Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Viva La France, Renault "Räksy" Megane -04

Viesti Kirjoittaja mike »

Nyt vasta sattui silmään tämä topikki ja ihan mielenkiinnolla tuli lueskeltua. Meillä on ollut kakkosautona relluja jo reilut 6 vuotta. Ensin 1,9 diesel Laguna -00, sitten Grand Scenic 1,9 dci -04 ja nyt uusi 0,9 TCe Clio.

Kovin paljon ei ole negatiivista sanottavaa kyllä jäänyt mieleen relluista vaan monelle - siis lukemattoman monelle - naureskelijalle olen todennut, että käytetyssä rellussa on hinta, ominaisuudet ja laatu vielä saabiakin paremmin kohillaan.

Kahden vanhemman osalta voi vain todeta, että ruoste ei tosiaankaan tunnu vaivaavan 2000-luvun relluja, eikä ranskalaisia ylipäätään. Sähkövioistakaan ei ole kärsitty muuta kuin Scenicin digimittarin osalta (tyyppivika), mutta niveliä toki joutui vaihtamaan ja osa tarvikenivelistä tuntui olevan ihan täyttä kuraa.

Scenicin 1,9 dieseli varsinkin oli manuaalivaihteiston kanssa todella miellyttävä paketti. Moottori oli käynniltään hiljainen ja veti hyvin alhaalta asti kulutuksen pysyessä alhaalla. Lämpöäkin riitti talvikeleille hyvin kun ilmakanavassa oli 2 kW:n vastus eikä lämmönjaossa ollut moittimista. EGR venttiilin jouduin vaihtaamaan jossain 200 tkm:n kohdalla. Öljyä ei tarvinnut lisäillä ja aina lähti käyntiin.

Päällimäisenä vanhemmista relluista jäi mieleen mukavan pehmeä ja hiljainen kyyti. Clio on tietenkin luokkaa pienempi auto ja jousituksen osalta varsinkin epämukavampi kuin isommat mallit, mutta ilo on tuollakin kurvailla. Automaatti-ilmastoinnin toiminta tässä Cliossa tuntuu olevan ilmanjaoltaan paljon huonompi mitä Scenicissä ja Lagunassa. Pakkaskelillä automatiikka kääntelee melko pian puhallusta pois tuulilasilta ja sitten on tuulilasi jäässä.

Pakkohan se oli täysin uutta Meganeakin käydä kokeilemassa ja eniten jäi mieleen hiljaisuus, mukava jousitus sekä moottorin ja vaihteiston sujuva toiminta. Ja onhan nuo uudet rellut muotoiltukkin ihan hyvän näkösiksi.

Ja rellumiehen valinta läppärin jatkoksi on tietenkin Renault CAN CLIP - testeri jolla pääsee käsiksi kaikkiin auton järjestelmiin.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3550
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Viva La France, Renault "Räksy" Megane -04

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Yllättävän paljon positiivista kommenttia on tännekin tullut. Saabistit ovat hintatietoista ja tarkkaa väkeä, moni muukin on huomannut, että ranskalaisissa saa aika paljon vastinetta rahoilleen, varsinkin halvemman pään autoissa. Vuodet tekevät tehtävänsä ja vaikka miten päin ajattelee, niin kyllä minäkin tämän lyhyen kokemuksen perusteella ennemmin otan 6v nuoremman ja 150 tkm vähemmän ajetun Rellun, kuin esim. -98 mallisen ja 300 tkm ajetun Corollan. Toki tämän kanssa voi mielipide muuttua äkkiäkin :D

Ja samaa mieltä näistä uusista Relluista, uusi Megane on suorastaan kaunis auto, muotoilu on erittäin onnistunutta.

Tänään oli vähän vaihteleva keli, joten touhuaminen jäi vähiin. Kuskin puolen pyyhkijän kiinnitin kunnolla, ei sitä vaihtaa tarvinnut sitäkään vielä, vahaa pikkasen näytin autolle ja kiillotin konepellin, keulan ja etulokarit. Tuossa kun sivuprofiilia tapitin, niin aika paljon sininen muuttui syvemmäksi ja nätimmäksi, vaikka tein vaan kevyen fiksin. Naarmut ym. näkyy kuten ennenkin, koska vetäisin päälle vain pari kerrosta Meguairsin carnaub-vahaa. Tulipa liukkaampi ja helpommin puhdistettava pinta ja vähän pigmenttiä näkyviin. Myllyttäähän tuo pitäisi, mutta ei maksa vaivaa, kelpaa näinkin oikein hyvin. Räksyä ei varmasti kukaan tarkastele sillä silmällä ja päivittele naarmuja ja pyörteitä maalipinnassa :lol:

Vahaillaan kelien salliessa sitten lisää. Vielä ei viitsinyt kesärenkaita vaihtaa, 1½ viikon päästä alkaa parin viikon loma, vaihdellaan sitten. Päivällä on lämmintä, mutta aamuisin on ollut pikkasen miinusta ja sulamisvedet ovat jäätyilleen tien pintaan. Mitä sitä turhia hätiköimään, lähes joka vuosi on renkaat vaihdettu huhtikuun ekalla tai tokalla viikolla, niin nytkin.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Viva La France, Renault "Räksy" Megane -04

Viesti Kirjoittaja mike »

Ja ei pidä unohtaa sitäkään että ainakin tuollainen 2000-luvun suunnittelua edustava rellu on takuulla turvallisempi kuin samassa hintaluokassa pyörivät 90-luvulla suunnitellut kilpailijat. Tämäkin painoi omassa vaakakupissa aika paljon kun edullista kakkosautoa hankittiin.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Viva La France, Renault "Räksy" Megane -04

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Kakkos- (kolmos-)auton hankinta saattaa tulla syksyllä eteen ja olen huomannut katselevani Nettiautosta viimeisiä vuosikertoja olevia Citroen Xsaroja. Sen verran positiivisen kuvan se itsestänsä kymmenkunta vuotta sitten jätti. Ruostetta nuokin tuntuvat hylkivän todella hyvin, mitä nyt vararengasteline oli kyllä aika hyvässä pintaruosteessa "loistavan" sijoituspaikkansa johdosta.
HDi-koneisia farmari-Xsaroja saisi myös pakuiksi rekisteröityinä, niin siitä saisi kyllä halvan kulkupelin, kun riittää oikeastaan, että perheen yhdessä autossa on paikkoja enemmän kuin kaksi.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
kaseva
"Viggen"
Viestit: 615
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:21

Re: Viva La France, Renault "Räksy" Megane -04

Viesti Kirjoittaja kaseva »

Laitas jossain kohtaa tarinaa tuosta Lexusta ja kokemuksista, ominaisuuksista jne... Saabien jälkeenkin pitää jollain ajella ja kun ei tuo Citroën tunnu olevan tällä hetkellä ihan parhaassa terässä tehdäkseen riittävän mielenkiintoisia isoja autoja niin Lexus on kyllä noussut ykkösvaihtoehdoksi ihan mielikuvan perusteella. Olisi mukava kuulla "autoihmiseltä" neutraalia tekstiä millainen se sitten noin niinku on, arkipäivän kaverina. :D
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3550
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Viva La France/Japan, Räksy & Lexa

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Muokkasin otsikkoa, käyttöautojanihan nämä ovat, joten tarinaa jatkossa kummastakin.

Mitäs Lexuksesta. Tänään tankkasin, kelit lämpenee ja kulutus laskee. Keskikulutus viime tankilla 8.65 litraa, 652 km ja 56.4 litraa. Tankkasin "käsille" asti, joten aika kurantti lukema. Minusta ihan kohtuullinen, kun ottaa huomioon minkälainen laitos on kyseessä. Siis aika tasan litra eroa Relluun ja eihän noista voi autoina puhua edes samana vuonna. On tuo hybridi aika kätevä laitos. Ilman sitä noilla tehoilla, veisi varmaan tuplat. Ajo ei ole ollut mitään säästöajoa, toki rullailen sähköllä aina kun on mahdollista, mutta kyllä nopeusrajoitusten mukaiseen vauhtiin kiihdytetään aina hyvinkin ripeästi.
Kovimpien pakkasten aikana ajetun tankillisen kulutus oli 10.9, muuten on menty 8.6-9.7 välissä. Uskoisin, että koko kevät/kesä/syksy mennään alta ysin.

Kyllähän tämä teksti Lexan kohdalla menee helposti kehumiseksi. Yksikään aikaisempi, siis yli 60 autoa, ei pääse lähellekään tuota. Hinnan aleneminen on noissa todella väkivaltaista, vain raharikkaat ostaa noita uutena, eipä niitä paljoa myydäkään. Noita saa käytettynä tällä hetkellä aika sopivalla hinnalla, oman tämänhetkisen kokemuksen perusteella jos pitäisi valita uudenkarhean Auriksen tai tälläisen välillä, ottaisin Lexan silmää räpäyttämättä. Toi mun vehjehän on vuosimallia 2010, eli facelift kyseistä mallia, jossa vähän ulkonäköviilauksia ja parempaa varustelua, korjattu ne pari häiritsevää kohtaa vuosimalleista 2006-2009. Ei enää kasettisoitinta jne jne. Kilometrejä on mittarissa kohta 190000, mutta jos siitä tietämättä puikkoihin menisit, et sitä mistään arvaisi. Okei, kuskin penkistä, kuskin ovesta lepuuttajan yläpuolelta, siitä näkisi kilometrit, muuten ei tunnu missään. Hiljaisesti ja arvokkaasti on edetty ilman ongelmia, voimaa on niin paljon, että sitä puolta ei tarvitse miettiä, paitsi silloin, kun haluaa mennä kovempaa, silloin pitää vähän ajetella, ettei mene hölmöilyksi.

Luonteeltaan tuo on cruiseri, eli ei sillä varsinaisesti huvita räpätä, hiljaa lipuminen sähköllä kaupungissa on kivointa heti matkanopeuteen kiihdyttämisten ja liikennevalopoistumisten ohella. Kotipihaan voi hiipiä moottorin käymättä ja töihin p-paikalle saapuessa kaverit valittaa, että nämä pitäisi lailla kieltää kun ei kuule mitään muuta kuin soran rapinaa pyörien alla :D Kyllä tuota voimaa on kiva käyttää, mutta revittäminen ei jotenkin sovi luonteeseen. Kutosen soundi on kyllä todella mukava, vaikka sitä pitää vähän hakea, kun auto on "aika" hiljainen.

Niin, minusta autossa ei ole mitään erikoista, se sopii käyttöautoksi siinä missä vaikkapa Prius. Sama periaate, mutta tässä autossa ei painopiste ole säästämisessä vaan ajon vaivattomuudessa. Loistava suorituskyky, hiljaisuus, leppoisa ajokäytös ja maltillinen kulutus samassa paketissa.

Talven aikana ei ole ollut ongelmia, 18" kitkat, takaveto ja 340 hv ei aiheuta mitään ongelmaa. Autossa on niin paljon elektroniikkaa ajoa avustamassa, että vain täysin järjettömällä räpellyksellä tuon saa irtoamaan lapasesta. Rellu on suorastaan vaarallinen laitos tuohon verrattuna. Takavetokuskit tietää, kunhan etupäätä ei päästä sortamaan, tuolla voi vetää mutkaista talvitietä huikeilla keskinopeuksilla. Mutkasta ulos tultaessa vaan lisää kaasua ja homma toimii. Rellulla sama temppu aiheuttaisi välittömän visiitin Metsähallituksen puolelle.

Surkein talviominaisuus tuossa on pyyhkijät, jotka ovat konepellin yläreunan alla piilossa, eivätkä nouse sieltä kunnolla lepoasentoon vaan ovat aina jäässä tuulilasin alareunassa. Ärsyttävää, kertakaikkiaan. Samaten takakontin reunat keräävät ihan pirusti lunta ja jäätä, joten takakonttia avatessa saa aina tehdä pienet talkoot putsauksen kanssa, jos on ollut sopivat kelit. Muutenhan tuossa ei esim. ilmastointiin tarvitse koskea koko talven aikan, samoilla säädöillä mennään plussasta -25 asteeseen. Korkeintaan pidemmillä matkoilla joutuu lämpötilaa laskemaan, koska tuo on aivan tajuttoman lämmin auto. +20 asteen asetuksilla yli 25 km matkat käyvät tukaliksi kovassakin pakkasessa ja joutuu naputtelemaan asetusta alemmaksi. Kyllähän sieltä 3.5 litran V6 koneesta riittää lämpöä myös kabiiniin, apuna taitaa olla vielä sähkövastukset, joten ei ihme että on lämmin.

Jaa-a, jatketaan jossain vaiheessa. Jos on kysyttävää, niin kysykää, vastaan mielelläni. Reilun 4kk jälkeen olen valintaani erittäin tyytyväinen ja joka reissu tuolla on yhtä juhlaa. En minä koskaan aikaisemmin ole odottanut etukäteen, että saan ajaa S-Markettiin ostoksille tai ajaa aamulla töihin. Lexan kohdalla tämä tilanne on tosi, joka matka on nautinto :D Valehtelisin, jos väittäisin muuta.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Viva La France/Japan, Räksy & Lexa

Viesti Kirjoittaja AZP »

IC1970 kirjoitti:...korjattu ne pari häiritsevää kohtaa vuosimalleista 2006-2009. Ei enää kasettisoitinta jne....

Kasettisoitin 8O
2006-2009 Leksuksessa 8O
Oikeesti? 8O
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Viva La France/Japan, Räksy & Lexa

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

^Kyllä. Viimeinen automerkki joka niitä autoihinsa laittoi.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3550
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Viva La France/Japan, Räksy & Lexa

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^^Juu, olihan siinä muutkin vaihtoehdot, mutta kasettisoitin vielä jäljellä bonuksena. Tässä faceliftissä se on sitten pois, eli optiot ovat "normaalit", cd-soitin, aux, usb. Vanhoillista meininkiä :D Taitaa tossa olla cd-vaihtajakin, mutta ei tule käytettyä, kun tikku on niin kätevä.
Viimeksi muokannut IC1970, La Huhti 02, 2016 21:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5361
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Viva La France/Japan, Räksy & Lexa

Viesti Kirjoittaja VKe »

:D Iskä, mikä on kasetti...?
Sininen Saab 9-3, '99
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Viva La France/Japan, Räksy & Lexa

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

^Kasetissa on kiinni sytytystulppien puolat. :lol:
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3550
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Viva La France/Japan, Räksy & Lexa

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Räksy siirtyi tänään kesäaikaan. Ruuvasin kesäpopot alle. Talvirenkaat, Kleber Kapnor 5, väliraportti kuudennen talven jälkeen: Ei irronneita nastoja. Pintaa eturenkaissa 6-7mm ja takarenkaissa 7-8mm. Pikkasen vaikea on arvioida, mitä noilla on ajettu, mutta jos olettaa, että hieman alle puolet kokonaissuoritteesta kuuden vuoden aikana, niin n. 20-25000 km. Se selittänee osaksi, miksi ovat noinkin hyvässä kunnossa. Ei aikomustakaan mennä rengaskauppaan, ensi talveksi alle taas, edestä taakse ja päinvastoin. Ihmetellään sitten ensi keväänä uudestaan. Paistoleima on vuodelta 2009, joten kumi alkaa olla varttunutta, mutta pimeässä ja suojassa ovat saaneet kesehtiä kuten nytkin, joten kelpaavat hyvin edelleen.

Takarenkaiden vaihdossa meni oma aikansa, kun jouduin antamaan takajarrulevyille hieman veitsi/viila/messinkiharja-käsittelyä. Aika ruosteessa ovat levyt ja palat ovat sen näköiset, että vaihdosta on kauan aikaa. Ties vaikka olisivat alkuperäiset, kun pintaakaan ei hirveästi ole. Nyt pitää vähän laskeskella, tarkka katsastusinssi ei noita levyjä läpi päästä. Pitäiskös oikein törsätä ja vaihdattaa levyt ja palat. Katsotaan nyt, vähän 50/50. Etupalat ja levyt ovat hyväkuntoiset, myös iskarit ja jouset vaikuttivat olevan kunnossa, eikä mitään outoa näkynyt missään. Ei kyllä tunnu tai kuulukaan, joten sinänsä en ole yllättynyt.

Jos huomenna on kuiva keli, pitänee Lexaan vääntää kesikset alle. Meinasin viedä liikkeeseen vaihtoon, mutta ehkäpä kuitenkin täällä kotona ajan kanssa. Pesun ja huolellisen kuivauksen sentään tein Lexalle. Emännän Avensis onkin taas niin liikkuvaa sorttia, että saas nähdä, meneekö juhannukseen nastoilla :?
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3550
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Viva La France/Japan, Räksy & Lexa

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Olis pitänyt vaihdattaa liikkeessä Lexan renkaat. Ei mitään vahinkoja sattunut, mutta olipahan urakka. Perkule, kun loppui nosturi kesken :D Kun pumppasin autoa ylös, nousi pääasiassa kori, mutta pyörät eivät niinkään irronneet maasta. Onneksi on sorapiha, joten kaivoin "asennuskuopat" ja ajoin auton niihin. Näin operaatio onnistui. Välillä piti tietenkin auto kääntää jne. Tosta kun olisi kuvannut videon, olisi kaikilla ollut hauskaa. Paitsi mulla. Syksyllä sitten Euromasterin pojat saa hoitaa homman.

Aavistelin etukäteen, että voipi tulla tuon alustan ja 18" renkaiden yhdistelmästä ongelmia kotipihassa vaihdon suhteen ja olin oikeassa. Ehkä pitäisi jossain vaiheessa vähän päivittää noita välineitä. Pakko kyllä todeta, että tämänpäiväinen ähellys ei ollut saavutetun muutaman kympin säästön arvoista.

No se siitä, homma on klaari. Kesävanteet muuttivat Lexan sivuprofiilin jotenkin paljon kevyemmän näköiseksi, mikä on hyvä. Vanteet ovat myös erinomaisen nopeat puhdistaa verrattuna talvivanteiden 21 kolon kompleksiin. Ei huono asia sekään.

Kuva
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2840
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Viva La France/Japan, Räksy & Lexa

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

^
Tuli tuosta renkaidenvaihtoepisodista mieleen, että onko tuossa peruskaavan alustaratkaisu suljettuine nesteiskarein ja teräsjousin vai jotain ilmapussia tai muuta?
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3550
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Viva La France/Japan, Räksy & Lexa

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Ihan perusratkaisu, taitaa olla LS ainut Lexus, jossa on ilmajouset. Ihan hyvä niin, ilmapussit ovat mukavat, mutta hemmetin kallis ja vikaantuva ratkaisu etenkin ikääntyessään. Yksi kokemus on viime vuodelta -09 Mersusta, jossa takana ilmapussit, meni slaavikyykkyyn onneksi vasta vaihtoautohallissa. Viikon pidempään kun olisin pitänyt, olisi mennyt omaan piikkiin toisen puolen korjaus. Mitä tuossa olen katsellut noita vanhempien LS-Lexuksien myynti-ilmoja, niin aika moneen on vaihdettu rautajouset tilalle vanhemmiten.

Jaa niin, ekat ajokokemukset Lexuksesta kesätassuilla ovat hieman ristiriitaiset. Olen mukavuudenhaluista sorttia, joten löysähköt kitkat ovat enemmän makuuni, on kesärenkailla huomattavasti herkempi tien kallisteluille ja autoa pitää ajaa enemmän. Hyvä ja huono, tarkempi ajaa, mutta toisaalta pitää paimentaa näillä tavattoman uraisilla ja kallistelevilla pikkuteillä ja kaupungissa. Huomenna ajellaan vähän pidempi maantiepätkä, katsotaan miltä tuntuu siellä hieman kovemmissa vauhdeissa. Vaikka kitkat ovat hieman löysät, oli auto todella leppoisa ajettava niillä, nyt joutuu enempi osallistumaan. Joku tykkäisi, minä en. Tunnoton lulla on mun makuun :lol:
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Vastaa Viestiin