Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

AZP kirjoitti:
Ke Heinä 27, 2022 21:25
^Tämäpä se onkin kääntänyt sähköautojen yksityisliisarin järkevyyden ihan persiilleen, tämä markkinatilanne. Kyllä sitä vielä joku aika sitten ajatteli että yksityisliisari onkin fiksu tapa hankkia sähköauto kun ei tarvi pohtia auton arvonalenemaa. Vaan kun ei siinä sitten tarvi pohtia sitä arvonylenemääkin, niin jää sijoituksesta tuotot saamatta :mrgreen:
Kirjoitinpa muuten ihan kukkua kaljapullopäissäni. Onhan noissa se mahdollisuus myydä auto itse parhaalla hinnalla minne huvittaa ja maksaa loppurahoitus pois. Eli arvonylenemän saa itselleen mutta arvonalenema on rajattu maksettuihin kk-eriin. Mahtavaa, sano :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3540
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^^Ole hyvä vaan. Hankin leimasimen muutama vuosi sitten, kun noita autoja enemmän fiksailin. Sinne on merkattu mitä on tehty, leimattu ja laitettu puumerkki. Mulle se merkitsee sitä, että varmennan työt todella tehneeni omalla "allekirjoituksellani", enkä vaan huvikseni kirjoittele kirjaan mitä sattuu. Muille se saa merkitä sitten mitä haluavat, mutta sanon aina autojeni seuraavalle käyttäjälle, että sieltä voi tarkastaa mitä on tehty, niin ettei turhaan tee tai teetä samoja asioita heti uudestaan.


^No minä mietinkin, että mitä sinä höpöjät, sen verran tarkka yleensä olet analysoimaan, etten ihan päässyt kärryille. Laskukaava on aika selkeä. Esitän hypoteettisen laskelman:

-Ostohinta 41500 euroa (ei käsirahaa, ei vaihtoautoa, ei käteissuoritusta)
- 4kk ajoa, maksetaan lyhennyksiä 1600 euroa
- Auton loppuvelka tässä vaiheessa 40200 euroa
- Autovexiin myyntiin, ostohinta 44000 euroa
- Ostaja maksaa loppuvelan pois, tilittää ilmoittamallesi tilille erotuksen 3800 euroa
- 3800e - 1600e = +2200e

Vakuutuksia on maksettu, veroakin, liikkumiseenkin on mennyt rahaa. Mutta puhtaasti pääomakulujen kannalta asiat menivät hyvin. Markkina on ollut jonkin aikaa kuvatun kaltainen joidenkin autotyyppien ja käyttövoimien kohdalla, enemmän tai vähemmän, tilanne ei ole millään muotoa normaali.

Normaalitilanteessa kun lähdetään 41500 eurosta, vuoden kuluttua auton reaaliarvo olisi n. 35700-36500 euroa, arvonalenema 400-500 euroa/kk. Se 400 euron lyhennys kuukaudessa ei riitä kattamaan arvonalenemaa, vaan pitäisi lyhentää enemmän, että pysyisi mukana. Jossain vaiheessa ollaan taas normaalitilanteessa, koska, ei varmaan kukaan tiedä tahi osaa arvata.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

33,03 € makso leimasin. Viime vuosina oon aika laiska ollu täytteleen huoltokirjaa kun enemmän tai vähemmän foorumiketjujen pohjalta oon autot myyny. Toki Spritmonitoris on tarkat kilsat ja päivät. Leimasimen printti viittaa vahvasti harrastetalliin ja se on mulla nyt sitten lähinnä sellanen kirsikka kakkuun. Lisääkö vai nostaako myyntiarvoa sitten joskus, niin se jää nähtäväksi. Kai toi Golf on niin ankea myytävä täs maailman tilantees, että ei tartte ihan heti koeponnistaa :D Ja toisaalta muutaman vuoden jos ajaa, on se tipahtanu sinne muutaman tonnin ruoskien sarjaan, jossa auto joko pelaa tai ei.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

IC1970 kirjoitti:
To Heinä 28, 2022 11:36
^No minä mietinkin, että mitä sinä höpöjät, sen verran tarkka yleensä olet analysoimaan, etten ihan päässyt kärryille.
Mä sekoilin kun kirjoitit Konan kk-kustannuksista ja siinä mukana tuo kk-erä, että se tosiaan olis kustannus. Mutta kk-erästä suurimman osan muodostava lainanlyhennyshän ei ole kustannus vaan pääomaerä, sitä vastaava kustannus tulee yksityisliisarilla siitä auton kuukausittaisesta arvonalenemasta. Vastaavasti "oikeassa" leasingissa kk-erä on kustannus koska auton arvonkehitys on täysin leasingfirman vastuulla.

Tällä hetkellä arvonalenama taas on markkinahäiriöiden takia hyvin pieni tai jopa negatiivinen eli sitä arvonylenemää. Eli niin kauan kuin markkina tötteröi tälleen on Kona kyllä varmasti halvempi ajaa ja omistaa kuin Volvo. Ajaa se on varmasti aina halvempi, eli kun vertaat ihan vain kilometreistä synttyvää muuttuvaa kustannusta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3540
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Volvosta vaihteeksi. Eilen vetäisin Dremelillä katon etureunan ruvet metallille, en jaksanut yhtään hifistellä, pensselillä pohjalle ruostemaalia ja päälle Volvon mustaa. Tuulilasin ja katon reunan tiivistettä raotin sen verran, että suihkuttelin sinne alle kotelosuojaa, josko hidastaisi korroosiota. Ihan yhtä ruma on katon reuna edelleen, ei vaan pistä ruostekuprut silmään yhtä pahasti ja parin metrin päästä voi hämääntyä luulemaan, että on priima. Tuulilasinkin pesin sisäpuolelta, sen verran oli törkyinen. Jos tuon haluaisi kunnolla tehdä, joutuisi tiivisteen poistamaan ja tuo katon reuna pitäisi hioa n. 3 cm matkalta ja maalata kokonaan. Ei semmosiin enää vanhan ruoskan kohdalla aleta.

Tuo ulkokuori on kyllä niin naarmuinen ja karhea, etten tiedä jaksanko itse ollenkaan. Täytyisi kysäistä yhdeltä suositellulta autofiksarilta, paljonko ottaisi jos tekisi pohjat, eli poistaisi nuo epäpuhtaudet ja hioisi pahimmat naarmut piiloon. Voisin sitten itse vahata normivahalla ja vetää pinnoitteen päälle. Katotaan nyt, ehkä mä jaksan itsekin.

Äsken muistin, että huoltomuistutin jäi nollaamatta huollon jälkeen. Eihän se kiva olisi, jos alkaisi herjata huoltoa, kun on justiinsa tehty. Varmaankin sen 12000 km sitten on alkanut laskeskella edellisestä öljynvaihdosta. Lueskelin Volvo-foorumilta ohjeet ja tein sen mukaan, ehkä nollautui, ehkä ei. Ainakin piippasi ja homma meni kuten ohjeissa.

Investoin myös 7,99 euroa 36mm hylsyyn. Testasin tätä yhdistelmää ja kyllä vain käden käänteessä onnistuu tuolla öljynsuodattimen irrotus ja kiinnitys. Tuskin enää sitä tähän tulen tekemään, mutta ei yksi hylsy lisää valikoimissa haittaa.
Kuva

Opiskelin ohjekirjasta Webaston käyttöä, kovasti haluan selvittää, että toimiiko. Aamuksi luvattiin +12 astetta ja tuon ei pitäisi toimia yli +15 asteen lämpötilassa, joten pitäisi alkaa pöhisemään, jos on kunnossa. Tässä oli niinpäin, että kun kelloon laittaa tuon 06:40, niin auto laskee autoa ympäröivän lämpötilan/olosuhteiden mukaan ajan, jolloin alkaa lämmittää niin, että moottori on käyttölämmöissä klo 06:40.
Kuva

Ainakin "ohjelmointi" sujui kuten pitää, joten tähän pisteeseen saakka toimii kuten pitää. Jos oikein huonosti käy, niin palaa koko paska aamuksi ja bonuksena koko talli :lol: Tai sitten on niin täynnä savua, että pökerryn, ennenkuin saan sen ulos. Saa nähdä, saako nukuttua ollenkaan. Ainakin auto ilmoitti poistuessani, että käsky on otettu vastaan. Aye aye Sir !
Kuva

Vanhempi poika kertoili töiden jälkeen tavatessamme, että rakettimainen nousu 8.varasijalta opiskelemaan Helsinkiin oli tänään onnistunut, eli on hyväksytty oppilaitokseen. Poika & Harmaa pysyvät siis kuvioissa vielä ainakin niin kauan, kunnes haluaa omaan kämppään. Puhuttiin siinä sen verran, että katsotaan kuinka paljon Porvoo-Helsinki-Porvoo ajoa opiskelu aiheuttaa. Jos tulee enemmänkin, niin ehkäpä Volvo on sitten sopiva auto ajella tuota väliä. Sanoisin, että suorastaan passeli. Tai sitten poika saa ajella välillä Volvolla, niin saadaan sille pidempää matkaa myös, vaihdellaan autoa ajojen mukaan. Vaikka taitaisi Kona olla se halvin vaihtoehto, kuitenkin.

Yksi auto saa lähtöpassit, mutta mikä ? Se selvinnee ennen oikean talven alkua.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja torque »

. Puhuttiin siinä sen verran, että katsotaan kuinka paljon Porvoo-Helsinki-Porvoo ajoa opiskelu aiheuttaa. Jos tulee enemmänkin, niin ehkäpä Volvo on sitten sopiva auto ajella tuota väliä. Sanoisin, että suorastaan passeli. Tai sitten poika saa ajella välillä Volvolla, niin saadaan sille pidempää matkaa myös, vaihdellaan autoa ajojen mukaan.
On se Hki hieman "kamala" paikka tankkia veivata kun pitäisi olla jotain pysäköintiä olla myös tiedossa, vaan emmehän tiedä missä päin tuon täytyy siirtyä.
Toinen juniori sotimassa, ihan "siellä" eräässä kaukonaapurissa, nuorempi yhä jonossa stadin opiskelu paikkoihin.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3540
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Opinahjo sijaitsee Hesan itäpuolella, pari käännöstä motarilta ja jo pihassa. Suorastaan ideaali paikka ajaa pihasta pihaan. Ei tarvitse mennä lähellekään Hesan keskustaa tms. Parkkipaikkakin löytyy kompleksin pihasta käsittääkseni.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
aero
-
Viestit: 8669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

Kuulostaa äkkiseltään Pyllymuron kampukselta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Tossa ylempänä kun IC kirjoitteli, että D3 ja D5 ois samoja koneita, niin onko siis kyseessä pelkkä softaero? Saiskohan tästä allekirjoituksen alitehoisesta keikuttimesta vähän siedettävämmän pelkällä ohjelmoinnilla...
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
aero
-
Viestit: 8669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

^Jos se on 5zyl D3, niin siitä irtoaa aika kivasti lisää pelkällä softalla.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Eski »

Sen verran tuoreena V60 D5 hypritin omistajana olen käsittänyt, että D5 on 5 pyttyinen kone ja D4 nelipyttyinen. D3 ei liene 3 mukinen, mutta tuskin sentään vitoskone. Onhan näissä kai jotain muutakin eroa kuin softa, kuten eri ahtimet ja uudemmissa D4ssa on kaksi ahtia yms.

Eski
aero
-
Viestit: 8669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

Niitä on useeta versiota, yhteen aikaan D3, D4 ja D5 oli kaikki viitosia.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja torque »

niinpä, jokin toimi yrittänyt selvittää nuita volgan D.x juttuja, ja ehkä tämäkin selventää hieman
https://club.autodoc.fi/magazin/d3-d4-j ... skykyarvot
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3540
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^^^Toi mottoripaletti on tosi sekainen, koitan tiivistää. Toi mun on 2.4D/163 hv, eli D5244T5 joka oli keulilla 2008-2009, sitä seurasi 2010-2011 2.4D/175 hv, eli D5244T14,kumpikin vitoskoneita ja etuvetoisissa. Sitten menee jo vaikeammaksi,D3 ja D4 ovat sekä rivinelosia, että vitosia, tehot vaihtelevat välillä 136-181 hv ja tilavuudet joko 2.0 tai 2.4 litraa.

Nelivetoisissa on aina 2.4-litrainen vitonen ja mallimerkintä D5, mutta tehot nousivat portaittain yksiturboisen 185 hv:stä tuplaturbojen 205-215-220 hv.

Tuon lisäksi sitten löytyy D2 joko 1.6 tai 2.0 ja vielä erikseen 2.0D. Ne on kaikki neloskoneita ja niistä voi pysyä erossa :D

Kävelin aamulla tallille pari minuuttia ennen webaston ajastimen säädettyä aikaa ja ilokseni minua tervehti tutunkuuloinen, terve pöhinä. Auto oli lämmin kuten tilattu, oikein mainiota. Ainakin tämän kerran webasto toimi ongelmitta. Jos on alkuperäisillä kilkkeillä, niin hyvä suoritus, toivon mukaan on jo jouduttu matkan varrella huoltamaan/korjaamaan ja minun ei tarvitse vaivautua, ainakaan ihan heti.

Työmatkalla havaittu, että käyttöhihnojen seuduilta kuuluva kitinä on sitä luokkaa, että seuraava reissu on sitten korjaamolle. Vaihdetaan käyttöhihnat ja samalla tsekataan kaikki hihnapyörät välyksen ja laakeroinnin suhteen, laturin vapaakytkin ja ilmastoinnin magneettikytkimen välys. Parhaassa tapauksessa vaihtuu vain hihnat, muussa tapauksessa kaikki tarvittava. Ilmastointi toimi tänään vähän viileämmässä kelissä moitteettomasti mennen tullen.

Vien maanantaina Harmaan Accordin ilmastoinnin korjaukseen ja samalla kysäisen aikataulua, jos menee kovin pitkälle, niin laitan Volvon seisontaan. Sen verran kovat on verot, että parinkin viikon takia kannattaa jo napata pois liikenteestä. Ei viitsi tyhjästä maksaa.

Ohjaustehostimesta nappasin kaupunkireissun jälkeen säiliöllisen ja lisäsin tuoretta, neste oli jo vihertävää, tosin tummanpuoleista. Nyt on uusi neste 1L melkein käytetty, eiköhän tämä riitä toistaiseksi, haju ja väri on nyt jotain muuta kuin lähtiessä.

Etupäässä on selvästi jotain väljää, tietyissä tilanteissa sen havaitsee. Mutta, tänäänkään ei max. 80 km/h vauhdeilla mainittavaa tärinää esiintynyt, mutta yleinen tuntemus on sellainen, että jotain palikkaa pitää eteen vaihtaa, että auto tuntuisi jämäkämmältä. Sinänsä tykkään tosi paljon, on kyllä hyvä ajettava ja kuskin penkki on ihan mahtava. Alavääntö on myös todella hyvä ja vikkelään kelaa vauhtia tauluun. Yhdessä kuitissa oli maininta "laitetaan viri, otetaan partikkelisuodatin pois käytöstä". En tiedä, viittaako silloisen sähkövian etsintään, vai onko jotain muuta, enkä osaa tuota kulkua verrata mihinkään, kun ei ole ennen tämmöisellä koneella varustettua ollut käytössä.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja torque »

Etupäässä on selvästi jotain väljää, tietyissä tilanteissa sen havaitsee. Mutta, tänäänkään ei max. 80 km/h vauhdeilla mainittavaa tärinää esiintynyt, mutta yleinen tuntemus on sellainen, että jotain palikkaa pitää eteen vaihtaa, että auto tuntuisi jämäkämmältä. Sinänsä tykkään tosi paljon, on kyllä hyvä ajettava ja kuskin penkki on ihan mahtava. Alavääntö on myös todella hyvä ja vikkelään kelaa vauhtia tauluun.
Teillä jo kokemusta monista muttereista, vaan mites ne vanteet ja renkaat. Ja tän V70 penkki todella hyvä, ei tarvii paljon säätöä, senkun menee vaan. Oli se toinen v70 kaveri joka hieman valitteli että penkki ei ihan sopinut, vaan ehkä oli siitä kun kuskit hieman eripituisia.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Vastaa Viestiin