Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5340
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja VKe »

AZP kirjoitti:
Ma Marras 21, 2022 13:56
^Mutta onko asia mennyt porukalla ns. tunteisiin?
Rehellisesti sanottuna minulla on... Tunteisiin on menny bensa, diesel ja nyt sähkö :twisted: Nestemäiset jo vuonna 2007 :evil:

Sanokaa ny minulle ku en tajua miksi joka neljännestä tuutista tulee soopaa että sähköä pitää säästää, sähkön kulutus on saatava laskuun. Sähkö loppuu talvella jnejne... Sitten toisaalla joku tohkaa että pitää ostaa enemmän noita sähkoautoja 8O No mistä se sähkön säästö revitään, jos entistä enemmän alkaa porukka latailemaan sähköautojaan. No joo, katkaistaan sähköt siltä sotaveteraanilta, joka asuu haja-asutusalueella, se on perkele sitten kai reilua. Ei pääse paskalle kun ei tule vessaan huuhteluvettä, ei saa juomavettä ku ei kaivon pumppu pyöri, ei pysty kattoon telkaria jnejne...

Eiks nyt kannattais ottaa aikalisä autojen sähköistämsessä niin kauan kunnes:
a) saadaan Nordpoolin rikki pelleilty sähkökauppa kuntoon
b) saadaan sähkönsiirto pohjoismaissa kuntoon
c) sdaadaan EU-alueen sähköntuotanto omavaraiseksi
d) jnejne... keksin kohta lisää...

Ugh.
Sininen Saab 9-3, '99
aero
-
Viestit: 8639
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

Saas nähä sähkökatkojen osalta, mutta eihän sitä kannata haja-asutusalueelta pätkiä kun ei sieltä saa tarpeeksi säästöä. Tästä jos lyö suuntaansa kilometrin pimeeks kylmimpään aikaan, niin siinähn säästyy jopa kolmen talouden sähköt :D. Tekee saman taajamassa tai jopa lähiössä, niin säästölukema on ihan eri levelillä.

Ironista kyllä, täällä sivummalla asuvia tuommonen parin tunnin sähkökatko ei juuri hetkauta, kun sähköt ny saattaa periaatteessa katketa siksi aikaa millä myrskyllä tahansa. Normisettiä, ei kannata jännätä.

Mutta totta, olisihan se oiva jos sähköverkon yli saisi annettua sellasia loitsuja, että autolaturit joko lakkaisi lataamasta tai pudottaisi tehonsa (alle) puoleen, joka toinen lämpöpatteri osaisi hypätä pois päältä jne. Ei tarttisi katkoo koko sähköjä joltain alueelta, jos isommalta alueelta saisi keskitetysti kevennettyä.

Sinänsähän liikenteen sähköistämisessä on parhaillaan päällä melko messevät aikalisät, kun sirupulan myötä toimitukset venyy enempi kuin Jenkki-purkka.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Sähköautokanta voi myös olla asiassa enemmän ratkaisu kuin (osa) ongelma(a).

Nimittäin sähköpulalla ei tarkoiteta etteikö meillä olisi riittävästi kapasiteettia vaikkapa talven sähkön kokonaistarpeeseen. Pula on ajoittaista ja koskee huipputehon tunteja. Eli siis vaikkapa ensi yönä saattaisi olla klo 03-04 aivan ylimäärin kapasiteettia käytettävissä ja sähkön hinta siksi miinuksella, heti muutaman tunnin päästä klo 07-08 tuotantokapasiteetti saattaa loppua kesken ja aletaan järjestämään niitä sähkökatkoja. Ongelma on siinä että sähköä on hankala varastoida perinteisin menetelmin eli sitä ei voida yön kulutusalhossa tuottaa piikkituntien tarpeisiin.

Sähköauto on kuitenkin enemmänkin iso sähkövarasto kuin iso sähkönkuluttaja, koska se kuluttaa verkkosähköä latautuessaan, ei ajaessa. Tässä kohtaa vastuu siirtyy sähköautoilijalle siinä milloin autoaan lataa. Pörssisähkösoppari ohjaa oikein tehokkaasti lataamaan silloin kun kapasiteettia on yllin kyllin ja välttämään latausta huipputehon aikaan. Meinaan viime aikoinahan hintaerot näiden tuntien välillä on helposti olleet jopa yli 30-kertaisia. Kiinteähintainen sähkösopimus ei tällaista ohjausta tee.

Nyt jos meillä olisi jo käytössä se vuosia ideoitu älykäs sähköverkko, jossa piuhan päässä olevat sähköautot varastoi ja purkaa sähköä akuistaan fiksusti sähkömarkkinan mukaan, niin tämän hetken sähköongelma olisi ison sähköautokannan myötä paljon pienempi. Sillä saataisiin tasattua kysyntä- ja tarjontapiikkejä, jotka nyt aiheuttavat isot hintavaihtelut. Vielä ei olla ihan siellä, ei teknologian eikä sähköautokannan kanssa.

Joka tapauksessa jo nyt suurin osa sähköautojen viemästä sähköstä voidaan kuluttaa hiljaisten tuntien aikana. Autot itsessään eivät ole ongelma, vaan se jos ihmiset lataavat niitä silloin kun ei pitäisi.

Itse unelmoin jäjestelmästä jossa kotona olisi aurinkopaneelit, sähköauto tai muu akusto ja viksu automatiikka, joka ymmärtää pitääkö sähköä ostaa verkosta, myydä verkkoon, purkaa akusta vai ladata sinne ja vielä kannattaako omaa kulutusta ajoittaa nyt vai myöhemmäksi. Halvan sähkön (=vapaan kapasiteetin) aikaan sähköä ostetaan omaan käyttöön ja akkuun ladattavaksi ja kalliin sähkön (=kapasiteettipulan) aikaan sähköä myydään akusta ja kelien salliessa paneeleista verkkoon. Jos akusto on autossa, pitää automatiikan tietenkin myös tietää paljonko autossa täytyy minimissään olla virtaa ajotarpeisiin, jotta ei päädytä tilanteeseen että akku on alle puolillaan juuri kun on lähtemässä ajamaan Lappiin (Soliferi perässä ja ilman kusitaukoja tietenkin :mrgreen: )
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5299
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Taitaa mennä sähköautojen akkutakuuehdot uusiksi, jos tuollainen toteutuu, että akulla onkin "ajettu 500 tkm" ja mittarissa lukeekin vain 10 tkm :D
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Nissanin mukaan akkutakuuseen ei pitäisi olla vaikutusta. Wikipedian mukaan tutkimuksissa on kuitenkin todettu akuston ikääntymisen syövän V2x:n (vehicle to something) hyödyt.

Outlander pehvin pitäisi olla V2x yhteensopiva joten AZP voi nyt Ioniqia odotellessa rakentaa unelmiensä alytalon :P Vai pitääkö Mitsun olla uudempaa sukupolvea?
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

^jos rupee älykotia rakentamaan Mitsu siihen kytkettynä, niin saa sitten varmaan tottua siihen että Mitsumaiseen tapaan kaikki toiminnot (valojen sytyttäminen, lämmön säätäminen, oven avaaminen ym.) aiheuttaa kodissakin sietämätöntä piippausta :mrgreen:

Uudemmissa Outlandereissa on töpseli sisällä, siitä saa sähköä. MY2014:stä sitä ei vielä löydy, en muista tarkkaan mihin vuosimalliin se tuli. Mutta sillä ei nyt vielä älykotia tee, pitäis ola aito kakssuuntanen sähkönkulku samasta tökkelistä eli siis latausliittimestä. Ja ennen kaikkea isompi akku.

Yleistoteamus että akun kuluminen syö hyödyt on vähän simppelisti sanottu. Akun kuluminen riippuu mm. akun koosta, minkälaisilla virroilla sähköä käytetään, akun lämpötilasta ja minkälaisilla akun varausasteen rajoilla operoidaan. Litiumakku kuluu hyvin vähän huoneenlämmössä maltillisilla virroila ja operoitaessa suunnilleen varaustasoilla 40-80 %. Tyhjänä ja täytenä lataaminen rasittaa akkua enemmän.

Jos on 100 kWh:n Tesla pihassa niin pyörittämällä sähkövarastoa välillä 40-80 kWh, niin se on 40 kWh puskuria jota voi latailla halvalla yösähköllä tai aurinkoisena päivänä paneeleista. Tämä siis jos aurinkoisena päivänä sähkö on niin halpaa että siitä ei saa hyvää hintaa markkinoilta, tai jo tietää että vielä kalliimpina tulevina tunteina sitä sähköä tarvii itselleen. Tai sitten ajamiseen.

No joka tapauksessa jos latailee halpana (vaikka 2 snt/kWh) yönä autoon sen sähkön mitä tarvii päivällä kun säkö maksaa 30 snt/kWh, niin se on 11,20 oiroa säästöä tuosta tempusta jos ei huomioida lataushäviöitä. Sen kun tekee vaikka satana vuorokautena vuodessa niin säästö on häviöiden jälkeen luokkaa tonnin per vuosi. Tollasesta käytöstä ei kyllä iso Teslan akku ota nokkiinsa juurikaan, eli hyöty on kyllä varmasti suurempi kuin haitta.

Sitten jos tollasella Mitsun akulla tekee saman, on turha unelmoida saavansa mitään hyötyä pyörittämällä sitä varausvälillä 40-80 %, jos nyt oikein mitään hyötyä saa täydelläkään syklillä, kun akku on nettona luokkaa alle 10 kWh. Täydellä syklillä käyttäessä etu päivässä joyain 2,50 oiroa ja vuodessa siis häviöineen ehkä noin 200 oiroa, mutta akkuun tulee se sata täyttä lataussykliä lisää, mikä on sitten akun kulumisessa jo ihan merkittävä määrä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3092
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja viggen »

Lopultakin Saabin konkurssipesä selvitetty.
https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... -avklarad/
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7427
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja mestari »

Eikös Suomi tuota sähköä saman kuin vaikka 2v sitten eikä silloin kukaan jukertanut että se loppuu talvella.mikä muuttuja on muka Suomessa muuttunut tällä välin.näkemykseni mukaan ainoastaan Olkiluoto ja sekin on vaan plussaa edelliseen.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

^Venäjän tuonti loppunut ja fossiilista (mukaanlukien turve-) voimaa pantu paljon pakettiin. Ne on olleet merkittävässä roolissa aiemmin kun on tarvittu viimeinenkin kapasiteetti käyttöön kylminä talvipäivinä.

Kotimainen sähkön tuotantokapasiteetti on voinut vaikka nousta, mutta siitä on nykyisin iso osa tuulivoimaa, jota ei pysty tehotarpeen mukaan käynnistämään.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4618
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tuollainen sähköauton akun hyödyntäminen sähköverkkoon on varmaan jossain vaiheessa tulossa. Vaatii vain auton DC-AC-invertterin hyväksyminen sähköverkkoon aivan kuten aurinkosähkö invertterikin. Jokaisen sähköauton valmistajan on siis hyväksytettävä autonsa liitettäväksi verkkoon.

Lisäksi latausaseman sähkön syöttöön täytyy tulla pakollinen turvakytkin, jolla sähköauto voidaan mekaanisesti irroittaa verkosta. Tätähän ei voida tehdä mikäli auto ja latausasema ovat esim. lukitussa sisätilassa. Sähköyhtiöllä on oltava vapaa pääsy turvakytkimelle.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7427
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja mestari »

ai niin unohdin jo etelän helenin kivihiilivoimaloiden alasajon, vai peruttiinko ne jo
emämunaushan oli se että inkoon varavoimala mikä kerran vuoteen ajettiin ylös jouluun purettiin ja kivihiilet vietiin viroon pilkkahintaan
jopa konepajassa oli täysi miehitys muuna aikoina vaikka siellä ei tapahtunut kuin sotevaa :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5340
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja VKe »

Sähköauton akusta virtaa kotiin... No joojoo, mutta kun sitä sähkön kulutusta nimenomaan piti vähentää... Tai sit en tajunnu asiaa oikein :(

Eiks se oo loppuviimeeks ihan sama sähkön kulutuksen suhteen, jos lämmitän sähkösaunan taloon linjoja pitkin tulevalla såhköllä tai sähköautolla taloon tuodulla sähköllä :roll:
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2124
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja anv »

VKe kirjoitti:
Ke Marras 23, 2022 21:17
Sähköauton akusta virtaa kotiin... No joojoo, mutta kun sitä sähkön kulutusta nimenomaan piti vähentää... Tai sit en tajunnu asiaa oikein :(

Eiks se oo loppuviimeeks ihan sama sähkön kulutuksen suhteen, jos lämmitän sähkösaunan taloon linjoja pitkin tulevalla såhköllä tai sähköautolla taloon tuodulla sähköllä :roll:
Tässä kohtaa vaikuttaa se ajastus. Eli voit ladata sähköauton hiljaisena aikana vaikkapa lähes ilmaisella pörssisähköllä ja käyttää sen saunan lämmitykseen kalliina aikana.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5340
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja VKe »

Aivan joo, totta.

Eli semmoinen älylaturi että se lataa vain silloin kun sähköä tarjolla "reilusti" tai hinta alle asetetun rajan. Auto siis aina laturissa kun autolla ei ajeta ja auto latatutuu kun tietyt ehdot täyttyy.
Sininen Saab 9-3, '99
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja McStadey »

mestari kirjoitti:
Ke Marras 23, 2022 18:09
Eikös Suomi tuota sähköä saman kuin vaikka 2v sitten eikä silloin kukaan jukertanut että se loppuu talvella.mikä muuttuja on muka Suomessa muuttunut tällä välin.näkemykseni mukaan ainoastaan Olkiluoto ja sekin on vaan plussaa edelliseen.
Käytännössä OL3 verran on tosiaan poistunut lauhdetuotantoa markkinoilta kun sehän on ollut tulossa jo pitkään. Toinen mokoma tosiaan tuotu venäjältä, eli sellainen reilun kolmen terawatin vaje on nyt. Lisää siirtokapasiteettia ruotsiin ja viroon on tekeillä, saadaan sitten vesi- ja tuulisähköä sieltä jos maksetaan paremmin kuin kotimarkkinat tai tanska. Tähän talveen ei auta kuin säästellä, kun OL3 ei taida näille lumille ehtiä.
AZP kirjoitti:
Ke Marras 23, 2022 17:28

Uudemmissa Outlandereissa on töpseli sisällä, siitä saa sähköä. MY2014:stä sitä ei vielä löydy, en muista tarkkaan mihin vuosimalliin se tuli. Mutta sillä ei nyt vielä älykotia tee, pitäis ola aito kakssuuntanen sähkönkulku samasta tökkelistä eli siis latausliittimestä. Ja ennen kaikkea isompi akku.


Outlander (my2017 alkaen) ja Leaf on V2x sertifioituja niin niistä pitäisi saada latausliittimen kautta sähköä myös ulospäin. Noita Outlandereita pitää vaan laittaa se 10 vierekkäin niin saadaan sen isoakkuisen teslan verran kapasiteettia :mrgreen: Häviöthän tuossa tulee molempiin suuntiin.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Vastaa Viestiin