Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2845
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ajatuksia autoilusta, Leksa & Haisu & koirankuljetin

Viesti Kirjoittaja Cona »

Jos jatketaan tuolla "bensalenkkarilinjalla" niin onkos Leksassa jokin "lukko" taka-akselilla, vai jäädäänkö talvella mahdollisesti jumiin risteyksiin?

Ihan kuriositeettina, olis varmaan mielenkiintoista viedä tuollainen Lexus Kaivokselaan ja tilata pokkana Leevingsin Markun Audioiden kunnostus alkuperäisosin. Voisin veikata, että kunnostus maksaisi vähintään puolet auton arvosta. :mrgreen:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3546
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Leksa & Haisu & koirankuljetin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Saattais tulla kalliiksi, joo. Pelkästään tuon alkuperäisen vahvistimen uusinta maksaa Usassa 7-900 dollaria ja kunnostuskin 450 dollaria.

En tiedä mistään lukoista, jos lainataan dataa toisella kotimaisella, niin vetotavasta mainitaan vain:
Rear Wheel drive with Traction Control System (TRAC)

Turvallisuusvarusteista ajoon liittyen:
Antilock Braking System (ABS)
Brake Assist
Electronic Brake Force Distribution (EBD)
Vehicle Skid Control (VSC)

Vetoluistonesto (sutimisenesto) ja luistonesto näyttäisi siis olevan, tuskin tuo etenemiskyvyltään eroaa suuresti GS:stä, jolla yhden talven ajelin kitkoilla, tehoa siinä oli enemmän ja rengastuskin 235/40/18 vs. tässä oleva 225/55/17. Vaihteistossa on myös tuo snow-asento, joka annostelee kaasua todella kevyesti, joten helppo tuolla on liukkaalta pinnalta ponnistaa.

Huolimatta iästään, tämähän on suht nykyaikaisilla kilkkeillä varustettu, tässä on vakiona varusteet, jotka perusautoihin tulivat 10v myöhemmin ja osasta puuttuvat edelleen :lol: Tuli tuon sinun kysymyksesi myötä ekan kerran kaivettua netin syövereistä tuo tarkempi esittely auton ominaisuuksista, vaihteistosta mainitaan:
5-speed Super Electronically Controlled Transmission (Super ECT), overdrive top gear, muistelin että tuo olisi ollut nelivaihteinen mutta tuossa olikin vitonen ylivaihteena, faceliftissä 2003 vaihteisto muuttui 6-loviseksi.

Tehdas lupaa 0-100 kiihtyvyydeksi 6.3 sekuntia, eihän se huono ole, maisema tuntuu kyllä tarvittaessa vaihtuvan. Kuriositeettina mainittakoon, että tuossa on yllättävän pieni ilmanvastus, 0.25 ilmajousituksella ja 0.26 rautajousilla, vertailuna uusin Prius ja esim. Hyundai Ioniq, 0.24. Äkkiseltään katsottuna ei tulisi mieleen, että ovat liki tasoissa :D Pestessä kyllä huomaa, ettei kovin montaa terävää särmää korissa ole.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3546
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Leksa & Haisu & koirankuljetin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Panostin tänään Leksan äänentoistoon ja ostin Tokmannilta micro-usb autolaturin hintaan 7.95e. Näillä mennään. Leksassa on kaksi virtapaikkaa edessä ja yksi takapenkkiläisille, toinen edessä olevista on epäsopivasti keskikyynärnojan sisällä, mutta toinen on kätevästi vaihdekepin vieressä eli suoraan JBL:n sijoituspaikan edessä. Nyt ei tartte sisällä enää latailla vaan soitto soi ja laulu raikaa takuuvarmasti ! Tankillakin pitää käydä lähipäivinä, bensamittari laski puoleenväliin ja tripissä on reilut 400 km ajettuna, saman verran vielä laskettelisi tietokoneen mukaan, mutta pidetään tämä 2vko sykli näitten normipyöritysten puitteissa, meneehän sinne reilut 40 litraa jo nytkin... Ensimmäinen 1000km on Leksalla takana ja seuraava jo hyvällä alulla, so far so good.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3546
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Leksa & Haisu & koirankuljetin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Piipahdin Lexuksen kanssa tankilla. Epätieteellinen metodi eli tankkauksista laskettu kulutus oli 10.67L ja ajotietokoneen mukainen tieteellinen, varmasti paremmin paikkansa pitävä kulutus, 10.5L. Erittäin tarkka ja johdonmukainen tietokone tässä tuntuu olevan, nyt kun auto alkaa oppia uuden isännän tavoille lupasi täyteen tankattuna rangea 841 km.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3546
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Leksa & Haisu & koirankuljetin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Hesassa käytiin vanhemman pojan jalkapallon B17 kauden viimeisessä 1-divarin pelissä ja pistettiin Gnistan nippuun 4-0, lopputulemana 4. sija. Ei siis SM-karsintoja ensi talvena. Nyt onkin melkein vuosi vedetty eestaas, ensin SM-karsinta, sitten 1-sarjaa ja sivussa 4.div. Akatemia-pelejä. Valtavasti pelejä, siis. Tässä vaiheessa näyttää siltä, että seuraava peli, jossa pelataan pisteistä, on kaukana ensi keväässä 8O Tuosta aasinsillan kautta siihen, että toisin kuin viime talvi, tänä talvena tulee ilmeisen vähän reissuja kotikaupungin ulkopuolelle. Camrylla nautiskeltiin viime talvi, mutta nyt jää Lexus vähän paitsioon.

Tarkkailin motarilla 130 km/h:n vakionopeus-asetuksella hetkellisiä kulutuksia. Tasaisella mentiin 8-9.5 litran nurkilla, pienissä nousuissa 10-13 litran välillä ja jos oli vähänkin alamäkeä, 6-8 litran välissä. Kotoa lähtiessä oli tankillisen keskikulutus 10.5 ja kotiin palatessa tasan 10. Näyttäisi siltä, että kesämotariakin tuolla laskettelee alle kympin. Kyllä sen kestää.

Vaan eipähän tämän jälkeen varmaan vastaavaa tule olemaan, jos ei nyt aivan villiksi rupea. Kertakaikkiaan nautittavaa kyytiä, voimaa, hiljaisuutta ja mukavuutta. Ilmajousitus nielee maantiellä käytännössä kaiken, oikein mitään ei tule häiritsevästi läpi. Moottoria ei vakkarilla lasketellessa kuule lainkaan, renkaat ja tuulen suhinat, jotka nekin pysyvät kurissa, JBL:n volyymiin ei tarvitse koskea, sama maltillinen säätö kuin kaupungissa, kelpaa myös moottoritielle. Vaikka Leksa on kaupungissakin helppo pyöriteltävä, niin kyllähän tuo maantiellä on oikeassa elementissä. Se mistä tykkään melkeinpä eniten on vaivattomuus, millä tuo möhkäle etenee. Ei tarvitse kurittaa koskaan, voimaa tulee riittävästi ja leveästi kevyellä pyynnillä, mutta tarvittaessa rampeista singahdetaan muun liikenteen tahtiin erittäin rivakasti. Koko ajan on sellainen fiilis, että kone tekee töitä puoliksi lomaillen...

Kyllä prkl on Lexus aikoinaan Auton rakentanut, kun tämänikäisenäkin tarjoaa näin hienoa kyytiä. Toki tästä vähän ekstraa joutuu maksamaan verojen, vakuutuksien ja polttoainekustannusten muodossa, mutta eipä ole autoilu vastapainona pakkopullaa tällä hetkellä 8)
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Lerssinen
"Viggen"
Viestit: 596
Liittynyt: Su Tammi 26, 2014 11:08
Paikkakunta: Oulainen

Re: Ajatuksia autoilusta, Leksa & Haisu & koirankuljetin

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Varmaan on ollut mutta laitan itellekki muistiin kun tuli taas vastaan
https://www.youtube.com/watch?v=QZx-8tBdCNI
Iveco 50C14 -05
Dacia Duster -18 4x4
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Honda HR-V -99
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3546
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Leksa & Haisu & koirankuljetin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^ :lol: :lol: Tuo on tullut pari kertaa katsottua ja taas. Hittibiisi ja kerrankin kunnon musavideo !
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3546
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Leksa & Haisu & koirankuljetin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Terveisiä Pohjanmaalta. Piipahdettiin poikien kanssa vanhuksia tapaamassa pe-su, Leksan mittariin kertyi reilut 800 km, joten voi sanoa, että suhde autoon on nyt vakaalla pohjalla, kun ensimmäinen vähän pidempi reissu on taitettu onnistuneesti yhdessä.

Perjantaina tankkasin melkein perillä, ajotietokone oli laskenut tankillisen osalta näyttöön 9.2 ja tankkauksista laskettuna sain luvuksi 9.06, eli toleranssien puitteissa väitän, että Leksan ajotietokone on erittäin tarkka ja luotettava. Nyt lupasi täydelle tankille jo 995 km rangea.

Tänään lasketeltiin yhtä soittoa ilman pysähdyksiä Kristiinankaupungista Porvoon mäkkärille, 4 tuntia 20 minuuttia. Mäkkärin pihassa kulutusmittari oli lukemassa 9.3, eli aika samoilla mentiin.

Nappasin Hämeenlinnaa lähestyttäessä kuvan, lähinnä tuon ulkolämpötilan takia, joka päivämäärälle 14.10 on kyllä aika poikkeuksellinen...
Kuva
Jos ei olisi niin paljon lentänyt irtolehtiä ilmassa ja puut olleet niin komeassa ruskassa, olisi voinut luulla olevansa liikkellä keskikesällä. Itse asiassa, tämänpäiväinen reissu on taitettu useampana kesänä kylmemmässä kelissä kuin nyt. Tuommoista leppoisaa matkavauhtia oli hyvä ajella moottoritiellä, aika kevyen tuntuisesti menee, varaa olisi vähän kovempaankin haipakkaan.

Eiköhän tämä LS430 mennyt kärkeen tähänastisista reilusta 60 autostani, mitä tulee maantieominaisuuksiin. GS450h oli aika lähellä, mutta tässä tuo ilma-alusta tekee kyllä ihmeitä, aikamoinen taikamatto. Vanhempien Yaris hybridillä kun lähdin perjantaina kaupassa käymään, tuntui siltä kuin olisi kivireellä ajanut, fiilis oli kuin iskareitten tilalla olisi olleet harjanvarret ja jousissa kaksi kierrettä ja jousto sen mukainen :lol: Vaikka ilma-alusta mahdollisena vikaantuvana kohteena hirvittääkin, on se toimiessaan aivan huikea mukavuusvaruste.


Se on kyllä sanottava, että jarrut joutuvat Leksassa koville pitkällä matkalla. Auto rullaa aivan tautisen hyvin ja moottorijarrutus D:llä ylivaihde käytössä on olematon, käytännössä kun tuolla kantateillä rajoitukset vaihtelivat 60-80-100-80-60 jne. ja vaikka otti vakkarin pois päältä 200m ennen rajoitusmerkkiä, joutui jarrulla hidastamaan hyväksyttävään nopeuteen liki joka kerta. Toki tuossa voi tehostaa moottorijarrutusta kun heilauttaa vaihdekepin D:ltä vasemmalle ->4 jollloin ylivaihde putoaa päältä ja siitä alaspäin ->3->2 jolloin moottorijarrutus tehostuu entisestään, mutta katsoin kuitenkin helpoimmaksi hieman jarrutella.

Vauhdin kerääminen ja ohitukset olivatkin sitten pala kakkua, tämän auton kanssa ei joudu sen suhteen päätään raapimaan, jos kuski miettii ohituspaikat järkevästi, auto vastaa kyllä huutoon aivan varmasti. Sen verran tuli käytettyä voimavaroja muutamaan otteeseen, että eiköhän siellä ole nyt röörit suht puhtaana reissun jälkeen.

Testasin myös auton "johtajankuljetus-ominaisuuksia", nuorempi vesseli istui oikealla takana, eli kuskin penkin lisäksi sillä auton ainoalla oikealla paikalla. Sadan kilometrin verran ajelin siten, että vesilasin olisi voinut pitää keskikyynärnojan päällä suhteellisen täytenä sen läikkymättä. Tietyllä kaavalla kiihdyttämällä autolla pystyy liikennöimään ripeästi muun liikenteen tahtiin ilman, että kierrokset nousevat missään vaiheessa yli 2400-2600 rpm ja vaihteisto toimii niin, ettei sitä huomaa ellei vartavasten kuulostele laatikon toimintaa.

Totesin myös senkin, että esim. täyskaasukiihdytys stop-merkin takaa suoraan satasen alueelle sujuu rivakasti muhkeitten äänien kera, mutta siinä haipakassa ei voi olla huomaamatta vaihteiston paria ylöspäin pykältämistä sekä ylivaihteelle vaihtamista kun vetoa hellittää. Hieman kevyemmällä jalalla ja pari sekuntia hitaammin, meno on paljon miellyttävämpää. Mitä enemmän tällä ajaa, sitä enemmän yrittää edetä siististi ja arvokkaasti.

Summa summarum, bensaa palaa, mutta kun tuon n. 9 litran maantiekulutuksen suhteuttaa kyytiin mitä on tarjolla, hyväksyn sen mukisematta.
Vaikka komiat kelit olivatkin vuodenaikaan nähden, olivat tienpinnat metsäisillä osuuksilla hyvinkin kosteat, joten pesin auton matkan sotkuista ja hieman siistin sisältäkin, Leksa pääsee nyt lepovuoroon kun loma loppuu ja työt alkavat taas tiistaina. Saas nähdä koska kelit muuttuvat niin, että pitää alkaa rengasralli. Leksaan voisi kitkat pyöräyttää alle nyt hyvän sään aikana, niin jää sitten vain kaksi nastallista odottamaan vuoroaan.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3546
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Leksa & Haisu & koirankuljetin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Autotouhupäivä tästä sitten tuli. Vetäisin Euromasterin korruptiohaalarit niskaan ja vaihdoin Leksaan kitkarenkaat. Kesärenkaat ovat sisäreunastaan kuluneet harmillisen paljon, arvatenkin laakeriongelmien takia. Keskellä on vielä 5-6mm, mutta sisäreunassa parissa renkaassa alle kaksi. No, menevät alle keväällä, katsellaan sitten mitä keksii kun vuosi etenee.

Hankala oli renkaanvaihto, harakiri-kesävanteet olivat 19mm pulteilla ja originaalit normaalit Toyota-konsernin 21mm. Harakirien pultinkolot olivat todella tiukat, vaikka mulla on vartavasten hankittu "hoikka" voimahylsy, meinasi mennä turaamiseksi. Ja menikin. Oikean eturenkaan yksi pultti halusi väkisin mennä pyöreäksi, vaikka yritin kuinka huolellisesti. Onneksi mulla on varalla karkeammin rakennettu extra-hoikka kromi-vanadium halpahylsy, jolla sain kuin sainkin mutterin irti. Täytyy käydä ostamassa uusi ennen kevään renkaanvaihtoa, sillä ei tee enää mitään.

Saman oikean eturenkaan kanssa raavin päätäni myös tovin, kun yritin laittaa kitkavanteen huulille. Ei mennyt tarpeeksi pitkälle sitten millään vaan jäi useamman sentin päähän vastinpinnasta. Aikani raavin päätä kunnes tajusin, että laakeripesän ympärillä oli muovinen rengas, jossa oli korkeahko huuli. Muissa kulmissa ei tämmöistä ollut näkynyt. Kangotin sen irti ruuvimeisselillä ja kas, vanne istui hyvin paikalleen. Tiedä häntä mikä viritys oli, ei sillä ainakaan mitään tiivistäviä ominaisuuksia ollut.

Vaikka nuo kesävanteet ihan nätit ovatkin, niin kyllähän mun konservatiiviseen makuun nämä Lexus-originaalit istuvat paljon paremmin !
Kuva
Autosta tuli rauhallisemman ja alkuperäisemmän näköinen, tykkään. Marketin parkkipaikalla kun katselin sivuprofiilia, voisin vannoa, että auto näytti hieman matalammalta ja pidemmältä näillä vanteilla 8O

Kävin pojat noutamassa kaupungista ja pääsin samalla kokeilemaan, miten auto muuttui 9-vuotiailla Goodyearin kitkoilla. No, jos mahdollista, vielä hieman mukavammaksi ja hiljaisemmaksi. Löysemmät rungot toivat mukanaan kevyttä keinuntaa ja rengasmelun sävy muuttui piirun verran säyseämmäksi vs. kesä-Goodyearit. Negatiivista en ajotuntumasta löytänyt näin pitävällä kelillä, katsotaan sitten kun liukastuu, millaiset kusiluikkarit nuo ovat.

Emäntä ajoi Focuksen pihaan sopivasti, eikä ollut enää lähdössä mihinkään, joten käytin tilaisuuden hyväksi, varsinkin, kun huomenna aamulla auto menee Laakkoselle huoltoon. Imuroin kuskin paikan ja jalkatilan, pari kiloa hiekkaa sieltä lienee poistunut, sekä pyyhin kojelaudan sentin pölykerroksesta. Ehkä asentaja sietää nyt kuskin paikalle istahtaa. Ulkopuolen pesin muutaman kk:n liasta, ei siitä hyvä tullut, mutta en minä jaksa tuon kanssa hifistellä, keulan hyönteisjämät siirtynevät aikanaan seuraavalle omistajalle tai autoliikkelle jossain muodossa. Katollekin oli pinttynyt joku pintaan palanut linnunpaska, joka ei normijynssäyksellä irronnut mihinkään. Olkoon sitten. Kiveniskemiä oli muodostunut konepeltiin ja sinne tänne muuallekin, eihän tuo enää uusi ole. Ihan hyvältä se näyttää parin metrin päästä...
Kuva
...eikä siitä saa euroakaan enemmän vaihdossa, vaikka hinkkaisin sitä joka päivä. Siksipä en viitsikään. Mittarilukema näytti olevan 65077, aika sopivasti siis, kun 65 tkm on huollon ajankohta, laskeminen näes alkoi aikoinaan ekasta vuosihuollosta, joka tehtiin 5000 km ajettuna kun tämä meille tuli.

Tigarit kurkkasin nopeasti, niillä on taitettu matkaa reilut 5000 km, edestä oli millin verran kadonnut, takaa ei käytännössä ollenkaan. Vaihdetaan päittäin ensi kesäksi, siis. Kunhan ensi kesän kestävät kokonaisuudessaan ja päästään 30 tkm paremmalle puolelle, olen tyytyväinen. Nastarenkaat ovat kyllä ärsyttävät, mutta kun ei emäntä kitkoja halua. Olisi niin helppo vaihtaa kitkat hyvissä ajoin alle ilman kalenterin ja kelien kyttäämistä. Viikon päästä näyttää jo kosteuden ja lämpötilojen suhde olevan sellainen, että voisi kuvitella tuon kotipätkän olevan mutkassa jos toisessakin hieman petollinen. No, eiköhän sitä nyt taas joku sopiva hetki löydy Focuksellekin, ei siinä mene kuin kolme varttia sen kanssa.

Leksasta ja Focuksesta katsoin myös konehuoneen puolelta nesteet ym., eikä mitään mainittavaa löytynyt. Focuksen öljynpinta ei hievahdakaan 20 tkm matkalla, myöskään Leksa ei ole hukannut 2200 km yhteisellä taipaleellamme öljyä, jäähdytysnestettä tai mitään muutakaan. Hyvä niin.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5631
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Ajatuksia autoilusta, Leksa & Haisu & koirankuljetin

Viesti Kirjoittaja tturku »

Se on se muovirengas joka löytyi siitä navan ympäriltä kesävanteiden soviterengas. Älä hukkaa vaan katso muut 3 kesävannetta niin taidat löytää niistä kiinni sovittimet keskinavan kohdalta.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3546
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Leksa & Haisu & koirankuljetin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Soviterengas. Sitä sanaa mä hain tossa aikaisemmin. Pitääpä kurkata tosiaan, en tajunnut tsekata muista vanteista, mutta näinhän se varmaan on. Jos mä tällä jatkan ensi kesään, niin tekisi kyllä mieli bongata jostain Lexuksen orkkisvanteet myös kesäpyörille ja myydä nuo harakirit pois, pitää ottaa ohjelmaan.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3546
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Leksa & Haisu & koirankuljetin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Focus käväisi Laakkosella. Ei ylimääräisiä tuntunut sinne ajaessa, eikä huollossa löytynyt. Tuolla on nyt taitettu meidän käytössä 60 tkm ilman minkäänlaisia ongelmia. Kop kop. Tsekataas sitten vaikkapa ihan informaatiomielessä, mitä Focuksen pikkuhuolto kustansi ja sisälsi, jokainen voi sitten tahollaan miettiä, onko tässä mitään järkeä. Sen verran omana alustuksena, että vaikka ei halpaa olekaan, niin nämä Fordin varaosa ym. hinnat ovat jopa Laakkosella suorastaan edulliset.

Huoltotyö: 143 e (tästä ne vissiin maksaa asentajan palkan)
Öljyt: 45.54 e (4.6L Castrol 5w-20 Magnatec), litrahinta halvempi kuin 5L pönikässä Motonetissa !
Öljynsuodatin: 9.48 e (OEM suodatin Motonetissa 9.9 e)
Raitisilmasuodatin: 16.18 e (OEM suodatin Motonetissa 17.9 e)
Ison huollon mukavuuspaketti: 33 e (tästä pitää kysyä, tämä oli pieni huolto, mikäs hemmetin osallistuttamismaksu tämä oli ??? )

Öljyistä ja osista on merkattu -5% alennus, ihan pyytämättä, samaten jätemaksun kohdalle on laitettu 0 e.

Lisätöinä vaihtoivat suostumuksellani pyyhkimien sulat, yhteensä 36.26 e, joka sekin on edullinen, Motonetista pari Boscheja olisi ollut 39.8 e. Yksi tehtaan kampanjatarkistus tehtiin myös, en muista mikä se oli, huoltoneuvoja sanoi kyllä, mutta unohdin jo, joku sähköhomma se oli. Ei tietenkään maksa ylimääräistä vaan kuuluu palveluun.

Lopuksi napattiin alennuksena vielä -12.92 euroa pois kiitoksena siitä, että olen tilannut huollon Oma Laakkonen-palvelun kautta.
Maksettavaa jäi yhteensä 270.54 e.

Jaa-a. Osista ja öljyistä ei Laakkonen ainakaan rokota, eipä kannata itse öljyjä tms. viedä tämän perusteella, kalliimmaksi vaan tulee :) Käytännössä siitä, että merkkiliike tekee työn, joutui maksamaan 143 e ja mystisen valohoitomaksun 33 e.

Kyllä se on semmonen homma, että ainakaan tämmöisen pikkuhuollon takia en autoa vie jatkossakaan minnekään perusJaskalle ruuvattavaksi. Mahdolliset takuun jälkeiset korjaukset ovat sitten ihan eri asia, mutta näin takuun puitteissa olen emännän autoja huollattanut nyt reilut 6 vuotta merkkiliikkeissä, eikä valittamista ole ollut.

Vertailun vuoksi katsoin appiukon -12 mallisen Qashqain huoltolaskua. Joko häntä oli kusetettu, tai sitten Nissanin hinnoittelu on aivan posketon. Verratkaas ylläoleviin:
Öljyt 82.43 e (4.3 L Castrol 5w-30 Magnatec), ei jumankauta
Öljynsuodatin 20.25 e 8O
Raitisilmasuodatin 34.21 e
Tulpat 125 e !!!, tossa on sentään perus 4-sylinterinen 1.6 motti

Oikein tulin vihaiseksi, laskun loppusumma oli 1400 e, jossa mukana 700 euron huolto ja 700 euroa siitä, että laittoivat jarrulevyt ja palat uusiksi läpi auton. Noilla mennäänkin sitten pitkään, seuraavaksi pidän huolta siitä, että autoon tehdään vain vanhempien autojen ekohuolto, eli öljyt ja suodatin ynnä raitisilmasuodatin, n. 180e. Niin, kyseessä sama Porvoon Laakkonen, kuin mikä teki Focuksen huollon.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ajatuksia autoilusta, Leksa & Haisu & koirankuljetin

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Jos oikeen iskee nuukuus, niin niitä lasinpyyhkijöitäkään ei tartte vaihtaa joka huollos. Joko videon mukanen kampe tai sit muutaman euron kopio suoraan Kiinasta :D Itse sijottaisin muuten tollaseen, mut ajattelin koittaa jos Opelin matching numbers -sulilla pääsis 400 tkm ilman ranetteluja :)

phpBB [video]
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3546
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Leksa & Haisu & koirankuljetin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^ :lol: Loistavaa, ehdottomasti hankintaan...

Katselin muuten Focuksen edellisten huoltojen selostuksia, siellä oli öljyn ja osien hinnat melkein noissa Nissan-esimerkin luvuissa, jotain on nyt Laakkosella tapahtunut varaosien ja öljyjen hinnoittelun suhteen, olisko kova kilpailu ajanut hintoja alas, Laakkonen on kuitenkin Fordin merkkihuolloista se kallein, esim. Tampereelta saa tämän saman perushuollon satasen halvemmalla
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3546
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Leksa & Haisu & koirankuljetin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Sekä Leksa, että Hiace tankattu. Josko tällä satsilla selviäisi kuukauden etiäpäin. Leksa oli syönyt keskimäärin 9.46 l/100km ja Hiace 9.12 l/100km. Valtio kiittää tuesta. Olkaatten hyvät vaan !
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Vastaa Viestiin