Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3541
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Ihan hyvin tuli valittua välilatausaika akustoille, nyt on sitten pitänyt vähän kovempia pakkasia öisin ja aamuisin, ensi viikolla näyttävät muuttuvan ympärivuorokautisiksi. Ei meinannut tänä aamuna 35 minuuttia webastoa riittää Hiacelle, vähän joutui tuulilasin kulmista raapimaan vielä skraballa, ulkona oli n. -17, mutta höystettynä merenrannan kosteudella ja pikku puhurilla mereltä päin, joku Levin -30 ei ole mitään tähän verrattuna. Muuten ei ihmeempiä, kyllähän näissä luvuissa jo pieniä ominaisuuksia tulee vaihdekeppiin yms., ohjaustehostinkin rääkäisi kerran kun käänsin pyörät linkkuun oikealle 100m pihatien jälkeen. Täytyy muistaa keväällä tehdä noille litkuille sama kuin syksyllä Camryn vastaaville.

Camryn höräytin eilen viikon seisonnan jälkeen tulille -11 lukemista, reilut 40 km vetreytystä toisen pojan treeniin viennissä ja toisen kuittaamisessa mummolasta ja taas lepovuoroon, kunnes seuraava inhimillinen lukema osuu kohdille.

Mutta, tänään pääsin töissä koeponnistamaan mielenkiintoisen auton. Volkswagen Phaeton oli kyseessä. Johan oli limusiini 8O Neliveto, keulalla 4.9 litran V10 diesel. Vaatimattomat 230kw ja 750nm vääntöä. Melekosen hulppea peli, aivan mahtavat soundit koneessa, aijaijai. Taas muistui mieleen, kaikkien nykytyylin ompelukonemoottorien keskellä, että ne on eri pelejä ne oikeat Autot ! Saattaisihan tuommoisen omistaminen olla aika jännittävää kaikella mittapuulla, mutta toimiessaan olisi varmaan suu virneessä koko ajan. Piti oikein kurkata Nettiautosta, siellä oli komean oloinen vastaava myynnissä 14000 euron pyynnillä. Eihän se paljoa ole, tuollaisesta. Upea auto, tykkäsin !
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3541
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Uskaltauduin päivänpaisteessa kurkkaamaan autojen konepellien alle pikaisesti, ihan vaan siksi, että onko "arktinen" sää aiheuttanut mitään yllätyksiä. No ei ollut, kovin pitkään ei viitsinyt pulata, näpit jäätyi aika tehokkaasti öljytikkuja yms. käsitellessä.
Tähän mennessä pakkanen on aiheuttanut Hiacen ohjaukseen ylimääräisen "tööt"-äänen kahtena aamuna ekoissa käännöksissä, ei muuta. Tarkoittaa, että keväällä vaihdetaan tuohon tosiaan ohjaustehostimen nesteet, josko sitten ei ensi talvena tööttäilisi turhaan. Appiukon kanssa puhuin tänään ja -12 mallinen Qashqai oli jäätänyt ohjaustehostinta kanssa parina aamuna, joten kyllä sitä uudemmissakin. Eipä taida olla kuulunut nesteen vaihto Nissaninkaan huolto-ohjelmaan...
Tänään kun roudailin Hiacella emännän avuksi aitoja, hyppyesteitä ym. rompetta koirien harjoitushallista toiseen ja samalla tietenkin tuli pariovia auottua useampaan kertaan, huomasin talven merkkejä vasemmassa takaovessa...
Kuva

Pientä projektia siis kevääksi pukkaa, hiontaa, paklausta ja maalausta. Katsotaan, kuinka rivo tuosta takapäästä tulee kotikonstein. Jos häiritsevän rivo, niin saatan pyytää tarjouksen takaovien maalauksesta parilta maalarilta. Oikea kylki on hyväkuntoinen, siellä kun on ainakin liuku-ovi joskus maalautettu, vasen kylki on huonompi ja takaovet heikoimmat. No, ensin askarrellaan itse, eihän tuossa isoja alueita ole ja pintaruostetta vaan, onhan noita ennenkin fiksattu eikä tämän kanssa tarvitse hifistellä, näkyvästä ruosteesta ei kuitenkaan tykkää.

Emännän Focukseen tulee kilmetrejä tasaiseen tahtiin, tänään oltiin näissä lukemissa
Kuva

Vielä vajaat 6 tonnia huoltoon. Voipi olla, että vähän etuajassa tilaillaan, suunnitteilla oli joku 4000 kilometrin Euroopan-reissu koirakisoihin. Ei, minä en lähde mukaan :D Pitää varmistella mikä on tilanne, taisi olla joskus huhtikuun loppupuolella, noihin aikoihin olisi huollon aika joka tapauksessa.
Huomenna herätellään taas Camrya yhden kaupunkireissun verran, alkuviikosta odotellaankin sitten pariksi aamuksi niitä luvattuja hirmupakkasia tuulen kera. Kevättä ilmassa !?
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Mono
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Loka 05, 2013 19:27

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja Mono »

Millasia kulutuslukemia Ecoboost on antanut?
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3541
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Näyttää emännän karusellissa puskevan sinne kutosen pintaan, 6.1 taitaa olla liki koko ajan näytössä. Mitä se oikeasti on, en tiedä, mutta ajotietokoneen mukaan siinä näyttää pysyvän. EI minusta huono, emäntä kun on laiska vaihtaja ja ajaa melkoisen ripeästi reissunsa, karstaa ei ole koneessa, se on varma. Muutenkin Focus pelittää 100%, kysyin pari päivää sitten, miten vehje lähtee käyntiin aamulla -20 ilman lämppäriä ja vastaus oli: Hyvin. Se riittää mulle. Muutenkaan ei mitään raportoitavaa ole. Samaan malliin seuraavat 60 tonnia, niin lähtee vaihtoon ja samanlainen tilalle.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3541
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Näyttää emännän karusellissa puskevan sinne kutosen pintaan, 6.1 taitaa olla liki koko ajan näytössä. Mitä se oikeasti on, en tiedä, mutta ajotietokoneen mukaan siinä näyttää pysyvän. EI minusta huono, emäntä kun on laiska vaihtaja ja ajaa melkoisen ripeästi reissunsa, karstaa ei ole koneessa, se on varma. Muutenkin Focus pelittää 100%, kysyin pari päivää sitten, miten vehje lähtee käyntiin aamulla -20 ilman lämppäriä ja vastaus oli: Hyvin. Se riittää mulle. Muutenkaan ei mitään raportoitavaa ole. Samaan malliin seuraavat 60 tonnia, niin lähtee vaihtoon ja samanlainen tilalle.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8086
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

IC1970 kirjoitti: Emännän Focukseen tulee kilmetrejä tasaiseen tahtiin, tänään oltiin näissä lukemissa (39tkm,editors note)

Vielä vajaat 6 tonnia huoltoon.
Mikäs tossa uudemmassa fiikukses o huolto-ohjelma? 20tkm kiintein välein piti sitä omaa huoltoon kelkkoa, ei oikein 45tkm osu siihen... Vai onko joku ekoista huolloista tehty ajan perusteella pienemmillä ajomäärillä tjsp?
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3541
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Juu, ostettaessa oli 5000 km ajettu, mutta vuosi tuli just täyteen, joten vaadin huollon ja sain. Siitä sitten seuraava luonnollisesti 25 ja nyt 45000 jne. Ei sen kummempaa.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3541
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Taidetaan elää tämän talven taitekohtaa, ulkona on NIIN kylmä, että ei siellä huvikseen ole sekuntiakaan enempää kuin pakko. Tämä merenrannan kostea -20 pakkanen rivakan viiman kera on vaan jotain ihan kamalaa, kun vertaa vaikkapa Lapin samanlaiseen lukemaan, joka on ihan pala kakkua. Kai tähän pitäisi olla tottunut, kun olen rannan läheisyydessä lähes koko ikäni asunut, vaan kun ei, on siinä niin väkivaltainen fiilis. Hyi hemmetti !

Täksi aamuksi olin järjestänyt itselleni ihan ikioman akkutestin Hiaceen. Pakkasta oli -18 ja olin edellispäivänä töistä tullessani vetänyt toisen liukuoven huonosti kiinni... Aamulla kun kömmin keittiöön ja kurkkasin ikkunasta missä vaiheessa jään pako Hiacen tuulilasilta on, ihmettelin outoa valonkajoa ja kas, sisävalohan se siellä loisti kabiinissa, yllämainitusta syystä. Eipä siinä mitään, 13.5 tuntia sisävalo päällä ja 35 minuuttia webastoa päälle, auto käynnistyi ihan normaalisti :D Töistä lähtiessä webasto 27 minuuttia päällä ja kotiin. Ihan piruuttani pistin Defan kiinni ajon jäljiltä lämmenneisiin akkuihin. Eipä tuo lähtenyt lataamaan, väitti vähän aikaa raksuteltuaan, että akut ovat täynnä. Bara bra.
Huomenaamuksi -22 tuulen kera, kiva kiva. No, tulee normaali pojanvientireissu, vajaat 40 km tekee ihan hyvää vain yhdellä webastoinnilla. Pari päivää näytti vielä pitävän tämmöistä, sitten ainakin päivälämmöt näyttävät nousevan reilusti. Go kevät, go !

Camryn tankista ei ole kuulunut mitään sitten varaosaliikkeen hemmon edellisen soiton. Vaikka vannoin, etten osta käytettyä tankkia, soittelin tänään kuitenkin Pohjanmaalle yhteen purkamoon, jossa on 4 kpl vastaavia Camryja palasina. Lupasivat päivän aikana selvittää tankkien kunnot ja ilmoitella, kehtaavatko jostain minulle ehjän tankin myydä. Eipä sitten mitään kuulunut, josko huomenna sitten. Jos ei, niin haistakoon veen, kuten Eppu Normaali laulussaan tarinoi. Vaikeeta on, jotenkin tökkii koko touhu. Kartoitan kummiskin Suomenniemen, ennen kuin työnnän 350 euroa kaikkine kuluineen Ameriikan ihmetankkiin. Panen kyllä kädet kyynerpäitä myöten ristiin, jos/kun jossain vaiheessa pystyy taas Camryn tankin täyteen lorottelemaan. Aina on toki mahdollisuus, että menee hermo ja auto lähtee kiertoon ja jatketaan jollain muulla. Onneksi olen jo niin vanha, että olen (vähän) rauhoittunut. Takavuosina tuli aika usein käytettyä aikaa ja rahaa kunnostukseen ja kun sai valmiiksi, heti kiertoon. Eihän siinä mitään järkeä ollut, tietenkään. No, tikulla silimään sitä joka vanhoja jne jne.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3541
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Hrrrr. Aamun reissusta selvitty. 39 minuutin webastoinnin jälkeen Hiace käynnistyi ekalla, mutta pyöritys oli äärimmäisen laiska verrattuna edellisiin aamuihin, rajoilla mentiin. Pakkasta -22 ja pohjoisen puhurin takia efekti -30 luokkaa. Siltä se tuntuikin. Pakki löytyi pienen veivailun jälkeen epämääräisesti jostain, tehostin tööttäili ja pihasta alamäki "rullattiin" hyvin vaivalloisesti, kakkonen silmään kohtuullisella voimalla. Tehostin tööttäsi vielä nopeassa käännöksessä kaupungissakin, takaisin tullessa paikat jo vetreytyivät. Ei sovi tämmönen keli autolle, eikä ihmiselle.

Pari seuraavaa aamua on luvattu vielä parinkympin pakkasta töihin lähdön aikaan, joten päätin helpottaa akkujen taakkaa sen verran, että pistin auton piuhan päähän. Moottorilämppäri ja sisätilanlämmitin saavat hoitaa aamulähdön kotona ja käytetään webastoa vain töistä kotiin lähtiessä, niin puolitttuu tuo kuorma.

Camryn tankista sain soiton aamulla purkamolta ja yhdestä autosta oli paikallistettu siisti, kuiva ja ehkä tankki, joka toivon mukaan saadaan tänään irrotettua ja lähtee sitten kohti Matkahuoltoa. Soitin korjaamolle ja sovittiin alustavasti, että kunhan saan tankin, ajan Camryn joku päivä pihaan ja suorittavat vaihdon jossain välissä. Varmistin vielä, että tankki lähtee pumppu yms. kiinni tulemaan, ettei tarvitse alkaa jumpata tiivisteiden kanssa.
Sitten vaan sormet ja varpaat ristiin, että kestää, eikä ala hetikohta vuotaa. Pääomakustannus jää n. puoleen uudesta tankista Amerikasta tilattuna tai vaihtoehtoisesti neljäsosaan verrattuna jos tilaisi marmorilta, aika näyttää, tuliko säästöä vai lisää ketutusta.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3541
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Webasto 6, lohko + sisälämppäri 0. Empiiristä tutkimusta. Eilen ja toissa-aamuna jotakuinkin samanlainen keli. Eli helskutan kylymä, miinukset välillä -18/-22

Webasto 39 minuuttia: Moottorin lämmöt normaalin alarajalla kun laittoi virrat. Pihalla pari minuuttia pulatessa notkahti just alle alaviivan, josta sitten nousi ekan kilometrin aikana taas normialueelle. Viimeinen ina normaaliasentoon n. 9 kilometrin kohdalla. Koko ajan pukkasi lämmintä hyttiin suulakkeista ja hytissä oli jo lähtiessä havaittavasti lämmintä. Tuulilasia joutui hieman yläreunoista skrabaamaan.

Lohko + Defan sisälämppäri 2h 40min: Moottorin lämmöt tukevasti alarajan alapuolella. Normaalialueen alarajalle päästiin vajaan 5 km ajon jälkeen. Moottorin lämpömittarissa normaalilämmöt n. 16 km ajon jälkeen. Lämpöä alkoi havaittavasti pukkaamaan vasta joskus 8-9 km kohdalla, siihen asti hytistiin, hytti oli sisään astuessa havaittavasti viileä. Tuulilasi oli paremmin selkiytynyt kuin webastolla, ei joutunut raapimaan yhtään, vaikka alareunassa oli hieman hilettä.

Sisätilanlämppäri näköjään liikuttaa ilmaa paremmin kuin auton oma puhallin kakkosnopeudella, muuten onneton suoritus. Huomisaamuksi laitoin tunnin lisää aikaa, katsotaan, onko millainen vaikutus, voihan se olla, että on samanlainen jako kuin webastolla, että 25 minsaa ei riitä mihinkään, mutta 10 min lisää tekee jo ihmeitä. Tuossa pitäisi vielä olla ihan oikea vastus tuossa moottorinlämppärissä, eikä mitään säteilylämmitintä. Ainakin alkoi porisemaan kuten ennen muinoin, kun eilen päivällä testasin, että pelittääkö.

Webaston kaukkari ilmoitti auton sisälämmöksi -0 siinä vaiheessa, kun sisätilanlämppäri oli huutanut tuon 2h 40 miin. Kyllä mä nyt muistelin, että moinen parempaan pystyisi, vaikka olihan tuossakin sentään parinkymmenen asteen ero ulkolämpötilaan.

Ei vainen, nyt lähden räjäyttämään Camryn käyntiin umpijäästä, edessä voi olla kauden viimeinen jääkiekkopeli, tai sitten play-offsit jatkuvat. Saas nähä kuin meiän käy ! http://www.leijonat.fi/sarjat/suomisarja.html
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8086
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Onks varmaa että lohkiksen vastus toimii?
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Eipä tuo kovin suuri ihme ole, että sähkölämmittimet häviää polttoainelämmittimelle. Tehoa kun on polttoainelämmittimissä luokkaa 10 x se mitä lohkolämmittimissä, ja jos laskee sisätilalämmittimen mukaan niin silti kerroin on luokkaa 3-4.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3541
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Kyä mää sanosin, et joo. Lähti sen verta iloisesti käyntiin ja hehkuvalokin sammui samantien, että jotain siellä oli tapahtunut.

Vaan onhan noi dieselit semmosia keksintöjä. Bensa rulaa. Konkretisoitui taas kun ajelin kaupunkireissun Camrylla. Useamman päivän oli seisonut samoilla sijoilla, lämmitintä ei ole, -14 ja kun näytti avainta, käynnistyi silmänräpäyksessä. Pari minuuttia tyhjäkäyntiä ja 2 km ajoa, jolloin vaihdelaatikko pykälsi viimeisen vaihteen sisään auton lämmettyä normaalialueelle. 7km kohdilla oli täydet lämmöt koneessa ja 10 km kohdalla paiskasin pipon ja hanskat takapenkille, kaupungissa alkoi olla jo kuuma. Takaisin tullessa näytti ulkolämpömittari -19, lämmöt millilleen samassa koko ajan mittarissa ja hytissä oli t-paita fiilis. Pyynti lämmityslaitteessa +21, varaahan olisi lämmittää kiuasta vielä paljon kovempaa, puhallus alussa 3. nopeudella ja muuten 2.nopeudella, kun skaalaa on vitoseen saakka.

Jos kohta tuo kuluttaa, niin näissä keleissä ajo on yhtä juhlaa kun lämpöä piisaa vaikka muille jakaa. Kyllä nämä isot vanhan koulun motit ovat loistavia vermeitä ! Kannatti kyllä vaihtaa syksyllä ne ohjaustehostimen nesteet, ei mitään eroa nollakeleihin ohjauksessa, toisin kuin Hiacessa, automaatin toimintaa on myös pakko ihmetellä, pakkanen ei vaikuta toimintaan millään tavalla. Kai se kohta porsii ja hämää vaan :)

Ai niin, hyvin meille kävi, http://www.tilastopalvelu.fi/ih/gamerep ... 29&lang=fi. Lauantaina jatkuu. Jääkiekko on parasta paikanpäällä.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3541
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

No ei se 3½ tuntia piuhan päässä muuttanut tilannetta miksikään, napakasti hyrähti käyntiin, mutta normilämmöissä oltiin vasta n. 12 km ajon jälkeen ja auton sisälämmöt puhaltimella +1 kun starttasin. Miinuksia jotakuinkin sama 18/19 taas. Juttelin päivällä kaverin kanssa, joka on ajellut Hiacellaan vuosikymmenen ja nauroi mulle, että ihan sama vaikka olisi vuorokauden piuhan päässä, ei näy moottorin lämpömittarissa juurikaan, mutta sen verran se tekee, että lähtee kevyesti käyntiin. Tulipahan tuokin nyt kokeiltua, eiköhän tämän talven parikymppiset näillä leveysasteilla ole taputeltu, joten jatkan webaston kanssa kun nyt taas puolen tunnin tai vajaan rykäys riittää toivottuun vaikutukseen. Siitä puheen ollen, työpaikalla saan auton aurinkoiseen paikkaan parkkiin, tänään kurkkasin ennen webaston käynnistämistä, että sisälämmöt olivat valmiiksi +10, puolen tunnin lämmityksen jälkeen sitten +28 :lol: Meinas tulla hiki, ja tulikin. Reilut kevättalven kontrastit päivän kahdessa käynnistyksessä !

Käväisin Matkahuollosta hakemassa Camryn "uuden" tankin ja ajelin sen korjaamolle. Paketista löytyi pintaruosteinen 20-vuotta vanha tankki, josta noin näkemällä olisi voinut parikymppiä maksaa, mutta kun nämä kiven alla ovat, niin maksoin enemmän. Kuiva se oli eikä reikiä alustavassa tarkastelussa löytynyt, joten lähdetään siitä, että on ainakin parempi kuin nykyinen. Vien Camryn maanantai-aamuna korjaamolle ja vaihtavat tankin muiden töiden ohessa omaan tahtiinsa. Jonkinlainen ehostus sille tehdään, vaseliinia ja jotain vahvempaa tököttiä kriittisiin kohtiin ja vedetään sitten naapurin sedän kanssa kesemmällä normimömmöt päälle. Sitten vaan ajatus yläkerran ukolle, että kestäisi ilman uusintaepisodia sen ajan, kun auto mulla on.

Jonkinlaista sitoutumista kuitenkin osoitin itselleni, koskapa käväisin Euromasterilla myyntipäällikköä moikkaamassa kun vauhtiin pääsin. Rupattelun tuoksinassa tilasin Camryyn ensi kesäksi, niin, jälleen yhden satsin parasta mitä rahalla saa, Bf Goodrich G-Gripit koossa 195/65/15. Kavennetaan samaan kokoon kuin talvipallot, ovat olleet niin mukava kokemus nuo kitkat tuossa klassisessa Saabeissanikin tutuiksi tulleessa koossa. Vien ensi viikolla Camryn alut pojille, niin pyöräyttävät uudet kiekot odottelemaan kevään saapumista, hinnaksi luvattiin 225 euroa töineen. Nyt alkaa investointien määrä autoon olla sitä luokkaa, että kovaa ajoa on syytä jatkaa hamaan tulevaisuuteen.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3541
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Pientä päivitystä.
Minä itse: Miesflunssa. Ei kiva.
Hiace: Eilen joutui venymään tankille, nyt onkin ollut kunnon pakkaset ja Webasto kovalla käytöllä, 552.7 km ja 59 litraa = 10.67 l satasella, haluan uskoa, että tästä lähdetään taas kohti alle kympin lukemia ja huippu on nyt koettu !
Camry: Ajoin auton jo äsken korjaamon pihaan kun sain appiukolta sopivasti kinuttua kyydin takaisin kotiin. Johtaja jo soitteli, että oli siirtänyt auton sisätiloihin huomista odottelemaan. Palvelu siis yhtä hyvää kuin on aina ollut. Mittarissa seisoi 203388 km, ylihuomenna on 6kk siitä kun auton hankin, kilometrisuorite 4514 km, joten ihan sopivalla vuositahdilla mennään. Kesemmällä tulee sen verran enemmän kilometrejä, että taitaa kymppitonni rikkoutua ennen kuin vuosi tulee täyteen.
Focus: Surkean likainen. Pitäis kurkata kulutusmittaria, miltä näyttää tällä hetkellä, kun on noita kylmäkäynnistyksiä tullut. Tuossahan ei ole mitään lämmittimiä, kun ei emäntä niitä jaksa käyttää, niin en tuhlannut rahaa tarpeettomiin varusteisiin.

Parina aamuna on luvassa vielä kylmiä startteja, sitten näyttäisi hellittävän reilusti. Ihan hyvä niin, loskapaskaa ei ole ikävä, mutta nämä kovat pakkaset käyvät kukkarolle muuten mitä tulee talon lämmitykseen.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Vastaa Viestiin