Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Jopas pukkasi lunta ! Kolmet lumityöt tuli tänään tehtyä. Huomenna ovat "lihakset" kipeinä, se on varma. Kävin pari tuntia ennen emännän töistä tuloa kolaamassa pihan, kun tuuli kinosti keskelle pihaa todella ikävästi. Naapurilla on parikin traktoria, mutta oli sitä mieltä, että antaa vetäisee pihatien vasta kun lumentulo loppuu. No, kyllä te tiedätte, miten siinä kävi. Emäntä jätti Focuksen 30m pihasta, viimeisen mäen alle naapurin verstaan eteen. Siinä oli. Lunta oli pohjalevyyn asti ja keulan huuli leikki lumiauraa. Aika matala tuo Focus on, loppujen lopuksi. Kymmenisen minuuttia leikin ihmistraktoria ja heilutin lapiota, pääsinkin sitten ensi yrittämällä melkein pihaan saakka, 10m jäi vajaaksi. Muutama minuutti lisää lapiohommia, pari metriä taaksepäin, uusi ajolinja ja rattia puolelta toiselle, pihassa !

Siinä vaiheessa naapuri tuli laittamaan pikkutraktorin roikan päähän. Ymmärsi sentään odottaa sen verran, että sain operaation loppuun, niin vaihdettiin pari sanaa ihan sivistyneesti kun henki oli tasaantunut :D Yleensä tää meidän yhteistyö toimii hyvin, mutta nyt tuli virhe-arvio, menkööt.

Aamulla kun tulin poikaa koulusta viemästä, ei vielä ollut paha keli, joten Hiace ei edes joutunut hommiin. Siitä tulikin mieleeni, kotiin ajaessa vastaan tuli perä edellä uudenkarhea Suzuki Vitara, 4wd. Ajeli sitten n. 40 km/h kuudenkympin alueella, ihan normi talvikelillä. Ei voi ymmärtää, jos hankkii tuollaisen auton, muttei uskalla ajaa edes sallittua kun tiellä on vähän lunta, niin miksi vaivautuu ollenkaan. Bussikortti ! No joo, survaisin Haisulla ohi niin että heilahti ja pölläytin lumet silmille, on se mahtava tunne kun 117 kpl turbolla höystettyä työhevosta nykäisee malmikasan mallikkaaseen, ripeään ja turvalliseen ohitukseen :lol:

Aamulla näyttäisi jotain räntäpaskaa alkavan ripauttelemaan just ennenkuin starttaan töihin, pitänee pari lisäminuuttia varata, vaikka enimmät Hiacen päältä äsken putsasinkin. Camryn päällä on niin paljon lunta, ettei edes asiantuntija pystyisi sanomaan, minkä merkkinen saati mallinen auto siellä alla luuraa. Saa olla siellä toistaiseksi, nyt ei ehkä ole aivan ideaali keli ajella Camrylla kitkoineen. Siellä on lumen suojissa hyvä lepäillä.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
SAAB 900 GL
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: La Loka 05, 2013 20:37
Paikkakunta: kauhajoki

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja SAAB 900 GL »

Nyt on mielenkiintoinen keskustelu. Toyotasta puheen ollen, olen ajanut työ ajoa Hiacella 21v. Kolmella eri toyotalla ja pakko myöntää jotta yhtään päivää auto ei ole seisonut korjaamolla huoltoja lukuunottamatta ja vielä mennään vuosia. Kyseessä ei ole pro ace. Sitte se Ranskalais keskustelu. Omistin nuorena Renault 8 Majorin(halvin malli) sitä tuunattiin antaumuksella ja tulokset oli tosi hyviä 1.1 kone, mutta woemmaa saatiin hyvin ja auto kesti hyvin. Nykyään omistan Renault 8 Gordinin(harva tunnistaa merkin) joka oli nuoruuden haave :D siinäkän ei ole olut mitään vikaa vaikka rataa asvaltilla on annettu koneen laulaa. :? Siviili menopeli on 9-5 2006 automaatti.
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Siinä on jo melkoinen rupeama, 21v Hiacella työ-ajot ! Meikällä tää on aika lastenkengissä vielä, mutta eiköhän noita vuosia jokunen tule tämän yksilön ratissa ja ei jatkokaan ole poissuljettu. Karu peli, mutta omistamisen iloa löytyy aina, kun joutuu kuormia kuljettamaan, toisaalta, myös näillä keleillä on tuolla ajanut ihan mielikseen, neliveto toimii ja massaa on sen verran, ettei pienet eikä isommatkaan pöperöt heilauttele.

Itsellä on vakaa tarkoitus ajella pakulla ykkösautona hamaan hautaan saakka, katselin tuossa juuri pari päivää sitten pakutarjontaa ja kävin ajatusleikkejä Hiacen seuraajasta, sitten joskus. Ilman totaaliporsimista se "sitten joskus" on kyllä kaukana edessäpäin. Ei tuolta löydy mitään järkevänhintaista mielenkiintoista, johon olisi luottoa samalla tavalla kuin Hiaceen. Tähän nykyiseen Proaceen, vaikka se ranskis onkin, voisi pitkänä mallina joskus taipua, nuo töpöt ovat karmean näköisiä, kun takaylitystä ei ole juurikaan. Varmaan lähimpänä on kuitenkin Hiacen päivittäminen tuoreempaan. Kun miettii, että tämä maksoi alle kymppitonnin ja uuteen Proaceen joutuisi laittamaan kolmekymmentätuhatta, niin loppuu katselut siihen paikkaan. Jos aikansa odottaa, saattaahan se olla, että pääsee Hiacesta suoraan sähköpakun rattiin ! Mä vaan vähän veikkaan, että kun pitää Hiacea hyvin, saa siitä viiden vuoden päästä enempi kuin nyt uutena ostetusta Proacesta...

Sata tonnia ajettu -13 Proace 14800,- https://www.nettiauto.com/toyota/proace/9375395, toki tää on tota ekaa satsia, eli uudestaan logotettu Pökötti/Sitikka/Fiiatti, mutta silti. Tossa uudessa sentään Toyo oli jo enemmän suunnittelussa mukana.
Samoilla kilsoilla -10 4wd Hiace 19500,- taitaa olla vielä tuontipeli https://www.nettiauto.com/toyota/hiace/9375050.
Tohon Proacen hintaan saa sitten 2-300000 km ajettuja ja vähän vanhempia.

Arvelin pari vuotta sitten, että nää keikahtaa suht nopeasti näin päin hinnaltaan ja niinhän siinä kävi. Pikkasen on arvostus eri tasolla. Okei, unohdan tieten tahtoen takatuuppari-Hiacet, mutta omasta kokemuksesta totean, että se on ihan eri peli, kuin neliveto, en suosittelisi kenellekään, jos pitää ympäri vuoden ajaa.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Lerssinen
"Viggen"
Viestit: 593
Liittynyt: Su Tammi 26, 2014 11:08
Paikkakunta: Oulainen

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Kiersin kaksi vuotta lappia hiasella kun olin turvalaiteasentajana Oululaisessa firmassa.. Luotto laitteeseen oli niin kova etten suostunut ottamaan muita työautoja alleni.

https://www.youtube.com/watch?v=PxdM5XuunCI

Yhden kerran vaihdoin reissun päällä polttoainesuodattimen Muoniossa ku alkoi nopeus tippua.. Kilsoja tuli kahdessa vuodessa n 120tkm. Keikka-alue oli siis Vaasasta Nellimiin.
Iveco 50C14 -05
Dacia Duster -18 4x4
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Honda HR-V -99
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Siinä näyttää moottorin lämpömittari nököttävän just tasan samassa kohdassa kuin omassa, on sitten +25 tai -30. Eikä tartte keulalle peittoa tms. niillä kylmemmilläkään keleillä.

Onhan se näin, että jos vaan selkä kestää Hiacen ajo-ergonomiaa, niin aika moni yksityisyrittäjä noilla edelleen hinkkaa, koska pitkässä juoksussa jonkun Transporterin seisottaminen korjaamolla ei vaan oikein tuo leipää pöytää, päinvastoin. Melu on toinen seikka, mutta sitä asiaa voi auttaa aika pienellä rahalla ja vaivalla, pikkasen lisä-äänieristystä ja muutama satanen parempiin kaiuttimiin, soittimeen ja aktiivisubbariin, niin tilanne on aivan toinen. Kolmas on sitten asenne, jos on kermaperse ja kaikki pitää olla silkinpehmeää, niin sitten ei voi auttaa, mutta kaikkeen tottuu, itselle ei ainakaan näin kolmannella Hiacella ja parin vuoden yhteiskokemuksella tee yhtään tiukkaa ajaa sillä ajo kuin ajo.

Aamulla taas !
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Lerssinen
"Viggen"
Viestit: 593
Liittynyt: Su Tammi 26, 2014 11:08
Paikkakunta: Oulainen

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Minoon semmonen apina että vaikka painan 0.1 tonnia enkä ole hukkapätkä niin silti mahdun oivallisesti hiaseen :mrgreen:
Armeijassakin ajokkina oli Gaz66 jonka ajoergonomia on omanlaisensa, ei mulla ollu ongelmia..

Kaikki kunnia hiacelle, on sitten oikeasti hyvä työkalu..
Kuva

Kuva

Ei muuten ollu turboversio..
Kuva

ps, työtkin oli ihan kivoja :D
Iveco 50C14 -05
Dacia Duster -18 4x4
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Honda HR-V -99
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Viikko sitten ajelin edellisen kerran Camrylla suojakelissä. Sen jälkeen parin päivän lumimyräkkä ja siitä sitten näihin reilun kympin pakkasiin. Pakko myöntää, että viikon jälkeen kun auton ilman lämppäreitä käynnistää -10 asteen pakkasessa, se on aika jäässä :? Ekalla lähti ilman ongelmia, ei siinä mitään. Ikkunat oli hileessä sekä sisä-että ulkopuolelta ja esim. oikean etusivuikkunan ulkopuolella oli niin paksu jääkerros, ettei sitä saanut skrabaa hajottamatta raaputettua. Viisi minuuttia raaputtelin ja sitten liikkeelle, jarrut olivat vähän jäätyneet ja paukahtivat komiasti auki kun vähän kutittelin kaasua, moottorin lämpömittari oli jo normialueella. Kuutisen kilsaa ajoa ja moottori oli normilämmöissä ynnä pystyi luopumaan piposta ja hanskoista. Kaupunkiin saapuessa oli jo kuuma, kunnes automatiikka alkoi toppuuttelemaan sisälämpöjä sen saavuttaessa 21 asteen pyynnin.
Reilun 40 kilsan lenkki tunnin ja vartin aikana yhtä poikaa viedessä ja toista hakiessa verrytteli sopivasti paikkoja. Autollahan on synttärit ylihuomenna, mittariin tulee 21 vuotta. Tai no, käyttöönotosta Suomessa tuli kuluneeksi tuo aika, linjastolta tämä rullasi ulos Japanissa joulukuussa 1996.

Jos kohta 98-oktaanista kuluukin, täytyy myöntää, että kyllähän tämmöinen vanhan koulun 2.2-litrainen on aika mainio talvikone, lämpiää todella nopeasti ja lämpöä (kuumaa) piisaa enemmän kuin kotitarpeiksi. Ei tartte moottorinlämpöjä kytätä :D , varmasti pysyy siinä mihin nousee.

Silti, toista talvea en aja autolla, jossa ei ole moottorin tai sisätilanlämmitintä tai Webastoa, edes kakkoslähdössä. Meinasin jo eilen soitella yhdestä Webastolla varustetusta Outbackista automaattilaatikolla, mutta maltoin kuitenkin mieleni. Jos Camryn tankki olisi paremmassa kuin puolenvälin kunnossa, olisi ehkä voinut, mutta kyllä mä sen kunnostan, niin ei tartte lähteä tinkaamaan sen takia, jos innostuu kaupantekoon. Jos ottaisi ensi talveksi tähtäimeen yhdistelmän neliveto + automaattilaatikko + webasto tuohon Camryn paikalle, ettei mene liian helpoksi. Katsotaan nyt. Hiacen kanssa oppii niin tykkäämään noista tietyistä varusteista ja ominaisuuksista, että alkaa häiritä kun ne toisesta puuttuvat. No, Camryn automaatti onneksi tasoittaa tilannetta.

Jaa, alkaa vissiin olla kevättä ilmassa kuitenkin, vaikka väittävät, että sydäntalvea eletään.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 735
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

^^ mikäs tuo tbelt valo on kojelaudassa?
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Pölhökustaa
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: Pe Syys 16, 2011 19:15
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja Pölhökustaa »

^jakoremmiä ehdottelee vaihdettavaksi
Opel Astra H wagon 1.6 2011
Lerssinen
"Viggen"
Viestit: 593
Liittynyt: Su Tammi 26, 2014 11:08
Paikkakunta: Oulainen

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Timing-Belt eli nokkaremmi. Mittariston takana jumpperi millä saa aina 100tkm ajoaikaa, ei kukaan jaksa sitä pinniä kääntää :mrgreen:
Iveco 50C14 -05
Dacia Duster -18 4x4
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Honda HR-V -99
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Jaksaa jaksaa ! Nyt kun keväällä remmi vaihtuu, niin ei varmasti syty valo ennen kuin mittarissa on 550000 km.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Aamuisen kaupunkilenkin yhteydessä kävin vähän kaupoilla, kun ensin kevensin Hiacen lastia kahdella teinillä ja yhdellä koiruudella. Tokmannin polttimohyllyn edessä mietiskelin tovin ja sormeilin Nightbreakereita, Silverstar 2.0 ja Nightbreaker plussaa. Kuitenkin, päädyin näihin
Kuva

Hintaa yht. 15.98, valmistaja lupaa 4v takuun ja kuitissa lukee Tokmannin myöntämäksi palautusoikeudeksi 36kk. Testataan, pääseekö testaamaan takuun toimivuutta. Jos ei pakko ole ennen vaihtaa, niin vaihtelen sitten keväällä kun vähän lämpenee. Hiacessa on sen verran hyvät valot peruspolttimoillakin, että kun pitää valita lisäkirkkauden ja kestävyyden välillä, niin laiskuus voittaa !

Camryn tankin tiimoilta piipahdin Toyotalla. Katseltiin huoltoneuvojan kanssa konetta yhdessä ja... Itse tankki kustantaa 657 e, missään sitä ei ole ja vasta tilaamalla tietää, valmistetaanko, vai myyvätkö ei oota. Täyttöputki löytyy varastosta kahdesta paikkaa Euroopasta, toinen on Suomessa, joten ei ongelmaa, hinta 285 e, joka on jonkin sortin ongelma, minulle. Osat 942 e + työ. Pari hymiötä tähän väliin :lol: :lol:

Niin, jos siis valmistavat tankkia enää ollenkaan. Varmistui sekin, että tankkia on kahta sorttia, ilman tyhjennysproppua ja sen kanssa. Kiinnityspannat yms. ovat samat kumpaankin eli näin ollen myös mitat, mutta täyttöputki on hivenen erilainen siitä riippuen, onko propullinen vai ei.

Ajelin sitten palvelevaan varaosaliikkeeseen. Heidän toimittajistaan ainoastaan Klokkerholm valmisti tankkia, täyttöputkesta ei mitään mainintaa missään. Samaan tulokseen päädyttiin kuitenkin, kuin omissa tutkimuksissani, eli tuo Klokkerholmin osa ei matsaa Toyotan OEM-koodien kanssa. Hintaahan tuolla tankilla on 180 e, joten puhutaan ihan eri summista kuin Toyotalla. Otettiin semmoinen aikalisä, että varaosaliike selvittää maahantuojalta, käykö tuo Klokkerholmin osa mun autoon. Jos sieltä tulee vihreää valoa, niin tilataan, jos ei käykään, niin osa menee maahantuojan, eikä varaosaliikkeen piikkiin. En tosiaan halunnut mitään epävarmaa osaa tilauttaa, koska se jää sitten varaosaliikkeen käsiin jos ei sovikaan.

Katsellaan nyt tämä kortti loppuun, ennenkuin säädetään lisää. Poikkesin myös korjaamolla ja johtaja sanoi, että Camryni tankki on ei-propullista mallia. Jos tämä Suomi-kuvio ei onnistu, niin sitten tilaan osat suoraan Usasta ja maksan mitä maksaa, ainakin mulla on sitten oikeat osanumerot sun muut joiden perusteella teen tilauksen. Hinta jää posteineen ja tulleineen puoleen Toyotan tarjouksesta. Tuo Toyotan +900 euroa tulee kyseeseen vain, jos mitään muuta vaihtoehtoa ei kertakaikkiaan ole.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13168
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Noilla Toyotan hinnoilla hitsauttanee koko tankin jo kyläsepällä pitkästä tavarasta :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Ihan samaa mietin.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Hiacesta Ecoboostiin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Eipä ole kuulunut mitään varaosaliikkeestä, jatketaan parin viikon päästä ihmettelyä, jos ei mitään kuulu. Toista päivää plussaa pitelee täällä, joten Hiace pääsi lepovuoroon ja Camrylla poikkeuksellisesti myös aamulähdöt, aamulla kotiin palatessa pysähdyin kyläkaupan pihassa olevalle kierrätyspisteelle ja sain valtavan inspiraation näpsäistä potretin talvisessa ympäristössä, siistiltä näyttää ottaen huomioon, että on pesty viimeksi 7.1. Sopivasti kun satelee lunta, niin johan se pesusta käy kun autoa lumesta puhtaaksi pyyhkii...
Kuva

Nyt kun ulkona on plussaa, ei sada mitään ja seuraava lähtö on n. kuuden tunnin päästä, taidan käydä laittamassa Defan Smartin kiinni Hiacen akkuihin, pakkaskausi näyttää jatkuvan huomenna ja webastoa taas tarvitaan, välilatauksen paikka.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Vastaa Viestiin