Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
aero
-
Viestit: 8667
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

Mulla on tallipöhnöttimenä kanssa melkein samanlainen 2kW pömpeli. Koko tallin lämpeeminen on melko hidasta, mutta vehje puhkuu sillai mukavan lämpöstä ilmaa, että kun sen laittaa puhaltamaan kohti kulloistakin työpistettä, on apu jo suuri.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Lerssinen
"Viggen"
Viestit: 596
Liittynyt: Su Tammi 26, 2014 11:08
Paikkakunta: Oulainen

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Minä päivittelin tallinlämmittimeksi 5kw löpöpuhaltimen..... On mulla sellainen sisäänkäryävä 25kw löpötykki mutta ei sen kans voi samassa tilassa olla niin meininki oli ampua sillä tykillä ensin lämpimäksi ja jatkaa touhuamista tuon lämmössä. Tuntuu vaan toimivan erittäin hyvin ja hankintahinta oli 108 €uroa + satunnaista romua omista varastoista..

Kuva

En tokikaan käytä tuollaista kiinanyllätystä ilman valvontaa...
Iveco 50C14 -05
Dacia Duster -18 4x4
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Honda HR-V -99
aero
-
Viestit: 8667
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

Löpötykki varmaan kyllä tööttää lämpöä kiitettävästi, ei siinä. Mulla ja IC1970:lla on molemmilla se taika, että tallin lämmöneristys on parhaimmillaankin naurettava, joten koko talliin lämmöntunku vaatii oikeasti sitä potkua. Siinä kohtaa tuollainen siirrettävä pömpeli on tosiaan loistava, kun sen saa käytännössä hönkimään kutakuinkin suoraan niskaan, jolloin lämpö menee just siihen missä sitä kaivataan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Lerssinen
"Viggen"
Viestit: 596
Liittynyt: Su Tammi 26, 2014 11:08
Paikkakunta: Oulainen

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Mulla on jotenkuten eristys kunnossa, haasteen tuo aina se että talvella jonkun jäisen laitteen tuo sisälle jolloin sitä lämpöä katoaa suuria määriä sen massan lämmitykseen.. No, löpötykki huutamaan vaikka puoleksi tunniksi että saa jäät sulatettua ja jatkaa sitten vaikka tuolla ilma"webastolla".

Aiemmin oli 3kw sähköpuhallin jonka teho ei talvella ihan riitä, sitten on 15kw sähköpuhallin jota käytettäessä palaa sähkömittarista laakerit :mrgreen:
Tuossa ilmawebassa meinasin poltella kaikkia epäkurantteja polttoöljyjä joissa on vettä seassa ym roskaa jota riittänee ainakin pariksi talveksi :D
Iveco 50C14 -05
Dacia Duster -18 4x4
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Honda HR-V -99
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3538
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Samoja ajatuksia kuin yllä. Hengittäväksi on meikäläisen talli rakennettu ihan tarkoituksella, eihän tuolla 2kW:n laitteella tilaa varsinaisesti lämmitetä, mutta kohdelämpöä saa mukavasti. Just kuten aero tossa kommentoi, kun esim. vahaan autoa, niin laitan aina sille puolelle puhkumaan, missä työskentelen, kummasti auttaa. Kunnon talven vallitessa mulla on joka tapauksessa taukoa touhuamisesta, mutta jos esim. nollakelin molemmin puolin olevaa "eurotalvea" pitelee pitkäänkin, kuten monina vuosina jopa tuonne tammikuun alkupuolelle saakka, niin tuolla saanee autettua sellaisen kelin talliin, että voi tarvittaessa jotain touhuta. Samaten keväällä kun alkaa sormet syyhyämään, niin auttaa kevään edistämisessä. Tuollehan riittää 10A sulake, se oli yksi kriteeri, kun kuitenkin samoista piuhoista otetaan tarvittaessa moottorilämppäri, kompura jne. Toki mulla on päätaulussa muutaman metrin päässä tallista myös punainen pistoke, mutta se vaatii aina johdon vetämistä ulkoa sisään, jota pyrin välttämään. Mieluimmin suoraan sisältä tallin seinästä sellasilla vehkeillä, joita ne kestää.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Tuota aux/fm/bluetooth -asiaa sivuten: onko siis olemassa joku bt-palikka, jonka voisi kytkeä 3,5 mm auxiin?
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

^Itselläni on tämmöinen: https://cdon.fi/kodit-ja-puutarhat/blue ... -p44086713

Tuo plugi on kaksisuuntainen, joten sen saa irti ja voi laittaa myös johdolla kiinni.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Pee
"Hirsch"
Viestit: 897
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 16:20
Paikkakunta: Kuhmo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Pee »

"Kuulostaa" hyvältä :)

Tuotearvioista:
äänenlaatu oli täysin kelvoton
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

^Oma yksilöni on äänenlaadultaan autokäyttöön ihan kelvollinen. Noitahan saattaa olla eri sisuksilla. Omani on siis tuon näköinen, muttei välttämättä juuri tuo.

Vaihtoehtojahan siis löytyy monen hintaista ja laatuista. Kuukkeli auttaa tuossa.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Meillä on kotikäytössä olkkarissa tällainen: https://www.dx.com/p/seenda-ibt-08-nfc- ... aml32ZS9hE

Ebaysta ostin aikanaan noin 15 oirolla. Ollut käytössä kolme ja puoli vuotta, enkä keksi siitä mitään erityistä haukuttavaa. Äänenlaatu tuskin täyttää kovimman hifistin vaatimuksia, mutta meillä ei olla kultakorvia.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3095
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja viggen »

Työkaverilla ylimääräisenä NG 9-3 Vector -03 ajettu n. 300K km, väri musta, manuaali, muistaakseni 175hk kone. Ei katsastettu, tuulilasissa halkeama, käsijarru ei toimi ja taka jarrut huonot. Puhui muutaman satasen hinnasta €uroissa, ei ollut tarkempaa hinnoittelua vielä. Auto lähellä Göteborgia. Jos kiinnosta voi heittää yv. viestiä. ( auton omistaja puhuu myös suomea.)
Viimeksi muokannut viggen, La Loka 19, 2019 10:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3538
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Jaa mulleko :D Taidan passata. Jos vähän lähempää, sitten keväämmällä.

Kuntoilupäivä tänään. Pesin kaikki kolme. Volvolla aloitin, kun piti saada puhtaaksi vahausta silmällä pitäen, sitä toista kierrosta. Sopivasti kun sain sen valmiiksi tuli Focus viereen ja pesin sen vaihteeksi oikein huolellisesti. Mukava, kun ehti silloin pari kk sitten sen vahata, ei joutunut ihan hirveästi hinkkaamaan nyt. Ja eihän sitä voinut Hondaa jättää pesutta, kun siinä naama kohti muita katseli koko päivän.

Volvon toista vahausta jaksoin vielä noitten pesujen päälle edistää, vasen kylki ja oikea etuovi hoidettu entisten lisäksi. Sitten loppui virta, jatketaan sunnuntaina, huomenna joutuu töihin ja sen päälle jääkiekkomatsiin, joten ei ehdi. Eiköhän su-ma akselilla tule valmista.

Fm-lähettimiä testailin ja epäilys osoittautui oikeaksi. Ensimmäisenä hankittu toimi moitteitta Volvossa(kin), mutta tämä toinen ei toiminut moitteitta Hondassa(kaan). Taustakohinaa löytyy, jota tuossa ensimmäisessä ei ole. Mietin jo, että lähetän sen takaisin, mutta jatkoin tutkimuksia. Kun painoi peukalon tuon kohisevamman päälle, kohina katosi melkein olemattomiin. Tuttua käytöstä vanhoista antenniradioista, kun piti antennia heilutella eri kulmiin parhaan kuuntelukokemuksen mahdollistamiseksi.

No, meissä kaikissa asuu pieni Pelle Peloton. Tai ainakin minussa. Muistin, että minulla on laatta muutaman millin paksuista, taipuisaa kumimattoa. Siirsin tuon herkemmän Roidmi-lähettimen Hondaan, jossa 12V pistoke on sopivassa syvennyksessä. Leikkasin kumimatosta neljä sopivan kokoista palaa ja taitoin yhden lähettimen jokaisen sivun ja syvennyksen väliin. Ja kas, kohinasta ainakin 3/4 katosi olemattomiin. Virtuaalinen sormi hoitaa homman kotiin, testailin useammalla rauhallisella biisillä ja riittävän hyvin kuuluu, kohina mikä jäi jäljelle, hukkuu auton ajomeluun ja katoaa kokonaan, jos biisin taustalla soi edes joku instrumentti. Viritin molemmat samalle 96.8 kanavalle, niin ei tarvitse kikkailla apin kanssa autojen vaihtuessa. Kännykkä tunnistaa kummankin laitteen erikseen, mutta taajuus on sama, niin homma toimii.

Lämmintä on luvattu, pysytään kaukana pakkasista ja itse asiassa muutamaan päivään ei meinaa mennä yölläkään alle +10 asteen. Hondan ja Fordin talvirenkaiden vaihto siirtyy ainakin reilulla viikolla eteenpäin. Joka tapauksessa jälkimmäisellä lomaviikolla tulen renkaat vaihtamaan. Volvossa on kitkat, niin saa nasta-Honda levätä jos kelit pysyvät tämmöisinä. No, muutos on tähän aikaan vuodesta yleensä aika rivakka, kun se on tullakseen.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Nuo ph 2-3 vm 01-04 S/V40 vähä helpompia kunnon laatuvalmistajien osien saannin ja osin korjaustenkin suhteen mm alapallot ( pulteilla) voi erikseen vaihtaa jo suoraan eivätkä kiinni prässätyt kuten vanhemmissa ph1-1,5.
Vaikka muuten näyttää aika samalta niin ph1-1,5 alustan kaikki osat ei käy ph2-3, mm etu- ja takatolpissa iskarit, jouset, etu kääntölaakerit, etutukivarret, koiranluut on ainakin erilaiset.
Äärivalotkin on sitten erikokoiset, uudemmissa on isommat eikä etulokasuojat käy (vanha/uudempi) keskenään ellei vaihda myös puskuria samalla.

Yllättävän erityisen ilkeitä hommia näissä on sitten vaihtaa etuvakaajan runkohelat mikäli eteen tulisi.

Vvt -pyörät menee jossain vaihteessa väljiksi ja vvt- solenoidinkin ( tiiviste alla) voi joutuu putsaa tai uusii. Bensapaineensäädin, moottorin lämpötila-anturi, lambdat, ahtopainesäädin, map ( joita on identtisesti samoja 2kpl) ja puolat semmosia jotka myös menee jossain kohdassa. Nuuka erityisesti lambdat vain orkkis ntk/ngk, imm vain joko vdo tai orkkis siemens, , muute puolat orkkis, tarvike ngk ja biltema toimii, ahtopainesäädin orkkis pierburgh tai rajavena / t- boost käy myös tilalle.

Pellit etenkin etukaaret ja helmapellit menee helposti mädäksi. Muovi läpyskä takapyörän etupuolella alla on bensasuodatin js jarruputket ja kerää moskaa sinne. Tuolta tuon takia jarrujputket ruostunu puhki joillain.
Sähkövikoja on valokatkaisija, cem ja muuten etenkin polttimoita joutuu uusii edestä ja takaa tiheämmin kuin mitä muissa itsellä olleissa tarvinnut.
Jousien katkeamiset edestä ja takaa tyypillistä tälle volvomallille.
Jos uusit hihnan niin vesipumppu ja metallisiipinen kannattaa samalla vaihtaa mikäli ei ei tietoa edellisestä vaihdosta. Mulla piti pumppu uusia kun laakeri alkoi ääntää ja se oli orkkis -99 tehty. Edellinen vaihtoi vain hihnan ja kiristimen, 20tkm siitä vaihdosta meni pumpun ääntämisen alkuun.

Tullu tämä volvon malli aika tutuksi kohta 3v S40 omistaneena. Omassa -00 160hv ei vvt systeemiä onneksi ole niin yksi murheenkryyni mistä ei tarvitse välittää.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3538
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Olihan siinä listaa. Takajouset ovat tässä ainakin olleet poikki, uusittu on kerran. Jarruputket uusittu viime leimalle. Käytännössä joka leimalle viime vuosina oli laskutettu 5-700 euroa... Katsotaan kuinka käy nyt. Jos hihnan vaihdatan, niin vesipumppu uusiutuu samalla, toki.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Muute tykänny kaupunkiajossa kyllä, matkassa pikkuisen huteran tuntuinen.

Ahtoja ei sitten kannata suunnitellakaan nostaa, porattu 1.9l 81mm > 83mm 2.0l kokoon niin vakionakin kiertokanget kovilla alaväännöillä
Hukkiskellot menee aikaa myöten niin löysiksi ettei oma kierre riitä tiukata ja saabesta poiketen näiden matalapaineisten 12t ja t4 14t mitsujen pakopesät halkeaa herkästi. Tallissa mulla 12t täysin halki ja 14t jossa alkavasti pienet halkeamat.

Osat näihin onneksi uudet aeromotors, autodoc jne halpoja ja käytettyjäkin löytää hyvin.
Bensaämpäri ja pumppu -00> ph1.5 lähtien erilainen kuin vanhemmassa, vanhemmassa versiossa kierrätyssysteemi + putki pumpun sivussa joita uudemmissa ei enää ole.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Vastaa Viestiin