Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Cona »

Toyotan tapauksessa koettu ja hyväksi havaittu (lue:jälkeenjäänyt) tekniikka nostaa arvoa. :mrgreen:

Edit. Mitsuista puheen ollen olen itsekseni ihmetellyt, että miten uudenkarheassa Mitsun Eclipsessä sisusta ja eritoten penkit on kuin jossain Lada Nivassa. :D

Itselle seuraava auto tulee olemaan sellainen, jossa penkit on viimeisen päälle hyvät istua. Nykyisessä Rellussa ne eivät ole.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
hei9n
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 12:21

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja hei9n »

Noh lähtihän se taas lapasesta. Pari viikkoa Italiassa punaviinien huurussa ja Stelvio 280 alle. Oishan se maucas. Mietitään nyt ensin.

crx lasiperä ja pelastat niitä niin monta kuin vastaan tulee.

nii, ja en edes tykkää koppimopoista tai SUVeista
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

SInne vähän etäämmälle, jos Aven laitan, tuon tylsistä tylsimmän, se pitää olla 2013->, halpisvaihtoehtona ei ole esim. vm.2008 Avensis 2.4-koneella, se kone on ehkä surkein noista VVT-i viritelmistä sitten ensimmäisten 1.4 ja 1.6-litraisten silloin vuosituhannen taitteessa ja aivan alussa. Valvematic kelpaa kaikissa muodoissaan, joka tuli tohon T27-malliin vuonna 2009 ja aina vuoteen 2018.

Eiköhän tästä tule aika maraton näitten pähkäilyjen suhteen, kiire ei ala tulla ennenkuin vasta ensi keväänä. Sitä ennen jos lähden action-linjalle, pitää olla täydellinen yksilö, lähellä, sopivalla hinnalla ja ne rahatkin pitää olla perstaskussa.

AZP:n pohdintoja sen verran peesaan, että kyllä tämän hetkin trendi on se, että auto on mukamaasturi ja jonkin sortin hybridi, niistä voi pyytää ihan poskettomia hintoja.Toisaalta ei mieli taivu kyllä maksamaan 10v vanhasta ja 200 tkm veivatusta CR-V:stä 13-14 tonnia. Ehkä tässä vaikeinta on se, että oon niin snaali nykyään ja ajanut jo pari vuotta halvalla kalustolla, niin vaikea on työntää rahaa autoon. Samalla laskee heti, mitä kymppitonni tuottaisi, kun sen laittaisi kiinni siihen ja siihen yhtiöön.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
aero
-
Viestit: 8652
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

IC1970 kirjoitti:
Ti Kesä 01, 2021 16:37
Eiköhän tästä tule aika maraton näitten pähkäilyjen suhteen, kiire ei ala tulla ennenkuin vasta ensi keväänä. Sitä ennen...
...ehtii pihassa pyörähtää ainakin 2-3 autoa :mrgreen:
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Cona kirjoitti:
Ti Kesä 01, 2021 15:47
...uudenkarheassa Mitsun Eclipsessä sisusta ja eritoten penkit on kuin jossain Lada Nivassa. :D
Kunnon maasturissa pitää olla kunnon maasturin sisusta :mrgreen:

Jos uuden Eclipse Crossin sisusta ei näytä ihan uusimmalta uudelta niin syy voi olla sekin että mallihan ei ole oikeasti uusi vaan faceliftin. Ja yksi selittävä tekijä on se että kyseessä on Mitsubishi :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

aero kirjoitti:
Ti Kesä 01, 2021 07:41
Turbo Sensonic kirjoitti:
Ti Kesä 01, 2021 06:05
Sanoin hänelle, että hommaisi NG9-3 1.9TiD:n, niin sillä pääsee pienellä kulutuksella.

Eikun pitää olla Aero Saab. ja muu ei kelpaa. Mieluummin ajaa sitten tuollaisella "kinnerillä" kuin jollain muulla Saabin mallilla kuin Aerolla :roll:
Olikohan se nyt 2010 kun Aerosta tuli varustetaso ja sitäkin alkoi saamaan 1.9TTiD:llä. Ja taitaisi 2.0T -Aerokin mennä vähän vähemmällä kuin veekuutonen.
Eikun pitää olla kutonen, eikä nelisylinterinen diesel tule kysymykseen. :roll:

Mutta muovisen saippualaatikon näköinen korealainen sähköhärpäke näköjään tulisi :lol:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Ti Kesä 01, 2021 06:05


Viime PKS-potkijaisiin tuli entinen saabisti "Musti", joka oli Saabin konkurssin jälkeen ryhtynyt mersumieheksi. Nyt oli Mersun tilalle ostettu 5.0V8 GT Mustang :twisted:

On se hienoa, että jollain on "kansalaistottelemattomuutta" olla ostamatta noita muovisen näköisiä "härpäkkeitä", ja ostaa niiden tilalle aivan jotain muuta :twisted:
Mustang 70 luvun jälkeen = muovinen lelu ja nämä uudet vasta onkin jokseenkin kamalia muovirotteloita :P Taitaa olla nykyään Porsche ainoa joka tekee oikeasti sellaisia autoja jotka säväyttää ja joissa on sellainen laadun tunne että ei paremmasta väliä
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Kaide kirjoitti:
Ti Kesä 01, 2021 20:46
Turbo Sensonic kirjoitti:
Ti Kesä 01, 2021 06:05


Viime PKS-potkijaisiin tuli entinen saabisti "Musti", joka oli Saabin konkurssin jälkeen ryhtynyt mersumieheksi. Nyt oli Mersun tilalle ostettu 5.0V8 GT Mustang :twisted:

On se hienoa, että jollain on "kansalaistottelemattomuutta" olla ostamatta noita muovisen näköisiä "härpäkkeitä", ja ostaa niiden tilalle aivan jotain muuta :twisted:
Mustang 70 luvun jälkeen = muovinen lelu ja nämä uudet vasta onkin jokseenkin kamalia muovirotteloita :P Taitaa olla nykyään Porsche ainoa joka tekee oikeasti sellaisia autoja jotka säväyttää ja joissa on sellainen laadun tunne että ei paremmasta väliä
90-luvun fordistina (taivaspaikka lunastettu ennen Saabeja, eli 1996??? :lol: ) yksikään Ford ei säväytä. Mutta Mustang säväyttää, oli se 60-luvulta tai ihan uusi.

Sama juttu Jaguarissa ja Porschessa. Jälkimmäinen saattaa olla vain niin kallis kunnossapitokustannustensa puolesta, että ei kannata tavoitella sellaista. Jagge voisi olla hyvä Saabin jälkeen sitten joskus :roll: Ei tule vastaan ihan joka nurkan takaa...

Suomalaiset ovat ostaneet aina sitä mikä on halpaa ja mitä muutkin ostavat.
Ennen se oli Toyota ja Nissan (Datsun), nykyään Hyundai ja Kia ovat vallanneet niiden paikat.
Niiden sähköhärpäkkeet näyttävät aivan hirveiltä. Jos pitäisi ajaa sähköautolla (mitä en ainakaan vielä tee niin kauan kuin noissa allekirjoituksen Saabeissa henki pihisee), niin joku e-Jagge tai e-Musse voisi olla varteenotettava vaihtoehto.

Normiautoista joku Škoda SuperB olisi aivan järkivalinta. Ei siinä ole pätkääkään fiilistä, mutta on tilava ja tällöin tavallaan vastinetta rahalle.

Mulla on autojen suhteen vähän sama kuin työpaikkojen suhteen: jos ei tunnu hyvältä, niin turha jäädä roikkumaan siihen.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ei Toyotan paikkaa kukaan ole vallannut. Siellä se keikkuu edelleen omilla luvuillaan Suomen suosituimpana automerkkinä. Vuonna 2020 ensirekisteröitiin Suomessa yli 13000 Toytoaa, vuonna 2019 lukema oli yli 15000. Kiaa vastaavasti n. 7000 kpl/v ja Hyundaita 3000-4000 kpl/v. Eikä Nissaniakaan korealaiset ole kokonaan syrjäyttäneet, niitä on myyty kahtena viime vuonna 4000-5000 kpl/v.

Suomalaiset eivät itse asiassa ole yleensä ostaneet halpaa autoa. 90-luvulle saakka halvoilla autoilla (lue: itäautoilla) oli oma kohtalaisen laaja ostajakuntansa, osalla ostopäätökseen vaikutti hinta, osalla myös poliittiset uskomukset. Vastaavasti suuri osa suomalaisista ei olisi itäautoa huolinut millään vaan rahat laitettiin surutta länsiautoon tai japanilaiseen. Varsinaiset halvat autot eivät tämän jälkeen Suomessa oikein ole menestyneet, eikä niitä siksi meille juuri tuodakaan, poikkeuksena Dacia, jonka myynti on kuitenkin vain 1000-2000 auton luokkaa vuodessa. Myöskään pikkuautot edullisista hinnoista huolimatta eivät ole Suomessa koskaan saaneet yhtä suurta markkinaosuutta kuin monessa muussa maassa.

Toyota ja Datsun eivät siis olleet itäautojen veroisia halpa-autoja tullessaan markkinoille, sen sijaan ne tarjosivat kyllä reilusti varusteita hintaluokassaan. Lisäksi ajan myötä suomalaiset oppivat tuntemaan mm. Toytan vähävikaisuudesta, mikä on ollut omiaan lisäämään suosiota. Vastapuolena ainakin 70-80-luvuilla japanilaisia autoja haukuttiin ajo-ominaisuuksiltaan eurooppalaisia kehnommiksi. Ja aika voimakas taisi olla yleinen mielipide siitäkin että japanialaiset on riisipusseja eikä mitään oikeita autoja. Kyseessä oli siis ehkä enemmänkin valinta auton ominaisuuksien ja imagon suhteen kuin vain alhaiseen hintaan perustuva päätös. Ja suomalainen osaa kyllä arvottaa hinta/laatu/ominaisuus -suhdetta, minkä vuoksi meillä pärjäävät parhaiten ominaisuuksiltaan kohtalaisen järkevät kohtuuhintaiset autot, kuten vaikkapa mainittu Skoda Superb pikkusiskonsa Octavian kanssa. Ja aika samaan kategoriaan menee nuo japanilaiset ja korealaiset perusmerkitkin.

Tämä ei myöskään ole suomalainen erityispiirre sinänsä, että Toyotahan on maailman myydyin automerkki, ja esimerkiksi myydyin henkilöautomerkki USA:ssa. Ja tietenkin määritelmällisesti suosituimmat eli parhaiten myyvät merkit ovat niitä joita "muutkin ostavat", koska niistä myynneistähän ne numerot syntyvät. Tästä ei tietenkään voi vetää suoraa johtopäätöstä, että autoa ostetaan sen vuoksi että muutkin sitä ostavat, syyt menestykselle voivat olla ihan tuotteessakin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Kyllähän iso osa ihmisistä ostaa pisteestä A->B kuljettimen, jonka tärkein ominaisuus on luotettavuus ja alhaiset käyttökulut. Siihen kategoriaan osuu Toyota aika hyvin. Siihen on syynsä, miksi minä katselen Hondia ja Toyotia, kun haen itselleni tylsää käyttöautoa, jota en halua ylenmääräisesti roplata. Fiilisjutut ovat sitten ihan erikseen.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Ke Kesä 02, 2021 06:08


Sama juttu Jaguarissa ja Porschessa. Jälkimmäinen saattaa olla vain niin kallis kunnossapitokustannustensa puolesta, että ei kannata tavoitella sellaista. Jagge voisi olla hyvä Saabin jälkeen sitten joskus :roll: Ei tule vastaan ihan joka nurkan takaa...

Niin no .. Porsche on maailman luotettavin auto , siinä missä Jagge on epäluotettavin :D Jaggeen on osat halpoja mutta niitä menee ämpäreittäin
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Cona »

Kyllä mä näkisin, että tietyt Boxter- ja Cayenne-mallit on moottorin osalta kaukana pomminvarmasta. :D

Oikeasti ne erikoisautot, joihin tavan suomalaisilla on todellisuudessa varaa, on kiertäneet kymmenellä eri omistajalla ja nähneet monenlaista käyttöä ja valitettavan usein myös laiminlyöntejä.

Jos unelmana on vaikkapa Ferrari ja ostat sen nettiauton halvimman 360 Modenan niin todennäköisesti kaivat verta nenästäsi. :mrgreen:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Huomenna otetaan naapurin kanssa urakkahomma ja klo 09 alkaen ruosteenestokäsitellään peräkkäin sekä musta Accord, että Saab. Sitten on nekin hommat tehty.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

No niin, Saabin osalta laitoin pari tylsää kuvaa toiseen ketjuun, tähän sitten Mustan Accordin osalta. Pohjahan ei tässäkään ollut kovin paha, ynnä myös kuiva ja puhdas.

Siinä pari näkymää ennen ruiskuttelua.
Kuva
Kuva

Kotvasen päästä oli vähän märemmän näköistä. Vartin päästä tuo Mastonin kotelosuoja on jo jähmettynyt niin, ettei tiputa yhtään, puolen tunnin sisään pinta on jo tummunut nätin näköiseksi, tässä heti ruiskun hiljennyttyä.
Kuva

Roiskeitten poiston jälkeen tämänkin pesin kaksoiskomponentti pesuaineella, meni muuten viimeiset, joten pitää hakea maalikaupasta lisää litran verran. Ei se ulkosalla kauaa nättinä pysy, mutta onpahan vähän häävimpi ja tärkeintä oli pestä nyt heti tuon pohjan ruiskuttelun jälkeen, ettei jää kotelosuojan hippuja turhaan pesuhommia hidastamaan.

Ennen ensi kuun puoltaväliä Musta pitää katsastaa, se on seuraava aikataulutettu homma. Seuraavat 4pv mennäänkin taas tällä eestaas töiden ja kodin väliä.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
aero
-
Viestit: 8652
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

En ees tiiä että mistä keksin, mutta ette oo naapurin kanssa aatellu johonkin autoon rykästä suojausöljyn sekaan jotain kivaa glitterhilettä? Siinä olis inssillä ihmettelemistä, kun pohjasta paljastuu metallinhohtoruostesuojaus :D
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin