Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Kiitti!
Tosiaan, on juuri katsastettu ja mitä kaverin kans tarinoitiin, niin epäiltiin kans, että kakkosella alkava se pyynti ja myynti voisi toteutua.
Kyllä se ihan oikeasti sen meinaa hukata, kun eihän liikkeet tollasesta mitään hyvitä ja harkitsee uuden tai melkein uuden pikkumukamaasturin hankintaa tyyliin Ford Puma, Renault Captur, Peugeot 2008 jne.
Tosiaan, on juuri katsastettu ja mitä kaverin kans tarinoitiin, niin epäiltiin kans, että kakkosella alkava se pyynti ja myynti voisi toteutua.
Kyllä se ihan oikeasti sen meinaa hukata, kun eihän liikkeet tollasesta mitään hyvitä ja harkitsee uuden tai melkein uuden pikkumukamaasturin hankintaa tyyliin Ford Puma, Renault Captur, Peugeot 2008 jne.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
^Ja toi (tai vastaava) kuva myynti-ilmoitukseen, niin näyttääkin rehelliseltä myymiseltä. Jos ottaa eri kulmista siistit kuvat ja ostajaehdokas näkee tuommosen lommon pihaan ajaessaan kun tulee kattomaan sisitiä ja suoraa autoa, niin ainakin itte vetäisin vaan pakin päälle, lähtisin kotiin ja soittasin matkalata että otsaluulla näki että tää nyt ei vastaa sitä kuvaa minkä ilmotuksesta sain. Tietty joku saattaa siitä jäädä tinkimäänkin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
^Hyvät kuvat puhtaasta autosta as always, jos vähän näkee vaivaa kuvien eteen, niin yleensä se maksaa ittensä takaisin. Ja tosiaan tuo klommo on hyvä paitsi mainita, myös kuvata, muuten käy justiinsa noin kuten yllä kuvailtiin. Itsekin pari kertaa lähtenyt pihasta ennen myyjän tuloa, kun nopea silmäys autoon ei vastaa myyjän kuvailemaa "virheetöntä"... Sama homma tossa voisi olla "pieni klommo"
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Joo just näin. Evästin vielä kaveria, että kannattaa tarkkaan kertoa kaikki hyvät ja huonot puolet jo ilmoituksessa. Säästää todennäköisesti aika monta juttutuokiota.
Mutta ihan mielenkiintoinen yksilö kyllä, kaverin faija ajoi sillä n. 2004-2019 ja kaveri sitten vikat pari vuotta, jonka aikana kilsakertymä lienee ollut maltillisempi. Ja pitkään vissiin huollettu merkkiliikkeessä.
Mutta ihan mielenkiintoinen yksilö kyllä, kaverin faija ajoi sillä n. 2004-2019 ja kaveri sitten vikat pari vuotta, jonka aikana kilsakertymä lienee ollut maltillisempi. Ja pitkään vissiin huollettu merkkiliikkeessä.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Pieniä siirtoja. Eli Musta joutui ulkosalle tallista. Huoltolatasin akun eilen ja päräytin tänään käyntiin, sai käydä 34 minuuttia erinäisten muutaman metrin tai kymmenen metrin siirtymien kera, kun piti taas yksi Led-valonheitin uusia, tällä kertaa etupihan liiketunnistimella varustettu, joka kesti sentään 1.5 vuotta. Nyt ostin uuden ja toisen varalle, ynnä kuitti talteen, takuu on kaksi vuotta. Siinä joutui tosiaan tikapuilla taiteilemaan yms., niin ei uskaltanut autoa parkkeerata ihan heti siihen "alle".
Käyttöauto-Corolla sai nyt tallipaikan toistaiseksi, huomisesta alkaen kylmenee siihen malliin, että aamuisin on mukavampi lähteä tallista töihin Corollalla ja viritin sinne myös ajastimen ja jatkojohdon, jolla saadaan sisälämppärille virtaa ja auto lämpimäksi sisältä ! Takaisinpäin töistä saa sitten rapsutella, mutta edes aamulähtö on inhimillisempi.
Tuon hybridin taloudellisuudelle olisi moottorilämppäri kyllä poikaa, hurjia eroja kulutuksessa jo näillä keleillä. Esimerkkinä vaikkapa +1 asteen reissu, jossa kaupunkiin kulutus 5.7 litraa, kun kylmällä lähdettiin. Takaisin samassa kelissä sama reitti parin tunnin päästä, jolloin koneessa tietenkin vielä lämpöä pohjalla, kulutus 3.6 litraa. Samansuuntaista muutenkin, eilen +6 ja kaupunkiin 4.7, kotiin 4.0, vaikka oli enempi lastia ja kovempi vauhti kun ei ollut ketään jaloissa.
Kovasti olen opiskellut plugareista ja täyssähköistä. Hintapolitiikka on sellainen, ettei omaksi osto houkuta. Ainoa poikkeus käytännössä 40 kWh:n Leaf, josta nuo uusien N-Connectojen tarjoukset ovat todella kovia. Ymmärrettävää, koska alkaa autona olla jo auringonlaskun vehjes ja uutta mallia varmaan pukkaa kohtapuoliin. Vähän ajettu 12/20 rekisteröity lähtee tällä hetkellä alta 25 tonnin.
Eniten minua miellyttää selvästi Kona Electric, kai se on pakko käydä toteamassa, että sisätilat ovat liian pienet. Silti, saahan siitä penkit alas ja takapenkillekin suojan... Autoverkkokaupan tarjous Uusi Vuodeksi, jossa 64 kWh:n Kona 395e/kk, on sellainen, johon nyt luultavasti tarttuisin, jos olisi aika tehdä päätös. Täytyy toivoa, että jotain vastaavaa on ensi syksynäkin. Katselin, että Ioniq 5 ilmestyi juuri sekä Autoverkkokauppaan, että Metro-Auton Auto Vuodeksi-tarjoukseen, Autoverkkokauppa 695e/kk ja vuoden soppari, Metro-Autolla 699e/kk ja kahden vuoden sopimus. Kummassakin tapauksessa 15 tkm/vuosi. Paljon rahaa, mutta varmasti moni tarttuu tuohon, kun vertaa mitä maksaa ihan omaksi.
Käyttöauto-Corolla sai nyt tallipaikan toistaiseksi, huomisesta alkaen kylmenee siihen malliin, että aamuisin on mukavampi lähteä tallista töihin Corollalla ja viritin sinne myös ajastimen ja jatkojohdon, jolla saadaan sisälämppärille virtaa ja auto lämpimäksi sisältä ! Takaisinpäin töistä saa sitten rapsutella, mutta edes aamulähtö on inhimillisempi.
Tuon hybridin taloudellisuudelle olisi moottorilämppäri kyllä poikaa, hurjia eroja kulutuksessa jo näillä keleillä. Esimerkkinä vaikkapa +1 asteen reissu, jossa kaupunkiin kulutus 5.7 litraa, kun kylmällä lähdettiin. Takaisin samassa kelissä sama reitti parin tunnin päästä, jolloin koneessa tietenkin vielä lämpöä pohjalla, kulutus 3.6 litraa. Samansuuntaista muutenkin, eilen +6 ja kaupunkiin 4.7, kotiin 4.0, vaikka oli enempi lastia ja kovempi vauhti kun ei ollut ketään jaloissa.
Kovasti olen opiskellut plugareista ja täyssähköistä. Hintapolitiikka on sellainen, ettei omaksi osto houkuta. Ainoa poikkeus käytännössä 40 kWh:n Leaf, josta nuo uusien N-Connectojen tarjoukset ovat todella kovia. Ymmärrettävää, koska alkaa autona olla jo auringonlaskun vehjes ja uutta mallia varmaan pukkaa kohtapuoliin. Vähän ajettu 12/20 rekisteröity lähtee tällä hetkellä alta 25 tonnin.
Eniten minua miellyttää selvästi Kona Electric, kai se on pakko käydä toteamassa, että sisätilat ovat liian pienet. Silti, saahan siitä penkit alas ja takapenkillekin suojan... Autoverkkokaupan tarjous Uusi Vuodeksi, jossa 64 kWh:n Kona 395e/kk, on sellainen, johon nyt luultavasti tarttuisin, jos olisi aika tehdä päätös. Täytyy toivoa, että jotain vastaavaa on ensi syksynäkin. Katselin, että Ioniq 5 ilmestyi juuri sekä Autoverkkokauppaan, että Metro-Auton Auto Vuodeksi-tarjoukseen, Autoverkkokauppa 695e/kk ja vuoden soppari, Metro-Autolla 699e/kk ja kahden vuoden sopimus. Kummassakin tapauksessa 15 tkm/vuosi. Paljon rahaa, mutta varmasti moni tarttuu tuohon, kun vertaa mitä maksaa ihan omaksi.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Ajatuksia autoilun arjesta:
-Polttoaineen hinta noussut taivaisiin, ärsyttävää varsinkin vanhanaikaisella bensaturbolla ajaessa.
-Polttoaineen hinnannousun jälkeen mahdollinen käyttövoimavero ei tunnu enää miltään. Pienipäästöinen diesel vs. vanha bensa ero on noin 4dl bensiinin hinta/päivä veroissa mitattuna. (co2 168 vs 108)
-Diesel maunoissa ostajan markkinat.
Lopputuloksena ensimmäistä kertaa piha ilman saabbia tai volkkaria ja alla 200tkm rullattu diesel-mauno-japsi.
Saabbia yritin mut 9-3 on pohjimmiltaan vuodelta 2002 ja Ng femman saatavuus pienipäästöisenä on nolla.
-Polttoaineen hinta noussut taivaisiin, ärsyttävää varsinkin vanhanaikaisella bensaturbolla ajaessa.
-Polttoaineen hinnannousun jälkeen mahdollinen käyttövoimavero ei tunnu enää miltään. Pienipäästöinen diesel vs. vanha bensa ero on noin 4dl bensiinin hinta/päivä veroissa mitattuna. (co2 168 vs 108)
-Diesel maunoissa ostajan markkinat.
Lopputuloksena ensimmäistä kertaa piha ilman saabbia tai volkkaria ja alla 200tkm rullattu diesel-mauno-japsi.
Saabbia yritin mut 9-3 on pohjimmiltaan vuodelta 2002 ja Ng femman saatavuus pienipäästöisenä on nolla.
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Millainen raja CO2:lle on toi pienipäästöinen?
Sininen Saab 9-3, '99
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Vastaan ihan vaan omana pienenä mielipiteenä. Jokainen päättäkööt itse.
108g on "pienehkö"päästöinen, 139g kuulostaa jo bensa-autolta.
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Joo, toi onkin pienipäästöinen tosiaan.
Jos Saabia tahi Saabin käyttämää teknologiaa miettii aikakaudelta kun viimemsimpiä Saabeja tehtiin, ei noin pieniin päästöihin monikaan autonvalmistaja tossa 9-3/9-5 kokoluokassa tainnu vielä yltää - paitsi vag-huijarit
Pikkuautoja siis toki löytyi, uskoisin... Ja kas, V50 1,6 Drive.
Jos Saabia tahi Saabin käyttämää teknologiaa miettii aikakaudelta kun viimemsimpiä Saabeja tehtiin, ei noin pieniin päästöihin monikaan autonvalmistaja tossa 9-3/9-5 kokoluokassa tainnu vielä yltää - paitsi vag-huijarit
Pikkuautoja siis toki löytyi, uskoisin... Ja kas, V50 1,6 Drive.
Sininen Saab 9-3, '99
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Muistan kuin eilisen päivän kun itäharjun scan auto, metroauto vai mikä se silloin olikaan(sitä en siis muista kuin eilistä ) kun 9-3 sportcombin kyljessä luki 119co2. Tuntui älyttömän pieneltä silloin.
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Ja oliko se nyt 2007 kun Valtioneuvosto dieselöi Suomen autokannan sillä CO2-politiikallaan.
Tuon motivoimana minäkin sitten vuonna 2008 siirryin ympäristörikollisesta 2,0 bensaturbosta ympäristöystävälliseen 1,9 dieseltuplaturboon Päästöt 9-3 TTid:ssä ~149.
Ja siitä saakka ympäristöystävällisesti dieselillä
Tuon motivoimana minäkin sitten vuonna 2008 siirryin ympäristörikollisesta 2,0 bensaturbosta ympäristöystävälliseen 1,9 dieseltuplaturboon Päästöt 9-3 TTid:ssä ~149.
Ja siitä saakka ympäristöystävällisesti dieselillä
Sininen Saab 9-3, '99
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
^2008 vuoden alusta siirryttiin päästöpohjaiseen verotukseen ja dieseleiden hinnat laski rajusti. Parhaimmillaan taisi olla niin että joissain malleissa hinnat alkaen -malli oli diesel, mikä oli täysin ennenkuulumatonta. Samalla kun dieselit oli sitten muuttuneet 90-luvun lopulta alkaen laiskoista savuttavista nokivasaroista voimakkaiksi vääntöpesiksi, niin kansan valinta autokaupassa alkoi olla selvä.
Ja autokauppahan kävikin sitten ennätystahtia alkuvuoden 2008, kunnes pysähtyi kuin seinään syksyllä finanssikriisin iskiessä päälle.
^^Metro-Auto se silloin oli. Tais olla MY2010:iin nuo moottoripäivitykset ja Saappi pääsi kunnolla mukaan päästökilpaan. Volvolla tosin oli S40/V50:ssä vielä vähän alemmat päästöt.
Ja autokauppahan kävikin sitten ennätystahtia alkuvuoden 2008, kunnes pysähtyi kuin seinään syksyllä finanssikriisin iskiessä päälle.
^^Metro-Auto se silloin oli. Tais olla MY2010:iin nuo moottoripäivitykset ja Saappi pääsi kunnolla mukaan päästökilpaan. Volvolla tosin oli S40/V50:ssä vielä vähän alemmat päästöt.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Onneksi on nuo Accordit, niin olen edelleen mukana ilmastokatastrofissa saastuttamassa.
Autoverkkokaupasta saisi nyt täyssähkö Renault Zoea hintaan 275e/kk. Autohan on mini, mutta tarjous on erinomainen, jolle tuollainen riittäisi. Päästöt 0.
Ai niin, vanhempi lähti Harmaalla takaisin inttiin, 20 päivän gines ja herra otti siviilikamppeet mukaan, 10.12 Ohi On... Justhan se sinne meni. Kyllä korona sekoitti tämän palveluksen aika komiasti, mutta mitäs me siitä.
Autoverkkokaupasta saisi nyt täyssähkö Renault Zoea hintaan 275e/kk. Autohan on mini, mutta tarjous on erinomainen, jolle tuollainen riittäisi. Päästöt 0.
Ai niin, vanhempi lähti Harmaalla takaisin inttiin, 20 päivän gines ja herra otti siviilikamppeet mukaan, 10.12 Ohi On... Justhan se sinne meni. Kyllä korona sekoitti tämän palveluksen aika komiasti, mutta mitäs me siitä.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
On kyl varmasti ollu erilainen inttikokemus..
Zoe:han ei ainakaan ajossa tunnu miltään pikkuautolta, etupenkeil oli hyvin tilaa ainaki tälläsel ennemmin leveel ku pitkäl
Edit kokemuksii kesält 2020
Zoe:han ei ainakaan ajossa tunnu miltään pikkuautolta, etupenkeil oli hyvin tilaa ainaki tälläsel ennemmin leveel ku pitkäl
Edit kokemuksii kesält 2020
tetammi kirjoitti: ↑Pe Heinä 17, 2020 17:36Mä kävin tuollaista testaamassa ku romanian rellu oli hoivattavana
Aika väkevää menoo tuollaseen pikkukinneriin tarjoo sähkö. Tää oli vissiin paperilla 130heppaa.
Yllättävän tilavaa etupenkkeillä mut takana ei oo kiva ees tälläsen tapin takana.
On se niin vaivaton ajettava et saattais jopa tottuu, eGolf oli kyl enempi omaan mieleen vaikka tässä range taas huomattavasti parempi.
Ilmastointi tuntu melko vaisulta mut kai sillä pärjäis.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Olen myös Zoen kesällä 2020 koeajanut, kun hyppäsin kuskiksi Autoliiton ekokisaan. Luokassaan ihan pätevän oloinen laite, ymmärrän hyvin miksi ihminen päätyy tuollaiseen.
Vastaavaan bensavehkeeseen verrattuna ehkä suurin harmi oli, että kaasupolkimen painamalla pohjaan asti ei löydykään kickdownia eikä lisää menohaluja
Vastaavaan bensavehkeeseen verrattuna ehkä suurin harmi oli, että kaasupolkimen painamalla pohjaan asti ei löydykään kickdownia eikä lisää menohaluja
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla