Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5348
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja VKe »

Kaupungissa elämä on kamalan ressaavaa linnuillekin, ei oo ihme että paskakin on tommoista liimaa.

Kyllä maalla on paljon rennompaa, paskakin :lol:
Sininen Saab 9-3, '99
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

hei9n kirjoitti:
La Kesä 25, 2022 08:31
IC1970 kirjoitti:
Ti Kesä 21, 2022 11:29
^Tämä tulee olemaan hankala yhtälö.
17 ja 18 vm superbit vaihdoin pariin uuteen octaviaan. Oli kyllä virhe. Kyllä se superb omassa keskinkertaisuudessaan on ihan ylivoimainen auto. Ei lopu tilat kesken ja liikkuu sen verran kun tarvitsee. 1.4 mauno meni aikoinaan turusta raumalle 3.9 kulutuksella kun rekan perässä 88kmh jäähdyttelin :)
Kiitos tästä kommentista. Vahvistaa omaa käsitystä siitä, että hankala on Superbille löytää verrokkia tällä hetkellä. Jos pienemmällä pärjäisi niin ei olisi vaikeaa ollenkaan, mutta kun tiedetään, ettei pärjätä. Nyt menee kaksi belggaria takapaksissa ja saksanpaimenkoira omassa häkissään takapenkillä aika nätisti. Paitsi tavaratila tuossa on iso, niin takapenkit tilat ovat hurjat, tehollista leveyttä on niin paljon, että iso kevythäkki menee ongelmitta, kun lääniä on. Ei onnistu monessa autossa tuon kokoisella häkillä.
Ei kaikkein turvallisin viritys tietenkään, mutta elämä on tai sitten kuolema jos näin on määrätty. Kun ei katollekaan voi Helgaa laittaa. Tuota pikku nappisilmää :heart_eyes:
Kuva
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

On kyllä sulonen :heart_eyes:
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Kyl melkein pakulinjalle lähettävä kun ja jos ihmisii ei tartte paljoo kuskata :mrgreen:

Se on tainnu siti-tipitii käydä vetäsee hampparin jämät yms niin tietäähän sen sitten :lol:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Ei vaan vaimo tunnu innostuvan paku-ajatuksesta, toisaalta, niiden hinnat ne vasta poskettomia on ja bonuksena vielä kusi-dieseleitä, niin ei kyllä perkule yhtään nappaa. Vai vedetäänkö tohon Superbiin vaan 200 tkm tauluun, halvemmaksi kai sitä tulee korjata, kuin uuteen vaihtaa jatkuvasti. Mitä siitä nyt voisi hajota kulutusosien lisäksi ? Vaihteisto ja moottori :lol:

Silti, tämmönen olisi varmaan järkevin vaihtoehto käyttötarkoitus huomioiden https://www.nettiauto.com/toyota/proace-city/12917971

Vaan tulee mieleen, että mitenkähän tommosessa saa tuon takapaksin viileäksi ? Tämmösellä kelillä kuin nyt, en lähtisi koirien kanssa pitkälle maantiereissulle, nehän paistuu tonne...
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

No joo. Ei kai sitä pakko oo vaihtaa jossei parempaa löydy..
En oo noin uutta pakuu päässy ihmettelee mut vanhemmissa toi väliseinä oli aika hepposesti kiinni, toki mekkalaa taitaa riittää sit kyllä vaikka lattian vuoraiskin matoilla niin koirille kuin emännällekin :mrgreen:
Onhan niitä kaikenmaailman karavaanari tuuletusräppänöitä katolle et ainakin ajossa ilma vaihtuu..
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

IC1970 kirjoitti:
Su Kesä 26, 2022 10:17
^Ei vaan vaimo tunnu innostuvan paku-ajatuksesta, toisaalta, niiden hinnat ne vasta poskettomia on ja bonuksena vielä kusi-dieseleitä, niin ei kyllä perkule yhtään nappaa. Vai vedetäänkö tohon Superbiin vaan 200 tkm tauluun, halvemmaksi kai sitä tulee korjata, kuin uuteen vaihtaa jatkuvasti. Mitä siitä nyt voisi hajota kulutusosien lisäksi ? Vaihteisto ja moottori :lol:
Mikäs ne muka hajottais? Vaimosi painaa kuitenkin jatkuvasti menemään kymmeniä klometrejä kerralla, joten:
A) moottori pääsee aina lämpimäksi ja kosteus haihtuu öljyn seasta
B) kylmäkäynnistykset on vähissä suhteessa ajomäärään
C) edes se vaihteisto ei lopulta tee juuri mitään, kun matka-ajossa se pääosin pötköttelee isohkolla pykälällä, Vaikka kuinka vetelisi ohituksia kickdownilla, niin pykältely kilsalle on jotain aivan muuta kuin kaupunkinylkytyksessä.
D) sisustakin pääsee kuivumaan ja pysyy hyvänä kun ilma vaihtuu.

Mikään auto, edes volkkari, ei hajoa kilometreistä kun niitä kerää oikeasti. Kylmäkäynnistykset, jatkuva pysähtely ja kylmänä sammuttaminen on pahoja asioita, mutta ei maantiekilsat autoa tapa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

IC1970 kirjoitti:
Su Kesä 26, 2022 10:17

Silti, tämmönen olisi varmaan järkevin vaihtoehto käyttötarkoitus huomioiden https://www.nettiauto.com/toyota/proace-city/12917971

Vaan tulee mieleen, että mitenkähän tommosessa saa tuon takapaksin viileäksi ? Tämmösellä kelillä kuin nyt, en lähtisi koirien kanssa pitkälle maantiereissulle, nehän paistuu tonne...
Tuohon hintaan ei kai yksityiskäyttöön kannata ostaa tuota pakuversiota, vaan Proace City Verso, a.k.a. vale-berlingo. Hinta tuolla samalla voimalinjalla alkaen 36 t€, eli ton pakun hinnalla saa jo ruksia kivasti lisää varusteitakin. Ei ole väliseinästä murhetta ja takatila on sisustettu henkilöautotyyliin. Jos henkilöauton dieselvero kyrsii ja takapenkkiä ei koskaan tarvii, niin se pitäisi onnistua rekisteröimään kahden hengen pakuksi jolloin veroperusta piitäisi olla sama kuin tuossa ylihintaisessa pakussa.

Suosittelisin tietenkin ennemmin aitoa Berlingoa, mutta oletan että täyssähkö ei nyt ole vaihtoehto ja Stellantis-konsernin merkeillä on nuo kirahvinkuljettimet nykyisin kaikki täyssähköjä. Toki käytettynä löytyy polttomoottorillakin.

Muuten noin niinkuin kommenttina uuden auton hankintaan, niin ihan kokonaistaloudellisista syistä en laittaisi vuonna 2022 rahaa uuteen autoon ilman töpseliä. Markkinoilla näkyy jo nyt aika kovasti töpselillisten käytettyjen autojen kova kysyntä ja hintojen keuliminen ja vastaavasti varsinkin dieseleistä on ylitarjontaa ja se näkyy hinnoissa. En usko että trendi tuosta kääntyy, eli vaikka ajamisen kustannuksissa uusi dieseli näyttäisi kilpailukykyiseltä uuden lataushybridin kanssa, niin omistusaikainen kokonaiskustannus voi jäädä dieselillä raakasti tappiolliseksi. Toki kukaan ei tiedä tulevaisuutta varmaksi, mutta teknologia- ja markkinamurros on kyllä aika selvästi näkyvissä eikä enää vain konsulttien puheissa.

Oma asiansa on sekin, että porukalla tuntuu olla vaikea hahmottaa lataushybridien käytännön kuluja, mikä on silleen ihan ymmärrettävää jos ei ole niistä vielä omia kokemuksia. Paljon kuulee kommentteja että vaikkapa 40 km rangella oleva lataushybridi ei olisi kannattava hankinta verrattuna dieseliin, kun ajoa kertyy päivittäin luokkaa 100 km. Kuitenkin isommallakin lataushybridillä tuollaisessa ajossa voi helposti päästä jonnekin 4 litran keskikulutusta vastaaviin energiakuluihin, jota ei vastaavalla dieselillä pysty oikein alittamaan. Siinä ei se 500 euron vuosiverojen erotus siis kuoletu ikinä ja rasitteeksi ottaa sitten mahdollisesti sen dieselin kovemman arvonaleneman.

Toki ongelma voi olla se että lataushybridinä koirankuljetukseen parhaiten soveltuvien autojen valikoima on aika suppea, esim just noi kirahvinkuljettimet on sitten joko sähkö tai polttomoottori, mutta ei hybridi. Mutta jos se Superbi siihen tarpeeseen edelleen toimii niin siitähän se töpseliversio olisi tarjolla ja käsittääkseni ilmeisen toimiva paketti.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Asiallisia ajatuksia siellä itse kullakin. Ehkä mä vaan ylimietin tätä tapani mukaan. Lyhyesti äsken vaihdettiin sananen aiheesta, pakulle ei lämpene, joten se unohdetaan. Superbista ei ollut pahaa sanottavaa, joten varmaan ensimmäinen ja jotakuinkin ainoa vaihtoehto on sellainen laittaa tilalle.

Ilmeisesti PHEVissä on samankokoinen tavaratila kuin bensassakin, hinta sen sijaan on aika tavalla pörhöllään, sähköllä ei taideta hintaeroa bensaan kuolettaa, ikinä. Halvin PHEV Suomessa on tällä hetkellä 45900e pyynnillä oleva esittelyauto, jonka hintaan eivät sisälly talvirenkaat. Niistä sitten pari tonnia lisää. Se on taas se 10000 euroa enemmän kuin mitä nykyisestä maksettiin ja mistä halvin maassa oleva bensa-Ambition lähtee kerryttämään hintaa. Kyä mä luulen, että tolla nykyisellä jatketaan, kaivetaan sitten tilalle vastaava, kun käsky käy. Tuskin bensakoneisen odotusaika kovin pitkä on, eihän ne ole enää trendikkäitä.

Mutta kuulkaas, viihdytin itseäni muutaman tunnin ajan +30 asteen autotouhuilulla. Huh huh. Kuvassa tällä kertaa myös Sally joka tuumii, että "ole sinä täällä jos tykkäät, mutta minä haluan sisälle".
Kuva

Tuossa vaiheessa auto oli jo pesty. Meinasin, etten pese kun on niin hikikeli, mutta oli niin törkeä linnunpaskoineen, että oli ihan pakko.
Pestessä huomasin, että Ranen joskus laittamista päiväajovalo-ledeistä toisen kiinnike oli ruostunut rikki ja valo repsotti, toinenhan näistä on ollut pimeänä koko ajan ja muistaakseni katsastussetäkin valitti niistä viime kerralla, joten...
Kuva
Kuva

Ei ole enää yhtäkään. Leikkasin kiinnikkeet poikki, revin johdot irti valoista, hävitin johdot suurimmaksi osaksi ja yhden hankalasti laitetun teippasin umpeen ja nipparilla kiinni rakenteisiin.

Siinä kun sitten pääsi inspiraation makuun, niin kurkkasin ne takalokarien kaaret vihdoin. Oikea puoli oli kunnossa, joten rapsuttelin epäpuhtaudet pois ja vetäisin pari kerrosta kotelosuojaa. Vasemmalla puolella oli 5cm pätkä pintaruostetta sisäreunassa, hioin sen pois, pohjamaalasin, oma väri ja pari kerrosta kotelosuojaa päällimmäiseksi. Ihmetellään vuoden päästä uudestaan.

Viimeisenä ihmettelin keskikulutusta. Miten hemmetissä tämän saa kesäkelillä kuluttamaan tuollaisia lukemia...
Kuva

Onko se rikki ? Vaihdoin pari sanaa teinin kanssa ja kysyin, onko ollut paljon tyhjäkäynnillä, "jonkun verran". Oletko ajanut paljon kaupungissa, "aika paljon". Eli paljon. Ja auto täynnä kavereita. Argh. Onneksi en ole näkemässä. Säälin Mustaa, ehdin kiintyä siihen ihan liikaa. Kilometrejä oli tullut vajaassa kuukaudessa n.1100, ei kai se paha ole juuri kortin saaneelle, mutta tuolla keskikulutuksella ei mitään kovin halpaa hupia. Näillä mennään, syytän tilanteesta ketä muutakaan kuin Vladimirolf Putleria.

PS. Ylimääräiset valot mittaristosta loistavat edelleen poissaolollaan. Kop. Kop.

PS2. Tarkistin ja farkku-Superbin tavaratila on PHEVissä 510 litraa, bensassa 660 litraa. Ei siis jatkoon. Ilmeisesti tila on matalampi, akkujen sijainnista päätellen. Helppoa hommaa, vaihtoehtoja Superbin jatkajaksi on tasan yksi. Just samanlainen.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

^Tietty jos tuo on viime päiviltä, niin kyllähän se kylmästöintikin aika tavalla vie soppaa varsinkin, jos on pätkäajoa kaupungissa, jolloin viima ei viilennä yhtään ja koko ajan puskee jääkaappi täysillä.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

^^ Vävykokelas kertoi että kaverillansa on -06 akkorti samalla koneella kuin teitin. Oli isänsä kanssa sen hakenut kauempaa ja kotiin körötellessä oli kulutus ollut alle kasin satkulle hyvästikkin. No iskähän ei ole sen jälkeen kyydissä ollut ja kulutus oli pompannut +17l/100km. Oli nuorta jannua kiihdyttely kovasti kiinnostanu :lol: :lol:
"Hevoseton" mies on huoleton mies
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Tästähän siinä on kysymys, se on selvä. Vanhempi poika on perinyt isänsä luonteen ja ilmeisesti myös ajotyylin, koskapa taannoin Harmaan kulutus hänen intistä Dragsvikistä tultuaan, auto täynnä kanssasotilaita, oli joka kerta n.6.7 litraa satasella, joka on uskomaton tulos tuolle autolle. Samaten, kun Harmaata olen pihassa viime aikoina siirrellyt, keskikulutus on ollut 8.3 litraa. No, eihän siinä pelaa ilmastointikaan, joten vähällä menee !

Sen sijaan nuorempi on kuin äitinsä, ilmeisesti myös ajotyylin suhteen. No, leikki sikseen, onhan se selvää, että kun korttelia tuolla 190-heppaisella 2.4-litraisella automaatti-vaparilla kiertää 3-4 kaveria kyydissä, niin meneehän sitä soppaa. Onpahan isällä jotain mitä ihmetellä :D
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

En minä äkkiseltäni tuota lukemaa pahana pitäisi automaattivaparille korttelikierrossa, jossa turbiini luistaa käytännössä jatkuvasti, vaikkei Porvoossa ihan pk-seutulaiseen katkoliikenteeseen jatkuvasti pääsekään. Etenkään, kun ottaa huomioon nuoren kuskin, kaverit ja todennäköisen vähintään ajoittaisen näyttämisen halun (ihmistä tuntematta, aika yleistä on että välillä pitää vähän kokeilla, etenkin nuoruuden innolla ajaessa) on 10,5 minusta ihan inhimillisen kuuloinen lukema.

Dragasta suhatessa puolestaan saanee vetää aika pitkän siivun isolla pykälällä turbiini just lukossa, jolloin taloudellisuus on parhaimmillaan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Aika lämmin. Kona oli työpäivän parkissa auringonpaisteessa. Laitoin kännykästä ilmastoinnin päälle ennen autolle menoa, ehti 10 minuuttia olla ja taittoa sen verran kuumuutta, että pystyi suht nätisti lähtemään liikkeelle. Ilmastointi on vienyt tähän saakka yleensä sen n. 0.5 kw, mutta nyt puhkui aika lailla rajummin, pyynti oli +22 ja ulkona näytti +33 startatessa.
Kuva

Yli 2 kW:n lukemia näytti hetkellisesti, lähellä kotia tasaantui normilukemiin 0.57 kW, kun alkoi olla tilanne hallinnassa. Kotonahan ei enää ollutkaan niin lämmin...
Kuva

Helga näytti mallia meille ihmisille, miten vietetään tukalaa hellepäivää alakerran "viileydessä", no, ulkoilmaan verrattuna kyllä.
Kuva
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Sanoisin kans ettei toi reilu kymppi kuullosta kovin pahalta tuos käytössä, vois olla 15 :mrgreen:

Azp puhuu asiaa, henkilökopin pakumuunnos on järkevämpi niin on varmasti mukavempi kaikille.

Lasketaanko neliveto lieventäväksi asiahaaraksi uuden dinon ostamiselle näinä aikoina :lol:
Henkisesti oon miettinyt että tuota dusterii saattaa joutuu pitää pidempäänki jos markkina-arvo kovin romahtaa.

Mitenhän nuo oikeet nelivedot mahtaa händlätä euro7?
Sehän on tavallisen tiukka diisseleille ja noista on harvaa tarjolla ees töpselillä...
Toki joku täyssähkö hilux ois kova, senhän kai vois ottaa takapenkeilläki kun ei enää menis hirmusta ajoneuvoveroo niistä..
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin