Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Toki tietäjät tietää että kolkin kohdalla vilkaisu valokatkaisijaan riittää :wink:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

Tai sitten ei ;). Siitä kyllä näkee, että kuuluuko autoon xenonit vai halogeenit, mutta halogeeniversiosta ei näe että onko paikalla halogeenipolttimot vai huippulaiton xenon-muutossarja.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mutta tietääkö driftingissä satavarmasti, että räpsyvalot on halogeenit eikä jonnezenonit tai -ledit?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Onko toi räpsyminen joku tahallinen ominaisuus?
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5307
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kai se jonkin sortin tahallinen (suunnitteluvirhe?) on oltava, kun se vaivaa jokasta halogeenivalollista ng-kolkkia.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

Esp/abs toiminta nappaa virtaa sen verran lujasti että halogenit välähtelee mutta xenoneissa ballastit estää välkkymisen?

Tuosta halogen/xenon umpion tunnistuksesta tuli mieleen että eikös xenonit ole aina projektorit eli polttimo on semmosessa kuvussa? Toki halogenitkin voi olla projektoriumpioilla mutta semmoseen voi lätkästä xenonin eikä laillisuus jää uupumaan kuin automaattista korkeudensäätöä. Siksipä ne mersujen w124 ja 2&7-satasten volvojen keulat näyttää joskus kummallisilta kun työpöydän kokoisiin halogenumpioihin on asenneltu xenonsarjat ja valoa lähtee luxeittain ympäriinsä.
"Hevoseton" mies on huoleton mies
Arhem
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Ma Elo 12, 2019 14:45
Paikkakunta: Tampere

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Arhem »

aero kirjoitti:
Su Joulu 04, 2022 22:04
Ei niitä välttämättä jokainen osaa tunnistaa. Tietäjäthän toki tietää, että tunnistus on helppoia: vaikka olisi valkoiisimmat tuuninkihalogeenit, niin kun 9-3:n heittää luistoon, niin espin kopatessa valot välähtelee. Xenoneilla ei näin käy. Tämä siis niissä versioissa, joissa on ESP.
Ai siitäkö se välähtely talvella tulikin :D kun en tiennyt enkä ymmärtänyt, käytin kertaalleen myös huollossa ihmeteltävänä. Ei nekään keksineet mistä kyse. Hyvä tietää nyt kun autosta on jo luopunut.
Saab elää muistoissa. Sähköhärpätin kulkupelinä nykyään.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ei tosiaan tarvitse edes "heittää" ESP toimintaan, vaan ihan ABS jarrujen "rutina" riittää saamaan halogeenit välkkymään.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:
Ma Joulu 05, 2022 03:38
Mutta tietääkö driftingissä satavarmasti, että räpsyvalot on halogeenit eikä jonnezenonit tai -ledit?
Tietää, koska:
jooseppi78 kirjoitti:
Ma Joulu 05, 2022 09:58
Esp/abs toiminta nappaa virtaa sen verran lujasti että halogenit välähtelee mutta xenoneissa ballastit estää välkkymisen?
Juuri näin, käytännössä myös ns. jonnevalojen ballastit ja driverit paikkaa tuon sähkömontun. Eikä kolkki ole tässä ainutlaatuinen auto, vaan kyseinen efekti on jopa verrattain yleistä. Voisihan sinne vakauttavan puskurin rakentaa halogeenillekin, mutta sitä ei juurikaan ole koettu tarpeelliseksi - ESP:nhän ei pitäisi rutista normiajossa, kuten ei myöskään ABS:n.

Mullekin tuli yllärinä tosin tuo Petrin tieto, että ABS riittää valoja vilkuttelemaan.
jooseppi78 kirjoitti:
Ma Joulu 05, 2022 09:58
Tuosta halogen/xenon umpion tunnistuksesta tuli mieleen että eikös xenonit ole aina projektorit eli polttimo on semmosessa kuvussa?
NG-kolkissa (ainakin faceliftissä, mutta muistaakseni myös vanhakeulassa) lähivalot on aina projektorilla, sehän tässä todennäköisesti myyjää hämää.

Kuriositeettina V70-volvossa taisi ekat xenonit olla ihan tehtaalta heijastinumpioissa.
jooseppi78 kirjoitti:
Ma Joulu 05, 2022 09:58
Toki halogenitkin voi olla projektoriumpioilla mutta semmoseen voi lätkästä xenonin eikä laillisuus jää uupumaan kuin automaattista korkeudensäätöä.
Virallisesti laillisuus taitaa jäädä puuttumaan myös umpion ja polttimon E-hyväksynnästä (tuskin on xenonhytväksyntää halogeeniumpiossa, ne on kuitenkin kolkissakin eri umpiot). Käytännössä kuitenkin noin saa parhaimmillaan ihan asiallisesti toimivat valot projektoriumpioissa, eli sellaiset jotka ei häikäise vastaantulijaa suunnattomalla hajavalolla mutta valaisee kuitenkin tietä paremmin kuin halogeenit.
Arhem kirjoitti:
Ma Joulu 05, 2022 10:03
Ai siitäkö se välähtely talvella tulikin :D kun en tiennyt enkä ymmärtänyt, käytin kertaalleen myös huollossa ihmeteltävänä. Ei nekään keksineet mistä kyse. Hyvä tietää nyt kun autosta on jo luopunut.
Jepni. Oisit vaan kysynyt saappifoorumilta etkä huollosta, paremminhan täältä usein tietoa löytyy :D
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Minäpä eilen vähän laskeskelin. Vaikka miten päin laskin, niin se vanha totuus, että pääomakulut tappaa lompakon, pitää edelleenkin paikkansa. Jotenkin tuntuisi siltä, että tuollainen vanha isokulutteinen Accord touhutonneineen korjauksiin ja huoltoihin, olisi järjettömän kallis vs. tällä kertaa verrokkina oleva tuliterä Hyundai i20 joka on tuloillaan. Vaan eipä ole. Ei edes, vaikka arvioitu polttoaineenkulutus tulee Hynyssä olemaan -3L/100 km.

Vuosikulut on siis laskettu 1000km/kk = 12000 km/vuosi ajoille, joka toteutuu tällä hetkellä kummankin pojan kohdalla, minähän ajan vielä vähemmän. Accordeista on nyt kokemusta yhteensä 3v 3kk (Harmaa) ja 1v 9kk (Musta) osalta, vuosittaiset ylläpitokulut menevät toteutuneen mukaan välille 1000-1200 euroa ja siinä on mukana huolto/korjaus/renkaat/katsastus. Polttoaineen hintana olen käyttänyt mukavan pyöreää 2e/litra.

Honda Accord 2.4 vm. 2008:
Polttoaine 2160e
Huolto/korjaus ym. 1000-1200e
Vero 365e
Vakuutus 385e
Yhteensä 3910-4110 euroa

Hyundai i20 T-GDI autom vm.2023
Kuukausierät 12x 229 = 2748e
Polttoaine 1440e
Vakuutus 505e
Huolto 256e
Vero 123e
Yhteensä 5072 euroa

Laskennallisesti siitä "ilosta", että ajaa huolettomalla uudella autolla vs. yli 15-vuotta vanha premium :lol: -Accord, saa maksaa 80-97 euroa/kk, pyöreästi tonni vuodessa tai niillä liepeillä.

Tietenkin tuossa laskelmassa on Accordin osalta mahdollisuus vaikka mihin, nollavuoteen tai sitten totaaliseen katastrofiin. Mutta, tuossa on nyt yhteensä 5v kulut kahden auton osalta ja noihin on vaihdettu runsaasti kuluvaa, tyypillistä osaa sekä tehty isompia korjauksia kuten ilmastointi. Ynnä kulutettu toisen osalta 560e tyhjään ja vika edelleen päällä, joka sekin on kai tyypillistä vanhalle ja paljon ajetulle kalustolle. Että kyllä kai tuo aika hyvin pitää paikkansa vaikka miten laskeskelee.

Siis isoin ongelmahan tuossa kulujen muodostuksessa on se, että toisen vaihtoehdon voi ennakoida ja toisessa kulurakenne on tempoileva ja yleensä se 700e korjaus tulee juuri silloin, kun sen ei tarvitsisi tulla. Eipä siinä muuta.

Arvonaleneman jätin laskematta, koska i20:n hankintamallista johtuen siitä ei tarvitse välittää, korkeintaan voi voittaa. Vanha Accord on, no vanha Accord ja aina jonkin arvoinen. Niihin on aikoinaan upotettu kumpaankin parin vuoden i20:n vuosimaksut, joten onhan niissä pääomaa kiinni, joka hupenee, jotain siitä saa takaisin jos myy pois joskus. i20 menee rahaa vain tipoittain, mutta mitään ei saa pois. Siksipä tämä pähkäily on aika hedelmätöntä, tarkoitus oli ennemminkin laskea, mitä noitten käyttäminen maksaa per vuosi sitten, kun ne on pihaan saatu.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
hei9n
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 12:21

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja hei9n »

ootappa sen aikaan että supertti saa uuden korimallin niin tuo 80-97eur kk kuittaantuu sillä.
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Voitko vähän taivuttaa rautalangasta, nyt en ymmärtänyt, vaikka yritin.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
hei9n
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 12:21

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja hei9n »

Vanhan korimallin arvonalennus vs uusi.
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tturku »

ei mullekaan heti avautunut, mutta siis tarkoitti Superbia. En vaan sitä osannu yhdistää kun puhuttiin enimmäkseen vaan i20 vs. Accord kustannuksista.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
hei9n
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 12:21

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja hei9n »

Anteeksi turkulaisuuteni ja mahdolliset jortikka-lainaukset :D
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
Vastaa Viestiin