Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7355
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Kannattaa kurkata vakuutukset piikkisestä, saattaa yllättää :roll:
Eli siis kattoo isompaa :mrgreen:

Skootteri on hauska tuollaisessa jossei tartte kauhean kovaa ajella mutta seki vaatii vaan ihan oikeat laadukkaat ajovermeet muuten suomen suvi varmasti yllättää. :lol:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3571
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Joo, totta turisette. Luultavasti toteutuu sitten joskus eläkkeellä ja sillä ajetaan korkeintaan kauniina sunnuntaina kirkkoon veisaamaan. Mutta saahan sitä haaveilla. Ajovermeet olisivat tosiaan pakolliset, tiedä jaksaisiko niidenkään kanssa joka aamu jumpata. Mutta, mikään ei ole mahdotonta.

Se muuten meni se 54 tkm ajettu pappamallin 9-3 hintaan 4310 euroa, vähän hämmästyin että hyväksyivät tarjouksen ja jopa myivät. Noinkohan se jollekin Klubilaiselle meni. Mä huusin 4300 euroon saakka ja "toimituskulun" kanssa olisi ollut 4500e, joten jätin siihen.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7355
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

No se oli liki ettei tullu saabi pihaan :mrgreen:

Ajovermeita löytyy niin moneen lähtöön et kuhan ei sorru halpoihin "goreihin" niin ne on ihan mukavat päällä.
Ne hiostaa kuumal ja kastuu kumminki, arvaa mistä tiiän :facepalm_man:

Ennemmin ostaa vaikka ajofarkut ja nahkatakin ja erikseen sadeasun jossei viitti aitoon goreen panostaa.
Suosittelen kyl ostaa sen nyt eikä oottele eläkepäivii.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3571
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^No ei se välttämättä ollut liki, siellä oli toisella huutajalla korotusautomaatti päällä ja jäi koeponnistamatta miten korkealle oli asetettu, kun oma katto tuli vastaan. Äläkä yllytä :lol:
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Peräpää Konassa kerää kyllä uskomattoman paljon lunta/jäätä, käytännössä joka reissun jälkeen, siis ennenkuin lähtee uudestaan liikkeelle, joutuu putsaamaan, ihan täysin ummessa kaikki. Yksi juttu on myös erittäin typerä/ärsyttävä, eli kun laittaa auton lämpiämään etänä, niin autolle tultaessa ja ovet avatessa, auto sammuttaa lämmityksen. Tykkäisin kyllä, että loppuisi vasta kun painaa käynnistysnappia. Kuka kuljettaa lumiharjaa mukanaan ? En minä ainakaan, vaan otan sen autosta ja sitä varten pitää avata ovi = auto lopettaa lämmityksen. Okei, toki voin painaa käynnistysnappia ja homma ok, mutta tyhmää silti, minun mielestäni. No, täytyy vaan opetella ovea avatessa käynnistämään auto samalla, niinhän sitä toisaalta on tullut tehtyä polttiksissakin. Joten ihan turhaan urputan. Taas.
Ioniqissa tuo etälämmitys korjaantui nyt ohjelmistopäivityksessä eli jatkaa lämmittämistä siihen saakka, kunnes käynnistysnappulasta painaa. Tosin olen pistänyt merkille, että jos tekee oikein lyhyen ajon, niin saattaa vielä jatkaa sitä lämmittämistä edelleen alkuperäisen keston loppuun saakka. Nyt reissussa käydessä tuli huomattua, että tuossa päivityksessä tulleella akun esilämmityksellä on oikeasti iso ero lataustehoihin suurteholatureita käyttettäessä, kun vertaa, ettei ole lämmitetty.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3571
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Taidanpa mainita ekassa huollossa. Sehän on itse asiassa ihan kohta, täytyy jonnekin helmikuulle se tilailla.

On tää kyllä melkomoista, ei pitänyt sen ihmeemmin mitään sadella, mutta niin oli vaan tänäkin aamuna tämän verran kertynyt.
Kuva

Illalla oli vielä ihme keli, jostain -8 asteesta noustiin pariksi tunniksi +2 ja siitä sitten hetikohta takaisin -8. Tallin edessä oli ensin 5cm uutta kevyempää lunta, siellä alla samanverran paksu "laatta" kovettunutta lunta tuosta pakkasesta leutoon ja takaisin pakkaseen episodista. Sai siinä taas jonkun minuutin rapsutella, että sai tallin ovet auki. Siellä taustalla on vahvistettu pressutalli ja katolla on samanlainen annos, kuin kaikkialla muuallakin. Tosin paksumpiakin kerroksia on nähtävissä.

Tietää sunnuntaiksi hikistä urakkaa, katsokaas kun näyttää siltä, että ensi viikolla on sellainenkin vuorokausi, että sataa VETTÄ vuorokauden putkeen lämpötilan ollessa +4 astetta. Joudun noita katolla olevia kerroksia ohentamaan, muussa tapauksessa saattaa sattua hassuja. Sen verran härski muutos keliin tulee ottaen lumimäärän huomioon, että pitää olla tarkkana. Rännit on jäässä ja katolta lähtee metri lunta sulamaan vauhdilla. Ai että. Nami nami sanois Marko Björs jos tietäisi.

Eli nautin nyt pari päivää tästä rapsakasta pakkaskelistä ja postikorttimaisemista vielä, kohta se on muisto vaan, joka paikka täynnä vettä ja jäätä. Eli vastauksena aikaisempaan omaan kysymykseeni, vaikka luonto kovasti vaivaa näki ja itsekin, niin eipä ole kestävä tämä tilanne. Harmi, olisi nyt pysynyt, kun kerran aloitti.

Ai niin, tänään kun tultiin koulutuksesta Vantaalta Kehä III:n ruuhkassa takaisin kuoppasin mielestäni ajatuksen manuaali-Dusterista. Jos neliveto tulee, on se automaatti. Ei vaan pysty. Jumankauta, että se keppi-ja kytkinjumppa kaistalla madellessa otti aivoon. Hyi hemmetti. Ai että oli ihanaa lähteä Konalla kotiin työ-diesel-manuaali-Golfin jälkeen. Luk-sus-ta.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja torque »

Ai niin, tänään kun tultiin koulutuksesta Vantaalta Kehä III:n ruuhkassa takaisin kuoppasin mielestäni ajatuksen manuaali-Dusterista. Jos neliveto tulee, on se automaatti. Ei vaan pysty. Jumankauta, että se keppi-ja kytkinjumppa kaistalla madellessa otti aivoon.
Joo, on se vaan niin nykyään että tuo jumppa ei maistu täälläkään, kaikkia pk seudun kehäteitä kelannut,
vaan silloin oli liikennemäärät vähempiä. Tosin hieman ihmetyttää nykyään kun liikenne hieman hidastuu väylillä, niin sitä jotku alkaa "älypuhelinta" selaamaan, siis siellä ratin takana. (onkohan facea, instaa tms.)
Yhä toki näkee näitä jotka talviliukkailla haluaa hieman "suditella" liikenteessä. Joku meni tuoreella X5´lla mäkkäriin ja eiku pitikö sit sitä revitellä, jääpinnalla. :facepalm_man:
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

IC1970 kirjoitti:
To Joulu 15, 2022 22:12
Ai niin, tänään kun tultiin koulutuksesta Vantaalta Kehä III:n ruuhkassa takaisin kuoppasin mielestäni ajatuksen manuaali-Dusterista. Jos neliveto tulee, on se automaatti. Ei vaan pysty. Jumankauta, että se keppi-ja kytkinjumppa kaistalla madellessa otti aivoon. Hyi hemmetti. Ai että oli ihanaa lähteä Konalla kotiin työ-diesel-manuaali-Golfin jälkeen. Luk-sus-ta.
Tälleen sitä itsekin ajattelin, että kun aikanaan ajoin aika paljon faijan E39 automaatilla ja sitten ostin 2011 tuon manuaalivaihteisen N93:n tavallaan ekaksi omaksi kunnon autoksi, niin päätin että viimeinen manuaali on. No silloin 2018 tuli auton vaihto ajankohtaiseksi ja monenlaista pohdin, mutta automaatti oli ehdoton kriteeri ja silloin tulikin se Captur. Sen jälkeen onkin ollut pelkkiä automaatteja, mutta nyt kun tuolla Volvolla on tullut ajeltua (toki vähänhän mä ajan), niin ei se kepin hämmentäminen niin rasittavalta olekaan tuntunut. Toki, kyllähän tollanen reilun tonnin auto alitajuisestikin saa kaikenlaista anteeksi.

Btw. Volvossa todella mukavan täsmällisesti ja kevyesti solahtelee vaihteet silmään. Ero on todella dramaattinen esim. NG93 verrattuna.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
aero
-
Viestit: 8699
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

Tien päällä se on taivahan sama, että kumpi sen isoimman pykälän on sisään nakuttanut, kuski vai kone. Kohtuullisessa kaapunniajossakin vielä kohtuuvella, mutta etenkin sellasessa autonmittakerrallaan -kehänylkytyksessä automaatti on ihan ehoton varuste, eikä silläkään ajamisesta tuossa kohtaa kivaa tule. Dynaamisemmassa/sporttisemmassa/muitahienojatermejä ajossa mutkapätkällä manuaali puolestaan puolustaa paikkaansa sillä, että voimalinja ei luista ja koko auto toimii lineaarisesti yhtenä palikkana, mikä parantaa ajotuntumaa.

Onneksi on vaihtoehtoja, niin itse kukin saa valita halunsa ja käyttönsä mukaisesti :)
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4635
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Nyt on tullut noita auton vaihto asioita käytyä läpi. 

Kävin jopa koeajamassa viime lauantaina Octavia DSG kaasu versiota. Ei kyllä moottori säväytä :cry: . Ei tehoilla ja väännöillä juhlita tuossa 1.4 G-Tec versiossa, kun lukemat ovat 110 hv/200 Nm. Ja se kyllä ajossa tuntuu. Muuten ihan ok auto. Juuri äsken kävin viemässä vaimon pikkujouluihin Golfilla, niin kyllä tuo 1.4 TSI (supercharged eli kaksoisahdettu) DSG Golf pieksää tuon kaasu Octavian tennislukemin 6-0 :!:
Taitaa nyt jäädä kaasu autot minulta kauppaan. Ei pinna kestä noilla ajaa vaikka kuinka olisi pörssille hyväksi. Kaiken lisäksi noissa on se vieläkin heikompi kuiva 7-pykäläinen DSG.

Siispä ... uutta matoa koukkuun ja katseet suunnattu bensa - automaatti - riittävän tehokas - kohtuu taloudellinen- akselille. Tilaa kuitenkin pitäisi olla autossa NG 9-3 Saabin verran. Jotenkin noita kaasu Golf/Octavioita selaillessa silmiin osui RS Octavia III :idea:
GTI Golf on peräkontiltaan meidän ykkösautoksi liian pieni, varsinkin kun nyt on tuota vaimon Golfin konttia tullut mittailtua. Hatcback Octaviassa on iso kontti ja silti auton on minusta ihan sedanin näköinen. Farkkua en välttämättä tarvi, mutta tuollainen 5-ovinen on monikäyttöinen.

Se tässä arveluttaa, että miten hyvin tuollainen bensa RS Ocu III täyttää tuon kohtuu taloudellinen edellytyksen. Itselläni on ajot hvyin matka-ajo painotteisia, joten maantie ajon kulutus on ratkaiseva. Itse vähän suoritin "salapoliisi" tiedon hankintaa ja osittain niiden perusteella päätelmiä, että maantie ajon kulutus voisi olla n. 6,2 l/ 100 km. Luulisin ettei kauas heitä normaalissa ajossa ilman mitään revitteleviä ohituksia.

Yksi vaihtotarjouskin on jo eilen RS Ocusta saatu 8)
Viimeksi muokannut petrisa, Pe Joulu 16, 2022 20:19. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4635
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Niin...se unohtui mainita, että on tullut selailtua myös myytäviä Opel Insignia Grand Sport bensa automaatti vaihdokkeja. Nämä vain käsitykseni mukaan eivät ole aivan pieni ruokaisimpia, vaikka bensa koneet ovat 1.6 tai 1.5 vuosimallista riippuen. Eikä mikään ihme, koska Insignia on oikeasti iso auto.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
kaseva
"Viggen"
Viestit: 615
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:21

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja kaseva »

^^^Tunnistan hyvin tuon lineaarisuuden, sama asia tekee mm. riittävän tehokkaasta vaparikoneesta ihan tolkuttoman nautittavan ajaa. Kaiholla muistelen kaverin 156 Alfaa vaparikutosella (ja manuaaliaskilla :| ).

Pienen disclaimerin haluaisin kuitenkin heittää tähän, että tuon saman lineaarisen — tai luistamattomuuden — tunteen saa kyllä oikein maukkaasti toimivalla moottori (jopa turbo) – automaatti -yhdistelmällä. BMW:n (ZF:n) laatikoita usein hehkutellaan, eikä syyttä. Edellinen vitonen ja nykyinen seiska kyllä latoo "aktiivisessa" ajossa aina sellaista pykälää pesään, joka tuntuu ihan yhdeltä puulta kaasujalkaan saakka.

Toki siihen ihan oikeaan nautiskeluun sitten joku tarkoitusta varten tehty kampe, jossa ei ole mitään "älyä" kuskin tahtotilan ja voimansiirron välissä.

Tänään tuli tämmöinen ajatus autoilusta. Tämä on hyvä ketju. 8)
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3571
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Pikku iltalenkillä piti ottaa takapihalta oikein kuva Talven Ihmemaasta. Saakeli, että oli kiva pikkasen kosteanraaka pakkanen ja reilun puolen metrin hanget. Vähän siinä kävi yksi koira sotkemassa neitseellistä maisemaa, mutta olkoon nyt. Ihan näppärästi pari lediä valaisee tuon vaimon treenikentän, nyt talviasussaan.
Kuva

Katselin eilen vähän mitä on tarjolla Suomenmaassa automaatti-nelivetoja alle 5 tonnin hintaluokassa. Ei sieltä montaa nostoa tullut, mutta toisen omistajan -99 mallinen Jeep Grand Cherokee 4.7L V8-koneella aiheutti lievän innostuksen ja toisessa tilanteessa olisin varmaan soittanutkin. Bensakin kun on nyt jo niin halpaa. Meinasin linkata, mutta oli jo näköjään myyty. Arvasin, että menee nopeasti, oli sen verran harvinainen ja todella hyvin pidetyn oloinen yksilö.

Tämä on myös erittäin kiinnostava, vaikka onkin merkkiä, jota en helpolla pihaan ota. Mikähän kompa tuossa mahtaa olla paitsi tuo 2.4L V6, kun jotenkin miellän, että tuossa olisi paljon autoa tuohon rahaan -> https://www.nettiauto.com/audi/a6/13297171

Mutta jotain tuon suuntaista hankin jos nelivedon talvikeleille vaivoiksi jossain vaiheessa otan, jos tuommoiselle se 5kk vuodessa tulisi ajoa keskimäärin 600-700 km/kk, niin ei kai siinä korkealta putoaisi.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Esalla myynnissä aika komea laite (ollut vaimonsa käytössä vuosia, eli varmasti hyvin pidetty ja huollettu)

Kuva

https://www.nettiauto.com/jeep/grand-ch ... ial-ad-share

Sitten ihan omiin ja internetsin kokemuksiin perustuen voin suositella Outlander/C-Crosser/4007 malleja.

Luotettava kone ja koko auto. Vaikka nyt tuon Volvon hommasinkin, niin kyllä tämä vähän poltteli ns. seuraavassa hintaluokassa.

Kuva

https://www.nettiauto.com/mitsubishi/ou ... l-ad-share

C-Crosserissa ja 4007:ssa kantsii olla sitten joku törmäilykasko. Puskurit ja tuikut maksaa hunajaa ja saatavuus jälkimarkkinoilla olematon johtuen luonnollisesti mallien marginaalisista myyntimääristä. Ksenon-umpio C-Crosseriin 2500e ja jälkimarkkinoilta ei löydy koko euroopasta kuukaudessa. Ja nyt ei edes puhuta mistään kääntyvästä ksenonista tai muusta hi-techista.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
aero
-
Viestit: 8699
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

kaseva kirjoitti:
Pe Joulu 16, 2022 21:38
Pienen disclaimerin haluaisin kuitenkin heittää tähän, että tuon saman lineaarisen — tai luistamattomuuden — tunteen saa kyllä oikein maukkaasti toimivalla moottori (jopa turbo) – automaatti -yhdistelmällä. BMW:n (ZF:n) laatikoita usein hehkutellaan, eikä syyttä. Edellinen vitonen ja nykyinen seiska kyllä latoo "aktiivisessa" ajossa aina sellaista pykälää pesään, joka tuntuu ihan yhdeltä puulta kaasujalkaan saakka.
Khyl, 8HP on hieno aski, varsinainen tekninen taideteos. Se myös pystyy latomaan pykälää sisään niin tajutonta vauhtia, että jääradalla Jaguarissa (XE AWD) ei luistokulma muuttunut pykälää nostaessa. Hämmentävä tunne latoa nelikolla kauheessa kylkimyyryssä isompaa sisään ja luisto pysyy, vaihtojen ollessa silti hämmentävän pehmeitä. Muistaakseni speksi sanoo että aski pystyy 100ms vaihtoon vedosta vetoon.

Jaguarissa(kin) tuo aski myös tykkäsi pitää turbiinin lukossa ja luistella todella vähän, mutta ei siinä silti manuaalin tuntumaa ja fiilistä ole, kun luisto ja varsinainen vaihtohetki on koneen eikä oman jalan ja käden hallussa. Lisäksi sillä on se automaatin vakio"vika", että yleensä aina on alkujaan väärä pykälä sisällä (se oikea kyllä löytyy, mutta jos sen haluaa valmiiksi sisään, pitää naputella käsin), mutta on kiistämättä paras automaattilaatikko jolla olen ikinä ajanut ja yksi harvoja (ehkä ainoa), jonka kelpuuttaisin omaan käyttöautooni.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin