Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Viva La France, Renault "Räksy" Megane -04

Viesti Kirjoittaja tturku »

Kokeiles popvakuutusta. Taitaa alkaa liikennevakuutukset 25% suoraan.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Viva La France, Renault "Räksy" Megane -04

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Asiakaspalvelu on niillä aika jäässä, yhden auton vakuutukset siellä kerran oli eikä oikein vakuuttanut :D . Pitää käyttää laskuria ja katsoa pärjääkö Ifille, jossa mulla on aika isot prosentit miinuksia, kun on järjestö-ym. alennuksia.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Viva La France, Renault "Räksy" Megane -04

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Mahtava keli tänään ja kerrankin vapaapäivä, sehän piti käyttää hyväksi ennen kuin piti iltapäivällä lähteä pojan kanssa pelireissulle Hesaan.

Ihka ensimmäinen pesu Räksylle ja pesun päätteeksi varastoon jääneet pillerit ruosteisten peltivanteiden päälle ja kahdella nippusiteellä per rengas varmistus, että pysyvät. Autohan muuttui nuutuneesta lähes uudenkarhean näköiseksi :lol:

Kuva

Kyllä vaan ranskalainen vastustaa hyvin ruostetta. Lukuunottamatta noita kuuden vuoden hiekkasuihkuissa olleita helmoja (kaveri asui hiekkatien päässä, eli 7 km hiekkatietä joka ainoalla reissulla 6v ajan), auto on käytännössä ruostevapaa. Pari pientä kohtaa jotka pitää kliinerillä putsata, vetää kynsilakkapullosta pohjamaali ja oma väri päälle, siinä se. Helmat saa etupyörien takaa 20 cm matkalta hionnan kummaltakin puolelta, ruosteenestopohjamaalin, pohjamaalin, alustasuojan/kiveniskumassan. Loput tuosta etu-ja takapyörien välistä vedetään kevyemmällä kädellä, kun eivät ole ruosteessa, ainoastaan kuluneet oman värin ja vaalean pohjavärin sekamelskaksi. Kerros pohjamaalia ja alustasuojaa päälle.

Jos se 20 cm mustaa sinisen joukossa näyttää hassulta, vedän koko ulospäin näkyvän alahelman mustaksi. Katsotaan miten kevät etenee, että koska pääsee hommiin. Ehtiipä hommata värkit valmiiksi, jotain jo oli, mutta vähän täytyy täydentää.

Maalipinta on kipeästi myllytyksen tarpeessa, sekin aloitellaan heti kun mahdollista. Otetaan ensin kierros koneella ja parannellaan sitten kohta kerrallaan kesän kuluessa, 2-3 kerrosta käsin vielä päälle, niin hyvä tulee. Vähän tyyliin tänään konepelti ja etulokarit, huomenna toisen puolen ovet jne. Ei jaksa ottaa stressiä, fiiliksen mukaan.

Kunhan saadaan nuo helmat hoidettua, katsotaan, millaisella summalla saadaan rakkineelle tuore leima 8O
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1109
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Viva La France, Renault "Räksy" Megane -04

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Vakuutuksista sen verran, että vakuutusyhtiöthän eivät pysty kilpailemaan pakollisen liikennevakuutuksen osuudella, vaan listahinta on mikä on, ja laki kieltää siitä tinkimään hyvällekään asiakkaalle. SITÄ en sen sijaan tiedä, miten eri yhtiöiden eri autmomerkki-/mallilistoissa on niin isoja eroja, että aikanaan yhtiötä vaihtaessa kahden auton liikennevakuutuksista tuli jo melkein 300€ vuotuinen säästö.

Toinen odottamaton asia oli, kun vaihdettiin vaimon 2002 Clio tuohon nykyiseen 2008 kolkkiin: liikennevakuutus aleni roimasti! No, olihan tuo Cliokin melkein isolohko, eli 1.4, mutta tosiaan moottorikoko kasvoi melkoisesti ja luultavasti automallin keskimääräinen vuotuinen ajosuoritekin. Saabeja toki varmaan mälläillään melko maltillisesti eli eivät ole ns. riskiryhmää. Enpä silti osannut Clioakaan pitää minään kortteliralli- tai maantiekaahausrakettina. 8O
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Viva La France, Renault "Räksy" Megane -04

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Jospa Cliot pökkäilee herkemmin puskurin nurkilla muita autoja?
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Viva La France, Renault "Räksy" Megane -04

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Vaihdoin LähiTapiolasta Ifiin, säästö vuodessa 159 euroa ja risat. Sillä saa kaksi täyttä tankkia bensaa joilla ajaa Räksyllä reilut 1500 km. Säästöä se on sekin. Pop olisi ollut muutaman euron halvempi, mutta mulla on leegio vakuutuksia jo valmiiksi IFissä ja tiedän, että heidän homma toimii jos on tarvis.

Pop tarjosi liikennevakuutukseen heti kättelyssä 25% bonusta, If puolestaan kaskoon heti 70%. Käytännössä olisin saanut Räksyyn täyskaskon kaikilla herkuilla samaan hintaan, mitä LähiTapiolassa maksoi osakasko. Onhan näissä eroa.

Tarkoitus on tämän vehkeen kanssa pitää kulut niin minimissään, kuin mahdollista, siksi tämäkin toimenpide vakuutuksien kanssa.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
VelttoVetäjä
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: La Maalis 21, 2015 15:25

Re: Viva La France, Renault "Räksy" Megane -04

Viesti Kirjoittaja VelttoVetäjä »

Löytypähän mielenkiintoinen topicci!

Näin aluksi iso peukku ennakkoluulottomasta valinnasta varsin parjatun automallin rattiin!!
Meillä emäntä ajeli taannoin myös vm -05 1,6 Meksulla välin 80 - 130tkm. Kyllähän siihen mahtui kaikenlaista -remonttia meinaan.

Vikuri luonne sillä oli, ainakin meidän ajossa. Ovilokeroihin ei tosiaan kärsinyt laittaa muuta kuin vedenkestävää tavaraa. Penkin alla johtosarjoja kuivateltiin, silti Service ja airbag-valoshow välkkyi säännöllisen epäsäännöllisesti. VVT-pyörä rallatteli, ratin spiraalit meni, ilmastointi rakennettiin ac-nappia lukuunottamatta uudelleen ja jokunen anturi laitettiin.

Vikuriluonteesta huolimatta autolla oli tosiaan hyviä puolia. Mm kohtuullinen ajettavuus/suorituskyky/polttoainetalous (1,6), tilava perhekäyttöön ja sopeva emännän käsiin eikä ole herkkä ruostumaan.

VVT-pyörän ajoittainen rallattelu toisen kerran meidän omistusaikana katkaisi kamelinselän ja meksu lähti kiertoon. Pelannee varmaan seuraavalla käyttäjällä moitteettomasti, tahi sitten ei... Nykyään meillä emäntä ajelee tyytyväisenä läpiharmaalla Avensiksella :D .

Reilusti peukkua myös ykkösauto-valinnasta. Itselläni jääny kaukaiseksi haaveeksi omistaa moinen.
Kesällä: Volvo 745 turbo
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Viva La France, Renault "Räksy" Megane -04

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Taitaavat syödä noita VVT pyöriä yhtä paljon, kun saabit sytkäkassuja. Jos ei enemmän
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
isi
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 17:31
Paikkakunta: Tuusula

Re: Viva La France, Renault "Räksy" Megane -04

Viesti Kirjoittaja isi »

Tehdäänkö pieni off topic tähän ketjuun aiheella "Viva La Japan"? Voisiko ketjun aloittaja jakaa kokemuksia tuosta GS450h hybridistä? Itseäni kiinnostaa miten tuon kanssa pärjää talvella ja onko Snow asetuksella tai luistoneston poiskytkemisellä suurta vaikutusta etenemiseen hankalammissa paikoissa esimerkiksi jos on reilusti irtolunta. Ja lisäksi miten lähelle on päästy valmistajan antamia kulutuslukemia jos oikein yrittää ajaa nätisti?

Eli olisiko tuollaisesta harrastuspeliksi ja miksei säännöllisempäänkin käyttöön.
9-5 Wagon 1.9TiD 2009
Ex: 9-5 Wagon 2.0t 2000
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Viva La France, Renault "Räksy" Megane -04

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^^^ Tänks maan ! Luettelit jotakuinkin kaikki viat, mitä noissa yleensä on ollut. Eilen töihin mennessä vilkahti airbag/service taas pari kertaa, sitä ennen oli pari viikkoa ihan hiljaista, eikä tuo tänäänkään kummitellut. Kunhan muistaa pysyä poissa kun mennään leimalle.

Kylmänä tuo on vähän outo kaasulle, tykkää vähän kuolla välillä pois alta, vaikka kuinka painaa kaasua, tekee sitä vaan toisinaan, eikä tuo ole koskaan kokonaan hyytynyt. Eipä tuosta jaksa nokkiinsa ottaa, aika äkkiä on oppinut Räksyn kohdalla, että pienet nikottelut ei menoa haittaa, eikä niistä kannata hernettä sieraimeen vetää. Tänään esim. töistä kotiin palatessa toimi 18km ilman pienintäkään oiretta tai ongelmaa. Siitä pisteet ! Itse asiassa myös töihin mennessä, joten 36 virheetöntä kilometriä tänään. Mittariin pyörähti 156000, joten sisäänajo vasta menossa.

Lueskelin tänään oikein urakalla kuskin ovenpielessä ollutta virttynyttä öljynvaihtolappua ja sain salapoliisityön päätteeksi aika varmasti selville, että öljyt on vaihdettu joulukuussa 2014, kilometrien ollessa 147616 ja öljylaatu on ollut 5w-30 +suodatin. Sehän passaa. Kellarissa on jo pari vuotta ollut 5L pönikkä Fordin 5w-30 öljyä, joka jäi yhtenä kesänä pari kk talossa olleesta Focuksesta, kun ei tullut siihen ölppiä vaihdettua. Tavailin ohjekirjaa ja ACEA A1, A3 ja A5 tuohon kelpaavat, Fordin öljy on A1 ja viskositeetti kuuluu suositeltuihin, joten uudet öljytkin on tuohon maksettu jo pari vuotta sitten. Taisi olla 29.9 euroa tai jotain sinnepäin.

Eihän tässä tarvi korjaamolta pyytää kuin öljynsuodatin ja leima mahdollisimman pienin kustannuksin. Tiedän, että tuota on pariin viime katsastukseen ruuvattu aika huolella, joten en viitsi drive-inniin sitä ajaa tälläkään kertaa. Katsotaan päästöt, jarrut, jouset, nivelet jne. varmuuden vuoksi ennen leimaa ja yritetään mennä kerralla läpi. Jos on jotain ihan selvää vikaa, niin vaihdetaan.

Syön hatullisen jotain (hyvää), jos en joudu tuohon jotain ihan aikuisten oikeasti uusimaan leimalle. Toki (salaisesti) toivon, että koen ihanan yllätyksen. Mitä tänään katselin noita A-katsastuksen tilastoja 3-14-vuotiaista autoista totesin, että Meganen laatu on ollut hyvin tasaista. Noita uusimpia lukuunottamatta heikoimmassa neljänneksessä koko ajan :lol: Jos jotain positiivista haetaan, niin Fiat Stilo ja Chevrolet/Daewoo Nubira jäivät aina hieman heikommiksi kuten myös isoveljensä Laguna, joka piti yleensä Dodge Caliberin tms. kanssa viimeisiä sijoja hallussaan vuosi toisensa jälkeen. Ei tartte noiden tilastojen lukemisen jälkeen ihmetellä, mikseivät esim. Stilo ja Nubira maksa juuri mitään. Sleepy Sleepers aikoinaan totesi, että "paskan myivät". Näin.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Viva La France, Renault "Räksy" Megane -04

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

isi kirjoitti:Tehdäänkö pieni off topic tähän ketjuun aiheella "Viva La Japan"? Voisiko ketjun aloittaja jakaa kokemuksia tuosta GS450h hybridistä? Itseäni kiinnostaa miten tuon kanssa pärjää talvella ja onko Snow asetuksella tai luistoneston poiskytkemisellä suurta vaikutusta etenemiseen hankalammissa paikoissa esimerkiksi jos on reilusti irtolunta. Ja lisäksi miten lähelle on päästy valmistajan antamia kulutuslukemia jos oikein yrittää ajaa nätisti?

Eli olisiko tuollaisesta harrastuspeliksi ja miksei säännöllisempäänkin käyttöön.
Tuota mietin itsekin, että mahtaisiko olla kiinnostusta kuulla Lexuksen taipaleesta. Onhan se aika harvinainen peli. Vuosia itsekin haaveilin ja päätin tässä vaiheessa toteuttaa haaveen, kun rahkeet riittivät ja sain homman itselleni perusteltua.

Olen huomannut, että tuning-nöösit haluavat kisailla ja varttuneemmat autoista jotain tietävät tulevat muuten vain juttelemaan. Sen verran on kokeiltu, että ST Focuksella ei ole jakoa ensinkään :D Reilut 3000 km olen tuolla nyt ajellut ja paljon ajatuksia on syntynyt. Nythän on vasta paras ajokausi tulossa, kertaakaan ei ole pystynyt täyttä jenkaa vielä antamaan noissa moottoritien rampeissa, sunnuntaina kotiin palatessa luulin kiihdyttäväni rivakasti, kun alkoi uudenkarheista kitkoista ominaisuudet loppua, kilowattimittaria vilkaistessani (kun tuli suurin sallittu km/h vastaan) totesin, että 150 kw oli käytössä ja 110 kw vielä käyttämättä :D Onhan tuo melkoinen kuminauha, ainakin minulta loppuu pokka ennen kuin tuosta veto, näillä Suomen rajoituksilla auto menee omalla tavallaan hieman hukkaan, toisaalta tuo on äärimmäisen sivistynyt pitkän matkan tekijä joka menee pintakaasulla hissun kissun ja kaupungissakin on takavetoisena koostaan huolimatta näppärä pyöriteltävä, ei vähiten hienon automaatin takia.

Äkkiäkös minä tuosta oman topicin vetäisen. Minkäs minä sille voin, että olen autofriikki ja tykkään tarinoida...
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Viva La France, Renault "Räksy" Megane -04

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Sopimusrikkomus. Aivan. Tänään tehtiin pojan treenireissu Sipooseen Räksyllä. Oikein moottoritietäkin ajettiin mennen tullen. Onhan se todettava, että tuollainen 1.4 litrainen vapari vuosikymmenen takaisilla asetuksilla ei ole mikään ilo. Sanotaan, että vaarallisen alitehoinen. Tai sitten kontrasti tuohon toiseen on vaan niin jäätävää tasoa. Takaisin tullessa ei tuntunut enää niin pahalta, mutta mennessä meinasi usko loppua. Miten tuolla pystyy kesävauhteja pitämään, kun 110 mittarinopeus otti noin koville ? Meinasi kaasujalka krampata, kun piti olla nilkka suorana jatkuvasti.

Vaan kai se hyvää tekee ajaa tuollakin välillä vähän nopeampi ja pidempi rykäisy, onko vaan tunne, mutta minusta tuo kulki huomattavasti kevyemmin kun anoppilan pihasta tempaistiin kotiin pikku välietapin jälkeen. Tuskin tuolla oli satasta tai yli ajettu ainakaan vuoteen. Kierrättää kyllä sai, ettei vaarantanut liikennettä. Alustasta ei Räksyn kohdalla ole pahaa sanottavaa, erittäin sivistynyt laite kovemmassakin nopeudessa mitä alustan toimintaan tulee, miellyttävä ajotuntuma, mitä nyt tuulenpuuskat vähän heiluttivat, niidenkin vaikutus oli unohtunut tuolla toisella kahden tonnin keijukaisella kun on tullut nämä reissut ajettua.

Mennessä oli hinuri vilkut päällä Tolkkisten ja Kilpilahden liittymien välissä. Ettekä ikinä arvaa, mitä vehjettä vinssattiin lavalle. Aivan. Saabia. Noin vuosituhannen taitteen valkoinen 9-5 oli työn alla ja vieressä ei niin iloisen näköisenä seisoskeli varttuneempi Saabisti. Tsemppiä sinne, sydämestä sieppasi kun Renaultilla tykittelin ohitse...

Tänään oli autovalinnan takana se, että hinkkasin eilisessä upeassa kevätsäässä Lexuksen niin kiiltäväksi, ettei raaskinut sillä tänään lähteä. Huomenna on sama reissu edessä, joten kuiva pakkassää on tilauksessa. Niin masokisti en ole, että Räksyllä huomennakin menisin :lol:
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Viva La France, Renault "Räksy" Megane -04

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Edellisen viestin jälkeen Räksy on enimmäkseen paistatellut päivää kotipihassa, kerran taisin käydä töissä, mutta tänään tuli vedeltyä 70 km, oikein kunnon treeni-ja pelirallia kahden pojan kanssa. Ajoin tankillisen sen verran tyhjäksi, että pääsin tutustumaan bensan loppumisen varoitussummeriin. Jep, hirveä rääkäisy, kun bensavalo syttyy. Ja uusi rääkäisy joka kerran, kun käynnistät auton bensavalon palaessa. Voitte arvata, etten kauaa moista kuunnellut vaan investoin 72.31 euroa ja tankkasin täyteen. Tämä tankillinen 708.2 km ja 54 litraa sain ujutettua, tietokone kertoi, että 53 litraa on käytetty. Aika tarkka on. Ekan tankillisen kulutus oli 7.64, tämän 7.62. Selvässä laskussa :lol: Näytti olevan tietokoneessa sellainen ominaisuus, että kun ekan kerran sammutti auton bensavalon sytyttyä palamaan, ei enää näyttänyt jäljellä olevaa ajomatkaa, pelkkää viivaa. Tietääpä tuonkin, taisi olla että bensavalo syttyi kun 80 km oli rangea jäljellä. Siinäpä taas numerotriviaa kerrakseen.

Tänään ajelin kaupungissa anoppilan ja pelikentän väliä vajaan kuuden tunnin aikana kuusi kertaa, sellaiset 30 km. Käynnistyksiä tuli toistakymmentä ja käynnistysten väliä oli 5-60 min. Kertaakaan ei auto sammunut käynnistettäessä, vaan napista painaen kertalaakista käymään joka kerta. Ihme vekotin. Kierrokset kyllä laskivat käynnistyttyä sinne 500 rpm:n nurkille hetkeksi, mutta toipuivat nopeasti normaaliin tyhjäkäyntiin n. 750 rpm, kunhan ei koskenut käynnistyksen jälkeen mihinkään, vaan antoi auton itse "asettua". Eipä siis tuostakaan ominaisuudesta tarvitse huolehtia tai siihen rahaa käyttää. Olisko ollut niin, että kylmemmillä keleillä oli krantumpi tuon käynnistymisen suhteen kun konekin viileni nopeammin tms. Ihan sama.

Huomisesta alkaen näyttäis lämpenevän, sen verran komiaa keliä luvattu, että taitaa saada koko autokolmikko pesun huomenna. Toki sillä varauksella, että Avensis on pihassa tarpeeksi kauan. Se on hyvin epätodennäköistä, mutta ainahan voi toivoa. Pesun tarpeessa on kyllä, vähän saman näköinen kuin V.J.S:n hyvällä hoidolla oleva Ecobuust :wink:
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Viva La France, Renault "Räksy" Megane -04

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Kuten arvelin, jäi Avensiksen pesu haaveeksi. Emäntä lähti liikkeelle aamulla klo 07.30 ja ajoi pihaan äsken, 23.30. Katotaan huomenna uudestaan.

Lämpimän kelin kunniaksi kanniskelin kellarista ulos pesuletkun ja pikkuisen painepesurini, olihan se yhtä juhlaa autonpesu noitten "vettä sisältä sangoilla" pesujen jälkeen. Tervetuloa kevät ! Lexus puhdistui helposti, siinä on pakko olla joku pinnoite vielä, koska pelkkä painepesurilla suihkuttelu jätti jälkeen säämiskällä kuivattavan pinnan. Ei tarttenut minkäänlaista hinkkausta. Helppo pesu oli se.

Räksyn suihkuttelin hiekkakerroksen alta näkyviin ja pesin sienellä ja vahashampoolla. Armoton kevätaurinko suorastaan huusi tekemään naarmuiselle ja kärsineelle maalipinnalle jotain muutakin, ei ole tainnut Räksy vahaa nähdä moneen monituiseen vuoteen. Suoritetaan tämä ihmeteko joskus kevään edistyttyä.

Siinä autoa kuivatessa havaitsin, että kuskin puolen pyyhkijänsulka on jotenkin vajavaisesti kiinni, unohdin sitten koko asian kunnes äsken muistin, pitää huomenna katsoa että pitääkö se oikein uusia, ettei lennä vauhdissa mäjelle. Helmoja kurkistelin vaihteeksi ja tein suunnitelmaa, täytyy hakea Motonetista semmoiset "ajorampit" x 2, että saa tuon keulan vähän korkeammalle kun alkaa rapsuttelu. Ei tässä enää ihan nuoria olla, pakko vähän alkaa hifistellä, tähän asti on pärjätty suurinpiirtein maassa makaamalla ja sieltä alle kurkistelemalla.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Viva La France, Renault "Räksy" Megane -04

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Olipas mahtava päivä. Upea keli. Puuhastelin kolmen auton parissa kuutisen tuntia, siksi vissiin naamaa kuumottaa tällä hetkellä. Tuskin mitään vakavampaa tällä kertaa...

Mutta joo. Pakko todeta, että Renault ei ole mikään kotiasentajan unelma. Ainakin nämä ihan perushommat on tehty hiukan hankaliksi. Moottorin ilmansuodatin. Lähdemme siitä, että se on muovikotelossa, jossa on pari klipsua ja vaihto on minuutin-parin homma. Tämänhän jo Saab osasi kauan sitten. Vaan eipä ole klipsuja Rellussa.

Ensin imuilman tötterö irti. Sitten 10mm mutteri, jonka jälkeen irtoaa muovikotelo, joka on tyhjä, mutta josta ilma menee edelleen moottoriin ja se suojaa lohkon kyljessä olevia kahta "siivilöillä" suojattua aukkoa. Itse moottorin ilmansuodatin on piilotettu lohkon ja rintapellin väliin ja kiinnitetty kahdella pitkällä torxilla, jotka ovat hieman ahtaassa paikassa.Siinä on välissä vielä joku paksu kaapeli joka pitää kangoitella sivuun, että saa ilmansuodattimen kotelon ahtaasta paikasta ylös. No, tällä kertaa totesin, että suodatin on kuin uusi ja paikat takaisin kiinni. Vaan olipa tehty yksinkertainen homma hankalaksi.

Vielä hauskempaa oli tulossa. Raitisilmasuodatin. Jos sen haluaa nätisti irti, on irroitettava koko hanskalokero, sitä ennen akunkenkä, koska joutuu irrottamaan pelkääjän puolen turvatyynyn liittimen jne. Eikä ole tämä hanskalokero vaan parilla mutterilla kiinni, niitä ja muovisia suojakansia jne. on ihan kotitarpeiksi. Ei vaan jaksanut alkaa. Ai niin, sisälämppärin johto oli asennettu justiin siihen eteen, joten ruuvasin pistokkeen irti ja taiteilin johdon sivuun, vielä piti irrottaa keskikonsolin kyljestä se muovilevy, jossa lämppärin pistoke oli kiinni. Jostain luin, että kyllä se sieltä alakautta tulee. Paikkahan on normaali, eli pelkääjän jalkatilasta sisään ja ujutettu sinne keskikonsolin taakse.

Tässäpä sitten kuva ranskalaisen insinöörin aivopierusta.
Kuva
Kuten näette, tulee ulos nätisti 2/3, mutta 1/3 jää sinne hanskalokeron ym. taakse. Ei varmaan paljoa olisi tarvinnut suunnitella, että tuosta olisi saatu järkevästi vaihdettava ! No, tuossa suodatinpanoksessahan on sellaiset joustavat kantit, runttasin sen kasaan ja vetäisin alaspäin, tuli se sieltä. Kotelossa oli sitten puolen kottikärryllisen verran luontoa, kuten myös suodattimessa. Imuroin kotelon ja tomutin suodatinpanoksen ja runttasin sen takaisin. Meni varmaan kolmena kappaleena, mutta istui loppujen lopuksi ihan ok. Vaihdan joskus uuden, mutta tämä riittää tältä erää. Ehkä tämä operaatio auttoi hieman tuohon onnettoman tuntuiseen ilmanvaihtoon. Ainakin tuli imurin täydeltä tavaraa.

Tämäkin homma oli esim. og-satkussa tehty aika näppäräksi itse suorittaa. Ja monessa muussa. Kun miettii, miten uskomattoman ääliömäisesti tähän vehkeeseen pitää nuo ajovalon polttimot vaihtaa, niin siinä on jo kolme perushommaa, jotka on tehty (tahallaan) normaalia hankalimmiksi operaatioiksi. Ei ole ranskiksen suunnittelussa paljoa käyttäjää ajateltu...

Näiden ihmettelyiden lisäksi sain pahimmat putsattua niin sisältä kuin päältä emännän Avensiksesta ja Lexuksen etupenkit saivat pesun kissasaippualla ja käsittelyn nahanhoitoaineella, takapenkit saivat tyytyä pelkkään pesuun. Kyllä se vaan on perhanan kiva puuhailla ulkona +10 asteessa kevätauringossa. Tätä on koko talvi odoteltu, alkaa tallittoman miehen kaamos olla takana 8)
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Vastaa Viestiin