Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Toki tietäjät tietää että kolkin kohdalla vilkaisu valokatkaisijaan riittää
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Tai sitten ei . Siitä kyllä näkee, että kuuluuko autoon xenonit vai halogeenit, mutta halogeeniversiosta ei näe että onko paikalla halogeenipolttimot vai huippulaiton xenon-muutossarja.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Mutta tietääkö driftingissä satavarmasti, että räpsyvalot on halogeenit eikä jonnezenonit tai -ledit?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Onko toi räpsyminen joku tahallinen ominaisuus?
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Kai se jonkin sortin tahallinen (suunnitteluvirhe?) on oltava, kun se vaivaa jokasta halogeenivalollista ng-kolkkia.
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
-
- "Viggen"
- Viestit: 602
- Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
- Paikkakunta: Oulu
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Esp/abs toiminta nappaa virtaa sen verran lujasti että halogenit välähtelee mutta xenoneissa ballastit estää välkkymisen?
Tuosta halogen/xenon umpion tunnistuksesta tuli mieleen että eikös xenonit ole aina projektorit eli polttimo on semmosessa kuvussa? Toki halogenitkin voi olla projektoriumpioilla mutta semmoseen voi lätkästä xenonin eikä laillisuus jää uupumaan kuin automaattista korkeudensäätöä. Siksipä ne mersujen w124 ja 2&7-satasten volvojen keulat näyttää joskus kummallisilta kun työpöydän kokoisiin halogenumpioihin on asenneltu xenonsarjat ja valoa lähtee luxeittain ympäriinsä.
Tuosta halogen/xenon umpion tunnistuksesta tuli mieleen että eikös xenonit ole aina projektorit eli polttimo on semmosessa kuvussa? Toki halogenitkin voi olla projektoriumpioilla mutta semmoseen voi lätkästä xenonin eikä laillisuus jää uupumaan kuin automaattista korkeudensäätöä. Siksipä ne mersujen w124 ja 2&7-satasten volvojen keulat näyttää joskus kummallisilta kun työpöydän kokoisiin halogenumpioihin on asenneltu xenonsarjat ja valoa lähtee luxeittain ympäriinsä.
"Hevoseton" mies on huoleton mies
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Ai siitäkö se välähtely talvella tulikin kun en tiennyt enkä ymmärtänyt, käytin kertaalleen myös huollossa ihmeteltävänä. Ei nekään keksineet mistä kyse. Hyvä tietää nyt kun autosta on jo luopunut.aero kirjoitti: ↑Su Joulu 04, 2022 22:04Ei niitä välttämättä jokainen osaa tunnistaa. Tietäjäthän toki tietää, että tunnistus on helppoia: vaikka olisi valkoiisimmat tuuninkihalogeenit, niin kun 9-3:n heittää luistoon, niin espin kopatessa valot välähtelee. Xenoneilla ei näin käy. Tämä siis niissä versioissa, joissa on ESP.
Saab elää muistoissa. Sähköhärpätin kulkupelinä nykyään.
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Ei tosiaan tarvitse edes "heittää" ESP toimintaan, vaan ihan ABS jarrujen "rutina" riittää saamaan halogeenit välkkymään.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Tietää, koska:
Juuri näin, käytännössä myös ns. jonnevalojen ballastit ja driverit paikkaa tuon sähkömontun. Eikä kolkki ole tässä ainutlaatuinen auto, vaan kyseinen efekti on jopa verrattain yleistä. Voisihan sinne vakauttavan puskurin rakentaa halogeenillekin, mutta sitä ei juurikaan ole koettu tarpeelliseksi - ESP:nhän ei pitäisi rutista normiajossa, kuten ei myöskään ABS:n.jooseppi78 kirjoitti: ↑Ma Joulu 05, 2022 09:58Esp/abs toiminta nappaa virtaa sen verran lujasti että halogenit välähtelee mutta xenoneissa ballastit estää välkkymisen?
Mullekin tuli yllärinä tosin tuo Petrin tieto, että ABS riittää valoja vilkuttelemaan.
NG-kolkissa (ainakin faceliftissä, mutta muistaakseni myös vanhakeulassa) lähivalot on aina projektorilla, sehän tässä todennäköisesti myyjää hämää.jooseppi78 kirjoitti: ↑Ma Joulu 05, 2022 09:58Tuosta halogen/xenon umpion tunnistuksesta tuli mieleen että eikös xenonit ole aina projektorit eli polttimo on semmosessa kuvussa?
Kuriositeettina V70-volvossa taisi ekat xenonit olla ihan tehtaalta heijastinumpioissa.
Virallisesti laillisuus taitaa jäädä puuttumaan myös umpion ja polttimon E-hyväksynnästä (tuskin on xenonhytväksyntää halogeeniumpiossa, ne on kuitenkin kolkissakin eri umpiot). Käytännössä kuitenkin noin saa parhaimmillaan ihan asiallisesti toimivat valot projektoriumpioissa, eli sellaiset jotka ei häikäise vastaantulijaa suunnattomalla hajavalolla mutta valaisee kuitenkin tietä paremmin kuin halogeenit.jooseppi78 kirjoitti: ↑Ma Joulu 05, 2022 09:58Toki halogenitkin voi olla projektoriumpioilla mutta semmoseen voi lätkästä xenonin eikä laillisuus jää uupumaan kuin automaattista korkeudensäätöä.
Jepni. Oisit vaan kysynyt saappifoorumilta etkä huollosta, paremminhan täältä usein tietoa löytyy
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Minäpä eilen vähän laskeskelin. Vaikka miten päin laskin, niin se vanha totuus, että pääomakulut tappaa lompakon, pitää edelleenkin paikkansa. Jotenkin tuntuisi siltä, että tuollainen vanha isokulutteinen Accord touhutonneineen korjauksiin ja huoltoihin, olisi järjettömän kallis vs. tällä kertaa verrokkina oleva tuliterä Hyundai i20 joka on tuloillaan. Vaan eipä ole. Ei edes, vaikka arvioitu polttoaineenkulutus tulee Hynyssä olemaan -3L/100 km.
Vuosikulut on siis laskettu 1000km/kk = 12000 km/vuosi ajoille, joka toteutuu tällä hetkellä kummankin pojan kohdalla, minähän ajan vielä vähemmän. Accordeista on nyt kokemusta yhteensä 3v 3kk (Harmaa) ja 1v 9kk (Musta) osalta, vuosittaiset ylläpitokulut menevät toteutuneen mukaan välille 1000-1200 euroa ja siinä on mukana huolto/korjaus/renkaat/katsastus. Polttoaineen hintana olen käyttänyt mukavan pyöreää 2e/litra.
Honda Accord 2.4 vm. 2008:
Polttoaine 2160e
Huolto/korjaus ym. 1000-1200e
Vero 365e
Vakuutus 385e
Yhteensä 3910-4110 euroa
Hyundai i20 T-GDI autom vm.2023
Kuukausierät 12x 229 = 2748e
Polttoaine 1440e
Vakuutus 505e
Huolto 256e
Vero 123e
Yhteensä 5072 euroa
Laskennallisesti siitä "ilosta", että ajaa huolettomalla uudella autolla vs. yli 15-vuotta vanha premium -Accord, saa maksaa 80-97 euroa/kk, pyöreästi tonni vuodessa tai niillä liepeillä.
Tietenkin tuossa laskelmassa on Accordin osalta mahdollisuus vaikka mihin, nollavuoteen tai sitten totaaliseen katastrofiin. Mutta, tuossa on nyt yhteensä 5v kulut kahden auton osalta ja noihin on vaihdettu runsaasti kuluvaa, tyypillistä osaa sekä tehty isompia korjauksia kuten ilmastointi. Ynnä kulutettu toisen osalta 560e tyhjään ja vika edelleen päällä, joka sekin on kai tyypillistä vanhalle ja paljon ajetulle kalustolle. Että kyllä kai tuo aika hyvin pitää paikkansa vaikka miten laskeskelee.
Siis isoin ongelmahan tuossa kulujen muodostuksessa on se, että toisen vaihtoehdon voi ennakoida ja toisessa kulurakenne on tempoileva ja yleensä se 700e korjaus tulee juuri silloin, kun sen ei tarvitsisi tulla. Eipä siinä muuta.
Arvonaleneman jätin laskematta, koska i20:n hankintamallista johtuen siitä ei tarvitse välittää, korkeintaan voi voittaa. Vanha Accord on, no vanha Accord ja aina jonkin arvoinen. Niihin on aikoinaan upotettu kumpaankin parin vuoden i20:n vuosimaksut, joten onhan niissä pääomaa kiinni, joka hupenee, jotain siitä saa takaisin jos myy pois joskus. i20 menee rahaa vain tipoittain, mutta mitään ei saa pois. Siksipä tämä pähkäily on aika hedelmätöntä, tarkoitus oli ennemminkin laskea, mitä noitten käyttäminen maksaa per vuosi sitten, kun ne on pihaan saatu.
Vuosikulut on siis laskettu 1000km/kk = 12000 km/vuosi ajoille, joka toteutuu tällä hetkellä kummankin pojan kohdalla, minähän ajan vielä vähemmän. Accordeista on nyt kokemusta yhteensä 3v 3kk (Harmaa) ja 1v 9kk (Musta) osalta, vuosittaiset ylläpitokulut menevät toteutuneen mukaan välille 1000-1200 euroa ja siinä on mukana huolto/korjaus/renkaat/katsastus. Polttoaineen hintana olen käyttänyt mukavan pyöreää 2e/litra.
Honda Accord 2.4 vm. 2008:
Polttoaine 2160e
Huolto/korjaus ym. 1000-1200e
Vero 365e
Vakuutus 385e
Yhteensä 3910-4110 euroa
Hyundai i20 T-GDI autom vm.2023
Kuukausierät 12x 229 = 2748e
Polttoaine 1440e
Vakuutus 505e
Huolto 256e
Vero 123e
Yhteensä 5072 euroa
Laskennallisesti siitä "ilosta", että ajaa huolettomalla uudella autolla vs. yli 15-vuotta vanha premium -Accord, saa maksaa 80-97 euroa/kk, pyöreästi tonni vuodessa tai niillä liepeillä.
Tietenkin tuossa laskelmassa on Accordin osalta mahdollisuus vaikka mihin, nollavuoteen tai sitten totaaliseen katastrofiin. Mutta, tuossa on nyt yhteensä 5v kulut kahden auton osalta ja noihin on vaihdettu runsaasti kuluvaa, tyypillistä osaa sekä tehty isompia korjauksia kuten ilmastointi. Ynnä kulutettu toisen osalta 560e tyhjään ja vika edelleen päällä, joka sekin on kai tyypillistä vanhalle ja paljon ajetulle kalustolle. Että kyllä kai tuo aika hyvin pitää paikkansa vaikka miten laskeskelee.
Siis isoin ongelmahan tuossa kulujen muodostuksessa on se, että toisen vaihtoehdon voi ennakoida ja toisessa kulurakenne on tempoileva ja yleensä se 700e korjaus tulee juuri silloin, kun sen ei tarvitsisi tulla. Eipä siinä muuta.
Arvonaleneman jätin laskematta, koska i20:n hankintamallista johtuen siitä ei tarvitse välittää, korkeintaan voi voittaa. Vanha Accord on, no vanha Accord ja aina jonkin arvoinen. Niihin on aikoinaan upotettu kumpaankin parin vuoden i20:n vuosimaksut, joten onhan niissä pääomaa kiinni, joka hupenee, jotain siitä saa takaisin jos myy pois joskus. i20 menee rahaa vain tipoittain, mutta mitään ei saa pois. Siksipä tämä pähkäily on aika hedelmätöntä, tarkoitus oli ennemminkin laskea, mitä noitten käyttäminen maksaa per vuosi sitten, kun ne on pihaan saatu.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
ootappa sen aikaan että supertti saa uuden korimallin niin tuo 80-97eur kk kuittaantuu sillä.
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
^Voitko vähän taivuttaa rautalangasta, nyt en ymmärtänyt, vaikka yritin.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Vanhan korimallin arvonalennus vs uusi.
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
ei mullekaan heti avautunut, mutta siis tarkoitti Superbia. En vaan sitä osannu yhdistää kun puhuttiin enimmäkseen vaan i20 vs. Accord kustannuksista.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Anteeksi turkulaisuuteni ja mahdolliset jortikka-lainaukset
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.