Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

JP_Vette kirjoitti:
La Joulu 25, 2021 10:35
Onko se ehto, et Astra tarvii antaa vaihdos? Vai onko se vain optio? Lähinnä, et jos se on optio niin voihan sen silti hukata Autovexin kautta kun Corsan saapumisaika on tiedos.
No vaihtoautoks se on merkattu, mitä se sitten tarkoittaakin.
No eipähä tarvii kikkailla, ajelee tuolla sen mitä tulo kestää.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Kun ei keli lämmennyt, niin puuhastelin sitten pakkasessa, sentään aurinko paistoi, mutta kyllä -14 näin rannassa tuntui aika kylmältä. Tai miten sen ottaa, kun vaihtoi vaatteet lopettaessa, niin oli Ulmaxin selkä märkä. En siis sen kummempia, kuin että roudasin kesärenkaat/vanteet autotalliin ja pakkasin Corollaan, ynnä laitoin tavaratilan suojuksen paikalleen ja poistin koiraromppeet.

Rahat tuli tilille jo ennen joulua ja autokaan ei ole enää hallinnassa, vakuutusyhtiö kertoi viestillä vakuutuksen päättyneen. Joulun ajot ajettiin kumminkin, kun ei ole kielletty ajamastakaan. Piti vielä vähän tankatakin, kun alkoi bensavalo loimottaa, sen verran laitoin, että pääsevät hakiessa Porvoon rajojen ulkopuolelle ilman keltavaloa.

Pidän kummatkin avaimet mukana, jos sattuvat hakemaan työpäivän aikana. Autosta ei tarvitse enää poistaa kuin työpaikan pysäköintilappu, parkkikiekko ja lumiharja. Jos eivät ymmärrä kaupungista hakea, niin saavat hakea kotipihasta, kuten lupasivatkin. Tiistaina näytti lämpiävän aika reilusti, sehän sopii, täytyy kumminkin Musta kaivaa esiin lumikasan alta, lämmittää, siirtää talliin ja ladata akku. Tankissa on bensaa elokuulta, täytyy laittaa heti ekalla reissulla täyteen, niin sekoittuu vähän "tuoretta" tavaraa jakoon.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Tänään uusi omistaja kyseli, voiko Corollaa tulla hakemaan. Sanoin että joo, joten odottelen yhteydenottoa kuljetuspalvelulta. Huomenissa varmaankin.

Vaan sitten se paska meni ja hajosi :?

Lähdin töistä ihan normaalisti ja ajelin kauppaan pari kilsaa. Vartti siellä, autoon ja startti. Vaan eipäs startannut, herjasi moottorin ja hybridijärjestelmän häiriöistä ja käski mennä huoltoon. Tosin lukitsi myös vaihteiston parkille, joten ei menty. Muutaman kerran renkkasin starttinappulaa, mutta ei mitään. Kerpele !

Muistelin, että näissä on ollut jotain releongelmaa, joten avasin takaluukun, akkuhan on oikeassa takareunassa luukun alla. Poistin luukun ja hakkasin rystysillä relettä, akkua ja heiluttelin johtoja jne. Takapaksi kiinni, autoon ja starttia. Herjasi edelleen, mutta vapautti vaihteiston ja eikun kotia kohti.

Hybridijärjestelmä oli poissa pelistä, bensana mentiin. Ajoin talliin, viritin Defan älylaturin akun kaveriksi ja laiton sisälämppärin paikoilleen. Katsotaan sitten aamulla, mitä sanoo hän, kun sisätilat ovat lämpimät ja akku latautunut.

Aamulla töihin tullessa oli -16, päivän aikana pysytteli -13/-15 nurkilla ja 10 tunnin seisomisen jälkeen oli -15. Kävikö vaan niin, että tuo eka kylmäkäynnistys, lyhyt muutaman minuutin ajo, penkinlämppäri, puhallus vitosella ym., kyykäytti jännitteen niin alhaalle, että vartin jälkeen ei uuteen starttiin riittänyt enää sähköä kaikkiin järjestelmiin, vai reistailiko ongelmarele, vai sekä että. Rele on harmaa, uusi versio on kuulemma punainen ja Corollaan on tehty joku johtoviritys korjaukseen, että rele pysyisi lämpimämpänä, se kuulemma ihan suoraan sanottuna jäätyy. Tuohon ei ainakaan ole tehty mitään.

Takuuhommia, ei sillä, mutta silti. Jumatsuikka, mikä ajoitus ! Soitin ostajalle ja kerroin episodin, käyn huomenna aamulla Porvoon marmorilla keskustelemassa, toki riippuen siitä, miten aamu starttaa. Ehkä herään vartin aikaisemmin. Vikailmot on ainakin saatava pois ruudusta, niiden kuittaus nyt minimissään. Mutta katsotaan, kuinka käy. Yöllä kyllä lauhtuu todella vauhdilla, aamulla varmaan n. -6 kun on lähtö, päivällä nousee melkein nollaan. Vi ska se sanois Porvoon ruåtsinkielinen.

Stnan romu :lol:
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tturku »

ehkä se hätäänty uusista peliliikkeistä, oli jo tottunut niin hyvään kohteluun että alkoi protestoida :D
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1344
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja koistha »

Hassua, minulle tuli samanlaiset ajatukset tilanteesta :lol:
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Ohhoh, onpa dramaattisia käänteitä! Joko tuli tuomio huollosta?

Ja ihan totta, Porvoossa kiesit saavat osakseen sellaista ylitsevuotavaa rakkautta ja hellyyttä, ettei ole mikään ihme, jos ne kiukuttelevat kuin lapset leluosastolta poistumisessa.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Ei tästä nyt kumminkaan mitään suurta draamankaarta saatu. Kävin illalla 21.30 kurkkimassa takaluukkuun, mitä Defa sanoo. Sanoi, että valmista on. Siitä päättelin, että akku on kunnossa. Ei nimittäin 4A Defa lataile -15 asteen pakkasessa akkua täyteen kolmessa tunnissa, jos on kyykännyt kunnolla. Jätin piuhan kiinni ja poistuin.

Aamulla tallille klo 6.15. Nykäisin Defan johdon seinästä ja käynnistin auton. Kuulin jo autoon mennessä tutun hybridihurinan kun oven avasi ja kyllä, auto käynnistyi normaalisti, oli myöskin itse kuitannut vikailmoitukset, ei mitään näkyvissä. Laitoin sisälämppärille tunnin bonusta, että varmasti sisätilat lämpenisivät kunnolla. Aamullahan oli vielä -12 pakkasta kun ajelin töihin. Enpä käynyt marmorilla, tekstasin ostajalle, että kaikki ok. Väittäisin, että tyyppivika eli rele siellä kummitteli, tykkäsi kun pakkanen putosi ja auto oli aamulla sisältä lämmin.

Kuski tuli 14.30 aikoihin ja Corolla läksi kohti Tammisaarta. Siinä hetki ennen poistumista elämästäni. Kiitos 4339 kilometristä, jotka eilistä episodia lukuunottamatta menivät mukavissa merkeissä.
Kuva

Hälytin pojan hakemaan ja pääsin Harmaalla kotiin, hyvältä ja lämpimältähän se Accordin kyyti tuntui !

Tästä lähdettiin sitten Mustan osalta takaisin kohti liikennekäyttöä...
Kuva

Nyt on lumet putsattu ja moottorin-ynnä sisätilanlämmitin töissä. Kunhan pari tuntia ovat puhkuneet, niin startataan, ulkonahan ei ole kuin -4 tällä hetkellä. Annetaan moottorin käydä lämpimäksi ja talliin, ynnä Defa kiinni akkuun. Välttämättä ei ole pariin päivään tarvetta ajella, joten otetaan liikennekäyttöön sitten, kun tarvitsee. Pop Vakuutus oli nopea tapansa mukaisesti ja tänään jo palautui vakuutusmaksua 84 euroa tilille. Toyota Financekin ilmoitti, että laina on maksettu, vakuutuksen päättymisestä tuli ilmoitus jo viime viikolla.

Täytyy kustannuslaskelma vielä tehdä jos jaksaa, mutta aika tasan 200 euroa maksoi vajaan 5kk käyttö "vuokran" suhteen, siihen päälle sitten ne pakolliset, vakuutus, bensa ja vero. Nyt sitten vaan odotellaan Konaa, katsotaan, kuinka pitkäksi, toivottavasti mahdollisimman tapahtumaköyhäksi, välihyppy Mustan puikkoihin muodostuu.

Lataushommia mietin sen verran, että varmaan semmonen Ctekin Njord pitää hankkia jossain vaiheessa. Autotallin kulmalla on tämmönen:
Kuva

Jos olen oikein ymmärtänyt, niin Ctekin kun tökkää tuohon ja toisen pään autoon, niin Kona ottaa esim. 10A vastaan 230 x 10 = 2300 x3 = 6.9 kW kolmessa vaiheessa. Semmoisella vauhdilla pärjäisi jo todella hyvin, miksei 8A ja 5.5 kW riittäisi jo mainiosti. Varmaan pärjään sukolaturillakin 1.8 kW jo hyvin pitkälle, mutta esim. näitä kovia talvipakkasia ajatellen ei varmaan tuo parempi teho olisi pahitteeksi, että latautuukin. Ei välttämättä -20 asteen pakkasessa tuo sukovirta riitä kylmälle akulle. En tiiä. Varmaan matkan varrella viisastuu.
Viimeksi muokannut IC1970, Ti Joulu 28, 2021 22:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

^ Kyl pitäis sukovirta riittää hyvin, mutta juuri toisinpäin tulee haaste: kylmä akku ei pysty ottamaan isompia lataustehoja vastaan. Toki silloin kun esilämmitys jysähtää käyntiin, niin lämppäri ottaa puuttuvat elektronit akustosta eli esilämmitys syö myös akkua, ellei piuhasta tule tarpeeksi.

Meillä ei ole kovemmillakaan pakkasilla ollut mitään ongelmia hitaan latauksen kanssa, ei Leafissa eikä Konassa. Molemmissa menty yhdellä vaiheella. Toki näitä kelejä ei kevään 2019 jälkeen ole kymmeniä vuorokausia ollut.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Otinkin Mustan käyttöön samointein, pääsi tekemään ihan oikealle tielle lämmityslenkin. Kyllä oli Nankangit neliskanttiset, ajelin jonkun 7 km, jotenkuten asettuivat, mutta vielä pitää ajella. Toki auto umpijäässä muutenkin. Josko se tuosta vetreytyisi kun saa taas kilsoja alle. Kyllä olikin löysän ja vaeltelevan tuntuinen, etenkin ohjauksen suhteen, vs. Corolla. Tottuuhan tuohon taas, mutta aikamoinen shokki äkkiseltään :D Toki nuo neliskanttiset Nankangit kokoa 225/45/17 tekee asiaan ihan hemmetisti, varmaan 90% moitteesta sinne. Pikkuinen 45 Ah:n akku vaikuttaa kyllä olevan kunnossa, Defa alkoi vilkuttaa viimeistä pykälää heti kättelyssä, kun pikku lenkin jälkeen sen kytkin kiinni. Eikun saunaan, palaillaan sitten kun on asiaa.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

IC1970 kirjoitti:
Ti Joulu 28, 2021 18:16
Jos olen oikein ymmärtänyt, niin Ctekin kun tökkää tuohon ja toisen pään autoon, niin Kona ottaa esim. 10A vastaan 230 x 10 = 2300 x3 = 6.9 kWh kolmessa vaiheessa. Semmoisella vauhdilla pärjäisi jo todella hyvin, miksei 8A ja 5.5 kWh riittäisi jo mainiosti. Varmaan pärjään sukolaturillakin 1.8 kWh jo hyvin pitkälle, mutta esim. näitä kovia talvipakkasia ajatellen ei varmaan tuo parempi teho olisi pahitteeksi, että latautuukin. Ei välttämättä -20 asteen pakkasessa tuo sukovirta riitä kylmälle akulle. En tiiä. Varmaan matkan varrella viisastuu.
Se auto ottaa tehoa kilowatteina, ei kilowattitunteina! Akkuun sitten latautuu kilowattitunteja, kun niitä kilowatteja ladataan useita tunteja...

Koska tuo virhe on yleinen ja sattuu minua silmään ns. merkeleesti, lainaan tähän oman tekstini BMWForumilta:
Aero @ BMWForum kirjoitti: Otetaan tähän väliin vähän sähkötekniikan perusteita, kun nuo yksiköt ja niiden suhteet toisiinsa tuntuvat olevan hyvin usein (yleisesti, ei painottuen saatika rajoittuen tälle foorumille) enemmän tai vähemmän hämärän peitossa ja tämä vähän ärsyttää minua - ei siksi, että aihe olisi jotain yleistietoa mikä kaikkien tulisi tietää, vaan siksi, että virheitä näkyy lehdissä, hinnastoissa ja vastaavissa paikoissa, missä soisi olevan oikeata tietoa. Skippaa vapaasti, jos ei jargoni kiinnosta :)

-Jännite ilmoitetaan voltteina (V) ja se kertoo potentiaalieron pistokkeen napojen välissä, Suomen sähköverkon nimellisjännite on 230V ja sähkötyyppi on vaihtosähkö eli AC. Näistä tulee puhekielessä usein yhdessä VAC.

-Virta ilmoitetaan ampeereina (A) ja se kertoo, kuinka paljon sähköä oikeasti juoksee siitä pistokkeen navasta toiseen. Ns. sukolatureissa tämä on yleensä rajattu 8 ampeeriin.

-Kun jännite ja virta kerrotaan keskenään, saadaan näennäisteho, jonka yksikkö on ovelasti volttiampeeri (VA). Käytännössä siis esim. 8 ampeerin laturin suurin mahdollinen sisäänottonäennäisteho on 230V*8A = 1840VA

-Vaihtosähkössä (jota tuo AC siis on) sekoitetaan pakkaan vielä tehokerroin eli vaihekulman kosini, joka kertoo millaisella aikaerolla toisiinsa nähden jännite ja virta pistokkeessa näkyvät. Kosini on meille tuttu trigonometriasta ja on käytännössä mahdotonta, että se olisi yli 1. Kun tällä tehokertoimella kerrotaan näennäisteho, saadaan tulokseksi pätöteho, jonka yksikkö on watti (W) ja joka on oikeasti käyttökelpoinen teho. Jos siis laturi on ns. täydellisesti suunniteltu, on teoreettinen suurin sisäänottopätöteho 1*1840VA=1840W. Käytännössä se jää kuitenkin hivenen pienemmäksi - voisin lonkalta veikata jotain 1600-1700W tienoota, mutta en sano varmaksi. 1700W lukemalla tehokerroin on n. 0,92.

Mutta mutta, sinne akkuunhan ladataan energiaa eikä mitään tehoa tai muuta nörttisanastoa. Nämä kuitenkin ovat toisiinsa hyvin läheisessä suhteessa ja jos joskus on vaikkapa maksanut sähkölaskun tai kilpailuttanut sähkösopparia, on ehkä huomannut että sähkölaitos myy hyvin mielellään kuukausimaksuja, mutta lisäksi sitä energiaa, käyttäen yksikkönä kilowattituntia (kWh). Kun pilkotaan kilowattitunti osiin, huomataan että siinä on kilo, watti sekä tunti. Kilo nyt on kilo, Si -järjestelmän etuliite tuhannen kertoimelle, joten puhutaan selvästi tuhansista wattitunneista. Watti puolestaan käytiin äsken läpi ja on siis sähkön pätötehon yksikkö ja tunti puolestaan on yleinen aikayksikkö. Jos siis laturin pätöteho on vaikkapa arvelemani 1700W, niin tunnissa se ottaa sähköverkosta sisäänsä 1700W*1h = 1700 wattituntia (Wh) eli 1,7kWh; kahdessa tunnissa laturiin ehtii siis juoksemaan sisään 1700W*2h = 3400Wh eli 3,4kWh.

No, saadaanko sitten kahdessa tunnissa akkuun ladattua se 3,4kWh energiaa? Ei ihan saada. Tuo nimittäin on vasta laturin sähköverkosta ottama energiamäärä ja koska lataustoiminnassa tapahtuu aina häviöitä - esim. johdot ja akku lämpenevät - niin nehän hukkuu pois tuosta lukemasta. Jos lataustoiminnan kokonaishyötysuhteeksi laturin sisäänmenosta akkuun oletetaan vaikkapa 90%, niin tuosta 3,4 kilowattitunnista 10% eli 340Wh häviää muualle kuin akun varaukseen ja akkuun päätyy 3060Wh eli 3,06kWh, vaikka laturi otti sähköverkosta 230V*8A*2h=3680VAh (joka on yleensä se lukema, mitä nopeasti lasketaan).

Tehokerroin ja hyötysuhde ovat tapauskohtaisia; tehokertoimeen vaikuttaa ainakin laturi ja hyötysuhteeseen laturin lisäksi kaapelit sekä itse auto. Käytännössä kuitenkin, kun kertoo voltit*watit*tunnit ja silpasee päältä pois vähän tehokerrointa ja toisen vähän latauksen hyötysuhdetta, pääsee aika hyvin tontille siitä, paljonko autoon ehtii ladata minkäkinlaisella laturilla.

Tuosta vähän kahden tunnin nyrkkisääntöä olettamalla, että tehokerroin on 0,9 (äskeisessä tekstissä vähän isompi, koska siinä oletin laturin pätötehoa jotta saisin helppoja lukuja kerrottavaksi) ja latauksen hyötysuhde 90%, kaava siis jännite*virta*tehokerroin*hyötysuhde*aika:
8A: 230V*8A*0,9*0,9*2h = 2,98kWh
10A: 230*10*0,9*0,9*2 = 3,73kWh
16A: 230*16*0,9*0,9*2 = 5,96kWh
Kirjoitus on hybridiketjusta ja yksivaiheisena kirjoiteltu, lopun yhtälöihin voi luonnollisesti lisätä kertoimen 3, kun puhutaan kolmivaihelatauksesta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

Takaisin bensaan, nyt olis semmosta herkkua tarjolla että kelpais vaikka Porvoon miehelle:
https://www.nettiauto.com/12606419

Raaseporissa, eli ei Porvoosta edes matka eikä mikään. Saman meren rannalla ja kaikkee.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ai että kun olis tuon bongannut aikasemmin niin olis voinu vielä pummata Corollan ostajalta kyydin :mrgreen:

Tuohon Aeron vuodatukseen pätö- ja muista tehoista vielä sen verran, että eikös sähköautojen kulutus ilmoiteta kuitenkin latausasemasta mittaroidusta sähköstä, eli lataushäviöt sisältyy kulutuslukemiin? En ole siis ihan varma mitä WLTP asiasta sanoo, mutta esim TM ilmoittaa kulutukset käsittääkseni aina mitatusta lataussähköstä, josta siis osa menee harakoille lataushäviöinä.

Suurimpia häviön aiheuttaja taitaa muuten olla AC/DC-konversio laturissa, joka AC-latauksessa on mittarin jälkeen koska laturi on autossa. Pikalatauksessa taas laturi on tolpassa, ja laturi ilmoittaa yleensä ladatun DC-sähkön, eli lähempänä sitä määrää mikä akkuun saadaan. Toisaalta pikalatauksessa kaikki paikat lämpenee enemmän ja sitä kautta AC/DC-konversion ulkopuoliset häviöt lienee suuremmat kuin normilatauksessa.

Mites muuten, olen käsittänyt että IC1970 on raskaan musiikin ystävä, lämmittääkö nämä AC/DC-jutut mieltä? :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Kiitos autoni kaimalle (aka aerolle) oppitunnista. Vaikka lopputulemalla ei ehkä olekaan niin merkitystä, kymmenen pinnaa sinne tai tänne, niin muistutti hyvin miten toi menee.

Porvooseen sen sijaan onnittelut. Olen tässä monta kertaa pohtinut, että kumpi onkaan iloisempi hetki, "lapsen syntymä, vai kuolema". Kun draamaa hieman lieventää ja korvaa sanan lapsi sanalla auto, niin kyllä. Harvemmin käy niin, että enemmän tosiasiallisesti ilostuttaa uuden auton saaminen, kuin vanhasta eroon pääseminen. Ehkä tässä on pieni vivahde-ero, lapsi hankitaan loppuelämäksi, auto useammin?

Itsellä tässä taas, luojalle ja vainolle kiitos, vähän sutinaa automarkkinoilla. Alanpa rustaamaan omaan vitjaansa mennyttä ja tulevaa...
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:
Ti Joulu 28, 2021 21:27
Tuohon Aeron vuodatukseen pätö- ja muista tehoista vielä sen verran, että eikös sähköautojen kulutus ilmoiteta kuitenkin latausasemasta mittaroidusta sähköstä, eli lataushäviöt sisältyy kulutuslukemiin? En ole siis ihan varma mitä WLTP asiasta sanoo, mutta esim TM ilmoittaa kulutukset käsittääkseni aina mitatusta lataussähköstä, josta siis osa menee harakoille lataushäviöinä.
En muuten tiedä, mutta kotona maksetaan siitä mikä tulee mittarista läpi ja autolla pääsee sillä mitä akkuun menee, joten yhdistin häviöt tuolla välillä samanarvoisiksi. Julkisella asemalla toki tilanne voi olla tarkempi, kun mittarointi on latauskohtaista.

TM & kumpp. ei varmaankaan yksinkertaisesti voi mitata mitään muuta kuin laturille menevän sähkön. Sehän ei AC-latauksessa pahemmin itse pömpelissä muutu koska varsinainen laturi tosiaan on autossa, joten sinänsä on se ja sama, mittaako ennen pömpeliä vai pömpelin ja auton välistä, kun varsinaisen laturin ja akuston väliin ei varmasti pääse. TM kuitenkin tykkää mittailla ihan itse, eikä luottaa ajotietokoneeseen tms auton kertomaan lukemaan.
AZP kirjoitti:
Ti Joulu 28, 2021 21:27
Suurimpia häviön aiheuttaja taitaa muuten olla AC/DC-konversio laturissa, joka AC-latauksessa on mittarin jälkeen koska laturi on autossa.
Kyllä, kirkkaasti isoin häviö tulee tuossa kohtaa, ellei kaapelointi ole oikeasti teholämmitintasoa.
AZP kirjoitti:
Ti Joulu 28, 2021 21:27
Pikalatauksessa taas laturi on tolpassa, ja laturi ilmoittaa yleensä ladatun DC-sähkön, eli lähempänä sitä määrää mikä akkuun saadaan. Toisaalta pikalatauksessa kaikki paikat lämpenee enemmän ja sitä kautta AC/DC-konversion ulkopuoliset häviöt lienee suuremmat kuin normilatauksessa.
Toisaalta niissä kaapelitkin on järeämpiä juuri häviöiden taklaamiseksi. Isoin häviö taitaa yleensä yhä olla sähkökonversiossa, mutta jos mittarointi on sen jälkeen, niin se häviö toki jää mittarista pois. Kaupallisella puolella tämä toki kompensoidaan hinnassa :)
AZP kirjoitti:
Ti Joulu 28, 2021 21:27
Mites muuten, olen käsittänyt että IC1970 on raskaan musiikin ystävä, lämmittääkö nämä AC/DC-jutut mieltä? :mrgreen:
AC/DC on kirkkaasti paras yhtye, joka on levyttänyt saman levyn parikymmentä kertaa :mrgreen:
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

1. Hirveä Hiace. Yhdellä kaverilla kerran oli ekaa koppaa, kokelin ajaa, ei koskaan enää. Vm. 2007-2011 on ok.
2. Ihme nipottamista kilowateista ja wattitunneista. Stn. :lol:
3. AC/DC kelpaa aina, eka c-kasetti minkä hankin n. vuonna 1984 heiltä oli Flick Of The Switch. Toimii edelleen. Uusin levy yllätyshyvä.
4. Kanada
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Vastaa Viestiin