Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1855
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Viva La France/Japan, Räksy & Lexa

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

^Oletkos kokeillut pelailla paineilla ?
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3569
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Viva La France/Japan, Räksy & Lexa

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Pistin jo alkujaan hieman yläkanttiin, mutta täytyy kokeilla vähän lisää. Tuossahan on suositellut paineet alle 160 km/h:n, 160-210 ja yli 210 nopeuksiin. Tänään ajelin parisataa kilsaa maantietä ja ei ole moittimista, ei vetele tai tee mitään muutakaan outoa maantienopeuksissa, aika leppoisa ajettava näin kesärenkaillakin. Plussana mainittakoon, että kaartaessa toisinaan tuntunut "pompottava löysyys" on kadonnut kokonaan, eli johtui ihan täysin noista kitkoista. Kokeilin mutkaisella kantatiellä ajella vähän terävämmin sporttiasetuksilla ja hyvinhän tuo imaisi itsensä mutkiin ja niistä ulos. Hakemistaipumusta näyttää siis esiintyvän enimmäkseen pienemmillä nopeuksilla, eikä sekään nyt kovin suuresti enää haittaa, kun alkaa jo tottua. Tuo oli noilla kitkoilla vaan poikkeuksellisen säyseä ohjastettava.

Ekan kerran tuli myös kokeiltua miten tuolla ohitetaan ysikymppiä satasen alueella ajavia. Sen verran rivakasti, että täytyy hieman muuttaa tottumuksia, kelaa ohituksen loppupuolelle turhan kovia lukemia turhan helposti. Perässä ei kyllä tartte ajella, jos on pienikin paikka, ehtii ohi aivan varmasti. Takapenkiltä tuli kommenttia, että kivasti liimaa selkänojaan, kun kiihdyttää rivakasti matkanopeuteen tai ohittaa. Varaa jäi silti vielä paljon, kertaakaan en huudattanut, ei tuota tarvitse.

Summa summarum, tuolla jolkottaa tarvittaessa helposti tuhat kilsaa putkeen enempiä rasittumatta. Toki joutuu jossain 700 km kohdilla tankille, mutta ei tauko koskaan pahasta ole.

Lupasivat tulevalla, lomaviikollani, sen verran sopivaa keliä, että joutunee ottamaan Räksyn helmat työn alle.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2848
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Viva La France/Japan, Räksy & Lexa

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

^^
Noista alustajutuista vielä. Kovin harvinaisia tuntuvat olevan aktiivialustat. Siitä tietty jossain määrin juontuu korjaamisen ja osien hinnat. Mutta omien kokemusten perusteella aktiivisista ilma- ja hydrauliikka-alustoista suurimmaksi on noussut korjaamisen ja ylläpidon osaamattomuus. Merkkihuollotkaan eivät noista tunnu riittävästi ymmärtävän eikä välttämättä minkäänlaista määräaikahuoltoa ole merkitty edes tehtaan ohjelmaan. Ei ihme, että paukkuvat ja toisen käden ostajat niitä vierastavat.

Ilma-alustasta on muistikuvat lähinnä leppoisuudesta ja pehmeydestä. Aktiivinen hydrauliikka-alusta sen sijaan on kovin vakuuttanut. Reilu paritonnista autoa saa paiskoa mutkiin huoletta vailla pelkoa muusta kuin Contien pito-ominaisuuksien riittävyydestä.

Mutta asiaan, hyvä juttu, että kesärenkaat alkavat tulla sinuiksi. Olisi se vähän sääli, jos suorituskykyistä autoa ajaisi mieluummin talvi- kuin kesärenkailla :D
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3569
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Viva La France/Japan, Räksy & Lexa

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Joo, onhan tuota parin tonnin malmikasaa mielekkäämpi paiskoa mutkiin kesärenkailla, kuin kitkoilla. Samaten noissa kovemmissa matkanopeuteen kiihdytyksissä ei enää tunnu siltä, että renkaat sulaa alle. Kitkat ovat ylivertaisen mukavat, hiljaiset ja huomaamattomat alle 60 km/h nopeuksissa, mutta jos oikein aletaan ajamaan, paljastuu rungon auttamaton löysyys vs. kesärengas. Kesärenkaan hieman ärhäkämpi ajokäytös korvautuu tukevuudella ja pidolla. Perusjuttuja, joita ei ole aikaisemmin tarvinnut miettiä, kun kuski on yleensä kiihtynyt autoa nopeammin.

Räksystä suihkuttelin tänään helmat paineella ja tutkin ekan kerran kunnolla mistä on kysymys etupyörien takana. Totesin, että kunnostustyö jää hyvin pieneksi. Sinne on ranskalainen insinööri vetänyt helmaan semmoisen kumimaisen joustavan, liki sentin paksuisen töhnän pellin päälle, joka on alkanut pykiä siitä heti etupyörien takaa ja tunkinkohdan ympäriltä. Pikkasen kun kurkotti pidemmälle, alla oli 100% tervettä hopeanväristä peltiä. Huomenna hion tuon rispaantuneen kohdan pois ja vetäisen pensselillä ruosteenestomaalia sentin kerroksen n.20 cm matkalle, maksimissaan. Sitten tiistaina-keskiviikkona paria eri tököttiä päälle, mustaa kiveniskua viimeiseksi. Loput helmasta saa olla rauhassa, kun ei siinä ole mitään vikaa. Kummallakin puolella sama juttu. Eiköhän tuo torstaina ole siinä kunnossa, että kiikutan Räksyn lähiaikoina öljynvaihtoon ja katsastukseen. Jos leimalla tulee jotain korjattavaa, se korjataan, mutta muuten ei hifistellä mitään ylimääräistä jos ei ole pakko. Tässä samalla kun tutustun ranskalaiseen autotaiteeseen, testaan kuinka pienellä panostuksella selvitään vuoden ajoista tinkimättä auton kunnosta tai ajonautinnosta :lol:
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3569
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Viva La France/Japan, Räksy & Lexa

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Saakutti. Se vähiten ajettu ja uusin pirssi joutui pajalle tänään. Avensis alkoi ääntää oudosti ja kas, laturi finaalissa. 111 tkm, 4v ja 2kk kun ensiasennus-laturi antautui. Pimeyden Ruhtinashan se siellä, Japaniassa suunniteltu ja Ranskassa kasattu Avensis oli varustettu Lucasin laturilla. Tehdas varmasti säästi muutaman euron kasausvaiheessa kun laittoi paskaa pellin alle ja laski, että kyllä se Lucaskin takuuajan kestää, jos ei yli 100 tkm ja 3v sitä myönnetä. No, kestihän se. Käyttäjä maksaa viulut tästäkin säästöstä. En tiedä minkä merkkisen korjaamo tuohon tilasi, mutta Densoa näytti olevan varaosana tarjolla siellä, missä laturia oli saatavilla. Sen verran uusi malli, että tarjonta ei kovin isoa ollut ja hinnat sen mukaiset. Halvimmassa saksalaispuljussakin hinta liki 400e. No, ei auta, selkeä vika, selkeä korjaus, rahat tiskiin ja matka jatkuu. Hyvinhän se sujui Aven kanssa tähän saakka. Katsotaan miten jatkossa.

Pikkasen säikäytti, että pitää antaa Räksy koira-autoksi perheen kovimmalla käytöllä olevan auton paikalle. Jos hyvin käy, Ave on ajossa jo tänään, jos huonommin, vasta huomenna.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3569
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Viva La France/Japan, Räksy & Lexa

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Avensis kävi äsken toista kertaa laturin vaihdossa. Eilen laitettu uusi laturi jäi hehkuttamaan latausvaloa, vaikka muuten antoi virtaa kuten piti. Ilmiselvä diodivika uudessa laturissa. Vau. No, varaosatakuun piikkiin uusi tilaukseen ja nyt on tilalla uusi Denso ja latausvalo sammui. Matka jatkuu.

Räksyn kanssa puuhastelin eilen pari tuntia. Kuskin puoli tuli hiottua ja maalattua, tänään pitää jatkaa tuota näkyvän helman maalausta takapyörään asti, sen verran tyhmän näköinen on tuo paikkamaalaus. Vedin vaan ruosteenestopohjamaalin ja vartin päästä kiveniskumaalin päälle. Oli sen verran terve, ettei tartte kummempia. Käytännössä noitten auton nostokohtien kohdilta oli se kumimainen suojakerros pellin päältä revennyt ja kivi/hiekkasuihku vähän auttanut. Ruosteen värin alla oli heti terve ja kova pelti.

Toiselle puolelle sitten sama homma, niin se on siinä. Tiedän, että pelti on ollut tuolla etuhelmassa näkyvissä ainakin pari vuotta, silti siinä ei ollut kuin käytännössä ruosteen väri terveen pellin päällä. Tiedän muutamankin automerkin, jotka moiselle altistuneena olisivat jo olleet läpimätiä. Pakko todeta, että tämän asian suhteen ranskanpastillin suoritus on hyvinkin etevä.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3569
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Viva La France/Japan, Räksy & Lexa

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Niin se aika kuluu kun on mukavaa. Kolme kuukautta jo koristanut Rellu pihaa. Ei olekaan vuosiin ollut tämän hintatason kulkinetta noin kauaa pihassa, yleensä ovat siirtyneet seuraavalle parissa päivässä tai viikossa. Selkeästi alkaa olla kiintymystä ilmassa ! Linnunlaulun ja katupölyn lisäksi, siis.

Eilen sain helmat tehtyä, ei todellakaan tullut kaunis, mutta väliäkö hällä. Kuten todettua, tuosta ei ennen mustia helmojakaan ollut kauneuskisoihin. Eipähän ainakaan enää kurkista pintaruosteet helmoista. Seuraava projekti on katsastus, ellei järjestä jotain muuta. Vaan nyt hyötyajoon Räksyllä, takakontti on täynnä pahvia, keräyspaperia, palautuspulloja jne.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3569
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Viva La France/Japan, Räksy & Lexa

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Muutama reissu motaria, maantietä ym. on tullut nyt Lexuksella tehtyä kesärenkailla. Hienosti menee ! Kitkat ovat hiljaisemmat, mutta kyllä on paljon tukevampaa menoa kesärenkailla. Seuraavan talven vaihtoon pyydän tsekkaamaan tasapainotuksen noihin kitkoihin, joko meni vähän Kaivokselassa pieleen, tai sitten avonaiset vanteet keräävät paskaa niin paljon, että vaikuttaa tasapainoon maantienopeuksissa. Todella paljon oli mutaa yms. kun talvivanteet putsasin, siellä vanteen takapuolella. Kesärenkaat ovat täysin tärinättömät vaikka ajaa miten ja millaisia nopeuksia, kitkat alkoivat pompottamaan siellä 110 km/h:n paikkeilla ja siitä ylöspäin enenevissä määrin. Okei, eihän talvella edes saa ajaa niin lujaa, mutta silti.

Sen vaan sanon, taas tämän päivän pääkaupunkireissun jälkeen, että on kiva, kun on auto, jolla ei koskaan tarvitse miettiä, että ehtiikö. Aina ehtii. Ja hemmetti sentään, että on stressitöntä toi kiihdyttäminen, ihan sama mihin nopeuteen. Sormia kun napsauttaa, on motarivauhdit lasissa ja niihin pienempiin vauhteihin ei ehdi edes napsautella. Vaikka tässä mitä mietin sitten joskus Lexuksen seuraajaksi, tuskin mitään kovin mopoa kehtaan ottaa. Joko sähköauto sähkön väännöllä, plug-in hybridi tai joku Lexusta vastaava. Eilen oli muuten suorastaan hirvittävä tilanne, kun kävin pojan hakemassa treeneistä. Samassa risteyksessä oli samaan aikaan toinenkin GS 450h, joka lähti Aleksanterinkatua siihen malliin ylämäkeen, että siellä tiedostettiin mitä on pellin alla. Terveisiä vaan kuka lienitkin, tuskin vastaavaa tilannetta tulee enää, ellet sitten ollut paikkakuntalainen.

Ekan 4000 kilometrin keskikulutus on ollut tasan 9 litraa. Eihän se vähän ole, mutta annan kaiken anteeksi joka kerran, kun tuolla matkaa taitan :D
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3569
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Viva La France/Japan, Räksy & Lexa

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Ei kevät etene. Ei. Kaksi lomaviikkoa on kohta takana ja kelit senkun kylmenee. No, sainpahan puusavotan väännettyä loppuun, nyt on liiteristä toinen puoli täynnä ja semmoset 1½-2v saunaklapit valmiina.

Autoilla on lähinnä ajeltu, ei mitään uutta tai outoa tapahtunut. Lexuksen tankkasin toissapäivänä, tankillinen 8.67, edellinen 8.65. Tarkkaa työtä. Tuskin se paljon tuon alle menee kesemmälläkään, mutta selviäähän sekin. Rellulle tilataan öljynvaihto + katsastus jahka löydetään sopiva päivä kalenterista korjaamon kanssa. Katellaan sitten, millaisia kommervenkkejä ja kuluja Räksy aiheuttaa tai ei, ennen kuin leima on uusittu.

Pitkän tähtäimen suunnitelma Rellun osalta on mietitty siihen malliin, että vaihdan sen jossain vaiheessa pakuun. Ihan heti tämä ei tapahdu, vaan ranskanpullasta kerätään kokemuksia vielä pitkä tovi, ellei jotain ihan järisyttävää satu kohdalle. Sopivaahan tietenkin olisi, että se paku olisi vaikkapa Renault Traffic, Peugeot Boxer, Citroen Jumper tai joku vastaava. Saattaa kuitenkin olla, että pakun suhteen vanhempi, enemmän ajettu ja kaikin puolin karumpi Hiace on kuitenkin se ainoa oikea vaihtoehto. Hintapolitiikka on vaan NIIN vääristynyt niiden kohdalla kun se pitäisi olla mieluummin neliveto.

Vaan ei mennä asioiden edelle, nykyinen järjestely toimii siksi hyvin, että jatketaan Status Quo-tilassa.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3569
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Viva La France/Japan, Räksy & Lexa

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Parin viime päivän monsuunisateet hellittivät viimein tänään ja aurinko tuli ulos kolostaan. Räksy on palvellut tällä viikolla taas ongelmattomasti työmatkakulkineena, joten oli aika osoittaa hieman rakkautta ja antaa hänelle hellävarainen letku+shampoo+sanko+sienipesu. Päälle sitten huolellinen kuivaus ja lopuksi köllöttely iltapäivän auringossa. Uskoisin, että näillä eväillä suhde pysyy toimivana ja molemmin puolin tyydyttävänä.

Ikään kuin bonukseksi puhelin siinä Räksyä kuivatessani, että hänelle on varattu aika öljynvaihtoon ja katsastukseen siihen kuuluvine tarkastuksineen ja tarvittavine korjauksineen 16.5. Jää nähtäväksi, miten tämä vaikuttaa menoon lähiviikkoina.

Aurinkoa ottamassa
Kuva
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Viva La France/Japan, Räksy & Lexa

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Oikeastaan ekoista viesteistä alkaen on ollut mielessä yksi kommentti ja tämä viimeisin viestisi kyllä oli viimeinen niitti.

Jos tämän maan miehet puhuisivat naisilleen ja naisistaan kuten autoistaan, kääntyisi syntyvyys nousuun, jonka lopputuloksena varuskuntia pitäisi rakentaa lisää nykyisten sulkemisen asemesta :lol:

Olisi tosin kansantaloudelle huono juttu, kun naimaikäiset miehet ja naiset eivät vanhempainvapailtaan töihin ehtisi lainkaan...
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3569
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Viva La France/Japan, Räksy & Lexa

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Amen. Ei kyllä tainnut eilinen puhe ja paijaus auttaa, sammui nimittäin tänään käynnistyksen jälkeen ekan kerran sitten talven pakkasten. Keli oli erittäin kostea, eli vettä tuli kuin aisaa. Ajelin kaupunkiin 18 km, katselin pojan sarjamatsin ja sen jälkeen ajettiin 2 km mummolaan, siellä 20 min ja uudestaan liikkeelle. Pari kertaa käynnistelin ja joka kerta pienen empimisen jälkeen pudotti kierrokset nollille. Jäi nätisti käyntiin, kun auttelin kaasulla käynnistämisen jälkeen. Näyttää siis kuitenkin liittyvän tuo ominaisuus kosteaan keliin ja juuri sopivan haaleaan moottoriin. Talvikeleillä suotuisia olosuhteita vain on enemmän.

Onhan tämä Räksy monessakin suhteessa sellainen 1X2 kulkine. Päävoitto antaa odottaa itseään, jos tulee 10 oikein, niin niitä on niin paljon, että voittoja ei jaeta :lol:
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3569
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Viva La France/Japan, Räksy & Lexa

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Aamulla ajelin kotiinpäin kun olin kuskannut pojat kouluihinsa ja havahduin huikeaan faktaan. Olen ajanut Rellulla jo yli 2000 km. Ilman ongelmia. Ominaisuuksia ei lasketa. Kulut ovat olleet tähän saakka 40 euroa, eli "uusien" kesärenkaiden hinta. Nettiauto on pullollaan parin tonnin Meganeita, hakekaa omanne. Hienoja vehkeitä !

Pakumarkkinoita olen tutkiskellut ja kyllä vain on niin, että Äkäslompolon Jumpheri on vahvoilla. Rellun tilalle tulevan pakun pitää pystyä viemään minut ja jälkikasvun ilman ahdistusta perille, siis mitä tulee ihmiskuljetuskykyyn. Jumpheri ja sisaruksensa näyttävät olevan ohjaamon osalta tilavia, verrattuna moneen muuhun. Pitää käydä jossain vaiheessa oikein kokeilemassa. Kiirettähän minulla ei tosiaan ole, ensi kevääseen mennessä pitäisi moinen löytyä.

Lueskelin IFin vakuutusehtoja ja siellä sanottiin, että vakuutuskaudessa pitää olla 140 päivää auto vakuutettuna, että bonukset kertyy. Sehän on kuukauden päästä täynnä. Tarkoitus oli ja on tosiaan pitää tätä kolmatta autoa sen verran kauan, että vaikka sen myisi suoraan, säilyisi vakuutus, jossa olisi jo vähän bonusta ja jonka voisi sitten siirtää seuraavaan hankintaan. Pitää alkaa vähitellen kasvattaa kolmatta vakuutusta, ei tässä kauaa mene, kun pitää vanhemmalle pojalle hankkia kiesi alle. Jos nyt kuitenkin ensin mopokausi välissä :D

Lexalla tein tänään myös ennätyksen. Jolkottelin jonossa muiden perässä vajaata kuuttakymppiä pelkällä sähköllä peräti 1.3 kilometriä. Vau. Muutenkin päryytteli akulla tosi hanakasti. No, tänään oli ensimmäinen oikeasti lämmin päivä ja kulutuspalkit näyttivät paljon pienemmiltä kuin tähän saakka. Voipi olla, että tuolla pääsee ihan aikuisten oikeasti paljon niukemmalla kun kesä koittaa, tuntuu olevan tosi herkkä kylmälle hän. Tähän saakka kun on antanut kiihdytyksissä hanaa, on aina mennyt seuraava kulutuspalkki reilusti kympin pahemmalle puolelle, nyt ei päästy kotimatkalla kuin kerran yli kympin, vaikka tykitin viimeiselle pätkälle kääntyessä matkanopeuteen käyttäen hetkellisesti peräti 150 kw:n tehoa. Se oli haipakkaa se. Ja linnut lauloi. Minä myös. Pojat oli hiljaa takapenkillä ja tuijottivat kännyköitään. Niin aina.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3569
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Viva La France/Japan, Räksy & Lexa

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Kyllähän se Räksy näyttää pitävän lämmöstä ihan yhtä paljon kuin kaverinsa Lexa, eksyin tänään pumpulle kun ranskiksen karmea-ääninen bensan loppumisen varoitussummeri alkoi taas rääkyä joka kerta käynnistäessä kun kerran otti asiakseen bensavalon syttyttää. Meinasin taas *askoa housuihini kun se rääkäisi ekan kerran vauhdissa kotiinpäin tullessa pari päivää sitten. On kyllä tehokas kannustin käydä syöttämässä lisää ainetta tankkiin, kertakaikkiaan.

Niin, reilut 750 kilsaa ajelin tankilla ja kulutus asettui lukemaan 7.06, eli liki puoli litraa pudotusta edelliseen tankilliseen verrattuna. Alkaa olla jo ihan asiallinen lukema ja aika tasan 1½ litran ero Lexaan pysyy jotakuinkin vakiona.

Ilmastointihan tuossa on, valo palaa kojetaulussa, mutta eipä tuo tunnu toimivan ainakaan kovin tehokkaasti. Edellinen omistaja jotain kertoili viime kesän vianetsinnästä ja että jotain olisi vaihdettukin, mutta ei kuulemma liiemmin auttanut. Jätetään tämä(kin) pulma seuraavalle omistajalle, en ainakaan toistaiseksi jaksa keskittyä vian etsintään saati panostaa sen korjaukseen, ilmankin pärjää. Riippuu vähän leimauskustannuksista, onko intoa jatkossakaan. Ihmetellään.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3569
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Viva La France/Japan, Räksy & Lexa

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Tänään, tai nyt jo eilen, oli pesupäivä. Virauttelin vajaan parin viikon siitepölyt pois päältä kummastakin. Yöllä käväisi pieni sade ja parin viikon kuivan siitepölytyksen jälkeen oli kumpikin sateen jäljiltä, etenkin tummempi Räksy, kuin jonkun oudon ja eksoottisen rokon runtelema. Alkaahan semmonen ottaa päähän, nyt on parempi. Otin samalla Räksystä edustavat kuvat, jos käy niin, että joutuu sen Nettiautoon laittamaan. Lähinnä siis vaihtomielessä laitan ilmoituksen jahka tuo on leimattu. Päätin, aikaisemmistakin viesteistä havaitsemanne jahkailun jälkeen, että en lähde leikkimään ranskisten tms. kanssa pakupuolella, vaan panostan hiukkasen ja vaihdan Räksyn vanhaan kunnon neliveto Hiaceen. Jos nyt sattuu joku helmi T4 Transportteri tai etuveto-Transit kohdille, niin iso ehkä, mutta yhtä vajaa kaikki munat Hiace-koriin.

Tarkoitus olisi kuitenkin laittaa sellainen paku pihaan, ettei sitä useampaan vuoteen vaihdeta, käyttöä on tiedossa takapaksille vuosiksi eteenpäin, eikä mitään romua tuossa viitsi pidempään katsella. Kun kyllästyn leikkimään Lexan kanssa, vaihdan sen plug-in hybridiin tai sähköautoon, jos jotain järkevää sattuu olemaan saatavilla. Opel Amperan tapainen plug-in osuisi mun ajoihin aika hyvin, tänään tyypillinen päivä, aamulla aikaisin 36 km lenkki, kahdeksan tuntia siitä ja 51 km eestaas kaupunkipörräyksellä höystettynä. Olis menny Amperalla heittämällä pelkällä sähköllä, varsinkin, kun olisi tuossa välissä ladattu taas täyteen.

Mutta ei ennakoida, Räksyllä on kuntotesti maanantaina. Juttelin edellisen omistajan kanssa ja ennusteli vähintään 500 euron menoerää, kun katsastusmies kaivaa siitä välyksiä esille. Hemmetin Manaaja, toivottavasti ei ole oikeassa. Vaikka katsastihan hän auton viisi kertaa, joten tietää mistä puhuu. Pankaas sormet ja varpahat ristiin, että Räksy yllättää positiivisesti !
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Vastaa Viestiin