Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3092
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja viggen »

Vähän on jäänyt jälkeen tiedot näissä markkinoiden automalleissa, kun ei ole töissä koko aikaa autojen kanssa. Tällainen sattui kohdalle selailessa nettiä, erittäin harvinainen ainakin Ruotsin markkinoilla.
https://www.kvd.se/auktioner/toyota-camry-solara-148061
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

^^ kävipä tuuri että tuli vahvistus ko. osalle eikä menty vaan kotitarveasentajan intuitiolla :lol:
"Hevoseton" mies on huoleton mies
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11475
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja jus »

IC1970 kirjoitti:
Pe Elo 12, 2022 09:52
Eihän siinä, tilaan uuden venttiilin ja kun saapuu, laitetaan paikalleen. Toivotaan, että vika on siinä.
Saab 9-5:n vaihteiston solenoidivian sai varmistettua ihan yleismittarilla vaihteiston liittimestä mittaamalla. Piti vaan odottaa vian pahenemista sellaiseksi, että vika oli aina päällä. Johtovian ohjausyksikön ja vaihteiston välillä olin jo aiemmin sulkenut pois.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Mustaan palasi ce+vsa jo pojan tullessa kotiin. Eli tiensä päässä on kytkentäventtiili. Ajelkoon noita koti-kaupunki ajoja toistaiseksi, jos ei tielle jätä.

Volvon poistin sekä sigusta, että pihasta. Lähti Mikkeliin juuri äsken. Tässä viimeinen kuva Volvosta.
Kuva

Koska auton kulurakenne meni sattuneista syistä persnetolle jo näin alkuvaiheessa, päätin, että en lisää kulupuolta enää lisää, vaan pysäytän negatiivisen kassavirran tässä vaiheessa kertarysäykseen. Turpaan tuli kunnolla, mutta alle vuorokaudessa ilmoituksen laatimisesta lähti auto pihasta tyytyväisen oloiselle ostajalle. Mitä tästä opin ? Tuskin mitään, mutta ehkä sen, että:

1) Älä osta autoa näkemättä ja kokeilematta. Ikinä. Enää. Onko. Selvä.

Ei pitäisi olla vaikea tuota sisäistää. Katsotaan miten jatkossa pärjätään. Senkin muistin taas, että en ole mekaanikko. Huolto, sipistely, kevyet täsmäkorjaukset ja pisteosien vaihdot, ruostesuojaus, pienet ruostehommat ynnä kiillotus & puleeraus, se on ok.

Koitan jatkossa keskittyä, silloin kun tulee tarve ruuvailla, vanhempiin ja yksinkertaisempiin autoihin. Vähemmän pääomaa, enemmän fiilistä. Jotain edellisen museo :saab: -projektin kaltaista. Se oli kivaa ja antoisaa se.

Konaa koeponnistin kaksi kertaa Autovexissä. Siitä saisi 42000 euroa nyt, ei enempää. Jos olisin luopunut, olisin kuitannut tähänastiset kustannukset 100% ja pari satasta päälle. Ihan ok sinällään, mutta ei riitä siihen, että vaihtaisin auton pois. Jatketaan toistaiseksi. Koitetaan pitää Hondat pois romuttamolta ja ajellaan sähkiksellä omat ajot. Ai niin, 12A asetuksella Konan laturi antoi kuvan mukaisesti, eli 20% lisää vauhtia. Yleensä ajelen 200 km ja risat ja laitan yön yli lataukseen, eli 70->100%, sinisestä sukosta tuo operaatio hoituu nyt noin 1.5 tuntia nopeammin. Riittää tässä vaiheessa.
Kuva
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja torque »

Koitan jatkossa keskittyä, silloin kun tulee tarve ruuvailla, vanhempiin ja yksinkertaisempiin autoihin. Vähemmän pääomaa, enemmän fiilistä. Jotain edellisen museo :saab: -projektin kaltaista. Se oli kivaa ja antoisaa se.
no ei teidän volle sekään kauan viihtynyt pihalla, vaan ehkäpä uudelle omistajalle kelpaa kyyti.
Jos autonruuvaillu into on vahva, niin ehkä jokin 10v mercedes :) listalla. (tällä en tarkoita että ovat huonoja, vaan noihin ei kotimekaanikot juuri voi mitään tehdä)
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

No niin, vähän käy itte päiväreissulla niin heti on taas Porvoossa tapahtunut enemmän kuin seuraamaan kerkee. Sitä se on, tehokkuus meinaan.

Itte kävin tänään poimimassa kanssa jotain pikkuvikaista ja hauskaksi tarkoitettua. Voimansiirrosta vastaa Torsen-neliveto, keulalla on V6-moottori poikittain ja ketjutoiminen jakopää on Holdenin käsialaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja torque »

^kuullostaa että on jokin GM yhtälö tuossa laitteessa, kerro toki lisää, onhan se aina jännää seurata mitä löytyi.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Cona »

Just näin. Kyllä ne rempat tuppaa kertaantumaan ja omiaan ei saa pois. Yhtä kokemusta rikkaampana taas.. :wink:

Itse olen päätynyt juuri tästä syystä noihin Toyotiin ja muihin perusautoihin, kun ovat yksinkertaisia ja osat puoli-ilmaisia. Toki Priuksessakin sellaisia pisteosia, jotka maksaa esim. Lasikattoluukku, jossa jokainen kulma repsottaa rumasti jne. :roll:

Vaikka muutaman donan leimattu Avensis ei tunnu menevän kaupaksi niin hommasin heräteostoksena pikkuvikaisen uudenkarhean sähköpyörän. Katsotaan tuleeko sen kanssa turpaan vai saisko puskuria talven sähkölaskujen varalle. :facepalm_man:

Ja aerolla taas jotain eksoottista pihassa.. 8)
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Eski »

Eski kirjoitti:
Ti Heinä 26, 2022 11:13
Jep, eiköhän tuollaisesta Volvosta haavelevien kannattaisi jo ilmoittautua varausjonoon. Myyntiin tämä tulee viimeistään, kun kaikki vähänkin orastavat viat on korjattu ja auto on viimeisen päälle kunnossa :twisted:
Mitäs mää sanoin :oops:

Eski
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

"Takkiin tuli sanoi itsensäpaljastaja."

Onnittelut Volvon myynnistä. Erityisesti autojen ja veneiden omistamisessa tunnepuolikin on tärkeä. Jos luotto menee, niin fiilis menee ja takaraivossa painaa koko ajan ajatus, että pääseeköhän tällä aasta beehen.

Tätä sun vitjaa ja elämänpolkua jo vuosia kanssaeläneenä voi vain todeta, että nyt tuli tilastotappio, joita sun volyymillä olisi pitänyt osua kohdalle jo monta kertaa aiemminkin.

Toisin sanoen, älä pohdi Volgaa vaan katso kokonaisuutta, jos synkkä hetki hiipii mieleen.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

torque kirjoitti:
La Elo 13, 2022 04:35
^kuullostaa että on jokin GM yhtälö tuossa laitteessa, kerro toki lisää, onhan se aina jännää seurata mitä löytyi.
Cona kirjoitti:
La Elo 13, 2022 09:00
Ja aerolla taas jotain eksoottista pihassa.. 8)
Pidetään hulluja jännityksessä :mrgreen:. Tässä tosiaan on GM-kytkös moottorin ja voimansiirron (aski on Saabistakin tuttu F40) osalta. Moottoria juuri tälläisenä kokonaisuutena ei ole käytetty missään muussa mallisarjassa kuin tässä, mutta on monilta osiltaan GM:n ansiosta yleisempi kuin äkkiseltään luulisi.

Ajotuntumasta ja pidosta huolehtii nelivedon lisäksi edessä päällekkäinen kolmiotuenta ja takanakin tietty erillisjousitus, sekä vahvasti progressiivinen alusta. Aggressiivisessa ja massiivisessa, mutta kuitenkin tavallaan sirossa ja kauniissa korissa on suorat linjat varsin vähissä, ei ole viivotin ollut piirtäjän ykköstyökalu.

Sellanen pikkuvika on, että etummaisen sylinterikannen venttiilikoneisto on sekaisin kuin seinäkello, joten kansipokaa tässä pääsee harrastamaan heti ensimmäisenä, jotta saa laitteen ajoon.

Eikä tämä mulle kauhian eksoottinen ole, mutta yleinen mielipide on toki jotain epäilevän, pelkäävän, huolestuneen ja hämmästyneen väliltä :D
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Taas joku Alfa, 159 Q4 tai vastaava. Ei tossa sun kohdalla mitään eksoottista liene, jos on Ferrari ja TVR arkiautoina :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

Bingo! Viisysiin ja sukulaisiinsa (Brera ja Spider) tosiaan päätyi GM-yhteistyön kautta Holdenin kellari (tuttu mm. 9-3:n 2.8V6:sta) 3,2-litrainsena, mutta Alfa leipoi vähän kansipuolta uusiksi ja leipasi koneesta suoraruiskun. Erikoisuutena Alfa tosiaan valitsi nelivetotekniikaksi Torsenin, vaikka kone on poikittain - toista tälläistä ratkaisua en tiedä tehdyn, mutta hyvin se noissa toimii.

Mullahan on ennestään aika samanlainen, mitä nyt eri värinen ja pari vuotta tuoreempi. Siitä ikävästi viime vuoden kesällä Alastarolla leipasi alakerta jumiin (näissä on krooninen voiteluongelma, kun öljypuoli ei ole ihan niin hyvin tehty kuin voisi), mutta nythän siitä voi kätevästi lainata etukannen tähän, niin pääsee talvella liikkumaan eteenpäin. Tai sivulle, riippuen oikean jalan asennosta :D

Jaa niin, vetoautona hakureissulla oli 9-5 ison osan matkasta. Loppupätkä tultiin Terranon perässä, kun femman vaihdelaatikko päätti haluta itelleenkin hinurikyydin.

Siinä suappi huokas, että juuri nyt en jaksa:
Kuva
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Sulla on aero aina noi hommat moninkertaiseen potenssiin versus meikä. Se on hyvä se, tuntuu omat pikku tappiot pienemmiltä :lol:

Joo, 2.polvi osui täsmälleen oikeaan, Volvosta meni fiilis ihan kokonaan, joten pois. Jätin etupään lotinoitten ja maantievauhdin ravistelun korjaamisen seuraavalle omistajalle, joka oli sen kanssa ok, kun auto oli nyt muuten teknisesti kunnossa ja huollettu/korjattu tarpeellisilta osin, ynnä perusputsaus tehty. Tinkasin normaalista hintatasosta oletetun vetoakseli ja iskarien yläpäärempan verran, joten tappiota tuli sekä ostohinnan, että jo tehtyjen hommien osalta. Jännä homma, pyyhin persettä puolen kuun palkkaa vastaavalla summalla, eikä harmita yhtään, vaan on hyvä fiilis :?

Kyllähän tässä joutui kohtaamaan todellisuuden, kun piti kolmeen autoon työntää rahaa yhtäaikaa. Silloin kun joutuu harrastuksen takia rokottamaan pahan päivän puskuria, niin ollaan menty metsään. Niin kauan kuin mulla on 4 x autoa vastuullani, niin kykenen korkeintaan tonnin-parin hoppia hankkimaan harrastukseksi ja mielellään aika perustekniikkaa. Hyvä opetus/herätys oli tämä Volvo-episodi.

Jos ihan sydäntä tutkiskelee, niin mua viehättää kovasti noi 80-90-luvun perusjapsit, kuten tiedätte. Hyväkorisena säilynyt vähän ajettu Toitsu tms. menneiltä ajoilta, joku semmonen, toki myös Saabit. En vaan usko, että taannoisen kaltaista ysisatkua, ainakaan siihen hintaan, enää mistään löydän. Mutta täytyy pitää silmät ja korvat auki, aina niitä vanhoja helmiä jostain putkahtelee esiin. Tulevan talven vaivoiksi en enää mitään hanki, ensi kevääseen tähdätään jos jaksetaan.

Jos ja kun saadaan Musta kuntoon, niin siinä vaiheessa harkitsen sen myyntiä vakavasti tai vaihtamista tuoreempaan liisariin tms. Appivanhempien Duster-projekti on ollut tauolla, mutta eilen bongasin, että Autosalpa oli laittanut 4 x identtistä automaatti-Dusteria, eli esittelyautonsa myyntiin ja yksi on Porvoossa. Kävin pihalla kääntymässä, mutta ovat edelleen lauantait suljettuna, joten asia ei edistynyt.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

IC1970 kirjoitti:
La Elo 13, 2022 11:17
Jos ihan sydäntä tutkiskelee, niin mua viehättää kovasti noi 80-90-luvun perusjapsit, kuten tiedätte. Hyväkorisena säilynyt vähän ajettu Toitsu tms. menneiltä ajoilta, joku semmonen, toki myös Saabit. En vaan usko, että taannoisen kaltaista ysisatkua, ainakaan siihen hintaan, enää mistään löydän. Mutta täytyy pitää silmät ja korvat auki, aina niitä vanhoja helmiä jostain putkahtelee esiin. Tulevan talven vaivoiksi en enää mitään hanki, ensi kevääseen tähdätään jos jaksetaan.
Jotenkin vinkeää, että noin viisi minuuttia ennen tämän lukemista fiilistelin itse torissa vastaantullutta yksilöä: https://www.tori.fi/vi/101541656.htm

Tollanen oli vakavasti ehdolla ensiautoksi (vai toiseksi, ei muista enää) silloin joskus, mutta taisi taloudelliset realiteetit olla asiaa vastaan. Nyt niitä saa jo museoituina :oops:
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Vastaa Viestiin