Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11468
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja jus »

Arhem kirjoitti:
Su Marras 20, 2022 14:24
Tässä keskustelussa itse ihan hitusen meinaan triggeröityä siitä että toistetaan vähättelytarkoituksessa sähkövatkain-sanaa puhuttaessa täysin toisenlaisesta laitteesta.
--
Saab elää muistoissa. Sähköhärpätin kulkupelinä nykyään.
Allekirjoituksessasi sähköhärpätin ei ilmeisesti ole vähättelytarkoituksessa ilmaistu?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2706
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Ei noista sen enempää kannata triggeröityä ja yrittää sen suuremmin muuttaa asenteita tai maailma, kyllä se maailma sieltä muuttuu yrittämättäkin. Ihmiset on erilaisia, ja joillekin uusi on jännää ja joillekin kauhistus, ja tietysti myös oma kiinnostus ja varallisuus jne realiteetit vaikuttaa siihen, miten on valmis/kykenevä/kiinnostunut muutosta ottamaan vastaan.

20v sitten dieselmiehet kertoili, miten diesel on edistyksellinen ja parempi bensaan verrattuna lähes kaikilla tavoilla, mutta aika harvalla oli silloinkaan varaa kalliiseen uuteen dieseliin, niin olihan se oma vanha bensakoneinen tietysti paras ja dieselit oli traktoreita ja työkoneita. Sitten kun modernit dieselit arkipäiväistyi ja viime vuosikymmenen puolivälin paikkeilla tavan ihmiselläkin oli mahdollisuus ostaa se aikanaan traktoriksi haukkumansa dieseli, niin nyt niiden paremmuudesta pidetään kiinni kynsin ja hampain, kun uusi uhka, eli sähköauto vaanii nurkan takana.

Mutta onhan se sähköauto tänään sama kuin bemari eilen(tai no, kyllähän se bemari vieläkin tunteita herättää), harva on edes ajanut, mutta silti jokaisella on erittäin vahva mielipide joko puolesta tai vastaan.

Veikkaan, että 10 vuoden päästä aika moni on saanut jo enemmän kosketuspintaa sähköautoiluun ja pahimpia jarruja lukuunottamatta moni jo elää arkipäivää sähköautojen kanssa, katsotaan mikä on sitten se seuraava nurkan takana kurkkiva uhkakuva, johon pitäisi taas tottua :)
Tomppa & Saabit myyty :(
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2831
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Ennen kuin täällä päästään konsensukseen siitä, ettei saa sanoa ikävästi muiden (tai omista) valinnoista, manaan taannoin käytössäni olleen Mersun OM642-dieselin tylsäksi ja ääniltään laimeaksi :) Myöskin kulkupuoli ja kulutuksen vähyys oli korkeintaan alimman keskinkertasta.
Tuo oli myös ylläpidoltaan ja arvonlaskultaan ylivoimaisesti kallein autoni, ainakin suhteessa pitoaikaan ja ajomäärään. Toki se myönnettäköön, että tämän osalta mennään aina hiukan tuurilla.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Arhem
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Ma Elo 12, 2019 14:45
Paikkakunta: Tampere

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Arhem »

jus kirjoitti:
Su Marras 20, 2022 15:41
Allekirjoituksessasi sähköhärpätin ei ilmeisesti ole vähättelytarkoituksessa ilmaistu?
Päättelit aivan oikein. Pidän sähköhärpättimestäni.
Saab elää muistoissa. Sähköhärpätin kulkupelinä nykyään.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4618
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Se naapurin myyntimies ei ehkä maksa niitä ajoja itse ja/tai ne ajot saattavat hyvinkin olla usein päivässä pitkiä. Myös myyntireissut saattavat suuntautua juuri niille alueille, missä latausasemia ei ole kunnolla tarjolla. Näin itse heti kuvittelin, kun sähköauton toimintasäde ei palvele ja latauksiin ei ole aikaa odotella. Jos liikkuu siellä Etelä-Suomessa niin tilanne on varmaan ihan toinen. Ollappa myyntimies joka liikkuu muualla.

Ajelkoon tosiaan kuka milläkin parhaaksi näkee, ei siinä mitään, eikä siihen toki ole mitään moittimista tai vastaväitteitä. Itse kuulun siihen joukkoon jolle täyssähkö auto ei ole vielä sopiva valinta. Kaasu- bensa- hybridiauto kylläkin ja se onkin harkinnassa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Arhem kirjoitti:
Su Marras 20, 2022 14:24
Blokkasin eilen anoppini somessa, kun tämä alkoi vaahtoamaan lapsityövoimalla käsin kaivetusta litiumista ja siitä miten sähköautolla ei voi ajaa 1000km metsäteillä ja tulla vielä takaisinkin.
Mä en jotenkin ymmärrä miksi tästä liikenteen sähköistymisestä on tullut tällanen poliittisiin mielipiteisiin verrattava asia, että itsekin olen todennut että mukavampi kun tästä aiheesta ei seurassa kauheasti keskusteltaisi. Onko joskus ollut sellainen aika että oli parempi ettei keskustella siitä onko bensa- vai dieselauto tai sedani vai farmari tai automaatti vai manuaali parempi, jos halusi että porukassa pysyi hyvä henki päällä? Joutuiko ennen blokkaamaan jonkun somessa siksi että oli mennyt valitsemaan itselleen vääränlaisen moottorin, korimallin tai vaihteiston?

Mullakin on yksi kaveri, jolla on pakottava tarve lähetellä mulle aina linkit uutisiin kun jossain on Tesla ajanut mummon yli autopilotilla tai jollakulla on sähkö- tai hybridiautosta akku kilahtanut. Olen todennut etten kommentoi näihin keskustelunaloituksiin enää muuta kuin "mielenkiintoinen juttu" ja jätän asian silleen. Ei siitä tunnu joka tapauksessa mitään sivistynyttä keskustelua syntyvän.

Ihmetystä lisää se että kyse ei ole mistään kasikymppisestä karvalakkipäisestä jäärästä joka haikailee että kaikki 60-luvulla täydellisesti ja sen jälkeen maailma on valunut vain alamäkeen, vaan nelikymppisestä pk-seudulla asuvasta diplomi-insinööristä, jolle uusi tekniikka yleisesti ei pitäisi olla mitenkään vieras käsite. Silti autoista puhuessa hänellä tuntuu olevan kokemus, että liikenteen sähköistyminen on jotenkin hänen elämänlaadustaan pois. Ja usko tuntuu olevan vahva että lähivuosina kaikki tulevat järkiinsä, akkusähköautot kuopataan, mallistoissa palataan tavan polttomoottoriautoihin ja kaikki sähköautohypettelijät joutuvat myöntämään että ihan haihattelua se oli ajatella että jotkut joskus oikeasti pärjäisivät ladattavilla autoilla.

Vielä mielenkiintoisemmaksi ilmiön tekee se, että henkilöt jotka sähköautoja kovasti vierastavat, saattavat usein unelmoida vetyautoista ja kertovat miten ne tulevat tappamaan patteriautot omaan mahdottomuuteensa ihan lähiaikoina. Siis sähköauto tappaa sähköauton, koska energiaa ei sovi säilöä akkuun, vaan se pitää siirtää jollain fyysisellä aineella tankkausasemasta autoon. Vetyauto on ok ja ongelmaton, kun ladattava akkuauto on jotain saatanasta seuraavaa ja pilaa kaiken.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8639
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

Arhem kirjoitti:
Su Marras 20, 2022 17:58
Pidän sähköhärpättimestäni.
Hyvä! Itselle näitä ostetaan eikä muille ja tärkeintä on että on itse tyytyväinen. Oma hymy on asia, johon kannattaa panostaa, se on elämän parasta hymyä.
AZP kirjoitti:
Ma Marras 21, 2022 13:15
Onko joskus ollut sellainen aika että oli parempi ettei keskustella siitä onko bensa- vai dieselauto tai sedani vai farmari tai automaatti vai manuaali parempi, jos halusi että porukassa pysyi hyvä henki päällä? Joutuiko ennen blokkaamaan jonkun somessa siksi että oli mennyt valitsemaan itselleen vääränlaisen moottorin, korimallin tai vaihteiston?
Olen muuten aika monesti ollut keskustelussa, jossa olen ollut kuulemma väärässä todetessani, että sedani on mulle kirkkaasti kätevämpi korimalli kuin farkku. Aika monta kertaa olen ollut oletusarvoisesti väärässä, kun olen halunnut useimmat autot manuaalilaatikolla automaatin sijasta, koska mielestäni ko. automallin luonteeseen manuaali sopii paremmin. Että ei tää sillai ihan uutta ole :D, on vaan nyt koko kansan huulilla, koska "iso murros".
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

^Mutta onko asia mennyt porukalla ns. tunteisiin? SIlleen että kun olet selittänyt miksi sedani on sulle näppärä, niin alkaa äänenpaino nousta ja saat kuulla olevasti todellisuudesta vieraantunut haihattelija ja että sedanin takaluukut tehdään orjatyövoimalla pikkulasten tikkareista, kun taas muiden korimallien luukut on WWF:n sertifioimia luomutuotoksia? Ja että joskus kun riittävän pitkään hakkaat päätäsi seinään ja viisastut niin ymmärrät sinäkin miten nolosti väärässä olet ollut?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3092
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja viggen »

Joo, näitä miksi ostit tuollaisen auton kysyjiä riittää? :o Eiköhän se ole parasta, että jokainen ostaa sellaisen kulkuneuvon, mikä sopii omiin tarpeisiin, olipa sitten moottorina tai vaihteistona mikä tahansa. Jokainen maksaa itse kuitenkin auton, sekä muut kulut, kun ei kukaan muukaan erimieltä oleva ole siihen suostunut rahoitusta antamaan. Olen ollut siinä luulossa, että se on vapaa valinta, millä koslalla ajelee. :wink:
Tänä aamuna ei meillä päin autoiltu ollenkaan, koska tiellä oli 35-40cm märkää lunta. Aurakalustoa ei ole vielä näkynyt, ehkä illalla tai ensi yönä sitten :?:
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5299
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Mä luulen, että sähköautovihassa yksi tekijä on myös raha. Automaattilaatikon saa nykyään samalla rahalla kuin manuaalin, mutta jos haluat sen omaa autoasi vastaavan auton sähköversiona, niin siinä saa lapata seteleitä tiskiin melkosen tukon. Joo, käyttö on halvempaa, huollot on halvempia jne peruspaskat perustelut, mutta se ei poista sitä, että siinä on silti ihan hemmetisti rahaa kiinni. Keskivertokaveri ei vaan kehtaa myöntää, että rahaa ei ole. Se on joku ihmeellinen status, että ei voi myöntää, että oma maksukyky ei vaan riitä, vaan sitten pitää keksiä syyllistyksiä ja muita tekosyitä mieltääkseen itsensä olevan oikeassa ja toisen väärässä. Toki joku senki varmasti laskee, että lainalla ei ole väliä jos se tuottaa enemmän mitä siitä on kuluja, mutta useimmat eivät laske käyttöautolleen tuottoprosenttia vaan näkevät ainoastaan helkkarin syvän kaivon, johon kaadetaan rahaa merkistä, mallista ja käyttövoimasta riippumatta joko paljon tai tosi paljon. Onko se sitten pää puskassa elämistä vai köyhyyttä, sitä en tiedä.

Mä en tiedä, että onko täällä Saabbi-palstalla nyt kuitenki porukka keskivertoa paremmin rahoissaan vai mikä siinä on, mutta mun tuttavapiiristä 90 % elää enemmän tai vähemmän kädestä suuhun luottojen kanssa ja loput 10 % on niitä, jotka laskevat prosenttejaan ja firettävät tähtäimenä milloin mikäkin ikä. Useimmat noista 90 % -lokeroon osuvista eivät todellakaan siis ole tyhjätaskuja, vaan he ovat vain mitoittaneet elämänsä niin, että iso osa tuloista menee asumismenoihin, joka toki kerryttää omaisuutta, ja sitten siihen elämää ylläpitävään luottoviuhkaan (autot, puhelimet jne). Tosin sille porukalle yhteistä on myös se, että se paljon puhuttu asuntojen arvonnousuhan on pelkkää lumetta, koska elämäntilanne muuttuu, jotkut saa muksuja, toiset jakavat lusikoita ja se "arvonnousu" kuitataan sitten maksamalla saman verran ylihintaa siitä seuraavasta kämpästä. Eli väliraha ei muutu, ainoastaan velan määrä. Ja siihen yhtälöön se 50-60 tonnia maksava sähköauto ei aina sovi.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2831
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Aiempiin näkemyksiin, onko tässä jotain muuta kuin ennen on autoilun valintoihin liittyen ollut. Mielestäni on ja pidän suurimpana syynä "mahdollisuutta" projisoida tähän yleistä tuskaa maailman epävarmuudesta ja koetusta epämieluisasta suunnasta. Seuraavat esimerkit nimenomaan ensisijassa subjektiivisesta näkökulmasta: keskiluokan kurjistuminen, epäreilut ilmastopäätökset, korkea energian hinta, (fossiili)autoilun kurjistaminen ym.

Rahan osalta omaan tulevaan sähköautoiluun liittyen. Olen nyt mieltänyt seuraavan muutaman vuoden jakson aikaväliksi, jolloin aiemmin 40-50k€ tehtaan hintaan maksaneen fossiiliauton pitkän aikavälin kokonaispanoksella saa kymmeniä tuhansia euroja enemmän tehtaan hinnassa olevaa autoa. Tilanne ei tule jatkumaan näin autuaana, mutta luulen että mielekkään ajan kuitenkin.
Keskeisessä osassa ovat verot ja käyttömaksut tai oikeammin niiden vähäisyys.
Viimeksi muokannut Henkka #2283, Ma Marras 21, 2022 14:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
aero
-
Viestit: 8639
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:
Ma Marras 21, 2022 13:56
^Mutta onko asia mennyt porukalla ns. tunteisiin?
On. Ei välttämättä samalla tasolla, mutta kyllä parhaimmillaan on kutakuikin suu vaahdossa selitetty että miten voinkaan olla näin pahasti väärässä.
AZP kirjoitti:
Ma Marras 21, 2022 13:56
sedanin takaluukut tehdään orjatyövoimalla pikkulasten tikkareista, kun taas muiden korimallien luukut on WWF:n sertifioimia luomutuotoksia?
Tähän ei sentään olla vielä päästy :D
AZP kirjoitti:
Ma Marras 21, 2022 13:56
Ja että joskus kun riittävän pitkään hakkaat päätäsi seinään ja viisastut niin ymmärrät sinäkin miten nolosti väärässä olet ollut?
Kyllä, viimeistään sitten kun tulee koira tai lapsia (koira tosin on jo, ei muuttanut tilannetta) tai pitää kuskata muuta tavaraa. Tai kun pääsen kokeilemaan automaattia. Tai...

Mutta siis juu, on tuo hypänny ihan eri levelille, en minä sitä kiistä. Mutta ihan uusi ei ilmiö sinänsä ole.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2835
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Cona »

Mun mielestä JP osu johonkin pointtiin tossa yllä. Kyl se raha/maksukyky/velanottokyky on yksi asia, mikä tässä osaa hiertää. Jos tuntuu, että itsellä ei rahkeet riitä ajamaan sillä kuudenkympin Teslalla ja naapurilla riittää. Se on ihan sama, millainen korttitalo sillä naapurilla on taustalla, kulutusluotot tapissa ja nuudeli-ruokavalio, kun eihän se ulospäin näy. :D
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja McStadey »

^^ Farmariautomaattivalaistumisen kokeneena totean vain että mielipiteesi on hyvä mutta väärä :mrgreen:

Tässä on selkeästi kaksi ääripäätä jotka keskustelua kärjistää: Teslamiehet joiden täytyy saada kaikki myöntämään että se minun auto on parasta mitä on ikinä keksitty ja sitten ne joiden on pakko jokaiseen ilasanomien autoilua käsittelevään juttuun mennä kertomaan miten sähköautot pilaa kaiken ja muutaman vuoden päästä ne on kaikki ongelmajätettä. Nyt kun Tesloja alkaa olla muillakin kuin Elonin faneilla ja muutenkin sähköautot yleistyy laivakuorma kerrallaan on tilanne kuitenkin tasaantumaan ja arkistumaan päin.

Ehkä tuo sähköautoilu nähdään tosiaan rikkaiden snobbailuna, vaikka monelle keskituloiselle se onkin ihan saavutettavissa. Oman hybridi-Citikan tilalle olisi varmasti tullut täyssähkö jos sellaisen riittävän leveällä takapenkillä olisi löytänyt tuohon 50k€ tuntumaan. Volkkarista halusin kuitenkin eroon ja auton vaihto meni vähän hilkulle Citikan myöhästyessä, mutta klonkswagenista pääsin lopulta eroon kreivin aikaan. Korvaus oli hyvä ja kuukauden päässä odotti huolto jakohihnoineen ja katsastuksineen.

Naapuri "kauhisteli" uutta autoa, mutta en jaksanut ruveta perustelemaan, ettei tämä ainakaan lyhyellä tähtäimellä hänen Kialleen häviä kokonaiskuluissa. Kuukausimaksuliisarin hienous konkretisoitui itselle siinä, että edelliseen autoon sitoutunut "vapaa pääoma" jäi tilille ja tästä pääsee helposti eroon kun haluaa. Ei se sitä poista, että taseessa on noin 40k€ autolainaa, mutta itseä se ei ahista kun tietää että tarvittaessa voi maksaa nuo ensimmäisen vuoden jäljellä olevat erät pois.

Vetten pohdinnat myös ihan hyviä. En silti tiedä miksi jonkun toisen sähköautoilua pitäisi haukkua omaa tdi skodailua huonommaksi, jos on ottanut itselleen liikaa asuntolainaa :D Omassa taloudessa velkasuhde pysyy vielä Suomen pankin mittareilla alle ylivelkaantumisen, mutta onhan tuo autoilun osuus siitä järkyttävän suuri.

Yksi syy voi olla myös tunne alueiden eriarvoistumisesta ja sähköautoilun painottumisesta kasvukeskuksiin. Eli Hesalaisten cityvihreiden hommia nämä sähköautot (paitsi että nehän pyöräilee vaan Kalliosta keskustaan fiksipyörillään).
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
aero
-
Viestit: 8639
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

McStadey kirjoitti:
Ma Marras 21, 2022 19:24
^^ Farmariautomaattivalaistumisen kokeneena totean vain että mielipiteesi on hyvä mutta väärä :mrgreen:
Niin kuulemma :D. Molemmille on paikkansa - jos tarttee roudata lastenvaunuja, niin ne on varmasti ktäevämpi nostaa farmarin kuin sedanin konttiin. Mun ei tarvi ja ne nyssäkät, mitä yleisimmin kuskaan, on mukavampi nostaa sedanin konttiin (vielä mieluummin avon...) ja hyvin, hyvin harvoin tilanne on sellainen, että kuorma ei helpolla mahdu sedaniin, mutta mahtuisi farkkuun. Yleensä jos mulla menee yli sedanin helpon kuljetettavuuden, pitää joka tapauksessa ottaa kärry perään.

Jaguarihan mullakin oli automaatti, sopi siihen loistavasti. Toki ZF:n 8HP on siinä määrin hieno aski, että se sopii jo vähän sporttisempaankin kulkineeseen, mutta esmes E9x/E8x penareissa luistosalkku olisi ollut vanhempi 6HP, eikä siitä mitenkään irtoa sellaista sporttista luonnetta mitä penarin aski kaipaa, vaikka kuinka softaisi. Sama 159 Alfassa, jossa luistosalkku on sama(?) AW:n 6-lovinen dementikko, joka unohtaa olevansa vaihdelaatikko, kuin NG9-3:ssa. Eli aski auton mukaan, on niitä mihin sopii tarjolla oleva automaatti ja on niitä, joihin sopii manuaali.

McStadey kirjoitti:
Ma Marras 21, 2022 19:24
Tässä on selkeästi kaksi ääripäätä jotka keskustelua kärjistää: Teslamiehet joiden täytyy saada kaikki myöntämään että se minun auto on parasta mitä on ikinä keksitty ja sitten ne joiden on pakko jokaiseen ilasanomien autoilua käsittelevään juttuun mennä kertomaan miten sähköautot pilaa kaiken ja muutaman vuoden päästä ne on kaikki ongelmajätettä.
Khyl. Suuri enemmistö siinä keskellä ei oikein kuulu.

Se vähä, mitä olen Teslalla ajanut, on tuonut saman fiiliksen kuin se vähä, mitä olen Skodalla ajanut. Ymmärrän hyvin, miksi ihmiset niitä ostaa, mutta ymmärrän vielä paremmin, miksi minä en niitä osta.
McStadey kirjoitti:
Ma Marras 21, 2022 19:24
Naapuri "kauhisteli" uutta autoa, mutta en jaksanut ruveta perustelemaan, ettei tämä ainakaan lyhyellä tähtäimellä hänen Kialleen häviä kokonaiskuluissa.
Noi mielikuvat on huikeita. Kyllä mulle on ihan avoimesti ihmetelty, että "miten sulla on varaa ajaa tommosella" kun alla on ollut Alfa tai avobemari. Lähes poikkeuksetta kysyjän oma auto on ollut vähintään tuplahintainen, mutta kun on jotain "eksoottista" niin se herättää heti kummia käsityksiä. Penareissa sentään oli se parikymppiä pääomaa kiinni kerrallaan, Alfat ihan ekaa lukuunottamatta ovat olleet sellasia parin tonnin vekottimia :D
McStadey kirjoitti:
Ma Marras 21, 2022 19:24
Yksi syy voi olla myös tunne alueiden eriarvoistumisesta ja sähköautoilun painottumisesta kasvukeskuksiin. Eli Hesalaisten cityvihreiden hommia nämä sähköautot (paitsi että nehän pyöräilee vaan Kalliosta keskustaan fiksipyörillään).
Hesalainen cityvihreähän saa sähköautoilusta hankalaa, kun asukaspysäköinti kadunvarressa ei tarjoa laturia samalla. Mikäs meillä täällä maalla olisi sähköautoillessa, kun jerkkua tulee töpselistä yöt läpeensä tallin kulmalle niin, että akku on vaikka joka aamu täynnä. Miinuspuolena tosin suurin osa sähköautoista on varustettu kaupunkialustalla - meillä täällä maalla toimisi hyvin matalammatkin mallit, kun meillä on tilaa tehdä lumityöt :D
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin