Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Hiace tankattu taas vaihteeksi, päivää vajaa kk tällä kertaa välissä, kilsoja 613, hieman keskiarvoa vilkkaampi kuukausi, siis. Kulutus laski edellisestä tankkauksesta 9.63->9.12, kevät etenee. Ihan perus Smart-dieseliä tuli laitettua, lompakko edellä, ilmastotalkoot jäi vielä aloittamatta omalta kohdalta.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Vastoin kaikkien odotuksia, Hiacella ja minulla on taas vuosipäivä. Järjestyksessään nro 2. Rakkaudessa ei ole ollut ryppyjä, vaan vuosi on mennyt ilman ylimääräisiä murheita, varsinaisia vikoja ei ole ollut. Katsastuksessa vinkattiin hivenen löysästä takaiskarin alapään kiinnityksestä, jonka kiristys ei maksanut mitään, mutta kun huollatin samalla takajarrut, eli avaus, putsaus, voitelu ja kasaus, oli kustannus 50 e. Tähän kuluraporttiin ei ehtinyt talvirengasosto, kun ei ole vielä aktualisoitunut. Näkyy sitten vuoden päästä.

Seuraavan vuoden suunniteltuja huoltokustannuksia on öljyt + suodatin ja samalla vaihdetaan polttoainesuodatin. Muuta ei vaihdeta, ellei jotain hajoa. Luultavasti tilaan kesällä 405 tkm välihuollon merkkiliikkeestä ja siihen bonuksena pa-suotimen vaihto, kun en ehtinyt luottokorjaamolle ennen sen sulkemista tältä keväältä.
Edellisen vuoden ennakoivat toimenpiteet pudottivat huolto-ja korjauskulut todella pieniksi, 224 eurosta kaksi täydentävää alustasuojausta tarveaineineen, katsastus ja polttoaineen lisäaine muodostivat 143e, loppu koostui ilmansuodattimen ja ajovalonpolttimoiden vaihdosta ynnä edellä mainitusta takajarrujen huollosta. Siinäpä se.

Kilometrejä on mittarissa nyt 405 550 km. Ajosuorite väheni selvästi, suurimpana selittävänä tekijänä se, että ensimmäisenä vuotena Pohjanmaan reissu n. 800 km tehtiin Hiacella, toisena ei. Veroerotuksen selittää hyvitykset muista ajoneuvoista, todellisia kulujahan tässä lasketaan.

Kulut 27.4.2018 - 26.4.2019, suluissa edellinen vuosi

KM: 6399 (8171)
Verot: 510 e (607 e)
Liikennevakuutus ja täyskasko: 447 e (437 e)
Polttoaine: 616 L / 841 e (681 L / 877 e)
Rengaskulut: 0 e (0 e)
Huolto, korjaukset, katsastus: 224 e (1235 e)
Yhteensä: 2022 e (3156 e)
Senttiä km: 31.6 (38.6)

Kilsoja on tullut vähänlaisesti, tuo koostuu käytännössä yhtä Espoossa käyntiä lukuunottamatta edestakaisista (vajaat 40 km) kodin ja kaupungin/työpaikan välisistä reissuista, tarkoittaa pyöreästi 160 lähtöä vuodessa. Ei nyt ihan joka toinen päivä, mutta melkein.
Tästä jatketaan, seuraavan vuoden aikana tulen mitä suurimmalla todennäköisyydellä myymään sekä Hiacen, että Bemarin ja ostan tilalle kaksi Hondaa. Pienellä varauksella tietenkin :lol:
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja AZP »

Talousnatsi täällä taas terve. Laske vaan sen Hiacen verot sen auton päivähinnan mukaan x 365. Se mitä laskulla maksat ei ole oikea kustannus auton pidosta, vaan ne hyvitykset kuuluu vähennyksinä niille autoille joista se hyvitys on saatu.

Silti täytyy sanoa että pienellä kululla on Hiace pyörinyt, toki on kilsamääräkin pieni.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:
Pe Huhti 26, 2019 18:37
Talousnatsi täällä taas terve. Laske vaan sen Hiacen verot sen auton päivähinnan mukaan x 365.
Natsahdus #2, päivähinta*liikennekäyttöpäivät. Toki todennäköisesti (etenkin tällä Hiacella) sen 365, mutta noin geneerisesti, kun sitä veroa kuitenkin maksetaan vain niiltä päiviltä kun auto on liikennekäytössä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Rauhoottukaas ny. Halvalla ja huolettomasti menee, vaikka miten laskee. Nih. Kunhan saadaan tämä episodi päätökseen ja päästään laskemaan vielä todellinen arvonalenema, jos sitä tulee lainkaan, niin voiraan taas spekuloora.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Kuva

Tuommoisenkaan firman palveluja ei ole aikaisemmin tarvinnut käyttää, mutta näin Bemarin omistajana tuli tutuksi tämäkin. Ei moitittavaa, asialliset verkkosivut, tilaaminen kävi nopsasti ilman tilinluontiakin, maksuhommat normaalin toimivat ja toimitus Matkahuollon kautta kesti suht tavalliset 6 päivää ja välissä viikonloppu.

Tunkin nostokumi asennettu oikealle taakse, olisikin kaikki aina noin helppoa, kohdistus ja nips naps paikalleen. Nostokumi on vähän hassu nimitys kuitenkin, hypistelessä tuntui enemmän sellaiselta kovalta muovilta. Mutta eihän muovi kestä, joten kaippa siinä kumiakin on. Minun nuoruudessani oli ainakin sellaisia "muovikiekkoja" joilla pelattiin lätkää talvella, kolisivat ja tuntuivat kovemmilta kuin normikiekot, suurinpiirtein sellainen tuo on.

Kustannus 22.3 euroa, paikoilleen kilsoilla 232909, eli Bemarilla olen ajellut nyt karvan vajaat 600 km. Samaan maltilliseen tahtiin tullee matkaa jatkossakin. Ominaisuuksia on ilmennyt muutamia, mutta hyvinhän tuo on kokonaisuutena pelannut. Mittaristo tosiaan välillä kummittelee, taas ei ole moneen reissuun temppuillut yhtään, yhtenä aamuna puhallin vähän vikisi kakkosnopeudella, tokeni kun käytti kolmosella, ratti vinkaisee keskialueella käännellessä vienosti ja sen sellaista. Ihan selvästi vähästä käytöstä johtuvia kitinöitä, täytyy koittaa rasvailla vähin erin.

Kone käy ja kukkuu hienosti, veto on tervettä, ei nyi eikä nytky, ei savuttele, ei tiputtele nesteitä, käynnistyy hyvin kaikissa tilanteissa jne. Auto rullaa kevyesti, jarrut eivät ole osoittaneet merkkejä mistään oudosta, tietyssä vaiheessa kevyessä jarrutuksessa vähän vinkaisevat nekin. Semmoinen veikeä pikku vikisijä tuo on !

Saa nähdä mitä sitä ensi kesäksi keksii, automaatti olisi kyllä vaihteeksi kiva, ellei sitten tuo suunnitelmissa oleva automaatti-Accord riitä sillä saralla. Olen katsellut sopivassa hintaluokassa Jaguar S-Typeä sekä 3.0 V6, että 4-litran V8 koneella, kuten myös Chrysler Sebringiä 2.7-litran V6:lla, faijalla oli sellainen taannoin vuosia ja oli yllättävän asiallinen peli, ideana näissä pohdinnoissa on mahdollisimman paljoa autoa rahalla. Toisaalta olen myös miettinyt, että josko sitä metsästäisi jostain hyvin säilyneen 90-luvun perus-Corollan, joihin mulla on mieltymys ollut aina. Siinä voisi olla hyvä on-off auto talliautoksi ja satunnaisille pitkille vedoille, jos jossain vaiheessa lähitulevaisuudessa laitan esim. Nissan Leafin noihin perusajoihin, joiden lisäksi ei enää paljon muuta olekaan.

Kaikenlaista pyörii mielessä, suunnittelu pitää mielen virkeänä. Tänään taas yksi töistä tuttu mua kuukautta vanhempi heppu heitti veivinsä, viikate niittää joka puolella jatkuvasti. Täytyy ainakin teorian tasolla yrittää ajatella kauas tulevaisuuteen :?
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja aero »

IC1970 kirjoitti:
Ma Huhti 29, 2019 20:32
Olen katsellut sopivassa hintaluokassa Jaguar S-Typeä sekä 3.0 V6, että 4-litran V8 koneella,
AJ8 aina 4,2 -litraisena, no exceptions. Syitä hakiessa taikasanoina "nikasil" ja "alemmat laahaimet" toimii hyvinä esimerkkeinä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3092
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja viggen »

Ei vanhemmat Jagget kalliita ole, mutta laittamista vaikuttaa olevan. Työkaverin poika möi pois omansa, kun oli liian paljon rassaamista. Peruutusvaihde ei meinannut mennä päälle automaatissa, oli kuitenkin säätövika, jonka joutui tekemään useamman kerran.
https://www.blocket.se/alvsborg/bilar?q ... t=1&cbl1=1
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Piti ikuistaa harvinainen näky...
Kuva

Niin, Focus on pesty. Ja vahattu 8O Huomasin tosiaan noustuani, että ilma on hieno ja tiedusteltuani asiaa, Focus tulisi pysymään pihassa useita tunteja. Siispä pesin ja kuivasin. Edellinen pesu muuten 15.10.2018. Olihan siitä aikaa. Kylkipokkauksien alapuolelta maalipinta oli kuin hiekkapaperia ja täynnänsä bitumia yms. Ruskeaksi oli jo alkanut osa muotoutua. Sai kyllä tehdä töitä kirjaimellisesti hiki hatussa ja vähän muuallakin.

Oli niin törkeässä kunnossa, että hain vahaputelin käteen ja aloin hommiin. Ei siitä hyvä tullut, mutta suuremman osan epäpuhtauksista sain pois. Kattoa ja yläpokkauksia enkä keulaa ehtinyt vahata kun auto vietiin käsien alta, mutta pahimmat paikat ja 3/4 kuitenkin. Parempi kuin ei mitään. Katsellaan, josko kesän aikana ehtisi/jaksaisi hoitaa homman loppuun.

Sääennuste lupasi yöstä lähtien viikoksi eteenpäin pelkkää paskaa, joten piti nauttia vähään aikaan viimeisestä säällisestä päivästä, niinpä pesin vielä Bemarin, kun oli raidoittunut ja läikittynyt erilaisista pölyistä ja kylmien öiden yhteisvaikutuksesta. Saa nyt siinä kölliä paikoillaan, kunnes osuu seuraava kuiva päivä kohdille.

Kellarista nostin päivänvaloon Bemarin 15" originaali-alut. Yritin vanhoista merkinnöistä paikallistaa, missä kohdin autoa mikäkin rengas on ollut. Ehkä onnistuin, ehkä en. Laitoin kuitenkin oletusmerkinnät tussilla ja paineet kuntoon. Joku sopiva päivä ruuvaan ne alle ja kokeilen, miten paljon leppoisampi tuosta tulee ajaa, vertailua siis 225/45/17 <> 205/60/15. Suurin ongelma lienee, että noilla originaaleilla on Hankookit ilmeisesti vuodelta 2003, eikä pintaakaan ole kuin 2-4.5 mm. Ei huvittaisi polttaa yhtään senttiä renkaisiin, joille tulee ajoa muutama tuhat km, mutta katsotaan nyt. Samalla selvinnee myös se, johtuuko ratin lievä vemputus n. 70 km/h:n nurkilla renkaista/vanteista. Alle kun ajaa, ei vemputa yhtään, mutta heti kun nostaa mainittuun, niin alkaa. Nopeudenrajoitin se on tuokin !

Tuo nykyinen M3-look on hieno, mutta ajettuvuus on just yhtä ärsyttävä kuin edellisillä autoillani samalla rengastuksella, tällä kotipätkällä. Esim. Honda Accord oli 205/55/16-renkailla oikein hyvä, kun taas 225/45/17 ei ollenkaan hyvä ja muutama muukin esimerkki on. Jos kotipätkä olisi suora ja hyvässä pinnassa, niin tottakai, mutta kun se on mutkainen, mäkinen, kallistelee joka suuntaan ja päällyste on SURKEASSA kunnossa, niin matalampi profiili ei vaan toimi. Joku ehkä tykkää, minä en.

Täytyy joka tapauksessa pitää nuo 17", voipi olla aika lailla helpompi myydä aikanaan tuolla setillä, toki otan kuvat kummallakin.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Ite ostin avoon 205/50-17 renkaat, eikä juuri enempää vetele kuin 205/55-16.
Hintaeroo tuskin on paljoo kumminkaa noihin uusiin 15"
Edit. 1001renkaat tigar 205/60-15 70e, 205/55-17 ja 225/45-17 75e

Eikös sun lemppareis tigareis on muutenki pyöree olka, omista on niin paljon aikaa etten muista...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^No lemppari on tietenkin Bf Goodrich, Tigar on vasta kokeilussa emännällä. Toistaiseksi ovat olleet siinä missä muutkin. Kunhan tässä sesonki hellittää rengasliikkeessäni, niin käyn kyselemässä. Noihan on melkein pränikät noi 17", ehkäpä heitän ne tasapainotukseen ja tsekkaukseen irtokappaleina, niin nähdään, onko jotain tehtävissä. Eli niitä en renkaiden suhteen päivitä ainakaan, mutta nuo 15" ehkä.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Laakkosella oli tänään tarjous, -20% tänään tilatuista määräaikaishuolloista. Osui sopivasti kun piti muutenkin Focukseen tilailla, joten tilasin. Hinta-arvio 226 euroa, edelleen aika kallis perushuolto, mutta näillä mennään. Seuraavan huollon osuessa kohdille onkin sitten jo takuu ummessa.

Bemarin 15" rengasasiaa vähän selvittelin ja päädyin siihen, että 205/60 on turhan räyhäkkä sekin, laitetaan Saabistin selkärangassa olevaa peruskokoa 195/65, niin päästään entisaikojen ajamisen fiilikseen. Tigarilta irtoaa parinsadan pintaan sarja samaa rengasta, mikä on Focuksessa alla ja 10 tkm ajojen jälkeen renkaat ovat edelleen kasassa, joten mikä ettei.

^^Niin, tuo 205/50/17 on hyvä koko Accordiinkin, kaverilla on omassaan juurikin tuota kokoa ja ero 225/45/17 on melkoisen suuri mukavuudessa. Jos Bemuun nuo 17" päivittäisin, niin juurikin tuohon kokoon.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ajatuksia autoilusta, Leksa & Haisu & koirankuljetin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

IC1970 kirjoitti:
Ma Marras 12, 2018 18:39
^Aika lailla on kommentoitu, että kyseessä on Lexus Toyotan lätkällä, sen verran pätevästä rakkineesta on kyse. MInusta erittäin hieno auto, jos olisi pätäkkää ja uusi, tilava, mutta ei yltiökallis sedan pitäisi hankkia, en edes sylkäisisi muiden suuntaan. No, se nyt lienee muutenkin selvää mitä mieltä olen Vag-leiristä yms. Totisesti toivon, että tulee menestymään ja näkymään esim. taksitolpilla.
Kaivetaas vähä vanhoja...

No taksitolpalla voi menestyy mut muute aika ihme juttu ettei saa vetää kärryy
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/kon ... i-1.419830
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja AZP »

Aika tavallista hybridille, varsinkin kun ei ole leivottu maasturin koriin. Priuksellakaan ei taida saada vetää tai jos saa niin lähinnä kirjepostia. Japanilaisissa muutenkin usein jarruttoman kärryn maksimimassa on 450-500 kg (esim. viimeinen Avensis), mikä ei oikein riitä vaikka rakennustarvikkeiden kuskaamiseen, kun kärry painaa helposti jo yli puolet tuosta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Corollan hybridillä saa vetää esitteen mukaan 450kiloo..
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin