Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

IC1970 kirjoitti:
Su Maalis 03, 2019 22:02
^Aika vähän on kompastuskiviä noissa 2003-2008 Accordeissa... jne
Kiitoksia kattavasta vastauksesta! Jotenkin vain tykästynyt tuohon accordin ulkomuotoon, ajanut en ole enkä muistaakseni edes kyydissä istunut. Pitänee aktivoitua sen verran että jotain paikallista jobbaria käy koeajon verran kiusaamassa. Tällä hetkellä talouden isomman auton virkaa toimittava mopokoneinen -04 Sebring nyt ei vielä ahtaaksi käy eikä fataalia ongelmaakaan ole tiedossa. Lisäksi vuoden sisään ostetut rengassarjat sekä teetetty jakopään remontti hillitsevät visumpaa auton vaihtajaa :mrgreen: Mutta jotenkin se farkku houkuttelee.
"Hevoseton" mies on huoleton mies
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3543
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Aktiivisen ajajan autohan tuo Accord on, ohjaus on tarkka ja tietuntuma, aika tuntuva :D Poikkisaumat kyllä tulee läpi, maantiellä pirun hyvä, mitä lujempaa ajaa, sitä parempi. Mutkatiellä etenkin 17" tai siitä ylöspäin, aika hätäinen tien kallistusten yms. seurailija. Tylsillä 16" paljon parempi ja rauhallisempi ajaa. Talviautona erinomainen, VSA toimii hyvin ja vaikea on Accordia saada lapasesta lähtemään, ilman että laittaa aivot narikkaan.

Mutta, pakko jakaa teidän kanssa päivän Kamux-kokemus...

Espoosta myyjä soitteli ja totesi, että Yarista Accordiin vaihtamassa. Minä siihen, että kyllä. Minkäslaista kauppaa meinasit, johon minä että en ainakaan väliä ole maksamassa. No ei tietenkään, ei tietenkään. Mitäs minä olin tuumaillut ? Heitin vastapalloon, että kerro nyt joku raha, minkä maksatte mulle samalla kun otatte Yariksen ja luovutatte Accordin mulle.

Tähän väliin speksit muistutuksena:
Yaris 7/2011, ajettu 55000 km, ei juuri uutta häpeä. Pyyntihinnat netissä välillä 8400-10900, itse myydessä minusta 8900 pyynnin auto.
Accord 2/2006, ajettu 289000 km. Pyyntihinta 3900e, joka on suht oikea pyynti tuollaisesta.

No mitäpä arvelette, että Kamuxin ammattilainen tarjosi mulle rahaa väliin ? Väärin ? Kaikilla. Jopa työkaveri, joka on näissä aika pessimisti ja osuu hyvin oikeaan, veti karkeasti pieleen. Itsellä oli onneksi puhelin tanakasti kädessä ja istuin mukavasti ja ennenkaikkea tukevasti.

Miten ois tonni ?, kuului välirahakommentti. Hupsis. Toivuin parissa sekunnissa ja kysyin, että mitä helvettiä, kuulinko oikein. Teillä on 3900 pyynnin Accord, josta olette maksaneet korkeintaan 2500 euroa netto ja tarjoat mulle tonnia 8-9 tonnin Yariksesta.

Herra automyyjä heitti siihen, että "tämä oli nyt tämmöinen ensimmäinen heitto"... Ai prkl. Nosti seuraavan parin lauseen aikana välirahan ensin kahteen ja sitten kolmeen tonniin. Mutta että kehtasi sen tonnin siihen alkuun heittää. No, aina kai kannattaa kokeilla, jos sattuisin olemaan vaikkapa uhkaavan henkilökohtaisen konkurssin edessä ja hätäpäissäni tekisin kaupat. Mutku en ollut.

Oikeesti vois tommoset jättää laukomatta, aika jäätävää paskaa, mutta vaihteeksi taas kuvaa tuota stereotyyppistä Kamux-meininkiä, josta niin useasti olen saanut kuulla. Nyt tuli ihan oma kokemus pitkästä aikaa. Ei siinä mitään, kolme tonnia oli kuulemma niin kova tarjous, että siihen kannattaisi jo tarttua, kun ei tarvitse mun mitään tehdä muuta kuin ottaa rahat vastaan ja vaihtaa autoja.

Tuossa Accordin hintaluokassa Kamuxin marginaalit ovat yleensä 1200-1500 euroa, josta vähennetään kaikki kulut ja lopusta vie firma isomman osan ja myyjälle jää pari satkua, jos ei onnistu samassa kaupassa myymään höpöhöpö takuuta tai vakuutusta, joista tulee vähän lisätienestiä. Äkkiseltään sanoisin, että jos olisin hyväksynyt tuon kovan tarjouksen, olisin saanut Yarpasta n. 5500 euron nettohyvityksen, max. Ehkä kuitenkin itse myymällä tuosta saa vielä enemmän, joten jätin tämän vuosisadan tarjouksen väliin...

Tässä on viime aikoina osunut omalle kohdalle oikeita autokauppiaita, jotka ovat antaneet heti sen oikean tarjouksen, jota on sitten saanut korkeintaan muutaman satasen viilattua, tai puhuttua mukaan huollon, uudet renkaat tms. Tuollainen kalasteleva naurettavan tarjouksen antaminen ensi alkuun on asiakkaan aliarviointia ja ammattitaidotonta toimintaa, olisi kiva tietää, oliko tämä yksittäisen työläisen oma tyyli, vai onko Kamuxin linja nykyään tuollainen, annettu ohjeet, että aina pitää yrittää härskisti, jos vaikka kala kävisi koukkuun.

No, tästä tuli nyt se eilen uumoilemani päivän kevennys ja sainpahan uuden sloganin käyttöön: "Miten ois tonni ?" :lol:

Ai niin, katsoin toki eilen Kamuxin koko Yaris-tarjonnan ja heidän hintatasonsa, myyjä sanoi mulle puhelun aikana, että jos kaupat tulee, niin Yarppa tulisi myyntiin 7900 pyynnillä. Arvatkaapa uskoinko. Tässä esimerkki Kamuxin tämän hetken tarjonnasta, tuossa on suurinpiirtein samat kilometrit, mutta vuosimalli on 2008, 3-ovinen ja kone 1.0, pyynti 8800... Minusta valehtelu on ikävää https://www.nettiauto.com/toyota/yaris/10297878
Viimeksi muokannut IC1970, Ma Maalis 04, 2019 18:50. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Taisit saada saman kohtelun kuin mä rellun kans :lol:

Saapa nähdä mitä huumoria Rinta-Jouppi tarjoilee mulle aiheena NG93 avo Capturilla tai ilman. Tänään lupasi palata, mutta vielä ei ole kuulunut.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3543
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Tsekkailin eilen netissä surfaillessa, että Autoverkkokauppaan on pamahtanut uusi erä "melkeinuusi"-kampanjaa. Nyt oli tarjolla Rellu Clio eri muodoissaan, Hyundain i10 ja i20, Citikan C3, Rellun Captur ja Kadjar ainakin. Väreissäkin oli mitä valita. Noitten halvempien hinnat 119-149 euroa/kk.

Nyt pitäis oikeasti istua alas ja vähän laskeskella. Esim. i10 tarjotaan nyt perusmallina edullisella rahoituksella alkaen 10990 euroa, siis uutta ja ajamatonta ja ihan omaksi. Toisaalta vuoden ikäisen 15 tkm ajetun voisi liisata 119e/kk. Siinä on sitten omaksi versus rahat taivaan tuuliin, mutta vailla muita omistamisen murheita. Mua ei vaan tuo perusmalli oikein tuosta kinneristä hotsita, pitäisi olla Comfort, jossa on vähän enemmän varusteita. Vaikka toisaalta, mihis mä esim. vakkaria tällä normimatkalla tarvitsen, kai sitä ne pari pidempää reissua vuodessa jaksaisi kaasua painaa. Ratinlämppäri on perusmallissakin. Toisaalta tuo jokin aika sitten kokeilemani C3 kiinnostaisi, siinä on pirun hyvät varusteet, oli ajoltaan passeli ja tilojensa puolesta toimisi erinomaisesti.

Suurin kanto kaskessa taitaa olla, ettei meinaa mieli taipua siihen, että maksaa, muttei saa mitään omaksi :) Vaikka tuon ratkaisun huolettomuus kiinnostaakin ja toisaalta 119e/kk on pieni summa uudehkosta takuunalaisesta autosta. Tuolla ratkaisulla voisi sitten täysillä keskittyä kikkailemaan tuon toisen auton kanssa, vuokravehkeellä mentäisiin ajo-tankkaus-tyylillä.

Mutta nyt lumitöihin.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja AZP »

IC1970 kirjoitti:
Ti Maalis 05, 2019 12:00
Suurin kanto kaskessa taitaa olla, ettei meinaa mieli taipua siihen, että maksaa, muttei saa mitään omaksi :)
Käännä se ajatus niin päin, että maksat suunnilleen samat kuin mitä otat turpaan auton omistamisesta, mutta vastineeksi sinun ei tarvitse omistaa mitään.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3543
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^No tätä minä mietin. Esim. tuon mainitun C3 hinta näyttää laskevan ekana vuotena n. 3000 euroa, siitä sitten seuraavan 3 vuoden aikana n.3-3500 euroa. Kun liisaa vuoden ikäisen jossa tuo isoin pudotus on jo tapahtunut ja maksaa 36 x 129 = 4644 euroa, niin kyllä ne ovat näyttäneet sen niin laskevan, että asiakas maksaa tonnin verran arvonalenemaa enemmän tuossa "melkeinuusi"-diilissä, kun taas ensimmäisen vuoden aikana "uusivuodeksi", eli 189 x 12 = 2268 euroa, maksaa tonnin vähemmän, keskiarvon ollessa kuitenkin lähes yksi yhteen arvonaleneman kanssa. Kyllä ne laskea osaa, neljän vuoden aikana asiakkaat ovat kuitanneet arvonaleneman melko tarkkaan.

Nämä pitää laskea autokohtaisesti näköjään, esim. tuo Hyundai i10 erikoistarjous on niin kova, että se kannattaisi melkein ostaa itselle, kun lähtöhinta kaksine renkaineen ja toimituskuluineen on vain 11500 euroa ja kolmen vuoden liisausmaksu 4284 euroa. Jos taas katsotaan tuota normihintaa, mikä on 13-13500 euroa, niin silloin alkaa taas liisinki kannattamaan. Tuo Renault Captur ja 149e/kk on myös mielenkiintoinen tapaus, uusi ja ajamaton kustantaa n. 20000e, vähän ajettu vm.2018 vajaat 17000e ja alle 60 km ajettu vm.2015 irtoaa alta 12000 euron. Aika tarkkaan seuraa siis tuonkin hinta arvonalenemaa.

Kustannus sama, periaate eri. Noin suurinpiirtein.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3543
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Talven *aska yrittää sinnitellä, taas tänä aamuna -10, mutta päivän mittaan noustiin nollan yläpuolelle. Eihän se haittaa, mutta kyllä sormet jo syyhyää päästä puunaamaan autoista talven kököt poies. Täytyy toivoa, että kohta lähdetään kohti kevättä toden teolla. Kevät on ihmisen parasta aikaa.

Pikkasen olen tossa suunnitellut ja poitsunkin kanssa on vähän juteltu. Saatetaan palata wanhaan suunnitelmaan, kun jo kerran unohdettu kohdeauto ehkä kuitenkin tulee saataville, sikäli kun omistajan mielenmuutos on pysyvä ja hinnasta päästään sopuun. Täytyy vähän kiusata, ehkä hyvässä lykyssä jo ensi kuussa. Siitä tulis sitten mulle kevät-kesä-syksyauto, jona aikana syntyy sen verran kilometrejä, että löytyy ruuvattavaa jos löytyy ja hoidetaan kuosiin. Sitten syksyn tullen viime syksynä harjakorkeuden saaneeseen kylmään talliin talveksi ja ensi keväänä pojalle takaisin ajoon. Täytyy vaan tuota tallia viimeistellä vielä, sepeliä laattialle, ulkomaalaus ja sen sellaista.

Jos tämä homma etenee, siinäpä on sitten kaksi kärpästä yhdellä iskulla, mulle harrastetta täksi kaudeksi ja poitsulle katu-uskottava vempele ensiautoksi. Eikä korkeelta putoo, jos sattuu oikein hassusti. No joo, tässä vaiheessa vain tämmöinen teaseri, joutunee taivuttelemaan omistajaa/myyjää vielä, eikä lopputulos ole taattu. Kummiskin on pikku innostus nyt päällä, joten motivaatiota löytyy :D

Yarppa luonnollisesti realisoidaan asap, jos yllä oleva epämääräinen suunnitelma toteutuu.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3543
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Pikku päivitystä. Työparin kanssa kun pyörähdettiin kaupungilla toimittamassa asioita, piipahdin Euromasterilla kysäisemässä, olisiko nurkkiin jäänyt Hiaceen sopivaa nastarengassatsia ensi talveksi. Jo vain oli, peruskokoa 195/70/15 löytyi yksi sarja ja hinta jäi töineen 300 euroon. Ihan ok.

Ajelen tämän kauden loppuun noilla vanhoilla ja pyöräytetään uudet irtokiekoille, ensi talven rientoihin sitten ajoon. Venäjän teille tehtyä Cordiantia tulee alle, ainakin tuo mun työmatka on varmasti huonommassa kunnossa kuin keskiverto venäläistie, joten sopinee hyvin.

Eli tämmöset -> https://www.cordiant.fi/henkiloauton-re ... ness-cw-2/

Ei ole kuulemma palautuksia tullut ja hyvin ovat myyneet edullisena vaihtoehtona pakuihin. Tämänhetkisiin verrattuna ovat varmasti luk-sus-ta.

Yariksen laitoin toissapäivänä myyntiin ja tänään oli ostajia jo jonoksi asti, ilmeisesti hinnoittelu osui kohdilleen. No, eka paikalle ehtinyt vei auton pyyntihinnalla pois, pari sataa kovempi tarjous oli odottamassa, jos olisi mennyt puihin, mutta kun lähtee tosissaan Yaris-kaupoille ja kohteena on liki virheetön 55 tkm ajettu yksilö, niin ensimmäiselle jäi.

Alustavasti keskustelin kaverin kanssa seuraavasta kiesistä, hinnasta vielä neuvotellaan ja pari pikkujuttua pitää fiksata ennen kauppoja, kuten vasemman takaoven keskuslukkoa välttelevä lukitus. Ei varmaan iso homma, mutta pitäähän se kurkata. Kunnon myllytyksenkin tilasin. Jonkun aikaa pitää vielä odottaa, jos siis hinnasta päästään sopuun, koska kelit ovat näin huonot. Autolla ei ole ajettu talvisin sitten vuoden 2008, eikä ajeta nytkään, eikä myöskään tulevaisuudessa.

Viimeisen kuuden vuoden aikana autolla on ajettu 350 km, yleensä 4km leimalle ja takaisin talliin. Hyvin se hörähti tänään 6kk tauon jälkeen käyntiin kun käytiin tsekkaamassa, käynti tasaantui tasan 800 kiekkaan 10 sekunnissa. Tarkoitus olisi tuolla ajella talveen mennessä hyvän kelin ajot ja sinä aikana paljastunee mahdolliset ruuvausta tarvitsevat asiat. Mitä tarvitsee, hoidetaan, sitten loka-marraskuussa talvehtimaan talliin ja ensi keväänä pojalle ajoon. Ehtii 6-7kk opetella ajamista sillä ennenkuin se telakoidaan taas talveksi. Sitten on ehkä aika hankkia pojalle ympärivuotinen peli ja jättää tämä itselle harrasteeksi ja kesä-autoksi.

Siinä paperilla hyvä suunnitelma, eiköhän tuota noudateta ainakin ensi vuoden syksyyn, siinä vaiheessa sitten punnitaan missä mennään ja mitkä ovat fiilikset. Mutta, askel kerrallaan, katsotaan mitä tapahtuu vai ei mitään. Toistaiseksi Hiacen kilometrisuorite lisääntyy reilusti, kevään etenemisestä riippuen on ainakin muutamia viikkoja ainoa autoni. Ainakin Yarppa on nyt hoidettu pois alta ja saldo on kunnossa.

Kaikin puolin oikein oiva 49-vuotispäivä tänään. Skåål !
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Paljasta nyt hyvä mies mikä se kiikarissa oleva kiesi on!

Onnittelut sinne, ite laahaan reilut 7 vuotta perässä.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3543
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Tänks. Tänään jo päivän lähempänä viittäkymppiä kuin eilen. Vaan ei tunnu vanhalta, penkkipunnerrustreenissä tuli tänään ykkönen isoimmilla kiloilla sitten vuoden 2008, josta on jo sentään aikaa !

Ei oikein pysty vielä raottamaan salaisuuden verhoa, olen vähän taikauskoinen, jotain menee pieleen, jos alkaa hehkutella varmana liian aikaisin. Tässä on vielä pari muttaa matkassa. Mutta 90-luvulle mennään vahvasti ja ei ole japsi :D

Mä tosiaan tajusin vasta, että mullahan on nyt talli. Kylmä, toki, mutta katto ja seinät ynnä sähköt. Viimeistelyä vailla, mutta se hoidetaan ennen ensi talven tuloa kuntoon appiukon kanssa. Siispä käänsin katseen harrasteauton tapaisiin, kun nyt on paikka, jonne sellaisen voi laittaa talvehtimaan n. 1.11-31.3 väliseksi ajaksi tai kelien mukaan. Tähän liittyy myös vanhempi poika ja ajokortin saaminen, hänen kanssaan yhdessä pähkäiltiin ja sovittiin, että hän saa lainata tätä mahdollista tulokasta ensi vuonna sen 6-7kk ja opetella ajamaan sen ratissa. Ennen talven tuloa hankitaan hänelle sitten ympärivuotinen auto ja tämä palaa minun harrasteekseni.

Hiace joutuu myyntiin mitä luultavimmin ensi keväänä ja itselleni liisaan sen tilalle jonkun kinderin esim. Autoverkkokaupasta, siinä harrasteauto kesä-ajossa rinnalla, niin riittää 15000 km vuodessa oikein hyvin, ynnä pääoma on vapaana poikien autoistamiseen. Nuorempi kun tulee vain 2v vanhemman perässä.

Nyt on pihassa vain kaksi autoa, kolmen vuoden päästä saattaa olla tilanne, että on viisi, kaikilla oma käyttis ja itsellä harrastepeli siihen päälle. Pääomaa niihin ei tulla kuitenkaan sitomaan juuri lainkaan, lukuunottamatta emännän autoa, siinä mielessä joku alle 200e/kk liisari tuntuu itselle sopivalta ratkaisulta, kun pääsee sitten harrasteauton ja jälkikasvun autojen kanssa vähän toteuttamaan tätä levotonta säätämistä, mikä luonteeseen kuuluu.
Täytyy toivoa, että pojat häipyvät jaloista omilleen jossain vaiheessa kuitenkin :lol:
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2036
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja Julle »

Mulla taasen nousee penkistä reilusti yli se minkä nostin 45 vuotta sitten. Taidan olla terävästi.
9-5 Aero - 00
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3543
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Taisit Julle olla aika pieni 45 vuotta sitten !?
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3543
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Hiace kun on joutunut nyt "hurjaan" pyöritykseen pihan tyhjennyttyä, kurkkasin tänään oikein konepellin alle... Eipä siinä, öljyt ylämerkissä kuten kaikki muutkin nesteet siellä missä kuuluu. Ainoa, mikä pisti mietityttämään on moniurahihna, joka lienee pyörinyt mukana jo aika monta vuotta. Ei näytä enää ihan uudelta, vaikken suuremmin voi moittia käyntiääntä edes kylmänä. Voisihan sen vaihdatuttaa vielä tämän vuoden aikana, kun kerran moottoriöljyt+suodattimen ja polttoaineensuodattimenkin aion vaihdattaa. Ilmastoinnin taisin täytättää oston jälkeen 2v sitten, joten senkin voisi harkita tehtäväksi. Muuten en keksi mitään.

Sääennusteen perusteella näyttää siltä, että ensimmäinen pesu sitten viime syksyn alkaa lähestyä. Siitä sitten kun tarpeeksi lämpenee, aletaan rapsutella maalipinnan muutamia rupia ja hoidetaan paikkaus taas vuodeksi eteenpäin.

Focuksessa on leimaa vielä pariksi viikoksi, vuosiloma alkaa 1.4, sillä viikolla, viimeisellä mahdollisella, ehdin ehkä, tai kai se on pakko, käydä näyttämässä autoa insinöörille.

Sen verran valitan, että justiin kun pääsin kehumasta, niin oikeassa ranteessa on rasitusvamma, ei, ei siitä mistä luulette, mutta joka tapauksessa mennee pari viikkoa, ennenkuin uskaltaa taas salille, ei meinaa pystyä hiirtä liikuttelemaan saati mitään muutakaan hienomotorista tekemään, he-le-vet-ti. Pakko ottaa iisisti, kohta alkaa kumminkin autojen pesu-ja vahauskausi, pakko päästä wax on, wax off-moodiin, joten iisisti on otettava.

Wanha, mikä wanha. Prkl.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3543
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Tänään käväisi päivällä lämpötila auringon yrittäessä näyttäytyä jopa +10 paikkeilla. Inspiroiduin etsimään kevään merkkejä, eli pesin Hiacen takaovet. Ja löytyihän niitä merkkejä !

Kuva
Vähän yrittää viime huhtikuun paikkauksien alta pukata ruskeaa.

Kuva
Nämähän ovat selvinneet oikein hienosti.

Katsotaan, sattuisiko loman ajaksi sopiva keli, että pystyisi nuo fiksaamaan ja vahaamaan Hiacen kertaalleen. Pari vrk sateetonta ja plussan puolella ynnä päivällä jonnekin kympin pintaan riittäisi mainiosti. Vasemmalla takakyljessä on muutama vastaava rupi, oikealla puolella ei juurikaan ole mitään.

Täytyykin muistaa hakea joku päivä uusi pesupistooli, kun sain syksyllä särjettyä edellisen. Kotelosuojaa litran purkeissa pitää hakea myös 4-5 kpl, Hiacen alusta käydään läpi vuotuiseen tapaan ja jos sattuu harraste tulemaan pihaan, tehdään siihen tavallistakin huolellisempi käsittely.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3543
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Sen verran keväistä keliä luvattiin jatkoon ja lumet ovat huvenneet vauhdilla, ynnä tiet kuivuneet ja pölinä alkanut, että, tänään saatiin neuvottelut kesä-autosta käyntiin kunnolla. Hinnasta päästiin sopuun, kaveri ottaa auton huomenna liikennekäyttöön ja tiistai-aamuna klo 10 on treffit, jolloin suoritan vaaditun koeajon sen varmistamiseksi, että oikeasti haluan vekottimen vaivoikseni. Vielä on siis pakotie auki, koska myyjä ei edelleenkään ole tekemässä kauppoja pakotettuna vaan pikemminkin pitkin hampain :D Tilanteesta riippuen tänne on odotettavissa jonkin sortin kuva-arvoituksia tiistaina. Kauppojen syntyessä otan auton pienine tiedossa olevine vikoineen päivineen, näin minulla on mahdollisuus syventyä autoon lähestyvän lomani aikana, muuten aikataulu olisi venynyt muutamia viikkoja eteenpäin. Stay tuned.

Focukselle tilasin katsastuksen keskiviikko-aamuksi klo 09. Perusmaksu oli maltilliset 29 euroa, mutta siihen päälle tulee "lakisääteiset mittaukset", 35 euroa. Sitä vähän ihmettelin, käsittääkseni alle 10v bensa-autoista ei mitata enää pakokaasuja nykyisin !? Mistäs lähtien pelkkä OBD-testi on maksanut 35 euroa ??? Tsekkasin kilpailevan ketjun sivuilta ja kas, sielläkin maksu oli 36 euroa. Täytyy kysyä paikan päällä, että mitä meininkiä. No, 64 euroa kustansi näin etukäteen maksettuna.

Hiacen kanssa pitää käydä tankilla huomenna, ilmeisesti joutuu vielä talvidieseliä tankkaamaan. Kovasti tässä toivon, että kelit olisivat suotuisat myös ensi viikon jälkeen, mikäs sen parempi jos saisi loman aikana rapsuteltua ja vahattua Hiacen ja ehkäpä vahattua/pinnoitettua uuden tulokkaan. No, otetaan mitä annetaan, ennemmin tai myöhemmin osuu sopiva keli ja inspiraatio yhteen.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Vastaa Viestiin