Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2132
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja anv »

Minä sain tällaisen tarjouksen viime kesänä, joka siis toteutui. Pääkohdat tarjouksesta:

Tarjoamme asfaltoinnin hintaan 19,50 €/m2.
Mikäli pihalla on kapeita käytäviä tai muita alueita joihin ei koneilla pääse lisätään niihin alueisiin käsityölisä 2.00 €/m2.
Käytännössä alueet joihin ei autolla pääse ajamaan kustantavat kaksi euroa käsityölisää.
Tarjous on voimassa siten, että ajankohta on yhtä aikaa alueen muiden pihojen kanssa
Hinta sisältää tasausmurskeen max 5cm ja asfaltin.
Mikäli pihalla tarvitsee tehdä tiivistystöitä, kantavan kerroksen lisäystä tai isompia muotoiluja voimme tehdä niitä lisähinnalla, 30,00 €/tn kam 0/32 sisältää levityksen ja tiivistyksen.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Cona kirjoitti:
Ke Kesä 23, 2021 18:03
On kyllä melkoisen tiheä vaihtoväli tolla Hondan laatikkoöljyllä, porsiiko laatikko, jos vaan ajetaan vuosikausia niin kuin moni tuppaa tehdä?! :roll:

Itselläni on nyt sellainen fiilis, että kun saan Rellun etujousijumpasta takaisin niin laitan sen myyntiin. Isompaa farmariautoa bensa-automaattina tekee mieli.

N. 5-7t€ luokassa ei ole oikein mitään järkevää tarjolla. Kalliimpaa ei tee mieli laittaa ja mieluummin ostais jonkun max. 3k€ laitteen ja satsaisi rempparahastoon enemmän. Vaikeita nämä jutut...

Tohon haarukkaan ei noilla spekseillä ole oikeastaan kuin Masa 6, Accord, Mondeo jne tarjolla ja toista MK3 Mondeota en enää halua, vaikka hintalaatusuhteeltaan hyvä auto onkin.
Vaikea sanoa porsiiko, hyvin noi laatikot ovat tupanneet kestämään, en sitten tiedä, miten hyvin näitä yleensä on huollettu. Homma on helppo ja nopea, eikä marmorikaan ota siitä mitään hurjia hintoja, joten lienevät paremmalla pidolla kuin monessa muussa merkissä. Öljytilavuus on niin pieni, käytännössä 3 x pienempi kuin useissa muissa, joten suht tiheä vaihtoväli lienee perusteltu ?

Sulla on käytännössä sama etsintä käynnissä kuin mulla. Ihan mahdoton operaatio, 3/4 on dsg-Vageja, joissa on monessa merkintä vaihdetusta laatikosta, jakoketjusta tai moottorista. Ja kaikkihan me tiedämme, että korjaus on tehty samoilla spekseillä. Eli ei. Toyolla on T25 Avensis, joka ei oikein innosta, vaikka kestävä ja tilava auto onkin. Hondalla Accord. Masalla kutonen, joista eka korimalli on ruosteen raiskaama ja seuraava korimalli ei esim. automaattinsa puolesta ole kovin luotettavan maineessa. Mondeota on tarjolla käytännössä vain 2.3 koneella, muutamia, tuo kone on myös omanlaisensa murheenkryyni, suhteessa tosi paljon konerikkoja. Ei oikein houkuta.

Sen takia olenkin tutkaillut esim. noita 3 tonnin Accordeja, just näin, eli varaa vähän remonttivaraa enempi ja vähempi pääomaa kiinni. Toisaalta sillä kolmella tonnilla ajelee vuoden uudella farkulla liisarina. Välimallin vaihtoehto vaikuttaa tosiaan hankalalta, se on joko muutama tonni, tai sitten paaaljon enemmän. Siihen liittyen katselin tuossa juuri jopa viimeisen vuosimallin Hiaceja ! Kun sitä rohjoa on kovasti ikävä. Neliveto, webasto, ilmastointi, kohtuukilsat ja mahdollisimman ruosteeton kori. Invertteri ja kylmä/lämminpuhallus takatilaan, teettää parin koiran irrotettavat häkit, äänieristää ja päivittää stereot, laittaa vakkarin. Eikä luovu ikinä. Rospuutot ja talvi Haisulla ja kesällä joku kiva isokoneinen automaatti tms. Samalla hinnalla kuin tuommoisen, saisi myös n. 15/16 mallisen Proacen, 163-hepan automaatilla, noin 100 tkm ajetun. Ranskishan se on, mutta kuitenkin.

Hullu vetohan tuommoinen olisi, mutta kaikkea tulee mietittyä. Kyllä se Hiace vaan oli mun paras auto ikinä :D

Kiitos anv asfaltti-infosta, kyllähän tuo jonkun euron maksaisi. Tosiaan ukkosrintama pyyhkäisi ylitse taas ja pihatie on taas samassa kunnossa kuin tänä aamuna. Katsotaan lähipäivien ennustetta ja tehdään vastaan sitten, kun näyttäisi pysyvän enemmän kuin pari tuntia. Riittää tuossa sepeliä vielä parissa kasassa...
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Cona kirjoitti:
Ke Kesä 23, 2021 18:03
On kyllä melkoisen tiheä vaihtoväli tolla Hondan laatikkoöljyllä, porsiiko laatikko, jos vaan ajetaan vuosikausia niin kuin moni tuppaa tehdä?! :roll:

Itselläni on nyt sellainen fiilis, että kun saan Rellun etujousijumpasta takaisin niin laitan sen myyntiin. Isompaa farmariautoa bensa-automaattina tekee mieli.

N. 5-7t€ luokassa ei ole oikein mitään järkevää tarjolla. Kalliimpaa ei tee mieli laittaa ja mieluummin ostais jonkun max. 3k€ laitteen ja satsaisi rempparahastoon enemmän. Vaikeita nämä jutut...

Tohon haarukkaan ei noilla spekseillä ole oikeastaan kuin Masa 6, Accord, Mondeo jne tarjolla ja toista MK3 Mondeota en enää halua, vaikka hintalaatusuhteeltaan hyvä auto onkin.
En muista söitkö ranskalaiset vain grillillä, mutta tuommoinen tuli vastaan hintahaarukassa:
https://www.nettiauto.com/citroen/c5/12201777
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Cona »

Varmasti makea peli toi Sitikka. Omaan makuun vähän liikaa eksoottista tekniikkaa ja suuri osa ajosta kaupunkiajoa niin kulutus ois varmasti myös aika makea.

Mä luulen, että menen tylsyyskerroin edellä eli jos Rellu menis kaupaksi niin tilalle vois tulla esim. Avensis farkku multidrivena ja hyvillä varusteilla. :facepalm_man:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Turha Avensista on häpeillä. T27 Avensis on hyvä auto, tilaa riittää, auto on miellyttävä ajettava ja Valvematic-koneet kestää, kestää, kestää. Multidrive-automaatti hävittää manuaalia vaivanneen tukkoisuuden alakierroksilla tai kiertäen sen tosiseikan, että ovat kierroskoneita ja manuaalia saa kepittää tosissaan, jos haluaa sen liikkuvan. Automaatti pelaa hienosti. Niitä ei tosin 5-7 tonnilla saa, joutuu kaivamaan kuvetta tuplaten. Jos enempi panostan, niin facelift 2015-> on vakava vaihtoehto, haluaisin ne uudemmat penkit, mittariston ja keskinäytön mielelläni.

Kuljeskelin kolmen autoliikkeen ulkoautot läpi, kun odottelin harmaata Accordia ilmastointihuollosta. Hirveetä pashaa, huh huh. Lakkavikaa -14 mallisessa Qashqaissa, siisti -08 CR-V, mutta jarrut huusivat uutta levyä, palaa ja satulaa ympäri auton = tonni lisää siihen 11900 euron pyyntihinnan päälle. Tuontiauto, jossa vain yhden all season renkaat, ajettu 152 tkm. Kaikki alle kymppitonnin autot olivat ihan kauheita.

Tsekkasin uuden Suzuki Swacen eli Corollan, siististi oli vaihdettu Suzukin merkit ympäri autoa, juuri muuta eroa en huomannut. Suurimmalla mielenkiinnolla katselin pakuja, Custom Transiteja jne. Meinaan jos sen 15-20 tonnia laittaisi kiinni, niin sillä saisi ihan asiallisen pakun. Joko aivan viimeisen päälle Hiacen tai sitten noita uudenaikaisempia. Jotenkin on alkanut kaipaamaan sitä fiilistä, mikä oli Hiacella liikkuessa, ynnä kuljetuskapasiteettia. Pitäis varmaan käydä kokeilemassa Proacea ja ainakin tota Transit Customia.

Leasing-rintamalla huomasin, että Metro-Autolla on -19 mallisia Renault Kadjareita, n. 15 tkm ajettuja, vuoden vuokra-ajalle ja 15 tkm, hinta 299e/kk. Kone 140 heppaa ja jatkeena 7-lovinen kaksoiskytkin-automaatti. Siinä olisi kivasti tilaa ja koeajokommentit kehuvat kovin mukavaksi laitteeksi. Ei varmaan hullumpi ollenkaan. Tässä ajatus singahtelee 3600e/vuosi uudella tai uudehkolla autolla ja vaihto aina vuoden välein, tai sitten kunnon panostus ja pidempiaikainen tuttavuus, tai sitten yksi loppunajettu Accord lisää pihaan. Siinä sitä on variaatiota kerrakseen.

Mutta asiaan, harmaa Accord kävi ilmastoinnin täyttöhuollossa, ulos tuli 180g ja sisään meni 525g, eli 34.28% oli jäljellä kahden vuoden jälkeen. Aika kato oli käynyt ! Ei vuotoja ja kaikki kunnossa. Kotimatkalla kompura oli todella rauhallinen vs. mitä oli tullessa ja auto oli oikein miellyttävä, kun ilmastointi toimi kuten pitääkin. Tehdään vuoden päästä sama homma ja katsotaan, paljonko on kadonnut, että meneekö sieltä nyt se 1/3 per vuosi, kuten näyttää.

Automaattilaatikko. Ai että, kun toimi hienosti ! Pari tyypillistä maneeria katosi kokonaan ja laatikko vaihtoi pehmeämmin kautta linjan, toimi todella hienosti. Sanoisin, että automaatin öljynvaihto oli enemmän kuin tervetullut. Tarkistin ja aivan oikein, muistin väärin, nimittäin laatikkoöljyt oli viimeksi vaihdettu 20.2.2018, eli melkein 3½ vuotta sitten. Ilmankos oli ihan kuraa, mustassa Accordissa edellisestä vaihdosta oli kaksi vuotta ja siinä oli edelleen punertavaa tavaraa, kun vaihdoin, enkä suuremmin huomannut muutosta laatikon käytöksessä. Tästä harmaasta oli muutos helppo havainnoida, kun olen sillä nyt hinkannut koko viikon eestaas joka päivä.

Josko nyt riittäisi harmaan kohdalla vähäksi aikaa. Katsoin, että Motonetissa on halvempi takapyörän laakerivaihtoehto 2 x 90e ja kalliimpi 2 x 120e. Merkkejä ei ilmoitettu. Pitää kysyä Johtajalta, mitä maksaa hänen normikanavaansa pitkin, että onko eroa. Mutta summa summarum, harmaaseen vaihtuivat moottoriöljyt + suodatin, automaattilaatikon öljyt, takajarrusatulat ja tehtiin ilmastointihuolto. Kokonaiskustannus oli 335e. Aikaa ja vaivaa meni, mutta rahallinen kustannus mielestäni kohtuullinen. Tein osaksi itse ja säästin :lol:
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Tällä kertaa tuin paikallista pientä varaosaliikettä ja otin osat sen kautta, kun korjaamolla on sinne "suora linja". Kävin maksamassa ja noutamassa harmaan Accordin takalaakerit, alkuperäistä vastaavaa laatua, toivon mukaan oikeastikin, kustannus yhteensä 220 euroa.

Siihen sitten jossain vaiheessa työt päälle. Ei nyt suoranaisesti halpaa. Näihin vanhoihin vessoihin on taas palanut viime aikoina rahaa muutaman liisarin kk-maksun verran. Ehkä kuitenkin pitkässä juoksussa oltaisiin vielä voitolla. Harmaaseen ei hirvittävästi kilometrejä ole tullut, pari vuotta on kohta mennyt hankinnasta ja pari tonnia menee justiinsa rikki huolto, korjaus, rengas-ja katsastuskustannuksissa. Yllättävästi sitä vaan kertyy kun jaksaa laskea... Ehkä ei pitäisi, mutta minkäs luonnolleen voi.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Cona »

Näin se menee. Mutta toista kautta itse kävin Mondeosta akuutit kohteet viime vuonna läpi ja nyt parin kuukauden seisonnan jälkeen ei ollut mitään ongelmia ottaa ajoon ja lyödä muu perhe kesälomareissulle matkaan. Kyllä mä mieluummin lähden kummalla tahansa noista alle 5K€ autoista kiertämään vaikka Eurooppaa kuin jos hakisin jonkun tuplasti tai triplasti kalliimman silmät kiinni Kamuxilta ajoon.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Lerssinen
"Viggen"
Viestit: 593
Liittynyt: Su Tammi 26, 2014 11:08
Paikkakunta: Oulainen

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

IC1970 kirjoitti:
To Kesä 24, 2021 17:22
Jotenkin on alkanut kaipaamaan sitä fiilistä, mikä oli Hiacella liikkuessa, ynnä kuljetuskapasiteettia. Pitäis varmaan käydä kokeilemassa Proacea ja ainakin tota Transit Customia.

Noin 150 sivua taaksepäin :
Lerssinen kirjoitti:
Su Syys 08, 2019 16:45
Se on sellainen juttu että hiace on sellainen auto minkä myynti alkaa kaduttaa liki välittömästi.

Poistetaan tuo välittömästi mutta silti pitää paikkansa :mrgreen:
Unohda transu-customit, firmassa sellainen ja vaikka meikäläinen sillä voikin ajella niin sinunkaltainen pedantti ihminen sietää sitä roskaa noin 2 päivää ennenkuin tekee mieli räjäyttää se kuuhun :lol:
Iveco 50C14 -05
Dacia Duster -18 4x4
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Honda HR-V -99
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Kiitos vertaistuesta ja ennustajan elkeitäkin siellä tuntuu olevan. Kyllä minä jo Hiacea myydessä tiesin, että sitä tulee ikävä. Niin tulikin. Ihan hirveä ajettava, oikeasti, mutta perverssin karulla tavalla joku ihme siinä viehättää. Ehkä tässä vaiheessa kuitenkin karsivana tekijänä on se, ettei nelivetoa saa automaattina. Jos saisi, en miettisi sen enempää, vaan sellaisen hankkisin. Takaveto on ei, ei ja vielä kerran ei. Toisaalta noiden nelivetojen hinnat ovat edelleen ihan poskettomia, vaikea olisi itselle perustella, miksi maksaisin 15 tonnia autosta, joka minulla jo oli ja josta luovuin viimeisen päälle kunnossa olevana 9 tonnilla kaksi vuotta sitten. Toki leikittelen myös ajatuksella, että hankkisi takavedon automaattina ja ilmastoinnilla kesäajoon, koska silloin on myös yleensä projektia yms., jolloin on kuljetustarvetta. Talveksi sitten joku halpa nelivetolintta ja Hiace seisontaan. Pääoman puolesta ei niin kallis vaihtoehto tuo, mutta käyttökulujen kannalta kyllä. Toisaalta siinä olisi kaksi harrastetta lisää noiden Accordien lisäksi, kun oli lähinnä tarkoitus hankkia käyttöauto, jota ei tarvitsisi niin kauheasti ruuvata.

Siksipä kartoitin noita pienempiä autoja tässä päivänä muutamana, kun ajan nykyään 99% ajoistani yksin, kyydissä on korkeintaan koira tai pari. Lähinnä sitä, että etupenkit riittäisivät, takapenkit kaatoon vakituiseen ja sopivasti vilttejä yms., että saa koko koiralauman mukaan tarvittaessa. Kovin usein ei tarvetta ole, mutta säännöllisen epäsäännöllisesti. Pienemmässä autossa olisi pienemmän auton kulut ja saisi uudemman ja vähemmän ajetun. Kaksi autoa nousi yli muiden tilojensa osalta, toki ne jo ennestään tiesin, toisen olen omistanutkin aikoinaan ja toinen ollut harkinnassa muutamankin kerran.

Järkevin vaihtoehto olisi Honda Jazz. Joko tätä vanhempaa mallia ihan viimeisiä https://www.nettiauto.com/honda/jazz/12163472 tai sitten 2016 eteenpäin seuraavaa mallia. Noissahan on iso takapaksi ja penkit kaatamalla saa tasaisen tilan, ei kynnystä. Bonuksena Magic Seats, takapenkin istuinosat saa erikseen ylös ja siihen tilaan menee esim. täysikokoinen sakemanni levyksi, koska keskitunnelia ei käytännössä ole, mahtuu myös istumaan nätisti, kun tila on korkea kattoon saakka. Yhden belggarin tai sakemannin kuljetukseen ei tarvitsisi kuin tuon tilan, joka järjestyy parilla kädenliikkeellä 10 sekunnissa, tavaratilaan sitten toinen, se on aikoinaan omistuksessa olleella koeponnistettu. Sitten jos tarvitsee koko lauma kuljettaa, niin penkit alas kokonaan. Tuosta vanhasta mallista tykkäsin kovasti silloin kun oli omistuksessa, uudempi ei liene Pekkaa pahempi.

Toisena sitten Toyota Verso S https://www.nettiauto.com/toyota/verso-s/12040798. Eivät ole enää hinnalla pilattuja Toyotiksi. Sama kuin Yaris, mutta korkeampi ja tilavampi kaikin puolin. Automaatit sekä Hondassa että Toyossa portaattomia. Tuon Verso S:n koeajoin aikoinaan perusteellisesti, eikä siitä jäänyt ollenkaan huono maku. Eiväthän nuo mitään muotovalioita ole, mutta eipä se ole koskaan haitannut, kuka minun ajoneuvohistoriaani on seurannut :D

Sen verran kuitenkin henkisesti itseäni valmentanut, että olen varautunut 10-15 tonnin kuluun, jos toteutan esim. Jazz-skenaarion. Muussa tapauksessa päästään vähän halvemmalla. Toki tuolla summalla tulevat ulottuville jo Honda Civic-farmari ja Auris hybrid-farkku, joissa ei tarvitsisi edes kikkailla, kun on tilavat takakontit. Porvooseen tuli justiin 100 tonnia ajettu -18 mallinen Civic-farkku myyntiin, pyynti 15600, joka ei ole ollenkaan paha. Muistan vaan aikoinaan koeajolla, että koin kuskin paikan hivenen ahdistavaksi, pitäisi verestää muistoja, että onko näin edelleen. Tykkään suht väljästä tilasta kuskin paikalla, enkä kovin ahtaasta muotoilusta, mitä Civic muistaakseni edusti.

Tällä kertaa tulee ainakin pohdiskeltua asiat aika perinpohjaisesti ennen toteutusta, joskus niinkin. Ai niin, Subarun Legacyt ja Outbackit ovat olleet myös tarkastelun kohteena, totesin, mitä olen seurannut, niin siihen kymppitonnin korville tulee välillä hyvinkin kiinnostavia yksilöitä myyntiin. Siinä olisi se neliveto ja käytännössä joka ruutu ruksittuna, käyttökuluiltaan vaan suht kallis auto. Olen myös todennut, kun tuolla mustalla Accordilla olen nyt näitä arkiajoja ajellut, että tuollainen vähempitehoinen pikkuauto olisi paras vaihtoehto, menee tuo Accordin 190-heppainenkin ihan hukkaan mun normiajossa, tyhjäkäynnin tuntumassa mennään koko ajan, kun ei 60 isompaa rajoitusta satu kohdille. Väkisin pitää välillä kickdownilla kiihdytellä, että pääsee kone vähän töihin, käytännössä ei tarvitse yli 3000 kierroksen kiihdyttää juuri koskaan, kun ei viitsi korttia menettää. Vtec alkaa töihin vasta 4000 kiekan päällä, joten ei pääse siitäkään tunteesta oikein nauttimaan :?
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

Hyvin pitää hintansa jazzit 8O toki ko. pirssi on erittäin maltillisilla kilsoilla. Onko sulla tehty ecun flash accoon jos vtec potkaisee jo 4krpm kohdalla? Minulla kun on käsitys että näissä 2.4 koneissa vtec kytkeytyisi niinkin myöhään kuin 6krpm?
"Hevoseton" mies on huoleton mies
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Ei ole tehty. Olet varmaan oikeassa, vedin vaan vanhasta muistista ton neljä tonnia, 4200 taitaa olla oikeampi lukema kaksilitraisissa, jos on eri näissä 2.4, niin on. Jos on tosiaan 6 tonnia, niin tolla automaatilla ei iske päälle ikinä, en ole vielä onnistunut niin rajusti kiihdyttämään, etteikö vaihtaisi isommalle n. 5500 paikkeilla. Toki jos laittaa manuaalille ja pakottaa pysymään vaikka nelosella, niin sitten, mutta jos on D päällä, niin hätäisimmätkin vedot ovat katkenneet vaihtoon 5500 paikkeilla ja silloin mennään jo aika haipakkaa.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

On varmasti vauhtia jos nelosella on kelattu 5500 kierrosta kelloon :lol: Oma kyllä kiertää 6800rpm saakka. Toki nelosella en ole tainnut vielä nuin korkeilla kierroksilla käydä. Sinänsä hassua että vtec kytkeytyy vasta noilla kierroksilla isommassa koneessa.

Hieman sama asia kuin 9-5:n 4-lovisella automaatilla biopoweriksi softattuna stage1:llä ja softassa rajoitukset 1&2 vaihteille. Kun täysi hönkä saatiin päälle 3. vaihteella niin vauhtia olikin jo reippaasti yli sallitun. Ainakin täällä missä ei 120 rajoituksia tunneta.
"Hevoseton" mies on huoleton mies
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Paljon tommonen jazzi on maksanut oikein uutena? 8O Toihan on corsan kokoluokkaa ja ainut extra toi cvt..

Alkuperäinen jazzihan oli ihan mopoauton luokkaa nimimerkillä kaksi juuri hukannu tontilta :mrgreen:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Cona »

Minä kyllä unohtaisin ne Subarut suosiolla. Tekniikka ei ole pomminvarmaa Japanilaista nähnytkään.

Jazzit on kyllä erikoisissa hinnoissa. Kuten todettu niin samalla rahalla saa paljon paljon muutakin. :D
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Kyl turbottoman subarun uskaltaa ostaa... Tai no ite perehtyny vaan vuostuhannen vaihteen vermeihin.

Automaatit eivät tosin taida olla aitoja nelivetoja..
Paippisten kartanon herraki moitti tylsäks :lol:

Toki sit ollaan taas liki volvoo käyttökuluissa :roll:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin