitiikka. Meno on sähköllä sen verran sulavaa, että siitä ilosta voi jo vähän ekstraa maksaakin. Konaa ei voi suositella 5-hengen perheelle, neljä henkeä varauksin. Toisaalta taas tulee mieleen, väkisin, että ennen se sama porukka mahtui Kuplavolsuun, Fiat 127:n, Ysikutoseen, Vitosrelluun jne jne.

Itse olen laskeskellut enimmäkseen lämmitysjärjestelmän vaihdon ja aurinkosähkön perustamiskustannuksia. Joutuu tässä ketjussa varmaan tulevaisuudessa miettimään enemmän tuota "muustakin" puolta, kuin autoja. Investoimalla sellaiset 8000 euroa laskin, että auringosta pitäisi optimiolosuhteissa saada talon käyttösähkö ja Konaan tarvitsemani, ilma-vesilämpöpumppu sitten sellaiset vähintään 15000 euroa lisää ja öljyromppeet ovesta ulos. Jäisi tuo puusavottakin vain saunapuiden tekemiseksi. Ihan ei ole perstaskussa moista summaa, mutta ei kai tuossa kauaa nokka tuhisisi kun säästäisi puuttuvat eurot. Ei nyt varmaan ihan heti, mutta muutaman vuoden sisällä. Öljy on kyllä niin *aatanan kallista ja sellaisena tullee pysymään, että lämmitysmuotona siitä tuli yhtäkkiä ihan järjetön. Ei voi mitään. Jos sen 4000 euroa saisi avustusta tai ainakin kotitalousvähennyksen 40% työn osuudesta, niin jonkun verran tullaan alaspäin tuosta arvioidusta n. 23000 eurosta.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Nythän siihen öljystä luopumiseen luvattiin taas lisämiljoonia ja henkilöresursseja käsittelypuolelle. Se 4k€ vaan siirtyy tässä markkinatilanteessa suurelta osin nouseviin kustannuksiin, mutta sellaista se vaan on. Olis ne hinnat nousseet ilman tukeakin.

Meillä C5 aircross olisi tehnyt 370€/kk 72kk 14,5k€ jämärillä. Todellinen vuosikorko puolisen prosenttia. Autoilun kulut/kk nykytilanteeseen verrattuna olisivat laskeneet, koska lyhennys on sama kuin nykyisessä ja kulutus oletettavasti paljon pienempi. Silti tuo velkaosuus tuntui vaan liian isolta...

Jos auto olisi herätänyt välittömän omistamisen halun olisi kaupat varmasti tehty, mutta tällä kertaa kävi näin. Ilman turvaistuimia 5 henkeä menisi vaikka millä, mutta koska ollaan lyhyitä, on lapsetkin pitkään turvaistuimissa.

Laitoin jo ostamattomuuskrapulassani autoverkkokauppaan kyselyä melkeinuusista ja uusista liisinkeistä. Jos hukkaisi Turkasen autovexillä ja laittaisi ylimääräiset säästötilille odottamaan ensikevättä. Silloin pitäisi olla myynnissä uusi 5008 sähköisenä, samoin Buzzi ja Dacian Jogger phev :P

Tai sitten pitää vaan tämän vielä vuoden...
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Perus joggerikin on sellane et harmittaa ettei ollu silloin tyrkyl ku itel oli viel tarvetta.

Tuos hybridi aircrossissa on tietty toi puretechi rasitteena. Eiks sähkö berlingo ois samaa hintaluokkaa ja keulaki lähes identtinen eikä tarttis polttista enää miettii :D
Toki oottamaan sitäki joutunee..
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

IC1970 kirjoitti:
Ke Touko 04, 2022 15:20
Investoimalla sellaiset 8000 euroa laskin, että auringosta pitäisi optimiolosuhteissa saada talon käyttösähkö ja Konaan tarvitsemani, ilma-vesilämpöpumppu sitten sellaiset vähintään 15000 euroa lisää ja öljyromppeet ovesta ulos.
Sähköautolla tietty parhaimman vasteen saa aurinkosähköstä, varsinki jos vaimos joskus hommaa et tulee kilsojaki :mrgreen:

Onko katto etelään ja varjostaako puut kattoa?

Mun topiikissa tuota ilmavesi-systeemiä kans tuumailtiin niin lopputulema oli et sullakin melkein jättäis sen pannun varalle, varsinkin kunnei ollu tolkuttoman vanha. Öljysäiliön vois tietty vaihtaa paljon pienempään.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Itä-länsisuunnassa on talo joten etelään on kattoa ja paistaa aamusta iltaan, ei puut ei liiemmin siltä puolelta haittaa kun on julkisivun puoli ja piha, ynnä talo on mäellä ja pari kerrosta, niin nousee korkealle. Aika ideaali. Pannu on tosiaan 2008 ja säiliöt nylonia ja sisällä, 2 x 900 litraa ja omassa tilassaan, jota ei tarvita, siinä mielessä vielä elinkaarta olisi jäljellä ainakin toinen mokoma. Poltin on vanha, se kai ekana alkaisi harmittamaan. Täytyy ottaa joku tsekkailemaan jossain vaiheessa ja ihmetellään, toisaalta kattilassa voi tosiaan polttaa puuta ja siinä on sähkövastuskin, joten siinä mielessä tuo aurinkosähkökuvio kiinnostaa enemmän tässä vaiheessa, saisi omat ajot kuitattua auringosta ja yli puolet käyttösähkön kulutuksesta varovaisestikin arvioiden.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Arhem
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Ma Elo 12, 2019 14:45
Paikkakunta: Tampere

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Arhem »

Pääseekö autovexillä eroon noista elämänsä ehtoolla olevista parin tonnin käyttiksistä? Pitäis Bora saada pihasta pois ja varmaan myös loppuviimein saappikin, kunhan ollaan totuttu sähkövatkainta latailemaan pidemmillä matkoilla.

Kävin muuten tänään ottamassa vastaan yhden opiskelijan näytön. Kävi tekemässä markkinointiviestintää Etanoliautoilijat Ry:lle. Samassa tilassa toimi konversiovehkeitä valmistava yritys. En nyt nimeä muista. Pirkkalassa. Kovin sain hyväksyviä nyökkäyksiä kun kerroin ajelevani etanolisaapilla.
Saab elää muistoissa. Sähköhärpätin kulkupelinä nykyään.
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

^Muistaakseni Autovexillä ikä- ja kilometriraja, olisiko ollut luokkaa kymmenen vuotta ja 200tkm tjsp.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Autovexiin voi laittaa kaikki autot joilla ajettu max. 250 tkm. Nätisti kuitenkin vihjataan, että ostajien mielenkiinto kohdistuu enimmäkseen alle 10 vuoden ikäisiin ja alle 150 tkm ajettuihin. Olen ymmärtänyt, että muutaman tonnin autot kannattaa edelleen laittaa perinteiseen Nettiautoon.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

^ no se oli sitten tuo vihjaus jota muistelin :mrgreen:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

Nää kaksi ainakin uhoaa ostavansa halvemmatkin pulkat kunnosta riippumatta:
https://autorahaksi.eu/
https://www.automaxi.fi/

Mitään kokemusta ei kummastakaan mulla ole, mutta tuli hiljattain vastaan ja jäi mieleen.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Jaahas. Kun näitä sopivasti pyörittelee, niin eilen kotiin ajaessani tajusin, että jos laitan autosta itse saamani rahat tilille ja sieltä maksan erotusta joka autoverkkokaupan liisarin ja omaksi ostetun väliin jää, voin ajaa 4-5 vuotta ennen kuin rahat on käytetty. Tästä tein johtopäätöksen, että tuo verkkokaupan diili on sittenkin ihan hyvä, ja tänään on laitettu tilaukseen C5 aircross hübrid harmaalla metallivärillä. Tässä kohtaa joutui tyytymään edelliseen korimalliin ja jättämään lasikaton pois laskuista, mutta onpahan 1-2 vuoden jälkeen vapaus valita sopiva auto tulevasta valikoimasta... Ajatus Citikasta 4-5 vuoden sitoutumisella oli liikaa, nythän voi vuoden jälkeen ostaa vaikka uudelleen Turkasen jos ei tykkää :roll:

Hinta nousi vanhallakin nyt kuun vaihteessa, ja rahoituskoron nousu tarkoittaa + 20€ kuussa jota koitin tinkiä pois, mutta ei onnistunut. Koko komeus liikahtaa siis 519€/kk, paras latailla paljon sit kans 8O
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Vuoden toistaiseksi lämpimin aamustartti Konalle, +7 astetta lämpö. Wau ! Kulutus oli 14.7 kWh. Tyyntä ja aurinko paisteli.

Kotiin lähtiessä vettä satoi kohtalaisesti, tuulta ja +9. Ilmeisesti lisälämpö vs. raskaammat olosuhteet voittaa aina, kulutus 14.0 kWh. Toki starttia edelsi lämpimämmät olosuhteet kuin yöllä, mikä sekin vaikuttaa.

Katsotaan, ehtiikö tänä vuonna tulla tilannetta ennen syksyn viilentymistä, että ympäri vuorokauden on enemmän kuin +10 astetta. Pessimisti ei pety.

Puhelimeen asensin K-Latauksen ja ABC-Mobiilin, K-Lataukselta tilasin myös rfid-lirpakkeen, tuolla setillä jo pärjää suht hyvin. Jotain muuta varmaan vielä lisäksi. Huomasin, että Hämeenlinnassa, Tiiriössä, on yksi Suomen kolmesta Ionityn-latauspisteestä, jossa on vauhdikkaat laturit. Toimii tuolla K-Latauksen apilla tai lätkällä. Siinä on vaihtoehto pakolliseen pikapysähdykseen Prv-Tre-Prv reissulla tai matkalla Pohojammaalle, jos Pirkanhoville käy kylmät. Hitain potentiaalinen vaihtoehto on noi K-Latauksen 50 kWh:n laturit.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

IC1970 kirjoitti:
La Touko 07, 2022 22:13
… jos Pirkanhoville käy kylmät.
Olimme käynässä Pirkanhovin vaikutusalueella ja kävin eilen lapsen päiväuniajeluilla Pirkanhovissa lataamassa. Ainaki vielä toimii! Akkukamppikseen kun kuului 100 euron krediitit Virtaan ni kyllähän sitä täytyy joskus käytellä.

Lataus meni mukavasti n. 35%->80% (30kWh) vähän reilussa puolessa tunnissa. 150kW pömpeli tarjoaa tuohon meidän Konaan keskimäärin 55kW tehoa. Viereen tuli facelift-konakin lataamaan, mutta en huomannut vilkaista lataustehoa. Oma käsitys on se, että tuossa akkukamppiksen alaisessa Konassa on lataustehoa laskettu ohjelmallisesti, kyllä tuon pitäisi ainakin 75kW tehoa ymmärtää.

Energiaperustaisella hinnoittelulla (Virran 35c/kWh) ei niinkään harmita, mutta minuuttiperustaisella tulee kalliiksi. Testailin sitäkin tuossa reissuilla ja maksoin 7kWh latauksesta reilut 5 euroa. Tämä meni puhtaasti kokeilun ilosta :lol:
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Vastaa Viestiin