Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Joo, olihan noita haistelijoita jo aikoja sitten vaikka mimmoisissa autoissa. Vaan taantumista on tapahtunut, koska ainakin Superb laskee idioottina päivän ja kilometrin kerrallaan alaspäin, muuta se ei osaa, vaikka ajaisi kuin reikä päässä tai vain sunnuntaina kirkkoon hipaisukaasulla.

Niin, minäkin olen wanhan liiton öljynvaihtaja, mutta eipä tee tiukkaakaan ajeluttaa Superbia noilla 1v/30 tkm vaihtoväleillä. Eikä ole öljy tikun nokassa edes pahan oloista, kun just ennen huoltoa olen viimeisen kerran kurkannut, kuten nytkin. Tuo Superbin vaatima 0-20-litku ei edes näytä öljyltä kun sitä pullosta kaatelee, vihreää se on ja enempi kuin jotain ruokaöljyä tms. Menisi koneessa varmaan 100 tkm jos olisi tarvis :lol:

Vaimon autoilla kun hän enempi ajaa, on aina ajettu tehtaan spekseillä vuodesta 2009 lähtien, Honda Accordilla 20 tkm vaihtovälillä, Avensiksella 15 tkm, Focuksella 20 tkm ja nyt Superbilla 30 tkm. Kun vuoteen on tullut 30-40 tkm, niin aika tiuhaan on nesteet kuitenkin vaihtuneet.Superb on ensimmäinen, johon tarvitsee vaihtovälillä lisätä.

Kona on siitä kiva auto, ettei siihen tartte vaihtaa öljyjä ollenkaan !

Kerran vuoteen vähintään, siitä en tingi, kuten näissä pihan halvemmissa. Ihan sama, vaikka olisi ajettu vähemmänkin. Civicissä tulen jatkamaan edellisen omistajan Rally Formulat 5000 km välein sykliä ihan vaan siksi, että se näyttää huoltokirjassa kivalta. Toki jos auto menee meillä paaliin aikanaan niin nekin merkinnät menee ihan hukkaan. Vaikka voisihan sitä kirjan säilyttää muistona ja vaikka testamentata sen pojalle. Nonni, paree mennä nukkumaan, kun jutut on tätä luokkaa.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

IC1970 kirjoitti:
Pe Helmi 24, 2023 21:55
Kona on siitä kiva auto, ettei siihen tartte vaihtaa öljyjä ollenkaan !
Kyllä se voimansiirto kestää öljyjen eliniän, lifetime -voitelu.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

^ Alennusvaihteiston öljyhän tosiaan sielläkin on, enkä muista, että olisi huolto-ohjelmassa tullut vastaan. Täytyypä ottaa asiaksi selvitellä, tuo oma on kovilla pakkasilla (-25 ja alle) ääntänyt, mutta ei ole huoltoja varatessa ollut mielen päällä.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

Ei niitä yleensä huolto-ohjelmassa ole. Ei ole dinoautoissakaan yleensä voimansiirron öljyjä huolto-ohjelmissa (pl. Haldex ja vielä osa automaattiaskeista). Yleinen konsensus on, että siellä öljy kestää tarpeeksi pitkään. Kyllä nekin ikääntyy, mutta haitat näkyy yleensä vasta niin myöhään, ettei sitä pidetä haitallisena normaalin elinkaaren näkökulmasta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mitsun etu- ja takaperäöljyt on huolto-ohjelman mukaan ikuiset, paitsi vaativissa olosuhteissa ne pitäisi vaihtaa 40 Mm välein. Vaativiksi olosuhteiksi mainitaan mm. kylmät ajo-olosuhteet. Eli käytännössä jos autolla ajaa Suomessa talvella, niin öljyt pitäisi vaihtaa melko tiuhaan. Itse vaihdoin ne niin tulipahan harjoiteltua. En toki ole kuullut kenenkään kärsineen vetopyörästön ongelmista vaikka tuskin noita moneenkaan autoon Suomessa on kertaakaan vaihdettu.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Kyllä täällä saa tarkkana olla nykyään, moottoriöljyjä ei tarvitse Konaan vaihtaa. Nih.

:D
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja torque »

Muistui mieleen tämä ketju.
viewtopic.php?f=14&t=134178&hilit=Chrys ... r&start=15
Joo, nuo patteriautojen öljyjen kanssa hieman eri juttu. Toisaalta hieman mietiyttää, kuinka pitkään nuo generaattoorit kestää(akut sit oma kappaleensa). Oli jossain lehdessä juttu että joku Tesla taksiauto rullannut lähemmäs 1000tkm.
Ehkä joku OG93 tai femman käyttäjä voi olla mielenkiintoa aiheeseen mitä linkissä laitoin.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

^sähkömoottori on sähköautokäytössä käytännössä ikuinen. Samaa teknologiaa on käytetty vuosikausia teollisuussovelluksissa ja siellä samat moottorit pyörii kymmeniä vuosia 24 tuntiavuorokaudessa ja 7 päivää viikossa. Autosta lahoaa kaikki muu ennen kuin sähkömoottorille tulee tunnit täyteen.

Toki harvoja yksittäistapauksia varmasti on jossa moottori hajoaa, mutta se ei siis johdu varsinaisesti kulumisesta vaan laitteessa on silloin vikaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, itse vaihdatin äskettäin V60 hybridin sähkömoottorin ERADin peräöljyt. Mittarissa 100K ja vanhat liemet oli hieman likaisen näköiset, joten tuskin se ihan turha homma oli. Uudemmista volvoista on eradeja hajonnut ja se maksaa 3000€ + työn. Öljynvaihto puolentunnin homma ja öljyn hinta noin 15€ marmorilla :twisted:

Eski
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2644
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja CDTA »

AZP kirjoitti:
La Helmi 25, 2023 20:52
sähkömoottori on sähköautokäytössä käytännössä ikuinen. Samaa teknologiaa on käytetty vuosikausia teollisuussovelluksissa ja siellä samat moottorit pyörii kymmeniä vuosia 24 tuntiavuorokaudessa ja 7 päivää viikossa.
Kyllä niihin laakereita vaihdellaan välillä. Puuteollisuudessa yleinen pöly-/purupalon aiheuttaja on sähkömoottorin laakerivaurio, jos se jää huomaamatta niin kohta hehkuu ja kipinöi koko moottori ennen täystuhoa.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kyllähän niihin vaihdetaan joo, mutta taitaa yleinen laakerinvaihtokäyttötuntilukema olla sellainen että autokäytössä oltaisiin jo josssin 1 Gm mittarilukemilla. Toki käyttöympäristöt js käyttötavat on teollisuudessa ja autoussa aika erilaiset joten ihan suoraa vertailua on vaikea tehdä. Tarkoitin vain sanoa että jos henkilöauton polttomoottorilla on ajettu yli puoli miljoonaa kilsaa vain öljyjä ja suodattimia vaihdellen ja kone toimii edelleen ongelmitta niin sitä pidetään hyvänä saavutuksena, sähkömoottorille tuollainen käyttömäärä on ihan peruskauraa ja tekniikka niin yksinkertaista ja koeteltua, että potentiaalisia porsimiskohteita on muutenkin aika vähän.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

AZP kirjoitti:
Su Helmi 26, 2023 14:38
Tarkoitin vain sanoa että jos henkilöauton polttomoottorilla on ajettu yli puoli miljoonaa kilsaa vain öljyjä ja suodattimia vaihdellen ja kone toimii edelleen ongelmitta niin sitä pidetään hyvänä saavutuksena, sähkömoottorille tuollainen käyttömäärä on ihan peruskauraa ja tekniikka niin yksinkertaista ja koeteltua, että potentiaalisia porsimiskohteita on muutenkin aika vähän.
Ei kai siinä ole arkoja kohtia muuta kuin se akku.
Siinä vaiheessa kun auto jälleenmyyntiarvo on pienempi kuin uuden akkupaketin arvo, auto menee paaliin.
Toki tuo asia tulee eteen myös polttomoottorin kanssa verrattaessa auton jälleenmyyntiarvoa ja uuden/purkuosamoottorin arvoa. Tällä hetkellä sähköautolla se tulee kuitenkin eteen nopeammin kuin polttomoottoriautolla.

Nähtäväksi jää, onko sähköautojen valmistajilla motivaatiota valmistaa kohtuuhintaisia varaosa-akkuja vai halutaanko kuluttajalla ostattaa kokonaan uusi/uudehko auto. Nykytrendi kun on mm. viihde-elektroniikan ja oman alan "kulkupelien" osalta se, että vaihtaminen/korvaaminen yritetään saada näyttämään kannattavammalta teolta kuin vanhan (perus)korjaaminen. Huonona pidän sitä, että tämä vaihtaminen/korvaaminen alkaa ulottumaan yhä vain hinnakkaimpiin kulutushyödykkeisiin, kun samalla kuitenkin puhutaan hiilijalanjäljen pienentämisestä.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Suomessaki Kokkolan autohuolto on noita sähkömoottoreita korjannu useita ja usein syynä tainnu olla jäähdytysnesteiden pääsy laakereille asti.

Autotehtaan suositus taitaa olla aina moottorin vaihto. Vaihtavat myös akkupaketteihin osia ettei mee aina kokonaan vaihtoon.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Ma Helmi 27, 2023 07:44
Siinä vaiheessa kun auto jälleenmyyntiarvo on pienempi kuin uuden akkupaketin arvo, auto menee paaliin.
Jokainen paalaa tietty autonsa koska huvittaa, mutta uskoisin suurimman osan ihmisten jatkavan sillä autolla ajamista vaikka sen arvo olisi alle uuden akkupaketin arvon. Edellytys paalaamiselle lienee siis myös se että akku on käyttökelvoton ja auto siten ajokelvoton.

Lisäksi moneen autoon voi vaihtaa akun osia, joten välttämättä ei jouduta vertaamaan koko akkupaketin arvoa siihen auton jälleenmyyntiarvoon. Ja yhtälö on myös hieman tuota monimutkaisempi kuten ihan tämänkin päivän paalausmietinnöissä, eli tulee pohtia sitä mitä kaikkea muuta siihen vanhaan ruoskaan joutuu lähiaikoina mahdollisesti tekemään, eli kyse on kokonaisharkinnasta. Kahden tonnin panostus kolmen tonnin autoon siis ei välttämättä ole järkevä sekään, ja auto päätyy lihoiksi jo ennen kuin korjauskustannus ylittää auton markkina-arvon.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Kaunis kevätpäivä sattui vapaalle. Siistin pihaa vähän lumesta, sellaista hienosäätöä, kun katolta oli tullut lunta ajotielle jne. Kaivoin myös Mustan lumihangesta ja kolasin senkin parkkipaikan, auton päältä poistui n.6 täyttä lumikolallista lunta.
Kuva

Tällä kertaa paloi pelkkä moottorin vikavalo ja auto toimi normaalisti siinä siirrellessä. Lumet kun sain pois päältä niin näytti jopa suht puhtaalta, vaikkei ole viime syksyn jälkeen pesty, kuten ei muitakaan autoja.
Kuva

Mustan suhteen ei ole edistystä tapahtunut, tässä meni parissa viikossa 2500 euroa kahden auton huoltoon ja lämmitysöljyyn, toivutaan siitä ensin. Seuraavana on agendassa Civicin katsastus ja siihen mahdollisesti liittyvät toimenpiteet. Sen jälkeen sitten hankin Mustan varaosan heti kun lompakko antaa myöden ja vaihdetaan. Mahdollisia skenaarioita seuraavalle puolelle vuodelle on muutamia.

1. Musta tulee kuntoon. Myyn Konan ja ajan Mustalla kunnes i20 saapuu. Sitten Musta myyntiin.
2. Musta tulee kuntoon. En saa Konaa myytyä niin että loppuvelka kuittaantuu. Myyn Mustan ja jatkan Konalla kunnes i20 saapuu.
3. Musta ei tule kuntoon. Menee huutokauppaan ja eniten tarjoavalle. Jatkan Konalla kunnes i20 saapuu.

Harmaa ja Civic pysyvät pihassa jos pysyvät kasassa ja ylläpitokulut järkevissä rajoissa. Kona lähtee joka tapauksessa viimeistään sitten kun i20 saapuu. Musta lähtee joka tapauksessa.

Olen pohtinut paljon tilannetta, elämisen kustannukset ovat nousseet rajusti ja se alkaa vähitellen tuntumaan. Päätin, että käyttöauton osalta pudottelen vähin erin mahdollisimman pieneen ja edulliseen bensa-automaattiin. i20 on askel tähän suuntaan.

Voi kuitenkin olla, että haluan ostaa käyttökinnerin omaksi seuraavaksi. Mielellään se olisi myös mahdollisimman uusi ja sopivilla varusteilla, ynnä pitkällä takuulla. i20 osuu tähän osittain, mutta kun sopimuksessa lukee hinnan kohdalla 22000 euroa, niin siinä on vähän liikaa. Pärjään halvemmallakin, ajot ovat sen verran vaatimattomia. Todennäköistä on, että i20 on ajossa sen tasan yhden vuoden.

Pieni, uudehko, automaatti, pieni pääomakulu ja edulliset käyttökustannukset, pitkä takuu. Katse kääntyy taas kerran Mitsubishin suuntaan. Tuommoisen -> https://www.nettiauto.com/mitsubishi/sp ... r/13341427 rinnalle pystyisi varmaan jonkin harrastepelinkin sitten laittamaan.

Vaikka kovasti pakua tai pickuppia mieli tekisikin, niin ne ovat yksinkertaisesti liian kalliita niin pääoma-kuin käyttökustannuksiltaan. Ei vaan pysty. Joutuu siirtämään fokusta lähivuosina talon käyttövoima-ja energiapuolen uudistuksiin. Appiukolle asennetaan aurinkovoimala parin viikon päästä katolle, seurataan mielenkiinnolla miten oikeasti toimii ja seurannen perässä lähitulevaisuudessa.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Vastaa Viestiin