Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7537
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Ranskalaiset ostan vain grilliltä, vain ostanko sittenkä

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Eikä ollut minkäänlaisia lämpenemis tai huohotus ongelmia 1.4TSI padalla
varustetussa kulkineessa.
Kuulemma diisseli sekottajassa ( lue skeida ) noita oli pikemminkin, vaihdelaatikosta irtoavien
lukkosokkien lisäksi.

Ja isot pojat kertoi että pökötti, diisseli sellainen ei meinannut sammua ollenkaan.
Oli ilmeisesti jäätymisen takia ruvennut kiskomaan moottori öljyä palotiloihin.
Ja meidän vanha escortti jääti kanssa huohotinputket, ja tämän jälkeen ampui öljyntäyttö
korkin auki, onneksi ei ollut kierrekorkki, ja onneksi korkissa oli kiinnitys lenkki.
Ei tarvinnut tieltä hakea, mutta ette usko sitä sotkun määrää.. :?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8084
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ranskalaiset ostan vain grilliltä, vain ostanko sittenkä

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Pakari kirjoitti:Ei tarvitse asennella minkäänlaisia viimasuojia ainakaan sellaisiin 2000 luvun audeihin joissa konepellin alta löytyy 1,8t 20v kone. Kyseisessä moottorissa ei ole myöskään huohotusongelmia tai öljynkulutus ongelmia.
Jaa, Audifoorumeilta voisi löytyä jokunen eriävä mielipide.
www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=77617

Mutta se että tossa topikissa on vain 2 sivua se kertoo siitä, että yllättävän vähävikainen Audiksi on tuon koneen huohotin :D
Tokihan tuohonkin pannuun on siis DIY-miehet jo keksineet oikeasti toimivan huohottimen:
http://www.audizine.com/forum/showthrea ... lification
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ranskalaiset ostan vain grilliltä, vain ostanko sittenkä

Viesti Kirjoittaja AZP »

Monta vuotta menty noilla allekirjoituksen VAGgineilla ilman mitään huohotinogelmia :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8084
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ranskalaiset ostan vain grilliltä, vain ostanko sittenkä

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

^nuo ei olekaan 2000luvulla valmistettuja vekottimia, tai edes 1990-luvulla :lol:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ranskalaiset ostan vain grilliltä, vain ostanko sittenkä

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kyllähän näitä tehtiin vielä pitkälle 2000-luvun puolella :wink:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ranskalaiset ostan vain grilliltä, vain ostanko sittenkä

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Isäni 2002 1,8T 150 hv A4 leikkasi kiinni noin 5 v ikäisenä ja noin 200 tkm ajettuna. Huolto-ohjelman mukaisesti merkkihuollatettu, öljysihti tukossa. Hyviä autoja.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Ranskalaiset ostan vain grilliltä, vain ostanko sittenkä

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Aika monta saabin pataakin on rikottu sillä että "huolto-ohjelman mukaisesti huollettu". Nuo mistä minulla on kokemusta ovat pelanneet hienosti. Huoltovälinä on 15tkm eikä 30tkm. Käytetty moottoriöljy on jotain muuta kuin markettiöljyä, tai merkkiliikkeen öljyä. Eikä kummassakaan yksilössä ole ollut minkäänlaisia ongelmia. Minä pidän 1,8t 20v konetta VAG-konsernin parhaimmistona.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Ranskalaiset ostan vain grilliltä, vain ostanko sittenkä

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Longlifen takia se 1.8t on hajonnut, eikä huonouttaan. Kyllä ne hyvin huollettuna ovat luotettavia ja hyviä moottoreita.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2706
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Ranskalaiset ostan vain grilliltä, vain ostanko sittenkä

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Yhdellä parhaista kavereista ollut 2.0tfsi A4 2008, osti pari vuotta vanhana ja 80tkm ajettuna. Eka kone rakennettiin uusiksi vähän alle 150tkm kohdilla kun söi litran öljyä/500km, nyt 192tkm kohdilla puolestaan petti ketjunkiristin ja kone taas romuna. No onneksi on lääkäri, niin on karkkirahaa..


En tiedä sitten koneiden kestosta yleensä, mutta ei toi nyt kauheasti ainakaan kannusta VAGia ostanaan, varsinkaan kun muillakaan eivät täysin viattomia ole olleet.
Tomppa & Saabit myyty :(
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Ranskalaiset ostan vain grilliltä, vain ostanko sittenkä

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

2.0tfsi on täysin eri moottori, kuin "vanha" 1.8t.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Dosh
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: Ti Touko 22, 2012 22:53

Re: Ranskalaiset ostan vain grilliltä, vain ostanko sittenkä

Viesti Kirjoittaja Dosh »

Saabinsti kirjoitti:Longlifen takia se 1.8t on hajonnut, eikä huonouttaan. Kyllä ne hyvin huollettuna ovat luotettavia ja hyviä moottoreita.
Näissäkään ei välttämättä ongelma ole öljyissä vaan suodattimessa joka ei kestä sitä 20-30tkm vaan menee tukkoon ja sen jälkeen öljy suodattamattomana läpi. Se missä vaiheessa suodatin tukkeutuu on mahdoton arvailla kun mokoma ei sitä mitenkään ilmaise, suodatinten koot ovat myös pienentyneet? Itellä oli firman leasing autona Nissan Interstar, huoltovälit 30tkm, enimmäkseen matka-ajoa. 150tkm jälkeen rupes syömään öljyä melko mukavasti, vieläkin puistattaa. Youtubessa törmäsin yhteen videoon jenkeistä missä eräs herra oli asentanut Nissan NV200'seen bypass suodatinjärjestelmän, auto on vissiin 1.6 bensa, 16000km kohdalla ihan kirkkaat öljyt vielä. Rekoissa näitä bypass suodatuksia on käytetty jo pitempään ja nyt näyttää että uusimpiin Ford Transiteihin on tullut keskipakosuodatin normaalin öljynsuodatuksen lisäksi.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Ranskalaiset ostan vain grilliltä, vain ostanko sittenkä

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Menee täysin offtopic puolelle, mutta 1,8t 20v koneen öljynsuodatin on paljon isompi kuin esim. saabin. Siinä 1,8t 20v koneessa öljynsuodatinta ei olla pienennetty tai siirrytty sisäpatruunaan.

Tälläiset kuvat löysin VAG 1,8t 20v
Kuva
Saab:
Kuva
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Ranskalaiset ostan vain grilliltä, vain ostanko sittenkä

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

1.8t suodatinta on itse asiassa suurennettu lieteongelman takia. Sehän oli niitä ekoja longlife-moottoreita ja etenkin pitkittäisasennettuna öljytilavuus oli liian pieni pitkille vaihtoväleille.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ranskalaiset ostan vain grilliltä, vain ostanko sittenkä

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Aina jaksetaan testeissä parjata Toyotan "onnetonta" 15000 km huoltoväliä. Se on yksi suurimmista syistä, minkä takia Toitsut ovat suht luotettavia. Ei edes yritetä rikkoa ennätyksiä ja tykittää samoilla öljyillä 30-40 tkm... Tutut asentajat ovat minua vannottaneet, että mitä tahansa pihaan ostankin, EN osta autoa, jolla on ajettu mainituilla longlife-huoltoväleillä. Siitä olen pitänyt kiinni. Tässä päivänä muutamana katselin jostain syystä Bemarin 530-mallien tarjontaa. Huomioni kiinnittyi viiden vuoden ikäisessä yksilössä huoltokirjan merkintöihin. Eka öljynvaihto 35 tkm, toinen 76 tkm ja kolmas 112 tkm ja mittarissa oli nyt 132 tkm, ilmoituksessa oli kuva huolto-ilmaisimesta, joka kertoi, että seuraavaan huoltoon vielä 11000 km.

Lienee mennyt hyvin tähän saakka?, vaan mites se seuraava omistaja ? Fiksuja vehkeitähän nuo ovat nykyään ja itse kertovat koska on aika mennä huoltoon, mutta, en kyllä laittaisi itse ansaitsemiani rahoja autoon, jolla on ylläkuvatunlainen historia. Pieni epäilys on, että jossain 150-200 tkm kohdilla alkaa öljy maistua jos ei muuta hassua tapahdu.

Ettei puun idea unohdu, niin mainitsen, että Räksylle ei ole öljy maistunut ja hän muistaa minulle aina startin jälkeen huomauttaa "oil level ok". Mitä teen, jos tilalle tulee jokin muu ilmoitus, en tiedä. Ehkä minun ei tarvitse sellaista edes kokea :)
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Viva La France, Renault "Räksy" Megane -04

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Kesärengasasiat ratkaistu ! Viikko sitten jätin luotetulle rengastoimittajalleni, niin, ensi vuonna 25 vuotta yhteistä taipaletta, "avoimen" hakemuksen, että jos tulee vaihdossa käyttökelpoisia tuota Räksyn kokoa, niin tänne vaan. Aika äkkiä löytyi ja ne on nyt pyöräytetty vanteille, nyt odotellaan vaan sitä, että pääsee vaihtamaan.

Samaa merkkiä, mutta eri mallia. Toinen pari oli tullut uunista ulos DOTin mukaan 09/15, eli vuoden ikäiset GoodYear EfficientGrip Performancet, pintaa 6-8mm, eli melkein uudenveroiset !
Kuva

Toinen pari GoodYear Excellence, jo enemmän elämää nähneet, olivat tuoreet aikoinaan 17/10, pintaa vielä 3-5mm.
Kuva

Huonommat eteen ja paremmat taakse, tietenkin. Ajelen Räksyllä kesärengaskaudella muutaman tuhat kilometriä, joten eipä tarvitse rengasasiaa vähään aikaan miettiä. Joku hylkäsi nämä ja halusi uudet, Räksyn alla matka jatkuu. Taloudellinen panostus oli hyvin pieni, sanotaan, että jos jostain Rengas Onlinesta lähtee hakemaan tätä kokoa uusia, halvinkin kiinalainen "en ole koskaan kuullutkaan" merkki maksaa enemmän kuin mitä noihin meni yhteensä. Siis yksi kpl.

Sen verran ajattelin sivusilmällä vilkuilla, että jos joku kauppaa Relluun sopivia aluvanteita pilkkahintaan, voin vaikka ostaakin. Onhan nuo peltivanteet kauheat, kun löytäis jostain koristekapselit, jotka pysyy päällä ilman nippusiteitä...

Seuraavaksi pitää kilpailuttaa Räksyn vakuutukset, nykyinen hinta on kyllä liian kova. Laiskuuttani otin tutusta firmasta, mutta kun liikennevakuutus kustantaa karvan alle 200e/3kk, alkaa ahdistaa. Eiköhän tosta yhden erän verran saa pois kun vähän huudattaa. Tarkoitus olisi pitää tätä vehjettä toistaiseksi ja kerryttää bonuksia, kolmannen auton 0-bonus vakuutus on alkanut suorastaan *ituttaa.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Vastaa Viestiin