Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3550
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Pakenevan Virran Metsästäjä tässä taas, hei.

Aamulla klo 06.30 mustan akku näytti lukemaa 12.72 V. Jotakuinkin täydessä iskussa, siis.
Töistä tullessa klo 17.00 lukema oli 12.58 V. Edelleen ok.
Klo 20 kävin vielä kurkkaamassa, nollakelistä oli siirrytty -5 tallin sisällä, lukema 12.54 V. Edelleen niukasti yli sen raja-arvon, mikä kunnossa olevalle akulle mielletään. Auto ollut käynnissä edellisen kerran n. 30 tuntia sitten.

Noilla nurkilla sen pitäisi sitten pysyäkin, mikäli kaikki on kunnossa. Katsotaan mitä aamulla sanoo ennen starttia ja mitataan aeron kehotuksesta vielä latausjännite akun navoista auton käynnistyttyä. Optimismia on ilmassa, selkeästi. Aika paljon kertoo huomisaamun lepojännite. Jos on jatkanut laskuaan alle 12.5 V:n, niin jostain virtaa katoaa hitaasti, mutta varmasti. Eilisen testin perusteella muiden autojen kohdalla, kaikki olivat yli tuon 12.5 V:n, vaikka Volvokin oli levossa kolmatta päivää.

Huomisen reissun jälkeen autolle tullee ilman suunnittelemattomia ajoja n. 4½ vuorokauden huili, jona aikana tsekkaillaan meininkiä edelleen.

EDIT: Korjattu käsitemoka, kiitos siihen alle.
Viimeksi muokannut IC1970, To Maalis 18, 2021 21:29. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7342
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Latausvirtaa ei pysty perus yleismittarin kans mittaa mut jännite tais ollakki hakusessa..
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Uteip
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ke Syys 19, 2018 20:53
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Uteip »

tetammi kirjoitti:
To Maalis 18, 2021 21:23
Latausvirtaa ei pysty perus yleismittarin kans mittaa mut jännite tais ollakki hakusessa..
Mutta purkuvirran kaikki laitteet suljettuna saa; jos virtaa kulkee satoja milliampeereja on ylimääräistä kulutusta jossain paikassa. Virran mittaus kun auto on hetken seissyt jotta sähköjärjestelmät ovat varmasti ajaneet itsensä alas ja jos konepellissä on anturi joka kertoo sen aukiolosta kannattaa mittausjohtojen kytkennän jälkeen sulkea pelti. Jos ylimääräistä kulutusta löytyy on helpointa jatkaa metsästystä irrottamalla sulakkeita yksi kerrallaan ja mittaamalla sulakkeen kontaktien välistä virta.
Ex:Saab 90i -86, (Micra -99, Punto -02)
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tuosta pelkästä lepojännitteen mittaamisesta on vaikea tehdä tarkkoja päätelmiä. Varsinkin nykyautossa, jossa on sitä elektroniikkaa aika paljon, eikä koskaan voi olla varma josko 30h ajosta siellä onkin jokin tilapäinen kuluttaja päällä, joka ei tuntia aikaisemmin ollut eikä tuntia myöhemmin ole enää. Mutta jos useamman toiston kohdalla huomaa että lataamisesta ja pitkistä ajomatkoista huolimatta vuorokauden seisottuaan on jännite alhainen, niin kyllä jossain on jotain hämärää.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3550
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Juu, mutta antaa sitä suuntaa kuitenkin. Faktahan on, että ei tämmöisiä mittauksia tarvitse tehdä, jos asiat on kunnossa. Pihassa on ollut monenlaista vekotinta viimeisen vuosikymmenen varrella, eikä koskaan ole tarvinnut miettiä, että lähteekö käyntiin jos viikon seisoo. Aika usein nyky-ajoilla ja kaluston määrällä tulee 4-5 vuorokauden ajamattomia jaksoja autoille, kyllä niistä pitää selvitä ilman ongelmia. Minähän huoltolataan autojeni akkuja varmasti normaalia useammin, josta varmaan on ollut hyötyä ja siksi ei juurikaan ongelmia ole ollut, kun yleensä eka juttu minkä olen tehnyt uuden auton hankittuani on akun lataus. Mustan kohdalla en sitä tehnyt, kun oli olevinaan niin uusi akku. Jos olisin ajanut auton talliin ja tehnyt tapojeni mukaisesti huoltolatauksen heti kättelyssä, niin voi olla, ettei näitä viime tekstejä olisi tarvinnut edes kirjoittaa. No, oppiipahan itsekin jotain uutta ja tulipa hankittua laite, jota ei vielä repertuaarissa ollutkaan.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3550
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Aamulla starttasin 07.00 kieppeillä. Pakkasta tallissa -8 ja autossa lohko+sisälämppäri tohottaneet pari tuntia. Jännite akun navoista ennen starttia 12.36 V, eli samantyylinen kevyt lineaarinen lasku oli jatkunut edelleen. Autohan lähti toki iloisesti tulille ja latausjännite käyvässä autossa oli 14.38 V heti startin jälkeen, eli ihan järkevän ylärajoilla. Laturi vaikuttaa olevan täydessä iskussa. Tupakansytyttimessä oleva Roidmi antoi kännykän näytölle myös hyvin samoja arvoja kuin tuo yleismittari, joten ovat yhtä tarkkoja tai epätarkkoja.

Työpäivä kesti 10 tuntia ja virran kytkennän jälkeen kännykkä kertoi ikävämmän lukeman, eli 12.03 V. Sehän on epävirallisen taulukon mukaan alle puolitangossa jännite. Pakkasta oli pari astetta ja lähti kyllä käyntiin ok, mutta silti. Paskan möivät.

Täysi akku 12,72 V
90% varaus 12,60 V
80% varaus 12,48 V
70% varaus 12,36 V
60% varaus 12,24 V
50% varaus 12,12 V
40% varaus 12,00 V
30% varaus 11,88 V
20% varaus 11,76 V
10% varaus 11,64 V

Ihmettelen lähipäivinä tilannetta ja tehdään muutamia testejä sulakkeilla, releillä jne. Jotenkin vaan epäilen, että akku on yksinkertaisesti susi. Tuosta kun vaihtaisi mustan ja harmaan akut keskenään, niin selviäisi aika näppärästi onko syypää auto vai akku. Jos lähtee mustassa harmaan varmasti kunnossa oleva akku purkautumaan, niin syypää on itse auto ja tietenkin silloin mustan akun harmaassa pitäisi pysyä varauksessa. Harmaalla on sen verran ajoa nyt kun poika ajelee kirjoituksiin ja takaisin yms., että en nyt just ala touhuilemaan, testaillaan tuota mustaa nyt ensteks.

Täytyy availla ja putsailla maapisteet ja poistella sulakkeita ja releitä yksi kerrallaan ja sen semmoista. Onpahan puuhaa vapaalle viikonlopulle. Siinä sivussa voisi vaihtaa ohjaustehostimen nesteet ja mitä nyt muuta keksii tutkailla. Saabin ulkoistaminen kestääkin nyt vähän pidempään, mutta kaippa se vielä vähän kestää taivasalla värjöttelyä. Tallihan on aina yhtä potilasta varten kerrallaan ja niitä pihassa riittää. Mites mä muuten käytännössä saan signaalin siitä, jos joku rele tms. on viallinen. Jompaa kumpaa napaa pitää vissiin yleismittarin piikillä painaa samalla kun nyppää sulakkeen pois vai häh ? Sit tapahtuu jotain mystistä jos syypää löytyy ? Ei mitn hajua.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2155
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja anv »

Tuon virrankulutuksen lepotilassa voisi yrittää mitata seuraavasti. Sammuta virrat yms. ja odottele vaikka tunti, jotta auto on varmasti "nukkumassa". Löysää akun miinuskenkä, mutta älä irroita. Ota yleismittari ja laita se virtamittaukselle, aluksi vaikka max-alueelle. Kiinnitä toinen mittapää akun miinuskenkään tavalla tai toisella. Paina toinen mittapää akun miinusnapaan kiinni ja pidä siinä. Ota samalla akun kenkä irti navasta. Lopputulos pitäisi olla että auto on edelleen nukkumassa, mutta virta kulkee akun navasta akun kenkään virtamittarin läpi. Lue mittarista virta. Normaalia lienee alle 100mA.

Autosta ja hälyistä riippuen saattaa joutua konepeltikytkintä lukitsemaan kiinni-asentoon yms. Autokin saattaa vaatia lukitsemisen jnejne.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

IC1970 kirjoitti:
Pe Maalis 19, 2021 18:58
Työpäivä kesti 10 tuntia ja virran kytkennän jälkeen kännykkä kertoi ikävämmän lukeman, eli 12.03 V. Sehän on epävirallisen taulukon mukaan alle puolitangossa jännite.
Jos siis kytkit autoon virran ja mittasit sitten jännitteen, niin tuollainen 12,03 volttia on ihan normaali jännite. Virrat kun kytkee niin siellä järjestelmien käynnistyminen syö paljon virtaa ja akun jännite putoaa. Sama voi tapahtua jo keskuslukon avautuessa tai oven auetessa, minkä vuoksi jännite pitäisi mitata tunteja seisseestä autosta, johon ei ole koskettu eikä lukitusta räpsitty, ja siksi ohjeissa yllä mainittu että auton tulisi luulla konepellinkin olevan kiinni.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3550
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Lienet oikeassa, tuo lukemahan on ovien lukituksen avaamisen jälkeen, kun kääntää avainta ekaan loveen niin, että radio herää eloon ja tupakansytyttimeen tulee virtaskaa. Eipä voi verrata siihen, että kotona lyön piikit akun napoihin ilman auton herättelyä. Kolme päivää on vapaata, joten empiiristä tutkimusta on aikaa suorittaa.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7342
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Anv:n ohje on hyvä. Starttii tai muuta isovirtaista(ajovalot, puhallin, sähköikkunat) ei kannata sit kokeilla tai pääsee tsekkaan mimmone sulake mittarin sisäl onkaan :D
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

IC1970 kirjoitti:
Ke Maalis 17, 2021 19:23


Kävin hakemassa mustalle huollon mahdollistavat tarvikkeet.
Kuva

Neljä litraa otin varmuuden vuoksi automaattivaihteistoöljyä, hiton kallista tavaraa, täytyy jatkossa katsoa löytyykö tuota jostain muualta, kuin marmorilta, se hinta on nyt koeponnistettu. Otin myös litran ohjaustehostimen nestettä, kun se edellinen meni harmaaseen. Vaihdetaan tähänkin kevään kuluessa.
Fabon honda-ryhmässä näiden kanssa enemmänkin puuhastellut henkilö oli suorittanut tee se itse huuhtelun Comman (https://m.motonet.fi/fi/tuote/590329?aj ... malli=2007) öljyllä. Kuulemma 5 litran pönikkä oli piisannut. *Eli jäähdyttimestä laatikkoon palaava letku irti ja konetta käyntiin kunnes öljyn tulo hiipuu.* Itse kyllä mieluusti ottaisin kaverin avuksi tähän. Erittäinkin edullista verrattuna hondan omaan öljyyn ja näyttäisi täyttävän hondan luokitukset. Tuolta http://www.ozhonda.com/forum/showthread ... -read-this* lisää keskustelua mm. hondan h5 laatikosta.

Edit:* juutuupissa ottivat laatikolta jäähdyttimeen menevän letkun irti, ensin laatikon pohjapropusta öljyt pois, ja sitten paineilmalla jäähdytin tyhjäksi takaisin laatikkoon*
"Hevoseton" mies on huoleton mies
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3550
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Halpaa on Comma vs. Hondan oma, tyyliin 5 litraa yhden hinnalla. Siitäkin hassua ainetta, että siinä on lueteltu suurin piirtein kaikki speksit, merkit ja mallit, mitä automaailmassa tulee vastaan. Hyvin on osattu tasapainottaa tuote ! Tuota voisi ostaa Volvoa varten pari pönikkää, kun näyttää olevan Volvon JWS 3309 luokitus myös.

Hyvää infoa OZ-foorumilla, kiitos siitä. Arvatenkin aika lailla samaan lopputulokseen kuin mainitsemallasi huuhtelulla pääsisi, kun tekisin tuon imuvaihdon kaksi kertaa venkslauksineen, vaihtuisi n. 4.5 litraa nestettä kun tilavuus on se 2.8 litraa.

Volvon kohdalla ajattelin hankkia sen about 12 litraa nestettä ja imutella 3 x pois ja uutta tilalle ja proseduurit väliin. Volvosta jos vaihtaa pohjapropusta tulee ulos vain n.3-4 litraa kerralla, kun öljytilavuus on 7.2 litraa. Aika monta kertaa saa könytä auton alle jos meinaa kaiken vaihtaa. Tee-se-itse huuhteluvaihto tehdään letkut irrottamalla ja käytetään konetta aina sen verran, että alkaa tulla ilmaa mukana, yleensä sieltä tulee n. 3 litraa ulos kerralla ja taas uudestaan, Paljon kätevämpi tuo imuvaihtaja, huomattavasti vähemmän häsäämistä ja lopputulos sama kun muutaman kerran tekee.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

Juu hyvinkin on laajalti speksattu Comman öljy :D itsellä on käsitys on että joutuisivat maksamaan eri merkeille näistä spekseistä mutta mikä lie totuus?

Kyllähän se imuvaihto on erittäinkin näppärä vaihtoehto jos vaan useammasti sen tekee pienessä aikaikkunassa.
"Hevoseton" mies on huoleton mies
aero
-
Viestit: 8675
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

Justaan oli toisessa ketjussa linkki, jossa mersustit kilpaa kehuvat juuri tuota Comman öljyä lukuisine luokitusrimpsuineen: https://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=207490

Voi toki olla, että on juuri oikeata kamaa Hondan salkkuun, mutta herättäähän tuo kysymyksiä. Kuten myös se, että onko noita luokituksia oikeasti "ostettu" tuollainen litania? Motonetin mukaan "täyttää luokitukset", Comman oman datasheetin mukaan "Suitable for use where the following specifications are called for" - kuulostaa ehkä siltä, että Comma itse katsoo noiden luokitusten täyttyvän, mutta onko hyväksyntiä varmistettu autonvalmistajilla? Jossain (olikohan Castrolin) purkissa on lukenut ensin "approved" -lista ja perässä "meets specifications", joista tuo jälkimmäinen on käsittääkseni nimenomaan öljyfirman omaa tulkintaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
nittifemma
"Turbo"
Viestit: 236
Liittynyt: To Syys 18, 2008 19:59

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja nittifemma »

Roverin miähet heittää täällä jtn läppää

https://www.mg-rover.org/threads/comma- ... id.462590/

Ja

https://www.mg-rover.org/threads/comma- ... on.612473/

Itse en ole kuullut Commasta pahaa sanaa, mutta tuo MB-ukkojen ketju on kyllä kurjaa luettavaa

Kellään tätä lukevalla Comma autom.öljyistä omakohtaista kokemusta?
-*-Elämä on-*-
Vastaa Viestiin